| |
Kosmorama, København |
Tilbage til
forsiden
|
Skrevet af:
JG, biografmuseet.dk |
Dato:
01.10.2021 |
KOSMORAMA
Østergade 26
Åbnet 17. september 1904
Lukket 2. april 1923
Verdens første biografteater var beliggende i en salon i kælderen under Grand
Café på Boulevard des Capucines nr. 14 i Paris. Her fik verdens første
biografejer, Clement Maurice, tilladelse af myndighederne til at vise
kinematografiske billeder i ’Cinématographe Lumière’. Den 28. december 1895
åbnede han således sit teater, der rummede plads til 150 gæster. Entréen kostede
0,50 francs og hver forestilling varede en halv time. Dengang måtte operatøren
dreje fremvisningsapparatet med håndkraft og der var forestilling uafbrudt fra
kl. 10 formiddag og lige til midnat.
• Gå til
Registrant over Constantin Philipsens arkiv
• Gå til
For 50 aar siden aabnede det første biografteater
Programmet bestod af Louis Lumières allertidligste film fra 1894-95, der alle
varede knap et minut. 108 af Lumières sammenlagt over 1.400 film kan i dag ses
restaureret i samleværket fra 2017 af Thierry Frémaux, der blot bærer titlen
”Lumière!”. En enestående dokumentation. Flere af dem blev vist denne første dag
i 1895, der gav biografens indehaver en indtægt på 35 francs. Det svarer dermed
til, at der har været 70 mennesker inden døre i løbet af de fjorten timer, der
blev vist film. Nogen strålende begyndelse kunne man dermed ikke tale om. Det
varede nu ikke mange dage, før besøgstallet voksede og man rent faktisk begyndte
at tjene penge. Udgifterne var dengang minimale. Forlystelsesskat og afgifter
var endnu ikke opfundet og musikledsagelse benyttede man heller ikke endnu.
Biografen på Boulevard de Capucines viste udelukkende film. Der foregik ikke
andet. I Danmark fandt den allerførste filmforestilling sted på Halmtorvet (i
dag Rådhuspladsen) allerede et halvt år senere, den 7. juni 1896. Det skete i
Den Frie Udstillings lokaler, som lå i en træpavillon. Man gav det navnet
K(j)øbenhavns Panorama, hvor Vilhelm Pacht, der oprindelig var uddannet
kunstmaler, viste en håndfuld korte film af ligeledes omkring et minuts varighed
under titlen ”Kinoptikon”. Disse film var af amerikansk oprindelse og blev
spillet hver dag mellem kl. 14 og 22 til en entrépris af 50 øre. Det forklares i
avisomtaler, hvordan de levende fotografier blev projiceret fra et hul i
bagvæggen over på den modsatte væg i betydelig forstørrelse. Fremviseren i
Panorama kom fra amerikanske Thomas Edison. Træbygningen gik op i røg under lidt
dulgte omstændigheder i 1900.
|
Læs
mere her:
Biografer på biografmuseet.dk
Biografer Oversigt
Danmarks 70mm og Storformat Biografer
Stoleplaner - Galle &
Jessen's Oversigt over Københavnske biografer i 1950erne
Biografpremierer
1911 - 2020
Film- og Kinoteknik
7OMM Film og De Store Formater
Todd-AO, - det
sensationelle filmsystem
Mine damer og herrer,
"Dette er Cinerama"!
"Windjammer" i
Cinemiracle
CinemaScope |
VistaVision
Super Technirama 70 |
Panacolor
Dimension 150 |
Sensurround
High-Impact
biografdesign
|
I Danmark var det ikke folk involveret i filmproduktion, der tog sig af de
første filmforevisninger, men forretningsfolk fra underholdningsverden og
primært den lettere ende. De blev kaldt ’gøglere’; et ord der muligvis
forekommer mere nedsættende i dag end dengang. Forestillingerne var de første år
et sammensurium af film, lysbilleder og forskellige former for optræden. Nogle
biografer benyttede denne konstellation selv årtier senere, jf. bl.a.
’Cirkus-Varieté’ siden bedre kendt som
World Cinema eller andre
store forlystelsesetablissementer som den for længst forsvundne ’Kæmpe-Biografen’
på Aaboulevarden. Man tog ikke den nye opfindelse særlig alvorligt og slet ikke
som noget, der ville blive permanent. Ikke længe efter visningerne i
træpavillonen kunne man se levende billeder i eksisterende lokaler. Det var
mindre forretningslokaler, der i et snuptag blev omdannet til de allertidligste
teatre med levende billeder og anden underholdning. Det krævede blot den lokale
politimesters tilladelse. Derudover var der ingen regler.
