| |
"Ørneborgen"
41 års Jubilæum 1969 - 2010
|
Tilbage
til forsiden
|
Skrevet
af:
Thomas Hauerslev med assistance
fra Stefan Adler (Sverige), Tak Miyagishima (Panavision), Mike
Coate & Rick Mitchell (USA), Jakub Klima (Tjekkiet), Herbert Born
(Tyskland). |
Dato:
21.11.2010
Opdateret 01.12.2023 |
Annonce
fra Europapremieren i København.
I marts 2009 aftalte jeg med
"Cinema Retro"'s redaktør Dave Worrall at skrive en
artikel til ham om de tekniske detaljer om premierekopierne af “Ørneborgen”
/ "Where Eagles Dare" – en af de bedste
krigfilm, der nogensinde er lavet. Men eftersom jeg er for ung til selv at
have oplevet den oprindelige premiere personligt, bad jeg nogle gode
venner af in70mm.com om at gå tilbage i tiden, til dengang hvor en
biografforestilling var en begivenhed, og en film var noget, der under
særlig omstændigheder
kunne ændre ens liv. Først i teksten er der lidt baggrundsinformation om
en livslang interesse for filmen, og derefter kan du læse erindringer
fra 1969, da "Ørneborgen" havde premiere.
“Ørneborgen” blev filmet on-location i de østrigske Alper i de
små landsbyer i Lofer, Werfen og Fauerkogel ved Ebensee. Slottet Hoenwerfen
var den vigtigste location, hvor det meste af slottet’s eksteriørscener blev
filmet. Alle indendørs scener blev filmet i Storbritannien’s Borehamwood
studier uden for London.
"Ørneborgen" havde ifølge datidens avisannoncer Europapremiere i
Danmarks førende 70mm biograf
3 Falke Bio
den 20. januar 1969. Filmen spillede helt frem til den 5. juni samme år
- mere end 4 måneder. Siden fulgte en stribe repremierer i samme biograf
i 1971, 1974, 1977, 1978 og endeligt i 3 uger fra den 1. juli 1980. Den
sidste gang den blev vist offentligt i København var i
Tivoli
Bio i seks dage fra den 6. februar 1984. I 15 år var det en meget
populær reprisefilm. Ikke blot i København, men overalt i Danmark.
Repremierer:
• Gå til
Tre
Falke: 22.11.1971-14.12.1971 + 9.9.1974-10.10.1974 +
22.4.1977-16.6.1977 + 27.6.1978-16.7.1978 + 1.7.1980-22.7.1980
• Gå til
Vester Bio: 31.1.1972-13.2.1972
• Gå til
Kinopalæet: 28.7.1972-30.7.1972
• Gå til
Nørreport: 31.10.1973-10.11.1973 + 28.11.1979-13.12.1979 +
3.12.1980-23.12.1980
• Gå til
Platan: 11.11.1973-25.11.1973 + 16.6.1975-22.6.1975
• Gå til
Studio 1-2: 17.6.1977-26.6.1977
• Gå til
Rialto: 15.6.1979-15.7.1979
• Gå til
Palads: 26.7.1982-18.11.1982
• Gå til
Tivoli Bio: 5.9.1983-11.9.1983 + 6.2.1984-12.2.1984
• Gå til
Biografpremierer i Danmark 1911 - 2020
• Gå til
Repertoireoversigt for 3 Falke Bio 1958-1982
Da jeg var barn i 1970'erne var der særligt én film jeg virkelig gerne ville se,
og det var "Ørneborgen".
