| |
Regina-Teatret / Arkade Bio, Århus |
Tilbage til
forsiden
|
Skrevet af:
JG, biografmuseet.dk |
Dato:
02.05.2024 |
Aktieselskabets
Fotoramas nye hovedsæde i Regina komplekset (1921)
Regina-Teatret / Arkade Bio
Søndergade 53
Åbnet 1. januar 1921
Lukket 31. maj 1985
Siden 1906 har Fotorama drevet biograf i Aarhus og er på landsplan længe
den mægtigste aktør på markedet, men overhovedet ingen steder er det før
1918 selskabet selv, der har bevilling. I mange tilfælde var det hyrede
folk placeret så behageligt langt nede i fødekæden som eksempelvis blot
en inspektørstilling, at det dårligt gik op for øvrigheden, hvem der
dikterede slagets gang. Man kunne selvfølgelig særligt i hovedstaden
undre sig over, hvordan eksempelvis en pensioneret teaterskuespiller
pludselig kunne hitte penge til at indrette og drive biograf hvor det nu
end måtte være. Disse står imidlertid altid i skyggen af berømte herrer
som Constantin Philipsen eller Sophus Madsens frembringelser. Omvendt
måtte eksempelvis Ole Olsen længe døje udelukkende med fokus på
filmproduktion, som heldigvis for os får gevaldig ny vind i sejlene
trods nedtur netop i årene omkring og efter den første verdenskrig.
Denne herres filmarbejde var af særlig betydning for de senere så
væsentlige produktionsbevillinger til biografdrift, der da blev tildelt
de største filmselskaber, men på dette tidspunkt i historiens vingesus
kommer Fotorama til kort. Endnu er den første egentlige biograflov kun
under opsejling i 1920 – hvor skruen siden strammes i både 1932 og 1939
– så Fotorama er på sin vis heldig, da man i 1919 får tilladelse til at
opføre et filmpalads i provinshovedstaden – Regina-Teatret, der med sine
939 pladser bliver alletiders største udenfor København. Den overgås i
1921 kun af Palads i København samt
Kino-Palæet og Cirkusbygningens
World Cinema.
Fotorama er endda begunstiget af dobbelt held, for ud over byrådet nu
finder det betimeligt at tildele selskabet den århusianske bevilling,
man endnu aldrig har haft, opnår selskabet faktisk halvskjult også
bevilling til
Teatret i Haderslev, som opkøbes i november 1919, mens
byen endnu er tysk, hvorefter nye jagtmarker udi biografer åbner sig
hernede et halvt år senere. Allerede siden 1918 har selskabet haft
bevilling til Phønix
Teatret i Esbjerg, men denne må selskabet dog give
slip på, efter Regina er åbnet. De havde lovlig godt styr på mere end
torsk derovre i fiskeribyen. Det hele udspringer i Aarhus af
filmproduktion, oprindelig fotograf Hermansens utallige, lokale
billeder. Siden blev Skaarup og Schnedler-Sørensens film så populære, at
direktørerne halvt om halvt blev kapret af Nordisk Films Kompagni for en
kortere eller længere periode alt efter, hvordan man anskuer det.
|
Læs mere her:
Biografer på biografmuseet.dk
Biografer Oversigt
Danmarks 70mm og Storformat Biografer
Stoleplaner - Galle &
Jessen's Oversigt over Københavnske biografer i 1950erne
Biografpremierer 1911 - 2020
Film- og Kinoteknik
7OMM Film og De Store Formater
Todd-AO, - det sensationelle
filmsystem
Mine damer og herrer, "Dette er
Cinerama"!
"Windjammer" i Cinemiracle
CinemaScope |
VistaVision
Super Technirama 70
|
Panacolor
Dimension 150
|
Sensurround
High-Impact
biografdesign
|
Regina
Teatrets åbningsprogram 1. januar 1921
Mens dette nu meget større filmselskab kæmper en brav kamp om
indflydelse i hovedstaden, er det jyske Fotorama allerede totalt
dominerende i Aarhus, hvor man i praksis driver samtlige biografer. Fra
1921 således fire – fremme i 1923 hele fem, hvor også
Biografen på
hjørnet af Nørregade og Norsgade støder til. Helt i begyndelsen, før
dørene slås op, står Johannes Hansen påtegnet som officiel
bevillingshaver identisk med postmesteren fra Skanderborg, der i noget
af en bevillingsgryde rådede over én af disse vidunderlige bevillinger,
som i sin tid var udnyttet i Det
Ny Teater overflyttet fra
Frederiksbjerg Biograf-Teater, men siden blandet sammen med
Folketeatret, som – alt sammen styret af Fotorama – går sine egne veje
over Kasino til det nye
folketeater på Bruunsgade, som åbner i 1923.
Hvor Regina-Teatret kommer til verden, lå der frem til 1919 en række
gamle fabriksbygninger omkring Søndergade, der i tidernes morgen hed
Schandorffsgade, som var blevet forladt i 1913. Facaden på en ejendom,
der først var på vej til at blive fjernet nogle måneder senere, styrter
delvist sammen og værre endnu ødelægger nedstyrtningen en cementstøbning
i udgravningen ved siden af, hvor arbejderne måtte springe for livet. En
lang række store træer sprang ud for sidste gang i maj, da også disse
blev fældet indenfor samme måned, men snart dækkes hele området af et
nyt, højt plankeværk, der tiltrækker mange nysgerrige sjæle i håbet om
at stjæle sig til et blik på, hvad fremtiden må bringe.
Det monumentale byggeprojekt i nyklassicisme er tegnet af arkitekt Axel
Johannes Høeg-Hansen. Regina-karéen skal udover biograf både rumme
forretninger, beboelse, selskabslokaler og restauration i stuen samt
café akkurat til højre i tilknytning til et hotel, der ligeledes får
navnet Regina med indgang fra Sønder Allé. Desuden skaffer bygningen nyt
kontor og lager for Fotorama helt oppe under taget. Det nystiftede A/S
Regina ejes sammen med A/S Kosmorama og Frederiksbjerg Biograf-Teater
udover Frede Skaarup af Eduard Schnedler-Sørensen, der har personlig
bevilling til
Vesterbros Teater i København og en særdeles travl herre,
da han i disse år instruerer en lang række film ude i Valby.
Bestyrelsen består herudover af
Kosmoramas bevillingshaver, købmand
Mikael Johansen samt speditør Eduard Bergmann og den fortsat
kapitalstærke Martin Peter Drescher, som i 1923 dropper sit hverv som
russisk vicekonsul, men er da også allerede mere interessant for ham
selv udnævnt til ridder af Dannebrog, hvilket i øvrigt også Johansen er.
Det forhindrer ham dog ikke i at benytte sin titel i al tid fremover.
Byggeriet var i starten anslået til at koste to millioner kroner, men
ender i omegnen af fire, hvilket var en gigantisk udskrivning anno 1920.
Selv selskabets aktiekapital måtte udvides til det flerdobbelte i
forbindelse med etableringen.
Udvendigt bliver det en majestætisk bygning i sin enorme udstrækning –
på dette tidspunkt det største byggeri i Aarhus nogensinde pyntet i
fjerde sals højde med meterhøje, dekorative vaser – men selve biografens
indgangsportal forekommer ikke voldsomt prangende efter tidens standard,
da plankeværket endelig pilles ned lillejuleaftensdag. Hvor der langs
Sønder Allé skabes bred indgang til hotellet, er der i
Søndergade-krydset blot en relativt smal passage mellem plakater og
billedskabe ind mod to billetkasser placeret foran et venteværelse i sig
selv blot en smule bredere end indgangspartiet, som ifølge
Jyllands-Posten uden moderne søjler og karnapper i sin indadvendte
halvbue står stejlt og trodsigt. Ved nytårstid er butikkerne slet ikke
klar til indflytning, biografen havde førsteprioritet og selve hotellet
med sine 84 elegant udstyrede værelser åbner først midt i februar. Det
lykkes tilmed at få spiritusbevilling til caféen, byrådet var særdeles
imødekommende i nærmest enhver retning.
|
|
Regina
Teatret i tegning, gulv 1920
Fra forhallen med separat billetkontor til forudbestilte billetter
træder man videre ind i kuppelsalen, hvor man virkelig overraskes. Det
er en rotunde, hvis hvælving strækker sig op over taget. Her i midten
står på hævet sokkel Svend Rathsacks Harlekin, der i lueforgyldt bronze
har løftet sin maske under det stærke ovenlys fra en stjernehimmel i et
blågrønt og lilla skær, mens væggene er pyntet af samme kunstners otte
motiver med Harlekin og Columbine i en hel lille pantomimeforestilling,
som illustrerer filmens tavse kunst.
