| |
Rahbek Teater, Frederiksberg |
Tilbage til
forsiden
|
Skrevet af:
JG, biografmuseet.dk |
Dato:
01.10.2021 |
RAHBEK TEATER
Vesterbrogade 161 (i dag Rahbeks Allé 2A)
Åbnet 13. januar 1924
Lukket 16. marts 1939
Rahbek Teater indrettes på hjørnet af Vesterbrogade og Rahbeks Allé i
1923-24. Det er det hidtil største privatbyggeri siden krigen og
biografen er kun en lille del af bygningskomplekset, der rummer 54
lejligheder samt en lang række butikker i stueetagen ud mod
Vesterbrogade foruden posthus og biografteater. Det bliver kendt som ’Rahbekshus’.
Rahbeks Allé løber vinkelret fra Vesterbrogade og huset kommer derfor
til at bestå af to fløje, der mødes på hjørnegavlen. Det nye byggeri er
opført i funktionalistisk stil med nyklassicistiske træk af arkitekterne
Gunnar Juul Brask og Christian Krøyer. Seks lave trin fører op til en
indgangsportal, der deles med posthuset på hjørnet til højre ud mod
Vesterbrogade, mens biografen får lokalet til venstre mod Rahbeks Allé.
Biografsalen benævnes ved åbningen som nydelig, men også lavloftet og
upraktisk med en del bærende søjler. Salen har 305 pladser, 178 på
gulvet og 123 på balkonen incl. loger langs siden, så det er bestemt
ikke noget stort, nyt biograflokale som så mange andre i tiden og slet
ikke i 1924, hvor afstanden mellem rækkerne var beskeden. Der er dog
guldlister på træstolene. Lidt fint skulle det være, men lokalet var
slet ikke tænkt som biograf. Man havde oprindelig forestillet sig en
bankfilial, men da ingen var interesseret i at forhåndsleje, blev
tegningerne ændret til at indeholde biograf, hvor man også inddrog
første sal. De bærende søjler kunne man dog ikke flytte rundt på. I
tegningerne indgår en café og restaurant til biografen, men de kommer nu
ikke til at indgå i kompagniskab med hinanden. Antallet af siddepladser
reduceres efter nogen tid til 267.
Der åbnes søndag den 13. januar 1924 med Richard Barthelmess i ”Fiskerdrengen”.
Filmen er på programmet i fem dage. I begyndelsen annonceres der som
Rahbek Teater, men månederne derpå kan man kortvarigt støde på ’Rahbek
Teatret’. Siden er man oftest kun ’Rahbek’. I alt har biografen blot tre
premierefilm gennem sine femten år og kun den første er en
danmarkspremiere. De to øvrige er den svenske ”Forandring fryder” samt
en amerikansk film fra MGM med titlen ”Cowboy-bruden”, der har Joan
Crawford på plakaten.
|
Læs
mere her:
Biografer på biografmuseet.dk
Biografer Oversigt
Danmarks 70mm og Storformat Biografer
Stoleplaner - Galle &
Jessen's Oversigt over Københavnske biografer i 1950erne
Biografpremierer
1911 - 2020
Film- og Kinoteknik
7OMM Film og De Store Formater
Todd-AO, - det
sensationelle filmsystem
Mine damer og herrer,
"Dette er Cinerama"!
"Windjammer" i
Cinemiracle
CinemaScope |
VistaVision
Super Technirama 70 |
Panacolor
Dimension 150 |
Sensurround
High-Impact
biografdesign
|
Rahbek
i 1923
Rahbek Teaters bevillingshavere er forfatter Ingeborg Vollquarts og
skuespiller Charles Schwanenflügel, men biografen drives i det daglige
af grosserer Svend Davidsen. Ved hans død blev P. M. Heyman, der på
dette tidspunkt var sekretær i finansministeriet, anmodet om
midlertidigt at bestyre biografen. Da han kort efter fik sin eksamen som
statsautoriseret revisor, kunne han ikke længere varetage dette hverv og
overlod driften af Rahbek til sin kun 20-årige forlovede, Ebba Heyman.
Hun havde altid drømt om at blive filmstjerne, men nu blev hun i 1930
biografdirektrice i stedet.
