| |
Biograf-Teater / Biograf-Teatret, Silkeborg |
Tilbage til
forsiden
|
Skrevet af:
JG, biografmuseet.dk |
Dato:
01.09.2024 |
Biograf
Teater i Vestergade annonce januar 1908
Biograf-Teater / Biograf-Teatret
Vestergade 24
Åbnet 29. december 1907
Lukket 14. oktober 1917
Vestergade 24 er opført i 1890 som købmands- og beboelsesejendom i to
etager med et sidehus i samme højde. Forhuset rummer mellem 1892 og 1907
Silkeborg Bank, men da denne får nyt domicil i nr. 8, bliver der plads
til et (nyt) Biograf-Teater, hvis konstruktion i ejerforhold forekommer
meget lig det forrige i håndværkerforeningens bygning på Torvet. Også
annoncelogoet er identisk, da man efter en uge begynder at annoncere i
januar 1908. Det turde være ren dovenskab, idet et nyt
tremandskonsortium som den københavnske biografdirektør
Constantin
Philipsen skulle være del af, står bag med købmand Niels Morthensen i
spidsen.
Udvendigt er biografskiltet på facaden garneret med elektriske
glødelamper og på hver side af indgangen hænger en buelampe til at
oplyse de mange billeder og plakater ophængt i vinduerne. Et lille
venteværelse foran salen benævnes smukt beklædt med grøn filt slået op
med messingsøm. Også resten af det tidligere ekspeditionslokale med
plads til omtrent 140 gæster forekommer yderst smagfuldt indrettet hvor
høje paneler løfter sig langs sidegangen, mens loftet er prydet af fint
modelleret stuk. Den højre væg rummer desuden en række betagende
gipsdekorationer af hvide måger, der ’flyver over havet i alle mulige
stillinger’, hvor et skilt forneden omkring de første tre bænkerækker
bekendtgør, at disse er forbeholdt børn. Resten er klapsæder uden nogen
form for polstring. I venstre side fører en reserveudgang ud mod
nøddebuske, der gødes efter behov. Bygningen er særlig praktisk, idet
stuelokalet har relativt højt til loftet.
Ligesom hos konkurrenten Fotorama skiftes program to gange ugentligt og
entrébilletten på 25 øre for voksne er også den samme. På tilsvarende
facon spilles begge steder på hverdage typisk kl. 19, 20 og 21 samt på
helligdage hver time med start hver hele time fra kl. 16 til 22. Første
program blev glædeligt noteret til at være afvekslende bl.a. med
aktuelle billeder fra den svenske Kong Oscars bisættelse.
I juli 1909 holdes sommerlukket henover nogle uger på grund af vigende
besøg og bare måneder senere overtages driften af Fotorama, der
nedlægger sit eget biograflokale for i stedet at flytte driften herover
incl. maskineriet. Efter ti filmløse dage genåbnes søndag den 23.
oktober under den nye ledelse. Navnet ændres ikke, men ved forandringen
etableres A/S Biografen under Fotorama, som nu er ved at være et større
aktieselskab med både filmproduktion og udlejning samt adskillige
biografteatre, hvor i dette tilfælde tekstilfabrikant Johannes Hammer
hyres til at forestå driften.
Man forbavses, når man et år senere læser referencer fra visningerne af
den overordentlige populære ”Den hvide slavehandel” optaget af det
århusianske selskab, der forbudt for børn vises for overfyldte huse i
september 1910. Silkeborg Avis viderebringer som afslutning på omtalen
en advarsel om fra filmens tekster om, at unge piger bør udvise den
største forsigtighed overfor lokkende tilbud om at søge pladser i
udlandet. Historien følges sandelig op med en ny artikel to måneder
senere omhandlende to unge piger, der havde sig lokke af pladser i
Amerika, hvilket i første omgang havde bragt dem op til en agent i
Kristiansand i det sydligste Norge med lovning om guld og grønne skove.
Den ene af pigerne har imidlertid set filmen og fattet mistanke.
Herefter var myndighederne kontaktet via telegram til København og en
afhøring af den i øvrigt dansktalende herre afslørede netop, at han var
agent for hvid slavehandel. Jovist, film er tidligt et uundværligt
redskab til samfundsoplysning om det så måtte være fiktion eller
virkelighed.
