| |
Tycho Brahe Planetarium og Omnimaxteater
|
Tilbage til
forsiden
|
Skrevet af: Thomas Hauerslev |
Dato: 01.02.2021 |
Arkitekt M.A.A. Knud Munk, brugte tre år på at tegne planetariet.
Bygningen består
af en 35 meter høj skråt afskåret cylinder, der indeholder
planetariesalen, en lav bygning med bl.a. hovedindgang, auditorium
og administration samt en forhal med trapper til planetariesalen.
Tycho Brahe Planetarium var i 30 år (1989-2019) udstyret med IMAX
systemet, der var det mest spektakulære af alle de 70mm filmformater
vi hidtil har set i Danmark. Publikum sad på luxus stole i en
biograf med 30 graders hældning - nærmest som at sidde og nyde
udsigten på en bjergside. "Udsigten" var et 1000 m2 stor
kuppellærred, der helt omsluttede publikums synsvinkel med store
skarpe billeder og 6-kanal stereolyd.
I København var det Omnimax versionen der blev installeret i Tycho
Brahe Planetariet. En filmoplevelse lidt i samme stil som den
"first-person" oplevelse man kunne opleve med
Cinema 180 på Dyrehavnsbakken, Tivoli, Tivoliland, Tivoli
Friheden i 1970erne og 1980erne. Lige så underholdende, men teknisk
MEGET bedre.
Siden starten af 1970erne har IMAX Corporation produceret nogle af
de mest spektakulære dokumentarfilm, der nogen sinde er set, heraf
er flere blevet Oscarnomineret. IMAX gav publikum mulighed for at
rejse ud til ellers utilgængelige steder. Med IMAX kom publikum
ombord på rumfærgen flere gange og gav for første gang almindelige
mennesker mulighed for at se Jorden i levende billeder i hidtil uset
detaljerigdom. NASA's astronauter beskriver selv IMAX oplevelsen som
det næst bedste, efter at være der selv. Overalt har det store IMAX
kamera fotograferet vores klode på knivskarp 65mm film. Fra
Sahara's ørken til vraget af Titanic på bunden af Atlanterhavet. Fra
kolde Sydpolen og til verdens store tropiske regnskove. Fra toppen
af Mount Everest i Himalaya, til Grand Canyon i USA og videre til
Great Barrier Reef i Australien. Publikum beundrede de store skarpe
billeder, fordi det gav dem en fantastisk illusion af at være der
selv.
På et splitsekund kan man med en telefon, søge nærmest ubegrænset
naturvidenskabelig filminformation om alt mellem himmel og jord.
YouTube og utallige streamingkanaler står klar til at vise dig alt
om alle tænkelige emner hvor end du måtte ønske det. Sådan var det
ikke 1980'erne, hvor der groft sagt kun eksisterede dokumentarfilm
på "flow-TV". Naturvidenskabelig information blev distribueret til
den brede befolkning via magaziner og bøger, TV, og i Folkeskolen på
16mm film leveret af Statens Filmcentral. INGEN af disse "platforme"
kunne dog leve op til IMAX oplevelsen på et lærred, der var seks
etager højt og fyldte hele din synsvinkel. Kun få filmformater kunne
levere en bedre biografillusion af at "være der selv" end
IMAX kunne.
I 1989 kom IMAX formatet endelig til Danmark, da "Tycho Brahe
Planetarium" åbnede i København. IMAX blev udviklet i 1970 i Canada,
og var det bedste og mest avancerede filmsystem man kunne installere
på den tid. En storby med en IMAX biograf var noget helt særligt og
eftertragtet. I 1989 var der 65 IMAX biografer verden over i kun 15
lande. IMAX blev en integreret del af mange nye planetarier og
museer i disse år. I løbet af 1980erne begyndte IMAX biografer
derfor at dukke op i Europa. Beekse Bergen (NL 1981), Bradford (UK
1983), Omniversum (NL 1983) og Paris' La Geode (FR 1985) var de
første fire Europæiske biografer indrettet med det Canadiske
filmsystem.
De første planer om at bygge et planetarium i København går helt
tilbage til 1961 hvor Carlsbergfonden indkøbte en stjerneprojektor,
og forærede den til Københavns Kommune i anledning af 150 året for
brygger Jacobsen's fødsel. Stedet skulle hedde Carlsberg Planetarium
og ville koste 5 millioner kr. Arkitekt M.A.A. Knud Munk stod for
tegningerne til det nye planetarium. I 1963 var der planer om
placeringer ved Bellahøj, i Valby Parken eller i Fælledparken, men
alle planerne måtte endeligt opgives i 1974 pga politiske
stridigheder om placeringen og ikke mindst prisen på et planetarium.
Projektoren blev solgt til et planetarium i Stuttgart i Vesttyskland.
Der gik 10 år til før planer om et nyt planetarium atter dukker op i
medierne. Frederiksberg Bladet skrev den 26. marts 1985, at Bodil og
Helge Petersen har foræret Urania Fonden (af 22.11.1983) 50
millioner kroner til bygning af et planetarium vis-a-vis Sheraton
hotellet. Det var en af de største private gaver nogensinde i
Danmark. Bodil og Helge Petersen var på det tidspunkt begge over 80
år gamle.
• Urania Fonden
• Tycho Brahe
Planetariet (Astronomisk Tidsskrift)
•
Grundstensnedlæggelse (Astronomi og Rumfart)
|
Læs mere her:
Tycho Brahe Planetarium
IMAX Dome
/ Omnimax Film
PDF: Program efterårsferie 2004
PDF: Stoleplan 2020
Filmflyers Planetariet
|
Skitse
til udformningen af Tycho Brahe Planetarium med den centrale OMNIMAX
biograf. Et alsidigt kulturhus hvor man forventede 350.000 -
400.000 gæster om året.
Bodil Pedersen (1905 - 1995), der var kendt fra "Bodil's Biobrød" på Borups
Allé, var datter af Thorvald Petersen, der stiftede medicinalfirmaet
Novo i 1925.
Helge Pedersen (1905 - 1998) var meget interesseret i astronomi, og
ville gerne dele den interesse med danskerne. Helge Petersen
forklarede, hvorfor han mente, at København skulle have et
planetarium.
"Planetariets inderste ide er at
fremme interessen for astronomien, som Tycho Brahe kaldte den ældste
og ædleste af alle videnskaber. Derfor."
Gaven blev givet til Københavns Kommune, da bygningen ikke kunne
opføres i Frederiksberg kommune, som manglede en velegnet byggegrund.
Det var planen, at Planetariet skulle åbne i december 1987 og at det
skulle blive det bedst udstyrede og mest moderne planetarium i hele
verden. Et alsidigt kulturhus hvor man forventede 350.000 - 400.000
gæster om året. Det ville blive en ny turistattraktion i København,
da et planetarium har stor folkeoplysende værdi. Der skulle også
være mulighed for at vise lasershow og computergrafik. Den
underholdningsmæssige værdi var også høj, da Planetariet skulle
indrettes til at vise Omnimax film. Der blev budgetteret med, at
billet- og souvenirsalg kunne financiere driften.
