| |
Fotorama-Teatret / Fotorama, Århus
|
Tilbage til
forsiden
|
Skrevet af: JG, biografmuseet.dk |
Dato:
02.05.2024 |
Fotorama
til højre, 1906
Fotorama-Teatret / Fotorama
Bispetorvet (i dag Teatergaden 1)
Åbnet 1. juli 1906
Lukket 14. juli 1955
I marts 1906 starter fotograf Thomas Sørensen Hermansen et foretagende,
han kalder ’Dansk Kine Foto Film-Industri’ med forhandling af
filmoptagelsesudstyr og kinematografer (forevisningsapparater) fra Pathé
Frères i Paris til brug for både kosmoramaer, varietéer og private.
Hermansen har de seneste år filmet lidt rundt om i byen og bl.a.
foreviget elektrificeringen af sporvejsdriften, hvor første linje kører
7. juli 1904. Nu knap to år senere påbegyndes en større produktion af
egne optagelser, som første gang forevises offentligt i april 1906 ovre
i byens eneste faste Kosmorama på Guldsmedgade samt pavillonen
Vennelyst, der også tidligere har vist levende billeder. Herudover
starter i samme firma et agentur for salg og udlejning af ’alle mulige
udenlandske films’, som annoncerne skriver, hvoraf hovedparten kommer
til landet via det tilsvarende franske selskab Gaumont. I
København
introducerer
Biograf-Teatrets indehaver to måneder senere på næsten
samme facon Ole Olsens Film-Industri baseret på firmavedtægter dateret
14. maj 1906. Dette selskab skifter i oktober navn til det mere bredt
favnende Nordisk Films Kompagni. De to foretagender skal med tiden få
nok så meget med hinanden at gøre.
Byens Kosmorama var i april 1905 startet i et mellemstort butikslokale,
men her et år senere er der givet tilladelse til to nye, faste
biografteatre foruden, at der fortsat regelmæssigt vises film som del af
varietéprogrammet i Kasino på Rosenkrantzgade og enkelte andre steder.
Aarhus Theater for enden af Bispetorvet er den ene af disse ansøgere,
som forestiller sig enten en del af restaurationen i teatercaféen til
venstre eller den højre balkonfoyers café omdannet til stumt
lysbilledteater. Det bliver i stedet butikslokalet akkurat nedenunder
sidstnævnte, der hidtil har været benyttet af belysningsforretningen
Phønix, tidligere Vulkan, med salg af elektriske lamper og lysekroner
omkring hjørnet af Kannikegade, som i ånden ganske praktisk omdannes til
et mindre biografteater. Til at lede dette hyrer man netop Hermansen til
af forestå både de levende billeder på dertilhørende maskineri samt den
daglige drift. Det er en temmelig stor bestillingsopgave, som Hermansen
tager imod med kyshånd. Det enorme, nye Aarhus Theater var i sig selv
indviet knap seks år forinden den 15. september 1900, men nu sørger den
altid smarte Hermansen – som hele byen kaldte ham – for, at fokus
skærpes yderligere ikke mindst her i sommermånederne, hvor teaterscenen
er lukket. ’Levende billeder i Theaterbygningen’, buldrer
reklametrommerne. Der er indgang omkring hjørnet fra Kannikegade.
|
Læs mere her:
Da de rigtige biografer
og filmproduktionen kom til Aarhus
Biografer på biografmuseet.dk
Biografer Oversigt
Danmarks 70mm og Storformat Biografer
Stoleplaner - Galle &
Jessen's Oversigt over Københavnske biografer i 1950erne
Biografpremierer 1911 - 2020
Film- og Kinoteknik
7OMM Film og De Store Formater
Todd-AO, - det sensationelle
filmsystem
Mine damer og herrer, "Dette er
Cinerama"!
"Windjammer" i Cinemiracle
CinemaScope |
VistaVision
Super Technirama 70
|
Panacolor
Dimension 150
|
Sensurround
High-Impact
biografdesign
|
Fotorama
med ny facade og indgang fra torvet i 1911
Fotorama har trods form af butikslokale relativt højt til loftet og
plads til 187 siddende gæster på klapsæder, hvoraf de bedste stole er
blødt betrukne. Allerede den 29. juni fremvises herligheden for en
indbudt kreds og enkelte nysgerrige, mens det ordinære publikum
inviteres indenfor fra søndag den 1. juli, hvor de mødes af personale
iklædt guldstribet uniform. Ganske henrivende og stilfuldt lyder det
bl.a. om indretningen, hvor alle lovprisninger tilfalder Hermansen, der
har ladet sig inspirere af sine udenlandsrejser, mens udstyret som
bekendt er af fransk fabrikat med danske småjusteringer. Lærredet er
placeret højt ud mod et stort butiksvindue til Bispetorvet med
omgivelserne dekoreret som var det en teaterscene. Væggene er over de
høje paneler pyntet med friser, der viser badescener i solopgang og
sjællandske landskabsmotiver i gylden aftenbelysning. For dette smukke
arbejde står teatermaler Emil Poulsen. Selv loftet er kønt dekoreret og
ude på torvet påkalder et enormt glasmaleri på vinduets modsatte side
sig stor opmærksomhed, når man nærmer sig bygningen henover torvet.
