| |
Kinografen / Kino (1926) |
Tilbage til
forsiden
|
Skrevet af:
JG, biografmuseet.dk |
Dato:
15.09.2023 |
Kinografen,
Fredericia (1926) postkort
Kinografen / Kino (1926)
Prinsessegade 69-71
Åbnet 6. oktober 1926
Lukket 2. juni 1991
I 1925 har P. Gammeltoft-Nielsen og Laurids Møller fra Kinografen i
National købt et gammelt hus med stærkt skrånende tag af
sølvvarefabrikant Traberg beliggende på Prinsessegade overfor Ryes Plads
ved Danmarksgade for at nedrive dette og i stedet opføre en ny kinograf,
der ikke lod Kosmoramas tilsvarende noget efter. Facaden blev derfor
endnu mere imposant (men ikke nær så usædvanlig) med en overordentlig
høj indgangsportal gennem et vindfang flankeret af to søjler, sådan som
det en tid havde været så moderne med ’Kinografen’ i store bogstaver
over taget og på salsmuren, der synedes bagved fra Sjællandsgade.
Brandinspektøren ville ikke umiddelbart godkende tegningerne med en
relativt smal indgang og foyer mellem to brede opgange til balkonen, der
ikke havde selvstændig udgang mod gården. For at imødekomme kravene
slækkede direktørerne i stedet lidt på bekvemmeligheden og fik på gulvet
plads til tretten stole pr. række fremfor tolv. Den endelige sal rummede
derfor nøjagtig 300 pladser på gulvet foruden 74 på balkonen, i alt 374
betrukket med læder og stribet plys og dermed en samlet gevinst på netop
en ’tolver’ i forhold til de oprindelige tegninger før indsigelserne.
Det er dog alle faste sæder, ingen gamle bænkerækker af den type, der
stadig fandtes på de billigere rækker i det lidt ældre Kosmorama på
Gothersgade. Tilmed er der hældning på rækkerne som en bølgedal med
skrånende gulv ned mod salens midte, for herefter at stige op mod
lærredet. Trods den sparsomme foyerplads er der udover billetkontor også
chokoladebod foruden toilet. Indgangen og salen var smukt prydet med
ornamentering på vægge og paneler, hvor pyntesøjler gik ned gennem
salen. Åbningen finder sted den 6. oktober 1926 med idolet Rudolph
Valentino i ”Ørnen” til ’orkesterledsagelse’ i form af en lille duo.
Kinografen er byens første, der får installeret tonefilm. Det sker i maj
1930 med Petersen & Poulsens danske system, der den 26. maj giver
premiere på Al Jolson i ”Den syngende nar” nu med lyd og danske
undertekster. Den havde såmænd tidligere været forevist som stumfilm,
hvor man endda havde været tilfreds. ’Første gang, denne store
epokegørende opfindelse vises i Provinsen’, kunne man læse. Allerede tre
måneder forinden havde filmen dog spillet for fuld udblæsning i
Aabenraa
og måske var det i virkeligheden Petersen & Poulsens nyeste apparat, der
blev henvist til? Trods stuvende fuldt i dagevis er det dog så som så
med glædesrusen, for apparaturet var ikke stabilt og måtte udskiftes i
1933.
|
Læs
mere her:
Biografer på biografmuseet.dk
Biografer Oversigt
Danmarks 70mm og Storformat Biografer
Stoleplaner - Galle &
Jessen's Oversigt over Københavnske biografer i 1950erne
Biografpremierer
1911 - 2020
Film- og Kinoteknik
7OMM Film og De Store Formater
Todd-AO, - det
sensationelle filmsystem
Mine damer og herrer,
"Dette er Cinerama"!
"Windjammer" i
Cinemiracle
CinemaScope |
VistaVision
Super Technirama 70 |
Panacolor
Dimension 150 |
Sensurround
High-Impact
biografdesign
|
Kinografen
Fredericia 1926 oprindelig plan for balkon
Fire år senere har direktør Møller sammen med fruen været en tur rundt i
Tyskland og hjemtaget et splinternyt tonefilmsanlæg med dertilhørende
maskiner fra Zeiss-Ikon, den bedste og nyeste model han kunne finde, der
sættes op her i Kinografen som første sted i Danmark. Samtidig er
orkestergraven fjernet til fordel for et større lærred og med bedre
plads til stængerne reduceres antallet af sæder til 338. Genåbningen
finder sted den 2. pinsedag 1937 med Ib Schønberg ”Inkognito”, hvor
publikum kvitterer begejstret for alle fornyelserne. I september 1939
gøres balkonen en anelse større med ny hældning nu identisk med gulvets
bølgeform og en kende mere attraktiv med bredere og blødere lænestole i
samme antal som hidtil.