Inden man kunne foretage det første spadestik, skulle der udarbejdes
en lokalplan for området, og der skulle forhandles med
Fredningsstyrelsen. Forslaget blev forelagt den samlede magistrat i
Københavns Kommune den 18. marts 1985. Planen godkendes af
Borgerrepresentationen, og grunden hvor planetariet skulle ligge,
sælges til Uraniafonden for 4.000.000 kr. Grunden, matr. nr 228
Vestervold kvarter, havde en værdi af 7.250.000 kr heraf grundværdi
6.053.700 kr jvf 17. alm vurdering af 1. april 1984. Kommunen er
meget langsom i optrækket, og hele planetariet er i fare for at
smuldre økonomisk bl.a. pga. Skattereformen fra 1987. Hans Nebel
(SF) mente:
"Pengene burde bruges til et
musiksted a la Pompidu i Paris. Det ville kunne samle alle mennesker".
Efter en lang og bitter debat om placeringen af Planetariet i
borgerrepresentationen blev det vedtaget den 26. juni 1985 at bygge
Planetariet. Socialdemokratiet og de Konservative stemte for med 28
stemmer, og VS, SF og de Radikale stemte imod med 18 stemmer. Så
havde byggeriet også været igennem tre udvalg: Byplan- og
trafikudvalg, Budgetudvalg og Kulturudvalg.
|
|
Indvielse
i november 1989. Personalet er iført Tycho Brahe inspireret
hovedbeklædning. Foto: Thomas Hauerslev
Hvor Planetariet ligger i dag, lå der oprindeligt en rød
murstensbygning, der bl.a. husede København Kommunes's forhenværende
saltlager, Kommunens vejkontor & Retshjælpen. I 1975 da kommunen
ikke længere skulle bruge bygningen som lager til vejsalt, blev
bygningen i stedet indrettet som kurturhus under navnet "Saltlageret".
Det var en stor og populær musikscene, som havde et trofast publikum,
og en lang række musikere som f.eks B. B. King og Gasolin spillede
koncerter i "Saltlageret". Lokalet blev også brugt til andre
arrangementer, som f.eks. LP-plademesser og lignende.
For at gøre plads til Planetariet, skulle Saltlageret skulle rives
ned og grunden skulle byggemodnes. 5x Kaj og Sofaløven spillede den
sidste koncert den 4. april 1987, og benyttede samtidigt lejligheden
til at protestere mod nedrivningen og mod overborgmester Egon
Weidekamp's "enevælde". Under afskedsfesten blev der kastet med
flasker og råbt ukvemsord efter kulturborgmester Tom Ahlberg (SF).
Musikstedet havde et stort publikum, og der opstod tumultagtige
scener og optøjer, da nedrivningen startede dagen efter. Saltlageret
blev besat af BZ'ere med slangebøsser og køller. 150 politifolk
måtte fjerne de uønskede gæster. De væltede og satte ild til en
politibil, og knuste ruder på hotel Sheraton. 54 personer blev
anholdt. Saltlageret blev revet ned den 18. maj 1987, og den 1. juni
1987 skulle grunden være ryddet og Kommunens vejkontor & Retshjælpen
skulle finde nye lokaler.
Bodil Petersen var ulykkelig over at de unge mistede deres musiksted.
Urania fonden tilbød 3.000.000 kr i kompensation til indretning af
det tidligere maskinhus på Københavns Vandværks grund ved Axeltorv.
Senere i 1987 åbnede "Pumpehuset" i Studiestræde 52, som nyt
musiksted til erstatning for "Saltlageret".
• Galleri: Planetariet bygges
1985-1989
Arkitekt M.A.A. Knud Munk, der også havde været tilknyttet Carlsberg
Planetarium 30 år tidligere brugte tre år på at tegne planetariet.
Knud Munk havde også tegnet Gladsaxe Rådhus' nye tilbygning,
Ringsted Bibliotek og Carlsbergs bryggeri i Northhampton i England.
Bygningen blev placeret på bastionen ud i Skt Jørgens sø og består
af en 35 meter høj skråt afskåret cylinder, der indeholder
planetariesalen, en lav bygning med bl.a. hovedindgang, auditorium
og administration samt en forhal med trapper til planetariesalen.
Grunden blev piloteret med 200 betonpæle i 5-8 meters dybte. Betonen
blev støbt på stedet og skalmuret med blå glaserede teglsten.
Bruttoetageareal er 3310 kvadratemeter, heraf er 1300 kvadratmeter
bebygget. Interiøret er udført rå beton i brutalistisk stil. I huset
er der også undervisningsfaciliteter og udstillingsrum til skiftene
udstillinger. Ud mod søen er der restaurantfaciliteter og restaurant
Cassiopeia havde plads til 90 gæster indendørs og 75 gæster udendørs.
|
|
I
centrum af bygningen ligger planetariesalen med det imponerende
kuppellærred på 23 meter i diameter. Planetariesalen er et cirkulært
rum, der er skråtstillet 30 grader i forhold til vandret plan.
Stolerækkerne er opstillet på trappe- og niveauopbygninger. Det er
en amfiteatralsk placering, der giver en stærk illusion af at
befinde sig i universet. Publikum går ind nederst i salen før
forestillingen starter, og ud øverst efter forestillingen. Der er
installeret elevator til operatørrummet og udgangene fra salen. Der
er plads til 273 gæster, der sidder i behagelige franske
Quinettestole i turkis stof samt plads til tre kørestole.
Lærredets areal er 1000 m2 og opbygget af perforerede
aluminiumsplader. Bortset fra en lille del helt i toppen, blev ca
800 m2 af lærredet anvendt når der blev vist IMAX film og alle 1000
m2 når stjerneprojektoren var i brug. Bagerst i salen er der
installeret en række lysbilledapparater, der anvendes til
planetarieforestillingerne.
Fortrængningsventilationen i planetariesalen er det første af sin
slags i verden. Salen køles ned om natten udelukkende ved hjælp af
kølig natteluft, der blæses ind bag hver stolesæde.
Planetariet huser også et stort udstillingslokale "Tycho Salen" - indrettet lige
under planetariesalen. Her kan man lære alt om vores eget solsystem.
Store modeller af alle solsystemets planeter omkranset af en gul
neon ring, der symboliserer størrelsen på Solen. En vaskeægte sten
fra Apollo 17's mission til Månen i 1972, et stort panorama fra
månens overflade og flere andre ting er udstillet. Man kan sige at
dette område er biografens foyer, hvor gæsterne venter på at blive
lukket ind før filmen starter. I rundgangen omkring planetariet, er
der også udstillet flere forskellige ting, bl.a. en 1:1 model af
Danmarks første sattelit i naturlig størrelse. Satelitten hedder
Ørsted, opkaldt efter elektromagnetismens opdager og fader, Hans
Christian Ørsted (14. august 1777 - 9. marts 1851).
Den 6. maj 1987 blev det besluttet, at indvielsen skulle finde sted
i september 1989, og navnet skulle være "Tycho Brahe Planetarium",
opkaldt efter den verdensberømte Danske astronom Tycho Brahe (14. december 1546 – 24 oktober 1601). Den 22. februar 1988 blev
grundstenen nedlagt, og den markerer hvor planeterne Saturn og
Uranus stod præcis den dag. Grundstenen er egentlig er en
bronzeplade, der er nedstøbt foyerens gulv. Pladen har tidsangivelse
efter "Juliansk Datum", som tager sit udgangspunkt 4713 fvt. Mødet
mellem Mars og Uranus sker JD-dato 2447214,37. Systemet blev
opfundet i 1582 af franskmanden Joseph Justus Scalinger.