Ebba Heyman fortsætter samme stil som hidtil og filmene er ofte
amerikanske, danske eller svenske. Davidsen havde år forinden hyret en
mandlig pianist ved navn Andersen, der i dagtimerne arbejdede som
typograf. De bedste pianister improviserede eller kunne efter
hukommelsen finde frem til et stykke musik, der passede til lige netop
den aktuelle scene eller stemning. Andre fik hjælp af såkaldte
’kinoteker’, hvor man kunne finde et rigt udvalg af musikstykker på
noder passende til enhver tænkelig situation. Nogle publikummer kommer
udelukkende i biografen for musikkens skyld. I de biografer hvor det
enlige klaver gør det ud for musikledsagelsen, er pianistens færdigheder
af overordentlig stor betydning. I Rahbek er publikum særdeles
begejstret for Andersens frembringelser på klaveret. På samme tid hvor
folk valfarter til Rahbek, er der lige så mange, der forfærdes over
musikken på forskellige strøgteatre, men blot få år senere er dette et
overstået kapitel. I begyndelsen af 1930’erne finder tonefilmene også
vej til Rahbek. Man har blot installeret et billigere tonefilmsanlæg og
til nogle af de første film lægger Ebba Heyman selv grammofonpladerne
på, før teknikken bliver langt bedre. Der var ikke mange ansatte og det
hele skulle jo løbe rundt. Biografen har alle år overskud men sjældent
mere end få tusind kroner.
|
|
Der
var indgang i midten (som nu) og biografen var placeret i venstre side,
hvor der har været lejlighed, lige siden biografen lukkede.
Rahbeks Allé 2A den 4. oktober 2021. Foto: Thomas Hauerslev
Bevillingshavere og ledelse er ofte to helt forskellige størrelser og
det var Rahbek et af de mest markante eksempler på. Oftest hævede
bevillingshaverne blot en årlig gage uden at blande sig det mindste,
hvilket gjorde hele biografbevillingssystemet omsonst. Ingeborg
Vollquarts var død i 1930, mens Charles Schwanenflügel først dør i 1943.
I 1936 var bevillingen imidlertid overgået til Dansk Kulturfilm, men
Heyman hørte aldrig fra dem, for man var på ’kulturfilmen’ i
virkeligheden interesseret i en langt større biograf og åbnede i stedet
Toftegaards Bio i julen 1937. Teoretisk skulle Rahbek ophøre, men da
Toftegaard åbnede i Valby og Rahbek lå på skellet mellem Københavns og
Frederiksberg Kommune, var de ikke just konkurrenter. Rahbek fik lov at
bestå og Heyman søgte selv bevillingen trods sine blot 28 år. Normalt
skulle man være på den anden side af 40 for overhovedet at komme i
betragtning med en lang karriere bag sig som forfatter, skuespiller
eller tilsvarende. I dette tilfælde må man tage hatten af for
bevillingsnævnets respekt for Heymans gode resultater i biografen trods
de slette publikumsforhold, da filmrådet og justitsministeren vælger at
udnævne hende som ny bevillingshaver.
Antallet af sæder var til slut reduceret til 231 på grund af de
generende søjler, der stod i vejen for udsynet mange steder. Stolene var
af ringe kvalitet fuld af splinter og betrækket mørnet gennem årene uden
at blive repareret. Der var tilmed kvælende i lokalet på alle
tidspunkter af året, idet der ikke fandtes noget ventilationsanlæg. Både
sommer og vinter var det nødvendigt at holde dørene åbne i pauserne for
at få luftet ud. I vinterhalvåret kunne der således være hundekoldt og
man måtte periodevis nøjes med én forestilling. Tilmed er biografen
indretningsmæssig i 1937 erklæret brandfarlig.
Af ovennævnte årsager fik Heyman i 1938 tilladelse til at flytte
bevillingen til en ny biograf, der skulle blive mange gange bedre. Hun
tager personligt til Paris for at finde inspiration til sin nye biograf
og arkitektarbejdet bliver lagt i hænderne på Ernst Kühn, der netop har
færdiggjort Palladium-biografen. Rahbek Teater lukker torsdag den 16.
marts 1939 med Charles Boyer i ”Algier”. Tre dage senere åbner
Platan Biografen skråt overfor på den anden side af gaden og al
personale følger med.
Rahbekshus står endnu som dengang. Det er en ganske markant bygning
prydet af røde mursten i inddelte fag, men man aner tidens tand her knap
hundrede år senere. Biografen blev omdannet til lejligheder umiddelbart
efter lukningen.
|
|
|
|
• Gå til
Biografer på biografmuseet.dk |
Biografer Oversigt
• Gå til København |
Omegn | Nordsjælland |
Vest, Midt & Syd
• Gå til Bornholm |
Møn, Bogø, Lolland & Falster
• Gå til
Fyn, Langeland, Thurø, Tåsinge & Ærø
• Gå til
Sydjylland |
Midt-Vest | Øst |
Nord
• Gå til mere om
|
|
|
|
• Gå til
Rahbek Teater |
|
Gå:
tilbage
- op
Opdateret
mandag, 01 januar 2024 18:13:06 |
|
|