| |
Kino / Kino-Teatret, Silkeborg
|
Tilbage
til forsiden
|
Skrevet af:
JG, biografmuseet.dk |
Dato:
04.08.2024 |
Kino,
Silkeborg. Foto: Knud Sørensen
Kino / Kino-Teatret
Vestergade 6
Åbnet 29. september 1915
Lukket 15. april 1987
I 1907 opføres på Vestergade 6 et nyt hus i to etager som butiks- og
beboelsesejendom med portgennemkørsel i midten til et sidehus i gården.
I 1915 sælges bygningen til købmand og støbegodsforhandler Jes Klindt,
hvor arkitekt Edvard Jensen nu står bag tegningerne til byens første
biografbygning opført til formålet med indgang fra en tidligere
manufakturhandel i forhusets venstre side. Forbi billetkassen i
indgangsportalen gennem et vindfang når man ind i en smuk og stilfuld
vestibule med mosaikgulv udstyret med hvilesofaer og palmer, der vifter
om kap med damehattene. Salen strækker sig med god hældning på rækkerne
og plads til 273 gæster eller flere endnu, når børn nede foran klemmes
med ind i regnestykket. Lærredet sidder højt, så alle har godt udsyn. En
række støttende, hvide piller pynter i højre side ved gangen med væggene
beklædt af mandshøje træpaneler og gule overvægge.
Kino afløser Kinografen i Søndergade, der var for lille, ligesom den
dårligt opfyldte kravene til brandsikring med et maskinrum uden
selvstændig indgang. Der er således i den nye foretaget en række
foranstaltninger, hvor selv gulvbelægningen ikke skulle kunne antændes.
Operatørrummet er placeret fjernt fra publikum højt oppe bag salen, mens
tre udgangsdøre fører mod gården til højre. Stribevis af elektriske
lamper oplyser rummets øvre regioner, mens pærer mellem rækkerne
forbliver tændt under forestillingen som små, røde fyrtårne. På scenen
holder musikken til, hvor der mange år endnu er tale om stumfilm og kun
én fremføringsmaskine.
|
Læs
mere her:
Arena, Silkeborg
Bio, Silkeborg
Biografer på biografmuseet.dk
Biografer Oversigt
Danmarks 70mm og Storformat Biografer
Stoleplaner - Galle &
Jessen's Oversigt over Københavnske biografer i 1950erne
Biografpremierer 1911 - 2020
Film- og Kinoteknik
7OMM Film og De Store Formater
Todd-AO, - det sensationelle
filmsystem
Mine damer og herrer, "Dette er
Cinerama"!
"Windjammer" i Cinemiracle
CinemaScope |
VistaVision
Super Technirama 70
|
Panacolor
Dimension 150
|
Sensurround
High-Impact
biografdesign
|
Kino,
Silkeborg. Foto: Knud Sørensen
For driften står beklædningsfabrikant Carl Hermann Commichau, der som
åbningsprogram har det italienske skurkedrama ”Fange nr. 555’s
hemmelighed” på plakaten. Filmen roses stærkt for sine usædvanligt klare
billeder og det høje spændingsniveau. Nok er navnet skåret til, men
annoncerne lægger vægt på, at titlerne fortsat leveres af Kinografen,
det københavnske selskab der også har investeret i den nye Kino. På
grund af størrelsen er der behov for stor udskiftning af programmer, der
kan trække mange til. Direktøren må derfor snart supplere med film også
fra andre distributører og henter med succes en række titler hjem fra
Sophus Madsens Dansk-Svensk Film.
I 1918 køber et nystiftet aktieselskab Commichaus andel, da den ældre
direktør på grund af sygdom må opgive sine forretninger. Direktionen
udgøres herefter af driftsbestyrer og fhv. overbetjent Peter Anton
Warthoe som bevillingshaver sammen med bygningens ejer Jes Klindt i
spidsen for A/S Kino.
