| |
På Rumrejse med
Stanley Kubrick
50 år med "Rumrejsen
År 2001". En
guide til filmen for
øvede og begyndere |
Tilbage til
forsiden
|
Skrevet af: Thomas Hauerslev
for Cinema Retro Magazine og i udvidet form på biografmuseet.dk. |
Dato:
12.01.2020 |
Stanley Kubricks mesterværk, "Rumrejsen År 2001"
havde verdenspremiere den 2. april 1968 i Uptown biografen i Washington DC i USA.
Stanley Kubrick, Arthur C Clarke, Kier Dullea og Gary Lockwood
overværede verdenspremieren. 185-250 gæster udvandrede under premiereforestillingen,
bl.a. skuespilleren Rock Hudson, der er citeret for at mumle ‘What is
this bullshit?’.
I
en alder af 15 år var jeg heldig at opleve "Rumrejsen År 2001"
til Københavnerbiografen Rialto's reprise i 1978. "2001" blev
præsenteret i det eksotiske 70mm
med seks-sporet stereofonisk magnetlyd. Dengang var filmen kun ca 10 år gammel, men jeg havde
hørt om den på en eller anden måde, og glædede mig meget til at se den. Det skulle vise sig at blive en
stor oplevelse, og i de følgende 40 år har jeg set filmen
mindst 30-35 gange. "2001" har siden været en
anledning til mange fornøjelige biografoplevelser med venner og familie i
Danmark, Sverige, England og Tyskland.
Denne tekst er oprindeligt
skrevet til "Cinema Retro" magazine i 2018, da filmen fejrede
50 års fødselsdag. Her et teksten oversat, og forlænget med
endnu flere detaljer om filmens premiere i Danmark. Det er en personlig
beretning, baseret på samtaler med nogle mennesker, der har arbejdet
sammen med Stanley Kubrick: Jan Harlan, Leon Vitali og Sir Sydney
Samuelson, bøger og magaziner, og historiske fakta fra bl.a. bøger, aviser, MGM
og Warner Brothers' presse og omtale.
"Stanley ændrede én gang for alle
science fictionfilm [genren] med "2001". Det er en filosofisk film hvor
Kubrick anerkender den store ukendte skabelseskraft af universet. Og jo
mere intelligent en person er, jo klarere er det, at der er så meget, vi
ikke forstår. Kubrick udtrykte sin store respekt for det i "2001",
og hvad der også er så interessant er, at da filmen kom ud, kunne
publikum over 40 år ikke forholde sig til det. Det var de unge teenagere,
der sikrede filmens succes."
Jan Harlan, i samtale med redaktøren, 2016
Stanley Kubrick's mesterværk, "Rumrejsen År 2001"
havde verdenspremiere den 2. april 1968 i Uptown biografen i Washington DC i USA. Filmen
blev i første omgang ikke den success som MGM og Cinerama havde håbet
på. Det voksne publikum købte ikke billetter i det omfang
producenterne og biograferne havde forventet. Ifølge overleveringen
kunne publikum over 40 år ikke følge med i handlingen - især ikke
slutningen. Det var
derimod datidens unge mennesker, der [nogle gange] under
indflydelse af euforiserende stoffer, der købte de mange billetter,
og dermed
sikrede filmen den solide success den fortjente. Kombinationen af hash,
og de psykedeliske farver i filmens tredie del, gjorde oplevelsen til
det "ultimative trip", som der stod på plakaten dengang. "Rumrejsen År 2001"
spillede i 51 uger i Uptown. Den 3. april 1968 var der
premiere i Capitol biografen i New York, og den 4. april var der
premiere i Warner biografen i Hollywood, hvor den spillede i 80 uger.
Få dage efter verdenspremieren trimmede Stanley Kubrick
filmens spilletid med 19 minutter. Den endelige spilletid blev 2 timer og 21
minutter, samt ca 10 minutter fordelt imellem overture, entr'acte og
udgang-musik.
Da "Rumrejsen År 2001" fik premiere var det
kotume i
filmbranchen at holde slutteksterne så korte som muligt. Bortset
fra Stanley Kubrick selv og Arthur C. Clarke blev kun ca. 27 af filmholdets
medlemmer nævnt i slutningen af filmen. 30 år senere i 1999 til en udstilling
om "2001" på
National Film Theatre i London udarbejdede Anthony Frewin, en af Stanley
Kubrick's mange assistenter, en komplet liste
over rollebesætninger og filmholdet bag kameraet. Det blev en meget omfattende og detaljeret liste, som
endda inkluderer Terry Duggan som Leopard Træner, Eugene's Flying Ballets,
der lavede Aerial Wire Work og Keith Hamshere som Stillbillede assistent.
• Gå til in70mm.com:
"2001: A Space Odyssey" Full cast
and credits
Europapremiereren foregik i Casino, London den 1.
maj 1968. Den 27. august 1968 kom den til Sverige hvor
den blev sat op på Vinterpalatset - Stockholm's store CINERAMA biograf. Et
halvt års tid senere den 28. februar 1969, kom filmen til Norge, hvor den
blev sat op i Colosseum i Oslo. Samme biograf hvor
"Windjammer"
blev præsenteret i
Cinemiracle til Europapremiere ti år tidligere, i
april 1958. En CINERAMA-lignende biograf med et stort
buet lærred.