Da danske filmpionerer begyndte at arbejde med filmoptagelser, kom der også
markedskræfter til, der tænkte mere langsigtet. De første visninger af danske
såvel som udenlandske film var alle primitive. De indeholdt ingen
kamerabevægelser og selv da filmene blev en anelse længere, var der ikke rigtig
nogen handling af betydning. Måske et enkelt komisk påhit, ting der gik i
stykker. Derfor dalede nyhedens interesse også lynhurtigt i starten af
1900-tallet. Mange af de første biograflokaler eksisterede kun få år eller endnu
kortere.
|
|
Først i 1904 kom den, der i bred enighed anses som landets første rigtige,
permanente biograf, der udelukkende viste film og ikke kombinerede visningerne
med anden underholdning. Det var Kosmorama i Citypassagen på Østergade, som er
den del af Strøget, der munder ud i Kgs. Nytorv. Biografen blev startet af
Constantin Philipsen
(1859-1925), der var uddannet fotograf. Han havde blandt meget andet arbejdet
som teaterfotograf på Casino i Amaliegade. Allerede i 1876 havde den unge
Philipsen vist lysbilleder på Svendborg Teater og som voksen havde han udviklet
en visningsteknik med to billeder ad gangen, hvilket gav en helt særlig
’levende’ virkning. Han præsenterede nu sine lysbilleder rundt om i Danmark, i
København bl.a. på Casino og populariteten bragte ham helt til USA, hvor han
turnerede med sit lysbilledforedrag. Philipsens interesse for de levende
billeder var tidligt vakt, men koncentrerede sig efterhånden om den kommercielle
udnyttelse og ikke selve skabelsesfasen, selvom han også senere blev involveret
i filmproduktion. Allerede i 1899 viste Constantin Philipsen med stor succes
korte film i både Christiania (Oslo) og Drammen i Norge og i Danmark gik han hen
og blev en af de helt centrale personer i den tidlige biografhistorie.
|
|
Den 22. juni 1902 havde Philipsen som repræsentant for det franske Pathé Frères
(i dag verdens ældste filmselskab grundlagt i 1896) i tilknytning til
forlystelsesetablissementet St. Thomas
på Frederiksberg Allé åbnet Odeon-Teatret (ikke at forveksle med den senere
Odeon-biograf på Nørrebro) i en træbygning
i stil med Panorama med plads til 200 gæster, som tidligere havde indeholdt
museum og vokskabinet. Problemer i forbindelse med ombygningen havde i sidste
øjeblik forsinket åbningen en uge. Åbningsforestillingens hovednummer var den
elleve minutter lange ”Les sept châteaux du diable” fra 1901 af Ferdinand Zecca,
som på dansk fik titlen ”De syv dødssynder”. Det var den hidtil længste film
vist i Danmark og opbygget som skuespil i akter var den direkte sensationel. Det
øvrige program bestod også kun af film, så det var faktisk en rigtig biograf,
men Odeon-Teatret eksisterede kun i tre måneder. Allerede sidst i september 1902
måtte man lukke på grund af manglende publikum. Bygningen var i øvrigt pilrådden
og styrtede sammen under et kraftigt snefald den efterfølgende vinter.
Træbygningen blev ikke den sidste af sin slags, der kom til at huse
biograf i københavnsområdet, men Philipsen nåede frem til, han måtte gå
nye veje, hvis publikum skulle overbevises. Både film og
biografindretning måtte der ske noget radikalt med. Således fandt han i
1904 frem til et lokale i baghuset inde til højre i Citypassagen, hvor
Kosmorama slår dørene op den 17. september med plads til 153 gæster
fordelt på klapsæder og bænke. Altså ikke mange flere end man kunne tage
imod ad gangen otte år tidligere i Paris. Biografens navn er en
sammentrækning af de græske ord ’kosmos’ (verden, universet) og ’horama’
(at skue). Der er billetsalg ud til passagen og til venstre herfor
gennem et minimalt vindfang direkte adgang til salen. En uniformeret
dørmand hidkalder interesserede publikummer blandt de forbipasserende
ude på Strøget. Kun navnet over indgangen til passagen og et par
plakater viser herudover vej til den nye biograf i Cityhus-komplekset
opført mellem 1900 og 1901 i fem etager af arkitekterne Christian
Arntzen og Erik Schiødte.
Der lokkes med film fra hele jordkloden med forestillinger mellem kl. 14 og 21
og hvert program varer omkring 25 minutter. Salen benævnes som ’fikst udstyret’.
Det tidligere forretningslokale er indrettet med stole, hvortil entré koster 50
øre. Billigere, unummererede rækker foran kan man fornøje sig på for blot 25 øre
og filmprogrammer koster 5 øre. De levende billeder akkompagneres af rolig
klavermusik frembragt af Th. Rasch, der i 1910 komponerer ”Gaucho-valsen” til
Urban Gads ”Afgrunden”. Den stakkels Rasch tjener aldrig en krone på den, idet
KODA-afgiften endnu ikke er opfundet.
