| |
Højbro Teatret, København |
Tilbage til
forsiden
|
Skrevet af:
JG, biografmuseet.dk |
Dato:
01.10.2021 |
HØJBRO TEATRET
Købmagergade 22
Åbnet 16. marts 1923
Lukket 1. april 1931
Højbro Teatret kommer til verden på Købmagergade en måned efter
Central Teatret er åbnet i Vestergade tæt ved Rådhuspladsen. Fælles for begge
biografer er, at de ikke er særlig store og at de får en relativt kort
levetid. Central Teatret når kun at eksistere i seks år, mens Højbro
Teatret når at fylde otte. Begge biografer er desuden afhængige af det
amerikanske selskab Paramount, der giver dem en række premierefilm, hvor
kun de færreste fungerer særlig godt efter datidig målestok.
Det var ellers ikke fordi, Højbro Teatret ikke var en attraktiv biograf.
Den var næsten så fornem som dertil og blev allerede på åbningsdagen
kaldt ’Det lille Paladsteater’ og ’et henrivende miniature-teater’.
Tidligere teaterdirektør Axel August Edvard Jacobsen og operasanger
Johannes Fønss blev bevillingshavere til den nye biograf, der havde en
glimrende beliggenhed. Den blev indrettet i et lokale, der gennem nogle
år havde rummet en efter sigende skummel beværtning ved navn Café de
Grandeville. På gamle fotografier ser den nu ellers ganske nydelig ud
både ude og inde. Den nye biograffacade var lidt nedtonet i forhold til
caféens og ligeledes afdæmpet i forhold til tidligere biografers facader,
sådan som man havde set dem på de to strøgbiografer
Biografteatret og
Kosmorama eller eksempelvis
Biografen på Gl. Kongevej. Den ligner
nærmere Alexandra Teatrets, der åbner på Nygade det efterfølgende år.
|
Læs
mere her:
Biografer på biografmuseet.dk
Biografer Oversigt
Danmarks 70mm og Storformat Biografer
Stoleplaner - Galle &
Jessen's Oversigt over Københavnske biografer i 1950erne
Biografpremierer
1911 - 2020
Film- og Kinoteknik
7OMM Film og De Store Formater
Todd-AO, - det
sensationelle filmsystem
Mine damer og herrer,
"Dette er Cinerama"!
"Windjammer" i
Cinemiracle
CinemaScope |
VistaVision
Super Technirama 70 |
Panacolor
Dimension 150 |
Sensurround
High-Impact
biografdesign
|
Højbro
Teatret kort efter åbningen i 1923
Navnet ’Højbro Teatret’ er naturligvis valgt på grund af den nærliggende
Højbro Plads, men biografen er ellers beliggende i en ejendom ved navn ’Købmagerhus’,
som er opført i fem etager i 1898 på hjørnet af Købmagergade og
Silkegade. I dag ligger stormagasinet Illum på den modsatte side.
Indgangsdørene er faktisk klemt inde mellem to små kiosker. Bagved
fylder en pænt dimensioneret foyer med garderobe i venstre side og
balkontrappen i højre. Billetkontoret ligger usædvanligt placeret for
enden af foyeren. På en tegning ser det ud til, man har glemt det i
indretningsplanerne. Man har derfor simpelthen inddraget det højre
indgangsparti til salen og kan således kun benytte den venstre. Senere
flyttes billetkontoret hen umiddelbart bag indgangen fra gaden. Man
kalder foyeren for en forhal eller en vestibule, men har mere funktion
af venterum end hyggelig foyer. Der er ingen chokoladekiosk eller
lignende. Måske kunne de to kiosker ud til gaden også levere det
fornødne. Publikum er i alle tilfælde begejstret for ikke at skulle stå
ude i regn eller slud for at købe sig en biografbillet.
Hvor Alexandra Teatret siden får plads til 487 gæster, kan Højbro
Teatret kun rumme 251. Stolene strækker sig til gengæld i noget, der
kunne minde om en mindre balsal med højt til loftet. 167 pladser var
placeret på gulvet foruden 16 logepladser bagerst. Desuden er der plads
til 68 på balkonen, der strækker sig bagtil over foyeren. Indretningen i
den tidligere café er blevet benævnt ’ejendommelig’ og det er måske det,
der går igen i både foyer og biografsalen, der er malet lysegrøn.
Lokalet kommer sandsynligvis mere til sin ret nu, hvor stedet er blevet
til biografteater. Trådte man ind ad døren for første gang, ville man
nok tro, det var skabt til formålet. Oprindelig var lokalet tiltænkt at
rumme hele 380 gæster, men nu i 1920’erne var filmene blevet længere og
folk ville sidde ordentligt. Stolene i Højbro blev kaldt magelige, men
det var dog kun træstole med tyndt stofbetræk. Atter som Alexandra
Teatret året efter, er Højbro Teatrets sal ikke smal som mange af de
tidligere. Det blev også bemærket af publikum dengang. Lærredet er
ligeledes ganske stort for perioden.
Det er derfor spøjst, biografen aldrig rigtig fik rigtig succes.
Biografen er ligesom Central Teatret og den nye
Metropo på Strøget og
siden altså også Alexandra Teatret resultatet af en håndfuld nye
biografbevillinger, der var regnet ned over den filmsultne storby.
Direktionen i Højbro Teatret lover et lødigt program. Åbningsprogrammet
skuffer ikke, selvom det handler om hvide kolonister og grumme
kannibaler og der forekommer mindst ét dødsfald. Titlen var
”Hedningepigen” og den var instrueret af D.W. Griffith med Richard
Barthelmess i hovedrollen. Filmen kom fra First National. Filmen bliver
godt modtaget, men instruktøren regnedes da også for verdens største, så
man var nok en kende forhåndsindtaget.
