biografmuseet.dk
Forord | Kontakt
Din historie | Søg

BIOGRAFER
Oversigt | Pioner
København | Omegn
Nordsjælland
Vest, Midt & Syd
Bornholm
Møn & Bogø
Lolland & Falster
Fyn, Thurø, Tåsinge
Langeland & Ærø
Sydjylland | Øst
Midt-Vest | Nord

ROADSHOW
3 Falke Bio
Europa Bio
Kinopalæet
Grand Teatret
Imperial Bio
Lido | Folketeatret

7OMM FORMATET
Historie | Biografer
Film | Maskiner

FILM & SYSTEMER:
Todd-AO | Blow-Up
Ultra Panavision 70
Super Panavision 70
Super Technirama
Sovscope 70
Dimension 150
Cinerama
Omnimax
Showscan
Cinema 180
Sensurround
"Windjammer"
CinemaScope

NYHEDER

2024 | 2023 | 2022
2021 | 2020 | 2019
2018 | 2017 | 2016
2015 | 2014 | 2013
2012 | 2011 | 2010
2009 | 2008 | Arkiv

BIBLIOTEK
Premierer 1911-2020
Film- og Kinoteknik
Teknikkalender
Interview | Farvel
Filmfestival
Det Store Udland
Olsen Banden
Store Lærreder
 

Biografmuseet's Mission
Fra Bornholm til Skagen, Todd-AO er sagen: Læs om 70mm og Cinerama med de store knivskarpe billeder og fantastiske magnetlyd
• Artikler, nyheder og billeder fra den danske biografhistorie
• Alle læsere er inviteret til at skrive deres historie om oplevelser i de danske biografer

Indhold | Opdateret
Ris & Ros | Ansvar
 

Åbnet 1. januar 2005

Copyright © 1985 - 2070 "biografmuseet.dk". Alle rettigheder forbeholdes.
 

Besøg in70mm.com om 70mm film, Cinerama og alle de store filmformater

in70mm.com
 

Ry Biografteater / Ry Biograf

Tilbage til forsiden
Skrevet af: JG, biografmuseet.dkDato: 27.08.2024
Ry Biograf 8. juni 2024. Foto: Thomas Hauerslev

Ry Biografteater / Ry Biograf
Kyhnsvej 4

Åbnet december 1919

Når det kommer til Ry Biograf, er vi nødt til som det første at se nærmere på bygningen, for denne er omgivet af lettere mystik. Vi kan slå fast, at det er den samme, der altid har huset de levende billeder, men her hører enigheden også op.

Omrejsende teaterselskaber har gennem en snes år og i hvert fald siden 1903 optrådt i Hotel Ry på Kyhnsvej 2, der har en lavloftet sal til rådighed. Stationsbyen er ikke særlig gammel; den vokser op sammen med jernbanen, der smyger sig forbi akkurat ved siden af hotellet, hvor stationen få meter derfra nede ad den nuværende Klostergade indvies i maj 1871. Den første gæstgivergård rammes af brand i februar 1894 og får det efterfølgende år sin nye hovedbygning, der endnu eksisterer i dag. Som pensionat og gæstgiveri sker forvandlingen til et ’første klasses sommerhotel’ i april 1896, hvor der lokkes med gode vine. Heriblandt formodentlig nogle af de glimrende flasker, der havde undgået at blive flammernes bytte de to år forinden. Dem var der nemlig mange af, så mange, at en journalist fra Aarhus fandt det betimeligt, at redegøre for, at byen dem bekendt ikke havde nogen drankere i ordets virkelige betydning. Gæstgivergårdens direktrice havde netop indkøbt en gevaldig mængde flasker i forbindelse med en forestående spiritusbevilling. Mindst én ungersvend havde i kampens hede reddet sig en hel tønde cognac og var gået gevaldigt til den.

Et lille sidespring og vi hopper straks videre til biografen, nu hotellets placering i hvert fald er på plads og så er det ellers om at holde tungen lige i munden. I juni 1918 får godsejer Henrik Nørgaard tilladelse at tilføre sit for 125.000 kroner nyerhvervede hotel en biograf. Sidst i oktober er der i hvert fald endnu ikke sket noget, men godsejeren har også i årevis haft forfærdelig travlt med at både opkøbe og sælge alle mulige bygninger på egnen. Hans hensigt er at opføre teatret ved siden af hotellet, hvilket betyder op ad nabohusets forretning i nr. 6.
 