Inskriptionen er Tycho Brahes valgsprog:
"Non haberi - sed esse" (Ikke at
synes - men at være).
Grundstenen blev nedlagt i 400 året
for Tycho Brahes bygning af Uranienborg på Hven. Der er rejsegilde
den 14. oktober 1988. I samme måned tager ledelsen til USA for at
indkøbe de første film. Tycho Brahe Planetariet A/S bestyrelse
bestod af Bent Jørgensen (ZOO), astronom Richard M. West og
universitetsprofessor Henning Sørensen. Planetariets første direktør
Nils Armand Petersen, søn af Bodil og Helge Petersen, var
oprindeligt uddannet som bagermester.
Der var en stor forhåndsinteresse for at få billetter til Planetariet, og den 7. juli
1989 - fire måneder før åbningen - var der allerede solgt 25.000
biletter. I vores Skandinaviske nabolande var der også planer om at
bygge IMAX biografer. Den 16. oktober 1992 åbnede Omnimax biografen
"Kosmonova IMAX Dome" med 330 pladser i Stockholm. Nogle år senere
den 1. maj 1998 åbnede "Panasonic IMAX" i Oslo med 244 pladser.
Desværre havde "Panasonic IMAX" en meget kort levetid, og den
lukkede igen allerede 1. juni 2002.
•
IMAX Biografer i Skandinavien
|
|
Bodil
og Helge Petersen sammen med IMAX's William C. Shaw (til højre) ved
invielsen af Tycho Brahe Planetariet i 1989. Bill Shaw (1929-2002)
var en af IMAX's grundlæggere sammen med
Graeme Ferguson, Roman Kroitor og Robert Kerr.
Foto: Tycho Brahe Planetarium.
Tycho Brahe Planetarium åbnede sine døre for publikum den 1.
november 1989 og var Skandinaviens første Omnimaxbiograf. Endelig
lykkedes det at bygge et planetarium til danskerne og til
Københavnerne i særdeleshed. Dagen før var der gallaåbning under
stor festivitas, hvor bl.a dronning Margrethe II deltog som gæst. En
stolt direktør for Planetariet bød dronningen og gæster indenfor i
de nye flotte lokaler.
Blandt æresgæsterne var også en af IMAX Systems Corporations'
grundlæggere William "Bill" C. Shaw (1929-2002). Bill Shaw havde
stået udviklingen af alle de enkelte dele af IMAX teknikken:
Imax biograferne, IMAX projektoren, kamera og andet udstyr, og
endvidere Imax Dome (Omnimax), Imax 3D, Imax Solido, Imax Magic
Carpet, og Imax HD. Det var også Bill Shaw, der i 1985 i Hollywood
repræsenterede IMAX, da han modtog den fornemme filmpris: "OSCAR"
(SCIENTIFIC OR TECHNICAL AWARD (Scientific and Engineering Award)),
der blev givet til IMAX Systems Corporation med begrundelsen "for
at udvikle en metode til at fotografere og præsentere high-fidelity,
storformatfilm optaget med vidvinkel" [Oscar plaque]. I 1996
måtte han til Hollywood igen. Denne gang have Akademiet opgraderet
prisen til en "rigtig" OSCAR statuette. Prisen blev tildelt IMAX
Corporation med den samme begrundelse som i 1985.
• Åbningstale
• Indvielse ved E. Fogh
Hansen
• Indvielse ved Helge
Petersen
• 10 års jubilæum ved
Richard West (1999)
Fra åbningens start var der forestillinger hver fulde time fra kl 9
om morgen til kl 21 om aftenen. Hver tredie time blev der
præsenteret en stjerneforestilling. Første film på det store
kuppellærred var IMAX filmene "The Dream is Alive" og Ron
Fricke's smukke time-lapse kortfilm om Halley's komet, "Sacred
Site". Omtrent 2/3 af alle forestillinger var Omnimax
filmforestillinger 1/3 var stjerneforestillinger.
|
|
"Tycho
Salen", lige
under planetariesalen med store modeller solsystemets planeter omkranset af en gul
neon ring, der symboliserer størrelsen på Solen. Foto: Thomas Hauerslev
De første udstillinger handlede om Tycho Brahe, ESO (Det Europæiske
Sydobservatorium) og generelt om Astronomi og Rumfart.
Udstillinger
01.11.1989 Særudstilling om Tycho Brahe
01.11.1989 ESO Det Europæiske Sydobservatorium
01.11.1989 Astronomi og Rumfart
01.05.1990 Astronomiens Historie fra 1429 frem til i dag + Mars
sonden Phobus
01.05.1990 - 30.09.1990 "Sputnik" Sovjetisk Astronomi og Rumfart +
Soyuz Rumdragt
23.08.1999 - 14.11.1999 Extreme Pictures
2000 Dyk med Delfiner
09.02.2002 Det Aktive Univers
I 1989 ved åbningen kostede biografbilletterne 60 kroner, men så var
der også fri adgang til udstillingen i foyerne. Billetpriserne
varierede en anelse afhængigt af f.eks. spilletid. "At the Max",
som var en IMAX koncertfilm med The Rolling Stones med en spilletid
på 90 minutter excl. pause og kostede 100 kr at overvære. Til "At
the Max" forstillingerne blev der iøvrigt også kun solgt
maksimalt 222 billetter således, at kunderne ikke kom til at sidde
på de allerforreste rækker.
Planetariet var en stor succes, og kunne således byde gæst nummer
1.000.000 velkommen allerede i april 1991. Nyhedens interesse dalede
lidt i 1991 og 1992 indtil det årlige antal gæster fandt et
naturligt leje på omkring 350.000. Sommeren 1993 havde en daglig
indtjening på over 130.000,- kr. Et beløb der automatisk udløste
iskager til personalet.
En af billetsalgsannekdoterne fra Planetariet er historien om
kronprinsen. Kronprins Frederik, der var en ivrig gæst i de første
år, kom en gang imellem på privat besøg og ville betale med sit
Dankort. Billetdamen tager hans kort og kører det igennem. Imens han
står og venter siger hun til ham:
"Kortet er udløbet!"
"Hvad!", svarede han noget
overrasket,
-, indtil han fandt ud af, at
billetdamen tog gas på ham, hvorefter han grinede.
Fra åbningen af Tycho Brahe Planetarium i 1989 og indtil 2005 havde
5,5 millioner gæster siddet i planetariesalen's 273 stole og set
mange tusinde forestillinger, særforestillinger, skolearrangementer,
premierer, pressemøder, firmaarrangementer og lignende. Stolene var
efterhånden meget slidte og de skulle udskiftes med nye og mere
behagelige stole.
|
|
240
flotte nye røde biografstole og Carl Zeiss stjerneprojektoren type
VI TD lige midt i biografen (2005). Foto Thomas Hauerslev
Planetariet fik udskiftet de gamle stole med 240 nye og bredere
sæder i januar 2005. Renoveringen af planetariesalen og
udskiftningen af stolene tog tid, og Tycho Brahe Planetarium holdt
lukket lukket fra 1. januar til 14. januar 2005.
