| |
Viborg Teaters Kino / Kino-Palæet |
Tilbage til
forsiden
|
Skrevet af:
JG, biografmuseet.dk |
Dato:
03.10.2024 |
Viborg
Teater som biograf - åbningsprogram for Kino 2. juledag 1921
Viborg
Teaters Kino / Kino-Palæet
Gravene 23
Åbnet 26. december 1921
Lukket 14. august 1986
Viborg Teater blev indviet den 9. december 1909 så ganske nøjagtigt kl.
18 med et mægtigt festprogram. Endelig havde byen fået sig et
formidabelt teater fremfor som hidtil at være indlogeret hos Hotel
Phønix og de allerseneste år afholdsforeningen eller
håndværkerforeningen i deres gamle sale. Man bebrejdede
Kosmorama, at
publikum i stigende grad valfartede til den stumme scene – og gjorde
såmænd nar på selve åbningsaftenen, men den der ler sidst, ler som regel
bedst. Publikum var aldrig flittige til at lægge overtøjet her i
Gravene, da man først fik smag for film og så kunne det nye, skønne
teater være nok så forunderligt indrettet med hele to balkoner akkurat
som Horsens Teater indviet bare fem dage forinden – begge inspireret af
Randers Teater fem år tidligere. 644 stole var der i 1909 foruden 68
ståpladser. Arkitekt er Søren Vig-Nielsen.
Nu i december 1921 er der gevaldigt røre i byen, i hvert fald i
avisspalterne, hvor der denne jul overhovedet ikke vil blive spillet
teater nogetsteds, idet teatersalen skal i funktion som biograf, selvom
det til en start kun skal være to aftener om ugen. Det sker alene fordi
antallet af teaterforestillinger er for få og kontinuerligt dårligt
besøgt med teatertrupper fra andre byer som garant for, at der
overhovedet sker noget. Det seneste år er der fx kun blevet optrådt 50
gange på de skrå brædder og allerede i foregående år har man haft
tilladelse til at supplere arrangementer med film. At aktieselskabet bag
det kæmpestore teater står på fallittens rand betyder, at
teaterbestyrelsens formand, sagfører H.F. Andersen har opnået tilladelse
til at drive det også som et helt traditionelt biografteater. Dermed
opstår Viborg Teaters Kino med indgang til billetkassen foran den store
og høje, kuppelrunde foyer populært kaldet rotunden.
Kino er i virkeligheden en forkortelse af såvel Kino-Palæet som
Kinografen, der tretten år forinden har rumsteret kortvarigt længere
nede i Gravene ved Mathiasport også dengang med rod i et lokalt
foretagende men navnemæssigt inspireret af fotograf Peter Elfelts
københavnske
foretagende. Nu er dette delvist i hænderne på det tysk
biograf- og filmselskab UFA, der også har penge i
Kino-Palæet på
Frederiksberg og mange er noget vrisne over, at tyskere nu skal til at
drive biograf helt heroppe i Viborg. A/S Kinografens direktør C. Hinding
forsikrer dog, at det hele vil blive kørt pæredansk, hvor han personligt
står som ansvarshavende. Selskabet afregner en fast sum til teatret, der
ikke selv blander sig i biografvirket. Kinematografisk Selskab i
København står for de tekniske foranstaltninger i forbindelse med
forandringen, sådan som firmaet har forsynet Fotorama med udstyr nogle
år forinden uden nærmere redegørelse for detaljer vedr. selve
maskineriet. Lærredet opsættes akkurat foran første kulisse bag
fortæppet, der glider til side ved scenekanten, som det plejer.