Mange af biografens senere film bliver kærlighedsdramaer og kammerspil
med smådramatik, hvis de ikke er rendyrkede farcer eller komedier. Det
bliver aldrig en biograf for spændingsfilm og tilsvarende.
”Hedningepigen” spiller i 16 dage, hvilket er ganske glimrende. Herefter
suppleres med nogle film, der er udspillet i byens øvrige biografer og
man hiver også gerne gode repremierer op af hatten. Sådan vil det
fortsætte resten af biografens levetid.
Paramount giver Højbro deres første premiere på en film med tidens
største kvindelige filmstjerne, Gloria Swanson. Det sker den 16. april
med ”Den stærkere sejrer”. Her holder sejrsrusen dog kun i fire dage,
men i maj får man ”Blod og sand” fra samme selskab med tidens største
mandlige filmstjerne, Rudolph Valentino. Denne trækker fuldt hus på
Købmagergade i tre uger efter at have overtaget den fra
World Cinema, der havde vist den i to. Efter det glimrende bekendtskab sætter
Paramount Højbro på listen over interessante biografer. I november giver
man endnu en danmarkspremiere, der denne gang går godt og bliver
startskuddet til en længere række film herfra. Ikke alle går lige godt.
Et par holder kun i to dage, men Højbro er vist en flink aftager.
|
|
Købmagergade
22, 23. september 2021. Foto: Thomas Hauerslev
I august samme år har der også været publikum til en dansk film i
Højbro. Denne kom fra Dansk-Svensk Film. Herefter prøver man kræfter med
Fy & Bi-filmene, der viste sig fortsat at kunne tiltrække et
betragteligt publikum i det mindre Højbro, efter filmene er taget af
plakaten i Cirkusbygningens store World Cinema. Man viser derfor faktisk
samtlige Fy & Bi’s film og nogle af dem flere gange. Harold Lloyd og
Buster Keaton morer også ved adskillige repremierer. Langt de
overvejende film på programmet er amerikanske og danske. Enkelte svenske
finder vej, men andre nationaliteter er stort set fraværende i Højbro,
selvom man selvfølgelig kan spotte en tysk eller italiensk en sjælden
gang. Sågar et par russiske får man at se. I 1927 er det ellers kun Fy &
Bi i ”Vester-Vov-Vov”, der får alvor får tændt biografens røde lygter. I
oktober 1928 fik Fønss og Jaobsen flyttet deres bevilling til den nye og
langt større Carlton-biograf på Vesterbrogade. Det havde de længe ønsket
sig.
Barnets Hus får den nye bevilling til Højbro, der dog ikke rigtig passer
ind i de rammer, man ser for sig. Lidt flere premierefilm er programsat,
også nogle fra Fox, men det ville være synd at sige, at publikum
valfartede til. Biografens sidste premiere finder sted 26. august 1929.
Det er en københavnerpremiere på den amerikanske lægefilm ”Hvad ved du
om kærlighed?” med Marie Prevost. Sidste danmarkspremiere blev
Paramounts ”Bryllup i Venedig” med Florence Vidor den 28. januar 1929.
Herefter jagter man ikke længere de nye film. Det var desuden også ved
at være slut med stumfilm, så man havde ikke rigtig nogen chance uden
investeringen i dyrt tonefilmsanlæg. Publikum ville nu snart stort set
udelukkende høre tale og sang fra lærredet.
Nogle meget bedre lokaliteter finder Barnets Hus i 1931 ikke langt
derfra i det folkerige område omkring Adelgade og Borgergade. Området
har alle dage været biografløs på nær nogle få år med en biograf ved
navn Palæ-Biografen på Store Kongensgade, der var indrettet i et håbløst
lille lokale. Man tager det ubenyttede navn med sig til Klerkegade, hvor
en ny Palæ Biograf blev indrettet i en tidligere frimurerloge.
Højbro-navnet kunne man dårligt benytte så langt væk fra Højbro Plads.
Palæ-biografen fik også adskillige hundrede flere pladser, end der var i
Højbro. Man fik desuden lydanlæg og en danmarkspremiere at åbne med.
Sidste film i Højbro er stumfilmen ”Manden i al sin glans” med William
Haines. Dørene lukkes og lyset slukkes efter sidste forestilling den 1.
april 1931. Der var naturligvis ikke nær så megen glans over den sidste
forestilling, som der havde været over åbningsforestillingen blot otte
år forinden. . Efter lukningen blev der atter indrettet restaurant i
lokalerne, der siden blev delt op, så der i bagenden af biografsalen kom
værksted, lager og kontorer. I dag ligger en Matas-forretning i den
forreste del af de tidligere biograflokaler på Købmagergade 22.
|
|
|
|
• Gå til
Biografer på biografmuseet.dk |
Biografer Oversigt
• Gå til København |
Omegn | Nordsjælland |
Vest, Midt & Syd
• Gå til Bornholm |
Møn, Bogø, Lolland & Falster
• Gå til
Fyn, Langeland, Thurø, Tåsinge & Ærø
• Gå til
Sydjylland |
Midt-Vest | Øst |
Nord
• Gå til mere om
|
|
|
|
|
|
|
|
• Gå til Højbro Teatret |
|
Gå:
tilbage
- op
Opdateret
mandag, 01 januar 2024 18:13:00 |
|
|