Fotorama ’tjener byen til ære, er en pryd for teatret’ – helt igennem
’det fineste af sin art herhjemme – og sikkert ogsaa i de nærmeste
lande.’
’Det vil sikkert blive til fornøjelse for mange, ikke mindst ham selv’
afslutter Amtstidende sin lovprisning og har set helt rigtigt i
krystalkuglen. 1.300 billetter sælges der til åbningsdagens ni
forestillinger mellem kl. 14 til 22. Med 25 øre for voksne og bare 10
øre for børn er det tilmed væsentlig billigere end i Kosmorama året
forinden. Af programmet kan nævnes nye billeder fra ”Kroningen i
Trondhjem” og ”Ledvogterskens datter” (en nervepirrende strimmel, der
med titlen ”Banevogterens datter” forud har været en bragende succes som
åbningsprogram for
Runddelens Biografteater på Frederiksberg ved
København fire måneder forinden) samt helt lokale optagelser fra den
store 1. maj demonstration og grundlovsdag foruden fine billeder af
Marselisborg Slot og endelig Magdalene Mølle, som blev revet ned fem år
senere. Hensigten er i begyndelsen at forny programmet hver mandag; det
varierer siden, hvor der jævnligt skiftes to gange ugentligt.
’Fremover vil der altid være nye, aarhusianske billeder på lærredet’ og
med denne motivering skabes efterhånden det, der tre-fire år senere
bliver et århusiansk Klondike udi filmindustri. Her kan selv Nordisk
Films Kompagni i Valby eller Kinografens studier for den sags skyld slet
ikke være med i originalitet, men plagierer rask væk produktioner fra
Aarhus. I januar 1907 tager Hermansen et smut forbi London og Paris for
at studere filmproduktion og arbejder allerede nu på at skabe en hel,
lille filmfabrik. Skæbnen og tilfældighedernes spil ændrer, som sådanne
ting nu en gang gør, den udvikling, hvorved både film- og
biograflandskabet ikke blot i Aarhus men Danmark kunne have taget sig
såre anderledes ud. Umiddelbart forude venter historien om det helt
store film- og biografeventyr.
Helt tilbage i september 1906 kunne Aarhus Teater på generalforsamlingen
notere sig et særdeles godt år ikke mindst fordi Fotorama er udlejet på
for teatret umådeligt fordelagtige vilkår, der langt overstiger den
hidtil indkomne husleje ved salget af lamper og elektriske artikler.
Faktisk blander teatret sig overhovedet ikke i driften. Det er 100%
Hermansens forretning og i november råder han også over byens anden nye
biograf, da Frederiksbjerg
Biograf-Teater på same facon drives af ham på
en andens bevilling. Dagene forinden er Fotoramas indretning justeret en
smule, så man kan se lærredet fra alle pladser, hvilket jo unægtelig er
en fordel. Samtidig er en lille flimren på maskineriet blevet elimineret
og lidt senere får man sig et splinternyt flygel, mens filmmaskinen
efter endnu en reparation udskiftes totalt halvandet år senere.
Hermansen mener tilbage i november 1906 bestemt at kunne dupere publikum
med et program, der ’siger sparto til alt andet’, eventyret om ”Aladdin
og den forunderlige lampe”.
|
|
Fotorama
efter udvidelse i 1911 til 252 pladser nu med indgang fra torvet og salen
vendt om.
Direktøren er samtidig i færd med at ekspandere også udenfor Aarhus. Så
langt væk som på Island ligger Hermansen i forhandlinger og selv i
Arnheim åbner han biograf, det dengang tysk-benyttede navn for den
hollandske by, mange stifter nærmere bekendtskab med 70 år senere i form
af Richard Attenboroughs krigsfilm ”Broen ved Arnhem”. Også her var der
gode penge at hente, for hollænderne er håbløst bagude med
biografindretning, forklarer han et par år senere og er vist i øvrigt
temmelig betaget af byen, hvor han ofte ferierer. I marts 1907 har
Hermansen foretagender i både Aalborg,
Herning, Odder, Silkeborg,
Svendborg,
Thisted og Viborg samt en mindre investering i
Nykøbing Mors og drøner sommetider forbi Guldsmedgade i ’dyret’, hans nye
automobilkøretøj, for at tjekke sin nærmeste konkurrent ud og se, hvad
den hugorm nu har fundet på i skjult håb om at få ram på et par
fumlegængere i køen udenfor, der måtte have taget fejl af gøgl og kunst.
De kunne jo bare være gået det rigtige sted hen, som han med alle disse
ord omtrent forklarer sin hasarderede kørsel til en rædselsslagen
journalist, der er hoppet med på vognen.
