 |
Biografmuseet's Formål:
"At dokumentere i tekst, illustrationer, video og
billeder, alle danske biografer, som historien nu har udviklet sig
igennem mere end 100 år - fra den første "Kosmorama" i 1904 til den
sidste nye superbiograf."
• Forord |
Ris & Ros
• Ansvar |
Kontakt
|
BIOGRAFER
• Skematisk Oversigt
• København |
Omegn
• Nordsjælland
• Vest, Midt & Syd
• Bornholm
• Møn, Bogø
• Lolland & Falster
• Fyn, Thurø, Tåsinge
• Langeland & Ærø
• Sydjylland |
Øst
• Midt-Vest |
Nord
• Rejsebiograf, Drive-In og Open
Air
PIONERBIOGRAFER
•
Kjøbenhavns Panorama Kinoptikon
• Panoptikons
Kinoptikon
•
Panorama Hafnia
•
Kinoptikon
•
Odeon Teatret
• Kalender
7OMM FORMATET
• Historie |
Biografer
• Film |
Maskiner
• 3 Falke Bio
• Kinopalæet
• Imperial Bio
FILM & SYSTEMER:
1952 Cinerama
1953 CinemaScope
1953 Widescreen
1954 Panavision
1954 VistaVision
1955
Todd-AO
1957 Ultra
Panavision 70
1958 Cinemiracle
1959 Super
Panavision 70
1959 Super
Technirama 70
1961 Sovscope 70
1963 7OMM Blow-Up
1966 Dimension
150
1970 IMAX / Omnimax
1972 Pik-A-Movie
1974 Cinema 180
1974 Sensurround
1984 Showscan
2018 Magellan 65
NYHEDER
• 2027 | 2026 | 2025
• 2024 |
2023 |
2022
• 2021 |
2020 |
2019
• 2018 |
2017 |
2016
• 2015 |
2014 |
2013
• 2012 |
2011 |
2010
• 2009 |
2008 | Arkiv
BIBLIOTEK
• Premierer 1911-2020
• Filmannoncer
• Biografdrift Annoncer
• Film- og Kinoteknik
• Teknikkalender
• Store Lærreder
• Holger Pind
• Stoleplaner
• Interview |
Farvel
• Filmfestival
• Det Store Udland
• Olsen Banden
• Indhold |
Søg
• Din historie |
|
|
Åbnet 1. januar 2005
Copyright © 1985 - 2070 "biografmuseet.dk". Alle rettigheder
forbeholdes.
|
 |
Besøg også in70mm.com om 70mm film, Cinerama og alle de store
filmformater
in70mm.com
|
| |
Københavns Biografteater / Biografteatret |
Tilbage til
forsiden
|
Skrevet af:
JG, biografmuseet.dk |
Dato:
23.05.2025 |
Biografteatret
på Vimmelskaftet
47 som Faraos Cigarer. den 20. oktober 2021. Foto: Thomas Hauerslev
KØBENHAVNS BIOGRAFTEATER /
BIOGRAFTEATRET
Vimmelskaftet 47
Åbnet 15. april 1905
Lukket 31. marts 1926
Lørdag den 15. april 1905 åbner Københavns anden permanente biograf på
Vimmelskaftet 47 i en ejendom kaldet Tuteins Gård og således ligesom
Constantin Philipsens
Kosmorama i Østergade placeret
på strækningen kendt som Strøget. Navnet er ved åbningen
Biograf-Theatret på facaden og Biograf Theater i annoncerne, men kendes
også som K(j)øbenhavns Biografteater eller blot Biografteatet. Kært barn
har mange navne.
Facaden er et elegant indgangsparti i stærke farver med dekorative
ornamenter malet på store, eksisterende vinduer. På hver side af døren
ses relieffer af smukke kvinder og om aftenen stråler portalen langt væk
badet i elektrisk lys. Det hele ser meget fristende og indbydende ud. I
den lille foyer findes billetsalget indenfor til venstre. Bagved
strækker den smalle, dybe sal sig med højt til loftet indrettet med
bænkerækker og der findes således ved åbningen ikke rigtige stole.