En af de første offentlige visninger i Danmark foregik i
Imperial Bio den 25. april 1969 til
den årlige Bodilfest, hvor den blev vist som forpremiere. Der skulle dog gå
ialt et år og fire måneder (16 måneder) fra verdenspremieren i USA før "Rumrejsen År 2001"
endelig nåede til Danmark mandag
den 4.
august 1969. Det skete i
Rialtobiografen
på Frederiksberg.
|
Læs
mere her:
Filmen ”RUMREJSEN ÅR 2001”
Stanley Kubrick
Festival 2017
2001 Jagten på den
forsvundne filmkopi
Samtale med Jan Harlan, Film
Producer
PDF: 50 Years on: 2001 A
Space Odyssey
3 Falke Bio's Programhæfte til ”Rumrejsen år
2001”, juli 1980
Hvad pressen skrev om "Rumrejsen år 2001"
in70mm.com:
Stanley Kubrick's "2001: A
Space Odyssey" in Super Panavision 70
|
En
overvældende og frygtindgydende rejse i verdensrummet.
"An Epic Drama of Adventure and Exploration"
præsenteret i Super Panavision 70 og 6-spors magnetisk stereolyd.
"2001"
blev præsenteret i
CINERAMA som en del af en aftalen imellem MGM of
CINERAMA Inc. om produktion af nogle super 70mm film med det
forjættede CINERAMA logo på plakaten ("Grand
Prix", "Rumrejsen år 2001" og "S.O.S.
Nordpolen").
Rialto kunne ikke præsentere "2001" i CINERAMA, da Rialto's 70mm
lærred ikke var synderligt buet, ej heller særligt stort og imponerende.
Kinopalæet på Gammel Kongevej i København var som den eneste biograf i
Danmark indrettet til at vise de store rejsefilm i CINERAMA. CINERAMA-feberen varede kun kortvarigt fra august 1962 til oktober 1963.
Derefter var der ikke flere
3-panel Cinerama
film tilbage at vise ("This is
Cinerama" og "Search for Paradise" blev aldrig vist). Kinopalæet gen-introducerede
derfor 70mm i
december 1963. Med to spritnye
Philips DP70 Todd-AO maskiner og to
87½mm T-Kiptagoner fra ISCO's fabrikker, kunne det ca 29 meter brede lamellærred genbruges til 70mm film. Kinopalæet var det
rette sted at
vise "2001" i 1969.
Men sådan skulle det ikke blive.
Med stor success havde Kinopalæet allerede vist
adskillige 70mm CINERAMA-produktioner på det store buede lærred. Bl.a:
"Hopla, Vi
Lever" (21.12.1964 - 09.04.1964)
"The Greatest Story Ever Told"
(29.10.1965 - 09.01.1966)
"Karavane mod Vest" (28.02.1966 - 08.05.1966)
"Khartoum" (24.10.1966 - 04.12.1966) og
"Grand
Prix" (03.04.1967 - 11.06.1967).
Den sidste af MGM/CINERAMA's co-produktioner "S.O.S. Nordpolen" (23.01.1970) fik premiere
på
3 Falke Bio's respektable
Todd-AO lærred.
Valget af Rialto på
Frederiksberg som premierebiograf var kontroversielt, men ikke
usædvanligt, og MGM i Danmark annoncerede heller ikke med "Præsenteret
i Cinerama" i
deres annoncemateriale.
Henning Sprogø, Vanløse, husker oplevelsen i Rialto:
"Vi var nogle stykker, der
undrede os over at skulle se den i Rialto, da vi satte os til
rette, for vi havde set den London året før i
en kæmpe biograf [Casino]. [Direktør] Preben Philipsen fra Rialto kørte ind imellem
store film som "Doktor Zivago", "Ryan's Datter" og
"Fjernt fra Verdens Vrimmel", og "2001" kunne være en af hans andre raffinerede
indkøb. Måske var den svær at placere dengang, siden der gik et år
før den kom til Frederiksberg."
Inden "2001" kunne komme til, havde Rialto's direktør Preben
Philipsen gjort det godt for MGM med "Doktor Zivago".
Den fabelagtige "Zivago" havde stor 7OMM
premiere den 6. oktober 1966, og spillede sammenlagt i 2 år og 3½ måned
på Rialto med en aftenforestilling hver dag kl 19:30, samt en
eftermiddagsforestilling i weekenderne kl 15:00. Rialto og "Zhivago"
holdt endda pause i tre måneder i efteråret/vinteren 1967, for at
modernisere biografen.
"Doktor Zivago" i Rialto:
• 1. periode: 349 dg, 11 mdr, 14 dage (06.10.1966 - 19.09.1967)
• 2. periode: 488
dg, 16 mdr, 1 dag (26.12.1967 - 27.04.1969)
På den baggrund har Preben Philipsen sikkert nemt kunne overtale
MGM's danske direktør John Årshøj til at sætte "2001" op i Rialto,
men MGM og Rialto havde måske ikke forventet, at "Zhivago"
spillede så længe som den gjorde. "Rumrejsen"
måtte simpelt hen pænt vente på at få plads i Rialto. Inden "Rumrejsen"
skulle "Fjernt fra
Verdens Vrimmel" også lige have premiere i 70mm. "Vrimmel"
var knapt så stor en succes, og spillede "kun" i 101 dag (28.04.1969 -
03.08.1969).