Ny digital fremvisningsteknik fra Barco blev introduceret i 2006 som
supplement til IMAX. I planetariesalen blev der installeret to DLP
projektorer, der også kunne vise 3D film. Med disse projektorer har
Planetariet bl.a. vist "Sea Monsters"
og "Dinosurs Alive" i 3D versioner. I forestillingen med
"Martin & Ketil på Mælkevejen" indgik der også 3D elementer samt
IMAX film. "3D" var det store "buzz word" på den tid. Alt skulle
være 3D, og Planetariet kom med på vognen med ikke mindre end en
kongelig åbning. Den 10. januar 2006 indviede HKH Kronprins Frederik
Planetariet's nye digitale 3D-teknik. Almindeligt publikum kunne
komme ind og se den nye teknik fra den 14. januar 2006.
Med
de nye 3D-briller får du en overvældende oplevelse af at være helt
tæt på, ”nærmest inde i” filmen. Oplev den kombinerede forestilling
”Månen og Den Blå Planet”, som består af en Tom Hanks-produceret 2D
IMAX-film om månelandingerne og en rørende 3D-animationsfilm for
børn om Jordens sårbare økosystemer.
"Månen". Kun 12 mennesker har gået på Månen – du bliver
den næste! Mellem 1969 og 1972 rejste 12 astronauter til Månen. Det
betød, at mennesket pludselig kunne sætte sit fodspor på et sted,
som man hidtil kun havde fantaseret om. Månen var nu mere end blot
en hvid skive på nattehimlen – det var et sted med bjerge, dale,
kløfter og store sletter. Apollo-astronauterne er de virkelige
opdagelsesrejsende. I denne IMAX-film kan du tage med astronauterne
til Månen og opleve deres historier, som det aldrig har været vist
før.
"Den Blå Planet". Se Planetariets første digitale
3D-film, og oplev vores klodes enestående økosystemer på tæt hold –
fra de fugtige regnskove på Borneo, de enorme ismasser i de arktiske
områder til havets fascinerende landskaber. Få fornemmelsen af selv
at dykke ned i de forskellige miljøer. Gennem animerede fortællinger
illustrerer børnefilmen på medrivende vis nogle af jordklodens
største udfordringer. Forestillingen sluttes af med en kort
rutsjebanetur i 3D.
• Gå til
"Havet's
Giganter"
• Gå til
"Hidden Universe"
Samme år som den digitale teknik blev introduceret, blev
foredragssalen i foyerområdet ved siden af billetsalget også
indrettet som 3D biograf. "Bio 2" blev benyttet til at vise
underholdende computeranimerede kortfilm. Indluk og udluk foregik
helt automatisk og fremvisningen var naturligvis i digital standard.
Repertoiret var kortfilm på omkring 10-15 minutters spilletid, og
der blev spillet tre-fire film i timen dagen igennem. Den digitale
virkelighed blev yderligere skærpet den 23. april 2015. Den dag fik
Planetariet konkurrence på IMAX eksklusiviteten da CinemaxX på
Fisketorvet åbnede
"....den første IMAX-biograf i Norden
med Nordens største lærred".
• Gå til
Den nye digitale 3D-biograf
• Gå til
Hvordan kan det være IMAX, hvis det er digitalt?
Det var ikke alle der var lige begejstret for de digitale
forestillinger.
Som f.eks Elias Eliot, der på Trustpilot den 2. juli 2014 gav oplevelsen
1 [en] stjerne, og den verbale bedømmelse "Dårlig. Det har intet med IMAX at gøre".
Han fortsatte [forkortet]:
På Planetariets hjemmeside står der, at
der vises film i IMAX formatet. Det er en sandhed med store modifikationer.
For at se en film der reelt er indspillet i det format, skal man lede godt
og grundigt på hjemmesiden. De film der primært vises - i dette tilfælde
"Det Skjulte Univers", er film indspillet i 1:85 format, og så strukket
ud til at passe på kuppellærredet. Billedet er sløret og ikke særlig pænt.
Skal du se en film [i Planetariet], så sørg for at sikre dig, at det er en
reel IMAX film, du går ind og ser. For det er nu mere undtagelsen end
reglen, at de vises. Og til den kvalitet de sætter på lærredet nu, er
billetprisen helt vanvittig.
|
|
Stjerneforestillinger
|
|
Her
ses lærredet med et lille udsnit at vores lokale afdeling af
Mælkevejen, med vores egen sol i centrum og planeterne cirklede
herom. Foto Thomas Hauerslev
Helge Petersen, der stod bag ideen om Planetariet, havde som ønske,
at
".....fremme interessen for
astronimien".
Det var det enkle formål med Planetariet, og for at nå dette mål
viste viste Planetariet fra begyndelsen i 1989 egenproducerede
stjerneforestillinger, der forklarede alt om astonomi og
verdenssrummet. Planetariet beskrev deres stjerneforestillinger
sådan her på hjemmesiden:
En
Stjerneforestilling er bygget op omkring et astronomisk emne.
Stjerneprojektoren i midten af salen kan vise over 9000 stjerner og
planeter. Sammen med specialeffects, laserscannere,
planetprojektorer og det avancerede lydsystem bliver
Stjerneforestillingen en helt speciel oplevelse. Læn dig tilbage og
nyd himmelhvælvet over dig. Vi viser følgende stjerneforestillinger:
"Løvens Himmelbrøl". En Stjerneforestilling for mindre børn. Hør
om Solen, stjerneskud, planeter, galakser og stjernebilleder. Få
svar på spørgsmål som: Hvordan opstår regnbuen? Hvorfor er Månen
nogle gange hel og andre gange halv? Hvorfor er der forskel på
sommer og vinter. Inspirationen er hentet fra børnenes eget univers,
og under Rumteatrets kuppel fyldes hele synsfeltet med stjerner,
planeter og farverige tegninger. Det er en kæmpebilledbog, der
foldes helt ned om ørerne på publikum. Vi tager ud på en fælles
opdagelsesrejse i denne tegnede fabel om himlen og naturen omkring
os - dag og nat. Løvens Himmelbrøl henvender sig til børn mellem 4
og 8-10 år. Forestillingen varer ca. 30 minutter.
"Rundt
om Solen - generel astronomi". Jorden kredser ligesom de andre
planeter om Solen. Fra Jorden ser planeternes bevægelser derfor til
tider anderledes og indviklede ud. Vi følger planeternes stillinger
på stjernehimlen og finder ud af, hvorfor de kun findes i
dyrekredsens stjernebilleder. Efter "Rundt om Solen" vises en kort
3-D-Omnimax-film: "Vi er født af stjerner".
Til Planetariets egenproducerede stjerneforestillinger kom den den
store Carl Zeiss stjerneprojektor i brug flere gange om dagen.
Forestillingerne blev spillet imellem IMAX forestillingerne.