Læs mere her:

Biografer på biografmuseet.dk

Biografer Oversigt

Danmarks 70mm og Storformat Biografer

Stoleplaner - Galle & Jessen's Oversigt over Københavnske biografer i 1950erne

Biografpremierer 1911 - 2020

Film- og Kinoteknik

7OMM Film og De Store Formater

Todd-AO, - det sensationelle filmsystem

Mine damer og herrer, "Dette er Cinerama"!

"Windjammer" i Cinemiracle

CinemaScope | VistaVision

Super Technirama 70 | Panacolor
Dimension 150
| Sensurround

High-Impact biografdesign

 
Ry Biograf 8. juni 2024. Foto: Thomas Hauerslev

Nørgaard bruger selv ordet ’teater’ fremfor ’biograf’ om sine planer. Det udelukker historien, at den nuværende bygning skulle være opført allerede i 1907, som bl.a. ejendomsmæglere og leksika noterer. Indtil flere fotografier frem til 1914 taget også fra den anden side ved jernbanen viser også kun et lille træskur på stedet.

Herefter er 1929 blevet anført som år, men på dette tidspunkt gennemgår biografteatret sin første ombygning, der dengang krævede sundhedskommissionens godkendelse, selvom det var en mindre af slagsen. På det angiveligt ældste fotografi af bygningen, vi kender, er Kyhnsvej endnu grusbelagt og fremstår godt mudret, mens et par grene syner i periferien uden blade, hvilket syner af vinter.

Da teatret i hvert fald er etableret af navn og Nørgaard selv en finere herre, skulle allerfinest vel være arkitekten, der hyres til arbejdet, som godsejeren allerede forud har benyttet i forbindelse med en ny hovedbygning for Rye Nørskov Gods, der stod færdig i 1908. Kgl. bygningsinspektør Hack Kampmann har desuden forinden ikke bare opført eksempelvis Marselisborg Slot men også Aarhus Teater.

Sådan lyder samtlige historier om det Ry Teater, der står sirligt og flot på facaden helt ind i det nye årtusind. Nu spidser det i hvert fald til, for om hans arbejde fx i Gl. Rye Kirke blev der skrevet meget i tiden, men biografteatret nævnes ikke med et ord. Det gør det til gengæld i Silkeborg Avis den 27. juni 1927, hvor arkitekt Axel Johannes Høeg-Hansen, der ligesom Kampmann arbejder indenfor nyklassicisme, hyldes i anledning af sin 50 års fødselsdag. Denne store arkitekt har i Aarhus tegnet Regina-bygningen, der rummer landets største provinsbiograf – og her nævnes så altså Ry Biografteater i samme forbindelse som et andet eksempel på hans frembringelser.

Allerede i september 1919 sælger Nørgaard hotellet videre til sin forpagter med overdragelse pr. 1. oktober og tjener 20.000 kroner på handlen. Han beholder imidlertid bevillingen til biografteatret, der nok bedre måler sig med spændende, kunstneriske interesser fremfor et hotel sat overfor et gods og meget kunne indikere, at byggeriet først nu går i gang.

Første livstegn ses dette år nytårsaften, hvor der reklameres med nyt program og ændrede spilletider pr. 2. januar 1920. På de skrå brædder har Ry Teater vist sin sidste forestilling på hotellet den 23. november for at genopstå den 12. marts 1920 – dog ikke i den nye biografbygning, men bag det nye Blochs Hotel på Klostervej akkurat overfor stationen. Også her er der opført en helt ny sal, der med plads til over 400 gæster er mere end dobbelt så stor som biografteateret, der kan rumme 158. På Klostervej er der udover balkon samtidig langt bedre scene- og garderobeplads. Dette byggeri var allerede igangsat den foregående sommer netop med henblik på at overtage teatervisningerne fra Nørgaards Hotel Ry og annoncerer fra start derfor ligeledes som ’Ry Teater’ eller ’Teatret i Ry’, men er venlig nok til at notere det nye hotels navn i annoncerne.
 
 
Ry Biografteaters tidlige år (public domain)

Den 11. juni samme år ser man den totale forvirring manifestere sig, da Ry Teater i Blochs Hotel opfører teaterstykket ”Hos Grevinden”, mens Hotel Ry otte dage forinden har fornøjet med ”Ry Sommerrevy 1920”, så den nye ejer var ikke helt færdig med optrædende gæster, men det er ved at ebbe ud. I november 1926 er det således biografteatret, der inviterer publikum til sangaften ved Kgl. kammersanger Niels Hansen.