Efter premieren på "Rumrejsen", kom "Når
Guldfeberen Raser" (12.10.1970 - 21.01.1971) og "Ryan's Datter"
(20.08.1971 - 14.11.1971) også til Rialto i 70mm. Derefter kom der ikke flere 70mm premierer til Smallegade
og biografens 70mm premiereliste blev relativt kortvarig.
|
|
Eksempel
på 70mm underteksterne fra Reel 9 fra Laboratories TITRA's korrekturark
i Bruxelles .
Filmen blev oversat
til dansk af Victor Skaarup. I samarbejde med Laboratories TITRA i Bruxelles
(Belgien) rettes de sidste
undertekster til i maj måned 1969. Omkring juni 1969 leverede MGM en "2001" 70mm trailer til
Rialto biografen, der skulle vises foran alle forestillinger af "Fjernt fra
Verdens Vrimmel".
Statens Filmcensur
censurerede filmen, og gav den "Rød"
filmcensur, hvilket betød, at den var tilladt for alle.
Filmlængde i 35mm version med 10 spoler film: 4090 meter.
"2001" blev distribueret på 10 spoler 70mm film med en
samlet længde på 5178 meter (16988 fod). Alle 70mm
kopierne havde Todd-AO's 6-spors magnetlyds lydkonfiguration, med fem separate kanaler bag lærredet (venstre, halv venstre,
center, halv højre,
højre), og en mono effektkanal til højttalerne i biografsalen. I flere
oversøiske lande blev filmen undertekstet (Skandinavien, Holland og
Belgien mfl.) eller dubbet til det lokale sprog (Tyskland, Italien,
Spanien mfl).
|
|
MGM
Denmark
A Space Odyssey - 26
|
26+ 2
|
26+ 3
|
For
millioner af år siden -
- før den menneskelige race eksisterede -
- begynder et eventyr -
- som til sidst fører mennesket til at møde sin skæbne -
- på en fantastisk forsknings-ekspedition.
RUMREJSEN ÅR 2001
Det satte det hele igang.
Vi troede, det var en begravet ruin -
- og udgravede til alle sider.
Men den var begravet med hensigt.
En hylende søjle -
- begravet af en ukendt magt -
- sender mennesket på rejse -
- næsten en milliard km. ud i rummet
3 af besætningen på 5
|
-
nedfryses i « dvale ».
Rumskib Discovery I -
- er på vej til Jupiter.
Rumrejsen styres af -
- en talende datamat, kaldet HAL.
HAL, du er rumskibets hjerne og nervesystem.
Ryster det aldrig din selvtillid ?
LAD MIG SIGE DET SÅDAN -
INGEN 9000 datamat har begået fejl -
- eller forvrænget oplysninger!
I det 21. århundredes første år -
- er der fremmedartet vidunderlig skønhed -
- mærkelige oplevelser -
- og faren for total udslettelse!
DATAMAT FUNKTIONSFEJL
Luk lugen op, HAL.
BEKLAGER, DAVE, DET KAN JEG IKKE.
|
Hvad
mener du?
REJSEN ER FOR VIGTIG TIL AT UDSÆTTE DEN FOR RISIKO
Og nu begynder Deres rejse
RUMREJSEN ÅR 2001
« De mest blændende synsoplevelser i en historie » - TIME
Denne sensationelle fremtidsfilm
- omtalt med begejstring i alle lande
En uforglemmelig oplevelse!
KOMMER HER I TEATRET
|
|
|
MGM
og Rialto Teatret's 3D postkortinvitation med Robert McCall's flotte
maleri fra filmen.
"...de inviteres til premiere
stanley kubrick film rumrejsen 2001 stop 4 august kl 19,30 stop
rialto teatret stop invitation gælder 2 personer stop billetter
reserveres senest 31 juli stop fasan 7707 eller 7909 fra kl 15 til
18,30..."
Mandag den 4. august 1969 var der endelig dansk premiere på "Rumrejsen År 2001".
MGM og Rialto Teatret inviterede i fællesskab VIP gæster til premiere kl 19:30. Invitationen gjaldt for to personer, og billetter skulle
reserveres senest 31. juli 1969 på Fasan 7707 eller 7909 i tidsrummet 15 til
18:30. Eventuelt uafhentede billetter blev solgt fra kl 16. Efter filmpremieren blev gæsterne inviteret til en "rum snitte" på
Apollo 10 - Revolution - Åboulevard 35 i København. Invitationen var
udformet som et af datidens populære 3D postkort med et af Robert
McCall's (1919-2010) flotte malerier fra filmen.
Samme dag kunne man
i København også opleve følgende film i
70mm: "Fjernt fra
Verdens Vrimmel" (Bellevue),
"Ørneborgen" (Atlantic), "Funny Girl"
(3 Falke Bio) og "Spartacus" (Imperial Bio).
"Rumrejsen År 2001"
spillede én gang hver aften kl 19:30, og to gange i weekenden 15:30 +
19:30. Det var et "roadshow" (helaftens)engagement med forhøjede
billetpriser, forudbestilling af billetter, pause, og
et trykt filmprogram.