Stjerneforestillinger med Carl Zeiss stjerneprojektoren bestod af
rolige knivskarpe bevægelser henover det store lærred så man kunne
se hvad der foregik med planetbevægelser osv. Forestillingerne
varede godt 45 minutter, og bestod af musik, speak og lysbilleder på
det store lærred. Det var nogle helstøbte forestillinger for
publikum i alle aldre, der var meget spændende.
I mange år var Planetariet synonymt med Enya's musik. I foyeren og i
planetariesalen - eller kuppelsalen, eller rumteatret, som den også
blev kaldt, flød Enya's musik ud af de store JBL højttalere i et
behageligt niveau indtil mørket sænkede sig. Den dyre
stjerneprojektor blev også brugt til at introducere alle IMAX
forestillinger. Med en "Den aktuelle stjernehimmel"
fik publikum en 5-minutters præsentation af stjernehimmelen lige den
dag i København. Man kom i rigtigt godt IMAX- og stjernehumør når
Palle begyndte at fortælle om stjernehimlen, imens han guidede os
rundt blandt stjernebilleder og planeter på lærredet med den grønne
laserpil.
Stjerneforestillingerne spillede i omtrent 20 år, men blev omkring
2008 taget af plakaten. Dette skyldes ifølge producer af
stjerneforestillingerne (1988-2008) Susanne Armand flere årsager.
For det første var de meget dyre at producere, men publikum blev
ofte skuffede, da de ikke helt vidste hvad en stjerneforestilling
var.
|
|
Første
generation af billetdesign med bygningens karakteristiske striber.
Stjerneforestillinger fra de første år:
01.11.1989 Tycho's Stjerne + "Sacred Site" i Omnimax
xx.04.1990 Planeternes Udforskning. Med Voyagerrumsonderne på
rumrejse (klokken 14, 17 og 20)
09.11.1990 Stjernen over Betlehem. Oplev hvad de vise mænd fra
Østerland så. En planet, en komet eller en supernova
26.12.1990 Liv i Universet. Findes der liv andre steder? + "We
Are Born of Stars" i Omnimax
xx.01.1992 Den Lunefulde Måne
xx.04.1992 Rundt om Solen. Om generel astronomi.
31.08.1992 Drømmen om Mars med laseranimationer og special effects +
Omnimax Mars flyover
1996 Løvens Himmelbrøl
2000 "Solen - livets stjerne"
Lasershow
1993 Beat the Visions
1996 Ambient Laser Trance in the Dome
Stjerneprojektoren fra Carl Zeiss, der stod i centrum af
planetariesalen var den nyeste state-of-the-art maskine af sin art
dengang. Den kunne vise stjerner og planeter og et hvilket som helst
stjernebillede, man måtte ønske. Projektoreren blev installeret i
juli 1989, omtrent 4 måneder før åbningen af planetariet. Modellen
var en Carl Zeiss stjerneprojektor type VI TD (Tilted Dome).
Maskinen kostede 14 millioner kr. og blev indkørt i april 1989 i
Vesttyskland. Carl Zeiss i Oberkochen tilbød projektoren til en
fordelagtig pris, da det var den første af sin art i verden. 16
mikrodatamater blev styret af en IBM-AT computer. Desuden var
der afsat data til styring af skyprojektorer, satellit projektorer,
jordkugleprojektorer, stjerneskudsprojektorer og
supernovaprojektorer mm. En lang række tåger, galakser og
stjernehobe, mytologi (stjernebilleder) kunne vises med Carl Zeiss
stjerneprojektoren.
Alle stjerner klarere end størrelsesklasse 6.5 var indbygget og mere
end 4000 stjerner var synlige på én gang. Projektoren bestod af en
blå projektor med 32 enkeltprojektorer, der blev belyst af to lamper
med en farvetemperatur på 5800 Kelvin grader. Jorden har sin egen
projektor med en 70mm film indbygget. Endvidere var der projektorer
til Mars, Jupiter, Saturn og Uranus samt en Måneprojektor. Venus og
Mars projektorerne kunne zoome 1:9. Solprojektoren havde flere
indbyggede facilliteter. Der kunne vises Aurora, Korona,
Protuberanser samt totale, ringformede og partielle solformørkelser.
|
|
Omnimax
|
|
Biografsalen
i Tycho Brahe Planetarium ved Skt. Jørgens sø i København. Danmarks
største biograflærred. 1000 m2. Helt omsluttet af det gigantiske
billede, skal illusionen forestille at sidde på en bjergside og nyde
udsigten. Foto Thomas Hauerslev
Historien om teknikken i Tycho
Brahe Planetarium tager sin begyndelse ved EXPO '67 i
Quebec i Canada og pavilionen
"Labyrinth". Filmen "In the Labyrinth" var
et stort multimedieshow, der bestod af et mix 35mm film, 70mm film
og lysbilleder, der tilsammen skulle skabe ét stort billede på flere
forskellige lærreder. Denne film var forløberen til IMAX
filmformatet
Det var meget kompliceret at få billederne til at passe sammen med
de mange maskiner og film, og man kunne altid se samlingerne imellem
de forskellige delbilleder. Akkurat som det var kendt fra
Cinerama, der også var sat sammen af tre delbilleder. Roman
Kroiter, Robert Kerr og Graeme Ferguson, der producerede "In
the Labyrinth", begyndte at se sig om efter en mere simpel
måde at producere, og vise den slags film på.
Deres næste projet var en film til EXPO '70 i Osaka i Japan, der
blev produceret af Fuji Group. Til det foremål grundlagde de "Multiscreen
Corporation", der senere blev til IMAX Corporation. I København
udviklede Nordmanden Jan Jacobsen det første IMAX kamera. Det skulle
rumme en 65mm bred film, der løb horisontalt gennem kameraet, og
hvor hvert billede var 15 perforationer bredt. Det er tre gange
større end det i forvejen kendte
Todd-AO format. Multiscreen Corporation havde også sikret sig
retten til at bruge Peter Ronald Wright Jones' unikke 35mm "Rolling
Loop" filmtransportsystem. William "Bill" C. Shaw var en af
grundlæggerne af Multiscreen Corporation, og han fik ansvaret for at
tilpasse og udvikle "Rolling Loop" filmprojektoren til det nye 70mm
filmformat.
Den første IMAX projektor blev installeret i Fujipavilionen, og
filmen "Tiger Child" blev vist i seks måneder. Graeme
Ferguson's ambition var efterfølgende at kommerciallisere det store
lærred og den nye projektor til almindelige biografer. Efter EXPO
kom maskinen til Toronto hvor den blev installeret i Ontario Place,
og den næste film i det nye format var "North of Superior" i
1971. I Marts 1973 åbnede den første OMNIMAX biograf i San Diego i
Californien. Samme filmformat og projektor, men designet specielt
til domelærreder i f.eks. et planetarie.
