| |
"CUT" - En unik analog FILM begivenhed
Rebel Pictures sendte en invitation til at deltage i en live FILMoptagelse med
alle fire Kodak-filmformater: Super 8, Super 16, 35mm og 65mm |
Tilbage til
forsiden
|
Skrevet og fotograferet af:
Thomas Hauerslev |
Dato:
03.09.2023 |
Filmfotograf Anders Lindved
og instruktør Jesper Tønnes med ARRI 765 65mm kameraet.
På Rebel Pictures' invitation deltog
in70mm.com og
biografmuseet.dk i en unik analog workshop fredag den 18.
august 2023: en live filmoptagelse med alle Kodaks fire filmformater. Det
var en
prolog til instruktør Jesper Tønnes' egen kommende
"Intet Vover",
en kortfilm i fire dele fotograferet i Super 8, Super 16, 4-perf 35mm og det
store 65mm filmformat! Det var også første gang, at en dansk produktion blev
fotograferet med det tyskfremstillede ARRI 765 kamera. Ikke nok med det, men
arrangørerne ønskede også at dele denne unikke eftermiddag med alle, der
elsker film.
Da digital filmproduktion hele tiden bevæger sig fremad, bliver analog
filmproduktion mere og mere sjælden. Rebel Pictures arbejder stadig med
film og havde arrangeret en workshop for at lave en kort dansefilm, filmet
samtidigt i alle Kodaks fire filmformater. Dette blev gjort med generøs
støtte og i samarbejde med FilmGear, Kameraudlejningen, Kodak, Kodak Filmlab,
Shutterbug, Arri Rental, Mutascan, FX-TEAM, Social Brew og Chefmania.
• Gå til galleri
The Making of "CUT"
• Gå til Hjælp ønskes til
at færdiggøre den ultimative analog kortfilm
Denne fejring af FILM fandt sted uden for København i FilmGEARs studie i Herlev. Eftermiddagen blev overværet af filmstudieelever fra Krogerup
Højskole, familie og venner til produktionen samt en lang række
produktionsmedarbejdere fra den danske filmbranche. Publikum, der
overværede denne live-optagelse, blev også en del af filmoptagelsen som
statister. De var med i filmen!
Liveoptagelserne blev produceret af Jacob Jayantha og Jesper Tønnes, med
cheffotograf Kristoffer Aabo og instruktion af Jesper Tønnes ("The Last Padawan II")
og et stort filmhold. Dansefilmen med titlen "CUT" havde Selene Muñoz
i hovedrollen som flamencodanserinde i en fantastisk flot rød kjole.
|
Læs
mere her:
Hjælp ønskes til at
færdiggøre den ultimative analog kortfilm
7OMM Film og De Store Formater
Todd-AO, - det
sensationelle filmsystem
Film- og Kinoteknik
Biografer på biografmuseet.dk
Biografer Oversigt
Danmarks 70mm og Storformat Biografer
Stoleplaner - Galle &
Jessen's Oversigt over Københavnske biografer i 1950erne
Biografpremierer
1911 - 2020
Mine damer og herrer,
"Dette er Cinerama"!
"Windjammer" i
Cinemiracle
CinemaScope |
VistaVision
Super Technirama 70 |
Panacolor
Dimension 150 |
Sensurround
High-Impact
biografdesign
|
Danser
Selene Muñoz foran ARRI 765 65 mm kameraet, med Anders Lindved som
filmfotograf, og dolly grip Bowie Bak Craner.
Bag kameraerne stod Kristoffer Aabo (Super 8), Anders Lindved (65mm),
Camilla Hjelm (Super 16) og Manuel Claro (35mm) samt Daniel Parmo på Steadican med 35mm Arriflex
og sort/hvid film. Dagens kameraer og filmtyper var:
Beaulieu Cine 8 (Super 8mm, 200T Vision3), ARRIFLEX 416 S (Super 16mm, 200T
Vision3), ARRIFLEX ST (35mm, 200T & Double-X) og ARRIFLEX 765 (62005T
Vision).
Min kone og jeg ankom lige før kl 15:00 om eftermiddagen.