MGM havde ladet fremstille et 20 siders sort/hvid dansk filmprogram.
Prisen på programmet kostede i omegnen af 1,50 krone.
MGM fremstillede også et imponerende pressemateriale, med avisannoncer i
forskellige størrelser: 20mm, 45mm, 65mm, 100mm, og 140mm, samt store flotte
flerspaltede annoncer (helt op til syv spalter), og
citater fra anmeldelserne fra de førende danske aviser. Desuden var der rigeligt at
udhængs- og pressebilleder tilgængeligt, som blev sendt rundt til
biografer og aviser. Som noget nyt var mange af de sort/hvide billeder
fremstillet som "frame blow ups" fra en 70mm kopi af filmen, således at
billederne havde det korrekte format på ca. 2:1.
"Rumrejsen År 2001"
spillede 4½ måned i Rialto biografen (04.08.1969-18.12.1969), og senere
på Folketeatret i Århus (26.10.1969-24.11.1969), og Scala i Aalborg (26.12.1969). Jeg antager, at "2001"
sikkert også spillede i Odense
(Apollo eller
Grand Teatret) og
Vejle (Lido) i den store originale 70mm Roadshow version.
Per Hauberg,
Malling Bio, husker, at det ikke gik helt så godt som forventet i Århus:
"Samme annonce blev anvendt i
Århus, da Folketeatret havde premiere 20.10.1969, og en begejstret
anmelder i Stiftstidende konstaterede, at det ikke blev nødvendigt for
Dir. Carl Petersen med flere film til kalenderen før efter nytår. Well -
dén spådom havde århusianerne så ikke lige læst, så de tog ikke med i
rummet i nævneværdigt omfang, og allerede den 24.11.1969 indtog "Hurra
for Herbie" Folketeatret."
|
|
Den
firespaltede Danmarkspremiereannonce i avisen på premieredagen i København.
2. påskedag, 1977 havde filmen re-premiere i Rialto 1 (København), Royal
Cinema A (Århus),
Apollo
Teatret (Odense) og
Kino (Roskilde). Den 20. februar 1978 - i kølvandet på "Star Wars"'s
success og før premieren
på "Nærkontakt af Tredie Grad" fik "2001" atter
re-premiere i Rialto 1 (København),
Århus
Bio Center (Århus),
Folketeatret (Odense) og
Kino (Horsens). I samme forbindelse skrev CIC i
pressemedelelsen hvad George Lucas, instruktør af "Star Wars",
skulle have udtalt om "2001":
"Stanley Kubrick made the ultimate science fiction movie, and it is
going to be very hard for someone to come along and make a better movie,
as far as I am concerned. On a technical level, it can be compared but
personally I think that "2001" is far superior."
På det tidspunkt var filmudlejningen overgået til Cinema International
Corporation (CIC), der var et samarbejde imellem filmselskaberne MGM,
Paramount og Universal Pictures. Kontoret lå i Paramount Picture's
forhenværende lokaler på Hauchsvej 13 i København, hvor det ligger den
dag idag under navnet United
International Pictures (UIP). Siden den gang er MGM blevet solgt, og
"2001" udlejes idag igennem Warner Brothers på
Christianshavn.
Jeg var en af de unge, der var med til
at sikre filmens success - dog først 10 år efter Danmarkspremieren, og
jeg var ikke under indflydelse af hash - men alligevel ....... Jeg var
heldig at opleve "Rumrejsen År 2001" i den
oprindelige 70mm version i 1978. Det var en reprise i
Rialtobiografen i København. Erindringen om oplevelsen er blevet hængende lige siden. Jeg blev
begejstret af historien, som i første omgang ikke gav meget mening. Jeg var
mindst lige så forundret som aberne og Dr. Floyd var, da de så monolitten
første gang.
Oplevelsen inspirerede min appetit og nysgerrighed tilstrækkeligt til at gå ind
og se den igen dagen efter. "2001" har interesseret mig
lige siden:
Stanley Kubrick. Historien. Musikken. Dekorationerne. Fotograferingen. Dialogen. Mysteriet. Special Effects osv. En
talende Heuristisk programmeret ALgoritmisk computer (kaldet HAL). Det
er en usædvanlig film, som instruktøren Terry Gilliam siger:
"...den
giver ingen svar. Du skal selv finde ud af det hele. Brug din fantasi".
|
|
Det er en fantastisk odyssé, som tager
dig med på rejsen. De første 20 minutter er der ikke nogen der siger
noget, og i den sidste halve time er der heller ikke nogen dialog. Man
kan sagtens følge med i historien, selv om der ikke siges meget i filmen,
og det, der siges er mest almindelig snik snak om dagligdags ting.
Jeg viste den til mine børn i hjemmebiografen, da de var meget små, og
de kunne koncentrere sig om hele filmen, og også få noget ud af den.
"2001" er altid en kilde til snak. Alle, der har set
filmen, har en mening om den. Nogle kan lide den, andre kan ikke.
Efter oplevelsen i 1978, kikkede jeg jævnligt efter den i datidens
aviser. Og minsanten om jeg ikke var heldig at se den igen.