Blochs Hotel kaldes siden Turisthotellet og Hotel Gudenaa og her bagved ’Gudenåsalen’ frem til nedrivning i 1960’erne, men teaterforestillingerne siver med tiden alle tilbage til Kyhnsvej – i biografen – og er definitivt ophørt i Gudenåen, da tyskerne lægger beslag på salen under krigen. Nøjagtig hvornår Kyhnsvej 4 fik sit ’Ry Teater’ op på facaden står fortsat uklart. Det var ikke i 1919 men nærmere i forbindelse med forandringerne i 1929. Selv i nyere tid gives her en klassisk teaterforestilling i ny og næ.

Biografen er altså med overvejende sandsynlighed startet i december 1919 omkring jul. Hvor man ingen steder erindrer sig de førte programmer, fandtes dog en del biografgæster, der selv mange år senere lod til at huske den lokale, bomstærke murermester Rasmussen, der forestod arbejdet med at hejse sten på plads. Fra januar 1920 spilles henover weekenden en aftenforestilling fredag til søndag, hvor der foruden gives en eftermiddagsforestilling kl. 16. Nørgaard handler med Sophus Madsens Dansk-Svensk Film, der leverer foregangsfilm af ypperste karat.

I september 1927 sælger godsejeren for 20.000 kr. biografbygningen med al inventar til fhv. bagermester L. Guldmann fra Skanderborg, hvis datter i denne by er gift med direktøren for Kosmorama, Jørgen Jørgensen. Med sig fra Skanderborg bringer han udover sin frue også en smuk motorbåd, som han anvender til sejlads med selskaber i turistsæsonen. Han overtager 1. oktober med bevillingen overdraget to måneder senere.
 
 
Ry Biograf 8. juni 2024. Foto: Thomas Hauerslev

I marts 1929 ansøger Guldmann om tilladelse til at foretage den nævnte ombygning af biografteatret dog ikke med tanke på tonefilm. Disse ligger endnu et stykke ude i fremtiden for stationsbyens vedkommende. Tre år senere har biografen i marts 1932 gennem et par måneder været lukket på grund af direktørens sygdom og hospitalsindlagt ser han sig derfor nødsaget til at få biografteatret solgt, men det er endnu ikke sket, da han dør et år senere i marts 1933. Året forinden var det lykkedes at genåbne 22. april på en kær gammel Store Bededag.

Guldmanns enke sælger straks til elinstallatør Jens Rødgaard Sigurdsson fra Fanø, der øjeblikkeligt sørger for installation af tonefilmsudstyr. Fortsat er der kun ét apparat med pauser undervejs i forestillingerne, men således genåbner Ry Biografteater oppudset og nymalet den 17. april 1933 med Marguerite Viby i ”Skal vi vædde en million” nu på en hellig 2. påskedag. Det gengives at være blevet aldeles pragtfuldt. Publikum elsker deres biografteater og det gør storkepar også. De har gennem flere år bopæl oppe på den fjerneste skorsten ind mod haven.

Den 5. juni 1941 genåbner Ry Biografteater atter efter endnu en radikal ombygning, så man kommer ’paa højde med de smukkeste og bedste biografteatre.’ I forhallen ses nydelige fliser på gulvet og et toilet er indrettet ude i højre side, mens der til venstre mellem en chokoladekiosk findes en garderobe. Fra indgangen ind til salen midt i forhallen er rækkeopstillingen forandret, så der fremover er lige knap 200 pladser, som står ganske tæt. 42 stole er ’reserverede pladser’ polstret med rødt plys. Væggene fremstår nu i mørk ferskenfarve dekoreret med motiver fra H.C. Anders eventyr, mens loftet er malet himmelblåt påført stjerner indirekte oplyst af nye belysningslegemer.

Sigurdsson driver samtidig en succesfuld køleskabsfabrik i Aarhus, da han ganske uventet går bort i november 1942 blot 44 år gammel. Biografteatret videreføres af hans kone, bankkassererske Olga Kristine født Sandberg, der i februar 1948 får forlænget sin bevilling med yderligere fem år. Fra 1951 udlejer hun til Holger Emil William Hansen fra Hurup, der på samme måde har en biograf placeret ved siden af hotellet, som han de foregående fem år også har haft bevilling til og drevet sammen med sin frue. Bevillingen i Ry overdrages med virkning allerede fra februar 1952, hvor en gennemgribende renovering med ny lyd i salen fra B&O byder på ”Fra den gamle købmandsgaard”, men først i december 1956 sælger enkefru Sigurdsson biografteatret til Hansen.