Hvor rejsen i 1915 gik fra Søndergade til Vestergade, har
Biograf-Teater
to år senere taget turen den modsatte vej, hvor denne ligeledes vokser
ud af sit butikslokale til en (lidt) mere moderne biograf nu på
Søndergade 6. Hvad Kino angår annonceres i al tid fremover sommetider
også som Kino-Teatret, der i perioder også er navnet på facaden.
|
|
Kino,
Silkeborg. Foto: Knud Sørensen
Warthoe dør i august 1926, hvor enkefru Sofie Kristine Georgine i stedet
indtræder i bestyrelsen, mens Klindt overtager bevillingen og den 14.
juli 1927 er der for første gang stor danmarkspremiere i Kino på
”Ørkenens lov” med Hobart Bosworth. I efteråret 1929 gennemgår salen
henover to måneder en udvidelse til 333 pladser med genåbning tirsdag
den 26. november, hvor Victor McLaglen er på plakaten kl. 19 og 21 som
”Kaptajn Lash”. Der har været tale om en ganske betragtelig ombygning
til 50.000 kroner igen foranstaltet af arkitekt Jensen med ny udsmykning
af både sal og foyer. Enkefru Warthoe er fortsat inde i billedet, før
hendes søn, bankdirektør Christian Frederik Warthoe, tager over.
Straks man åbner dørene ind til den renoverede foyer, fæstnes øjnene på
den smukke stuk omkring loftet oplyst af en mængde elektriske pærer.
Teatersalen benævnes ligeledes overordentlig stilfuld og tiltalende med
fint afstemte farver på væggene og loftet tilsvarende smukt indrettet
med en række cylinderformede lamper påført gule skærme, der afgiver et
behageligt varmt og afdæmpet lys uden at fjerne tankerne alt for meget
fra de gamle vægge, der endnu er de samme – blot er salen altså vokset
nogle meter i længden. Bagerst er rækkerne fremover hævet endnu mere end
hidtil med reserverede pladser i den dyreste priskategori og lidt
behageligere at sidde på end stolerækkeren foran. Gulvene er nu beklædt
med gummi, så det ’ikke generer, at en trop drenge kommer marcherende
ind i salen efter forestillingens begyndelse.’ Selve den nye scene
fremstår betydeligt større end den hidtidige, hvor et smukt fortæppe af
fløjl først trækkes til siden akkurat, når forestillingen begynder.
Selve lærredet er placeret noget længere tilbage på den store scene, der
allerede er formet med øje for de snarlige forandringer udi tonefilm,
hvor et helt nyt musikanlæg allerede er på plads, hvilket den kommende
tid minimerer orkesterledsagelsen.
|
|
Kino,
Silkeborg. Foto: Knud Sørensen
I forbindelse med ombygningen overvejes det naturligvis at lade de nye
apparater til tonefilm installere med det vons, men Klindt vælger lige
at se tiden an. Operatørrummet bygges tilstrækkeligt stort med henblik
på det nye spektakel og kommer snart Biografen gevaldigt i forkøbet med
forspring på et helt år, da maskinerne installeres fire måneder senere
under større hemmelighedskræmmeri i marts 1930. Uheldigvis har man
allieret sig med danske Petersen & Poulsen, der ’er lige saa godt som de
udenlandske’. Det var for 12.500 kroner i hvert fald meget billigere men
bestemt ikke helt godt. Lærredet rykkes en anelse frem for at give plads
til højttalerne bagved og desuden foretages visse ændringer ved den
elektriske installation. Kommer der fortsat stumfilm på programmet i ny
og næ, har man det eksisterende musikanlæg i baghånden, konstateres det
velfornøjet. Første program mandag den 10. marts lyder på ”Fox Follies”,
’en af de store Broadway-revyer’ , som den opreklameres. En snakkende
Fox-ugerevy vises som forfilm.
”Taler De tysk?” lyder det i marts 1931 om en film optaget i Berlin,
hvor Carl Schenstrøm og Harald Madsen i rollerne som Fy & Bi fører sig
frem på andet end deres modersmål, selvom de også taler dansk i denne
film produceret syd for grænsen, som allerede flere dage før Biografen
går til makronerne vises på udskiftet tonefilmsanlæg. Julen bliver snart
tradition for de helt store premierer således også på danske film, hvor
Lau Lauritzens ”Københavnere” 2. juledag 1933 er en af de første mere
landsdækkende af slagsen – de første fire dage endda helt uden
københavnerne selv.