Filmeleverne fra Krogerup Højskole blev orienteret om begivenhederne af en af
produktionsassistenterne uden for FilmGEARs studiebygning. Vi gik ind i
det røgfyldte studie og mødte instruktoren Jesper Tønnes, som bød velkommen til
denne offentlige demonstration. Kameraerne var alle opstillet på dolly-skinner, og kameraindstillinger og bevægelser var blevet
indøvet i dagene forud for optagelsrne. Masser af
tapemærker på gulvet. En enorm 20 meter bred og buet LED-væg fungerede
som baggrund for optagelserne. I modsatte ende af studiet var der opstillet et halvt dusin vintage
studielamper som dekoration fik vi at vide.
|
|
Optagelse
i studiet på de fire KODAKformater med Beaulieu Cine 8 (Super 8mm, 200T
Vision3), ARRIFLEX 416 S (Super 16mm, 200T
Vision3), ARRIFLEX ST (35mm, 200T & Double-X) og ARRIFLEX 765 (62005T
Vision)
Kameraerne og deres besætninger tiltrak meget opmærksomhed, især ARRI 765.
Der kræves tre personer til hvert kamera. En medarbejder de stiller skarpt
(focus puller), en dollygrib, der bevæger kameraet og
selvfølgelig filmfotografen selv. For mig var det sjovt at se ARRI 765 igen.
Jeg så den, da den var helt ny, under en præsentation på Photokina i Köln i
1990, igen i 2007 og 2009, og nu lige her, 10 minutter fra min egen bolig!
På denne eftermiddag var ARRI 765 udstyret med et vidvinkel 50mm Carl Zeiss Distagon-objektiv. Jeg fik en snak med biograf Anders Lindved om
kameraet og også med Sascha Mieke, den tyske tekniker fra ARRI Rental. Det viste
sig, at Sascha og jeg har en fælles bekendt i München - kameramand Gerhard
Fromm, som arrangerede et besøg på ARRI for os i 2009. Sascha forklarede, at
ud af de oprindelige ti 765 kameraer, der blev fremstillet i 1989, er der
kun seks tilbage i drift i dag. Med tilnavnet "De gamle damer" er alle 65mm-kameraer
baseret hos ARRI Rental i München (Tyskland) og bruges desværre kun sjældent. Reservedele bliver mere og mere sjældne, og fordi de
indbyggede
printkort er næsten 35 år gamle, er kamerarene meget svære at vedligeholde.
|
|
ARRI
765 65mm-kameraet
Der blev serveret forfriskninger i studiet fra Social Brew og Chefmania. Midt i lokalet stod der et stort
skrivebord med
tv-skærme koblet op til kameraerne, hvor Jesper kunne følge produktionen,
når kameraerne rullede. Folk gik rundt, tog billeder og snakkede med både
kamerafolk og filmhold. Da klokken nærmede sig 16:00 stillede alle gæster,
venner af filmen, familier, produktionsteamet, studerende og os selv op bag
kameraerne. Vi observerede hvad der foregik blandt teknikerne der havde
klargjort og forberedt
optagelserne af denne kortfilmen denne eftermiddag. Det er formentlig første
gang i mange år (måske nogensinde), at et arrangement som dette har fundet sted med alle
fire formater samtidigt. ("Fabelmans" blev kun filmet i 8mm, 16mm og
35mm). Produktionsmedarbejderne summede rundt i studiet, og til sidst tog instruktør Jesper Tønnes
mikrofonen og bød alle velkommen.
|
|
Jesper
Tønnes instruerer gæsterne i hvordan han ønsker at de skal stå under
optagelserne.
Jesper - ulastelig klædt i hvid skjorte og slips -
forklarede med rolig stemmeføring, hvor grundigt de havde forberedt dette,
og hvordan den næste time eller deromkring var planlagt. Han udtrykte også
sin begejstring for Kodak-film, og hvor spændende det ville blive at optage
denne film på FILM i fire formater, og ikke mindst at se, hvad det betød for
historien. Han takkede hele holdet bag filmen, partnere og alle involverede.
Selve
optagelsen var planlagt til at tage 90 minutter med en pause i midten for at
ændre kameraposition, herunder at montere ARRI 765 kameraet på en kran.
