| |
Bio Fredericia / Regina Biografen / Panorama |
Tilbage til
forsiden
|
Skrevet af:
JG, biografmuseet.dk |
Dato:
15.09.2023 |
Bio
Fredericia (råskitse af ny biograf 1938)
Bio Fredericia / Regina Biografen / Panorama
Prinsessegade 29
Åbnet 15. oktober 1938
Lukket 11. november 2010
Fredericia Teater havde vist film nærmest lige siden den blev opfundet
og fungeret som ordinær biograf fra 1910, hvilket til en vis grad skete
på bekostning af den levende optræden. Nu i 1938 skulle teater være
teater, mens Biografen får sin egen sal, hvortil teatret selv havde
bevilling og kunne dermed fortsætte den glimrende forretning
intensiveret i begge former.
Den nye Bio placeres lige ved siden af, hvor den større ejendom
’Snedkergården’ nedrives til fordel for en ny, høj rødstensbygning med
beboelse, kontorer og forretning. I venstre side langs teatret er der
indgangsportal med baldakin henover med neonbelysning hele vejen op mod
taget i rødt, grønt og blåt afsluttende med et vinkelret BIO-skilt men
ellers ingen filmreklamer direkte ud mod vejen. I den åbne
indgangspassage med lysegrønne keramikfliser og mosaikgulv ind mod
foyeren er der til gengæld store glasskabe fyldt med plakater og
billeder her ligeledes oplyst af neonrør. Bag glasdørene mødes man først
af billetkontoret i den rummelige, tæppebelagte foyer med guldgrønne
vægge mellem frugt- og chokoladekiosk, indbyggede udstillingsskabe og
rødbrune hvilesofaer samt toiletter. Der er tilmed en mindre garderobe.
Salen er opbygget i terrasseform med 415 pladser og der er således ingen
balkon, i stedet er et rummeligt operatørrum placeret over foyeren.
Gulvet skråner ikke i modsætning til traditionelle terrasseopbygninger,
der senere vandt indpas rundt om i landet. Den indirekte belysning er
meget moderne i rene linjer i lyse, gullige farver med stort lærred bag
et grønt silketæppe. Stolene er alle grøntbetrukne, opstillet
amfiteatralsk for at sikre det bedste udsyn.
På hjørnet omkring Danmarksgade viser et stort skilt ligesom forud vej
til ’Biograf-Teatret’ og opførslen havde blot taget syv måneder.
Åbningsfilmen lørdag den 15. oktober er ”Dagen derpaa” alternativt
”Kruset der gik itu” af og med Emil Jannings, men som optakt vises de to
første akter af Walt Disneys ”Snehvide og de syv dværge”, som havde haft
danmarkspremiere 2½ uge forinden. Før dette populære indslag
præsenteredes en lille musikfilm for at demonstrere det gode musikanlæg
og forestillingen var naturligvis helt udsolgt. Selve Snehvide-filmen
har som bekendt også sit hyggelige musikindslag, men det måtte man vente
med til den efterfølgende mandag, hvor der var officiel provinspremiere.
Biografens direktør er som hidtil C.V. Hansen, mens E. Rasmussen
fremover tager sig af teaterdriften.
Natten til den 16. marts 1945 rammes Fredericia Teater af schalburgtage,
som jævner den stort set helt nye teaterbygning med jorden, men også Bio
er mod venstre nærmest pulveriseret, selvom salen var opført i beton. I
forhuset er de øverste etager blæst ud, men her er indgangspartiet
nogenlunde intakt. Også foyeren og operatørrummet er ødelagt og mens
teatersalens stole på gulvet i et større antal kunne reddes ud under det
sammenstyrtede tag, er det færre af biografens sæder, der fortsat kan
anvendes efter genopførslen, der varer et halvt år. Sidste forestilling
havde meget sigende været den svenske thriller ”Flammer i mørket”.
”Det begyndte med Eva” i skikkelse af den skønne Deanna Durbin, da Bio
nogle kvadratmeter større tirsdag den 2. oktober genåbner i stort samme
skikkelse som forud, mens Teatret først genopstår tolv år senere nu
overtaget af Arbejdernes Fællesorganisation, der ved samme lejlighed i
1950 også får ejerskabet af Bio. Her i 1945 er materialist Søren
Pedersen som formand for A/S Fredericia Teater ansvarlig for
biografdriften og som genåbningsfilm har man som venlig gestus fra
filmselskabet Universal fået en danmarkspremiere, biografens første på
helt egen hånd.