I programmet føres publikum med tog gennem Schweiz, gennem tunneler og
henover bjergkløfter for til sidst at møde cowboys og indianere. Som
hovedattraktion med ypperlig klaverledsagelse vises ”Jomfruen af
Orleans” eller, som den også kaldes ”Jomfruen fra Orleans”, en ti
minutter lang fransk film fra 1900 om Jeanne d’Arc fra hun modtager
åbenbaringen, til hun efter at være brændt på bålet stiger op ad
Himmelstigen. Programmet starter hver hele time med forestilling fra kl.
14 til 22. Der lukkes ofte flere gæster ind end de 153, der er givet
tilladelse til, hvorfor nogen må stå op.
Publikum er begejstret for de spændende billeder på det store, hvide
lærred, der ikke er så stort igen, men hele fire etager måtte ombygges
for, at man kunne fjerne nogle søjler, der stod i vejen for
salsindretningen. Der findes tre nødudgange mod gården, så biografen er
i den retning nogenlunde sikker, selvom operatørrummet blot er placeret
ved siden af indgangen til salen.
|
Læs
mere her:
Biografer på biografmuseet.dk
Biografer Oversigt
Danmarks 70mm og Storformat Biografer
Stoleplaner - Galle &
Jessen's Oversigt over Københavnske biografer i 1950erne
Biografpremierer
1911 - 2020
Film- og Kinoteknik
7OMM Film og De Store Formater
Todd-AO, - det
sensationelle filmsystem
Mine damer og herrer,
"Dette er Cinerama"!
"Windjammer" i
Cinemiracle
CinemaScope |
VistaVision
Super Technirama 70 |
Panacolor
Dimension 150 |
Sensurround
High-Impact
biografdesign
|
Mr.
Alfred James Gee (1878-1970) drev biografer
på livstidsbevilling i Aalborg lige til sin død. Fotograf ukendt.
Biografteatret er startet af Ole Andersen Olsen, bedre kendt som blot
Ole Olsen, i fællesskab med engelskfødte
Alfred James Gee, der gennem
fem år havde stået for visningerne af
Cirkus Variétés filmindslag kendt
over det ganske land som ’Wargraph’ eller ”Wargraf” identisk med ”The
American Wargraf”, som det turnerede under.
Olsen (født 1863) er fra fattige kår, men har ligesom konkurrenten i
Østergade tidligt gjort sig i lysbilleder, som han i 1886 med succes
viste rundt om på markeder. Nogle år senere driver han en cirkuskaravane
indkøbt i Hamborg med 15 unge negre, som starter turnéen på
Haderslev-egnen, der dengang var tysk fortsættende uden stop gennem
Danmark mod Skåne for at returnere til Hamborg. ’Danmarks Barnum’,
skulle han med egne ord være blevet kaldt med reference til en kendt
amerikansk cirkusdirektør.
Lovlig smart var han til tider i sin pure ungdom, hvilket havde ført
flere småstraffe med sig. Bl.a. var han i juni 1886 idømt 20 dage på
vand og brød for bondefangeri. Under alle omstændigheder har han fået
penge på lommen og udvidet sit markedsgøgl i alle retninger med
forkærlighed for Norge og Sverige, der vist så lempeligere på tingene og
hvor han meget apropos senere begivenheder også udviser interesse for
løver. Andre farligheder omfatter et nymodens røntgenapparat, hvor
markedsgæster ved at lægge hånden på en skærm, kan se deres egne knogler.
Dette lader han i Danmark under mere kontrolleret form demonstrere i et
lokale på Købmagergade.
Mens Gee som 20-årig i 1898 viser film i Cirkus Varieté, leder Olsen på
dette tidspunkt i Sverige det nystartede Malmö Tivoli, hvis i forhold
til København relativt få forlystelser med en dansesal i 1899 udover
fonograf får installeret et filmsapparat, som ifølge ham selv ikke vakte
nogen synderlig begejstring. Det var langt mere ophidsende udenfor at se
den danske luftskipper Laurits Johansen stige til vejrs, hvilket skete
99 gange og så kunne man også i Malmø stifte bekendtskab med hr. Wilhelm
Conrad Röntgens opfindelse. Sit primitive foreføringsapparat indkøbt i Tyskland
sælger han i stedet til nogle nordmænd og med under 10.000 ugentlige
besøgende måtte tivoliet dreje nøglen om i sensommeren 1901.
