| |
Fredericia Teater – Biografen (1910) |
Tilbage til
forsiden
|
Skrevet af:
JG, biografmuseet.dk |
Dato:
15.09.2023 |
Fredericia Teater – Biografen (1910)
Prinsessegade 27-29
Åbnet 9. oktober 1910
Lukket 14. oktober 1938
Fredericia Teater danner ligesom øvrige etablissementer i byen rammen
for omrejsende biografer i stumfilmens tidligste år. Det nuværende er
bygget ud af et væsentlig mere primitivt indrettet teater fra 1838, der
siden 1864 havde lidt under tilkomsten af en teatersal på Hotel
Kronprins Frederik. Det nye teater blev nu betragtet som ’et af
provinsens smukkeste og mest velindrettede’, da det første gang betrædes
af offentligheden den 24. juni 1883. Den officielle indivelse finder dog
først sted til den vanlige sæsonstart 1. november.
Fremme i 1906 åbner to faste biografer i byen, men hverken Fredericia
Teater eller de andre steder slipper strimlerne af den grund. Selve
teaterdriften fylder heller ikke meget, blot 30 forestillinger i
vinterhalvåret kunne det noteres for blot ti år forinden, så udnyttelsen
var ikke særlig optimal. Det blev bedre, da teatret efter tvangsauktion
i 1896 var blevet overtaget af et lokalt konsortium med sagfører
Thiellesen i spidsen og nu begyndte at præstere pæne overskud. Bygningen
blev nemlig mellem 1897 og 1898 moderniseret med ny facade og udvidet
til venstre med tilbygning for en stor restaurant med servering også ude
i haven samt foreningslokaler ovenover og boghandel på hjørnet. Den
tidligere bebyggelse til venstre havde også forud rummet klubværelser og
servering i tilknytning til teatret. Mange af salens bænke forandres
samtidig til finere logepladser, hvilket koster nogle sæder i forhold
til de op mod 600, der hidtil kunne stuves sammen. I forbindelse med
fejringen af kombineret 25 og 70-års jubilæum i 1908 noterer man sig i
indeværende op mod 80 vinterhalvårlige forestillinger og dertil skal
stadig lægges filmene.
Atter to år senere påbegyndes fra den 9. oktober 1910 en mere permanent
biografdrift sideløbende med forestillingerne på de skrå brædder, der
var konstant besværet af, at teatret var ganske blottet for selv ’de
mest nødvendige genstande til dekorativ iscenesættelse’, som Fredericia
Social-Demokrat senere formulerede det. Det undlades ikke at blive
bemærket, at der her er væsentlig bedre plads end i kosmoramaet og så
serveres der tilmed under biografforestillingerne. Det er alt i alt en
betragtelig kolos, der helliger sig filmene udenfor sit tiltænkte virke.
Vinkelret på facaden står snart også ’Biografen’ med store bogstaver.
Det drives af samme konsortium, der står bag teatret med malermester
Viggo Haüser som teknisk leder af hele herligheden, hvilket bl.a. dækker
over det faste maskinrum installeret i et mindre serveringslokale bag
balkonen som herfra ’præsterer både rolige og klare billeder’.
Åbningsprogrammet er i passende teaterrammer ”Elverhøj” optaget af
Fotorama, hvis stab fra Aarhus Teater er de udøvende kræfter oppe på
lærredet, alt imens mændene bag filmselskabet i det let dulgte besøger
byen for at opsnuse atmosfæren i det imponerende biografteater og tager
derfra med masser af inspiration. De driver nemlig også
biograf hjemme i
Aarhus her i en mindre sal i selve teaterbygningen. I følgeskab med
Johan Ludvig Heiberg vises billeder fra Lissabon og Cuba samt komiske
billeder, der alt sammen gør vældig lykke.