Rathsack har akkurat forinden til stor begejstring vægudsmykket
Kino-Palæets nedre foyer i København og her opsat en tilsvarende
Harlekinfigur i bronze og billedhuggeren benyttes siden til dekorationer
i Alexandra
Teatret i København fremme i 1924. Rotunden rummer desuden
udsalg af kiosklækkerier samt egetræstrappe op til balkonen og adgang
til yderligere to foyerområder med hver sine rummelige garderober og
herfra store døre ind til den rektangulære sal. Den ene foyer strækker
sig langs salens venstre side, mens den anden følger bagvæggen her også
med adgang til toiletter.
Alle de bagerste rækker inddeles i særlige logeafsnit afskærmet af
silkegardiner, mens det bliver endnu finere oppe på balkonen, hvor der
udover et par overdådigt udsmykkede små stuer findes selvstændig
garderobe og en helt særlig kongeloge med operatørrummet placeret mellem
værelserne. Kongelogen er i funktion allerede en dag tidligere end alle
de øvrige, da Regina ved en helt særlig forhåndspræsentation den 30.
december 1920 har royalt besøg ved selveste hendes majestæt dronning
Alexandrine samt prinser med følge, mens et feststemt publikum af byens
spidser er inviteret til indvielsesfest selveste nytårsaftensdag, hvor
hovedfilmen for første gang løber gennem fremvisningsapparaterne, som der er to
af.
|
|
Regina
Teatrets balkon i 1921 med logepladser, særlig fin foyer og operatørrum
Dybe og bløde velourtæpper strækker sig ned gennem hele salen og alle
dens mange rækker med stolene godt polstret selv nede foran den helt
enorme scene velegnet til optræden med forsænket orkestergrav og et
kønt, grønt fortæppe foran ’et billedlærred fire gange saa stort som
Mary Pickford hidtil har optraadt paa i Aarhus’. Hun er siden at se her
på Søndergade i ”Vaskepigen” og flere andre, men det er nu Priscilla
Dean, der har hovedrollen i Regina-Teatrets åbningsfilm, ”Jomfruen fra
Stambul”.
Separate udgangsdøre er der ved åbningen ikke forfærdelig mange af, da
man som udgangspunkt skal tilbage i foyerområderne efter de hatte og al
det pæne overtøj, det finere borgerskab forventes at have parkeret
herude. Fra bagvæggens foyer fører en bred udgang via passage til Sønder
Allé, mens man dog, hvis det ikke kan være anderledes, fra hver side af
prosceniet kan træde ud i gården med portudgang mod Søndergade. Også med
en generelt forhøjet billetpris var tanken naturligvis at illudere en
slags provinsudgave af ’Filmens Kgl. Teater’ i relation til det nye
Palads, ja, faktisk er det ganske nøjagtigt Aarhus’ syvende vidunder udi
biografer. Hele 4,50 kr. koster den dyreste billet på balkonen svarende
til godt 120 kroner i dag.
Herudover er salen noget af det smukkeste, man har set for et
biografteaters vedkommende med loftinddelte felter, forgyldte lister og
vægflader holdt i overvejende varme, røde farver med stænk af guld og
sort prydet med en række små medallioner med relieffer af dansende og
fløjtespillende figurer i dæmpet, silketilsløret belysning og ligeså fra
loftets enorme lysekrone. ’Det vil være meningsløst at sammenligne denne
teatersal med Aarhus teaters’, skriver Stifts-Tidende. ’De har intet med
hinanden at gøre. Aarhus Teaters sal er broderet med guld og guld og
guld. Regina-Teaters sal er et digt, hvor farver rimer paa linier. Den
er smuk, ikke fordi den er ny, men fordi den aldrig bliver gammel.’
Nytårsaftensdag fremsiger forfatter Hans Hartvig Seedorf Pedersen en
prolog om Kong Harlekin, der bereder sig til festen med selve
forestillingen indledt af billeder om hans majestæt kongen og
dronningens seneste udenlandsrejse. Filmatiseringen af hans roman
”Røverne fra Rold” får 27 år senere julepremiere i Regina.
|
|
Regina
Teatret med sin første danmarkspremiere mandag den 21. marts 1921 kl. 16
Som et rigtigt teater bliver der også kun spillet én aftenforestilling
omkring kl. 20 men herudover også hver dag kl. 16. Der er et stort
orkester på hele tolv mand tilknyttet ledet de fleste stumfilmsår af
kapelmester Harald Andersen efter, man ved åbningsarrangementet har lånt
Steen Jensen fra det københavnske Palads, som allerede var bekendt med
filmen og dermed havde noder parat. Herudover er der tilknyttet en
gevaldig personalestab, hvor man forud har averteret efter hele 16
kontrollører heraf 12 kvindelige foruden 8 garderobedamer. Desuden
behøvedes indtil flere operatører, ligesom der til enhver tid er tre
billetdamer på arbejde ad gangen. Der skulle således gerne være udsolgt
til næsten hver forestilling med den gevaldige investering og de
fortløbende udskrivninger in mente og modsat hovedstadens paladser
bestemt ingen lukkeperioder i forhold til sommerferie.
På den officielle åbningsdag 1. januar 1921 sniges også forestilling ind
kl. 18, hvor man tager hul på den nye æra med jomfruen hentet hertil
direkte fra
Metropolteatret, det nuværende Grand, efter som antydet at
være åbnet i Palads midt i november for herefter at spille som det kun
andet program i det tilsvarende nyåbnede
Kino-Teatret i Aalborg. Filmen
kommer endda ikke fra Fotoramas eget distributionsselskab, men
Palads-direktør Sophus Madsens Dansk-Svensk Film. Madsen havde ikke
ufortjent ry som manden med næse for det allerbedste og programmet
bliver også nærmest skamrost, hvilket gør bekymringer om biografens
størrelse til skamme, da publikum valfarter til aftenforestillingerne,
hvor der kan noteres udsolgt så godt som næsten alle ni spilledage.
Fra mandag den 5. januar kommer man endda den yngste generation i møde
ved på hverdage at give børneforestilling kl. 16.30 – her eventyret om
”Hans og Grethe” og i dette tilfælde en Fotorama-titel ligeledes hentet
til Aarhus direkte fra København, nu
Victoria Teatret, som selskabet
også har (haft) visse økonomiske interesser i. Fremme ved mandag den 21.
marts holder man selv danmarkspremiere på en amerikansk filmatisering
fra 1918 om ”Ali Baba og de 40 røvere”, mens der om aftenen blændes op
for aarhuspremiere på Victor Sjöströms svenske triumf ”Køresvenden”. Er
filmen om aftenen også sidenhen forbudt for børn gives ofte separat
eftermiddagsforestilling. På søndage vises dog altid hovedprogrammet.
Pr. 1. august er redaktør Oluf Jensen ved Helsingør Dagblad ansat som ny
direktør for Fotorama og Regina samt til at forestå
’administrationsforholdet’ med byens øvrige biografer. Hans opgave
består desuden i at holde skik på firmaets tekstningsfaciliteter i
Rosensgade, indtil de flyttes mod øst til Nygade placeret henover
Alexandra Teatrets sal. Her til en begyndelse er det loftet over Regina,
der nu fyldes med et stort arkiv bestående af tusindvis af fotos og
plakater i nydelig orden fra gulv til tagryg foruden, der bliver
maskinpark for forevisningsapparater til egne biografer og videresalg,
sådan som selskabets stifter Thomas S. Hermansen allerede var begyndt i
1906. Der installeres desuden et helt særligt, brandsikret boksrum til
film, der ikke er i cirkulation. Udenfor Aarhus handler landets
biografer sædvanligvis med faste distributører og for Fotoramas
vedkommende drejer det sig i disse år om cirka 150 fast tilknyttede
spredt ud over det ganske land foruden Island og Færøerne.
Før sin redaktørtjans har Oluf Jensen drevet
Helsingør
Biografteater
mellem 1910 og 1914, hvor det i øvrigt blev lukket af myndighederne for
i 1915 at blive genetableret andetsteds på Stengade nu som
Biografen på
delt bevilling med Industriforeningen, der samtidig driver teater på
etagen ovenfor i samme baggårdsbygning. En sådan kombination kunne netop
Skaarup tidligere være faldet for i lyset af sine egne, mangfoldige
arrangementer udi teater- og biografkompositioner på kryds og tværs.
