"Rumrejsen
år 2001"
Farvefilm på Danmarks største lærred og med fuld 6 kanal stereo - et lyd
og lysorgie der aldrig vil blive overgået. Endelig i en biograf, der
yder mesterens største værk fuld retfærdighed - se den igen og døm selv.
I den benhårde konkurrence med det
stadigt fremmasende TV har verdens filmproducenter indenfor de seneste
ca. 30 år udviklet et væld af
filmsystemer, der alle har haft den samme opgave, nemlig såvel lyd
som billedmæssigt at gøre det mere attråværdigt at se film i en biograf
end i billedvaskemaskinen derhjemme i stuen. Hvert nyt system er blevet
velsignet med et eller andet velklingende navn, der fra sin plads i et
hjørne af biografannoncen helt skal overbevise den tvivlende forbruger
om at det er NU, han eller hun skal styrte hen til biografen og
investere en lille del af ugelønnen i en billet til en eller anden film,
som alligevel bliver vist ”ganske gratis" i fjernsynet om 15-20 år.
-, og for hvert nyt navn, der er dukket op, er forvirringen blevet en
tand værre, og biografgængeren er rykket et trin nærmere den immunitet
overfor alskens reklamegas, vi kender i dag. Uanset, hvilken filmgenre,
man er tilhænger af, er filmens indhold naturligvis det mest væsentlige,
men tilskuerens helhedsindtryk må nødvendigvis også påvirkes af filmens
teknik - og videre herunder: ikke blot fotografering, klipning og alt
det, som ligger forud for filmens udsendelse til biograferne, men
sandelig også den teknik, der præsteres i allersidste led: Fremvisningen
i netop den biograf, hvor filmen opleves.
Da man i 1953 fandt ud af at strække billederne helt fra væg til væg med
lanceringen af 20th Century Fox's epokegørende
CinemaScope-system, og hurtigt
derefter en lang række plagiater og bedre videreudvikling, forsynede man
som en særlig luksus disse bredformatfilm med stereofonisk lyd, således
at lyden ikke blot kom fra den normale højttalerposition i midten af
billedet, når der pludselig var 10-12 meter fra den ene side af billedet
til den anden: Nej, man anbragte tre højttalergrupper bag lærredet,
således at lyden virkelig kom fra det sted på scenen, hvor den talende
skuespiller stod. Men ak, for een gangs skyld var filmbranchen forud for
sin tid. Folk værdsatte slet ikke fremskridtet. Hvem kendte overhovedet
til stereoanlæg, som de i dag findes i næsten ethvert hjem? Ringe
værdsat - forbistret kostbart på såvel produktionssiden som for
biograferne, der måtte investere i såvel bredere lærred som kostbare,
nye forstærkeranlæg - og derfor hurtigt ude af billedet igen.
Endnu en fornyelse på samme front skulle dog se dagens lys - endnu mere
kostbar, - endnu mere avanceret: I 1955 lancerede amerikaneren Michael
Todd et helt
nyt filmsystem i samarbejde med American Optical og
Phillips i Holland: I stedet for den hidtil anvendte 35mm film, der
kørtes med en frekvens på 24 billeder pr. sekund, anvendte Todd en 70mm
bred film, som han lod køre med en hastighed af 30 billeder i sekundet.
Dette sidste for at opnå en bedre lydgengivelse. På den meget brede
filmstrimmel blev der plads til ikke mindre end 6 lydspor på påklæbede
magnetbånd - mage til de bånd, der anvendes i en båndoptager - 6 lydspor,
som køres ud over hver sin forstærker og hver sin separate
højttalergruppe - med andre ord: 6-KANALS-STEREO. 5 højttalergrupper er
anbragt bag lærredet og den sidste kanal fordeles på et større antal
højttalere, som er anbragt i selve biografsalen - på loftet eller side-
og bagvægge, for yderligere at tilføje en slags tredie dimension på
lydsiden. Da den nye filmstrimmel samtidig giver et billede, dobbelt så
stort som hidtil, og derfor kun skal forstørres op halvt så mange gange,
opnår man en forbløffende billedskarphed, selv på helt store lærreder.
Dette imponerende filmsystem
Todd-AO (eller, hos andre producenter, SUPER PANAVISION) blev
præsenteret for publikum første gang med Todd’s egen film ”JORDEN
RUNDT I 80 DAGE” - som dog i Danmark kun blev vist i 35mm [Cinestage,
World Cinema, 03.10.1958] kopi, og derfor ikke gav det danske publikum
tilnærmelsesvis den samme oplevelse som folk i andre lande.