I forbindelse med genåbningen er de tilføjede nye stole kun opsat
interimistisk og man må her nøjes med hårde klapsæder uden blødt stof
til polstring, da der var forbud mod at benytte nye materialer til dette
formål. Til gengæld er der blevet plads til 35 stole ekstra, så man for
en tid kan bryste sig med 451 sæder og samtidig en anelse mere benplads.
En mere ’tilspidset facon’ med skrå vægge skulle ’tage af’ for
vinterkulden. Scenen prydes af to store fortæpper, som inden længe vil
få et farvespil henover, inden filmen køres. Her frembragte
operatørrummets nye maskiner med Cello-toneanlæg ’de flotteste billeder
og den bedste lyd’, så den del forekom upåklagelig, ligesom et nyt,
smart billetkontor med lamper, der angiver udsolgte pladser foruden den
nye neonbelysning, som kaldes ’tiptop moderne’ udvendigt såvel som
indvendigt.
’Endnu flottere og festligere end det gamle’, skriver pressen, mens de
ser gennem fingrene med alle manglerne og måske var det hele også gået
lovlig stærkt. I 1950 midt under Tarzans velkendte hyl i starten af
”Tarzan og tryllekilden” falder store flader af tagets pudslag ned i
hovedet på publikum og man må atter holde lukket. Ingen kom alvorligt
til skade, selvom flere drenge kom en tur på sygehuset for at få vasket
puds ud af øjnene, ligesom en ældre herre efterfølgende måtte behandles
for chok. Nogle åbenbart ringere søm af zink var benyttet til at holde
loftets rørmåtter på plads, men her var flere af hovederne knækket af og
resten gav efter. Perioden med efterrenovering benyttes til at udbedre
de øvrige kvalitetsmangler hvad angik stolene, mens også paneler og
vægge males op og udluftningssystemet forbedres.
|
Læs
mere her:
Biografer på biografmuseet.dk
Biografer Oversigt
Danmarks 70mm og Storformat Biografer
Stoleplaner - Galle &
Jessen's Oversigt over Københavnske biografer i 1950erne
Biografpremierer
1911 - 2020
Film- og Kinoteknik
7OMM Film og De Store Formater
Todd-AO, - det
sensationelle filmsystem
Mine damer og herrer,
"Dette er Cinerama"!
"Windjammer" i
Cinemiracle
CinemaScope |
VistaVision
Super Technirama 70 |
Panacolor
Dimension 150 |
Sensurround
High-Impact
biografdesign
|
Fredericia
ny Teater og Bio set fra luften (byggesagsarkiv)
Allerede i foråret 1946, nærmere bestemt den 29. marts 1946, havde Bio
fået sin næste solopremiere i form af en lille fransk film med Pierre
Renoir, som bar titlen ”Guldets magt og kvindens”. Det lød lokkende nok,
men filmen vises end aldrig i
København eller ret mange andre steder for
den sags skyld. Det gør ”To tossede rekrutter” til gengæld sidst i
september 1950 i hele fire københavnske biografer, efter folk til
danmarkspremieren i Bio Fredericia tre uger forinden har været ellevilde
trods kun få dages programsætning. Det er den første i en ny serie
svenske soldaterfarcer, der siden inspirerer Henrik Sandberg til at
producere ”Soldaterkammerater”-filmene.
Straks står der for en tid danmarkspremierer i kø til Bio som første
sted i landet. Allerede en uge senere er der sammen med
Palæ-Biografen i
Aalborg premiere på et aktuelt, nyt emne: ”Narkotika – den hvide sne”
med Shelley Winters og Tony Curtis samt nye Hopalong Cassidy-film
(produceret i 1936) endda blot henover to søndags-eftermiddage og
dernæst ”Kæmpegorillaen Zamba”, en særdeles populær junglefilm med
’Mowgli’-tema. Alle bliver succeser i det ganske land og Bio bliver
snart begunstiget i enhver retning nærmest efter eget ønske, hvilket
ikke var mange biografdirektører forundt. Premierelavinen ruller
derudaf.
I 1950 er inspektør Aage Jørgensen, søn af folketingsmand og
lokalredaktør Richard Jørgensen, blevet ny direktør efter ejerskiftet og
får rigeligt at se til, da han fra december 1956 også skal forestå
ledelsen af det genopståede teater, ligesom han fortsat var beskæftiget
ved kommunens socialkontor. Pr. 1. juni 1951 er der opsat et helt nyt BOFA-anlæg af en fuldstændig ny konstruktion, som det forklares.