Inden selve optagelserne begyndte, blev vi alle instrueret i at stå
bag de fire kameraer i en gruppe med nogenlunde ens afstand imellem hinanden. Som en del af historien skulle vi (gæsterne) alle være
med i filmen. Selene Muñoz som danseren ville komme ind i på sættet gennem en
enorm studiedør. Hun gik forbi os og ind i midten af studiet til
tapemærket på gulvet og klappede så i hænderne for at markere slutningen
på optagelsen.
Daniel Parmo på Steadican med 35mm Arriflex og sort/hvis film fulgte
hende helt ind på gulvet. "Kig ikke ind i kameraet, men se på
danseren, og gem din mobiltelefon af vejen, tak", og så "Kør kamera, musik,
klaptræ
og action!". Dette blev øvet to eller tre gange, indtil instruktøren var
tilfreds. Tredie gang med kameraet rullende, og alle
koncentrerede sig, indtil instruktøren og førsteassistenten råbte "..
og tak!".
|
|
Selene Muñoz's dans
med ARRI765 og filmfotograf Anders Lindvej på kranen og dolly grip Bowie
Bak Craner bagerst.
En lugt af brændt elektronik fra 65mm kameraet bredte sig pludseligt. Sascha
adskilte kameraet for at se, hvad
der gik galt. Jeg tror at han konkluderede, at det var videoassistentdelen,
der ikke virkede længere. Han skiftede en sikring i kameraet, så det kom til
live igen, og optagelserne kunne fortsætte med nye opsætninger.
Derefter var der to eller tre optagelser med Selene Muñoz's dans. Mellem
optagelserne justerede hendes frisør make-up og hår.
Kameraerne snurrede så
lydløst, at de dybest set var helt stille. Meget imponerende
syntes jeg. ARRI 765 inkluderet. Det er bygget som en
kampvogn, og er faktisk et studiokamera, men også lidt i den tunge ende
på knap 30
kilo. Det er ikke egnet til håndholdt arbejde. Jeg gik ud fra, at IMAX 65mm kameraerne var endnu tungere, da de næsten har samme størrelse som et lille køleskab. Hvortil
Sascha svarede, "Nej, de er faktisk meget lettere, da de stort set er
bygget af aluminium, og ikke er bygget som et studiokamera". Det forklarer, hvorfor en
filmfotograf som Hoyte van Hoytema med (næsten) lethed kan bære det på sin skulder
når han f.eks fotograferer "Oppenheimer".
Jesper sagde "Cut!" eller "Tak", og så var det tid til at
omarrangere de fire kameraopsætning, skinner og alt muligt.
|
|
Kameratekniker Sascha Mieke fra ARRI Rental.
Studiet blev varmere og varmere som eftermiddagen gik, og det er tydeligt,
at arbejdet med en filmproduktion kræver tålmodighed. Det er hårdt arbejde,
og alt er tilsyneladende koreograferet som en ballet. Alle ved, hvor de skal være på det
rigtige tidspunkt – i hvert fald så det sådan ud for mig.
Arrangementet skulle efter planen slutte omkring kl. 19:00, men med nogle
forsinkelser, tekniske udfordringer mm., var klokken tæt på 20:00 om aftenen,
før Jesper takkede alle på sættet, og arrangementet var slut.
Det var en
meget interessant oplevelse at være en del af denne begivenhed, se optagelserne og se håndværkerne arbejde. Jeg glæder mig til at se optagelserne, som Jesper lovede, at han ville stille til rådighed for publikum,
når de var fremkaldt og scannet.
• Gå til Tommy Madsen
fortæller om sit Magellan 65MM Kamera
• Gå til Logmar Camera
Solutions introducerer Magellan 65mm, et filmkamera Made in Denmark
Bortset fra 65mm testoptagelser med
Logmar's Magellan 65 mm
kamera i 2018 og nogle 65mm tests produceret i
Tisvildeleje vinteren 2020 er "CUT" den første egentlige danske film
fotograferet i 65mm.
Der er tidligere produceret flere store amerikanske 65mm film i Danmark: Dele af "Song of Norway",
"Samsara" og
"Tenet", blev
fotograferet i Danmark. "CUT" er den første danske film produceret i 65mm. Lad os
håbe at vi snart kan se den i 7OMM!
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Gå:
tilbage
- op
Opdateret
01-01-2024 |
|
|