I januar 1908 sætter Hermansen sig selv flere geled tilbage, da han for
75.000 kroner og en god sjat aktier vælger at sælge alle sine biograf-
og filmforretninger for af koncentrere sig om sin passion for den
fotografiske del af processen. Han har siden 1895 ganske apropos haft
fotoforretning i Guldsmedgade og skal også fremover stå bag kameraet på
det nystiftede aktieselskabs produktioner, hvis bestyrelse nu udgøres af
et magtfuldt, lokalt femkløver bestående af speditør Eduard Bergmann,
grosserer Martin Peter Drescher, købmand Mikael Johansen samt
overretssagfører Otto Knud Gulmann og postekspedient Johannes Hansen,
som med en samlet aktiekapital på 125.000 kroner danner A/S Th. S.
Hermansen.
Få måneder senere får det nye aktieselskab en gevaldig
saltvandsindsprøjtning og endda fra en ganske uventet kant. Ligesom
plottet i Alfred Hitchcocks langt senere ”Strangers on a Train” kan man
aldrig vide, hvad et helt tilfældigt møde mellem fremmede kan føre med
sig. I dette tilfælde er det slet ikke noget ”Farligt møde”, som den
danske titel dengang lød, men et – skal det vise sig – umådelig givtigt
af slagsen, da Johannes Hansen på en togrejse er endt i kupé sammen med
den 26-årige fhv. købmand og nuværende biografdirektør Frede Skaarup fra
Ringkjøbing. Her går snakken om selskabets planer for fremtiden, hvor man
har brug for en mand med overblik til at sætte det hele i system, både
hvad angår filmdistribution, salg og biografdrift, men der sker meget
mere end det. Udover at få distributionen på skinner, er Skaarup sammen
med Eduard Schnedler-Sørensen mand for at få teatrets skuespillere til
at medvirke i de lokale optagelser.
Det starter alt sammen for alvor med den i enhver henseende både
biograf- og filmhistorisk vigtige ”Den lille hornblæser”, som får
danmarkspremiere i Fotorama mandag den 18. oktober 1909. Den er i 31
afdelinger, 380 meter lang og varer knap 20 minutter (angiveligt klippet
ned fra de optagne 845 meter bl.a. ude ved Egå, hvor slaget stod) og
dermed den hidtil længste danske film, som i øvrigt er bevaret i kun let
forkortet udgave. For at imødekomme den forventede tilstrømning vises
filmen sammen med et komisk ekstranummer hver halve time fra kl. 16, men
allerede tirsdag snurrer fremviseren kl. 15. Alene de første otte dage
bliver den set af 15.000 og spiller helt usædvanligt i yderligere tre.
Som instruktør er i eftertiden krediteret førnævnte Eduard
Schnedler-Sørensen, der endnu yngre – blot 22 år gammel – er kommet til
byen i foråret 1909 (på dette tidspunkt endnu uden bindestregen i sit
efternavn) efter at have indledt sin karriere som filmdrejer og
salgsagent for
Kinografen i København etableret af kgl. Hoffotograf
Peter Elfelt, der stod bag
landets allerførste
filmoptagelser
overhovedet med offentlig forevisning. Lokalt noteres dog i Amtstidende
skuespiller Gunnar Helsengreen for at have foretaget instruktionen,
ligesom han optræder i filmen, hvad både Schnedler-Sørensen og Skaarup i
øvrigt også gør.
|
|
Aktieselskabet
Fotoramas kontor i 1911 på hjørnet af Skolegade og Aagade
Faktisk er hornblæseren i sig selv skyld i, at selv Kasino atter har
film på plakaten, da titlen kommer på repertoiret som del af
varietéprogrammet kl. 22 fra fredag den 29. til den 31. oktober tilbage
i 1909, hvor den tidligere på dagen ellers er flyttet over til
Biograf-Teatret i Frederiksbjerg-kvarteret. ’Bestemt kun disse tre
dage’, påstår annoncen. Nogen måtte trampe hårdt i pedalerne for, at det
nummer skulle lykkes, selvom der heldigvis kun var en halv kilometer
mellem de to lokationer. Filmen går herefter sin sejrsgang over hele
landet og når i første omgang netop til Kinografen længst mod øst nogle
uger senere under titlen ”Landsoldaten”. Her bliver den først en rigtig
kæmpesucces, da den kommer på plakaten under originaltitlen i
forbindelse med repremiere i Løvebiografen tre måneder senere, hvor
kalenderen nu skriver februar 1910 – og firmaet i praksis har overtaget
driften af det, der tidligere var kendt som
Luksustoget, som forud
næsten kun viste rejsefilm. Her er Schnedler-Sørensen hyret til at styre
biografen for den lokale bevillingshaver og det er på sin vis selskabets
første biograf i hovedstaden endda et såkaldt ’strøgteater’, hvilket
ifølge den samlede presse og bedre borgerskab er det fineste, man kan
opnå.