Fotorama (og Regina) er særdeles begejstret for sin nye direktør, der
udtaler, at det er helt hen i vejret, når der andre steder tales om
Fotoramas eneherredømme.
’Indtrykket stammer sikkert fra, at vi er det
største og førende danske firma paa vort omraade, saaledes at det
uvilkaarligt bliver os, der leverer de fleste og bedste film.’ Hvorfor
også sætte sit lys under en skæppe?
På sigt bliver det Fotorama på Bispetorvet, der i overvejende grad
helliger sig selskabets mest kunstneriske titler – i 1920’erne
importeres de fortsat i alt overvejende grad fra Tyskland – mens Regina
i sin selvbestaltede rolle som provinsens Palads viser den brede palet
med en stor del af det samme repertoire direkte overført fra hovedstaden
eller kort efter, men også Kino-Palæets repertoire indgår. Endnu er der
oftest blot én eneste kopi i cirkulation af hver enkelt titel til
samtlige landets biografer.
|
|
Regina
i 1922 (public domain)
I 1922, hvor Fotoramas gamle bånd til Nordisk langsomt er ved at blive
kappet, har selskabet genoptaget sin grundlæggers gamle metier, da
Eduard Schnedler-Sørensen under vejledning af bl.a. Knud Rasmussen både
har foranlediget og stået bag kameraet til en række enestående
optagelser fra ’det vidunderlige hvide land under Dannebrogs røde flag’,
hvorved ”Den store Grønlandsfilm” allerede i februar ved premieren i
Panoptikon Teatret i København har fået stribevis af lovprisninger med
på vejen. Midt i april kan den beskues i Regina, som sidst i maj også
viser en kortfilm produceret af Fotorama i forening med byrådet, som
bringer publikum rundt i århusianske institutioner som brand- og
hospitalsvæsenet samt byens 2. banegård, der blev pillet ned det
efterfølgende år og erstattet af en midlertidig træbygning.
Samme år blander Fyrtårnet & Bivognen sig i det ellers noget mere noble
repertoire. Disse titler kommer fra et nystartet filmselskab med
udspring i Sverige, der senere som Palladium får
egen biograf i
1938,
men i mellemtiden indlogerer sig i Cirkusbygningens førnævnte
World Cinema. En sjælden men kær gæst bliver også Charles Chaplin med sit
plejebarn og idolet Rudolph Valentino, der som en af de allerførste fik
unge piger til at spare ekstra sammen, så der blev råd til en af de dyre
Regina-billetter. Sommetider går det lystigt for sig i andre amerikanske
lystspil, hvor også Harold Lloyd gør sig til i eksempelvis ”For Himlens
skyld”, der får danmarkspremiere både her og i
City-biografen i Aalborg
den 22. oktober 1926, men ellers viser Regina gerne mange skæbnetunge,
europæiske dramaer – også fra førnævnte Sverige, hvis gravalvorlige
titler med Sjöström in mente før Bergman langt overskyggede de danske
frembringelser i 1920’erne fraregnet Carl Th. Dreyer, der også lavede
nogle af sine film på den anden side af Øresund. Dog kunne Nordisk via
Fotorama præsentere nogle ’baskere’ baseret på internationalt forlæg,
særligt A.W. Sandbergs Charles Dickens-filmatisering af ”David
Copperfield” med premiere sidst i 1922 og aldeles forglemt af
eftertiden.
|
|
Regina-Teatret
i oktober 1966 (AarhusArkivet.dk, fotograf Jørn Timm)
Det er dog ikke altid helt smertefrit at drive denne meget store sal,
før tonefilmen dukker op og gør underværker, hvilket er på høje tid, for
både i 1928 og 1929 er der faktisk underskud på driften. Inden musikken
lyder fra nye højttalere hyres operasangere og sommetider hele kor til
at supplere orkestermusikken, hvilket forklarer, hvorfor der overhovedet
kunne samlet publikum til film om wieneroperaer og tilsvarende.
Tilmed gentager Regina nærmest ubegribeligt temaet ovre fra
Kasino med
at kombinere film med varietéunderholdning på scenen fra januar 1929,
sådan som det i 1921 havde været en dundrende fiasko ovre i
Rosenkrantzgade. Et biografteater i stil med hverken det lidt senere
Radio City Music Hall på Broadway
[RCMH = 1260 6th Ave, New York] og tilsvarende Gaumont eller Paramount
Palace i Paris var Regina-Teatret altså ikke, men i december 1928 anser
Oluf Jensen dette tiltag som mere tidssvarende end den forestående
tonefilmsrevolution, direktionen tydeligvis ikke har megen fidus til.
Under overskriften ’talefilmen har ingen fremtid i Danmark’ spørger
Jensen om hvem, man dog skulle eksportere dansksprogede film til i
relevans til den sjældne filmproduktion, man endnu ikke har lagt
fuldstændig på hylden. Omvendt kan han godt se tyske og engelsksprogede
film vinde indpas her i landet bestyrket i, at radioen allerede har
’stjålet’ mange publikummer.
Regina-Teatret har ligesom Palads i København allerede prøvekørt
Petersen og Poulsens ’danske opfindelse’, som der kan læses om på
Axeltorv, men at der vil blive tale om en stor og dyr investering udi
nye apparater, står soleklart. Også i hovedstaden skæver man til at
forandre driften af Palads, hvor direktør Sophus Madsen havde været lige
så skeptisk overfor de talende billeder, men besinder sig heldigvis og
stoler på sin kunstneriske sjettesans. I Regina ophører
varietékombinationen allerede med et brag i maj, hvorpå den store
biograf lukker for at gennemgå en tidlig restaurering af lokalerne.
Således genåbner Regina en omgang for tidligt lørdag den 8. juni i
’meget forskønnet skikkelse’ med Joe Mays tyske krimidrama ”Asfalt”.
Hvor loftet tidligere var hvidt, fremtræder det nu lyserødt, mens de
kvadratiske felter er holdt i fire forskellige, rødlige nuancer med en
lille, orangefarvet pære i hvert eneste. Væggenes lampetter har fået en
gang maling, den mægtige lysekrone er blevet pudset og ornamenterne
forgyldt. Også logerne er malet op i samme røde farve her med helt nye
lampetter og den fortsat kolossale scene istandsat til fremtidig brug,
som man er klar over i mindre grad vil omfatte det hidtil så mandstærke
orkester, mens blot fem måneder gamle, kostbare bagtæpper til
lysvirkninger for skiftende dekorationer allerede er sendt til skrot.
Velourløberne på gulvet skal desuden erstattes af blåsort
gummibeklædning og efterfølgende skal også garderoberne og rotunden have
en omgang, ligesom nye toiletter i kælderen står opført i almanakken
under ’ønskes’. Dog, ’Rom blev jo ikke bygget på en dag’, men ’artister
vil ikke komme til at optræde mere’, lyder det eftertrykkeligt fra Oluf
Jensen, nu man atter har tabt en formue på konceptet.
Faktisk er man fortsat nølende med at give los på tonefilmsområdet, men
følger dog hurtigt i haserne på københavnerne og beroliget, da man kan
se, hvad det afstedkommer i hovedstadens
Roxy. I august 1929 investeres
i samme, hundedyre udstyr fra det amerikanske Western Electric, der lod
til at fungere glimrende derude på Frederiksberg men bestemt ikke helt
så godt inde på Axeltorv i Palads med samme type maskineri. Det gør det
heller ikke på Reginahjørnet, hvor apparaterne rammes af en stribe
tekniske fejl.
”Den syngende nar” med Al Jolson kommer op som første film 14. september
på hele to aftenforestillinger og ledsages i pressen af nogenlunde samme
vendinger, man læste i københavnerbladene og salen naturligvis pakket
til sidste plads. En engelsk-tysk ingeniør bag det amerikanske selskab
følger som en anden general slagets gang fra det tekniske perspektiv og
direktør Jensen er allerede helt udmattet blot ved synet. Selve
musikkens hovednummer ’Sunny Boy’ afspilles fra plade og skal helst være
fuldstændig synkron, mens de talende stemmer kommer fra det nye
apparatur. Ikke længe efter fraråder Jensen alle øvrige biografer i
landet at investere i tonefilm. ’Vent!’ lyder det ultrakorte budskab.