• Gå til 3 FALKE BIO
Københavns nyeste og mest moderne biografteater
Endelig i 1958 fik danskerne lejlighed til at opleve det, som rettelig
burde have været det barslende fjernsyns dødsstød:
3 FALKE BIO
åbnede den 24.10.1958 med Rodgers og Hammerstein’s musicalfilm
"South Pacific", der imponerede så voldsomt, at filmen blev på
plakaten uafbrudt i næsten fire år! Der var altså fra starten ingen
grund til at frygte, at de voldsomme ekstraomkostninger kunne spilles
hjem igen. Publikum var begejstret. Kun et enkelt led svigtede og blev
een af grundene til at ”DET PERFEKTE FILMSYSTEM", som Fox benævnte sit
nye flagskib, fik så kort en levetid i Danmark: Landets biografejere var
for nærige, og ville ikke investere i nye maskiner og lydanlæg - en
udgift, som i 1980-tal ville beløbe sig til rundt regnet 400-450.000 kr
for en gennemsnitsbiograf. Eftersom kun
ca 60 af landets dengang
mere end 400 biografdirektører var villige til at følge med fremskridtet
og dermed udstyrede deres
teatre med den nye teknik, var de danske filmimportører og -
udlejeres reaktion desværre meget naturlig: Med et så begrænset marked
ville det være tåbeligt at hjemkøbe filmkopier til en stykpris helt oppe
i 100.000 kroners-klassen, når samme film kunne hjemtages i almindelig
35mm kopi - uden stereolyd for under 20.000 kr.
• Gå til
Dansk premiere i 70mm: 1958 - 2020
• Gå til
Danmarks 70mm og
Storformat Biografer
I årene 1958 til 1977 præsenteredes i Danmark
knapt 100 titler i 70mm,
og af disse er i skrivende stund ca 25 tilbage i nogenlunde velbevaret,
kørbar stand. Udviklingen i det danske biografvæsen har i løbet af
halvfjerdserne videre bevirket, at snart alle store biografer, som
virkelig egnede sig til at udnytte 70mm filmens fordele, er blevet
bygget om til mindre sale, som ved automatisering og forenkling af
biografens teknik fortsat skal kunne betjenes af een operatør, som
derfor ikke kan afse den tid og opmærksomhed, det kræver at køre disse
store film, hvorfor de ca 25 tilbageværende 70mm film i dag kun kan
vises i ca 20 af de oprindelige biografer.
Endnu eksisterer altså den biograf, der har præsenteret hovedparten af
disse kæmpeproduktioner - og netop nu - 22 år efter 3 FALKE BIO's
indvielse, som Skandinaviens første Todd-AO teater, starter en ny epoke
i biografens historie, idet vi i efteråret 1980 har planlagt en
kavalkade, sammensat af de bedste af de tilbageværende 70mm film, i
håbet om at vende udviklingen igen - bort fra de små, oplevelseshæmmende
klyngebiografer med lærreder så små, at enhver detalje udviskes -
tilbage til den store biograf, hvor det æstetiske instinkt hos mennesket
stadig bliver kælet for ved hjælp af ikke blot bedre billeder og bedre
lyd - men samtidig af skønnere omgivelser - bredere stole - større
rækkeafstand (plads til både ben og bagdel......) - en sal, der ikke
giver tilskueren klaustrofobi - rigtige fortæpper, der glider til side,
i stedet for et tarveligt
lysbillede af et teaterfortæppe eller det rene,
bare ingenting, som visse film-supermarkeder klarer sig med under
standardproceduren: Kunder ind - penge ind - kunder hurtigt ud igen -
flere kunder ind.
Når virkningen af lyd og billede betyder så meget for en film, som
tilfældet er i "Rumrejsen År 2001",
bør man ikke gå på akkord og lade sig spise af med en gengivelse, der
selv på det mindste punkt lader noget tilbage at ønske: Se derfor Mester
Kubrick’s kæmpebilledbog i 3 FALKE BIO, og slut Dem til den kreds af
udvalgte, der om føje år, når familien sidder samlet om tyvetommeren
derhjemme, med blanke øjne kan fortælle børnebørnene om DENGANG, DER
FANDTES RIGTIGE BIOGRAFER...!
• Gå til Pressen skrev om Rumrejsen år
2001
Velkommen i TRE FALKE BIO
Per Hauberg, juli 1980
|
Læs
mere her:
MGM's
”RUMREJSEN ÅR
2OO1”
Pressen skrev om Rumrejsen år 2001
Per Hauberg - BIOGRAFMAND!
Bio, Malling
3
Falke Bio, Skandinaviens første Todd-AO Teater
Per Hauberg i 3 Falke Bio
Fakta om Bildformat
Film- og Kinoteknik
Internet link:
|