Fra anmeldelsen i Stifts-Tidende af åbningsfilmen, det historiske drama
”Anna Boleyn”, fremgår det måske også, hvorfor stedet forud har haft det
svært. ’I Emil Jannings fremstilling af Henrik VIII, oplevede man en
nydelse, som Viborg Teater sjældent skænker.’ Selve fremførslen lod dog
noget tilbage at ønske, hvor således billedet fremstod uskarpt, da
lærredet overhovedet ikke var i orden. Direktøren forsikrer, at denne
mangel snarest vil blive udbedret med sidegevinst også i form af det
store, tilknyttede orkester foruden Henny Porten i titelrollen også er
nydelig at beskue. Også i Fotorama var tidens populære Jannings på
plakaten, derovre i ”Danton” tonende frem i meget store annoncer og så
har både dette og Kosmorama endda sat prisen ned – det var vel en
julegave i sig selv!
|
Læs mere her:
Biografer på biografmuseet.dk
Biografer Oversigt
Danmarks 70mm og Storformat Biografer
Stoleplaner - Galle &
Jessen's Oversigt over Københavnske biografer i 1950erne
Biografpremierer 1911 - 2020
Film- og Kinoteknik
7OMM Film og De Store Formater
Todd-AO, - det sensationelle
filmsystem
Mine damer og herrer, "Dette er
Cinerama"!
"Windjammer" i Cinemiracle
CinemaScope |
VistaVision
Super Technirama 70
|
Panacolor
Dimension 150
|
Sensurround
High-Impact
biografdesign
|
Viborg
Teater (postkort)
Kino får intet problem med at fylde sæderne. Tilstrømningen er omvendt
så kolossal, at der allerede en halv time før første forestilling er
mødt så mennesker frem, at man må åbne for balkonen, som ellers ikke er
tænkt inddraget til billedteatret. Først den ene – dernæst den anden og
et par af teaterbestyrelsens medlemmer må hastigt tilkaldes som ekstra
kontrollører.
Problemerne med fremførslen betyder dog, at man allerede efter godt tre
uger må lukke igen. Først den 2. marts genoptages visningerne på et nyt
perlelærred (tyndt stof beklædt med et lag pulveriseret glas) hjemkommen
fra Tyskland og det samme er også den nye film. Atter kan Henny Porten
beskues – denne gang i den to timer lange ”Ørneungen” passende for et
rigtigt teater, der kører sine forestillinger som en
helaftensforestilling med pauser og vådt.
Særdeles interessant fremgår det nu også, hvorfor lærredet har udgjort
et så stort problem. Modsat 99,9% af verdens biografer er maskinen
nemlig ikke placeret i den modsatte ende af salen i et traditionelt
operatørrum, men opsat på scenen et stykke bag selve lærredet og der er
således tale om det, man kalder bagprojektion. Et senere dansk eksempel
på dette er
Posthus Teatret i København.
Fra 1923 vises Kino-Palæets ugerevy som supplement til underholdningen.
Navnet er allerede benyttet i flæng i forbindelse med åbningsomtalen,
men først fire år senere skifter Viborg Teaters Kino officielt navn. I
mellemtiden har stedet været gennem den omvæltning i juli 1925, at
Kinografen har trukket sig ud for i stedet at overlade driften til
teatrets kasserer, fotograf Carl Johan Zacho, der sammen med sin hustru
har forestået billetsalget lige siden teatrets åbning. Ydermere spilles
fremover nu hver aften, når salen ikke er optaget af skuespil. Man vil
lægge sig i slipstrømmen af repertoiret fra
’landets største og fineste
leverandører’ og fra søndag den 2. august 1925 vises således
’paladsteaterfilmen’ ”Kabale og kærlighed”, som dog i
København altså
havde premiere i Grand. Men fint skal det i hvert fald være!
|
|
Den
mandlige husassistent i Kino Palæet samt optog i Gravene (public domain)
Zacho driver Kino for egen regning og har ikke foretaget sig andet end
den årlige hovedrengøring, der skulle sikre støvfri kroge, men allerede
i sommeren 1926 ophører driften igen, da der ikke nås et tilstrækkeligt
udbytte af anstrengelserne. Helt præcist var der ført 300 kroner tilbage
til teatret i overskud og det forslog jo som skrædder et vist sted, når
der samtidig slides på interiøret. Hr. Zacho og frue fortsætter herefter
udelukkende med at styre billetkassen – en funktion de for øvrigt
varetager helt frem til juni 1966 – en periode dog i biografsammenhæng
sammen med fru Ellen Munksgaard, for nu endelig sker det den 14. juli
1927, at Kino-Palæet torsdag den 14. juli 1927 står side om side med
Viborg Teater i forbindelse med ”Den store cirkus-katastrofe”. Den
italienske film er på plakaten henover fire dage frem til søndag med
forestillinger hver dag kl. 16.30, 19 og 21.