I mellemtiden har Skaarup i den grad fået blod på tanden og optrappet
filmproduktionen, hvor flere scener ligesom hornblæseren optages akkurat
ovre på den anden side af Kannikegade i borgerforeningen Polyhymnias
gård, hvor Aarhus Teater havde holdt til i foreningens oldgamle sal, før
man fik sit funklende nye teater og det gamle skidt blev revet ned. Nu
bliver ”Den hvide slavehandel” den helt store gigantsucces med premiere
i atter rekordlange 700 meter svarende til cirka 35 minutter og
angiveligt verdens hidtil længste film præsenteret i ét stræk med
premiere 11. april i både Fotorama og
Løvebiografen. Alle er begejstret
for den nye, geniale mand. Som Stifts-Tidende afsluttende pointerer i
sin hyldest senere samme år: ’Hvis han ikke slider sig ihjel, ender han
nok som millionær’. Og det gør han, altså det sidste, hvilket vel er
meget godt gået efter en startløn på 250 kroner om måneden. Nu er det
ham, der i pressen bliver kaldt Fotoramas smarte direktør, da han på
rekordtid får placeret sig i denne stol.
Allerførst er det dog plagiatet af omtalte film begået i Valby, der
forandrer situationen for stedse, da Nordisk Films Kompagni som del af
et kompromis ganske enkelt hyrer selskabet til at koncentrere sig om
distributionen af isbjørnens titler, der snart eksploderer i antal. Også
Gulmann ender sin filmiske karriere ovre i Valby, hvor han tilmed
skriver et par manuskripter. Samtidig flytter andre af firmaets
nyansatte, yngre kræfter rundt i landet for at varetage biografdrift
både over og under radaren. Man kan læse om, hvordan Skaarup i første
omgang var fortørnet i forhold til affæren om slavehandlen, men det må
da tilføjes, at Fotorama heller ikke selv holdt sig helt på dydens
smalle sti. Selskabet blev siden dømt til at betale 500 kr. i erstatning
for ”Kapergasten”, som man planker efter et skuespil om Københavns
bombardement opført på Sønderbros Teater.
I foråret 1910 skifter A/S Th. S. Hermansen officielt navn til A/S
Fotorama. At Hermansen har mistet ikke bare indflydelsen men også
gejsten og fremsynet, står funklende klart i et interview, han giver til
Stifts-Tidende i januar 1911. Her forklarer han indigneret, hvorledes
han har fundet det nødvendigt ’at lægge sag an mod sig selv’ og det vil
altså sige firmaet med begrundelse i, at man aldrig skal lade sig tage
ved næsen:
- ’Tror de, jeg vil lade mig narre
for min surt fortjente betaling, fordi jeg tilfældigvis har for en snes
tusind kroner aktier i selskabet?’
- ’Betaling for hvad, Hermansen?’
- ’Naturligvis for alt det arbejde, jeg har haft med at filme for
selskabet i sommer. Det var en anstrengende tid, kan De godt være vis
paa. Sent og tidligt maatte jeg løbe rundt med disse her skuespillere
baade til lands og til vands ude ved Riis Skov og Marselisborg. Tror De,
det var fornøjeligt maaske? Og da jeg saa kommer og vil ha’ min
betaling, fortæller Skaarup mig, at det havde jeg jo lovet at gøre
gratis.’
Kravet består i retsmæssig betaling for
10.000 meters filmoptagelser den forgangne sommer. Udover nogle
tvivlsomme forretningsmetoder fortæller det også om Hermansens
tilbageslag. Han ender med at blive lagt helt på is, mens Fotoramas
friske fyre tager over, hvor Hermansen mere eller mindre frivilligt har
sluppet tøjlerne.
|
|
Annoncer
for Fotorama og Kosmorama den 26. september 1906 og Fotorama
med premiere på Den Lille Hornblæser den 18. oktober 1909
I april 1911 flytter Skaarup permanent til København, hvorfra han
dikterer det fremtidige Fotorama i den lidt besynderlige relation til
direktionen i Valby, der først forandrer sig for alvor igen i august
1922, hvor man efter et gigantisk underskud året forinden i
efterdønningerne af verdenskrigen opgiver en egentlig sammenlægning med
Fotorama, hvori også Nordisk Films Ole Olsen nu har et betydeligt antal
aktier, men vil herefter nøjes med det, man kalder et intimt samarbejde.
Allerede i 1914 lufter Skaarup idéen om en ’filmstrust’ bestående af de
nuværende, store distributionsselskaber Fotorama, Dansk-Svensk Film,
Kinografen og Biorama. Samtlige biografejere udenfor Aarhus var
rædselsslagne ved tanken om, hvad et sådant monopol kunne føre med sig
og initiativet blev skudt ned fra alle sider. Hjemme i Aarhus
forandredes tingene ikke synderligt tilbage omkring 1911 bortset fra, at
store beslutninger nu tages andetsteds, alt imens den lokale
filmproduktion lige så stille trappes ned.