En standard IMAX biograf var udstyret med et KÆMPE biograflærred på
gennemsnitlig 20 meter i bredden og 16 meter i højden. Nogle gange
helt op til 30 meter i bredden og 20 meter i højden. I reklamerne
var slaglinien, at "IMAX var det eneste film system, der kunne
vise en blåhval i naturlig størrelse". Det var som at være der
selv, at se en IMAX film takket være 70mm systemet, der havde en
hidtil uset opløsning og detaljerigdom. Illusionen af virkelighed
var overvældende i kraft af det store filmformat, det store lærred
og den imponerende lydside. Filmene blev ofte produceret af
Nordamerikanske museer og sciencecentre (Destination Cinema) og til
EXPO verdensudstillinger hvor særlige IMAX biografer blev bygget til
lejligheden. I 1994 blev det oprindelige IMAX Corporation solgt til
en investeringsfond og det nykonstruerede firma gik ind markedet for
"ridefilm" og senere udviklede det sig også til det IMAX man idag
kender fra kommercielle biografer som f.eks
CinemaxX.
|
Tycho Brahe Planetarium og Omnimaxteater |
IMAX
filmprojektoren. Foto: Thomas Hauerslev
Omkring 11. juli 1989 ankommer Omnimax maskinen til København. Mr
Willem Boumeester, Europæisk IMAX tekniker fra Rotterdam, sætter den
lejede IMAX GT (Grand Theatre) maskine op i samarbejde med
personalet i Planetariet. Det er en helt usædvanlig
filmfremvisningsmaskine, der er ankommet. Ulig noget man tidligere
har set. Groft sagt har alle filmprojektorer - i hele filmens
historie - været standardmaskiner med konventionel vertikal
filmfremføring med tandruller og transportør. Den nye maskine er en
Rolling Loop maskine, med horisontal filmfremføring.
IMAX film er 70mm bred, og kører horisontalt gennem kinomaskinen fra
venstre mod højre (set forfra) med normal filmfrekvens på 24 bill/sek.
Hvert billede er kolossalt stort, og fylder 15 perforationer i
bredden. Et enkelt IMAX billede har dimensionerne 70,41 x 52,63mm.
IMAX arealet er 15,7 gange større end 1,85:1 formatet på 35mm film
og ca 3,5 gange større et konventionelt 70mm billede. Det giver en
filmhastighed på 102,87 m/min. En film, der varer 37 minutter ("The
Dream is Alive"), er 3806 meter lang.
I stedet for en transportør, der trække filmen forbi billedevinduet
med 24 ryk i sekundet på en konventionel filmprojektor, så skubbes
IMAX filmen frem af en feedertandtromle til en stor tromle, eller
rotor, der er 95,25 cm i diameter. Rotor har otte "vinduer" og
roterer tre gange i sekundet. I hvert vindue dannes der en lille
sløjfe af hvert enkelt billede. Når rotoren kører rundt, laver
tandtromlen sløjferne, som nærmest ruller som bølger igennem
maskinen i rotorens vinduer. Hver sløjfe er et enkelt billede, der
med hjælp af både vacum og trykluft fixeres af nogle register pins i
billedvinduet inden billedet transporteres væk og hen til take-out
tandrullen. Det er en meget nænsom filmbehandling, og filmkopierne
holder også meget lang tid (1000 - 2000 gennemkørsler). En
konventionel 70mm kinomaskine baseret på traditionel teknik ville
ikke være istand til at sikre den nødvendige billedro på de store
IMAX lærreder.
• Galleri: 70mm Omnimax i
Planetariet, 1990
Lydsiden er i klassiske IMAX standard. Det er et avanceret lydsystem,
og unikt i Danmark. Højttalere er fra JBL i USA og forstærkere er
fra Sonics i USA. Sonics leverer udstyr til IMAX & Ominmax biografer
over hele kloden. Omnimax lydsystemet har 6 separate lydkanaler (nogen
kalder det for "hexafonisk lyd"). De 6 lydspor ligger på en full
coated 35mm film, som køres på en separat dubber (båndmaskine).
Tonehovedet er fra Teccon i USA. Dubberen kører med standard
hastighed på 90 fod i minuttet / 27,432 m/min. Dubberen er elektrisk
låst sammen med Omnimaxmaskinen, så film og lyd følges ad helt
præcist. Højttalerne i salen er placeret på følgende måde: venstre
bag, venstre, center, højre, højre bag og top. Lyden er bi-amplificated,
og der er fire forstærkere pr. kanal, så lydtrykket kan være mindst
120 dBa. Der er også en subwoofer, som kun spiller lave frekvenser i
området 20 - 80 Hz. Det karakteristisk ved en Omnimax biograf er,
at publikum sidder meget tæt på det store buede IMAX lærred - meget
tættere end i en almindelig biograf. Sammen med den uforvrængede
lydside og en billedvinkel på 180 grader, der fylder hele synsfeltet,
forstærker det oplevelsen af at være med i filmen.
I de første mange år blev Planetariets teknik demonstreret før hver
forestilling i form af lyd, lysbilleder samt lys bag lærredet, så
man kunne se højttalerne, der var så "store som campingvogne".
Det var meget festligt og imponerende, og understregede Planetariets
funktion som et stort underholdningstempel, der kan vise fantastiske
film og planetarieshow om alle egne af vor klode, med den mest
moderne biografteknik.
Når filmoperatøren havde lagt filmen i maskinen, og lydsiden var
synkroniseret, så var forestillingen klar til at blive vist. Fra
operatørrummets gulv kørte maskinen ca 5 meter op ad to skinner til
et "hundehus", så projektionsobjektivet lige akkurat stak ud i
planetariersalen - omtrent midt i biografen. ELCAN fremstillede de
specielle lysstærke projektionsobjektiver til IMAX. Planetariets's
objektiv havde en brændevidde på 25mm. ELCAN, tidligere kendt som
Ernst Leitz, Canada, har også fremstillet objektiver til Leica's
kamerasystemer og Panavision's objektiver.
IMAX film er optaget således, at det man betragter foregår 22 grader
under horisonten og 100 grader over horisonten. Den anbefalede
lysstyrke midt på lærredet er 3 footlambers, som aftager ud imod
siderne. Lærredet i Planetariet er imidlertid af en meget god
kvalitet og kan præstere 5 footlambers. For at lyse det store lærred
op krævede det en vandkølet kolbe på 15.000 watt. Normal strømstyrke
er 390 Ampere og 190 Ampere i tomgang. Når kolben er kold, er der 8
atm tryk. Dette tryk stiger til 25 atm, når den er varm. Når
personalet møder, bliver kolben tændt. Den er herefter tændt hele
dagen, og blev først slukket efter sidste forestilling. Spejlet og
dowseren (brandklappen) var også vandkølet.
10. januar 1992 var der Danmarkspremiere på Omnimax film med 6
kanals digitallyd, idet Rolling Stones filmen "At the Max"
havde premiere i IMAX's digitallydsystem. Systemet kaldes DDP
(Digital Disc Playback) og er specielt udviklet af IMAX. Planetariet
har vist flere film i 3D, bl.a. "We are Born of Stars" en 11
minutters kortfilm i IMAX. Publikum skulle iføre sig briller for at
se de flotte computergenerede billeder på det store kuppellærred.
Planetariet har også vist "3D Mania" i IMAX i 2000. IMAX film
leveres enten i 600 meter metaldåser, som filmoperatøren satte
sammen, spole for spole. Nogle film blev leveret på én stor spole
med hele filmen i en flightcase.