Efter Gammeltoft-Nielsens død var Kinografen blevet drevet af Laurids
Møller alene. Da han dør i 1943 overgår bevillingen efter nogen
betænkningstid i juni 1944 til enkefru tandlæge Kirsten Schou Møller,
som i november 1949 forestår atter en modernisering af lokalerne til
genåbning med Judy Garland i ”Efter regn kommer sol”, hvor der til
lejligheden denne gang er installeret to nye filmmaskiner af mærket
Gaumont Kalee 21.
Inden da har Kinografen haft fornøjelsen af en danmarkspremiere fra den
mindre distributør Simonex i form af den lille, britiske romance ”Kun
ham” med Jean Simmons. Selskabet giver Kinografen et par stykker til
foruden flere op gennem 1950’erne fra øvrige, hvor man på dette
tidspunkt nyder kolossal glæde af Teatrenes Films-Kontor og Dansk-Svensk
Film med stribevis af danske farcer, hvor flere ad åre går hen og får
danmarkspremiere i byen, ligesom den konkurrerende
Bio i den henseende
også forkæles gevaldigt.
I sommeren 1952 udvides foyeren betragteligt ved, at fru Schou køber det
gamle hus til højre i nr. 71, river det ned og opfører en ny bygning,
hvortil Kinografens indgang flyttes over med baldakin over de nye døre.
På plakaten får man i 1953 en film med to kæmpemæssige løver foruden
June Allyson i ”Han, hun og Herman”. Selv baldakinen får med tiden
selskab af to fornemme fredericialøver som hilsen til Dansk Købestævnes
tilsvarende (de havde dog ellers biografbevilling til
Palads. Det er
herefter noget af en facade i gadebilledet, man råder over. Direktricen
indretter selv lejlighed på første og anden sal i den nye bygning.
Imellem dem sidder et nyt, lodret skilt for ’Kino’, som man nu har
forkortet Kinografen til, men det gamle navn hænger ved længe.
|
|
Kinografen
Fredericia 1926 - oprindelig plan for gulv
Man kan allerede vise film i widescreen, men fra 5. marts 1956 bliver
lærredet endnu bredere, 8x3 meter, da
CinemaScope trænger sig på. Der
genåbnes naturligvis med en film i bredformat, ”Storm over Nilen” med
Laurence Harvey og Anthony Steel. Den 21. september 1959 er der i Kino
danmarkspremiere på ”Sømænd på eventyr” fra Regina Film, som bliver
vældig begejstret for Kino, ligesom Gloria Film de næste mange år
jævnligt benytter den som premierebiograf på udenlandske titler.
Efter nogen tid som forpagter køber Aage Jørgensen i oktober 1962
Kino-bygningen og bliver ny direktør og bevillingshaver efter i mange år
desuden at have ledet Fredericia Bio og siden 1956 tillige det
genopbyggede teater ved siden af. Noget af en travl herre. Han flytter
ved samme lejlighed ind i den forhenværende direktrices lejlighed. Dette
år får ”Elsk… din næste” med Ghita Nørby danmarkspremiere i Kino, men
det var ikke ligefrem en film med den allerstørste søgning. Væsentlig
bedre går det i september 1963, hvor gæst nr. 10.000 til ”Frk. Nitouche”
nu med Lone Hertz får overrakt både blomster og chokolade.
Jørgensen renoverer sidst i september 1965 Kino fra top til tå i med 335
helt nye stole på et tilsvarende helt nyt gulv, prosceniet rykkes
tilbage og der bliver nu opsat atter nyt, denne gang hævet lærred
beregnet på senere installation af
Todd-AO. Genåbningen finder sted 4.
oktober med Fredericia-premiere på ”Flådens friske fyre” identisk med
Dirch Passer, Ove Sprogøe og Paul Hagen. Her var båden propfuld og
bølgerne gik endnu højere i 1966, da Jørgensen den 31. oktober kan
lykønske gæst nr. 16.000 til ”Min søsters børn” med Axel Strøbye, som
blev en af Kino’s allerstørste succeser.
