| |
Auning Bio |
Tilbage til
forsiden
|
Skrevet af:
JG, biografmuseet.dk |
Dato:
17.05.2024 |
Billetsalg
cirka 1948
Auning Bio
Vestergade 34
Åbnet 27. januar 1937
Lukket 12. maj 1984
Auning får biograf på ny torsdag den 27. januar 1937 nu i helt eget hus,
da ”Snushanerne” med Ib Schønberg, Arthur Jensen og ’Lille Connie’
indtager plakatskabe og lærred med forestillinger kl. 16, 19 og 21. Det
er den blot 24-årige mejeristuddannede Egon Francis Stenfeldt, som har
fået bevilling til at indrette og drive denne, efter tre år tidligere at
have overtaget biografen i
Mørke syd for Auning nærmere Hornslet, hvor han ganske enkelt har
fortiet væsentlig detaljer om sin alder. I 1933 var Aunings første
biografteater på Auning Hotel
ophørt med at give faste forestillinger, men nu har Stenfeldt i
forbavsende fart opført Auning Bio. Han har sideløbende bevilling til
rejsebiograf og sikkert anet større potentiale i netop denne by, hvor
bevillingen er opslået ledig først på året. Efter at være sat i
materialeudbud i oktober 1936, hvor han netop har lukket og slukket i
Mørke, står den nye biograf allerede klar tre måneder senere.
’Salen præsenterer sig godt’ skrives det i forbindelse med en
lille indvielseshøjtidelighed ’fint opvarmet og godt ventileret’,
men ’maaske har den en mangel, der let kan udbedres…’ Der viser
sig dog at være flere, for det var rigtig nok gået lovlig stærkt. Til en
start hygger man sig med en god kop kaffe – ovre på hotellet som
afslutning på en herlig aften.
Udover den fortsatte rejsebio starter unge Stenfeldt også Auning Radio
Service med værksted i kælderen. Begge dele skiller han sig af med efter
nogle år for at koncentrere sig om den blomstrende forretning ovenpå.
Øverst er der amoriner i luften inde hos frk. Maja Sigrid Jensen, der
som damefrisør indretter salon over foyeren – i juli går de hen og
gifter sig. Salonen bygges snart om til beboelse og der sker ting og
sager også nedenunder, hvor billetsalget er placeret som en lovlig tung
klods midt i foyeren.
Allerede i 1939 må salen gennem en grundig behandling med tættekam, da
taget viser sig utæt og publikum som før antydet havde gevaldig svært
ved at se lærredet gennem hårpragten på rækkerne foran. Den bagerste del
løftes en smule op kompliceret af, at operatørrummet ligger akkurat
bagved her installeret med to fine Bauermaskiner. Lærredet sidder
tilsvarende relativt lavt, da der heller ikke er specielt højt til
loftet. Udstyret med lave paneler og pæne, små lamper på væggene samt
flot belysning på fortæppet rummer salen plads til 180 gæster.
|
Læs
mere her:
Biografer på biografmuseet.dk
Biografer Oversigt
Danmarks 70mm og Storformat Biografer
Stoleplaner - Galle &
Jessen's Oversigt over Københavnske biografer i 1950erne
Biografpremierer
1911 - 2020
Film- og Kinoteknik
7OMM Film og De Store Formater
Todd-AO, - det
sensationelle filmsystem
Mine damer og herrer,
"Dette er Cinerama"!
"Windjammer" i
Cinemiracle
CinemaScope |
VistaVision
Super Technirama 70 |
Panacolor
Dimension 150 |
Sensurround
High-Impact
biografdesign
|
Salen
i 1937
Bio renoveres atter i 1952 med Ralph Richardson og Vivien Leigh som
”Anna Karenina” på plakaten i forbindelse med den festlige genindvielse
18. februar. Der er ved at tynde ud i rækkerne fjernet 20 pladser i
salen, der nu rummer 160 af de samme gamle stole, hvor det lader til,
man endelig har fundet en tilfredsstillende løsning på det med udsynet
ved at opstille rækkerne forskudt bagtil fortsat hævet nu en hel meter
herefter faldende frem mod midten af salen, hvorfra gulvet atter stiger
op mod lærredet. Væggene er fortsat holdt i lyse farver nu med to meter
høje mahognipaneler, mens lærredet er trukket en anelse længere op
dækket af nyt fortæppe i elegant, kongeblå silkevelour. Udvendigt pryder
en baldakin med blomsterdækket altan henover indgangspartiet gennem en
smal dør fra stuen, som erstatter halvdelen af biografens ’I’ på facaden.
Atter fejres begivenheden hyggeligt nok med en lille, privat sammenkomst
ovre i den gamle biografsal på hotellet.
Som man fornemmer af salens karakter var spørgsmålet angående bredformat
en lidt hård nød at knække. Det lader derfor først til at være i marts
1964, man kan opleve film i
CinemaScope. Der er i denne forbindelse indkøbt ny Bauer 14-maskine
med xenonkolber. Endnu en renovering i 1965 præsenterer en helt ny
sofarække i kongeblåt plys og sort læder. Salen er da efterladt med 120
pladser, mens hele foyeren fremstår totalrenoveret incl. nyt billetsalg,
chokoladekiosk, røde hvilesofaer og her træbeklædning på væggene fra
gulv til loft. En lys og særdeles nydelig cigarkasse.