Efter det i 1965 forsynes med CinemaScope og to nye filmmaskiner reduceres sædeantallet til 172, hvor lyden gennem nogen tid har været genstand for en del klager. Folkene fra Struer går det hele grundigt igennem og får rettet op på en del mangler, man tilskriver maskineriet (en Cinemeccanica) og tiderne er endnu gode. Først i februar 1972 ses de første tegn på tilbagegang, da Holger Hansen meddeler, at man fremover vil aflyse forestillingerne lørdag aften i vinterhalvåret. Det skyldes især den ugentlige film på tv, der gerne vises denne aften i bedste sendetid.

Da direktør Hansen pludselig går hen og dør i maj 1975 uden foregående sygdom, må en række forestillinger aflyses. Herefter videreføres biografen af Jonna og Finn Grønver, der også driver Galten Bio frem til sommeren 1978. De indleder på dette tidspunkt et samarbejde med bibliotekar Carsten Winther, der frem til 1981 udover filmklub planlægger filmkavalkader med perlefilm også efter et salg af biografteatret i november 1980 er gået i vasken.

Biografteatret er fortsat til salg med faresignaler fra oven, da man den 23. marts 1981 må lukke ganske pludseligt en aften på grund af murbrokker, der i stormvejr har revet sig løs fra facadespidsen, hvilket gjorde det livsfarligt at færdes akkurat nedenfor omkring indgangen. Også lyden har den været galt med igen, men der er kort forinden investeret i et helt nyt anlæg, så dette problem burde være afhjulpet.

Først i august 1981 sælger Jonna Grønver til en ny ejerkreds, der består af Margit Berthelsen, Grethe og Knud Skøt-Jensen, Ingrid og Erik Foersom, Per Krarup og Jørn Grønkjær. Nogle måneder forinden har kommunen meldt ud, at man meget gerne så netop en løsning som denne fremfor selv at give sig i lag med biografvirksomhed. Efter knap to ugers renovering genåbnes 2. juledag, hvor der efter omrokering af stolene er plads til 130 gæster. I 1982 skæres endnu flere fra til 112 stole.

Uheldigvis er tiderne ikke blevet bedre. Ry Biografteater fortsætter ganske vist, men i juni 1985 forsøges det med kunstigt åndedræt at holde den i live ved at lade ægteparret Margit Berthelsen og Jørgen Hvass drive den på egen hånd. Der var afsat tre måneder til at den gamle biks vise sin fortsatte berettigelse og det var da heldigvis gået fremad. I gennemsnit skal der sælges godt 30 billetter pr. forestilling for, at det løber rundt med det faktiske antal knap ti over, hvilket har bragt kassekreditten ned med en snes tusind kroner.

 
 
Ry Biograf 8. juni 2024. Foto: Thomas Hauerslev

Borgerne får nu selv direkte indflydelse på, hvad fremtiden skal bringe, idet de nuværende ejere helt afgjort vil sælge. Biografens filmklub foreslår, at det sker på anparter og sidst på året afholder Den selvejende institution Ry Biograf stiftende generalforsamling efter at have indsamlet knap 160.000 kroner i støttebeviser til fordel for bevarelse med mulighed for også at inddrage koncerter og teater som i gamle dage. Man har vel endnu sit gode navn på facaden. Derudover har den gamle håndværker- og borgerforenings bestyrelse ytret sig positiv i forhold til at involvere sig i projektet. Meningen er, at foreningen skal købe biografbygningen og dernæst leje den ud til Den selvejende institution Ry Biograf på favorable vilkår. Ligeledes er kommunen indstillet på at give en hjælpende hånd og ender med at fordoble det indkomne med et rente- og afdragsfrit beløb af samme størrelse.

Fra 1986 er den flittige operatør og formand Søren Ladegaard særdeles aktiv for det, der nu officielt i annoncerne er Ry Biograf, hvilket bl.a. kræver en farefuld færd op på stigen, da et nyt fortæppe skal på plads i oktober 1991. En mindre ombygning giver fremme i 1995 to nye toiletter i kælderen som erstatning for det gamle i stuen. Foreningen spenderer 420.000 kroner af egen lomme på den gennemgribende istandsættelse, der i april 1996 munder ud i et nyt indgangsparti med vindfang og en facade malet i gullige farver, hvor der til venstre nu er vindue, hvor der før sad stort skab. Fremme i 1997 går billetsalget ulykkeligvis støt tilbage, som det har været tendensen siden 1994. En mindre film ved navn ”Titanic” bliver derfor et behageligt bekendtskab året derpå.