Efter affæren med ”Grænsefolket” nogle år forinden, som er nævnt i
Fotorama ovre på Bispetorvet, hvor filmen temmelig forsinket får
Regina-premiere 20. marts 1927, venter selskabet til 1932 med at
producere sin næste – og ja, en tonefilm – næsten med garanti
udelukkende for at gøre sig håb om at beholde biografbevillingen – men
”Paustians Uhr”, der eksempelvis byder på Bodil Ipsen i en mindre rolle,
bliver ingen succes hverken i forhold til besøgstal eller blåstempling.
For Fotoramas selskabskonstruktion, udbredelse og betydning er
konsekvenserne nærmest uoverskuelige. Efter den seneste stramning af
biografbevillingsloven kan et filmselskab udelukkende med import af
udenlandske titler ikke længere beholde en sådan, mens større danske
selskaber udi filmproduktion omvendt kunne, hvorved Nordisk Film
begunstiges og Fotorama kasseres.
Helt kritisk har bevillingen til Regina-Teatret faktisk været opslået,
men man forbarmer sig dog ved i januar 1935 at give den til Oluf Jensen
gældende fra 1. juli, som herefter betaler husleje til sit gamle
selskab, der ikke længere (officielt) har nogen indflydelse på
repertoiret. Omvendt må Jensen sælge sine aktier i selskabet, da han
ikke må have økonomiske interesser i dette. I 1936 deles Fotorama i to
forskellige virksomheder, det ene ’Fotorama Filmbureau’ med fokus på
filmdistributionen og det andet ’Ejendomsselskabet Fotorama’ officielt
udelukkende med interesse i mursten, om end disse af deres ofte
indeholder nok så mange levende billeder.
Som byens førende biograf skorter det ikke på film og nye distributører
kommer til, hvor ikke mindst de amerikanske tilraner sig mere magt på
sin vis godt hjulpet af biografbevillingssystemets barrierer. Gennem
hele livet forbliver Regina-Teatret trods skævvridningen ’forlovet med
Nordisk’, som man ofte formulerede det, men indleder tydeligvis også en
affære med Palladium, hvor man med forbillede i selskabets nye
storbiograf i København fremme i oktober 1938 bebuder en nært
forestående og temmelig kostbar istandsættelse af hele salen med
forbedret ventilation, behageligere stole, atter nye og moderne
lysvirkninger og så vil man vigtigst af alt mægtig gerne have noget som
også kun Palladium har, nemlig et kinoorgel.
|
|
Regina-Teatrets
facade februar 1959 (AarhusArkivet.dk; fotograf Ib Hansen)
Et sådan havde man faktisk allerede haft ovre i
Folketeatret, men det
forsvandt med tonefilmen, eftersom det blev benyttet som akkompagnement
til filmen. Det nye (og helst større) skulle i teorien blot være
staffage og shownummer og igen spøger den store scenes utallige
muligheder for interaktion. Idéen med orgel bliver dog aldrig til noget.
Det nærmeste man kommer, bliver det herlige instrument man får se, da
Snehvide holder bal sammen de syv dværge i Walt Disneys klassiske
tegnefilm, verdens allerførste helt rigtige af slagsen i
spillefilmslængde. I forbindelse med Regina-premieren den 24. oktober
1938 afholdes stort optog på Søndergade og ude foran Reginakrydset,
sådan som det kendes af navn den dag i dag.
1939 bliver et begivenhedsrigt år for Regina-Teatret (og Fotorama), hvor
den ene afløser den anden på godt og ondt. I marts installeres det nyt
ventilationsanlæg og udvendigt begynder nedrivningen af facadens store
reklamer henover sommeren for også at hugge lidt af toppen over
indgangen. Herefter skal den fremstå ’smukkere end nogensinde’ nu med
neonrør tittende frem som en slags baldakin løbende ned over
indgangsportalen og ind i passagen, hvor også det gamle billetkontor er
væk. Større skabe fyldt med billeder og plakater lokker på hver side og
sommetider helt udover facaden fra Søndergade til alléen i husets fulde
buelængde. Fra det nye billetkontor som et helle midt i indgangspartiet
kan man ekspedere dobbelt så mange gæster som hidtil gennem et system
planket fra Palladium, som man slet ikke kan frigøre sig fra at skæve
over til, selvom Regina nok skulle kunne stå oprejst på egne, stærke
ben. Bagved er rotunden malet op i nye farver med blå stjernehimmel
besat med gyldne stjerner. I stedet for et antal kurvemøbler i foyeren
er der nu anbragt røde sofaer; også garderoberne har fået en tur med
malerpenslen, som stråler i lysegrøn kulør.
Regina-Teatrets indre beholder den samme dybrøde farve som hidtil, idet
den fremstår rigtig i forhold til de hvide billeder, som Oluf Jensen
forsøger at forklare det. Prosceniet er dog forandret med nye
projektører, mens de 933 stole ompolstres med lysegrønt betræk a la
garderoben og ligeså fortæppet. Det er jo dog håbets farve. Der
installeres også et helt nyt lydanlæg hentet hertil direkte fra USA samt
nye foreføringsmaskiner fra Zeiss-Ikon foruden lampetter overalt. Alt i
salen både lyder og syner så perfekt som dertil. Genåbningen finder sted
den 12. august 1939 med premiere på Benjamin Christensens ”Skilsmissens
børn”, hvor den 15-årige århuspige Grethe Holmer i sin debutrolle
overværer begivenheden på særtilladelse fra justitsminister Steincke, da
filmen var forbudt for børn under 16, men det hjalp jo nok, at både
kongen og dronningen var inviteret til at overvære begivenheden.
Snart dryppes malurt i bægeret som forsmag på det, der går hen og bliver
værre, da det forbydes biograferne at drive fælleskontor i
Reginabygningen. Frede Skaarup havde i sin tid taget initiativet,
hvilket faktisk var gået hen og blevet til noget modsat hans tidligere
forsøg på at samle de forenede danske distributionsselskaber under samme
tag, hvor frygten ikke ubegrundet havde været, at man kunne lægge skumle
planer i frokostpausen eller henover eftermiddagsteen for slet ikke at
tale om aflytning af konkurrentens spændende samtaler med både ind- og
udland. Meget senere dannes Foreningen af Filmudlejere i Danmark, som
med fælles sekretariat udfylder en noget anden rolle men anledning til
samme skrupler, der til alle tider har afstedkommet en vis overvågning
med små nålestiksoperationer fra myndighedernes side, når man har anet
urent trav, hvad dog aldrig har givet end besvær for parterne, eftersom
der aldrig har været noget at komme efter.
Fotorama havde endnu ikke opgivet sine gamle drømme, men her i 1939
under distributionsarmen i kompagniskab med det nystiftede Cimbria Film
for 150.000 kroner optaget ”Jens Langkniv” med Poul Reichhardt i sin
første bærende hovedrolle, som et par uger forsinket får
danmarkspremiere mandag den 5. februar 1940. Det sker imidlertid under
store forhåndsprotester og bekymringer, der aldrig står tordnende klart
i forhold til alle de historiske filmberetninger, man hidtil har været
præsenteret for.
Selskabet har dog selv ageret lovlig godt i rollen som lyseslukker
allerede under optagelserne, som når det drejede sig omtagelser i Den
Gamle By måtte ’optages om natten’ for ikke at eksempelvis ’bilhorn sneg
sig ind i filmen’, der foregik i 1600-tallet. Følingen var ikke som 30
år forinden i Polyhymnias gård (jf. fortællingen om Fotorama under
Aarhus Teater) og begejstringen dengang total allerede før premieren. I
stedet udløb bulletiner om, at ’ingen maa se optagelserne’, hvilket alt
sammen betød, at publikum forventede at se makværk fremfor mesterværk.
Det betød også, at Marguerite Viby som ”En pige med pep” fra Nordisk
Film måtte stille sig midlertidigt om bag køen.
|
|
Det bliver desværre selskabets uigenkaldeligt sidste film, der helt
tager livet af Fotorama i rollen som ikke blot produktions- men også
distributionsselskab akkurat før, krigen når til Danmark og gør ondt
værre. Allerede dagen efter forlyder det fra
Aladdin i København, at der
kun havde været knap 50 gæster til 19-forestillingen, hvilket skal ses i
lyset af de 884 pladser på Amagerbrogade. Filmen spiller dog også i fem
andre københavnske biografer, hvor man kunne notere sig bedre besøg,
heriblandt Alexandra Teatret, men efter fire dage pilles den af, kun én
i hovedstaden tager fredagen med. I Regina holder den sig på plakaten en
uge, men selskabet forventer ikke umiddelbart, den kommer rundt andre
steder i landet end de to øvrige biografer i hhv. Aalborg og Randers,
der allerede viser den (og udviser herved atter dårligt købmandsskab).
