| |
Kaiserkrone / Kino-Palæet (Sønderborg)
|
Tilbage til
forsiden
|
Skrevet af:
JG, biografmuseet.dk |
Dato:
30.06.2023 |
Kaiserkrone / Kino-Palæet (Sønderborg)
Østergade 11 / Kastanie Allé 9
Åbnet cirka 1909
Lukket 3. maj 1987
På hjørnet af Kastanie Allé og Østergade opføres i 1903 et stort og
bastant dansk forsamlingshus. Det sælges allerede i 1907 til et tysk
konsortium, der bygger huset helt om både foran og bagtil nu under
navnet Kaiserkrone med restaurant og en udvidet sal med plads til 300
gæster. Alle murværkets ender, kanter og rundinger har nu fået det helt
karakteristiske udseende, bygningen er kendt for i eftertiden med sit
sønderborgske svar på tysk hjemstavnsstil og en udsmykning særligt langs
salen, der både minder om kejserkroneblomsten og samtidig danner et T
som i ’teater’. Dengang var udtrykket ikke unikt for byen, idet bl.a.
Kastaniehuset lige overfor var dekoreret i samme, rundbuede stil og
hovedbygningen til venstre for
Kosmorama i Rødding så på dette tidspunkt
ud lige sådan.
Her i det nye etablissement gives alle former for lettere underholdning,
selv cirkus finder vej og naturligvis de levende billeder med Adam Thiel
som teatrets første direktør. En stor, højloftet scene gør stedet særlig
attraktivt. Under første verdenskrig går det ikke godt med den tyske
sceneunderholdning, så biografdriften ender med at fylde det meste,
efter man forsøgsvis har udlejet lokalerne til en fiskegarnfabrik i
gården. Sidste direktør er Christian Larsen.
I maj 1919 sælger konsortiet Kaiserkrone til
Kosmorama Viborgs kaptajn
V. Blichfeldt, der har fået samme idé som Nordisk Films Ole Olsen, som
har overtaget det store Colosseum i Flensborg og snart opkøber flere af
byens mindre biografer, ligesom Fotorama i Aarhus er på vej mod at
ekspandere her i Sønderjylland. Det er tanken at udvide det eksisterende
lokale til fremover at rumme 700 gæster, men helt så mange bliver der nu
ikke plads til. Idet der allerede findes et
Kosmorama i Perlegade,
vælges Kino-Palæet som nyt navn og man er således pæredansk endnu før
genforeningen. Med sine nu 443 pladser er der fremover tale om en ganske
stor biograf.
I begyndelsen af 1920’erne rummede forhuset også turistbureau og et
kontor for ejendomshandel, ligesom salen fra tid til anden benyttedes
som bl.a. auktionslokale med indgang direkte fra gaden. Blichfeldt
bliver boende i Viborg, så driften i Sønderborg varetages af hr. Beck og
frue. I 1922 stjæler en purk 48 kroner i Kino-Palæet, men snuppes af
palæets direktør nede i Kosmorama, hvor han sidder og gnasker bolcher i
sig. Hr. Hansen Beck slæber ham med til politistationen, hvor han efter
endt afhøring afhentes af faderen, der tildeler ham ’en velfortjent
dragt prygl’, som en avis skrev. Det var så dengang for lidt over
hundrede år siden.
I juni 1929 overtages Kino-Palæet af købmand Christian Matzen, der de to
foregående år har haft bevillingen til Kosmorama. Han bor fremover med
sin kone ved siden af i Kastanie Allé nr. 11 og går straks i gang med en
total ombygning af salen her lige før tonefilmens ankomst. Kun
ydermurene stod tilbage, blev det noteret, men det var efter sigende
nødvendigt og tiltrængt ikke mindst med nyt ventilationsanlæg, 400 nye
stole samt et ombygget operatørrum med nye forevisningsmaskiner.
Palæet indbyder til festforestilling den 25. september 1929, hvor man
lover førsteklasses koncertmusik. Fine trædøre fører gennem en
indgangsportal ind til en nydelig foyer med trappe op til første sal.
Genåbningsprogrammet bød på Iván Petrovich i ”Hendes Majestæts
løjtnant”, der hermed fik provinspremiere i Sønderborg blot fire uger
efter danmarkspremieren, mens der som optakt blev vist en en smuk
naturfilm og nogle billeder fra byen optaget henover sommeren.
I marts 1937 renoveres hele biografen atter. Matzen har ved denne
lejlighed atter investeret i helt nye maskiner samt tonefilmsanlæg fra
Klangfilm, der indvies 2. påskedag med Mártha Eggerth i ”Hvor lærken
synger”. Samme år har biografen sin første danmarkspremiere 2. juledag
på ”90 minutters ophold” af og med Harry Piel. Det er den første af en
lang række tysksprogede premierer, særligt fremme i 1950’erne og
1960’erne, hvor der også er spritnye italiensk- og engelsksprogede
titler på plakaten.
