| |
Sandheden om billedstørrelser og lærreder
|
Tilbage
til forsiden
|
Skrevet
af: Bofa, September 1953 |
Dato:
11.12.2010 |
De fleste biografejere kender sikkert allerede nedenstående
opstillinger, men for at oplyse alle om de rigtige billedstørrelser og
lærreder og for at modvirke vildledende oplysninger, som er opstået i alle
dele af verdenen, henledes Deres opmærksomhed på nedenstående tegninger og
på følgende forkalringer:
For
at vise hovedfejlen i ovenstående tegning behøver man kun at tilføje det
nuværende normale billede til den pågældende tegning, hvorved den kommer til
at se således ud: |
Læs
mere her:
Stumfilm, Tonefilm og nye Systemer
Fakta om Ljudformat
Fakta om Bildformat
Film- og Kinoteknik
|
Eftersom
alle billedstørrelser i ovenstående tegninger er anført med samme bredde, er
det åbenbart, at det nuværende billede - naar spørgsmaalet fremstilles paa
denne maade - bliver det største af dem alle, og dette er som bekendet ikke
tilfældet. Ellers havde man ikke ofret millionbeløb og en kollosal masse tid
for at opnå fremskridt og forbedring.
En anden og formentlig rigtigere maade at sammenligne paa vises på følgende
tegning, hvor højden af billedet er ens for alle.
|
7OMM Film og De Store Formater
Todd-AO, - det
sensationelle filmsystem
Mine damer og herrer,
"Dette er Cinerama"!
"Windjammer" i
Cinemiracle
CinemaScope |
VistaVision
Super Technirama 70 |
Panacolor
Dimension 150 |
Sensurround
Demonstration af Widescreen paa Fanø
CinemaScope 55
High-Impact
biografdesign
|
Begrænsede faktorer vedrørende
lærredsstørrelser
|
|
Lettest
overskuelige opstilling over de rigtige størrelsesforhold.
Eftersom flertallet af de større biografer i verden har
balkon, og eftersom der findes officielle bestemmelser og praktiske regler,
som angiver afstanden mellem lærred og de første stolerækker paa grundlag
af billedhøjden, er det aabenbart, at det er sigtelinierne fra de sidste
pladser paa gulvet, under hensyntagen til balkonens begrænsede indflydelse
og ovennævnte restriktioner i forbindelse med placeringen af stolene, som
bestemmer højden paa billedet, og som følge heraf paa det lærred, som
biografejeren ønsker at installere.
Undersøgelser, der fornylig er foretaget i denne forbindelse, viser, at faa
- om i det hele taget nogen - biografer har normale filmbilleder, som er mere
end 20 fod høje, og yderligere undersøgelser har klargjort, at med
undtagelse af en forholdsvis lille procent af tilfældene er den maksimale
højde begrænset til 23 à 24 fod.
Der findes faktisk ogsaa i alle biografer
grænser for det projicerbare billedes bredde, givet af bygningsarrangementet
i prosceniet, dersom et saadant findes, af lokalets hele bredde eller af
eventuelle udgange ved siden af det nuværende lærred; disse breddebegrænsede
faktorer kan give en hel del problemer, men biografejerne har anstrengt sig
over al maade for at overvinde dem.
Imidlertid ser man i disse verdensomfattende diskussioner om
lærredstørrelser ofte bort fra, at CinemaScope er et helt og færdigt billede,
ikke et nedskaaret standard film-billede, og at dette billedomraade ved
indspilningen er dobbelt saa stort som nogen anden metodes, og at omvendt - dersom
samme omraade bliver fotograferet med CinemaScope, bliver figurerne
betydeligt større og bedre. Dimensionerne kan derfor aldrig blive hovedsagen i et billede, produceret paa denne maade, selvom den virkelige
størrelse spiller en vigtig rolle.
|
|
Andre bredfilmsmetoder
|
|
For at udnytte den nuværende efterspørgsel
efter brede billeder, som oprindelig skabtes ved indførelsen af CinemaScope,
og yderligere som et middel til at forstærke interessen for de nuværende
sædvanlige film, har mange producenter anvendt et billedvindue, hvis
vertikale dimensioner er formindsket, og som man med en projektionslinse med
kort brændvidde giver billeder med forskellig bredde-højde-forhold paa
1,66:1, 1,75:1 og 1,85:1, 2,66:1, som det fremgaar af foranstaaende tegninger.