Så dårligt spillede den for resten heller ikke herovre i Jylland og
så
dårlige anmeldelser havde den heller ikke fået i forhold til så mange
andre etc. Fremme i september er der sågar på opfordring repremiere ude
i Viby Kino, hvor publikum var lige begejstret for lange knive og
margueritter.
Det hele skulle nok have været grebet helt anderledes an, men hvorom
alting er… onsdag den 14. februar giver
Dagmar i København premiere på
den russiske ”Min barndom”, første del af tre om Maxim Gorky og den
eneste, vi får at se i Danmark, da den bliver selskabets allersidste
premiere. Det afstedkommer også et farvel til Dreschers søn, Helge
Christian Gotfred, der de seneste fem år havde fungeret som direktør for
filmdistributionen og ansvarlig for ”Jens Langkniv”. Allerede på
månedens sidste dag afholdes den første af flere ekstraordinære
generalforsamlinger på hotellet, hvor ’konsul’ Drescher fremsætter
forslag om at lade filmselskabet træde i likvidation på grund af
fejlslagne forretninger; ikke blot Helges dispositioner mht. Jens men
også på baggrund af de tyske film, der havde været Fotoramas guldhorn
nærmest fra begyndelsen. Dem havde man også mistet hovedparten af. Her
dominerer Palladium nu markedet og det skal snart vise sig, at
statskontrollerede, tyske distributører selv rumsterer med planer på den
korte bane. Distributionen af Fotoramas titler overgår herefter til
Atlantic Film, men selskabet består i sin anden konstellation.
Blot få uger senere bryder krigen ud herhjemme, hvor værnemagten ender
med at rykke ind i Hotel Regina, mens det ejendommelige Fotorama nu
glædeligt kan notere sig et overskud på 376.000 kroner for regnskabsåret
1943-44 og kan slet ikke dy sig, hvad der bl.a. kommer til udtryk ovre i
Kasino. Også hvad historieskrivningen angår, gik det lidt bedre for
Nordisk Film, da ”Tordenskjold går i land” med Hans Kurt og Karin
Nellemose, men ikke meget. Både hotellet og teatret føler sig først helt
frigjort af krigens lænker 12. oktober 1945, hvor Johan Jacobsens
modstandsdrama ”Den usynlige hær” som den første af sin slags får
århuspremiere en uge efter Palladium.
Skaarup var trådt ud af selskabet i april 1924 mange år før sin død i
1942 og havde
for længst skabt sit eget Skaarup Film, hans ene søn siden sit eget,
mens Martin Peter Drescher gik bort i juni 1944. Eduard
Schnedler-Sørensen dør i september 1947 efter at være fratrådt som
direktør for Fotorama året forinden i juli 1946. Han drev fortsat
Vesterbros Teater, men havde da netop i 1946 samtidig købt Nygade 3 af
sit gamle selskab, der de seneste fem år var benyttet til levende
teater, efter Alexandra Teatret blev lukket som biograf i 1940 på grund
af uoverensstemmelse angående huslejen og på Hjalmar Davidsens
bevilling flyttet over til Gl. Torv to år senere. I stedet indrettes levende
teater på Nygade, før filmene finder vej tilbage. Under krigen havde det
tyske udlejningsselskab UFA så tilmed overtaget Fotoramas netop lukkede
distributionskontor på københavneradressen.
|
|
A/S Fotorama har udover Regina-foretagendet fortsat penge i
Folketeatrets bygning på M.P. Bruunsgade og enkelte ’biografaktiver’ i
form af det fortsatte ejerskab af biografbygningen på Nørregade samt
Kosmorama i Skanderborg. Store Torvs
Kosmorama er man for længst ude af,
men efter krigen kaster selskabet sig hovedkulds ud i ny hotel, varieté-
og teatervirksomhed, sådan som det havde været Skaarups ekspertise og
endda, som før antydet, et af hans særdeles velkendte numre, Kasino.
Fotorama-historien fortsætter med flere beretninger derovrefra samt på
Nørregade, mens fotoramaet under Aarhus Teater har et selvstændigt,
forsat kapitel som Aarhus Scala i 1955. Hotel Royal, som A/S Fotorama
opkøber i marts 1948, er også voldsomt interessant i denne forbindelse,
idet Royal Cinema A-B åbner her fremme i oktober 1973.
Fotoramas tråde udover byen og videre rundt i hele landet har altså i
det historiske perspektiv været ikke bare betragtelige men særdeles
omfattende som det mest indflydelsesrige selskab alene målt på
involvering i biografvirksomhed direkte som indirekte, før
Nordisk Film Biografer voksede ud af Palads.
Tilbage i Regina-Teatret er Oluf Jensen også død, han i juni 1946.
Bivognen Harald Madsen er en af mange ansøgere til den genopslåede
bevilling, hvilket også omfatter Jensens enke og Aarhus Kommune, men det
bliver sceneinstruktør Svend Gade fra Det Kgl. Teater, som oppe i
pensionsalderen knap 70 år gammel får den tildelt i januar 1947. Gade er
udmærket bekendt med filmens verden, idet han både har skrevet
manuskripter og instrueret, bl.a. den temmelig bedagede ”Balletten
danser” med Bodil Kjer som den seneste tilbage i 1938 og et årti
forinden i såvel USA som Tyskland, hvor han bl.a. var medinstruktør af
”Hamlet” i skikkelse af Asta Nielsen, der havde været at beskue her i
Regina tilbage i juni 1921.
Da også Gade dør fem år senere i januar 1952 bliver bevillingen atter
ledig. Som reglementet foreskriver, skal samtlige ansøgninger gennem
kommunale hænder, før der tages endelig stilling i Justitsministeriet,
men i dette tilfælde undlader kommunen helt at pege på andre end sig
selv som prioritet, da man i over fem år har haft en bevilling liggende
i skuffen til en ny biograf i Langenæs-kvarteret, som imidlertid aldrig
var etableret. Så nemt gik det dog ikke med retter fra ta’ selv-bordet.
Det bliver i stedet endnu en skuespiller fra det kongelige, der
begunstiges – denne gang Johannes Meyer, som langt flere kendte fra
talrige film. Ligesom Niels Edvard Jacobsen (le Tort) i det allerførste
Kosmorama tilbage i stumfilmens barndom nøjes også Meyer med en lille
lejlighed i Aarhus, mens han så for øvrigt bliver boende i sit elskede
København. På søndage lader han sig dog gerne fotografere foran Regina
kl. 5, 7 og 9, som man spøgte. ’Han var københavner med stort K og
vidste lige så meget om Århus som nordkoreanerne om sønderjysk
kaffebord.’ Bedre kunne det vist ikke udtrykkes.
I byrådet havde man gennem et halvt århundrede været tvangsfikseret af
den idé, at i hvert fald bevillingshaveren skulle være bosat i byen for
at opretholde denne og nægter således at indstille til forlængelse, da
den udløber fem år senere, men igen trodser justitsministeriet. Træt af
ævl og kævl søger Meyer et par år senere om at få flyttet sin bevilling
over til Metropol på Strøget i København og da det efter megen ståhej
lykkes, er det endegyldigt farvel og tak til Aarhus. Nu havner
bevillingen så rent faktisk oppe på kommunekontoret i februar 1961, hvor
man priser sig lykkelig og nikker til Odense, der har drevet
Folketeatret på kommunal bevilling siden indvielsen som biograf i 1948.
|
|
Regina
Teatret gulvplan efter ombygning til CinemaScope
Ivrige biografgæster havde nu i femten år lidt af fatamorgana ude
omkring Langenæs og blandt argumenterne for, hvorfor kommunen så absolut
ikke skulle have haft Regina-bevillingen, opførtes bl.a., at man for
længst burde have gjort som i Esbjerg eller Aalborg fremfor at ’flytte ind i huse, der som regel er bygget af dristige og fremsynede
biograffolk for at blive ledet af tilsvarende folk’, som Biograf-Bladet
skrev med slet skjult reference til netop Fotorama og Skaarup. På den
anden side havde nabokommunen Brabrand-Aarslev i 1957 bekostet opførslen
af Vest Teatret for at lade denne biograf blive drevet som efterslæb for
en lige så længe ubenyttet privatbevilling og se bare, hvad det førte
med sig, kunne man fra kontorgangene replicere (og læse om derude).