Jeg
husker biografannoncernes advarsel: "STRENGT forbudt for børn". Som regel
var 16-års-film kun "forbudt for børn". Dette extra "strengt" fik mig
bare til at ønske at se filmen endnu mere. Et smart reklametrick af
MGM's danske marketingafdeling den gang. Endelig da jeg var 15 år gammel fik jeg
omsider set den. Det var den
8. juli 1978 til fire-forestillingen i 70mm i
3 Falke Bio i København
for at være helt nøjagtig. Det var næsten 10 år efter premieren.
|
Læs
mere her:
"Ørneborgen"'s 40 års Jubilæum
fejres med særudgave af "Cinema Retro"
Todd-AO 7OMM
Filmfestival i Karlsruhe 2023
Widescreen Weekend
2009, Bradford, England
Widescreen Weekend
2003 report
På Rumrejse med Stanley
Kubrick
Vises "i Sensurround". En ny dimension til film
Cinema Retro fejrer James Bond's 50
års jubilæum
|
Redaktøren
med skuespilleren Derren Nesbitt i Bradford, marts 2009. Derren
Nesbitt spillede Major von Hapen i "Ørneborgen". Foto Mark Trumpeteler
Jeg har elsket filmen fra den første gang jeg så den. Historien, Ron
Goodwin's musik, handlingen, de stereotype naziskurke, skuespillerne,
fotograferingen, ja det hele. En rigtig spændende film. Jeg er altid
forundret af Major Smith’s (Richard Burton) afsløringer i spole 4 om, hvem
der er spion for hvem, og hvad der i virkeligheden foregår.
Min favoritskurk er
naturligvis den engelske karakterskuespiller Derren Nesbitt's portræt af SS
Major
”von Hapen”. Måske det mest uhyggelige portræt nogensinde af en Gestapochef
på film. Nesbitt formår at tryllebinde os i åndeløs spænding med pseudotysk
filmaccent når han siger:
"Strange... I seem to
remember... that the cathedral was on the OTHER side of the square".
Bliver Mary Ellison (Mary Ure) afsløret allerede her? Alt i alt, et fantastisk
manuskript, dialog og skuespil! Højdepunktet for min interesse kom i 2009,
da jeg mødte Derren Nesbitt i England til en encore 70mm forestilling af
"Ørneborgen". Det var en festlig dag i selskab med selveste Major von
Hapen. Jeg producerede efterfølgende en kortfilm med Derren Nesbitt "in
conversation" om filmproduktionen af filmen. Filmen er pr. 2022 set mere end
116.000 gange.
• Gå til in70mm.com
An Evening with
Derren Nesbitt
• Gå til
YouTube og se og hør om produktionen af "Ørneborgen"
“Ørneborgen” blev udgivet på VHS og Betamax videobånd i begyndelsen af 1980'erne, og senere
fulgte LaserDisk versionen, med den fulde roadshow version med pause, pausemusik og
entr'acte. I takt med disse udgivelser blev filmen allemandseje, og "Ørneborgen"
forsvandt stort set fra biograferne. Reprisernes tid i biograferne var
overstået. De senere udgaver på DVD (2003) og BluRay (2010) var en skuffelse
for mange die-hard entusiaster, da disse versioner var "general release"
versionen uden pause osv.
I slutningen af 1990erne oplevede "Ørneborgen" noget der lignede en
biografrenæssance (i meget begrænset omfang). Sjældne 70mm kopier fandt frem
til 70mm filmfestivaler
Bradford
(UK), Malmø (Sverige), Karlsruhe
(Tyskland) og Krnov (Tjekkiet). Meget få 70mm kopier har overlevet til idag, så det
blev en eftertragtet pilgrimsrejse for mange, at opsøge disse forestillinger, hvis
man ville se filmen som den
oprindelig blev præsenteret på det store buede lærred i "70mm med
6-sporet stereofonisk magnetlyd".
• Gå til Biografmuseet's
Historie om 70mm film og De Store Formater
"Ørneborgen" var næsten blevet kult, og den dag idag er Burg Hohenwefen
en stor turistattraktion i Salzburgerland! En stor svensk hjemmeside (senere
lukket), beskrev filmens historie, skuespillere, locations og meget andet.
|
|
"Ørneborgen"
- slottet Hohenwerfen som det så ud i sommeren 2007 i den lille Østrigske
bjergby Werfen. Foto Thomas Hauerslev
I dag, MANGE år senere, kan jeg stadig se filmen en gang imellem, og stadig
nyde det faktum, at jeg stadig ikke er helt klar over om jeg har forstået plottet. Det er den
unikke kvalitet ved denne film. ”Ørneborgen” har fulgt mig i alle disse år,
og jeg har set den mange gange. Jeg har endda vist den til mine børn og
hustru, som også kan li’ den. Det er en virkelig spektakulær film, der
er en kilde til fortsat god underholdning. Vi har oven i købet besøgt flere
af de
steder i Østrig hvor filmen er optaget.