Ved i august 1911 på den anden side at flytte trappen op til første
etage bag fremføringsmaskinen ud til hakket mod Kannikegade, hvor der
hidtil var venterum, undergår nu selve salen en betydelig forandring, da
den forlænges med adskillige meter. Fotorama har herefter 252 pladser
foruden, der i supplement til en lidt ældre tegning er angivet
yderligere 164 pladser på en balkon, som da netop ville optage caféen
ovenpå, men netop den udvidelse bliver dog ikke til noget, hvilket nu og
mange år frem reducerer Fotoramas muligheder for som biograf at hæve sig
over det middelmådige. På dette tidspunkt er det større Frederiksbjerg
Biograf-Teater allerede lukket og flyttet fra sit hidtidige butikslokale
til en varieté på Banegaardsgade og går herefter halvt om halvt under
navnet Det Ny Teater.
Ombygningen af Fotorama er absolut påkrævet, da der i forbindelse med
tilstrømningen til slavehandlen påpegedes aldeles usikre forhold ved en
eventuel brandulykke. Efter forandringen fremtræder salen i afdæmpede
farver foruden et lille skær af elektrisk, rødt lys ud for hver række.
Igen mener pressen i Fotorama at finde ’landets smukkeste billedtheater’
og afgjort mere sikkert at færdes i. Et nyt maskinrum er placeret
henover vestibulen nu med fremviseren tilsluttet et overrislingsapparat
i tilfælde af overophedning, hvilket unægtelig lød bedre end den balje
med vand, man til stadighed holdt parat ovre i det gamle Kosmorama. Nu
med dobbelt udgangsdør omkring den oprindelige indgang kan salen
angiveligt tømmes på et øjeblik.
Som genåbningsfilm søndag 17.september 1911 vises selskabets egen
”Ungdoms-synd” med Clara Wieth (siden Pontoppidan), som måneden forinden
ganske succesfuldt har haft premiere i
Panoptikon Teatret i København,
hvor man i sidste øjeblik havde ændret titlen til ”Ekspeditricen”
muligvis fordi en kortere fransk strimmel havde cirkuleret med samme
titel. Da man ikke har orket at trykke hverken nye plakater eller
programmer, så hedder den altså i Aarhus, som den var tænkt, før man
siden beslutter sig for noget helt tredje, ”Ungdom og letsind”. ’Et blad
af kærlighedens bog’ lyder imidlertid en ekstra lokkende slaglinje i
samtlige landsdele. Indholdet var temmelig vovet endda noget med en
synlig graviditet, hvordan det end kunne være gået for sig. Pikanterier
tiltrak altid horderne, hvad der i øvrigt snart resulterer i skandale
ovre i foretagendet ved banegården.
Endnu kan Fotorama bryste sig af at være det første selskab, der bringer
to af tidens største stjerner sammen. Det er den allerede verdensberømte
Asta Nielsen og ’rising star’ Valdemar Psilander i ”Den sorte drøm” med
københavnerpremiere i september efterfulgt af aarhuspremiere to måneder
senere, men på dette tidspunkt har de optrådt sammen igen i
”Balletdanserinden” – denne gang i Nordisk Films studier, så man aner,
hvor det bærer hen.
Ovre i København er der snart ikke det, Skaarup ikke kaster sig over.
Også det kendte Scala-teater overfor Tivoli, hvor han samarbejder med
Kasinos direktør Ehlers her i byen om at få en af succesforestillingerne
overført. Skaarup har længe et godt øje til dette rummelige, århusianske
varietéteater ligesom Aarhus Teater opført i 1900, der i praksis
fungerer som Cirkusbygningens varieté i vinterhalvåret – men altså uden
dyr om sommeren. Et umiddelbart praktisk sted for en
fast biograf, hvad
der kortvarigt også kommer i 1921. Netop dét år starter imidlertid meget
mere spændende andetsteds, for ved årets begyndelse har A/S Fotorama
slået dørene op for sin første biograf på egen bevilling her i byen,
provinsens til alle tider største biograf,
Regina-Teatret.
|
|
Fotorama
i billede fra salen som den så ud fomentlig et sted midt i 1930'erne
(public-domain)
Derfor sker der heller ikke alverden på Bispetorvet netop i disse år,
men man har dog svært ved at holde styr på damerne. Den 2. januar 1920
har Fotorama haft danmarkspremiere på ”Storbyens skuffelser” og slår på
tromme for den henrivende Mary Anderson. Der er blot det lille aber
dabei, at det slet ikke er hende, men den fem år ældre Mignon Anderson,
som spiller hovedrollen. Den ægte Mary Anderson har pudsigt nok i 1919
medvirket i en film med den amerikanske titel ”The False Faces”. Man
opdager tilsyneladende aldrig fadæsen; selv i 1921 reklamerer annoncer
for filmen rundt om i mindre byer fortsat med den forkerte
skuespillerinde. Filmen kommer dog pudsigt nok aldrig op i København…
Fotoramas mandlige ledelse mente sig i den retning som regel ordentligt
behandlet , men i marts 1922 oplever selskabet at få en af sine film
total forbudt af censuren og atter er det på grund af det modsatte køn.