I oktober 1967 installeres atter nye maskiner denne gang fra
Phillips-Bofa til de ventede 70mm-film, som dog aldrig ankommer. Det nye
filmanlæg er fuldautomatisk og har ligesom den tilsvarende ombygning i
1965 kostet 100.000 kroner – samme beløb hele Kinografen havde kostet at
opføre tilbage i 1926 – men direktør Jørgensen er sikker på, pengene er
givet godt ud. Palæ Bio i Skjern havde med succes som landets første
installeret tilsvarende to måneder forinden. I denne tid annonceres
gerne som Kino ved Ryes Plads fremfor Prinsessegade.
2. juledag 1969 er der danmarkspremiere sammen med
Fotorama Aalborg på
”Hjælp – jeg skal giftes” med Louis de Funès fra Regina, som eksempelvis
også giver Kino ”Flammer over london” med Van Johnson sammen med
Palads
i København den 22. marts 1971. Det er henover de nøjagtig samme dage,
hvor Palads her i byen lukker, hvilket fremover giver Kino flere
attraktive film fra de amerikanske selskaber, mens de danske film fra
Nordisk ender ovre i Bio.
Pr. 1. november 1972 trækker Aage Jørgensen sig som direktør på grund af
alvorlig sygdom og overdrager ledelsen til sin søn, Steen Jerner, der
har fungeret som inspektør i de år, faderen har haft Kino. Han driver
den frem til og med august 1979, hvor Finn Sønderlyng fra
Theater-Bio i
Aabenraa overtager driften, ligesom han ejer Toofa Film, gennem hvilket
han allerede i 1977 havde givet Kino premiere på ”Skyd de levende og bed
for de døde” med Klaus Kinski. Den gamle direktør Jørgensen sælger kort
efter bygningen, men bliver boende i sin lejlighed.
Købet af Kino betragtede Sønderlyng selv som lidt af en hævn imod
Fredericia Kommune, der ad flere omgange havde forhindret ham i at bygge
en ny biograf til særlig stor frustration, da en anden pludselig fik lov
at opføre Centrum Bio 1-2, hvilket afstedkom, at han i trods flyttede
fra Trelde til Middelfart. Nu var han altså tilbage i Fredericia klar
til angreb på både den ene og den anden front. ’Der bliver ikke de store
ændringer i repertoiret. Det vil veksle mellem skidt og kanel’, som
Sønderlyng selv formulerer det i Fredericia Dagblad. Jo da. Han lægger
ud 1. september med Ursula Andress i sin egen, i øvrigt ganske
succesfulde og ikke helt miserable ”Mysteriet i junglens dyb”.
|
|
Kinografens
facade i 1998
Der sluttes af med Otto Premingers storfilm ”Exodus”, før Sønderlyng i
august 1980 bygger om til de to sale, han så længe har ønsket sig med
225 pladser og nyt operatørrum til sal 1 indrettet med de kun fire år
gamle maskiner fra den lukkede
Kino i Nykøbing Falster. Balkonens nye sal 2 rummer fortsat 76
pladser, men er arealmæssigt forlænget fire meter. Kino 1+2 åbner den
24. august 1980, hvor programmet består af de tilsvarende lidt ældre
”Døden i grotterne” efter Alistair MacLean og Dennis Hoppers ”Easy
Rider”. Den gamle hovedindgang er ved samme lejlighed taget i brug igen
og billetsalget flyttet hen i kiosken, der åbnes op med disk, ligesom
der opstilles løse stole. Nu følger i sommeren 1981 danmarkspremiere på
”Den sorte falks hemmelighed”, en 20 år gammel sørøverfilm med Lex
Barker og mere vellystigt ”Sex-halløj i himmelsengen”, der præsterer
bedre end den første, som blot kan tælles for 48 solgte billetter og det
endda på landsplan.
Ambitionen var klart at konkurrere med
Centrum Bio's to sale,
men allerede 1. maj 1983 sælger Synderlyng for 1,2 millioner kroner Kino
1+2 til Ib Bruhn Bertelsen, der havde genoptaget forpagtningen af
Bio ved siden af teatret,
men nu lukker. Det var desuden ham, der i 1976 fik lov at indrette den
nye Centrum Bio med to sale, før han i 1980 for en kortere periode var
emigreret til USA. Nu var også han altså tilbage i Fredericia, hvor
Bertelsen tilmed også havde overtaget Centrum Bio 1-2 igen nu på en
forpagtningsaftale med Svend Sanggaard fra
Aarup Bio, der i sin tid
havde købt den af ham.