Fem år senere ombygges prosceniet med nyt, bredt
CinemaScope-lærred til
genåbning fredag den 13. juli 1956 og Bio fremstår atter super-attraktiv
med en udgave af ”Flagermusen” som første pragtfilm i bredformat, ”Oh!
Rosalinda” lød titlen med Anthony Quale og Ludmilla Tchérina. Til
forevisningerne året efter af den to timer og tre kvarter lange ”Det
store land” med Gregory Peck ville den venlige direktør servere kaffe i
pausen (man bemærker endnu en gang fredericianske biografers usædvanlige
hang til denne udmærkede drik jf.
byens tidligste biografer), men en
emsig politidirektør kommer i vejen. Der skulle sandelig
beværterbevilling til. I den forbindelse kunne man have ihukommet, at
chokoladekiosken tilbage i 1938 faktisk også havde solgt frugt, så måske
skulle man i stedet have gjort noget ved appelsinerne, men det var måske
at presse citronen.
Fremme i 1962 får Aage Jørgensen bevillingen til
Kino og direktørposten
overgår herefter til Leif Poulsen, som allerede pr. 1 marts 1965 opsiger
stillingen, da han i januar har fået biografbevilling til
Kinoteatret i
Nakskov, som netop var lukket. Det bliver dog ikke til nogen
genåbning, da han ikke kunne blive enig om huslejen, hvilket ikke kom
helt bag på Poulsen, der havde et es i baghånden. Hvis ikke
forhandlingerne gik i orden, ville han nemlig flytte tilbage til
København og genoptage sit tidligere virke som omrejsende filmansætter,
et job han ellers tidligere havde kaldt ’et rakkerliv’, men det skulle
vel heller ikke nødvendigvis opfattes negativt. Sådan brugte
filmselskaberne det dengang. Selv oppe i 1970’erne rejser den lokale
Finn Sønderlyng fra Toofa Film rundt og helst i Jylland, hvorfor hans
film langt oftere kunne ses her end på Sjælland, men det er en helt
anden historie.
Fra den 1. marts 1965 ledes Kino af Bjørn Feldballe Petersen men kun
frem til juli 1966, hvor han overtager direktørposten til
Folketeatret i
Odense, der (som biograf) drives på kommunens bevilling, mens Bio her i
Fredericia fortsat drives på Fredericia Teaters bevilling. De havde fået
deres teater igen i 1956, men Bio var fortsat en solid indtægtskilde
særligt på filmene fra ASA, Saga og Palladium.
I Feldballe Petersens tid bliver der slået ’ny rekord i teatrets
historie’ med ”Hold da helt ferie”, en ellers relativt ordinær komedie
med Lily Broberg og Axel Strøbye. I stedet bliver broderen Edvin ny mand
i Fredericia, før han i 1969 drager til Århus for at overtage driften af
denne kommunes kæmpestore
Regina. Han når i 1967 at rode sig ud i lidt
polemik med naboerne på Prinsessegade, da han uden tilladelse opsætter
nyt og væsentlig kraftigere neonlys på facaden.
Således bliver Ib Bruhn Bertelsen direktør i 1969 og sætter de næste år
solidt fingeraftryk på Fredericias biograflandkort. En spændende og
eksotisk herre, der sammen med fru Hanne havde drevet hotel i Gambia.
Ja, Afrika. Ikke mindst får han fra 1971 nu ”Olsen-banden”-filmene til
danmarkspremiere, efter Palads var lukket, hvilket naturligvis kunne få
enhver biografdirektør til at gå på vandet. Inden da kunne Bertelsen
notere sin største succes i form af ”Tandlæge på sengekanten” med Birte
Tove og Ole Søltoft, som indspillede cirka 100.000 kroner. Han havde
også kopieret nogle københavnske brobiografers forsøg med at ændre
spilletiderne til kl. 18, 20 og 22. Det viste sig at blive hans dyreste
fiasko, da publikumstallet raslede ned.
I 1974 lempes der på affæren med drikkevarerne, da der indrettes bar til
udskænkning af øl og vin i et tidligere forretningslokale, dog må der
kun holdes åbent ½ time før hver forestilling og nu altså i eventuelle
pauser ved helaftensfilm. Senere kommer der stor bar ud mod gaden til
højre for indgangen, ’Den muntre maske’. Kommunen har siden 1973
deltaget i teatret på sidelinjen, efter Arbejdernes Fællesorganisation
begyndte at få ondt i økonomien. Ovre i teatret indskrænkes forholdene
betragteligt, da restaurationen og de øvrige sidelokaler omdannes til
nyt bibliotek.