Der er denne gang tale om ”Frøken Julie” med Asta Nielsen optaget i
Tyskland og således ikke en dansk produktion, men alligevel vækker
beslutningen forundring. Filmen har nemlig været forevist i Sverige
ganske uden hævede øjenbryn, men fra København har den ellers
forstandige censor Nicolaisen sendt filmen retur til Aarhus og frarådet
enhver form for beskæring, da det efter hans vurdering ikke ville føre
til nogen løftelse af forbuddet. Også i Finland havde filmen haft
premiere – den 2. januar, en dato, der altså lader til at give anledning
til lidt af hvert. Nøjagtig ti år forinden havde en helt tredje
Fotorama-film, her den lokalt optagne ”Venus” haft den før antydede
skandalepremiere ovre i Det Ny Teater i Banegaardsgade, men var dengang
tilladt i København. Nu var skruen strammet overfor alt utilbørligt og
den yndige frk. Julie måtte nøjes med sine fremmede græsgange, hvorfra
hun siden forduftede helt, da ingen kopier eksisterer af filmen i dag.
Heldigvis var og er die Asta at beskue i mange andre øjenåbnende
strimler.
Efter Nordisk også her i 1922 har nedskrevet sin aktiekapital fra ni til
tre millioner og dermed kommet på linje med Fotorama, som har vokset sig
tyk og fed siden 1908, indsættes Drescher (fortsat med tung aktiekapital
placeret i Aarhus) som forbindelsesled mellem de to selskaber, hvor det
endnu en tid fungerer med det århusianske selskab som distributør af
isbjørnens titler. Dette var i antal allerede raslet ned til blot seks i
1921, men stiger i 1922 nu til tretten fraregnet den grønlandsfilm,
Fotorama selv har søsat med lokal premiere i Regina efter sin
københavnske debut i Panoptikon. Til gengæld er skyerne i september ved
at trække sig godt og grundigt sammen over Aarhus, for i september er
der indløbet telegram fra Tyskland, der beretter om, hvorledes Nordisk
Films Kompagni nu har overtaget filmudlejningsforretningen Kinografen
med Ove Davidsens dertilhørende
biografteater beliggende på
Frederiksberggade, hvor aktiemajoriteten er placeret hos UFA i Tyskland,
som skyldte Nordisk Film en masse penge, mens sidstnævnte endnu udadtil
har været drevet af
Constantin Philipsen, der havde handlet flittigt med
det tyske filmselskab.
Som begrundelse fra Valby lyder det af en styrkelse i forhold til de
nye, amerikanske filmselskaber, der er på vej ind på det danske marked,
men i virkeligheden er man ved at frigøre sig af århusiansk indflydelse.
Det hele er samtidig særdeles speget, for samtidig med, at trommerne
lyder nede omkring Rådhuspladsen og ude i det frederiksbergske
kinopalæ
ikke at forveksle med det nye frederiksbjergske folketeater, der åbner i
1923, lufter Hjalmar Davidsen fra
Kosmorama i hovedstaden (oprindelig
Philipsens) planer om et samarbejde med Privatbanken i forhold til
dennes bygning på
Nygade 3, hvor man, så snart bolignævnet tillader det,
påtænker en større ombygning af ejendommen, der da skal rumme en ny,
stor bygning i gården, hvori der skal indrettes biograf, mens banken
flytter omkring hjørnet til Nytorv. Før denne biograf er færdig, flytter
Davidsen så ind over i
Det Lille Teater på Vesterbros Passage ved siden
af Scala, hvor direktør Frede Skaarup længe men uden held har forsøgt at
få biografbevilling. Det kommer der så nu som erstatning for det
københavnske Kosmorama, der skal nedlægges – indtil det, som bliver
Alexandra Teatret står klar i Nygade fremme i februar 1924. Her får
Fotorama – sjovt nok – nyt københavnerdomicil – og Det Lille Teater
fortsætter – sjovt nok – som biograf nu på fhv. redaktør Victor Figgés
bevilling efter
Victoria Teatret – i sin tid sjovt nok finanasieret af
Fotorama – på den akkurat modsatte side af Nytorv må lukke, da der nu
også pludselig skal til at være ny bank her. Hvad udad tabes, skal indad
vindes!
|
|
Fotorama, Århus,
22.07.2023. Foto: Thomas Hauerslev
Endnu bevares (også) den fuldstændige kontrol over Aarhus. Efter
(gen)åbningen af Folketeatret nu tilbage akkurat på randen af
Frederiksbjergkvarteret 15. februar 1923 og tilmed Biografen på hjørnet
af Nørregade og Norsgade den 29. september samme år, viser
generalforsamlingen i A/S Fotorama fremme i august 1924 kun et mindre
overskud og desværre intet udbytte til aktionærerne. ’Filmens gode tider
er forbi’, lyder det i referat. Fotorama har siden 1912 haft byens
mindste sal, da også Kosmorama ved flytningen dette år er vokset – og
kommet ind under Fotorama-paraplyen.
