biografmuseet.dk
Forord | Kontakt
Din historie | Søg

BIOGRAFER
Oversigt | Pioner
København | Omegn
Nordsjælland
Vest, Midt & Syd
Bornholm
Møn & Bogø
Lolland & Falster
Fyn, Thurø, Tåsinge
Langeland & Ærø
Sydjylland | Øst
Midt-Vest | Nord

ROADSHOW
3 Falke Bio
Europa Bio
Kinopalæet
Grand Teatret
Imperial Bio
Lido | Folketeatret

7OMM FORMATET
Historie | Biografer
Film | Maskiner

FILM & SYSTEMER:
Todd-AO | Blow-Up
Ultra Panavision 70
Super Panavision 70
Super Technirama
Sovscope 70
Dimension 150
Cinerama
Omnimax
Showscan
Cinema 180
Sensurround
"Windjammer"
CinemaScope

NYHEDER

2024 | 2023 | 2022
2021 | 2020 | 2019
2018 | 2017 | 2016
2015 | 2014 | 2013
2012 | 2011 | 2010
2009 | 2008 | Arkiv

BIBLIOTEK
Premierer 1911-2020
Film- og Kinoteknik
Teknikkalender
Interview | Farvel
Filmfestival
Det Store Udland
Olsen Banden
Store Lærreder
 

Biografmuseet's Mission
Fra Bornholm til Skagen, Todd-AO er sagen: Læs om 70mm og Cinerama med de store knivskarpe billeder og fantastiske magnetlyd
• Artikler, nyheder og billeder fra den danske biografhistorie
• Alle læsere er inviteret til at skrive deres historie om oplevelser i de danske biografer

Indhold | Opdateret
Ris & Ros | Ansvar
 

Åbnet 1. januar 2005

Copyright © 1985 - 2070 "biografmuseet.dk". Alle rettigheder forbeholdes.
 

Besøg in70mm.com om 70mm film, Cinerama og alle de store filmformater

in70mm.com
 

Bio, Silkeborg

Tilbage til forsiden
Skrevet af: JG, biografmuseet.dkDato: 01.09.2024
Bio Silkeborg / Silkeborg Bio
Tværgade 8-10

Åbnet 19. februar 1950
Lukket 15. maj 2002

En lav, rimelig velholdt beboelsesejendom på Tværgade rives sammen med flere ældre ejendomme i baggården ned i 1949 for at skabe plads til Silkeborgs nye Bio tegnet af arkitekt E. Svendsen. Forhuset i fire etager rummer udover foyer tre forretninger og tolv lejligheder samt tandlægeklinik.

Det er en Bio til tiden i moderne elegance langt mere rummelig også i foyeren end man hidtil har set. En bred baldakin rager godt ud over fortovet stræbende op mod himlen med BIO lysende i neon på hver side, hvor loftets lysrør bugter sig indad. Bagved findes billedskabe og billetsalg med oversigtsplan over salens 657 pladser. På den anden side af glasdørene ses, når man løftet blikket, en køn rosette med indbygget lyskilde fyldt med stjerner og ’Den Vide Verden’ blandt fire personer fra forskellige verdensdele på toppen af jordkloden med kanten foret af en filmstrimmel. Det obligatoriske chokoladeudsalg suppleres af en egentlig konfektureforretning til højre. Mellem garderobe og brune panelvægge pryder enkelte plakater og ikke mindst to store vægmalerier i hver side med træ- og blomstermotiver over brede hvilesofaer sekunderet af blomsterkummer. Udover en behagelig, indirekte belysning findes vinduer iklædt sandfarvede ruder.

• Gå til galleri Bio Silkeborg (1950)
• Gå til Farvel Bio Silkeborg
• Gå til galleri Bio Silkeborg (1950) rives ned

Fra salens terrasseopdelte plateauer med indgang op midt i salen fører brede udgangsdøre i hver side ud i det fri, de fire til højre mod bil- og cykelparkering med bred portpassage til Tværgade. Passagen kendes senere som ’Bios Gård’. Væggene har forneden mandshøje paneler med en bred lyskegle hele vejen gennem rummet omkring den brede midtergang, mens stribevis af bittesmå pærer lyser fra loftet. En midtergang syv rækker længere fremme er dobbelte sofapladser uden armlæn dubleret forrest i terrasseafsnittet. Herudover er alle pladser af samme kvalitet også helt nede foran det lyse proscenium med sit mørke, kraftigt oplyste fortæppe. I den anden ende er et operatørrum bygget let ud over salen som en boks. Herinde bagved gemmer sig tre filmmaskiner.
 