Den 30. juli 1980, da ”Rumrejsen år
2001” kom op som 70mm reprise på 3 Falke Bio's meget buede
Todd-AO lærred. For første (og sidste)
gang havde Københavnerne endelig chancen for at se filmen på lærred, der
tilnærmelsesvist buede lige så meget som CINERAMA lærredet i Kinopalæet.
DÉT var en oplevelse. SÅDAN skal filmen se ud.
• Gå til 3 Falke Bio's Programhæfte til
”Rumrejsen år 2001”, juli 1980
I 1983 var der repremiere på
"2001", og begejstret fik jeg overtalt nogle venner til at gå med
ind og se filmen. Det var i
Palladium i København, og den nye film kopi
var som forventet i 35mm. Det var ikke nogen oplevelse, der var værd at
skrive hjem om. 35mm billedet kunne slet ikke give den illusion af
virkelighed, som 70mm gør så godt. Væk var skarpheden, dybten,
billedroen og de fine farver, der nærmest suger tilskueren ind i
handlingen. Det var som at se en helt almindelig film. Lydsporet var
mono, så hele lydbilledet var derfor også reduceret til en enkelt
højttaler midt i billedet. Kedeligt, kedeligt, kedeligt i forhold til
den spektakulære 70mm version i 6-kanal stereo! Vennerne var heller ikke begejstrede. Det er uheldigt, at den ikke kom op i
Imperial Bio dengang, hvor den kunne spille i al' sin spektakulære Super
Panavison 70 glans. Det er den eneste gang jeg har set den i 35mm med
monolyd.
|
|
Den
danske filmplakat med Robert McCall's flotte maleri fra filmen. En af de
få danske filmplakater hvor 70mm formatet er fremhævet.
Mandag den 22. februar
1965 annoncerede MGM's præsident Robert H. O'Brien, at Stanley Kubrick's næste
filmproduktion med arbejdstitlen "Journey Beyond the Stars"
skulle optages i England. Den 29. december 1965 startede optagelserne på Shepperton Studios
uden for London. Senere flyttede produktionen til MGM
Elstree Studios i Borehamwood. Oprindeligt havde Stanley Kubrick forestillet sig at fotografere “2001” i 35mm
1,85:1 widescreen, men sådan skulle det ikke blive. Filmfotografen Bob
Gaffney ("Windjammer" og Cinerama) erindrer de utallige samtaler han havde med Stanley Kubrick om den
bedste måde at fotografere historien på.
Bob
Gaffney til Stanley Kubrick:
"You've got to make it visceral. If you are going to put people
in space there's nothing bigger than 70mm wide screen to do that, and
Cinerama is even better because it would be curved, and he agreed".
Bob
Gaffney, i bogen “Stanley Kubrick" af Vincent LoBrutto, Faber and Faber
1997.
Stanley Kubrick, MGM og Cinerama Corporation producerede i fællesskab filmen, og
"2001" blev fotograferet på 65mm film med Panavision's Super Panavision
70-kamerasystem. Det er samme format, som dengang var kendt som Todd-AO
standarden. Stort filmformat, store objektiver og store kameraer. Generelt var
der to
filmstandarder til rådighed for filmproducenter: 35mm og 65mm film. 65mm
negativfilm er mellem 3,5 og 4 gange større end 35mm film, og det større
negativareal giver en meget høj grad af skarphed, hvilket bidrager til
en overbevisende illusionen
af realisme. Negativets dimensioner er ca. 48,5 x 22mm, og hvert enkelt
billede
er 5 perforationer højt sammenlignet med 35mm's 4 perforationer. 65mm bruges i
kameraerne, som laboratoriet derefter kopierer til 70mm film, som er de
kopier, der vises i biograferne. De ekstra 5mm
i bredden var nødvendigt for at gøre plads til de 6 magnetiske lydspor. Super Panavision 70 var 1960'ernes
luxus biografstandard for de store "roadshow" film i de
største biografer.
Stanley Kubrick brugte typisk sine egne filmkameraer og objektiver til sine
film.
"2001" var undtagelsen, da han ikke havde sine egne 65mm kameraer.
Han måtte istedet leje udstyr
fra Panavision gennem Samuelson Film Service i London, der var ledet af Sir
Sydney Samuelson, der erindrerer:
”Stanley måtte modvilligt leje Panavision's udstyr,
og det betød, at udstyret skulle leveres
gennem os [Samuelson Film Service]. Jeg er er ret sikker på, at Stanley og [Panavision-grundlægger] Bob [Gottschalk] ikke på noget
tidspunkt diskuterede noget om filmen. Stanley foretrak at tale med Bob's
personale snarere end selv at møde ham. Under forberedelserne af "2001"
sagde Stanley:
"Jeg har brug for udstyret i ca.
fire uger før vi går igang, og jeg har brug for flere eksemplarer af alle
objektiver i alle brændvidderne, så jeg kan udvælge hvilke jeg vil bruge".
Normalt kan man forvente at få levere udstyret gratis i en uge.
Under normale omstændigheder er det tilstrækkelig tid til at tjekke alle
objektiver, alle fokusskalaer, alt;
enhver slags kontrol, du har brug for. Men Stanley ville have det i fire uger,
og jeg antager, at Bob [Gottschalk] godkendte det, og han har
sikkert tænkt:
”OK, det ville stadig være godt at have et
Stanley Kubrick-film. Uanset hans rygte vil det
være prestigefyldt at have en Stanley Kubrick film fotograferet i Panavision
65mm."