• Gå til
Biografmuseets biografhistoriske kalender. Vigtige datoer og
begivenheder i biografhistorien
|
|
Willem Bouwmeester - IMAX Kinotekniker
|
|
Chefoperatør
Jacob Sørensen & Kinotekniker Willem Bouwmeester (IMAX Corporation) 24.
august 2010
I 1986 skrev jeg til IMAX Corporation og bad om noget information om
firmaets historie, teknikken, film og biografer. Jeg fik et meget fint svar
retur, og en invitation til at besøge en IMAX biograf i Holland så jeg kunne
se IMAX. Nogle år senere stod jeg i operatøtummet i planetariet imens der
var besøg af IMAX teknikeren, der servicerede anlægget. Teknikeren kom fra
Holland, og på et tidspunkt spurgte ham mig "...kender du Thomas
Hauerslev"? Det kunne jeg jo kun svare ja til. Kinoteknikeren's navn var
Willem Bouwmeester, og han havde fået en kopi af brevet jeg modtog fra IMAX
i 1986. Det blev starten på et venskab med Willem, der nu har varet i mere
end 25 år.
Willem kom til København tre-fire gange om året for at servicere IMAX
projektoren i samarbejde med chefoperatøren. Willem var en af IMAX
Corporation's meget respekterede kinoteknikere, og blev en gang imellem
sendt på specialopgaver. Jeg husker bl.a., at han skulle på en tur til
Melbourne i Australien for at fixe IMAX problemer som de lokale skulle have
specialassistance til at kunne klare.
En af de første gange han ringede og fortalte, at han var på vej til "Tico
Brahe", aftalte vi at mødes på IMAX's "kontor" i København. Jeg var
vildt imponeret, og tænkte "Cool, IMAX har kontor her i byen!" Det
var imidlertid et eksempel på Willem's form for humor, fordi det viste sig,
at kontort var Frida's Bodega på Gammel Kongevej, overfor Planetariet. På
Frida's mødtes vi mange gange - også sammen med filmoperatørerne Jacob og
Rene - og fik vi snakket om
IMAX,
Cinerama
og
Todd-AO i de næste mange år.
Willem var opvokset med Cinerama, og kendte alt til historien om IMAX.
Willem var en af medstifterne af "The International Cinerama Society", hvis
formål det var, at gen-installere CINERAMA i en biograf og genoplive det
fantastiske filmformat. Det lykkedes i Bradford i 1993. Vi mødtes i Bradford
til Widescreen Weekend mange gange, og i 1997 arrangerede Willem og jeg en
"Cinerama Holiday" reunion i Dayton (OH), USA hvor filmens medvirkende
mødte hinanden for første gang siden 1955. På turens anden del mødte vi Bill
Shaw, en af IMAX's grundlæggere. Ringen var sluttet. I 2009 efter Willem var
gået på pension besøgte jeg ham i hans hjem i Rotterdam for at låne meget af
hans Cineramamateriale. For nogle år siden blev Willem desværre ramt af en
blodprop og er kommet på plejehjem. En trist slutning på et langt liv med
film og biografer.
|
|
Repertoire
|
|
IMAX filmene havde typisk en gennemsnitlig spilletid på ca 20-40 minutter.
Nogle var lidt kortere, og ofte poetiske kortfilm om f.eks. Hally's Komet
("Sacred Site"), der kunne vises sammen med en hovedfilm eller en
stjerneforestilling. Det kunne være film om Rumfærgerne, Grand Canyon,
Hawaii eller om Niagara vandfaldet. Altså film, der var produceret til en
bestemt biograf i et bestemt museum - ofte i USA.
Ikke alle IMAX film og shows var imidlertid dokumentarfilm.
• Hotel Performa (Live theatre) (1995)
• "Wings of Courage" (1996) af drama af Jean-Jacques Annaud
• "Samsara"
(2013) af Ron Fricke
•
"Voyage of Time: The IMAX Experience" (2017) af Terrence
Malick
Planetariet har deltaget i flere filmfestivaler siden åbningen i 1989.
De første år præsenterede Planetariet nogle IMAX film undervejs i Copenhagen
Film Festival;
Copenhagen Film Festival 1991 • Grand Canyon • Light and
Life • Skyward • Weaving Ants (kortfilm)
Copenhagen Film
Festival 1994 • The Secret of Life on Earth • Intel, The Journey
Inside • Destiny in Space
Copenhagen Film Festival 1995
• Speed
Copenhagen Film Festival 1996 • Wings of Courage
Næsten 60 forskellige IMAX film nåede Tycho Brahe Planetarium at
vise i perioden 1989 - 2006 (17 år) indtil den digitale teknologi gjorde sit
indtog. Introduktionen af den digitale teknik i 2006 betød desværre også, at der kom
færre og færre IMAX film i 70mm til Planetariet. Kun fire film i det autentiske
IMAX 70mm format blev det til i perioden 2006 - 2017:
• Gå til
"Hubble"
(2010)
• Gå til
"Born to
be Wild"
(2012)
• Gå til
"Vores
Smukke Planet"
(2016)
•
Gå
til
Terrence Malick's
"Voyage of Time: The IMAX Experience"
(2017)
Det blev i samme periode
også sværere at finde ud af hvad Planetariet egentlig viste i 7OMM. IMAX
varemærket til at markedsføre oplevelsen i annoncer på nettet og i aviserne
blev gemt godt af vejen. Henimod slutningen af 2019/2020, var det kun en
eller to gange om ugen der blev vist 7OMM.
• Gå til
IMAX Dome
/ Omnimax film vist i Tycho Brahe Planetarium
Til dato har 10 ægte IMAX film modtaget en OSCAR nominering som bedste
dokumentarfilm. Af de nominerede blev fem af dem vist i Planetartiet.
• "Fires of Kuwait", 1992 Documentary Feature
• "The Living Sea", 1995 Documentary Short Subject
• "Special Effects: Anything Can Happen", 1996 Documentary Short Subject
• "Cosmic Voyage", 1996 Documentary Short Subject
• "Dolphins", 2000 Documentary Short Subject
|
|
IMAX
Classic banner fra 2008
Den 11. september 2008 slog Tycho Brahe Planetarium dørene op for en
filmfestival, der hyldede det store IMAX format med 8 af de bedste film, der
har været på plakaten gennem tiderne. Det store IMAX filmformat er elsket af
mange. Så mange, at Planetariet ofte får forespørgsler på at vise film, som
er taget af programmet.
”Derfor har vi valgt at finde 8 af
de største værker frem og sætte spolerne på 70 mm projektoren, den
eneste i Danmark, og blænde op for det 1000 m2 store lærred i Rumteatret”
fortæller adm. direktør Peter O. Sevel. "Det bliver et gensyn med en
række klassikere, der gennem tiderne har begejstret tusinder med de
knivskarpe billeder og den krystalklare lyd fra optagelser af naturen,
spektakulære menneskelige bedrifter og sidste, men ikke mindst de helt
unikke optagelser fra rumfærge ekspeditionerne.