Helt stort bliver det fra onsdag den 2. november, hvor Fotoramas film om
”Den hvide slavehandel” programsættes til tre ugentlige forestillinger i
selskab med optagelser fra ”Messinas genopbyggelse” efter jordskælvet,
”Storsvindlerens arrestation” og ”Galopdelirium”. Et i alt timelangt
program med orkesterledsagelse af regimentsmusikken, som annoncen
forklarede. Servering finder sted på de reserverede pladser, som kun
koster 35 øre, hvilket absolut ikke er dyrt. Børn slipper endda ind for
ned til 10 øre, så der er ikke forbavsende fuldt hus. ’Fredericia Teater
synes at ville virke ved masseudfoldelse’, skrev dagbladet, men
konstaterer samtidig, at publikum jo kun kan være tilfreds med at få så
rigeligt for pengene.
Ugen efter gælder det fredericiapremiere på ”Afgrunden” med Asta
Nielsen, som de seneste to måneder har fået folk til at stå i kø langt
ned ad gaden i København. Også i Fredericia må der prolongeres; filmen
spiller ligeledes den efterfølgende uge. Der er herefter sædvanligvis
altid forestillinger fredag og søndag, sommetider også øvrige ugedage.
Fremme i 1912 fulgte National samme mønster, hvad der næppe huede
Kosmorama og de kommende ti år udvides antallet af forestillinger til
jævnligt op mod fire dage om ugen, så biografdriften fylder markant mere
end teatervirket. Herudover sker der ikke alverden de næste mange år
udover småreparationer i 1921.
Til sæsonstart 2. oktober 1930 er der installeret tonefilm til
Fredericia-premiere på den i denne forbindelse velkendte tyske
succesfilm ”Drømmens vals” kombineret med en musikalsk tegnefilm.
Biografen leverer stadig lidt ekstra. ’Tale og musik følger billederne
på det nøjagtigste, da det hele er optaget paa samme strimmel og
stemmerne lyder meget naturlige’, som det forklares, yderst benovet over
teknikkens fremskridt. Det er den sidste biograf i byen, der nu viser
tonefilm og stumfilmen levnes ikke mange chancer fremover.
Tilbage i 1926 var Kinografen i
National flyttet til en nyopført bygning
her i Prinsessegade og i 1937 rykker Kosmorama til en endnu større og
ganske bogstaveligt spritny sal omme bag det tilsvarende splinternye
Hotel Landsoldaten på Danmarksgade og bliver til et helt
Palads.
Fredericia tænker generelt i store baner disse år og teatret kunne man
efterhånden godt tænke sig at have for sig selv, sådan som National også
er blevet filmene foruden. Selve teaterdirektionen var dog svært
begejstret for begge sine heste, det var på filmene man tjente alle de
gode penge.
Som et slags kompromis opføres på en gammel mosegrund i 1938 en helt ny
kæmpebiograf med indgang akkurat til højre for teatret med den nye sal
trukket lidt længere tilbage. Foran rives en gammel snedkergård hastigt
ned, så den nye Bio allerede kan indvies lørdag den 15. oktober 1938.
Dagen forinden vises sidste film på teatret, komedien ”Den modige
sømand” med Paul Kemp.
Tre år senere gennemgår det gamle rum en gennemgribende forandring til
et helt moderne teater med alskens bekvemmeligheder både i
foyerområderne med enorm garderobe i kælderen og tilskuerrummet med sin
nye, kæmpe balkon med plads til hele 216 gæster foruden de 334 i selve
salen, i alt 650 og ikke mindst halv-luksuriøse forhold bag scenen, hvad
man ikke tidligere havde været forvænt med. Ud mod Prinsessegade syner
et helt ombygget forhus med en moderne, stilren facade ikke nær så smuk
som forud men fyldt med flag på indvielsesdagen den 29. november 1941.
Således genåbnes teatret under stor festivitas, men allerede 26. januar
1944 går der ild i scenens store fortæppe. Branden opdages straks om
eftermiddagen omkring kl. 17, hvor brandvæsenet tilkaldes og får bugt
med ilden, men da havde den allerede brændt den gamle scene til
ukendelighed. Den var i øvrigt nærmest det eneste, der ikke var blevet
forandret nogle år forinden. Ilden havde tilmed bredt sig ud på
stolerækkerne, hvoraf halvdelen var helt ødelagt, ligesom inventar af
enhver slags både bag og under scenerummet, heriblandt musikinstrumenter
og en lang række opmagasinerede stole. En kortslutning som årsag blev
hurtigt skrinlagt, i stedet mistænkes skødesløs tobaksrygning.