Et nu landsdækkende bevillingseftersyn ender på samme tid med, at
bankdirektør Warthoe bliver bevillingshaver, men da så han dør allerede
i oktober 1935, ender den i marts 1936 hos Arbejdernes Oplysningsudvalg
AOU (siden AOF). Det sker på en hensigtserklæring om, at overskuddet ved
driften af Kino skal gå til kulturelle arrangementer under
arbejderbevægelsens faner foruden at finansiere byens nye
forsamlingsbygning Sønderport, der særligt mellem 1945 og 1956 fungerer
som erstatningsteater for den gamle håndværkerteaterbygning på Torvet,
der er sprunget i luften.
|
|
Kino,
Silkeborg. Foto: Knud Sørensen
Før krigen kom til Danmark i april 1940 kunne ingen private længere
tjene penge i Silkeborg på biografdrift mange år frem, da nu kommunen på
samme facon har raget Biografen til sig ’for at understøtte kommunens
borgerlige forpligtelser’. Javel, så. I begyndelsen ansættes skolelærer
Poul Nord som daglig leder af Kino-Teatret, men i december 1939
overtager Aage Christensen, som fortsætter på posten til langt op i
pensionsalderen. Han sørger gennem samtlige år at holde Kino på forkant
og varetager samtidig for en periode hvervet som byens borgmester. På
den facon favner han faktisk indirekte over begge byens biografer,
hvilket er ganske interessant i sig selv.
Efter facaderenovering ses Kino-Teatret atter henover indgangsportalen.
Billetsalget foregår fortsat fra venstre side gennem en luge midt i et
stort billedskab fyldt med plakater, mens det tilsvarende mod højre
rummer en kvadratisk kæmpeplakat. To enorme pærer oplyser billetfruerne,
mens fire søjler omkranser det hele. To feltopdelte glasdøre giver
fortsat adgang gennem tælleapparat nu til et større konfektureudsalg til
højre, der på amerikansk facon fremstår helt åben udstyret med en lang
glasmontre som disk samt et spejl til damerne nede for enden af foyeren.
Hvilesofaerne er flyttet ud i venstre side under en række plakater for
kommende film, mens fem rækker loftspærer fortsat lyser lokalet
gevaldigt op. I 1941 erhverver AOU hele ejendommen.
Under krigen er der konkurrence fra Peter Jessen, byens store
damekonfektion længere nede ad gaden, hvor der i julemåneden bagerst i
lokalet indrettes en lille biograf med plads til et halvt hundrede børn
på træbænke og så ellers indrettet efter forskrifterne med både
operatørrum (til smalfilm) og glughuller i en opsat væg samt lærred og
fortæppe i den anden ende. Her bliver der gået til den med Chaplin, Gøg
& Gokke, Ungerne og tegnefilm, mens mor køber ind. Den senere
kunsthandler Oluf Kjærsgaard er ansat som ekspedient med udvidet
funktion af biografdirektør i december. Det lader til, at storebrødrene
tager det med sindsro.
|
|
Kino,
Silkeborg. Foto: Knud Sørensen
”Det glade vanvid” lukker Kino søndag den 1. maj 1949 for at gennemgå
endnu en ombygning, hvor salen nu kommer op på 395 pladser, heraf 187
nye lænestole. Tilskuerrummet vokser denne gang ikke yderligere som
sådan, men sidegangen flyttes om på den anden side af søjlerne ved en
tilbygning i gården langs salen. Samtidig flyttes lærredet atter to
meter tilbage på den rummelige scene og gevaldigt udrustet med fremover
hele tre fortæpper i hver sin strålende farve. En ny belysning skal
samtidig være den første af sin art i Europa, som kan dæmpes i et jævnt
og langsomt tempo og justeres til en hvilken som helst styrke, man måtte
ønske. Selv udefra dominerer en ny baldakin gadebilledet med sit
strålende neonlys. I Kino ser man altid lyset før de andre.
Operatørrummet er ved samme lejlighed ombygget i forbindelse med
overgang til vekselstrøm og forsynet med to Bauer-maskiner, mens
antallet af højttalere er fordoblet. Forhallen er blevet dekoreret med
kunstmarmor og spejlet flyttet ud i venstre side, hvor det er vokset til
en glasvæg henover hvilesofaen, der har fået blød ryg med et tilsvarende
eksklusivt stolearrangement i modsatte side. Der er desuden indrettet to
nydelige toiletrum. Ind mod salen er mellemgangen umådelig kønt
dekoreret med flotte træpaneler, der matcher salens og et mønstret
gulvtæppe prydet af blomstervaser samt på hver side udstillingsskabe for
byens forretningsdrivende.
Oprindelig planlægges genåbning bare fem uger senere den 6. juni, men
det er selvfølgelig alt for optimistisk. Først lørdag den 16. juli 1949
er ”Alle tiders helt” Danny Kaye klar til skæg. To uger efter lukker så
Biograf-Teatret for i februar 1950 at genopstå på Tværgade som
langt større Bio. Konkurrencen bliver herefter benhård, hvor Kino-Teatret
hidtil har været dominerende – nu atter blot med Kino over baldakinen.