•
"The Dream is Alive"
•
"The Greatest Places"
•
"Adrenalin"
•
"The Living Sea"
•
"Everest"
•
"Grand Canyon"
•
"Blue Planet"
Thomas Hauerslev, den verdenskendte danske 70mm filmekspert,
udtrykker det således: ”Detaljerigdommen i billedet betyder, at det
er som at være der selv – du er fuldstændig omgivet af billedet. Ligesom
var det et vindue ud mod verden, som en rejse. Man kan komme alle mulige
steder hen. Også en tur i rummet. Og lyden er fantastisk. IMAX er
kvalitet hele vejen igennem.”
•
IMAX Classic pressemeddelelse
•
IMAX Classic - IMAX festival i Planetariet •
IMAX Classic
Festival Åbnet • Galleri:
Glimt fra Planetariet's IMAX 70mm
Festival, september 2008
I 2014 fejrede Planetariet 25 års jubilæum og viste i peroden 1.-9. november
2014 en række af de klassiske IMAX film:
• 'Rejsen i Rummet - The Dream is Alive' (1985) • 'Grand Canyon - The
Hidden Secret' (1984) • 'Bæverne - Beavers' (1988) • 'The Living Sea'
(1995) • 'Everest' (1998) • 'Rolling Stones Live' (1991)
•
Galleri:
IMAX i København. Tycho Brahe
Planetarium's 27 års fødselsdag
|
|
Lukning og Ombygning
|
|
Planetariets
julekort fra 2017 forestiller den ombyggede foyer med store LEDskærme med
stjerner, sorte huller og Krabbetågen.
Planetariet lukkede ned for driften som følge af Corona pandemien den 12.
marts 2020. Undervejs i lukkeperioden blev IMAX systemet afmonteret og
skrottet. Hele biblioteket af filmkopier, der har været vist siden 1989,
blev returneret til de rettet ejere. Carl Zeiss maskinen blev forsøgt afsat
som reservedele til et planetarie med en lignende maskine. Men da det
nærmeste teater lå i Japan, blev maskinen istedet skrottet.
Det 1000 kvadratmeter store aluminiumslærred blev sat i stand efter
mere end 30 års drift. IMAX "hundehuset" og området til Carl Zeiss maskinen
blev revet ned, så der kunne gøre plads til flere stole i den "fede" sweet
spot midt i planetariesalen. Biografsalen blev ombygget, med nye stole
overalt. Nu er der 282 pladser fordelt på 11 rækker: række 1 (29 pladser), 2
(32), 3 (33), 4 (33), 5 (33), 6 (31), 7 (28), 8 (24, heraf fire pladser til
rullestole), 9 (15), 10 (13) og bagerset række 11 med 11 pladser. Rætte 1-4
(fire forreste rækker, 127 sæder) er pr november/december 2020 endnu ikke
udstyret med stole.
• Gå til Stoleplan 2020
Til erstatning for IMAX 70mm systemet, er der installeret et nyt 8k
digitalt
"ESX Giant Dome Cinema" fra Evans & Sutherland i USA. Den
eneste anden biograf i Europa med dette system er Omniversum, der ligger Den
Haag i Holland:
"Evans & Sutherland recently
completed the installation of Europe’s first ESX projection system
at Omniversum, a 300-seat Giant Dome Cinema in The Hague. The ESX
digital display replaces an existing 15/70 film projector with a
multi-projector system utilizing RGB laser projection."
•
inparkmagazine.com •
Evans & Sutherland
Program ved genåbning 31.
oktober 2020:
• "Apollo 11: First Steps edition". Længde: 53 min. Rumrejse: 10
min. Film: 43 min. Sprog: Engelsk
• "Den Verden vi ikke Ser" / "Mysteries of the Unseen World". Længde:
50 min. Journey in space: 10 min. Film: 40 min. Censur: Tilladt fra
3 år. Sprog: Dansk tale
• "Hemmlighedsfulde verden" / "Secrets of the Universe". Længde: 55
min. Rumrejse: 10 min. Film: 45 min. Sprog: Dansk tale
• "Jordens Historie" / "The Story of Earth". Længde: 50 min.
Rumrejse: 10 min. Film: 40 min. Sprog: Dansk tale
• "Vores Smukke Solsystem" / "Touch the Stars". Længde: 50 min.
Rumrejse: 10 min. Film: 40 min. Sprog: Dansk tale
• "Vulkaner - Ildens Skabninger" / "Volcanoes: The Fires of
Creation". Længde: 52 min. Rumrejse 10 min. Film: 42 min. Sprog:
Dansk tale
• "På Kant med Mørket" / "Edge of Darkness". Længde: 35 min.
Planetarieshow 20 min. Film: 25 min. Sprog: Dansk tale
• "Rejse i Tid" / "Tales of a Time Traveller". Længde: 45 min.
Rumrejse: 20 min. Film: 25 min. Sprog: Dansk tale
• "Rummets Forunderlige Lys" / "Unseen Universe". Længde: 35 min.
Rumrejse 10 min. Film: 25 min. Sprog: Dansk tale
Planetariet har været online siden 1998 med flere forskellige
domænenavne: www.tycho.dk, www.planetariet.dk og www.planetarium.dk
- alle tre domæner peger på planetariet's aktuelle side. Den
aktuelle (2021) side er svær at navigere rundt på en laptop. Menuer, farver, billeder og
bogstaver flyder lidt rundt på siderne på en grå baggrund. I
en lang periode op til Corona pandemien i marts 2020, var
Planetariet også på billetsalgsportalen kino.dk, men i november
2020, er Planetariet flyttet over på den anden billetsalgsportal
ebillet.dk.
Hvis man aldrig har set en klassisk IMAX film, kan jeg anbefale
følgende hvis chancen en dag byder sig: "The Dream is Alive",
"Sacred Site", "Chronos", "Seasons", "Ring of Fire", "Blue Planet",
"Everest", "Fires of Kuwait", "Antarctica", "Titanica", "Shackleton's
Arctic Adventure", "Cosmic Voyage" og "Special Effects"
med flere. De er alle blandt mine favoritter og nogle af dem kan ses
på BluRay og Netflix. Det er dog kun en ringe erstatning, eller slet
og ret, en sølle suvenir, i forhold til originalen i OMNIMAX.
Nu er IMAX maskinen fjernet i København og en era er slut. Man kan
kun håbe på, at den digitale erstatning for IMAX kommer til at
spille fint i planetariesalen med et nyt repertoire af film og
stjerneforestillinger. Og ikke mindst, at de mange digital
projektorer tilsammen kan præsentere en nogenlunde troværdig
illusion af virkeligheden. Historien går i ring. Producerne af
"In the Labyrinth"
Roman Kroiter, Robert Kerr og Graeme Ferguson gik for 50 år siden
væk fra flere delbilleder og udviklede IMAX med ET stort
billede for at opnå den ønskede kvalitet. IMAX i Planetariet var en
unik filmoplevelse, hvor der i mere end 30 år blev vist
naturvidenskabelige IMAX film i 7OMM med dansk tale. Jeg blev altid
imponeret over det store lærred, der dækkede hele horisonten, og det
flotte 6-kanals analog lydanlæg og JBL højttalere. Nu er det
desværre slut med at se 7OMM i Tycho Brahe Planetarium og (forhenværende)
Omnimax Teater.
|
|
|
|
|
|
Gå:
tilbage
- op
Opdateret
mandag, 01 januar 2024 18:12:41 |
|
|