I december 1960 havde der været 22 ansøgere udover kommunen, heriblandt
også Edvard Betzer fra
Park Teatret i den tilsvarende forstad Risskov
nord for byen, der en del år senere efter bevillingssystemets fald ender
med at indrette førnævnte Royal Cinema og så biografleder Alice Nisker,
kommunen selv har sat på porten ved nu at foranstalte lukning af
Biografen på Nørregade, der var tvunget til ophør et halvt år forinden.
Den kunne man dog snildere have overtaget, da direktricen på 97 trods
alt var død. Tilbage hang en lidt grim lugt i bageriet.
Efter kommunen er kommet til kagefadet, er der til gengæld ikke en
eneste privatdrevet biograf tilbage i centrum. Frk. Valborg Nielsen
udnævnes til leder – det var hun såmænd allerede under Meyer – og kan i
1961 for øvrigt fejre 50 års jubilæum, da hun så tidligt som i 1911 var
antaget af Fotorama som kontorassistent og siden Reginas åbning
avanceret til kontorchef og siden varetaget hele den daglige
administration. Hvor Meyer havde haft mere travlt med at spille teater
og på film, var 1950’erne nu ikke gået helt hen over hovedet på
Regina-Teatret. Allerede under Gade har dronningen 9. maj 1951 haft
eksklusiv danmarkspremiere på ”Sømænd på vulkaner” med Gene Kelly i godt
selskab med Frank Sinatra og den 7. april 1958 gælder det eksempelvis
”Tommy Steele spiller op”.
|
|
Regina-Teatret
set mod lærredet i august 1958 (AarhusArkivet.dk, fotograf Børge Andre
Venge)
Nu foranledigede Fotorama sammen med Meyer, at der atter byggedes om og
denne gang endda nok så gevaldigt, da salen forlænges fjorten meter ud i
gården med plads til et bredt
CinemaScope-lærred flere år forsinket i
forhold til byens øvrige, hvorved man alene på gulvet med 50 nye
sofasæder når op på 850 stole alle med bedre benplads end hidtil. Regina
når nu med balkonen op på i alt 977 pladser, hvor operatørrummet
indrettes med plads til et ekstra fremvisningsapparat, såfremt teatret
siden skulle få installeret
Todd-AO. Stereofonisk lyd høres fra 16
højttalere opsat rundt om i salen foruden tre omme bag lærredet, der er
vokset fra knap 8 til provinsens suverænt bredeste på 14 x 5,5 meter
dækket af et gigantisk tæppe i syv afstemte farver. Væggene er beklædt
med teglværksrøde plader og palisander på balkonsiderne, mens det nye
loft foran scenen fremstår hvidt med teaktræs-trekanter og resten
ligeledes hvidt med mørkegrå friser i ny belysning også i selve gulvet,
der er belagt med rødt linoleum, alt i alt ’meget mere festligt’.
Arkitekt Niels Christian Skjøth jr. er mand bag tegningerne; 22 år
forinden havde hans far forestået ombygningen af
Folketeatret i M.P.
Bruunsgade til landets første, terrasseopdelte biograf. Genåbningen
finder sted en dag forsinket, lørdag den 16. august 1958 med Carol Reeds
”Trapez”, der har Tony Curtis, Burt Lancaster og Gina Lollobrigida på
plakaten selvfølgelig med trapezen bredt ud i scope.
I 1960’erne er Balling og Bond blandt hovedkræfterne bag en række af
Reginas gyldne øjeblikke. Bl.a. ”Goldfinger” får danmarkspremiere, efter
”Mission: Drab” som den første havde haft premiere oppe i
Palads, men
ved siden af indskrænkes snapsene til hotellets hovedrestaurant, mens
husets to øvrige, heriblandt natrestauranten Cosy Corner, lukkes i
december 1966. Fem måneder senere drejes nøglen også om for selve
hotellet 1. maj. Herefter udlejes to etager til Justitsministeriet (og
siden politiet) mens 30 hotelværelser omdannes til udlejning på
månedsbasis (og giver siden ophold for flygtninge). Ud mod gaden
indrettes ny grillrestaurant og butikker. Fotoramas ejerskab splittes nu
op med et datterselskab og aktiemajoriteten placeret hos et københavnsk
ejendomsforetagende, hvor advokat og bestyrelsesmedlem Herluf Cohn
bliver direktør også for den århusianske gesjæft, før det til allersidst
ender hos sønnen Erling.
|
|
Regina-Teatrets
operatørrum juli 1958 (AarhusArkivet.dk, fotograf Børge Andre Venge)
Valborg Nielsen går på pension ved udgangen af 1968. Inden da har
kommunen atter skævet til Odenses kommunale folketeater, da Bjørn
Feldballe Petersens bror Edvin fra
Bio Fredericia (hvor han i sig selv
havde afløst broderen tilbage i juli 1966) ansættes som ny leder af
Regina pr. 1. januar 1969. Det sker for som fuldstændig pendant til
Odense at skabe en fremtidig storbiograf suppleret med en lille
art-cinema akkurat som Folketeatret havde fået sig i form af Camera 2
med fælles billetkontor, hvis altså ikke Aarhus Scala kom dem i
forkøbet, derovre tumlede man med tilsvarende planer. Det er også
hensigten at hjælpe den moderne børnefilm yderligere på vej – bl.a.
gennem filmklub, men der kommer dog ingen dispensationer fra
Kulturministeriet til hverken den ene eller den anden.
Først i november 1972 præsenteres nye, gevaldige planer for Regina, hvor
kommunen afsætter op mod 1,2 millioner kroner til en gennemgribende
modernisering, der nu hvor bevillingssystemet er afskaffet, samtidig vil
betyde, at man uden at spørge om lov hos andre end brandmyndighederne
kan indrette en helt ny sal, hvor lejemålet samtidig står foran
forlængelse. Der skal imidlertid tælles knapper, for det seneste
regnskabsår havde trods alt blot genereret et overskud på 50.000 kroner
for Regina-Teatrets vedkommende. Et større kunstinteresseret
biografpublikum skal dermed finde vej, hvis projektet skal hvile i sig
selv.
Det forgangne år havde en dissekering af repertoiret budt på ganske
andet, omtrent halvdelen bestået af ’westerns i mellemkvaliteten’ og ’et
par sekundafilm’ var det også blevet til. Kun Egon Olsen havde man det
rigtig sjovt med. Før man når så langt, er der i den fortsatte, linde
strøm af premierer til det store Regina en dansk premiere helt
eksklusivt 15. december 1972 Aase Schmidts børnefilm ”Smil mand!” om
pubertetsproblemer fra Nordisk halvanden uge før den i København sættes
op i World Cinema, hvor cirkusdirektør Eli Benneweis tilfældigvis havde
set filmen, der egentlig var produceret til tv, men efterladt ham så
begejstret, at han havde udset den som sin julepremiere og
foranledigede, at filmen blev blæst op fra 16 til 35mm.
Den beslægtede ”Lars Ole, 5.c” af århusianske Nils Malmros er på dette
tidspunkt allerede færdig, men ikke fået premiere endnu. Det sker i
dette tilfælde også før København, hvor den først kommer op i
Dagmar halvandet år efter sin danmarkspremiere i Århus 26. marts 1973, der da
finder sted i Aarhus-Hallens nye biograf netop med dette navn,
Biografen. Formentlig fordi der alligevel ikke havde været ret meget at
smile af ovre i Cirkusbygningen. Her i Regina-Teatret spiller den dog
som planlagt frem til jul, de sidste dage med tab af 21-forestillingen,
men hvorfor overhovedet sætte en film henvendt 10-15 årige op til
forestillinger udelukkende kl. 19 og 21? Filmen var i øvrigt gjort af
samme århusianske blod som Malmros, da instruktøren er født i Halling
Sogn og uddannet journalist på Demokraten, før hun kom til Danmarks
Radio, der havde forestået produktionen. Det var i øvrigt DR’s anden af
sin slags samme år, som forinden havde budt på ”Operation Kirsebærsten”.
Det var heller ingen succes.