• Gå til "Ørneborgen"'s 40
års Jubilæum fejres med særudgave af "Cinema Retro"
• Gå til På Rumrejse med Stanley
Kubrick
• Gå til
Vises "i Sensurround". En ny dimension til film • Gå til
Cinema Retro fejrer James Bond's 50
års jubilæum
Filmen er fotograferet i 35mm af Arthur Ibbetson med Panavision's anamorfotiske
[CinemaScope] linser. Det betyder, at han komponerede billederne i forholdet 2,35:1 - et
filmformat, som er 2,35 gange bredere end
højden.
Den europæiske premiereversion af “Ørneborgen”, var i 35mm optisk mono, men filmen blev også
vist i 35mm stereo i 4-spors magnetlyd, i de biografer der var udstyret
til at vise det format. I modsætning til USA, blev filmen i Europe lanceret
i en ”Roadshow” version, med pausemusik og en
entr'acte før anden halvdel af filmen begyndte. Premieren i de største europæiske
biografer foregik i 70mm med 6-sporet stereofonisk magnetlyd.
Med Panavision's Micro Panatar printerobjektiv på
Technicolor's laboratorium i London, blev filmens 35mm negativ optisk forstørret (blæst op) til et 65mm interpositiv, som blev brugt til at fremstille et
nyt 65mm negativ.
Det store 65mm negativ blev derefter brugt til at fremstille 70mm
kopierne. En proces, der blev andvendt, når et stort antal 70mm kopier var
nødvendigt. Endeligt blev de 6 magnetlydspor kopieret i realtid på 4
jernoxid magnetlydstrimler placeret i kanten af filmen. Det er meget
tidskrævende og kostbar proces, fordi den jernoxid, der anvendes til filmkopier
skal lægges på efter at filmen er kopieret, og herefter tørre, før de kan
indspilles.
35mm og 70mm kopierne i Europa var alle roadshow versioner med pause.
Amerikanerne havde ikke pause, musik eller entr'acte i deres kopier, og der
var kun en meget begrænset 70mm udgivelse i USA.
“Ørneborgen” blev vist i Skandinavien,
Holland, Belgien og flere andre steder i originalversionen. Dvs, der er
tradition for at vise filmen på originalsproget. Disse lande har deres
egne firmaer, der er i
stand til at præge disse to linier undertekster på 35mm filmen. Når filmen bliver
vist i biograferne, kan man se to linier med hvide bogstaver nederst på
filmen.
|
Film trailer
youtube.com
Sheldon Hall, UK:
WHERE EAGLES DARE had its world premiere on 23 Jan 1969 at the Empire,
Leicester Square (it interrupted a run of the 70mm version of GONE WITH THE
WIND).
It was given a trade press preview in an unfinished state, without the music
score, in the US in early December 1968.
Rick Raskin, Manassas Virginia, USA:
I saw it in 35mm 4-track magnetic in Pensacola, Fla. There was no
intermission.
|
Redaktøren med
den danske plakat til "Ørneborgen" i gården på "Burg Hohenwerfen", hvor
filmen blev optaget i 1968. Foto: Charlotte Hauerslev.
Når det gælder tekstning af 70mm film, var der kun ét firma, der kunne udføre
dette arbejde, og det var firma Titra i Bruxelles. Filmen blev oversat lokalt, og
når teksterne var klar, og der var læst korrektur på teksterne, blev de sendt
til Bruxelles. Herefter lavede Titra en serie kliceheer i metal, som blev
trykt ind i filmstrimmelen. Stort set alle 70mm kopier til det Europæiske
marked er blevet tekstet af Titra i Bruxelles.