Men tag Dem i agt! Også tre år senere beretter en lokal artikel om New
Yorks politi, der netop har indfanget en bande hvide slavehandlere, som
opererer i ’biografteatre og lignende steder’, hvor de med nålestik af
kokain bedøver unge frøkener for at bortføre dem til Sydamerika. Selv i
1916 er der endnu en opfølgende historie om ’ofre for denne forfærdelige
trafik’ og atter i januar 1917 er emnet på banen igen. ’Som enhver ved,
findes der i Amerika hele organiserede bander, der driver handel med
unge kvinder…’ nu i forbindelse med premieren på ”I storstadens
edderkoppenet” med Ernest Joy. Fantastisk reklame for Biograf-Teatret,
helt gratis!
I januar 1911 har Fotoramas afdeling i Silkeborg atter en konkurrent at
slås med i form af Kinografen – selskabets snart værste konkurrent med
hensyn til filmudlejning og produktion, selv når Nordisk Films titler
tælles med ind under Fotoramas distributionsarm en del år før også de
ender ovre hos det andet biograf- og filmforetagende.
Biograf-Teatret er økologisk bevidst og producerer hver uge en glat,
grøn gadeplakat, men bidrager som sådan ikke meget til fællesskabet.
Kommunekassen måtte ikke fattes penge, siden udenbys aktører får frit
lejde. Tre år forinden betaler byens biografer bare 20 kroner om måneden
til fattigkassen, altså 240 kroner hver, mens dem i Herning årligt til
sammenligning må punge ud med 1.000 kroner, altså fire gange så meget.
Alligevel forekommer det træls, da Biograf-Teatrets ejerskab er placeret
andetsteds, så skatteindtægter går byens næse forbi. Først da man i 1912
går i flæsket på århusianerne, lykkes en beskeden udligning
kommunekasserne imellem – helt præcist 28 kroner for det seneste
indkomstår. Hvad københavnerne kom til at slippe, om noget, melder
historien intet om.
I 1915 retter et større bevillingseftersyn op på fadæsen, hvor
Kinografen kommer på private hænder, mens der også for Fotorama i
biografforklædning kommer nye boller på suppen. Her får Johannes Hammer
i Fotorama-konstruktionen lokalt selskab af overretssagfører Laurits
Hansen og købmand Martin Henriksen i ejerkredsen, mens århusianerne
trækker sig i baggrunden. I november oplever biografen sin hidtil
største succes med Holger-Madsens ”Ned med vaabnene”, der efter
bogforlæg har manuskript af Carl Th. Dreyer.
I oktober 1917 flytter
Biograf-Teater til Søndergade to år efter,
Kinografen er rykket den modsatte vej til Vestergade og har vokset sig
stor til Kino-Teatret eller blot Kino. Det tidligere banklokale sættes
allerede til leje henover sommeren, mens sidste program tre måneder
senere byder på Clara Pontoppidan som ”Tropernes datter”. Lokalerne
rummer senere glarmesterforretning og har siden blandt meget andet solgt
radioer, møbler og tøj... you ’Name It’ – ligger i dag akkurat ved siden
af biografbygningens sidste ’Bestseller’, der lukkede dørene i 2020 for
to år senere at blive erstattet af den lidt alternative børneforretning,
Børnenes Kartel.
|
Læs
mere her:
Biografer på biografmuseet.dk
Biografer Oversigt
Danmarks 70mm og Storformat Biografer
Stoleplaner - Galle &
Jessen's Oversigt over Københavnske biografer i 1950erne
Biografpremierer
1911 - 2020
Film- og Kinoteknik
7OMM Film og De Store Formater
Todd-AO, - det
sensationelle filmsystem
Mine damer og herrer,
"Dette er Cinerama"!
"Windjammer" i
Cinemiracle
CinemaScope |
VistaVision
Super Technirama 70 |
Panacolor
Dimension 150 |
Sensurround
High-Impact
biografdesign
|
|
|
|
|
• Gå til
Biografer på biografmuseet.dk |
Biografer Oversigt
• Gå til København |
Omegn | Nordsjælland |
Vest, Midt & Syd
• Gå til Bornholm |
Møn, Bogø, Lolland & Falster
• Gå til
Fyn, Langeland, Thurø, Tåsinge & Ærø
• Gå til
Sydjylland |
Midt-Vest | Øst |
Nord
• Gå til mere om
Biograf-Teater (1906) |
Fotorama |
Biorama |
Kinografen |
Kino / Kino-Teatret |
Biograf-Teater /
Biograf-Teatret / Biografen |
Bio |
Den Lille Biograf |
Arena Centrets Biografer / Arena Biograferne |
Rampelys / Cafe-Biografen / Den Lille
Biograf |
Teaterbiografen |
Bio Silkeborg |
|
|
|
|
|
|
• Gå til
Biograf-Teater (1907), Silkeborg |
|
Gå:
tilbage
- op
Opdateret
08-01-2025 |
|
|