I 1925 gør selskabet sig de ihærdigste anstrengelser for at binde
sønderjyske slægter sammen med ”Grænsefolket” om verdenskrigen og den
brydning, der foregik i det store grænseland, som Schnedler-Sørensen
selv instruerer, men opnår det stik modsatte, at filmen bliver forbudt
af censuren, efter at være blevet forhåndspræsenteret i det københavnske
Palads. Den må herefter klippes fuldstændig om med begrundelse i, at man
ikke vil støde tyskerne, der som bekendt netop havde afstået store
områder, men premiereføres dog med over et års forsinkelse.
I oktober 1924 havde spørgsmålet om brandfare atter været oppe at vende
efter endnu en ildebrand i udlandet, denne gang i Athen, hvor 25 var
omkommet i flammerne og 500 stærkt kvæstet efter, der var udbrudt panik.
17 år forinden havde Hermansen afværget spørgsmålet som irrelevant i
forhold til Aarhus efter en brand i København, der heldigvis ikke havde
kostet menneskeliv. Dengang havde han forevist operatørrummet ude i
Frederiksbjerg Biograf-Teater for den nervøse journalist, men klogelig
undladt at vise salen frem her på Bispetorvet, hvor nødudgangsdøren
åbnede indad, som det senere blev alvorligt påtalt og hele rummet jo
altså vendt rundt og kraftigt forbedret udi sikkerhedsforanstaltninger.
’Brande i biografteatre hører til under sydligere himmelstrøg, forklarer
Fotorama-selskabets nye direktør siden august 1921, Oluf Jensen (og
gentager pointen i 1929). Selvom (nitrat)filmen kan brænde, når den ikke
at sprede sig, forklarer han og ’publikum vil aldrig opleve, der har
været ild.’
Heller ikke denne gang er det selve Fotorama, der bliver vist frem for
den nye skribent – men det beskedne forevisningslokale i selskabets
lokale, lille filmfabrik udi tekstning, hvor apparatet er beskyttet af
ildslukningsforanstaltninger, ligesom firmaets ’rigtige’ biografer. Her
i Aarhus er man fortsat heldig og klarer frisag, når det kommer til tab
af menneskeliv, men i juni 1928 klemmes en 12-årig dreng fast af en
væltet filmmaskine, efter en spole i Aars Biografteater er brudt i brand
og han omkommer i flammerne, hvilket er en rigeligt skrækkelig historie
i sig selv. Halvandet år senere går man atter byens biografer grundigt
efter i sømmene; indtil da havde det faktisk været muligt for
århusianske biografer at lukke publikum ind på ståpladser – nok så mange
endda, for Fotoramas vedkommende eksempelvis 150 (!) fordelt på
sidegangene og oftest børn (bare man måtte komme ind, var alt godt) –
men fremover tillades det kun Fotorama at fortsætte denne praksis og kun
for et år, indtil en ombygning kan finde sted og ligeledes kun fordi,
man kort efter tragedien i Aars har tilføjet ekstra udgangsdøre i hver
ende, mens operatørrummet fik separat indgang og trappe op fra
Kannikegade.
Fra den 19. januar 1931 er der tonefilm på programmet i Fotorama knap
halvandet år efter Regina-Teatret som den første har lagt ud med talende
strimler. Derovre var man hurtigt blevet led og ked af det amerikanske
Western-Electric system, så til Fotorama har direktionen efter lang tids
hovedbrud valgt at benytte nye foreføringsmaskiner fra tyske Klang Film.
Først på plakaten bliver ”Drømmenes vals” med Lilian Harvey og altså
ligeledes tysk. Det var en af Fotorama-selskabets mest populære titler
og suverænt mest benyttede strimmel til at indvie den nye æra mange
steder rundt om i landet. I Aarhus har filmen spillet forud i Regina,
hvor den var taget af plakaten, før den var udspillet.
|
|
Fotorama, Århus,
22.07.2023. Foto: Thomas Hauerslev
Tonefilmsæraen her ved Aarhus Teater starter med, at man gennemfører den
planlagte renovering af biografsalens indre, men det bliver dog ikke til
mere end nye, polstrede sæder en anelse bredere end de gamle og dermed
en stol mindre i antal på hver række. Sammenlagt er der 24 færre end
forud, dvs. herefter 228 og altså ikke længere nogen ståpladser heller.
Allerede i vestibulen bemærker publikum forandringen, da forrummet nu er
malet i grønne farver med sølvglinsende loft og et stort, forgyldt
spejl, hvilket ifølge Stifts-Tidende er en temmelig usædvanlig
farvesammensætning. Omvendt leder salen tankerne hen på Regina med sine
varme, røde vægfelter her på Bispetorvet indrammet af mørkegrå paneler
og et blåligt loft samt draperier på hver side af lærredet og forneden i
hele lokalets bredde. Gennem en ny dør i salens venstre side er der nu
nedgang til et par af selve teatrets toiletter i kælderen. Et halvt år
senere lukkes atter for en fuldstændig modernisering af operatørrummet
med genåbning den 1. september. Der er fortsat kun opsat én kinomaskine,
mens Regina-Teatret lige fra åbningen har kørt med to.
