| |
Lysbilled-Teatret / Kinograf-Teatret / Tønder Kinograf / Kinografen /
Kino |
Tilbage til
forsiden
|
Skrevet af:
JG, biografmuseet.dk |
Dato:
16.06.2023 |
Kino
Tønder facadetegning 1918
Lysbilled-Teatret / Kinograf-Teatret / Tønder Kinograf / Kinografen /
Kino
Vestergade 19
Åbnet 19. december 1918
Ny sal:
Åbnet 19. oktober 1924
Lukket 20. juni 1985
Vestergade 19 er opført i 1904 med forhus i fire etager af fotograf
Johannes Timm, efter den forrige bygning var nedbrændt. Han indretter
her sin nye beboelse med fotoatelier på 2. sal, mens lokalerne i stuen
og tilbygningen i gården indrettes til forretning og lager.
I januar 1918 foreligger en ansøgning fra Timm, der allernådigst beder
om tilladelse til at åbne et Lichtspiel-Theater med 152 pladser i sin
ejendom, da hans store butikslokale længe har stået tomt på grund af
krigen, men møder i begyndelsen modstand fra myndighederne, der ikke vil
godkende et nyt biografteater i byen. Da biografens indretning
tydeligvis er velovervejet og lokalet flugtvejssikret, hvad man bestemt
ikke kunne sige om Theater-Halle i Østergade, ender man med at bøje sig
og bevillingen kommer dermed i hus, endnu imens Tondern er en del af
Tyskland. Der bliver indgang mellem to udstillingsvinduer til et lille
vindfang med billetsalg. Lige indenfor er der orkesterplads og lærred
til venstre, mens maskinrummet er placeret i den modsatte ende. Lokalet
meldes klar kort før jul, hvor der som udgangspunkt er planlagt en
daglig aftenvisning samt ekstra forestilling søndag eftermiddag.
|
Læs mere her:
Biografer på biografmuseet.dk
Biografer Oversigt
Danmarks 70mm og Storformat Biografer
Stoleplaner - Galle &
Jessen's Oversigt over Københavnske biografer i 1950erne
Biografpremierer 1911 -
2020
Film- og Kinoteknik
7OMM Film og De Store Formater
Todd-AO, - det sensationelle
filmsystem
Mine damer og herrer, "Dette
er Cinerama"!
"Windjammer" i
Cinemiracle
CinemaScope |
VistaVision
Super Technirama 70
|
Panacolor
Dimension 150
|
Sensurround
High-Impact
biografdesign
|
Kino
Tønder grundtegning 1918
Kort før genforeningen i 1920 er biografdriften overdraget hr. direktør
Pedersen, der på facaden lader Lysbilled-Teatret blive til
Kinograf-Teatret, som man i folkemunde allerede kaldte det på dansk.
Sidst samme år købes bygningen af Ingelev Christensen, som bliver ny
direktør for Tønder Kinograf eller blot Kinografen. Officielt var det
fortsat Kinograf-Teatret, men alle navne benyttes de næste årtier i
flæng. Christensen havde tidligere drevet elektricitetsværket i
Bramming, men først i julen 1921 tændes det elektriske lys i Tønders
gader.
Ingelev Christensen udfærdiger i marts 1924 tegninger til en markant
større biograf, der i langt større omfang udnytter bebyggelsesgraden,
der med biografen placeret i det meste af butikken men kun halvdelen af
lageret indtil da havde efterladt nogle dårligt udnyttede lokaler omme
bagved og en gennemgangspassage uden formål. Det oprindelige
indgangsparti og forreste stykke af salen bliver til ny butik, mens den
anden halvdel ned mod maskinrummet og lagerlokalerne bliver til noget,
man ikke havde haft tidligere: En rigtig forhal med garderobe og en
lille konfekturekiosk og et topmoderne operatørrum herover. Der er nu
indgang fra portpassagen med adgang fra både Vestergade og Allégade.
|
|
Kino
Tønder udvidet til 252 pladser med indgang fra porten til højre i 1924
Den nye sal er placeret bagved skrånende en anelse mod højre og har
plads til 280 gæster incl. stole på tværs langs væggene i hver side.
Prosceniet er stort og der spilles orgelmusik til forestillingerne,
hvilket var noget af et særsyn. Til venstre for portindgangen mod
Vestergade lå ’Blad-centralen’ nu i årtier, mens resten af den
oprindelige biograf samt indgangsparti fungerede som slagteriudsalg.