Man kommer i biografens første program på rejse gennem Italien fra Venedig til
Napoli. Herefter følger trickfilmen ”Fra puppe til sommerfugl”, der tilmed var
farvekoloreret. Som hovednummer følger man en dristig indbrudstyvs farefulde
færd, der munder ud i en drabelig kamp med politiet på et hustag. Efter åbningen
bliver det slået fast, at programmet er et fortrinligt indslag på en indkøbstur
eller ved stævnemøder. Jo, man havde skam tidligt øjnet muligheder med de nye,
spændende biografer, hvor lyset blev dæmpet. Alle film kommer udelukkende fra
Pathé Frères, som Philipsen fortsat er i partnerskab med.
Den første spilledag kom der 50 kroner i kassen, hvilket svarer til et sted
mellem 100 og 200 gæster. Ligesom i Paris var det ikke just formidabelt, men
også i København kom der snart vind i sejlene. Offentligheden havde ellers
stærkt betvivlet, der overhovedet ville være omsætning i at vise levende
billeder så tidligt som om eftermiddagen, men Philipsen havde været af den
overbevisning, at Damerne dog lige så godt kunne se film i Kosmorama som spise
kager på konditoriet.
Kommende programmer blev sædvanligvis en kombination af rejsefilm, små
underholdende historier og indslag om dramatiske historisk begivenheder. Det
næste i rækken indeholdt således en film om ”Napoleon” og i december 1904 kunne
man følge ”Marie Antoinette” i ni tableauer fra en overdådig havefest til
skafottet, hvor hendes hoved falder for guillotinen. Alt sammen vanvittig
spændende for det københavnske publikum anno 1904-05 og det varede naturligvis
ikke længe, før Kosmorama fik konkurrence. På dette tidspunkt var Philipsen
allerede selv i færd med at ekspandere i provinsen og i november 1905 åbner han
Kosmograf-Teatret på Værnedamsvej, som
allerede året efter erstattes af
Royal Biografen ikke langt derfra
på Vesterbrogade.
|
|
Østergade
26 den 20. oktober 2021. Foto: Thomas Hauerslev
I september 1907 kommer grammofonen for en stund ind i biografsalen og film- og
lydoplevelsen bliver til ’Biophonen’ med forhøjet billetpris. Man er for en
stund fornøjet, men finder det dog hurtigt trættende og den traditionelle
klaverledsagelse tager atter over. Filmene er ikke længere kun franske
produktioner; der kommer også øvrige europæiske film på programmet, ligesom
danske film begynder at fylde. Kosmorama er samme år pyntet op med elektriske
lysekroner.
I 1908 indgår sønnen af en velhavende forretningsmand, Hjalmar Davidsen,
ejerskab med Philipsen og året derpå overtager han Kosmorama. Philipsen solgte i
det hele taget mange af sine biografer efter kort tids forløb, mens han kastede
sig over stadigt større biografprojekter. Det allerstørste skridt tager
Philipsen, da han i 1912 køber sig ind i Københavns gamle banegård og bygger den
om til Palads Teatret med 1.780
pladser. Det er intet mindre end revolutionerende for de fremtidige danske
biografer. Få år efter opfører Philipsen også storbiograferne
Kino-Palæet og
Rialto.
Hjalmar Davidsen går også ind i filmproduktion og i 1910 kommer ”Afgrunden” med
den filmdebuterende Asta Nielsen og teaterskuespilleren Poul Reumert op i
Kosmorama. Filmen er instrueret af Urban Gad og bliver tilsvarende skelsættende
for dansk films videre udvikling for ikke at tale om Asta Nielsens karriere. Der
er premiere den 12. september kl. 17.30 og med sine 38 minutter, er det den
hidtil længste film produceret i Danmark. Prominente gæster som Emma Gad ses
denne første dag for at overvære sin søns filmbedrift. Der spilles hvert tredje
kvarter med sidste start kl. 22.45. Børn har ikke adgang. ’Over adskillige af
scenerne var der en vildskab og lidenskab, der fuldstændig tog publikum fangen’,
kan man læse dagen efter. Publikum står øjeblikkeligt i kø længere ned ad
Strøget, end man nogensinde har set før og allerede dagen efter begynder man
første forestilling kl. 13.45. Filmen vises til den 30. oktober, hvilket er
usædvanligt længe på den tid, hvor programmerne oftest blev skiftet ugentligt.