Fotograf Aage Munksgaard har allieret sig med sin gode ven Otto Nørmark
fra Palads Teatret i Odense om fælles drift ved leje af både teater og
filmtitler efter at være nået til en udmærket overenskomst med
teaterbestyrelsen, der således ser det fornuftige i at give filmene en
chance til. I første omgang sker visningerne i juli blot i forbindelse
med et dyrskue, men da det bliver en fortræffelig succes med et overskud
på fænomenale 1.100 kroner, genoptages driften permanent fra lørdag den
13. august med Fritz Langs tyske ”Nibelungerne”. Salen har på dette
tidspunkt 624 pladser.
|
|
Viborg
Teaters Kino nu som Kino-Palæet 13. juli 1927
Fra orkestergraven lyder en trio med Richard Wagners musik i udtog
tilrettelagt af Munksgaard himself i kraft af sin tidligere funktion som
regimentsmusiker og optræder tilmed selv i rollen som dirigent, mens
operatørrummet indrettes som et rigtigt af slagsen dog fortsat placeret
elleve meter omme bagved med brug af den særprægede projektion, der
betyder, at operatøren ser alle film spejlvendt. Den rejseglade Nørmark
tropper for sit vedkommende op med ledsagende foredrag til en 2.500
meter lang strimmel fra en tur gennem Sydeuropa, der endda runder
Mallorca, hvilket tænder den tidlige gnist til senere års lystige
eventyr med Spies og Tjæreborg.
I juli 1929 holdes lukket for at foretage yderligere forbedringer og fra
sidst på året udkæmpes en brav kamp langt ind i det nye, angående
hvordan i alverden man med nærværende konstruktion overvinder endnu en
forandring, nemlig den toneangivende af slagsen. Det lykkes tydeligvis,
da Al Jolson fra 17. februar 1930 for allerførste gang i byen både taler
og synger sig gennem ”Jazz-sangeren”. Samtlige husstande i byen modtager
et personligt brev om fortræffelighederne. Det nye musikanlæg, hvis
ægthed ivrigt diskuteres over i Kosmorama, skulle ifølge tiden være en
model Western Electric made in America, men senere refereres til gode,
gamle Bauer fra Stuttgart. Det turde dog være apparat nr. 2 – der kommer
hurtig udskiftning på den ’bagkant’, atter en ny Bauer-model når såmænd
at blive implementeret bare få år senere.
|
|
Kino-Palæet
i Viborg Teater (public domain)
I september 1931 giver konkurrenterne, Jess Christensen (Kosmorama) og
Edvard Michelsen (Fotorama), et tilbud om en årlig kontantsum til
teatret, om hvilken der kan forhandles, for helt at lukke ned for
filmforestillingerne. Så desperate er man blevet, at der udsendes en
officiel skrivelse fra deres hånd: ’Den dag da ellers kloge og
velmenende folk gav Viborg Teater en biografbevilling græd fru Thalia’
(som var komediens muse i den græske mytologi). ’Dels forjog man hende
fra det smukke hus, der var bygget alene for hende, dels kunde hendes
unge søster Filmen ikke finde sig tilrette i boligen. Alene det, at
Filmen maatte tilhylle sit unge ansigt for publikum og kun kunde vises
bagfra var nok til at gøre ogsaa hende forgræmmet. Hendes fortrin for
den ældre Søster: Ungdom og skønhed kunde aldrig komme til sin ret under
disse forhold.’
Forslaget behandles på teatrets generalforsamling den 23. september, men
her læner man sig skraldgrinende tilbage og spørger sig selv om, hvorfor
man dog skulle slagte guldkalven. Faktisk går det så fortræffeligt, at
man ikke længere er afhængig af Nørmark, Munksgaard kan det hele selv.