Nogle europæiske lande har tradition for at eftersynkronisere (dubbe)
film til deres eget sprog. En avanceret teknik, der er anvendes i Tyskland,
Frankrig, Italien og Spanien for at nævne nogle af de steder hvor filmen blev
dubbet. Eftersynkronisering
betyder, at lokale skuespillere genindtaler de oprindelige linjer i hans eget
sprog, hvilket skaber en tysk, italiensk, spansk eller fransk version af
filmen. Normalt er det den samme tyske skuespiller, der eftersynkroniserer den samme
skuespiller fra film til film.
For at indspille den tyske version af “Ørneborgen”, blev den tyske
skuespiller Herbert Stass ansat til at indspille Clint Eastwood's stemme,
Richard Burton blev indspillet af Holger Hagen, som også var Dean Martin og
James Garner's tyske stemme. Erich Fiedler dubbede Ferdy Mayne og Wilhelm
Borchert dubbede Anton Diffring.
Når eftersynkroniseringen var færdig, blev lydsporet remixet og var herefter
klar til at blive anvendt i den nye lokale sprogversion af filmen. Lydsiden
for alle film er en kombination af tre forskellige lag af lyd: dialog, musik
og effekter. Det er derfor en forholdsvis enkel sag at bytte det originale
engelske dialogspor med en ny tysk (eller fransk, italiensk mfl) version til at fremstille 35mm og
70mm kopier til biograferne. “Ørneborgen” var tilgængelig i 70 og 35mm
i magnetiske stereoversioner og 35mm optisk monolyd med original- og
eftersynkroniseret dialog i hele Europa.
I Tyskland fik filmen titlen "Agenten Sterben Einsam" ("Agenter Dør
Alene") og i Norge og Sverige blev det forskellige version af ”Ørnereden” ("Ørnredet"
i Norge og
"Örnnästet" i Sverige). Filmen havde ikke premiere i alle europæiske
lande. Et eksempel er Tjekkoslovakiet, i den gamle østblok, hvor den ikke havde premiere før 1989
af politiske årsager.
|
|
Stefan Adler (1954-2017) Fortæller
Tidligere chefoperatør på Draken biografen i Götenburg,
Sverige og redaktør på Swedish Widescreen Pages
|
|
Svensk
annonce fra 1975 fra Stefan Adler’s arkiv.
Mit liv med "Ørneborgen" begyndte første gang da jeg satte foden i
Draken's
operatørrum i Göteborg som rystende high school teenager samtidig med, at jeg skulle lære at blive filmoperatør. Ifølge IMDb havde den
Sverigespremiere den 23 januar 1969, og det er sikkert rigtigt, for mit
første besøg i Draken var i marts måned, og ”Ørneborgen” spillede stadig
for udsolgte huse.
Jeg havde ingen anelse om, at "Ørneborgen" ville følge mig igennem hele min
karriere som filmoperatør i Draken.
Det var en blow-up 70mm kopi i formatet 2,21:1 med lyd på alle seks kanaler,
men den havde ikke den klassiske retningsbestemte dialog som de ”rigtige”
70mm produktioner havde. Billedet var fair, men langt bedre end senere 70mm
blow-ups, sandsynligvis fordi en stor del af filmen var mørke day-for-night
optagelser.
Kopien var på 8 spoler, med en samlet længde på 5192 meter. I hele
premiereperioden og de efterfølgende repremiereperioder, som varede i
næsten 20 år, spillede vi stort set de samme 70mm road-show kopier. Jeg tror,
der var fire af dem med svenske undertekster. Spole 1 startede med MGM’s
løve og spole 5 sluttede med pausen, hvor Clint Eastwood har skjult dynamit
i
hele mødelokalet og forlader lokalet, lukker de store døre med den sidste
sprængsnor til dynamitten. Herefter var der et fade-out og et ”Pause” kort,
mens temaet spillede. |
|
Anden
svensk annonce
Spole 6 startede med en entr'acte, med Ron Goodwin's "snare drum ostinato" og temaet
i ca. 2½ minut, derefter et fade-in og så flugten på trappen. Spole
8 sluttede med meget korte sluttekster. 35mm kopierne havde også pause, og 4
spor magnoptical kopierne havde også entr'acte.