Hans Nørgaard er gennem de næste fem år ny formand for Ry Biograf, hvor bestyrelsen forsøger at holde et stramt budget med 75 hjælpere til det frivillige arbejde. Særligt den nye CineCity i Aarhus kunne mærkes, men så i 1998 høstes en gevaldig anerkendelse, da Ry Biograf modtager 25.000 og et ’kulturelt kindkys’ som vinder af ’Kvickly Prisen’. Pengene sættes ind på ’kontoen for den senere ombygning af salen’, som viser sig snart forestående. Midt i juli 2000 lukkes nemlig et par måneder efter sidste visning af ”The Beach” med Leonardo DiCaprio.

Først onsdag den 20. september genåbnes med stort gallaarrangement efterfulgt af Lars von Triers ”Dancer in the Dark”. Salen har nu undergået en total forandring, da den er vendt 180 grader med operatørrummet placeret i den modsatte ende og lærredet ned mod foyeren. Der kommer samtidig ny og betragtelig hældning på rækkerne. Det lille filmtempel på Kyhnsvej er blevet en forynget udgave af sig selv nu også med en hyggelig lille café i stedet for det tidligere salgssted, der ikke længe forinden var erstattet af en moderne disk.

 
 
Ry Biograf med salen vendt om i 2000

Den gevaldige ombygning kunne finde sted, da Lokale- og Anlægsfonden tilbage i marts havde bevilget 300.000 kroner i støtte som sidste brik til det gevaldige puslespil, der skulle indsamle 1,2 millioner kroner. Ry Kommune har bidraget med et tilsvarende beløb, mens Det Danske Filminstitut garanterer en kvart million. Endelig har byens gode forening bidraget med 100.000 kroner og hvor erhvervslivet hidtil havde været tilbageholdende, melder særligt Kvickly sig på banen både nu og for kommende år. Resten af pengene henter bestyrelsen ind via sponsorater, hvor øvrige erhvervsdrivende kan ’sætte sig på’ de 96 nye stole. Ombygningen omfatter helt ny teknik og har været aldeles påkrævet efter det nye Park Bio i Skanderborg er åbnet to år forinden som endnu en ubehagelig konkurrent.

Udvendigt foretages en nænsom renovering i oktober 2002, hvor navnet da også foroven bliver biograf. I 2003 modtages prisen som ’Årets Hus’ af håndværker- og borgerforeningen og i 2011 kåres man i Ry som ’Årets foreningsbiograf’.

I december 2009, hvor Verner Lynge er formand, digitaliseres salen til premieren på James Camerons ”Avatar”, der vises i 3D. Også denne gang er bl.a. Kvickly trådt hjælpende til og meddelt at ville større digitaliseringen med 400.000 kroner henover fem år. Yderligere tre firmaer har ligeledes givet tilsagn om en årlig støtte henover en fremårig periode. I dag består udstyret af Digital Christie RGB laserprojektor med Dolby Surround 7.1.

I 2015 lykkes det at få både Ghita Nørby og Viggo Mortensen til at besøge byen og placere deres håndaftryk og skrive på et par fliser gemt til eftertiden her på Ry Boulevard, som man morsomt beretter. Med tiden går det efterhånden så godt, at drømmene kredser alvorligt om sal 2. Omkring de eksisterende rammer er det dog svært at udvide, idet hotellet for længst har taget for sig af retterne bagved med nye, store værelsesfløje. Med Freddy Jensen som formand for Ry Biograf i 2024 ligner Kyhnsvej 4 for så vidt selv som dengang for nu 105 år siden, eller hvornår biografen nøjagtig fik det udseende, vi kender fra gaden.
 
 
  
  

• Gå til Biografer på biografmuseet.dk | Biografer Oversigt
• Gå til København | Omegn | Nordsjælland | Vest, Midt & Syd
• Gå til Bornholm | Møn, Bogø, Lolland & Falster
• Gå til Fyn, Langeland, Thurø, Tåsinge & Ærø
• Gå til Sydjylland | Midt-Vest | Øst | Nord
• Gå til mere om
 

 
  
  

• Gå til Ry Biografteater / Ry Biograf
 
Gå: tilbage - op
Opdateret tirsdag, 27 august 2024 09:12:01