Som tak for sit bidrag til byen får Olsen et brev med sig hjem fra
Malmøs politimester, som godt tre år senere giver den fornødne
adgangsbillet til Københavns Biografteater. I de mellemliggende år har
han pustet ud sammen med sin hustru og levet som rentier, men på en
udflugt til Hamborg allerede udstyret med indtil flere biografer og
Philipsens nye Kosmorama åbnet ved hjemkomsten, er hans tanker om
filmens muligheder kun bestyrket og resten, hvad man kalder historie.
Københavns Biografteater bestyres af den i forhold til Gee endnu yngre
blot 24-årige Viggo Larsen, som får rigeligt at bestille, da Gee på
grund af uvenskab med Olsen efter få måneder trækker sig ud for i
december samme år at starte
Biograf-Teatret Aalborg, som er denne bys
første af slagsen.
|
|
22.
november 1914
I 1906 sælger Olsen Biografteatret videre til en sine bekendte fra
markederne, der som gøgler og tryllekunstner kalder sig
Niels Edvard le
Tort, hvis rigtige navn er Niels Jacobsen. Han er samtidig
biografdirektør i Aarhus, hvor han på en lumsk aftale forpagter denne
bys Kosmorama, som Philipsen har startet i april 1905 netop dagen efter
åbningen af etablissementet her på Vimmelskaftet. Efter sigende har han
forud kortvarigt gjort sig med forevisning af levende billeder i
Stockholm. Ingen steder er det helt efter bogen og slet ikke hvad angår
København, hvor førnævnte politimester har udstedt tilladelsen til Ole
Olsen personligt og at betragte som ugyldig ’saafremt den udleies eller
udlaanes til andre eller der ved dens afbenyttelse maate findes misbrug
eller uorden’. Olsen køber i stedet en grund i Valby, hvor han opretter
et filmsatelier, der ender med at blive til
Nordisk
Films Kompagni.
Allerede i januar 1906 havde han begået sin første film, der fem
minutter lang bestod af optagelser fra Zoologisk Have. Denne gjorde stor
lykke ved premieren, men der gik skår af glæden, da kongen ganske
uventet gik hen og døde blot dagen derpå den 29. januar, hvorefter såvel
Biografteatret som Kosmorama og byens øvrige nytilkomne biografer måtte
holde sine døre lukket i flere dage på baggrund af, at der jo forekom
musikledsagelse til de ellers stumme billeder. Som trøst fik han lov at
filme ligtoget og seancen i Slotskirken. Populære dyremotiver af samme karakter fra Paris og London
havde indenfor det seneste år vist sig som tilløbsstykker her på Strøget,
London-afdelingen i Kosmorama og alt godt fra Paris her i Biografteatret.
Helt originalt var det ikke, for Kgl. Hoffotograf
Peter Elfelt havde
besøgt samme eksotiske have på Frederiksbergs allerede længe forinden og
åbner for resten i november
Kinografen på
Frederiksberggade længere nede mod Rådhuspladsen. Her havde han forinden
drevet pionerbiografen
Kinoptikon ved siden af.
Viggo Larsen følger med Olsen til Valby og fungerer som både
produktionsleder, fotograf, skuespiller og instruktør, men flytter siden
karrieren til Tyskland. Allerede i september er det Nordisk Film, der
leverer de fire titler, der kommer til at gøre det ud for
Biografteatrets første fuldt ud danske program. Premieren finder sted
den 15. september 1906 og består af ”Mellem Aber og Bjørne” delvist
identisk med filmen fra januar foruden ”Fiskerliv i Norden”,
”Fæstningskrigen” og ”En Foræring til min Kone”. Der gives nu
forestilling hver halve time fra kl. 14 og helt til 23.