"Ørneborgen" var en af Draken’s store blockbuster hits. Før ”tragedien” med
"hectaplexes", DVD og kabel-tv, var vi i stand til at vise filmen mere eller
mindre hele tiden, og den var faktisk aldrig ude af distribution. Af de
samlet 51 70mm titler, som blev spillet på Draken fra 1966 (efter at
Cinerama udstyret var udskiftet med 70mm udstyr), og indtil jeg sluttede min
karriere i 1988,
var "Ørneborgen" den mest populære og vellykkede af alle repremiererne.
Den havde Sverigespremiere i 1969 og re-premiere i ’72, '74, ’75, '78, '80,
'82 og '84. Ingen af de re-premierer spillede mindre end 8 uger. Hvis jeg
husker det rigtigt, havde den også repremiere i vores nabo 70mm biograf
Victoria omkring '76 eller '77. Tal om en blockbuster! Jeg må have vist den
mere end 1000 gange. Den er stadig i mit blod og jeg hopper stadig ud af min
stol, når jeg ser overkørslerne komme, når den lejlighedsvis bliver vist på
TV.
|
|
Tak Miyagishima (1928-2011), Sr. Vice President, Engineering
Panavision
|
|
Panavision Micro Panatar
objektivet for optisk
forstørrelse af 35mm film til
65mm/70mm film. Billede: Tak Miyagishima, Panavision.
Hvis min hukommelse stadig er i orden, så blev ”Ørneborgen” ”blæst op” i
London og printerobjektivet, der blev brugt har serienummer MP-133. Vores
arkiv afslører, at objektivet blev anvendt i London netop på dette tidspunkt.
Dettee
printerobjektiv deformerede et anamorfotisk 35mm billede og derefter blev det
kopieret på 65mm negativ i laboratoriet. Det anamorfotisk element var - igen,
hvis jeg husker korrekt - 4 dobbelt (to par prismer) med hvert par
indstillet på en deformationsgrad på 1,414 (da 1,414² er 2) og det faktiske
printer objektiv, der blev brugt, var formentlig enten 120mm og 150mm eller 200
og 250 parret sammen som et sæt. Disse objektiver ville så forstørre 35mm
billedet til det korrekte 65mm billede (0,700 tomme højden til 0,870 tomme højde). Disse
mål var CinemaScope billedets's dimensioner i 1969/1970. Som du måske
erindrer, så var 0,700 tommer standardhøjden for 35mm's billedhøjde på den tid,
i stedet for 0,690 tomme, som billedhøjden er dag.
Jeg har vedlagt et billede af printerobjektivet som jeg har scannet. Jeg har
fotoet på mit kontorvæg direkte foran mig, så jeg kan se på det hver dag.
Husk på, at holderen, som holder obtikken er den samme
for hver printer, som vi fremstillede. Den eneste forskel var printerens optik.
Fotografiet viser også, at printeren’s montering var justerbar i tre
retninger. Det ville være for og bag, venstre og højre, samt højden.
Mikrometre skruerne blev placeret således, at enhver lille justering kunne
foretages og registreres.
|
|
Et eksempel på 35mm til 70mm forstørrelsesprocessen (blow-up)
|
|
35mm
magnetisk-optisk (magnet/optisk lydspor) kopi med Fox perforation.
I denne interiør scene fra begyndelsen af filmen, ses det tydeligt, at
billedet er "presset sammen" i det vandrette plan fordi den er
filmet i Panavision.
Panavision objektivet fotograferer billedet med en anamorfotisk kompression med
et formatforhold på 2:1. Hvilket betyder, at der er dobbelt så meget
horisontal billedeinformation end vertikal billedeinformation. Mennesker ser
tynde og høje ud i dette eksempel.