Det var sådan vi blev involveret i "2001". Det blev en
ikonisk film."
Sir Sydney Samuelson, i samtale med redaktøren, 2013
|
|
Den
firespaltede annonce fra premieren i Aalborg 2. juledag, 1969.
I 1960erne
blev 70mm kopier normalt trukket fra det
originale kamera negativ i bl.a. Technicolor's Auto-Select format. Denne process
gav nogle meget flotte biografkopier.
Dette er imidlertid en meget risikabel procedure, hvis negativet blev beskadiget under
kopieringen. Når dette skete skulle den beskadigede del repareres (og
erstattes) med en kopi
fra et 65mm internegativ, og dermed forringes kopikvaliteten, fordi man
var en generation længere væk fra det originale negativ. Mange 70mm
kopier i 60'erne blev kopieret på denne måde, men det slider meget på de
originale og uvurderlige
65mm negativer. Især for de mest populære 70mm film titler som "Rumrejsen
år 2001", "Lawrence af
Arabien", "My Fair Lady"
var denne behandling hård ved negativerne, fordi filmenes popularitet
gjorde, at der var behov for at trækker flere hundrede kopier af det
originale 65mm negativ. Negativerne blev i praksis slidt op.
Da filmhistorikeren Robert Harris restaurerede "Lawrence af Arabien"
(1988) og "My
Fair Lady" (1994), der begge er fotograferet i Super Panavision 70,
faldt negativerne næsten fra hinanden, da de åbnede filmdåserne efter 25-30
års arkivering. Det er
vigtigt at sikre de originale kameranegativer og tilsvarende lydelementer på en
forsvarlig måde. I
stedet for at bruge det originale kamera negativ, har laboratorier idag lavet
flere
kopier af det originale negativ og brugt dem til at lave kopier til biograferne. Dette
er
den normale laboratorieprocedure i dag:
1) Færdigklippet originalt kamera negativ (OCN = original camera negative).
2) Kopier OCN til 65mm 5 perf Interpositive (IP = inter positive).
3) Kopier IP til 65mm 5 perf Internegative (IN = inter negative).
4) Kopier IN til 70mm 5-perf biografkopi.
Super Panavision har et formatforhold (Aspect
Ratio = AR)
på 2,21:1, hvilket betyder, at et 7,4 meter højt biograflærred, skal være ca
16,5 meter bredt, for at kunne rumme 70mm formatet. 35mm film har et andet
negativformat og et andet formatforhold (AR) på 2,35:1 / 2,39:1. Det største billedareal på 35mm film er
næsten firkantet i form. For at præsentere "2001" på 35mm
film i de mindre biografer, der ikke kunne vise 70mm Roadshow versionen var
det nødvendigt at nedkopiere en version af filmen til 35mm film. Med et
særlig Panavision Micro-Panatar reduktionsobjektiv kunne laboratoriet
fremstille et 35mm internegativ fra 65mm OCN negativet, der kunne bruges til
at fremstille 35mm kopier til biograferne. Objektivet reducerede det "flade"
ukomprimerede 65mm negativ til et 35mm billede med en anamorfotisk kompression på filmkopien
for at få det til at passe til 35mms firkantede areal. Når filmen ses på
spolebordet, så "2001" sammenpresset ud, og der var derfor behov for en
Anamorphot - et speciel
projektionsobjektiv i biografen for at dekomprimere billedet på lærredet. Det
samme princip, der er kendt som CinemaScope processen.
"2001" blev produceret i 70mm Cinerama og blev vist på de store buede
lærreder
overalt i verden. Imidlertid var de store buede Cinerama lærreder lidt af et
problem pga beskæring af billedet.
I en ideel verden skal publikum kunne se hele 70mm billedområdet på lærredet.
Det er normalt ikke et problem på et fladt lærred, eller et buet lærred med
en stor radius. Almindelig
projektionsgeometri dikterer, at filmprojektorens maskeplade skal være
formet som en "sommerfugl"
for at få det projicerede billede til at følge lærredets krumning. Hvis
maskepladen er rektangulær, så vil lyset ramme maskerne rundt omkring
lærredet og distrahere tilskueren.
Men det var ikke det eneste problem, som instruktøren
Douglas Trumbull her forklarer:
""2001" blev optaget i Super Panavision til
visning på de buede
Cineramalærreder, men det unikke format tog vi aldrig højde for da vi
producerede filmen. Under hele produktionen så vi aldrig vores optagelser på et buet lærred eller i
Cinerama formatet. Så på en måde var filmen ikke
lavet med en buet lærred i tankerne. I nogle af Cinerama biograferne var der
et alvorligt projektionsproblem, fordi operatørrummene var placeret så højt,
at det gav en frygtelig keystone forvræning. Horisonten buede helt vildt,
og det så meget forvrænget ud".