Direktør Matzen dør i december 1952, hvorefter bevillingen overgår til
sønnen, købmand Matthias Christian Matzen, der har navn efter
bedstefaderen. I begyndelsen af 1954 opsættes et bredt
widescreen-lærred, mens ”Lady og Vagabonden” bliver første program i
scope fremme i 1957. Op gennem 1950’erne er Morten Korch-titlerne det
helt store trækplaster og Kino-Palæet bliver også premierebiograf på
øvrige danske film fra ASA som fx ”Den kloge mand” med Osvald Helmuth.
I 1970’erne er det nye tider, hvor heimatfilm og operetter erstattes af
helt andre tyske premierestrimler med titler som ”Porno Baby” og flere
til af samme skuffe. Lyspunkter findes også i form af fortsatte
danmarkspremierer i ny og næ på større film som fx Esben Høilund
Carlsens danske krimi ”Nitten røde roser”. Carlsen var selv dyrlægesøn
fra Broager og havde personligt ønsket en danmarkspremiere i Sønderborg,
hvilket udlejningsselskabet Constantin Film imødekom. Matzen kunne
desværre dog først finde plads fra om mandagen efter den egentlige
premiere om fredagen, idet han ikke kunne tage ”Papillon” med Steve
McQueen og Dustin Hoffman af plakaten, da den kørte med ’alt for store
kasser’. Det ville i dag blive betragtet som et uhørt luksusproblem.
Siden overgår Kino-Palæet gelinde til næste generation, da datteren Lona
Tantzen efterhånden overtager den daglige drift sammen med sin mand Gerd
efter at have fungeret som inspektør siden 1972. Palæets springvand med
guldfisk i foyeren får i samme årti selskab af morskabsautomater.
I foråret 1982 skrives sidste kapitel, da Kino-Palæet bygges om til to
sale med hhv. 162 og 100 pladser. Der genåbnes den 25. april med Cheech
& Chong ”I røg og hamp” i sal A, mens B-salen viser Henning Carlsens
”Pengene eller livet”. Det er ikke de største succeser på markedet.
Biografens længst kørende succes er herefter
"Mit Afrika" med Meryl Streep og Robert Redford med 13 spilleuger, hvilket også bliver
Sønderborg-rekord.
I august 1983 fejrer Matthias Christian Matzen og fru Christine
guldbryllup, mens Lona Tantzen formelt overtager direktørposten i januar
1985. To år senere sælges bygningen med henblik på at dele den op i to
forretningslejemål. De sidste forestillinger finder sted den 3. maj 1987
med Steven Spielbergs ”Farven Lilla” i A-salen, mens Richard Gere kan
ses ”Uden hæmninger” i sal B.
Kino-Palæet bygges et år senere om til dametøjsforretning foran, mens
Netto flytter ind i det meste af den oprindelige sal ned mod lærredet.
Tøjhuset ligger der endnu i 2023, mens supermarkedet blev til
restaurant, der i dag er lukket. De mange krummelurer findes endnu både
på facaden og den modsatte ende samt langs hele salen ud mod Kastanie
Allé, mens al inventar fra filmmaskiner til stole tilbage i 1987 blev
spredt udover det ganske land.
|
Læs
mere her:
Biografer på biografmuseet.dk
Biografer Oversigt
Danmarks 70mm og Storformat Biografer
Stoleplaner - Galle &
Jessen's Oversigt over Københavnske biografer i 1950erne
Biografpremierer
1911 - 2020
Film- og Kinoteknik
7OMM Film og De Store Formater
Todd-AO, - det
sensationelle filmsystem
Mine damer og herrer,
"Dette er Cinerama"!
"Windjammer" i
Cinemiracle
CinemaScope |
VistaVision
Super Technirama 70 |
Panacolor
Dimension 150 |
Sensurround
High-Impact
biografdesign
|
|
|
|
|
• Gå til
Biografer på biografmuseet.dk |
Biografer Oversigt
• Gå til København |
Omegn | Nordsjælland |
Vest, Midt & Syd
• Gå til Bornholm |
Møn, Bogø, Lolland & Falster
• Gå til
Fyn, Langeland, Thurø, Tåsinge & Ærø
• Gå til
Sydjylland |
Midt-Vest | Øst |
Nord
• Gå til mere om
|
|
|
|
|
|
• Gå til
Kaiserkrone / Kino-Palæet (Sønderborg) |
|
Gå:
tilbage
- op
Opdateret
01-01-2024 |
|
|