Læs mere her:

Arena, Silkeborg
Kino, Silkeborg

Farvel Bio Silkeborg

Biografer på biografmuseet.dk

Biografer Oversigt

Danmarks 70mm og Storformat Biografer

Stoleplaner - Galle & Jessen's Oversigt over Københavnske biografer i 1950erne

Biografpremierer 1911 - 2020

Film- og Kinoteknik

7OMM Film og De Store Formater

Todd-AO, - det sensationelle filmsystem

Mine damer og herrer, "Dette er Cinerama"!

"Windjammer" i Cinemiracle

CinemaScope | VistaVision

Super Technirama 70 | Panacolor
Dimension 150
| Sensurround

High-Impact biografdesign
 
Jeg har studeret de billeder du søger oplysninger om og jeg er næsten helt sikker på at billede nr. 4 er den gamle Bio i Silkeborg som den så ud da den åbnede i 1950. Med venlig hilsen, Knud Sørensen, 07.01.2010

Prisen for den nye Bio, der kun med nød og næppe blev nogenlunde færdig til tiden, lød på over 700.000 kroner, som kommunen hostede op med. Denne er bevillingshaver med Oluf Larsen som leder med status af biografdirektør. Som første film vises søndag den 19. februar Carol Reeds ”Den tredie mand” med Orson Welles som den skumle Harry Lime. Ikke denne eftermiddag men først mandag, nemlig fastelavnsmandag, vises for ungerne ”Hopalong Cassidys triumf”, mens ikke ligefrem en rigtig western men nærmere et borgerkrigsdrama får danmarkspremiere den 14. december 1951, hvor titlen med John Wayne på plakaten lyder ”Kansas’ sønner”. Imens Kino især nyder godt af film fra ASA og Nordisk, går Bio regelmæssigt lidt finere til den med Palladiums titler.

Prosceniet bygges sidst i november 1955 om med højttalere placeret bag et nyt scopelærred på 10 x 4 meter. Genåbningen finder sted bare fire dage senere, søndag den 4. december, men publikum må vente med gaven til jul, hvor Kirk Douglas og James Mason optræder i Jules Verne-filmatiseringen ”En verdensomsejling under havet”. Til en start og i øvrigt kun en dag vises Jackie Coogan i ”Flugten til Danmark” på den hidtidige lærredstørrelse.
 
 
I foråret 1967 får Larsen bevilling til Astoria i Aalborg. Efter ham vælges blandt 40 ansøgere Henning Staunsbjerg i oktober til ny direktør, men starter først på jobbet i januar 1968, hvorved den tidligere direktør gennem nogen tid har været travlt beskæftiget med at lede to biografer, i hvert fald hvad angår repertoiret. Staunsbjerg kommer fra en operatørstilling ved Saga i København og som afdelingsleder ved International Film-Teknik, der gør sig i tekstning. Samtidig har han her i Jylland gennem nogen tid støttet sin mor, der i årtier har drevet Stoholm Biograf. Han kommer desuden med en fortid indenfor indtil flere distributionsselskaber og derfor et udmærket valg, selvom mange undres over, at det skulle være en mand bosiddende i Virum. Hans første film på Bio-plakaten bliver en gang James Bond naturligvis til bragende succes.

I 1975 tyndes ud i rækkerne, der ender med 550 pladser. Tre år senere åbner en lillebror med 74 stole, der for ikke at ødelægge den eksisterende sal i sommeren 1978 placeres i foyeren, der så omvendt spoleres totalt, da salen plasker ned akkurat midt i rummet, hvor den endda rammer skævt. Kun i Kino Kalundborg ser man fire år senere en tilsvarende disposition, derovre dog lidt mere smart udført, mens nærmest alle andre biografsale i tidligere foyerområder placerer sig mere hensigtsmæssigt. Billetkontoret flytter fra sin tidligere så fine placering ud mod højre, hvor Den Lille Kiosk i stedet ved en senere lejlighed spreder sig bagud til et mindre kiosksupermarked.

En lille ’intimbiograf’ bliver opkomlingen kaldt med fokus på et ordentligt repertoire, skal det indskydes, men altså næsten fra begyndelsen kaldt nærmest ringe. Viceborgmester og nuværende kulturudvalgsformand Juditthe Marie Boock forklarer i juli, at fjorten kommunale biografer har indledt et samarbejde for dels at kunne tage konkurrencen op. Det vil altså her i Silkeborg bl.a. sige til Den Lille Biograf, som netop er åbnet foreningsdrevet i november 1977 med udspring i byens filmklub, der primært havde vist sine film her i Bio. Filmklubben har netop nedlagt sig selv i december for at koncentrere sig om det gamle vaskehus i Nygade som helt almindelig art-cinema.
 