1931 bliver i stedet startskud for den årelange tradition at fejre
biografens fødselsdag med viborg- eller sågar danmarkspremiere på en ny
dansk film, hvor publikum får overrakt blomster i døren. Traditionen
holdes i hævd langt op i 1960’erne undtagen en enkelt gang i 1957, hvor
man måtte nøjes med ”Den tavse verden”, en fransk dokumentarfilm, hvor
Jacques-Yves Cousteau tager publikum helt ned under havoverfladen.
Magien vil ingen ende tage – uanset om fejringen så finder sted i august
fremfor måske egentlig i juli, som det kunne have været og altid med den
danske jubilæumsfilmuge begyndende på en mandag.
|
|
Viborg
Teater i tegning fra 1944, bemærk operatørrummet omme bag scenen
I foråret 1942 udvides forhallen ind i højre side af bygningen med tre
kasser i et nyt billetkontor og der installeres chokoladekiosk samt nye
terrazzogulve og i november 1944 vokser også garderoben. Efter
direktørens død i august 1949 overtager fru Ellen bevillingen fra januar
1950 og antallet af premierer på danske film stiger yderligere i løbet
af det nye tiår med Morten Korch og ”Far til fire”. I 1952 fejres 25-års
jubilæet med atter et nyt tonefilmsanlæg, det nu fjerde i rækken og det
tredje, der med sikkerhed kan tilskrives Bauer. Inde i salen udvides
orkestergraven, så den rummer 40 mand – til teaterforestillingerne, når
de endelig finder sted – ligesom der kommer parketgulv på gangene.
Omvendt må gæsterne nøjes med 590 pladser. At publikum i Viborg ikke er
til den store kunst, nævnes ofte ovre i Fotorama; Teaterhistorien i sig
selv forklarer alt, men fru Munksgaard supplerer gerne så sent som i
1967, at byen kun kan opvise 150 mennesker, der måtte være interesseret
i andet end blot at blive underholdt, når turen går til biografen.
Der sker nu ikke meget op gennem 1960’erne og en bevilling til en tredje
biograf i byen får lov at samle støv. ’Skidtet lå i klatter over alt, og
der var nærmest draperet med spindelvæv’, forklares det om den manglende
hovedrengøring, der i hvert fald ikke længere blev foretaget en gang om
året som i gamle dage. Fru Ellen Munksgaard er gået hen og blevet syg og
i juli 1970 godkendes Poul Hübertz Knudsen som leder af Kino-Palæet. I
forvejen er han direktør for den kommunale
Kino i Holstebro. Da
direktricen så dør i november, overtages biografdriften permanent af
Hübertz Knudsen og fru Elisabeth. En række danmarkspremierer er allerede
kørt i stilling i forbindelse med kommende forbedringer.
I sommeren 1971 opsættes 424 nye stole i stedet for de gamle med sine
slidte læderbetræk og apparaturet står foran sin femte udskiftning.
Denne gang finder det vej op til et helt nyindrettet operatørrum bag 2.
balkon med nyt, bredt
scopelærred
spændt ud på scenen. Samtidige planer
ville placere en lille art cinema med 41 pladser i den gamle teatercafé,
der ved siden af benyttes til kammermusik og små, kulturelle
arrangementer. Det bliver dog ikke til noget, idet Kulturministeriet
ikke er samarbejdsvillig. I stedet indgår Hübertz Knudsen efter
bevillingssystemets ophævelse året derpå i et landsdækkende samarbejde,
der skal gøre op mod fortidens enmandshære og lader en
biografkædesammenslutning tage kampen op i fælles front mod udlejerne
sådan som nye, fast sammentømrede biografkæder også er enten i færd med
eller på vej til at gøre. ”Olsen-banden” filmene er behagelige for den
nye direktør, allerede den tredje i serien sælger omkring 20.000
billetter, men her er vi jo også i Jylland.