Olsens biografbevilling rives bort i 1907, da han som en af sine mest
kendte, før antydede bedrifter lader en film optage på den lille
ubeboede ø Elleore i Roskilde Fjord, der agerer stand-in for det vilde
Afrika. Her slipper Olsen et par gamle løver fri, som han har købt af
det cirkus i Hamborg, han allerede kendte så udmærket og lader
’storvildtsjægere’ skyde løs, en af dem spillet i øvrigt af Viggo
Larsen. Filmens danske premiere forsinkes et år på grund af straksforbud
og stor ballade, men kan allerede kort efter ses i Olsens kære Malmø,
hvor hans strimler nu pludselig nok kan vække interesse så det batter og
eksporteres i stort antal til hele verden. Omkring år 1910-11 var
Nordisk Films Kompagni i Valby blevet verdens førende filmselskab.
|
|
Ole Olsen's
"Biograf Theater", der åbnede 1905. Fotograf ukendt.
Allerede få måneder efter åbningen annonceredes med, at film sættes på
plakaten selvsamme dag, de ankommer fra udlandet. Biografteatret kommer
således i mange tilfælde Kosmorama i forkøbet med flere dage eller
dennes kortlivede søsterbiograf
Kosmograf-Teatret ude på Værnedamsvej, der sommetider også viser
samme film som Københavns Biografteater. Det var en smal sag, da filmene
endnu sjældent indeholdt nogen form for tekster overhovedet ofte end
ikke titel og da slet ikke en dansk. Filmene kunne derfor kaldes alt
muligt alt efter i hvilken biograf, de blev forevist.
For ikke at bedrage publikum mere end højst nødvendigt, holdt man sig i
Københavns centrum oftest til at benytte den samme, især når titlen var
en direkte oversættelse af den originale, men det var ikke ualmindeligt,
at lange titler blev drastisk forkortet. Man kunne således på samme tid
i januar 1906 se ”Millionæren” i Københavns Biografteater, mens man ude
på Værnedamsvej oplevede ”Manden, der drømte han var millionær”, selvom
ledelsen derude ikke var helt enig med sig selv, om den måske nærmere
skulle præsentere sig som ”Manden, der drømte at han blev millionær”.
Annoncemillimeterprisen var ikke uvæsentlig. I provinsbiograferne, som
der endnu kun er få af, kaldes filmene måske noget helt tredje eller
fjerde, hvis ikke en titel er slået alvorligt igennem eller filmen fx er
baseret på et kendt eventyr. Desuden kunne de opblomstrende brobiografer
sagtens finde på at skifte titel, når de havde købt en udspillet film
for at give den nyt liv i håb om, at det lokale publikum ikke i
overvejende grad havde stiftet bekendtskab med den inde omkring Strøget,
hvor biografbilletterne var noget dyrere.
I filmens og biografernes barndomsår er det således endnu jungleloven,
der råder, mens små biografkæder dannes og aftaler og handler foregår på
kryds og tværs, men hvad titlerne angår påbegyndes efterhånden en fast
distribution, hvor de kun lejes. I starten foregik
det her på Strøget fra et kontor i baghuset, hvor det store kaos mellem
Biografteatret og Kosmorama snart afspejles i konstellationen med Aarhus.
Ofte forpligter biograferne sig ved disse nye aftaler for en
given periode kun at handle med én distributør. Disse – i starten for så
vidt i princippet blot to første københavnske biografer – handler
omvendt nærmest udelukkende med de samme udenlandske distributører
primært alle sammen franske og engelske titler via Pathé og så de
amerikanske fra Edison. Programmerne stykkes i årevis sammen af små
kortfilm af fem-ti, højst femten minutters varighed. Egentlig
censur
fandtes endnu ikke og vovede strimler sås sommetider blandt komiske
optrin, let dramatik og hverdagsreportager.
|
|
I 1907 beslutter Justitsministeriet delvist på grund af Olsens eskapader
at regulere filmbranchen gennem to cirkulærer, som strammer
betingelserne for at opnå tilladelse til biografdrift og politiet bliver
sat til at censurere filmene de næste seks år. Ved åbningen havde
teatret som nævnt 153 pladser, men det antal blev ved en udvidelse
bagtil allerede i november 1906 forøget til 228, hvor komforten blev
stærkt forbedret med stole. Der blev tilmed opsat slukningsudstyr og man
kom dermed på forkant med brandvæsenets krav, der skærpedes et par år
senere. Her blev der etableret en trappe umiddelbart foran salen op til
et nyt operatørrum, der betød at fremviseren nu stod på en usikker
gesims, men teaterbrande var noget, man havde set mange skrækeksempler
på. Endnu en sikkerhedsmæssig forandring af stoleopsætningen reducerer i
1908 antallet af pladser til 199.