I januar 1973 sælger Fotorama en aktiepost på seks millioner kroner til
A/S Lauritzen (siden L.J. Investering), der i øvrigt blot er endnu et
datterselskab, svarende til halvdelen af bygningens totalværdi som
(lovligt) led i skattespekulation og herefter går forandringerne snart i
gang foruden som tidligere nævnt også ovre i Royal. Der er på dette
tidspunkt netop indgået aftale med kommunen om fortsat lejemål af
biografen de kommende ti år, for hvilken kommunen årligt betaler 470.000
kr.
|
|
Regina
I-II januar 1980 med billetsalg og chokoladeautomater i passagen (AarhusArkivet.dk;
fotograf Preben Hupfeld)
Den 6. maj 1973 lukker Regina-Teatret efter fra 23. april at have vist
”Bag 110. gade” med Anthony Quinn som danmarkspremiere (en uge før
Palladium) for således at blive delt op i to. Gulvet med fremover 601
pladser får installeret nye, bløde stole nu med samtlige rækker opsat
amfiteatralsk, mens den let udvidede balkons nye sal, hvor romerne
fremover lægger beslag på nummereringen, beholder 118 lidt ældre sæder
og det gamle operatørrum lettere justeret med Regina II samtidig trukket
lidt ind bagved omkring hver side, hvor der engang var kongelig
garderobe og balkonfoyer. Et nyt operatørrum til Regina I placeres midt
i de gamle loge-områder, der havde overlevet helt frem til nu. I foyeren
omdannes garderoberne til lager, mens ny udgang fra oven mod Sønder Allé
placeres til venstre for den gamle, brede udgangspassage, der bygges om
til kontor. Herudover består kiosken som hidtil, men der bliver også
mulighed for at forsyne sig fra automater overfor billetsalget i
passagen.
Regina I-II åbner fredag den 3. august 1973 med danmarkspremiere (atter)
fem dage før Palladium i København på Alistair MacLean-filmatiseringen
”Frygten er mit våben” med Barry Newman og Suzy Kendall i den store,
mens lillebror giver ”Chok” af Roman Polanski med Catherine Deneuve.
Året derpå venter en uventet kæmpe succes i form af ”Sidste stik” med
Paul Newman og Robert Redford, der spiller fire måneder i Regina I, mens
samme Redford flopper ovre i
Kosmorama med filmatiseringen af ”Den store
Gatsby”. Samtidig lægger Hasse & Tages ”Æblekrigen” beslag på
balkonsalen henover tilsvarende tre måneder, hvilket slet ikke var
meningen med denne sal, som skulle sikre en konstant tilgang af
kunstneriske film, som ellers svært ville få en chance i byen. Den ære
tilfalder i vid udstrækning således Palads, i lidt mindre grad Royals
ene sal sent på aftenen og i endnu mindre grad Aarhus Scala i forhold
til tidligere.
Feldballe Petersen har ellers fået flere greb stillet til rådighed, da
han fra juli 1974 gennem nogle år også bliver ansvarlig for driften af
Folketeatret på vegne af Fællesforeningen og derovre forestår ombygning
til tre sale i 1975, ligesom han i 1977 overtager ledelsen af Vest
Teatret i Brabrand, der lagt ind under Aarhus Kommune i foråret 1970 fra
dette år atter selv varetager driften. Dertil kommer faderens gamle
biograf i Hornslet (den senere Kom-Bi) fra november 1978 her dog blot
som repertoireansvarlig, mens en ny biografdirektør bliver tør bag
ørerne.
|
|
Regina
1 med rækkeoversigt i 1973
Sidst i årtiet har Regina premiere på en række børnefilm fra små
distributører, der kommer op i Aarhus som første sted i landet, bl.a.
”Julemanden og de tre bjørne” i november 1978, men der var ikke mange
klejner i det, for både Biografen og Royal havde sat sig bedre på dette
marked. Edvin Feldballe Petersen føler det fortsat som sin pligt at
hjælpe de allermest besværede film på vej, men økonomisk stod det meget
bedre til med Christopher Reeve som ”Superman” 2. juledag samme år fra
Nordisk, der da afløser ”Olsen-banden går i krig” som den næste store
snaps, efter banden et par måneder forinden havde været endnu en
gevaldig Balling-succes, før den blev rykket over til Aarhus Bio Center
i Folketeatret, hvilket var én og samme sag, sådan som også Odenses
Folketeater legede Biocenter i disse år.
Øst for Paradis er på dette
tidspunkt kommet til verden og her vil man gerne frigøre Regina II fra
sine selvpåtvungne lænker, hvorved man fremover gerne ser større film
fra Regina I flytte ovenpå, hvilket umiddelbart hjælper en smule på
økonomien.
I februar 1981 råder Aarhus Kommune over 24 biografsale. I København går
bølgerne højt omkring den forestående lukning af
Kinopalæet og at der er
for mange sale også i Aarhus, er hver eneste af byens biografdirektører
så inderligt klar over, som Stifts-Tidende pointerer, men hvem tør tage
skridtet? Kim Pedersen ovre i Biografen ikke så forfærdelig langt fra
Regina udtrykker siden sin lettelse over, at det var andre, der drejede
nøglen om, for hans mindre sale hørte bestemt ikke byens bedste. Til
gengæld når han i sidste ende op på fire – og det ku’ udlejerne li’ –
ligesom han gennem sin far har gode forbindelser til gode film via
C.I.C., der siden bliver (en del af) UIP. Han får også (lidt senere)
fingre i Biocentret, hvor formand Ejgild Andersen heller ikke længere
her i 1981 mener, medlemmerne i Fællesorganisationen kan pålægges at
smide flere penge i den sivebrønd, det gamle folketeater er ved at
udvikle sig til. Først ved Kim Pedersen bliver den skude vendt. Det
bliver Aarhus Scala, der ender med at lukke ved udgangen af april –
endda med samme program som Kinopalæet – hvor man i forvejen har
annonceret en gevaldig ombygning af hele baduljen.
|
|
Regina
1 i 1973
Året ender ganske dramatisk, da Reginabygningen kommer på tvangsauktion.
I november 1981 lyder således de allersidste noteringer fra gamle
Fotorama, der da sammen med L.J. Investering ApS er gået konkurs.
Komplekset var på dette tidspunkt vurderet til knap 21 millioner, men
overtages af Sparekassen SDS for beskedne tolv. I 1982 sælges den til
forsikringsselskabet Hafnia Haand i Haand for 13,5 millioner kroner,
mens skyerne trækker sig fortsat sammen over reginahjørnet. Inde i
teatret droppes de nummererede pladser, da der efterhånden kan noteres
et kolossalt spild af nærmest ubenyttede billetark.
I foråret 1983 lyder nu den triste nyhed fra kommunekontoret, at det
hele er forbi. 62 år gammel skal Regina-Teatret lukke sine døre i juni,
hvor ”Døden i grotterne” efter Alistair Macleans roman er udset til
sidste film i den store sal og som ni år gammel endda en repremiere. Til
gengæld kommer den så fra det pertentlige udlejningsselskab Regina, der
nu ikke har noget med Aarhus at gøre, men sigende var det vel. Sigende
var det også, at det netop i disse år af de store havde været tre af
byens større (atter) privatdrevne biografer, der gav overskud, nemlig
Biografen, Palads og Royal, mens både Fællesorganisationens folketeater,
den selvejende institution Ahl Strands Kosmorama (førhen
lærerforeningens) og så kommunens Regina (samt Vest Teatret) præsterer
underskud. Biocentret havde fællesorganisationen på dette tidspunkt to
år forinden atter overvejet at lukke, men valgt at forpagte ud til
Mogens Betzer, der var blevet et job fattigere efter nedlæggelsen af
Aarhus Scala som biograf. Han opgiver dog allerede i efteråret 1982,
hvorefter Bio Center står tom frem til februar 1983, hvor det genåbnes
af Jacob Terndrup.
Feldballe Petersen var særligt tungsindig over, at end ikke Nordisk Film
ville udleje en ”Olsen-banden” film til Regina som afsked den 22. juni.
Her havde man allerede i april, da de første rygter som en steppebrand
havde spredt sig til København, straks taget kontakt til øvrige
biografer om det fortsatte samarbejde mellem Århus og Valby. Han udtaler
desuden kort efter til Stifts-Tidende: ’Jeg er sikker på, at om få år er
det en enkeltperson eller ét selskab, der sidder på al biografdrift i
Århus’ med reference til den nylige overdragelse af
Sandberg-kæden til
Nordisk, men får kun delvist ret for en kortere periode, da både
CinemaxX-kæden kommer til og Øst for Paradis består særdeles udvidet.
|
|
Regina
II i 1973
Direktør Ole Pagels fra Hafnia ved ikke, hvad der skal komme i stedet.