Uden konkurrence kan Bertelsen vælge og vrage og med ’større’ film
placeret i Kino opnås for en tid succes henad gamle dage og i 1986
påtænker Bertelsen faktisk at indrette en sal 3 med 49 pladser i
Jørgensens stuer, efter den gamle biografdirektør er død i november
1984. Det bliver dog ikke til noget. Året efter investeres i stedet i
nye stole og lærred i sal 1, da Centrum Bio lukker. Kino er fremover ene
hane i kurven.
|
|
Kinografen
Fredericia 1926 - godkendt balkonplan
Fremme i 1990 ansøger Bertelsen om et kommunalt driftstilskud på 50.000
kroner på baggrund af dårlig økonomi. Året forinden havde han blot haft
en belægning på 20%, hvilket lå under de dårligste år, dengang byen
havde tre store sale tyve år forinden. Han får imidlertid afslag, men på
dette tidspunkt råder kommunen delvist over Bio-salen ved Fredericia
Teater, som et halvt års tid senere giver Bertelsen et tilbud om at
genoptage fast biografdrift netop her på så favorable betingelser, at
han slår til. Ved samme lejlighed vælger han at lukke Kino 1+2 den 2.
juni 1991 med Arnold Schwarzenegger som ”Strømer i børnehaveklassen” og
George C. Scott i ”Eksorcisten 3”. Bio er allerede genåbnet lidt før tid
i maj, da man har fået tilbudt en stor danmarkspremiere i form af Kevin
Costners ”Danser med ulve”.
Kino 1+2 sættes til salg, men ender ligesom Centrum Bio på
tvangsauktion, hvor den bliver solgt til en ejendomsmægler for 750.000
kroner. Han vil sammen med en ukendt halvpart bruge lokalerne som
spillested. Inventaret stod der endnu med alle sæder i god stand foruden
tre filmmaskiner, hvor den bedste incl. 150 stole sælges til
den nye biograf i
Skanderborg. I 1997 indrettes discotek i den gamle sal, mens balkonen
omdannes til spilleområde bl.a. med pool-borde.
Navnet på det nye discotek bliver som i de gode gamle dage, hvor
hovedbygningen nu i 1998 fremstår nymalet i orange-brunt med
’Kinografen’ på et stort skilt over taget. Også den gamle indgang
reetableres, mens det nyere foyerområde benyttes som tilstødende café
med selvstændig indgang. Det nye skilt på taget fjernes hurtigt igen, da
lokalerne skifter navn til ’One’ og facaden males hvid i 2000. Fremme i
2014 kunne man nu få sig to store fadbamser i Zwei Grosse Bier Bar efter
stedet nogle år forinden havde bragt Oktoberfesten helt til Fredericia.
I dag er hele herligheden blevet til The Old Irish Pub.
Løverne er der endnu over den højre indgang, der er genskabt efter at
have været delvist muret til i bunden med vindue henover, mens den
oprindelige facade fremstår i gråt og hvidt og herudover nærmest
uforandret i forhold til 1926. Også ud mod Sjællandsgade får man endnu
et pust fra gamle dage med Kinografens navn svækket af tidens tand men
endnu meget synlig på salens mur.
|
|
Kinografen
Fredericia 1926 - godkendt gulvplan |
|
Kinografen i juni 2024
|
|
Foto:
Thomas Hauerslev
|
|
Redaktionen
er meget begejstret for murede biografnavne, der bliver siddende lang
tid efter lukning. Foto: Thomas Hauerslev
|
|
Biografbygningen
set i juni 2024. Foto: Thomas Hauerslev
|
|
|
|
|
|
|
|
• Gå til
Biografer på biografmuseet.dk |
Biografer Oversigt
• Gå til København |
Omegn | Nordsjælland |
Vest, Midt & Syd
• Gå til Bornholm |
Møn,
Bogø, Lolland & Falster
• Gå til
Fyn, Langeland, Thurø,
Tåsinge & Ærø
• Gå til
Sydjylland |
Midt-Vest | Øst |
Nord
• Gå til mere om
|
|
|
|
|
|
• Gå til Kinografen
/ Kino (1926) |
|
Gå:
tilbage
- op
Opdateret
08-01-2025 |
|
|