I 1976 udvider Bertelsen sine forretninger ved som den første at få lov
til at opføre en ny biograf med to sale. Det bliver til
Centrum Bio 1-2,
byens første nye biograf siden Bio her i 1938.
I april 1980 rives den gamle baldakin ned til fordel for en ny, som
fjernes igen nogle år senere. Bio ledes nu af Svend Sanggaard, der også
driver Aarup Bio på en kommunal forpagtningsaftale. Han har desuden ud
af egne penge købt Centrum Bio 1-2 af den eventyrlystne Bertelsen, der
sammen med fru Hanne nu er emigeret til Florida, hvor hans bror gennem
de sidste ti år har været bosiddende.
|
|
Bio
Fredericia med ny stoleopsætning på gulvet i oktober 1980
I oktober 1980 ændres stoleopstillingen, så der herefter er 337 pladser
med gulvet hævet bagtil, mens foyeren bygges om med nyt billetkontor og
bar, ligesom der opsættes nye maskiner i operatørrummet. Sanggaard havde
for at overtage Centrum Bio betinget sig, at han også kunne overtage
forpagtningen af Bio, hvilket Arbejdernes Fællesorganisation
accepterede, da Sanggaard viste sig indstillet på at bruge et større
millionbeløb på en istandsættelse af Bio, der ved samme lejlighed skulle
gøre den til premierebiograf i stil med Vejle og Kolding – som i gamle
dage – og i øvrigt frasiger sig frække strimler. Han ender med at bruge
700.000 kroner på forskønnelserne.
Kino bygges om til to sale i 1981 og i foråret 1982 vil Sanggaard ikke
længere lege med i Fredericia efter Arbejdernes Fællesorganisation i
øvrigt også har ophævet hans kontrakt, som man ellers havde indgået for
en ti-års periode. Bertelsen vender så til gengæld hjem til Fredericia
med et nyt job som ejendomshandler i bagagen efter sit abrupte
amerikaeventyr og overtager desuden midlertidigt driften af Bio, som man
ellers havde pønset på at lukke ved denne lejlighed, bl.a. nervøs for,
om man fortsat kunne få de gode film med kun én sal, hvis byens to
øvrige biografer med hver to sale havde andre direktører. ’Kun for en
måned’, siger Bertelsen, men ender med at tage tørnen et år, ligesom han
overtager forpagtningen af Centrum Bio, efter Sanggaard har standset
sine betalinger.
|
|
Bio
Fredericia med nyt kraftigere neonlys (uden forhåndsgodkendelse) i 1967
(lokalhistorisk arkiv)
I april 1983 meddeler Bertelsen, at han stopper ved udgangen af måneden,
idet han foruden forpagtningen af Centrum Bio lidt overraskende nu har
købt Kino 1-2 af sin gamle rival, Finn Sønderlyng. Idrætshallens
byggeforening har allerede udvist interesse for at benytte Bio til
bankospil, men endnu ved man ikke, hvad der skal ske. Sidste
forestilling finder sted den 30. april med Bille Augusts ”Zappa” om
aftenen, mens ”E.T.” er hentet over fra det ordinære program i
Centrum Bio til en særforestilling om eftermiddagen kl. 16 i selskab med ”Far
til fire i højt humør” kl. 14.
Nu benyttes Fredericia Teater som musicalteater og får overordentlig
stor succes, mens ældre former for traditionelt teater i stedet
henlægges til Bio nærmest som supplement. Filmmaskinerne bliver stående
og benyttes fortsat til særforestillinger, bl.a. for Ældreklubben.
Fremme i 1991 er Kino 1-2 den sidste biograf i byen med regulær drift,
men fredag den 10. maj genåbner Bio med danmarkspremiere på Kevin
Costner-filmen ”Danser med ulve”, Filmen bliver en gevaldig succes på
landsplan og leverer et nogenlunde pænt resultat her i Fredericia, da
publikum endelig opdager, at den gamle Bio er genåbnet let fixet op til
lejligheden med filmmaskinerne i operatørrummet gået grundigt efter i
sømmene.
Det er Bertelsen, der atter har fået en favorabel aftale om at genoptage
driften af Bio, som han også havde været direktør for et årti forinden.
Efter ulvedansen er Julia Roberts ”I seng med fjenden” og kort efter
opsættes et nyt, endnu større lærred.