Der er allerede truffet aftale om noget af maskineriet, der for den ene
sals vedkommende skal flyttes over til det nye musikhus på Thomas
Jensens Allé, hvor man påtænker sommetider at vise relevante musikfilm,
hvilket også kommer til at ske men først en del år senere. En
supermarkedskæde har været inde i billedet til at overtage Regina, men
det samme har en filmmand – en ganske engageret herre, skal det vise
sig.
For… ganske overraskende genåbner Regina begge sine sale lørdag den 3.
september, da ukuelige
Per Hauberg fra
Malling Bio ikke har fået
tilfredsstillet sine storbiografdrømme, efter han i juli 1980 overtog
3 Falke Bio i hovedstaden for at drive denne til udgangen af april 1981.
Det var længere, end Hauberg ender med at tegne sig for her i Regina,
hvor han er udmærket bekendt med operatørrummene, da han i sine helt
unge dage kortvarigt har jongleret som operatør herinde.
Hauberg lægger ud med Audrey Hepburn og Rex Harrison i ”My Fair Lady”
fra egen distribution kl. 16 og 20 i den store, sådan som han også var
startet op, da han overtog
Park Teatret i Risskov i juli 1978, mens
Jesper Film leverer ”Den røde sol” med Charles Bronson og Toshirô Mifune
til balkonsalen. Det går noget bedre med førstnævnte her i byen, hvor
den holder sig på plakaten en måneds tid efter blot to dage ovre på
Nygade i København, som i stedet kastede sig i støvet for den romerske
kejser ”Caligula” for gud ved hvilken gang (i Aarhus skete det
selvfølgelig i Royal).
Nygade Teatret var navnet for Fotoramas gamle
Alexandra.
Hauberg ved ikke rigtig, hvilket ben, han skal stå på i Regina og
forsøger sig både med Rambo og Picasso. For sidstnævnte kunstners
vedkommende er der igen tale om den svenske duo Hasse & Tages
filmeventyr, hvor han efter overraskende stor succes påtænker en
kavalkade af titlerne fra Jesper Film, som han kommer godt ud af det med. I
samme september havde Folketeatret atter lukket sine døre for
offentligheden nu for en længere periode, da Terndrup er gået konkurs
også med Rio ude i Højbjerg.
|
|
Regina
II bibeholdt i-1985 med udvidet butiksarkade på nyt, indskudt plan over den
store sal
På Søndergade omdøbes Reginabygningen officielt til Hafniahus og i
oktober 1983 har forsikringsselskabet fået styr på fremtiden. Der skal
fremover være butikscenter i den store sal, som etageopdeles med omkring
tyve forretninger fordelt henover begge. Regina II nu med 108 pladser
får imidlertid lov at blive stående som funktionsdygtig biograf. Per
Hauberg påtænker at fortsætte, men må dog indstille driften, mens
byggearbejdet står på, da støv er filmenes værste fjende, som han
forklarer. Regina I skal lukke senest den 1. februar, forlyder det
endvidere, hvorefter indretningen af ’Hafnia Arkaden’ kan påbegyndes.
Den store sal spiller imidlertid allerede sidste gang den 8. januar
1984. Stolene fra denne ender herefter ude i Vest, der ellers officielt
også var nedlagt, men fornøjede fortsat børn med skolebio. Den 11. marts
lukker også sal II for ombygning.
Sidste program som Regina bliver ”Min søsters børn” kl. 16.30 efterfulgt
af Wolfgang Petersens klaustrofobiske krigsfilmsmesterværk ”U-båden” kl.
19 og 21.15. Året derpå lukker Kosmorama i øvrigt også – i første omgang
skal det vise sig – med Petersens næste tyske filmbedrift i form af ”Den
uendelige historie”. Hjemme i Malling savner lokalpublikummet at se sin
lune direktør hver aften og formentlig gælder det også den anden vej
rundt. Med andre ord bryder Hauberg sit løfte og vender ikke tilbage til
Søndergade.
Det bliver selveste Edvard Betzer, der nægter at gå på pension, nu han
24 år forsinket endelig får en fod indenfor i teatrets gamle balkonsal,
som da i øvrigt slet ikke længere må kalde sig Regina, det havde Hafnia
nemlig bestemt. Fredag den 23. november 1984 genåbner Regina II som
Arkade Bio ved fra kl. 12 og hver hele time frem til kl. 19 at vise
tegnefilm for børn, mens centrets nye lejemål fejrer arkadeindvielsen
under stor festivitas, hvor bl.a. Østjydsk Musikforsyning lægger lyd
til. Otte dage senere er Betzer trådt til og viser ”Dyrlægens plejebørn”
med Dirch Passer kl. 14 og 16.15, mens den kl. 19 og 21 står på
familieaction fra Hong Kong i ”Mad Mission - for fuld drøn”. Betzer vil
i højere grad end hidtil satse på eftermiddagsforestillinger for børn og
drømmen om premierebiograf som i gamle dage lever for en kort stund frem
mod juleaften, men det bliver i begge tilfælde ved de gode intentioner.
Nogen fandt i den retning morskab i reference til titlen på
åbningsrepertoirets aftenprogram.
|
|
Regina
den 22.07.2023. Der står igen "Regina" øverst på facaden Foto: Thomas
Hauerslev
Det går hurtigt støt ned ad bakke – i særdeleshed, hvis man spejder
efter kvalitet og lødighed oppe på lærredet forplumret også af
Folketeatrets genopstandelse 2. juledag og premierefilm kunne Betzer kun
få til Royal. Allerede fra 7. januar spilles dobbeltprogram kl. 14.30 og
19 og filmene som ugerne går bestemt ikke tilladt for børn. Fremme i maj
1985 vises temmelig stygge ting fra Obel Film som ”Djævelen fra
Gestapo”, der end aldrig får premiere i København, mens allersidste
kombination ugen derpå frem mod 31. maj præsenterer ”Sexmord på
pigeskolen” i selskab med ”Mondo Cannibale”, som bliver Reginas
svanesang i Arkade-påklædning. Man forstår egentlig godt, hvorfor alle
tidligere beretninger om den engang så hæderkronede biograf sluttede
nede i grotterne tilbage i juni 1983.
I november 1985 indlemmes balkonsalen i resten af historien. Hafnia
bliver siden til City Arkaden og i det nye årtusinde, hvor bygningen nu
er handlet for 90 millioner, forandrer butikkerne sig gevaldigt og står
lukket i kortere eller længere perioder, før hele karréen restaureres
frem mod 2018 og tager sit gamle navn tilbage. Udenoms lejemål er ved
inddragelse af gårdstykket vokset sammen med den gamle sal i stuen, mens
Bahne optager indgangen og de øvrige foyerområder samt det gamle café-
og restaurationshjørne ud mod alléen. Sidst men ikke mindst har
herreekviperingshandler Kaufmann i den modsatte side selvfølgelig nappet
et godt stykke af Reginas gamle garderober, det giver vel næsten sig
selv. Forretningen var allerede flyttet ind dengang i 1921 og skal være
så hjertelig velkommen. Ovenpå er der indrettet nye kontorer, en stribe
lejligheder og hygsom gårdhave på taget.
I midtpunktet af det hele – den store, gamle rotunde – står fortsat
Harlekin som for hundrede år siden, fredet, mens han forgæves spejder
efter længselsfulde biografgæster. De allerseneste år skammeligt delvist
skærmet af reolsystemer med diverse pyntevarer. Men han er der endnu,
derinde, som et sidste levn fra en svunden tid.
|
|
|
|
|
|
• Gå til
Biografer på biografmuseet.dk |
Biografer Oversigt
• Gå til København |
Omegn | Nordsjælland |
Vest, Midt & Syd
• Gå til Bornholm |
Møn, Bogø, Lolland & Falster
• Gå til
Fyn, Langeland, Thurø, Tåsinge & Ærø
• Gå til
Sydjylland |
Midt-Vest | Øst |
Nord
• Gå til mere om
|
|
• Gå til
Regina-Teatret / Arkade Bio, Århus |
|
Gå:
tilbage
- op
Opdateret
onsdag, 08 januar 2025 11:33:50 |
|
|