Teatret kan først genåbne 1. november 1944, hvor man har benyttet
lejligheden til at opføre scenetårn og yderligere bekvemmeligheder, men
ulykkerne fortsætter. Blot 4½ måned senere, den 16. marts 1945, bliver
bygningen sprunget i luften af schalburgfolk, der havde placeret 18
bomber, ligesom Hotel Landsoldaten med
Palads-biografen allerede var
blevet schalburgteret den 30. juli 1944 dog uden det her gik nær så galt
for biografsalens vedkommende. Forhuset og en stor del af restaurant
’Sommerfuglen’ og selskabslokalerne er nærmest helt væk, mens taget er
sunket ned i salen. I en her opstået lomme er del af stolene på gulvet
imidlertid relativt uskadte og kan genbruges i
Løgumklosters nye biograf, der åbner i 1947. Kun seks af bomberne var i øvrigt sprunget,
tolv ueksploderede blev til stort ubehag fundet under
oprydningsarbejdet.
Det hele var gået voldsomt for sig: Ved 23-tiden havde fire bevæbnede
mænd med magt tiltvunget sig adgang og først i sidste øjeblik givet den
tilbageholdte hjælpetjener fra teatercaféen lov til at varsko beboerne
ved siden af, nemlig direktør Hansen og Rasmussen i hver sin lejlighed
til venstre i hjørnebygningen. Derefter skyndte han sig mod
lejlighederne til højre, men nåede dem ikke i tide, før bomberne sprang.
Flere kom til skade, men ingen omkom.
Teatret henligger nogen tid som ruin, før det rives ned til grunden og
genopføres først så sent som i 1956. I mellemtiden kunne man spille
minigolf i det store teaterhul! Indvielsen finder sted den 15. december
nu med Arbejdernes Fællesorganisation som indehaver af aktiemajoriteten
siden 1950, hvor man også overtog biografdriften. Den var stort set lige
så hårdt ramt af eksplosionerne, men her gik man straks i gang med
genopførslen nærmest fra bunden. Forhuset havde fået blæst de øverste
etager ud, foyeren var totalt raseret og salen molesteret.
Fredericia Teater ligger trods mange drømme særligt om en placering nede
på havnen endnu på samme adresse som hidtil, men har ligesom i de gamle
dage kæmpet med omvæltninger, underskud, forandringer og lukninger.
Teater- og biografgrunden var officielt blevet skilt ad i 1956, men
finder mange år senere sammen igen, da der etableres fælles indgang via Biografen, der selv bliver teaterscene, mens det oprindelige teater de
sidste mange år udelukkende har opført musicals, i dag som Fredericia
Musical Teater. Biografen går i dag som ’lille scene’.
|
Læs
mere her:
Biografer på biografmuseet.dk
Biografer Oversigt
Danmarks 70mm og Storformat Biografer
Stoleplaner - Galle &
Jessen's Oversigt over Københavnske biografer i 1950erne
Biografpremierer
1911 - 2020
Film- og Kinoteknik
7OMM Film og De Store Formater
Todd-AO, - det
sensationelle filmsystem
Mine damer og herrer,
"Dette er Cinerama"!
"Windjammer" i
Cinemiracle
CinemaScope |
VistaVision
Super Technirama 70 |
Panacolor
Dimension 150 |
Sensurround
High-Impact
biografdesign
|
|
|
|
|
• Gå til
Biografer på biografmuseet.dk |
Biografer Oversigt
• Gå til København |
Omegn | Nordsjælland |
Vest, Midt & Syd
• Gå til Bornholm |
Møn,
Bogø, Lolland & Falster
• Gå til
Fyn, Langeland, Thurø,
Tåsinge & Ærø
• Gå til
Sydjylland |
Midt-Vest | Øst |
Nord
• Gå til mere om
|
|
|
|
|
|
• Gå til Fredericia
Teater – Biografen (1910) |
|
Gå:
tilbage
- op
Opdateret
08-01-2025 |
|
|