Når filmen vises i biografen sidder der et særligt objektiv på projektoren [filmfremviseren] til
at deformere det forvrængede billede, så det ser normalt ud på lærredet.
Den anamorfotiske process kaldes for Panavision, men andre versioner af den samme grundlæggende
princip kaldes også for CinemaScope, TohoScope, WarnerScope,
FranScope og en masse andre "scopes”.
|
|
70mm magnet kopi.
Dette er 70mm version af den samme scene, men forstørret med Micro Panatar
objektivet. Det var almindeligt på den tid, at forstørre 35mm negativet til
fuld 70mm højde, og dermed miste noget billedeinformationen fra hver sin
side af 35mm negativet.
Se hvordan denne scene ser ud i 35mm sammenlignet med 70mm
versionen.
Senere blow-ups af anamorfotiske film (som f.eks. "The Deer Hunter" og
"The
Untouchables") blev forstørret en anelse mindre for at sikre at hele 35mm
negativet blev kopieret på 70mm filmen. Disse blow-ups havde en bredere
billedstreg, men beholdt det oprindelige 2,39:1 anamorfotiske billedformat
som fotografen havde tænkt sig. Fordelen med disse 70mm blow-up, var mere
lys på lærredet fra det store billede i projektoren, bedre billedstabilitet, bedre
kontrast og klarere farver.
|
|
Hollywood, USA
|
|
Annonce
fra premieren i Los Angeles.
Rick Mitchell (1946-2011), Hollywood, USA:
Så vidt jeg husker var “Ørneborgen” en af de første film der havde premiere
med en modificeret roadshow politik, hvor filmen havde 70mm premiere en
måned forud for sin generelle premiere, i meget få udvalgte biografer. De
kopier jeg så her på Paramount biografen på Hollywood Boulevard (nu El
Capitan), havde ikke en pause og hverken overture, eller walk-out musik. Den
blev sandsynligvis spillet på den facon i New York og eventuelt Chicago, men
jeg ved det ikke med sikkerhed. Efter den første 35mm first-run premiere, blev filmen skåret ned til 131 minutter, som ikke virkede ligeså godt som
den oprindelige version på 158 minutter. Den fulde version blev også anvendt
til 16mm nontheatrical kopierne.
Denne ændrede roadshow politik opstod som følge af et vigende salg af
billetter til traditionelle roadshow film i efteråret 1967, samt den uventet
publikum respons på "2001", som MGM var villig til at afskrive som et flop,
fordi dens forsalget af billetter var langt under salget til "Grand Prix". Imidlertid blev
”2001” et stort hit takket være de unge mennesker, der købte
billetterne lige før filmen startede.
I løbet af 1968, begyndte biograferne at droppe den etablerede roadshow
staffage, som betød forudreservererede pladser, højere priser og kun to daglige
forestillinger. Den nye måde at præsentere film på, som jeg tror blev
kaldt ”special engagement”, handlede om, at at gøre disse forestillinger
til noget særligt, selv om det ”kun” var 70mm blow up. Filmene blev vist i
70mm i ganske få biografer i nogler uger før den landsdækkende premiere, til
almindelige priser og hele dagen. Så vidt jeg husker var "Hello, Dolly!",
"Ryan's Daughter" og "Patton" de sidste film, der nød godt af den
traditionelle roadshow premiere her i Nordamerika. Der var nogle film, som
var en slags mellemting imellem de to med pause, og kun to daglige
forestillinger og kun i få byer, og det var "Airport" og
"Paint Your
Wagon". I løbet af de næste par år blev premieremønstret overalt som
”Ørneborgen”'s premiere.
I begyndelsen af halvfjerdserne, var det kun Fox og Warners, der lod deres
film have premiere på denne måde, og som regel kun i Los Angeles og i New
York med 70mm kopier, der blev fremstillet til brug i Europa, hvor
roadshowing stadig var kommercielt levedygtige.