Douglas
Trumbull, interview i Cinefantastique juni 1994
Beskæring eller
ej, så foretrækker jeg at se "2001" i 70mm på et
stort buet Cineramalærred, der krummer sig omkring dig. Gerne på første
række en gang imellem. "Man er med i filmen", som det så smukt hedder. En førstepersons
oplevelse og en perfekt illusion af virkeligheden - næsten tre dimensioner
uden irriterende briller. Oplevelsen er bare ikke det samme på et fladt lærred i
den lokale multibiograf. Beskæringen eller forvrængning på det buede lærred syntes dog aldrig at
have generet publikum. I mange år gik der et rygte om, at der eksisterede specielt korrigerede
70mm kopier der kunne kompensere for den naturlige beskæring på buede
lærreder. En korrigeret
70mm kopi vil i princippet se normal ud på et Cineramalærred, men der
eksisterer ikke eksempler på disse kopiers eksistens, og deres oprindelse er som monolitterne i "2001" fortsat
"et
totalt mysterium".
|
|
"2001" er blevet genudsendt i 70mm flere
gange. I forbindelse med USA repremieren i 1977 blev instruktøren af "Star Wars" George Lucas
citeret for at sige:
"Før "Star Wars" var der ... og vil altid være Stanley Kubrick's
"Rumrejsen År 2001".
Siden 1980erne, er "Rumrejsen"
kommet tilbage til Danmark i 70mm flere gange. Særligt i
Biografen
Nørresundby (1987-1989) og
Biffen i Aalborg (1989-2009) med
Orla Nielsen som drivende kraft.
Biffen var ikke nogen stor biograf, men udstyret med et respektabelt
buet lærred, der gav en forbløffende illusion af noget større fra de ca 50 pladser. Jeg spurgte
Orla hvorfor han syntes "Rumrejsen
år 2001" er så speciel?
"-, den tager mig med på den tur, på
en eller anden fantastisk måde. De første 20 gange jeg så den, forstod
jeg den ikke, og jeg vil heller ikke sige, at jeg helt forstår den endnu,
men altså, det er heller ikke det helt afgørende ved den historie. Men
man er med på turen. Man er med ude i rummet. Med ude og udforske og
forsøge at afdække et mysterium og sådan nogle ting.
Man ER ude i rummet. Der er ingen
diskussion. Man er vægtløs sammen med de der astronauter. En rejse i tid
og rum.
Til re-premieren i 2001 - året hvor "2001" foregår
- og det årstal som Stanley Kubrick gjorde berømt - blev lydsporet renset
og fik en Dolby Stereo behandling for at fjerne noget båndsus, der havde været der
siden den første udgivelse i 1968. Warner Brothers - der nu ejer filmen -
fremstillede adskillige nye 70mm kopier til en re-premierer i England, USA,
Tyskland, Italien og flere andre steder. De nye kopier af "Rumrejsen"
have premiere ved Berlinalen i Berlin i februar 2001, hvor Jan Harlan og
Christiane Kubrick overværede premieren. I øvrigt blev "2001" den sidste
70mm film
med magnetisk lyd. Siden da er alle 70mm kopier leveret med DATASAT / DTS tidskode.
En af disse Dolby Stereo 70mm kopier kom til København i 2008, og blev vist
med stor succes i Imperial Bio til den første
70mm Festival
i Nordisk Film Biografer regi. I 2014 afholdt Biffen Nordkraft i Aalborg et
7OMM Film Event, hvor "Rumrejsen"
blev vist om aftenen kl 19:30 i overværelse af næsten 100 entusiastiske 70mm
fans og med Oliver Michael Todd som æresgæst. I
2018 havde filmen 50 års fødselsdag, og blev vist i CinemaxX i København
i en digital IMAXd version.
Når lejligheden har budt sig, så har jeg ofte genset "2001" og altid med stor fornøjelse. Jeg har stort set kun set
"2001" i den originale 70mm 6-spors version. I de senere år har jeg også
set den digitale 2k version et par gange, og for nylig den nyeste 4k version
i IMAXd. Jeg foretrækker stadig 70mm-versionen, og især de originale kopier
fra premieren i 1968/69, hvis det er muligt. De første 70mm kopier er langt
den skarpeste og sjoveste at opleve. Alle detaljerne er synlige på det store
lærred. Ulempen ved at se de oprindelige kopier i 70mm er dog de manglende
farver, der er falmet i årenes løb. Farvelagene på Eastman Kodak's 70mm
kopier fra den gang mister deres tre grundfarver i forskelligt tempo. De
gule og cyan farvelag forsvinder hurtigere end det magenta lag, og
resultatet er, at det falmede farveindtryk bliver lyserødt eller sommetider
brunt. Der er noget helt særligt at se en ORIGINAL 70mm filmkopi fra
premieredagen, og det er jeg ikke den eneste, der syntes:
"Man kan se, at filmen har været
igennem en masse oplevelser, når man ser ridserne og støvpletterne på
lærredet. Det er en følelse af nostalgi, og når filmen nu er pink, så
ved man, at den er gammel. Man ved, at den har været vist mange gange i
mange biografer, og har underholdt mange mennesker. Og når vi ser den på
det store lærred så mange år senere, så sidder vi som et fællesskab, der
hylder mange af de film som størstedelen af verden's biografpublikum,
måske, har mistet interessen for."