Åbningsforestillingen finder sted den 19. oktober med Mauritz Stillers
”En herregårds saga”.
I januar 1931 installeres to fremvisningsapparater fra B&O til de nye
tonefilm, hvor der lægges ud med wieneroperetten ”Hjerter i valsetakt”.
Man behøvede nu ikke længere holde pause under forestillingerne.
Programmerne er som traditionelt her i Sønderjylland en god portion
danske film blandet med et tilsvarende antal tyske titler altid med
oplysende forfilm, der berettede om, hvad der skete i det store udland
og i særdeleshed, hvad der skete i Berlin. Flere tyske
interesseorganisationer pressede på for at få dem vist, men
biografdirektøren havde også selv en interesse i at holde på sit store
tyske publikum, der de første år efter genforeningen havde været
særdeles tilbageholdende med at lægge vejen forbi, efter filmene nu var
forsynet med danske mellemtekster. Oplysningsfilm som koncept havde man
kendt til lige fra tyskerårene; de vendte i forstærket grad tilbage
under krigen i form af ’wochenshau’-ugerevyerne fyldt med
nazipropaganda, som biograferne uanset ejer- og sympatiforhold var
tvunget til at vise.
|
|
Kino
Tønder 1943 i tværsnit
I 1938 rykkes salen et par meter tilbage i foyeren mellem to søjler, der
holder operatørrummet på plads. Her bliver der nu plads til
’allerkæreste loger’, 16 helt særlige parketpladser i midten, så kom
ikke her og sig, at kysserækker er en opfindelse af nyere dato. De blev
skærmet af tæpper på siderne, så man virkelig kunne gå til den derinde,
men blev nu hurtigt fjernet igen på grund af brandfare (påstås det). 326
var der fremover plads til og foyeren gået hen og blevet særdeles trang.
Fire år senere udvides Kinografen yderligere i april 1942 ved arkitekt
P.J. Andersen angiveligt foranstaltet af, at værnemagten krævede mere
plads, når soldaterne skulle opildnes. Ved at flytte hele salen
yderligere et par meter, når man nu op på 378 pladser, så gevinsten var
ikke ligefrem enorm. Til gengæld var alle stole udskiftet med nye
modeller fra Odense Stolefabrik i forskellig polstringsgrad fra
overhovedet ingen til fuldt betrukket alt efter prisklasse og placering.
Fra denne tid bliver Kinograf-Teatret i alle dets afskygninger blot til
Kino, hvor man i 1945 når op på omkring 100.000 solgte billetter.
|
|
Kino
Tønder i 1943 med angivelse af 386 pladser, der blev nu kun 378
Fra gaden og ind skete der mere, da den gamle indgang vender udvidet
tilbage til venstre for Blad-Centralen, mens slagteren måtte finde sig
en ny adresse. Den nye indgangsportal beklædt med marmorplader og
billedskabe fører ind mod billetkiosk til venstre og chokoladekiosk til
højre med salg i dagtimerne ud mod gaden og i aftentimerne fra den anden
side ind mod foyeren. Der installeres centralvarme i såvel sal som
foyer, hvis nye langstykke i den helt oprindelige sal nu pyntes
yderligere op med noget så udsædvanligt som en pejs. På den modsatte
side findes en hvilesofa og for enden mellem salsindgangene et stort
spejl. Nye toiletter installeres i en smal lysgård. Efter krigen er
facaden særlig smuk, når bygningen i aftentimerne oplyses hele vejen op
startende med det nye Kino-skilt over indgangen.
I disse efterkrigsår var der i lang tid nul interesse for at vise tyske
film. Smugbiografer var tidligere blomstret op rundt om med udlån fra
Tyskland, hvor man fra under disken hos visse boghandlere ikke
erhvervede sig utugtige magasiner men suspekte billetter til skumle
biografforestillinger. En stor gruppe herboende tyskere krævede nu en
biograf, der ville hellige sig tyske film. En vinhandler slog sig sammen
med en malermester og havde udset sig det tyske mindretals
forsamlingshus Schweizerhalle på Ribe Landevej som det oplagte sted, men
hverken kommunen eller Justitsministeriet, der jonglerede med
bevillingerne, mente, der var behov for en biograf yderligere (og vel
næppe slet ikke en tysk en af slagsen). Efter syv års trakasseri blev
anmodningerne definitivt afvist i 1955, uden noget var kommet ud af
anstrengelserne. Nu var der dog begyndt at komme tyske film på markedet
igen, som efterhånden nød fornyet succes her på egnen. Et sidste pip
hørtes atter i 1957, hvor byrådet droppede at forfølge sagen, selvom man
ellers godt kunne tænke sig lidt mere sofistikerede titler på plakaten,
hvilket en ny ’kunstbiograf’ kunne have afhjulpet.