Mike Coate, Hollywood, USA:
“Ørneborgen” havde ikke en ”roadshow” premiere i USA, i hvertfald ikke i Los
Angeles eller New York
Fra Variety's anmeldelse den 9. December 1968.
"Den kopi, der blev vist [ved presse forestilling den 3 december 1968 i
Rivoli biografen] i New York var en [158 minutters] Super Panavision 70mm
kopi, beregnet til det europæiske marked, komplet med pause, da filmen
bliver bendlet som en roadshow premiere i udlandet. Amerikanske biografer
får filmen leveret i Panavision og uden pause."
Fra en pressemeddelelse:
MGM var vært ved et pressearrangement og visning af filmen i Las Vegas,
Nevada, 7-11 februar 1969. Filmen blev vist i Cinerama biografen den 8 feb.
Filmen have en eksklusiv Los Angeles premiere den 12. marts 1969 i 70mm i
Loew's biografen (-, der hedder El Capitán idag). I New York havde ”Ørneborgen” 35mm premiere samtidigt i Astor, Murray Hill og ORPHEUM
biograferne. Slaglinierne i Los Angeles var:
"I det spektakulære 70mm" og "Det
Store Billede... De store Stjerner. Filmen du har ventet på!”.
|
|
Handlingen
|
|
Under
ledelse af den britiske major John Smith sendes et hold erfarne agenter og
kommandosoldater til Tyskland med det formål at trænge ind i »Ørneborgen«,
det tilsyneladende uindtagelige hovedkvarter for »Alpekorpset«, som holder
en amerikansk general, George Carnaby, som fange efter at hans maskine, der
var på vej til en vigtig konference om den Anden Front (The second front),
blev tvunget til at nødlande.
I det britiske efterretningsvæsen MI6's hovedkvarter får holdet instrukser
af admiral Rolland og oberst Turner. Kort efter afgår maskinen - men kun
major Smith ved, at der er »blind passager« med, nemlig den smukke og
dristige Mary Ellison, som tidligere har ledsaget Smith på vanskelige
operationer. Det britiske hold lander i en snestorm. Sergent Harrod, der er
ekspeditionens radiomand, savnes. Han findes kort efter med brækket hals.
Smith fortæller de andre, at han er dræbt i faldet. I virkeligheden er
Harrod blevet dræbt af slaget med en geværkolbe.
Forklædte som medlemmer af Alpekorpset kommer gruppen ind i landsbyen ved
Ørneborgen. Mary optræder som kusine til servitricen i kroen, Heidi, som i
virkeligheden er britisk agent. Gennem hende får Mary arbejde på borgen.
Gestapo-officeren von Hapen, der er ankommet til Ørneborgen for at afhøre
den fangede general Carnaby efter Gestapos hårdhændede metoder, bliver meget
interesseret i den smukke Mary.
De tyske værnemagtsofficerer Rosenmeyer og Kramer ønsker dog først selv at
afhøre fangen ... Det viser sig at von Hapen har fået oplysninger om de
britiske agenters ankomst og forklædning. Under afhøringen af Carnaby og de
lige fangede agenter trænger Smith ind i salen - og kommer med chokerende
overraskelser! Han meddeler, at han er den tyske major Johan Schmidt - og at
den fangede general i virkeligheden er en amerikansk skuespiller, Cartwright
Jones, der optræder i rollen som den betydningsfulde general for at give MI6
en grund til at sende et hold agenter til Ørneborgen, hvor de efter planen
skal tages til fange og derefter sendes til Berlin. Tyskerne skal tro, at
nogle af deltagerne i missionen i virkeligheden er tyske agenter, som har
infiltreret MI6, hvorfra der gennem længere tid er sivet vigtige
hemmeligheder ud. Men - siger Schmidt - disse tyske spioner er blevet
afsløret og udskiftet med britiske folk, som på denne måde skulle få adgang
til tyskernes hovedkvarter i Berlin!