Det går heldigvis fortræffeligt begge steder; i 1950’erne når man de
bedste år op på at sælge 175.000 kinobilletter. Danske premierer er der
fortsat mange af, hvor også landets fremadstormende Passer har sin
første hovedrolle her i byen, da ”Dirch passer hund” fra den 20. februar
1953. Filmen er endda svensk med øvrigt dansk islæt i form af Svend
Asmussen og Ulrik Neumann som del af musikken. Sigrid Horne-Rasmussen er
også med.
|
|
Også spørgsmålet om
CinemaScope eller ej var længe en hård nød at knække,
da det i forhold til salens lange men relativt smalle form, som man
sagde, stillede sagen lidt vanskelig. ’Jeg vil se tiden an’, forklarer
nu også Aage Christensen i september 1953 efter at have overværet en
præsentationsforestilling på kæmpelærred i det københavnske
Saga. Den meget bredere Bio får sit scoop i december 1955, hvor det så denne gang
er Kino, der må vente til juli 1957. Ligesom i Bio forinden lukkes fire
dage i forbindelse med det forberedende arbejde, da det endelig med
snilde og besvær er lykkedes at finde en løsning, der tilfredsstiller et
nogenlunde bredt billedfelt på helt præcist 8,2 x 3,6 meter. Ved
forandringen nøjes Kino med 345 stole, hvor borgmesteren og det vil jo
altså sige biografdirektøren stiller sig umådelig tilfreds med
resultatet.
Facaden forandres til en mere neutral en af slagsen i 1967 og året efter
udskiftes samtlige stole til en lav og blød model af den type, man bare
må sidde og nulre. Trods prins Pilfinger holder de fleste sig fint alle
år herefter. Kino har fortsat en række fine succeser med de danske film
fra især Nordisk, men når efterhånden ned på 80.000 billetter, blot
halvdelen i forhold til ti år forinden.
Ved udgangen af 1970 takker Christensen af efter 31 års tro tjeneste,
mens Erik Jørgensen tiltræder 1. januar. Han har en heldig hånd særligt
de første år, hvor ”Jeg hedder stadig Trinity” som den første sælger
10.000 billetter på bare to uger i 1973, hvilket ifølge den nye direktør
er hurtigere end selv ”Olsen-Banden i Jylland”. Samme år har der sidst i
januar været danmarkspremiere på westerndramaet ”De onde dør langsomt”
med Gary Allen.
I 1977 starter AOF Arena Centrets Biografer med to sale, som desværre
ligger dårligt placeret i et nybagt industrikvarter, man forsøger at
peppe op med et kombineret biograf- og bowlingcenter, hvilket foreningen
taber mange penge på. På Vestergade er der endnu guld og kun let falmede,
grønne skove i 1978, da Morten Arnfreds ”Mig og Charly” får premiere 19.
marts 1978. Filmen med københavnske Allan Olsen og bysbarnet Kim Eduard
Jensen er optaget i og omkring smukke Silkeborg, hvor den i første hug
sælger 20.450 billetter. Det bliver Kinos største succes og længst
kørende nogensinde med ni spilleuger, før den flyttes ud arenaen, hvor
den skæpper yderligere i kassen. Tre år senere falder billetsalget til
blot 45.000 billetter på Vestergade fordelt over samtlige tolv måneder.
I maj 1982 lukkes Arena efter endnu et år med gevaldigt underskud. I
1981 tabte AOF sammenlagt 420.000 kroner ved driften af begge biografer
mod ’kun’ 365.000 kroner her året derpå, hvor Arena kun har kørt halv
tid. Det står klart, at også Kino giver underskud trods lille fremgang
efter sommer. I efteråret sælges ejendommen på Vestergade i alle
tilfælde for et hemmeligt beløb til Jyske Bank med overtagelse 1.
december, hvor Erik Jørgensen fortsætter som Kino-direktør på en femårig
lejekontrakt. Den ene maskine fra centerbiografen flyttes herind, hvor
operatørrummet bliver fuldautomatisk for at holde lønudgifterne nede,
sådan som man også havde forventet, det ville have gavnet Arena.
|
|
”Piger på sjov” fra Finn Dyres Scala Film bliver en af de sidste
danmarkspremierer, der endda fejres alene i Silkeborg den 20. januar
1986 sammen med en ung Sarah Jessica Parker godt hjulpet frem til succes
af Cindy Laupers titelsang ”Girls Just Want to Have Fun”.