Billeder, som produceres i henhold til disse metoder, er kun forstørrede
standard-billeder, hvor øvre og nedre dele er bortskaaret, og er hverken
indspillet med de angivne bredde-højde-forhold eller forsynet med
stereofonisk lyd.
Eftersom skuespillernes hoveder i nogle af disse film, saaledes som de nu
vises, ofte fremkommer paa billedrammen, kan der ikke tillades nogen margin
for sigtelinien opefter, hvorimod sagen ligger anderledes for billeder,
produceret efter CinemaScope-systemet, hvorfor en vis tabsmargin ved
billedets overkant kan tillades for de bageste pladser paa gulvet.
Medens disse saakaldte brede billeder ikke giver større synsvidde end
sædvanlige billeder og mister større eller mindre dele af billedhøjden, saa
fordobles synsfeltet ved CinemaScope-systemet i forhold til sædvanlige
filmbilleder samtidig med, at hele højden bibeholdes.
|
|
Mirakel-spejllærredet. (Miracle Mirror Screen)
|
|
Som enhver biografejer ved, er omkostninger
til buelampers drift (vedligeholdelse, kul og elektricitet) samt
afskrivninger noget, man maa regne med i enhver biograf, og der er derfor
grund til med en vis misfornøjelse at betragte eventuelle forøgelser af
disse udgifter for at fordoble bredden og dermed ydeevnen af det
forhaandenværende lærred. Efter flere aars forskning og et anseligt beløb,
anvendt til eksperimenter og fabrikation, er der nu skabt et lærred,
mirakel-spejllærredet (MiracleMirror Screen), som ved sin installation ikke
alene holder disse omkostninger nede paa næsten samme niveau, men som endog
faktisk gengiver mere lys til publikum, og hvad der er vigtigere: gengiver
det med langt bedre fordeling, skarphed og tilbagekastning.
Dette resultat opnaas ved en meget speciel belægnings og prægningsmetode,
som fordrer mange produktionsskridt ved tilvirkninger samt et omhyggeligt
udvalg af materialer, hvilket naturligvis altsammen forøger omkostningerne
betydeligt.
Disse belægnings- og prægningsmetoder er kun en lille del af de
grundlæggende forhold, som bidrager til mirakel-spejllærredets ydeevne, der
bestaar itusindvis af smaa omhyggeligt opbyggede og placerede separate
gengivende omraader, der vil kunne sammenlignes med smaa forhøjede spejle.
Hver eneste af disse smaa enheder gengiver lys med en omhyggelig fordeling,
forudbestemt af størrelse, form og placering af hver gravering, og som
kontrolleres af den omhyggelige og indviklede gravering af
prægningscylindrene-
Den ydeevne, som fremkommer paa denne maade, kan derfor ikke sammenlignes
med de sædvanlige ydeevner af lærreder, som opnaas ved sprøjtning,
paalægning, dypning eller nogen af de mange andre enkle og meget mindre
kostbare metoder, som nu er i brug. Det er derfor ikke mærkeligt, at det
arbejde og de omkostninger, som fremstillingen af et saadant lærred har
medført, samtidig belønnedes med et resultat, som er lige udmærket for alle
former for projektion, hvadenten det er CinemaScope, 3-dimensionelle film,
almindelige film eller storbilledstelevision. Disse lærreder vil derfor vise
sig at være selv det bedste universallærred langt overlegne indenfor
ethvert af de nævnte omraader. Mirakel-spejlærredet kan købes i alle
størrelser, i højder op til 35 fod (10,67 meter) og i en hvilken som helst
bredde.
|
|
|
|
•
Gå til Sandheden om
billedstørrelser og lærreder |
|
Gå:
tilbage
- op
Opdateret
søndag, 02 februar 2025 11:55:34 |
|
|