|
|
Kino-Palæet
med urealiseret sal 2 i den gamle teatercafé
Med mulighed for at skabe noget helt nyt overtages
Preben Philipsens
projekt om en Rialto-biograf med to sale på Vesterbrogade for i stedet
at indrette Bio 1-2, som åbner i juni 1976. Denne drives i begyndelsen
af sønnen Arne, før fru Elisabeth tager over. Denne mere ungdommelige
biograf forhindrer ikke ”Knaldhårde kommandotropper” i at finde vej fra
Italien til Kino-Palæet fremme i maj 1977 som solopremiere og med stort
tab drejes halsen om på lillebror allerede i november 1981. Da Poul
Hübertz Knudsen så pludselig går bort i juni 1982, står fru Elisabeth
alene tilbage om Kino-Palæet, der på dette tidspunkt deler hus med en
frisør. Et større antal stole afhændes til
Kino i Skanderborg, hvor
disse formentlig hovedsageligt stammer fra Vesterbrogade. En del
benyttes også i Kino-Palæet.
Torsdag den 14. oktober 1986 lukker Elizabeth Hübertz Knudsen med John
Boormans ”Regnskovens hemmelighed”, hvor billetterne til afsked sælges
for kun 20 kroner og døren går ikke lydløst i, som det formuleres.
Direktricen smækker den særdeles hårdt. ’Jeg er blevet leget med på en
uforskammet måde’, lyder det som overskrift på en artikel, hvor hun
forklarer, at legeonklerne ikke blot har været Viborg Teater men også
hendes egen advokat, som skal være blevet enig om at kyle hende på gaden
i et forlig på 200.000 kroner, hvorefter hun bare har at rette sig. ’En
bitter pille at sluge’ efter at have brugt en million kroner på
forbedringer, som teatret også drog nytte af. At det længe er gået ned
ad bakke med filmene er sin sag. Billetprisen havde allerede forinden
været periodevist nedsat til bare 10 kroner om eftermiddagen og da tre
år forinden ligeledes de 20 om aftenen. Et sidste lyspunkt (til
almindelig billetpris) var Sydney Pollacks
”Mit Afrika”, der henover to
måneder solgte 10.000 billetter. ’Hvis jeg må være lidt giftig, så
smilede jeg lumsk ved mig selv, da jeg forleden så et spindelvæv i
Kino-Palæets forhal. Jeg garanterer for, at jeg lader det hænge’,
udtaler fru Hübertz Knudsen få dage før lukningen. ’Det skal være min
afskedshilsen til teatrets bestyrelse.’
|
|
Mit
Afrika, og Regnskovens
hemmelighed, sidste film i Kino-Palæet
Opsigelsen af Kino-Palæet kommer som led i teatrets langsigtede planer
om, at bygningen skal danne ramme om en større vifte af kulturelle
begivenheder i bredere forstand og således svigtes de film, der i sin
tid reddede huset. Fru Hübertz Knudsen kunne end ikke få nogen garanti
på, at stedet ikke ville vise film igen, men det sker nu ikke. Teatret
gennemgik udvendigt en større restaurering allerede inden Kino-Palæets
ophør og denne skal nu fortsætte indendørs. Viborg Teater har i dag 390
pladser og fået tilføjet et nyt Musikhus akkurat ved siden af til højre.
|
|
Viborg
Teaters facade i 1942
|
|
Viborg
Gravene med Viborg Teater (postkort)
|
|
|
|
|
|
• Gå til
Biografer på biografmuseet.dk |
Biografer Oversigt
• Gå til København |
Omegn | Nordsjælland |
Vest, Midt & Syd
• Gå til Bornholm |
Møn, Bogø, Lolland & Falster
• Gå til
Fyn, Langeland, Thurø, Tåsinge & Ærø
• Gå til
Sydjylland |
Midt-Vest | Øst |
Nord
• Gå til mere om Kosmorama |
Biograf-Teatret /
Gynthersens Biograf-Teater / Biografen |
Kinografen |
Fotorama |
Bio 1-2 |
Biografcenter Fotorama
/ Nordisk Film Biografer Viborg |
|
|
|
|
• Gå til Viborg
Teaters Kino / Kino-Palæet |
|
Gå:
tilbage
- op
Opdateret
onsdag, 08 januar 2025 11:34:07 |
|
|