|
|
Johannes Timm havde sit atelier på 2. sal helt frem til 1950 og efter
hans død omdannet til værelser i 1956. Ingelev Christensen var død i
januar 1955, hvorefter fru Clara Marie overtog driften, indtil næste
generation officielt fik overdraget bevillingen sidst på året. Det på
betingelse af, at fru Grete Ellekjær flyttede fra Assens.
I 1956 installeres nye filmmaskiner til
CinemaScope, der indvies 2.
juledag med Anthony Steel i den engelske ”Storm over Nilen”. Lærredet
var i forvejen meget stort efter 1942 og som et af de få steder i
landet, blev det derfor ikke nødvendigt at fjerne stole i denne
forbindelse. Amerikanske film var der ikke overvældende mange af i denne
tid på grund af verserende filmboykot i forbindelse med uenighed om
filmlejesatserne mellem de amerikanske distributører og biograferne, men
filmstjernerne fra Hollywood kunne man se lige ovre på den anden side af
grænsen.
I juli 1967 moderniseres salen med 325 nye stole, hvor pladserne langs
siderne først nu forsvinder. Det meste af tiden i lukningsperioden går
med at indrette et nyt airconditionanlæg, den hidtidige udluftning havde
ikke fungeret ret godt.
I 1969 bliver Jørgen Ellekjær direktør. Han sælger nogle år efter
bygningen til sin bror Lars, der også køber Blad-Centralen, som i
efteråret 1981 omdannes til spillehal under navnet Las Vegas. Kino blev
herefter uofficielt udbudt til salg og var længe faretruende tæt på at
lukke. Preben Calender Christensen fra biograferne i
Rødding og
Toftlund
var interesseret i at overtage, men kunne ikke skaffe tilstrækkelig
kapital. Kommunen ønskede ikke at yde økonomisk støtte til en fortsat
drift og Kino lukkede derfor den 26. juni 1985 med Val Kilmer i ”Top
Secret” som sidste program.
Nu var kommunen omvendt positivt stemt overfor et nyt butikscentrum,
hvorved Tønder Shop Center den 8. april 1986 kan slå dørene op for otte
butikker i den gamle biograf med indgang fra begge ender nærmest som i
1924 dog fra den modsatte side af salen. Morskabsautomaterne lokkede
fortsat ungdommen til Las Vegas inde ved siden af og der blev plads til
en ny Burger-bar som supplement til Kino-bar ved siden af i Vestergade
17. Denne har trods navnet siden 1961 hovedsageligt solgt isvafler og
søde sager og det gør den såmænd endnu, længe efter Shopping-centret er
væk igen og efter en tid som sportsforretning gået hen og blevet Normal,
som har plagieret den nu hedengangne Irma-kædes koncept med at indrette
sig i forhenværende biograflokaler.
|
|
Tønder
Shop Center i den gamle Kino
I 1986 får Preben Calender Christensen i stedet mulighed for at åbne
Biografen 1&2 på Skibbroen, hvor det længe havde været på tale at opføre
ny biograf. Vestergade 19 er fortsat et meget kønt hus på forsiden med
sin gitterportspassage op mod isvaflerne.
|
|
|
|
|
|
• Gå til
Biografer på biografmuseet.dk |
Biografer Oversigt
• Gå til København |
Omegn | Nordsjælland |
Vest, Midt & Syd
• Gå til Bornholm |
Møn, Bogø, Lolland & Falster
• Gå til
Fyn, Langeland, Thurø, Tåsinge & Ærø
• Gå til
Sydjylland |
Midt-Vest | Øst |
Nord
• Gå til mere om Biografen 1&2 / Kino
1&2, Tønder |
Theater-Halle, Tønder |
Ton-Halle, Tønder
|
|
|
|
|
|
|
|
• Gå til
Lysbilled-Teatret / Kinograf-Teatret / Tønder Kinograf / Kinografen / Kino |
|
Gå:
tilbage
- op
Opdateret
mandag, 01 januar 2024 18:14:43 |
|
|