Efter Ole Olsen overgår bevillingen i 1907 til enkefru etatsrådinde Ebba
Køhler og kontorchef Otto Hennings. Bevillingen var efter rygtesmeden at
dømme komme i stand delvist på grund af særdeles private forbindelser
mellem Køhler og den fordækte justitsminister Peter Adler Alberti som en
af blot mange skandalesager, der klæbede til ham. Efter Hennings tidlige
død i 1909 overgår hans del af bevillingen til enken, fru Mary. De to
fruer kom så vidt vides udmærket ud af det med hinanden.
Biografteatret
fortsætter længe med at vise programmer stykket sammen af kortere film,
mens større sale som Victoria Teatret
fra 1911 og Palads Teatret fra 1912 i videre udstrækning lægger beslag
på de længere. Titler i spillefilmslængde får Biografteatret først mange
af i sine sidste ti år. Blandt de første af de større, får
”Køkken-grevinden” med en af tysk films største trækplastre Henny Porten
premiere her den 17. marts 1919. Tyske film er blevet hyppigere på
programmet, ligesom danske nu endda en sjælden gang kommer op som
premiere. Det sker eksempelvis den 29. januar 1917, hvor Marie Dinesen
er ”Kvinden med de smukke øjne”. De fleste danske film blev disse år
premiereført i Panoptikon Teatret
på Vesterbrogade lige ved den nye hovedbanegård og overfor den gamle,
hvor Palads Teatret endnu fungerer frem til 1917.
|
|
Biografteatret
1908
Fra Amerika bliver der i 1919 premiere på ”Storbyens fristelser” og ”Den
amerikanske skønhed”, men i 1920’erne udgør størstedelen af repertoiret
af repremierer eller film overflyttet fra øvrige centrumbiografer.
Eksempelvis ”Chaplins plejebarn” når at blive vist, men i 1926 har
Biografteatret længe været utidssvarende. Kosmorama er allerede ophørt
fire år forinden og Victoria Teatret på hjørnet af Nytorv året derpå i
1923. Nye og større biografer i nabolaget har suget publikum til sig
ikke mindst
Alexandra Teatret få
skridt væk i Nygade med samme slags repertoire, Biografteatret gjorde
sig i, men man nu sige, at fruerne tog den forestående lukning temmelig
tungt. Den 25. januar 1926 nyder man sin sidste filmpremiere kaldet
”Verdens undergang”.
Norma Shearer og Jack Pickford var solide trækplastre på rollelisten,
ligesom amerikanske Constantance Talmadge er det, hvad angår ”Hendes
søster fra Paris”, som vises i påskeugen frem til onsdag den 31. marts
1926. Hermed slutter kapitlet med Ole Olsens biograf og andre
forretningsdrivende overtager lokalerne. Passerer man forbi
Vimmelskaftet 47 hundrede år senere, er den nuværende forretning åbnet
helt op med sin høje glasfacade nærmest som det så ud før biografens tid.
Man aner tydeligt det gamle, smalle biograflokale strækkende sig bagud –
nu herligt fyldt med eventyrligt læsestof som Faraos Cigarer, der også
optager naboforretningen til højre.
|
|
|
|
|
|
• Gå til
Biografer på biografmuseet.dk |
Biografer Oversigt
• Gå til København |
Omegn | Nordsjælland |
Vest, Midt & Syd
• Gå til Bornholm |
Møn, Bogø, Lolland & Falster
• Gå til
Fyn, Langeland, Thurø, Tåsinge & Ærø
• Gå til
Sydjylland |
Midt-Vest | Øst |
Nord
• Gå til mere om
|
|
|
|
|
|

• Gå til Københavns
Biografteater / Biografteatret |
|
Gå:
tilbage
- op
Opdateret
onsdag, 28 maj 2025 17:49:49 |
|
|