Mens Regina har taget føringen, må Aarhus Teater til at koncentrere sig
mere om Fotorama, efter bevillingsstramningerne pålægger teatret at tage
vare på sig selv, mens forholdet til aktieselskabet Fotorama glider ud.
Aarhus Teater lider under 2. verdenskrig af aflysninger særligt efter
1943 forårsaget af forskellige former for sabotage, men Fotorama kører
videre i stort set samme rille som hidtil nu med teaterbestyrelsens
formand, bankdirektør Niels Jensen som ansvarlig for biografledelsen.
Akkurat i 1945 tages første skridt til større forandringer, da teatret
opkøber et par små ejendomme bagved omkring hjørnet af Kannikegade og
Skolegade. ’Det var nærliggende at tro, at man ved en forestaaende
ombygning ogsaa vilde udvide og modernisere det gamle billedteater’, som
Stifts-Tidende ihukommer sig.
I 1947 omdannes caféens 1. etage ovre på den anden side af teatret, hvor
der hidtil var blevet danset om aftenen, til prøvescene og snart
strækker planerne sig rigtig nok endnu længere tilbage – i form af en
gevaldig udvidelse af teaterbygningen, der bagved skal rumme en
kombineret koncert- og biografsal, der bliver til
Aarhus Scala. I
restaurationslokalet under prøvescenen rykker Danmarks Radio i øvrigt
ind, før de også benytter den nye sal og i øvrigt siden indtager
Kasino.
Fremme i februar 1953 er planerne en kendsgerning, hvor det fremgår, at
den store forandring skal omfatte både renovering af teatrets gamle
scene samt en ny, kombineret koncert-, teater- og biografsal til en
samlet pris af 3,7 millioner kroner. De sidste år er kontorchef O.
Mosumgaard Fotoramas daglige leder, som tager springet med over.
|
|
Fotorama-Teatrets
åbningsprogram 1. juli 1906
Det gamle Fotorama-Teater lukker for bestandig sine døre under dette
navn den 14. juli 1955, hvor Heinz Rühmann er ”Bange for løver” eller i
hvert fald Ingeborg Körner, som han har et godt øje til. Omme bagved er
opførslen af den nye, kæmpestore sal med 817 pladser allerede godt i
gang. Herefter omdannes den gamle til forhal med nyt, fælles
billetkontor for både teatret, biografen og koncerterne og det er der
fortsat i 2024. Undtagen altså biografen, der blev indstillet i maj 1981
i forbindelse med næste store, gennemgribende forandring nu af den nye
sal, hvilket sker samme år, teaterbygningen i øvrigt fredes. I dag er
der kun ét Fotorama tilbage i landet af navn – det ligger i
Hammel og er
af årgang 1952.
Det gamle foretagende – Fotorama såvel som Hermansen, Skaarup,
Schnedler-Sørensen og de øvrige beskæftiget ved Aarhus Teater dengang –
hædres på 60-års dagen for den allerførste forevisning af ”Den lille
hornblæser”. Det sker ikke i Aarhus Scala men ved en særforestilling i
Folketeatret (nu i Jægergårdsgade), hvor der lørdag eftermiddag den 18.
oktober 1969 præsenteres en enestående kavalkade af klip fra gamle
Aarhus-titler optaget i 1909-10 samlet og redigeret af selveste
borgmester Bernhardt Jensen nogle hittet så fjernt som i Makedonien.
Hertil har kapelmester Egon Ankerstjerne Berthelsen lovet at være
klaverbokser i bedste stumfilmsstil – han bestred i sin tid hvervet på
byens kinoorgel i det forrige
folketeater, dengang det lå på M.P.
Bruunsgade. Som ekstrakrydderi forevises endda ”Den sorte drøm”, man
troede helt forsvundet, før der dukkede en kopi op med tyske
mellemtekster. Borgmesteren udgiver i tilgift en bog under titlen ’Da
Århus var Hollywood’ fyldt med anekdoter fra optagelserne dengang 60 år
forinden.
|
|
|
|
• Gå til
Biografer på biografmuseet.dk |
Biografer Oversigt
• Gå til København |
Omegn | Nordsjælland |
Vest, Midt & Syd
• Gå til Bornholm |
Møn, Bogø, Lolland & Falster
• Gå til
Fyn, Langeland, Thurø, Tåsinge & Ærø
• Gå til
Sydjylland |
Midt-Vest | Øst |
Nord
• Gå til mere om Aarhus Scala, Århus
|
|
|
|
• Gå til
Fotorama-Teatret / Fotorama, Århus |
|
Gå:
tilbage
- op
Opdateret
onsdag, 08 januar 2025 11:33:46 |
|
|