Kino fremstår som sådan både velholdt og køn til det sidste, hvor Just
Betzers danske produktion ”Døden på larvefødder” ligeledes fra Scala har
klædt sig ud som en international 2. verdenskrigsfilm. Forventningerne
har blandt nogen været tårnhøje, men filmen fejler trods temmelig bred
dansk lancering ret fatalt, uanset filmen visse steder samler et
krigsbegejstret publikum. I Silkeborg står Kino end ikke denne gang i
første geled, men har den på plakaten halvanden måned efter
danmarkspremieren. 15. april 1987 er slaget tabt, da Jørgensen opgiver
kampen, mens banken allerede har lagt en ny slagplan efter ufuldendt
krigsmission.
Efter lukningen sælges udstyret, hvor filmmaskinerne og de nyeste stole
overtages af Den Lille Biograf på Bindslevs Plads. Blot få uger senere
rives salen og øvrige baghuse ned til fordel for et kæmpebyggeri for
Jyske Bank, der strækker sig ind over nabogrunden bag nr. 4. Foyeren
bliver igen omdannet til butik, herfra sælges i dag sko. Før sin død i
1991 når den gamle direktør at drive biograf igen om end kortvarigt,
nemlig Teaterbiografen på Torvet gennem to uger i oktober 1988.
|
|
Erindringer fra Kino, Silkeborg
Af Knud Sørensen,
Silkeborg, 15.02.2009
|
|
Kino,
Silkeborg. Foto: Knud Sørensen
Hej Thomas, fantastisk hjemmeside!
Jeg har en del billeder fra den nu for længst lukkede og nedrevne Kino i
Silkeborg. Billederne er nogle S/H negativer som jeg har scannet og sender
til dig. Jeg har selv taget dem kort tid før biografen lukkede så dem må du
gerne vise. Der er også nogle billetter fra biografen samt nogle få fra
Arena
Silkeborg, som kun eksisterede i kort tid.
Jeg kender desværre ikke så meget til biografens historie. På mit arbejde
havde vi en lærling som også arbejdede med at vise film i biografen og da
jeg hørte at den skulle lukke spurgte jeg ham om der var taget nogle
billeder af den. Det sagde han nej til. Det syntes jeg var synd og jeg
fotografere meget og fik så lov at tage nogle billeder. Et par dage senere
viste biografen sin sidste forestilling, "Døden på Larvefødder" og få
dage efter begyndte nedrivningen af biografen for at give plads til endnu en
udvidelse af Jyske Banks store hovedsæde.
Måske har jeg på en anden film nogle billede af biografens facade og hvis
jeg finder dem skal jeg nok sende det.
Endnu en tak for din virkelig fine hjemmeside og interesse for biografer.
|
|
Kino
på Vestergade 6 åbningsprogram 29. september 1915
|
|
Kino
Silkeborg i 1950erne
|
|
Sensationernes
Dronning i Kino Teatret i 1947 (fotograf Johannes Jensen)
|
|
Kino-Teatret
i 1939 (public domain)
|
|
Kino-Teatrets
genåbningsprogram i november 1929
|
|
|
|
|
|
• Gå til
Biografer på biografmuseet.dk |
Biografer Oversigt
• Gå til København |
Omegn | Nordsjælland |
Vest, Midt & Syd
• Gå til Bornholm |
Møn, Bogø, Lolland & Falster
• Gå til
Fyn, Langeland, Thurø, Tåsinge & Ærø
• Gå til
Sydjylland |
Midt-Vest | Øst |
Nord
• Gå til mere om
Biograf-Teater (1906) |
Fotorama |
Biorama |
Biograf-Teater (1907) |
Kinografen |
Biograf-Teater /
Biograf-Teatret / Biografen |
Bio |
Den Lille Biograf |
Arena Centrets Biografer / Arena Biograferne |
Rampelys / Cafe-Biografen / Den Lille
Biograf |
Teaterbiografen |
Bio Silkeborg |
|
|
|
|
|
|
• Gå til
Kino / Kino-Teatret,
Silkeborg |
|
Gå:
tilbage
- op
Opdateret
onsdag, 08 januar 2025 11:34:05 |
|
|