Maria Hauerslev, 23.09.2016
Hvis man får abstinenser, men ikke kan se "2001" i 70mm i en
biograf, så kan man jo se den derhjemme i den komfortable sofa. Filmen
har været tilgængelig til hjemmebrug næsten lige så lang tid som man har
kunne købe videobånd. Velvidende at dén oplevelse kun skal betragtes som
et elektronisk filmprogram med farver og lyd, så er det den ultimative
souvenir. I mere end 30 år har
filmen været tilgængelig på video, LaserDisc, DVD, Bluray og senest i en
4K UltraHD BluRay. Endelig kan man også se meget af filmen på YouTube,
og på forskellige streamingsplatforme.
I det væsentligeste har “2001” aldrig været taget ud i distribution, og
filmen er stadig et af
Warner Brothers mest attraktive produktioner. Takket være denne popularitet
er Warner Brothers fortsat med at lave nye 70mm kopier, og har gjort dem
tilgængelige for biografdistribution. "Rumrejsen År 2001" har været en populær
film i mere end 50 år. Den vises stadig regelmæssigt i 70mm i biografer i
Europa, Australien, Japan, Canada og i USA. Nogle blandt publikum er villig til at
rejse langt for at se filmen endnu en gang i Super Panavision 70mm, hvilket for
mange entusiaster er den eneste rigtige måde at se den på.
"Good day, gentlemen. This is a prerecorded briefing, made prior to your
departure and which, for security reasons of the highest importance, has
been known on board during the mission only by your H-A-L 9000 computer. Now
that you are in Jupiter's space, and the entire crew is revived, it can be
told to you. 18 months ago, the first evidence of intelligent life off the
Earth was discovered. It was buried 40 feet below the lunar surface, near
the crater Tycho. Except for a single, very powerful radio emission aimed at
Jupiter, the four million-year old black monolith has remained completely
inert, its origin and purpose still a total mystery."
|
|
2001 continuity
Full of respect for the unknown
|
|
Første halvdel |
Anden halvdel |
0:00 Overture
0:03 Main title
0:12 Monolith
0.20 Bone Jump cut
0:25 Station V
0:29 Clavius talk
0:41 Moon conference
0:46 TMA-1 (Tycho Magnetic Anomaly One)
0:54 Jupiter Mission 18 months later
1:10 “Just a moment”
1:27 Intermission
|
1:30 Ent’Acte
1:33 HAL kills Poole
1:40 “Open Pod Bay Door”
1:49 Emergency air lock and brain room
1:57 Jupiter space
2:01 Star gate
2:12 Ageing room
2:21 Titles
2:24 Exit music
2:29 The End
|
|
|
Vejledning til filmoperatøren om korrekt visning af "Rumrejsen år 2001"
Af METRO-GOLDWYN-MAYER
|
|
"Rumrejsen år 2001" spiller 2 timer
og 20 minutter, plus 10
minutter med OVERTURE, ENTRACTE og UDGANGSMUSIK.
Derfor: -
FØRSTE HALVDEL 1 time 26 minutter PLUS 3 minutters OVERTURE
ANDEN HALVDEL 54 minutter PLUS 2½ minut ENTRACTE og 4½ minut
UDGANGSMUSIK
FØRSTE SPOLE FILM 1AB
Spil OVERTURE musik (3 minutes) med fuldt salslys.
Dæmp lyset henimod slutningen af overturen og træk fortæppet fra så man
kan se hele MGM's LØVE VAREMÆRKE
PAUSEN ligger i slutningen af spole 6AB
Kør først tæppet ind når der står INTERMISSION . . . ikke før
ANDEN HALVDEL af filmen starter med spole 7AB
Spil ENTRACTE musikken (2½ minut)
Dæmp lyset, og kør fortæppet ud i god tid, så lærredet er helt åbent når
den første scene begynder.
SLUTNING
THE END title er placeret i slutningen af spole 10AB
Kør først fortæppet ind til den næstsidste titel, hvor der står "Made at MGM British
Studios Ltd., Boreham Wood, England". Tænd salslyset når der står THE END
og afspil UDGANGSMUSIKKEN i 4½ minut.
|
|
2001 Plot
In a 1969 interview with Joseph Gelmis, Kubrick explained the plot in a very straightforward
manner:
|
|
You begin with an artifact left on earth four million years ago by
extraterrestrial explorers who observed the behavior of the man-apes of
the time and decided to influence their evolutionary progression. Then
you have a second artifact buried deep on the lunar surface and
programmed to signal word of man's first baby steps into the universe --
a kind of cosmic burglar alarm. And finally there's a third artifact
placed in orbit around Jupiter and waiting for the time when man has
reached the outer rim of his own solar system.
When the surviving astronaut, Bowman, ultimately reaches Jupiter, this
artifact sweeps him into a force field or star gate that hurls him on a
journey through inner and outer space and finally transports him to
another part of the galaxy, where he's placed in a human zoo
approximating a hospital terrestrial environment drawn out of his own
dreams and imagination. In a timeless state, his life passes from middle
age to senescence to death. He is reborn, an enhanced being, a star
child, an angel, a superman, if you like, and returns to earth prepared
for the next leap forward of man's evolutionary destiny.
That is what happens on the film's simplest level. Since an encounter
with an advanced interstellar intelligence would be incomprehensible
within our present earthbound frames of reference, reactions to it will
have elements of philosophy and metaphysics that have nothing to do with
the bare plot outline itself.
|
|
|
|
Gå:
tilbage
- op
Opdateret
onsdag, 08 januar 2025 11:35:59 |
|
|