Da Egon Francis Stenfeldt 57 år gammel i august 1969 pludselig går bort
og fru Maja tilsvarende tre måneder senere i november i en alder af bare
54, overtages Bio af datteren Kirsten i forening med sin mand, Dieter
Steenbuck. Parret er i forhandling med en køber, som endda når at få
bevillingen overdraget, men da man til syvende og sidst ikke bliver
enige om prisen, må bevillingen gå tilbage og ender således hos datteren.
Maja Stenfeldt havde blot få uger før sin død – i lighed med en stribe
andre landbiografer som del af ’Søllested-projektet’ – slået et slag for
den gode kvalitetsfilm, der alt for sjældent var at se i mindre byer ved
at sætte spot på mandag aften i filmkunstens tegn. Det går et godt
stykke tid vældig fint med dette tiltag, som datteren viderefører i
samme ånd godt hjulpet af et lokalpublikum, der var knuget af de nylige
begivenheder.
I december 1972 holdes lukket i tre uger til endnu en ombygning, hvor
salen udtryksmæssigt fuldstændig rekonstrueres af designer Verner
Panton, som op gennem 1960’erne har gjort sig særligt bemærket med
eksperimenterende nye stilarter indenfor møbler, rumdesign og belysning
med særlig fokus på kraftige farvesammensætninger. Der opsættes både nyt
lærred og fortæppe i tilsvarende farverigt og mønstret 70’er-design
foruden nye højttalere. Loftet sænkes og inddeles i plader mens
akustiske paneler syner under mørke, stofbeklædte overvægge. Langs begge
de tæppebelagte sidegange hænger en række fikse, små lamper fra loftet
som ny belysning. Stolene er der ikke pillet ved i denne omgang og mange
fortsat de samme fra åbningen blot med ny polstring.
I forbindelse med genindvielsen 1. januar 1973 og de efterfølgende to
dage sælges billetterne til priser som dengang i 1937. 1,25 kr. for
voksne og 50 øre for børn kostede det at genopleve Poul Reichhardt i ”De
røde heste” kl. 19 eller se Richard Harris’ trængsler kl. 21 i form af
”Manden i vildmarken”. De næste knap ti år går det stille og roligt
tilbage med besøgstallet og et repertoire, der har bevæget sig i retning
af mestendels actionfilm i B-genren. Fremme i oktober 1982 lukker
butikken. Tre måneder senere udlejer Kirsten Stenfeldt i januar 1983 til
Hobro ny Rejsebio, der henover fire søndage viser to forestillinger
startende med ”Flådens friske fyre” samt mere farligt herude på havet
”The Last Jaws”. Herefter gives sporadiske forestillinger på forskellige
ugedage med et program bestående af alt muligt – også det frække
repertoire – frem til maj.
Fra november 1983 fungerer Bio som Auning Kulturhus ved Auning
Aktørforening. Her besluttes det to måneder senere takket være
amatørteaterforeningen med formand Tom Bytoft i spidsen, at der atter
skal være biograf. Genåbningen finder sted tirsdag den 24. januar 1984,
hvor der denne aften og onsdag blændes op for ”Megaforce”, et aldeles
åndssvagt sci-fi eventyr instrueret af Hal Needham, hvor imidlertid hele
familien kan være med. Næsten ingen dukker op. Snart spilles så i stedet
en ’møgbeskidt amerikansk pornofilm’, som Bytoft selv udtrykker
det. To svenske fodboldhold er på dette tidspunkt indlogeret i byens
kursuscenter og derovre hinsidan kunne man ikke se sådanne slibrige
sager, så spillerne dukker fuldtalligt op flere dage i træk medbringende
sig en ordentlig kasse bajere med tilstrækkelig alkoholprocent den
sidste aften. Sådanne var der heller ikke nem adgang til derovre. Netop
den film gik så meget godt, men uden lokalt befolkningsunderlag var det
en umulig mission at holde Bio kørende og aktørforeningen taber en bunke
penge på projektet. Lørdag den 12. maj 1984 vises ”Far til fire med fuld
musik” som sidste program. Biografens inventar sælges til
’Den gamle biograf’
i Mariager, mens Hobro ny Rejsebio under sit nye navn ’Den Rullende
Biograf’ viser film i Auning Forsamlingshus nogle år frem.
Bygningen står tom indtil 1988, hvor den bygges om til to nye
lejligheder (oprindelig var der planlagt tre) foruden den allerede
eksisterende. Én placeres i foyeren, mens den anden indrettes i salen,
som modsat mange andre ikke bliver etageopdelt. Fortsat i 2024 skimtes B
(I) O på facaden med I’et som det rektangulære vindue på første sal, der
helt har erstattet døren ud til den lille altan fra 1952, som nu er
fjernet igen.
|
|
|
|
• Gå til
Biografer på biografmuseet.dk |
Biografer Oversigt
• Gå til København |
Omegn | Nordsjælland |
Vest, Midt & Syd
• Gå til Bornholm |
Møn, Bogø, Lolland & Falster
• Gå til
Fyn, Langeland, Thurø, Tåsinge & Ærø
• Gå til
Sydjylland |
Midt-Vest | Øst |
Nord
• Gå til mere om Auning
Biografteater
|
|
|
|
|
|
• Gå til Auning Bio |
|
Gå:
tilbage
- op
Opdateret
08-01-2025 |
|
|