 
Billetter fra Knud Sørensen's samling

Motivationen er for begge parters vedkommende at få flere lødige film på markedet, hvilket også gælder det akkurat samtidige nye Arena nord for centrum med to sale med ejerskabet placeret hos Kino i Vestergade. Pludselig bør der altså være oceaner af mulighed for at opleve al den filmkultur i byen, man overhovedet kan ønske sig. En række biografer i Bio-samarbejdet viser titler fra Dan-Ina Film, der mestendels gør sig i østeuropæiske og russiske film, så motivet i Bio forekommer temmelig dunkelt. Da Staunsbjerg fortsat kan gøre omtrent, som han vil, ender sal 2 hurtigt med bare at vise film flyttet over fra den store sal og andre populærtitler.

Facaden bygges atter om i efteråret 1988. Udvendigt fjernes baldakinen, mens indgangspartiet løftes helt ud over fortovet med ny glasmur for at skabe mere plads indendørs. I 1995 ansættes den 30-årige universitetsstuderende filmoperatør Lars-Henning Nielsen som ny leder fortsat med stillingsbetegnelse af direktør, hvor Henning Staunsbjerg har besluttet at gå på pension. Fra et job som operatør i storebrorens odenseanske cafebiograf får han til sin egen overraskelse stillingen.

 
 
Billetter fra Knud Sørensen's samling

I 1999 diskuteres det at flytte biografen over i teaterbygningen på Torvet, der i sit forrige liv lagde hus til byens første biograf og som henover to uger i oktober 1988 har huset Teaterbiografen.

Efter at have sprunget bl.a. DSB’s gamle fragtcentral ved stationen over, vælges i stedet byens nedlagte papirfabrik som den perfekte placering for en multibiograf med det dobbelte antal sale måske endda fem. På direktørposten bliver Lars-Henning Nielsen siddende trygt i sadlen, da der årligt sælges op mod 100.000 billetter, selvom kommunen ’ikke er helt sikker’ på sine fremtidige dispositioner. Modsat de fleste øvrige kommunale af slagsen, driver også Nielsen Bio ’som var det hans egen’, som han selv forklarer det, hvilket altid betyder fokus på den bedst mulige forretning.

Besynderligt nok sælger kommunen så netop samme år bygningen til et ejendomsselskab, med hvilket man herefter trælbinder sig ved at indgå et tyveårigt lejemål, der således først udløber den 1. november 2019. Det skete udelukkende for at signalere, at lokalerne her i midtbyen ’ikke bare skulle bruges til hvad som helst’. Det ender så med at blive intet som helst. Med andre ord et gevaldigt spild af byens penge, man tidligere har været så nærig med, jf. igen Den Lille Biograf i Nygade og for så vidt også efterfølgende på Bindslevs Plads siden 1982.

 
 

Da biografdriften ophører tre år senere i 2002 forkastes planer om at omdanne den store sal til en lang række små ungdomsboliger i tre etager og henstår derfor gabende tom efter lukningen den 15. maj. Det hele slutter, som det var begyndt med Carol Reeds ”Den tredie mand”. Der var ikke udsolgt som ved åbningen 52 år forinden, men 250 gæster er dog mødt op til afsked – de fleste på invitation heriblandt også borgmesteren.

Foyer og sal 2 bliver til butik, mens der i februar 2014 gives dispensation til, at den gamle sal kan benyttes til en enkeltstående koncert med max 150 personer samlet. I februar 2020 gives nedrivningstilladelse, efter salen har stået så godt som aldeles tom i henved tyve år. Nedrivningen finder sted i maj 2020, hvorefter en ny etageejendom i samme højde som forhuset opføres med de tidligere kasserede lejligheder men nok i en bedre liga. En længere billedrække af nedrivningen kan ses her på biografmuseet.


• Gå til Farvel Bio Silkeborg
 
 
Bio Silkeborg foyer 1950

 
 
Bio Silkeborg i længdesnit 1950

 
 
Bio 1 2 tænkt som boligmekka i2002
 
 
Bio Silkeborg operatørrum 1950
 
 
Bio Silkeborg, salsoversigt i 1950

 
 
Den Tredie Mand som åbningsfilm for den nye Bio i februar 1950

 
 
  
  

• Gå til Biografer på biografmuseet.dk | Biografer Oversigt
• Gå til København | Omegn | Nordsjælland | Vest, Midt & Syd
• Gå til Bornholm | Møn, Bogø, Lolland & Falster
• Gå til Fyn, Langeland, Thurø, Tåsinge & Ærø
• Gå til Sydjylland | Midt-Vest | Øst | Nord
• Gå til mere om Biograf-Teater (1906) | Fotorama | Biorama | Biograf-Teater (1907) | Kinografen | Kino / Kino-Teatret | Biograf-Teater / Biograf-Teatret / Biografen | Den Lille Biograf | Arena Centrets Biografer / Arena Biograferne | Rampelys / Cafe-Biografen / Den Lille Biograf | Teaterbiografen | Bio Silkeborg |
 
 
  
  

Gå til Bio, Silkeborg
 
Gå: tilbage - op
Opdateret søndag, 01 september 2024 13:37:34