Det blev også biografens rekord.
|
|
Efterhånden som filmene bliver længere, viser Kosmorama mellem de korte
samleprogrammer også film af længere varighed men sjældent over en time. Disse
har oftest gerne en kortfilm eller to hæftet på før hovedprogrammet. En række
betydningsfulde danske film efter ”Afgrunden” kommer også op i Kosmorama. Mange
af dem er fra filmselskabet Fotorama, som i mange år følger Davidsen og særligt
omkring 1. verdenskrigs begyndelse er der desuden nu rigtig mange tyske på
repertoiret. Krigen bliver ødelæggende for dansk filmproduktion i forhold til
salget til udlandet, ligesom den europæiske filmproduktion ligger underdrejet.
Det er i denne tid, Hollywood får overtaget. Dermed
kommer de amerikanske film også indendørs på Østergade, hvor lystspil med
Constance Talmadge får nærmest fast hjemsted i Kosmorama, der er blevet udvidet
bagtil i sommeren 1911 med ny indgang, før man når helt ind i baggården. Herved
skabes først nu en lille foyer med et minimalt billetsalg umiddelbart indenfor
til venstre og en lille passage her bagved ind mod salen, der nu får plads til
fem gæster flere end hidtil, nemlig 158. Der installeres samtidig toiletter for
publikum i kælderen i bygningen på den modsatte side af passagen, så man skal
helt ud af biografen, hvis man er trængende.
Efter succesen som producent på ”Afgrunden” bliver Davidsen tilknyttet Nordisk
Films Kompagni, hvor han fungerer som instruktør i en årrække. Han driver
fortsat Kosmorama, men i 1922 har biografen i en alder af 18 år udtjent sin
værnepligt. Biografen ligger trods den centrale placering lovlig tilbagetrukket
og de nærmeste strøgbiografer er heller ikke meget bevendt. Fælles for dem alle
er, at bevillingshaverne leder efter større og bedre lokaler. Det lykkes
Davidsen at få en midlertidig bevilling til
Det Lille Teater på Vesterbros
Passage (Vesterbrogade), som hermed overgår fra teaterdrift til biograf i
november 1922. I februar 1924 vender han tilbage til Strøget, da
Alexandra Teatret på Nygade
står færdigt. Denne nye strøgbiograf går hen og bliver byens førende indenfor
’kunstfilm’, hvilket svarer til ’artfilm’ i dag. Senere benyttede man også
betegnelsen ’kulturfilm’ om de titler, der ikke umiddelbart blev anset som
populærunderholdning.
|
|
I Kosmorama overgår bevillingen midlertidigt til Urban Gad, der så
eftertrykkeligt havde sat sit aftryk på netop denne biograf. Gad har i 1922
sammen med Thora Daugaard fået biografbevilling og står til at skulle overtage
Metropolteatret i Mikkel Bryggers Gade,
når dette også flytter over i
nye lokaler på Strøget. I mellemtiden
får man lov at gøre brug af Kosmorama, der dermed kan holde dørene åbne nogle
måneder endnu, selvom lokalet er nedslidt. Sidste film på plakaten spiller endda
længe. Det er A.W. Sandbergs vældigt populære danske udgave af ”David
Copperfield”, man har overtaget fra
Panoptikon, der selv overtog filmen
fra Palads Teatret, hvor den havde haft premiere i december 1922. I Kosmorama
spiller den fra 5. marts til 2. april 1923. Filmen er i normal spillefilmslængde
og fylder dermed programmet helt ud.
Blot fire uger senere lukker Victoria
Teatret, der også er placeret på Strøget på hjørnet af Frederiksberggade og
Nytorv. Her skal der nu være bankfilial og man har kig på Kosmoramas lokaler som
midlertidig nødløsning, men det bliver ikke til noget. Efter Dickens-eventyret
var første fuldgyldige kapitel i dansk biografhistorie overstået og Kosmoramas
lokaler overgår efter nogen tid til almindelig forretning.
Citypassagen som navn er for længst forsvundet, men indgangen fra Østergade
eksisterer i dag dog uden biografens krummelurer. I Bernikow Gården, som den nu
hedder, er det ikke til at se, lokalerne indenfor til højre engang rummede
biografdrift, men det er jo også hundrede år siden.
|
|
|
|
• Gå til
Biografer på biografmuseet.dk |
Biografer Oversigt
• Gå til København |
Omegn | Nordsjælland |
Vest, Midt & Syd
• Gå til Bornholm |
Møn, Bogø, Lolland & Falster
• Gå til
Fyn, Langeland, Thurø, Tåsinge & Ærø
• Gå til
Sydjylland |
Midt-Vest | Øst |
Nord
• Gå til mere om
Kosmorama: For 50 aar siden aabnede det første
biografteater |
|
|
|

• Gå til Kosmorama |
|

• Gå til Kosmorama |
|
Gå:
tilbage
- op
Opdateret
søndag, 02 februar 2025 11:50:10 |
|
|