Disse oplysninger kommer som et chok for flere af major Smiths kammerater,
især for den amerikanske løjtnant Schaeffer, som er den eneste på holdet,
der ikke tidligere har arbejdet for MI6. Men det er ikke slut med
overraskelserne. Smith har fået kontrol over situation - og fortæller nu, at
han har ført tyskerne på vildspor! Gestapomanden kommer uventet ind, men
bliver fulgt af Mary, som skyder ham. Smith giver ordre til at tre af hans
folk, som i virkeligheden er tyske spioner, der har arbejdet i MI6, og som
under hans optræden som major Johan Schmidt har afsløret sig, skal bindes og
føres tilbage til England som fanger.
Under en eventyrlig flugt efter at de har anbragt bomber i Ørneborgen, går
turen hjemad. Den eventyrlige ekspedition kommer ud for endnu flere farer og
chok. Men den største overraskelse kommer til sidst ... Den farlige mission
til »Ørneborgen« gav således store resultater!
|
|
Hvad pressen skrev om "Ørneborgen"
|
|
DEN
HÅRDE SPÆNDING
ØRNEBORGEN er filmatiseret i koncis billedstil og besat med bl. a. top-stjernen
Richard Burton som major Smith.
Det er ikke blot double-crossing, vi oplever, men three- and fourcrossing
som efterhånden nåes medens voldsomhederne udvikler sig. I denne spændende
historie er der krig mellem alle, og den flotte amerikanske løjtnant Shaffer
- som Clint Eastwood lægger krop til - føler sig da også, da det farligste
pokerspil er i gang, noget forvirret. Det er ham ikke muligt at finde ud af
hvem der er ven og hvem der er fjende. Men sådan er teknikken i MacLean's
roman, hvis trick er bestandig at dreje situationen, og gør det på en
overrumplende måde. Brian G. Hutton's iscenesættelse følger i alle
væsentligheder romanen, og udnytter bravt de forskellige lokaliteter, ikke
mindst de afsindige ture på taget af en svævebane, den eneste forbindelse op
til de tyske troppers hovedkvarter. Intet mere skal siges om de
nervepirrende situationer vor lille flok kommer ud for i landsbyen, for ikke
at tale om borgens dunkle gange.
Richard Burton spiller sin sindige engelske major med et behageligt smil og
et lunt glimt i øjet, ikke mindst når han snyder både sine egne og fjenden.
Ørneborgen er spændende så det kildrer i hovedbunden og typerne står klart
og skarp, selvom man så hele tiden oplever overraskelser, når snart den ene
snart den anden afsløres, eller afslører sig, mens sagerne udvikles.
BERLINGSKE TIDENDE
Dygtigt er det lavet af den unge engelske instruktør Brian C. Hutton, der
efter et par mindre småfilm her med forbløffende sikkerhed dirigerer hele
apparatet. Vejen til Hollywood står ham åben.
POLITIKEN
En efter en af ekspeditionens medlemmer bliver dræbt på mystisk vis, og
opgavens egentlige mål afsløres lidt efter lidt og uafbrudt. Det er meget
meget spændende. Det er en ordentlig fortalt historie med krigstidens
åndedræt over sig. Som Burton siger til en tysk officer: »Mit navn er
kaptajn Bernhard Himmler. Siger det navn Dem noget? Nå, godt, så tag og hold
kæft«.
**** EKSTRA BLADET
DET RENE SPÆNDING
Her er masser af godt spændingsstof, og der er ikke sparet på midlerne for
at gøre helheden troværdig.
B. T.
SPÆNDENDE FILM
Som den store skuespiller Richard Burton er, gør han her glimrende fyldest,
men må dele æren med Clint Eastwood, Patrick Wymark, Mary Ure og Ingrid
Pitt. Sløret skal ikke løftes her for hvorledes det går med »operation
Ørneborgen«, men spændingen stiger og sluteffekten er særdeles overraskende
og effektfuld.
BØRSEN
|
|
|
|
|
|
Gå:
tilbage
- op
Opdateret
mandag, 01 januar 2024 18:16:37 |
|
|