Kino 1-2 lukker omvendt den 2. juni, efter man i tre uger har vist film
på begge adresser, men tiderne er fortsat svære. Ved udgangen af 1993
kan Bio notere sig for kun at have solgt 23.000 billetter og endnu
engang opgives driften. Nu forbarmer til gengæld brødrene Henrik og
Søren Daugaard fra Vejles Lido sig over biografen.
Den 15. juli 1994 genåbnes atter nu med sædvanligvis fire daglige
forestillinger til danmarkspremiere på Mel Gibson og James Garner i
”Maverick”. Gennem et par måneder har biografen gennemgået en større
renovering fra salens helt nye gulv til stolene skilt ad og samlet igen
med 250 stk. orange og grønt sædebetræk en tur forbi møntvaskeriet op
til operatørrummet, hvor et virvar af ledninger viste sig at være et
’babylonisk sammensurium af frønnede kabler uden forbindelser’. Alene
elektrikerregningen løb op i godt 100.000 kroner.
Da Bio genåbner er navnet nu ’Regina-Biografen’ og rummer som før
antydet 250 stole alle med god benplads og langt fra 1. række op til
lærredet. Væggene har samtidig skiftet farve til sort med nyt lærred
svævende uden fortæppe spændt ud på en jernramme. Det måler 10 x 4,3 meter. Et dusin nye højttalere sørger
for surround-lyd bag publikums hoveder, mens der bag lærredet findes
yderligere otte. Over indgangen opsættes det nye navn i neon, sådan som
man alle dage har brugt på adressen. Biografens navn er valgt, idet
Regina som bekendt betyder dronning på latin, hvilket passer godt til
beliggenheden på Prinsessegade, hvor passagen ind mod biografen er nu er
beklædt med sort marmor. En ny indgang til teatret ved siden af
etableres siden direkte fra selve foyeren, som her i 1994 er forsøgt
ført tilbage til den gamle stil med oprindelige diske.
Det spøgte længe i kulissen, men fremme i 2008 præsenteres det i
aviserne, hvordan fredericianerne kan se frem til at få en helt ny
biograf i byen med mindst fire sale. Det er indehaverne af
Panorama i
Middelfart, der har store planer, efter man har opnået succes med sine
to nye sale på den anden side af Lillebælt ved ’Kulturøen’. Også
Daugaard havde imidlertid længe syslet med planer om en ny biograf i
byen.
I første omgang strander begge projekter, men da der kommer fornyet skub
i Middelfart, opgiver Daugaard helt Fredericia og lukker Regina allerede
længe inden, den nye biograf vil være færdig. Et dansk program i form af
”Eye for Eye” og ”Flammen og Citronen” med Thure Lindhardt og Mads
Mikkelsen er sidste forestilling den 17. april 2008. Blot to personer
overværede første forestilling, mens 44 havde sat sig tilrette ved
frihedskæmperfilmen; en strimmel der med særligt denne biografs historie
kunne have påkaldt sig større opmærksomhed. Henrik Daugaard forsikrede,
at programlægningen var en tilfældighed. Skolebio fortsætter til den 5.
maj.
I et halvt år er Fredericia med sine 50.000 indbyggere nu helt uden
biograf, før Broen på utallige opfordringer rykker ind i oktober 2008.
Endnu ikke i sin nye biograf, men her i Regina som døbes om til
Panorama. Der er herefter atter biograf her i den gamle Bio, indtil det
nye biografkompleks i Domus Aksel står klar med fire sale og bliver til
anden halvdel af ’Panorama Biograferne ved Lillebælt’ – ligeledes på
Prinsessegade. Første forestilling i 2008 bød på danmarkspremieren op
til efterårsferien med ”Far til fire – på hjemmebane”. Allersidste
filmforestilling i den gamle Bio finder sted to år senere.
Herefter overdrages biografen definitivt til teatret. Den går i 2023
under betegnelsen ’lille sal’ med stolerækkerne på terrasserne fast
opstillet, mens løse stole er placeret foran med borde nede omkring
scenen.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
• Gå til
Biografer på biografmuseet.dk |
Biografer Oversigt
• Gå til København |
Omegn | Nordsjælland |
Vest, Midt & Syd
• Gå til Bornholm |
Møn,
Bogø, Lolland & Falster
• Gå til
Fyn, Langeland, Thurø,
Tåsinge & Ærø
• Gå til
Sydjylland |
Midt-Vest | Øst |
Nord
• Gå til mere om
|
|
|
|
|
|
• Gå til Bio
Fredericia / Regina Biografen / Panorama |
|
Gå:
tilbage
- op
Opdateret
08-01-2025 |
|
|