| |
Palladium, København |
Tilbage til
forsiden
|
Skrevet af:
JG, biografmuseet.dk |
Dato:
01.10.2021 |
PALLADIUM
Vesterbros Passage / Vesterbrogade 1
Åbnet 19. januar 1938
Lukket 30. december 1976
Palladium er af svensk oprindelse. I 1917 har Lars Björck stiftet
filmselskabet Skandinavisk Filmcentral, som også får en filial i
København med filmdistribution fra kontor i Cirkusbygningen,
Jernbanegade 8. Selskabets første film åbner her
World Cinema den 15. september 1917. I december samme år er Björck i København og lufter
planer om et fælles skandinavisk samarbejde omkring filmproduktion. Med
en aktiekapital i selskabet på ti millioner kroner, er der god grund til
at tro, selskabet vil blive konkurrerende med Ole Olsens Nordisk Film.
• Gå til stoleplan
Palladium
• Gå til stoleplan
Palladium
Først i 1919 køber Björck to filmateliers i Hellerup, der tidligere har
tilhørt Dania Biofilm og Kinografen med adresse på Hellerupvej og
Strandparksvej. Her opretter han produktionsselskabet Palladium Film
opkaldt efter sin egen Palladium-biograf, der var åbnet i Stockholm året
forinden som Sveriges hidtil største biograf med 1.240 pladser. Der er
fri næring i Sverige og Skandinavisk Filmcentral ejer allerede i 1919 en
stribe biografer rundt om i landet. De danske filmstudier skulle lægge
hus til indendørsoptagelser, mens selskabets udendørsoptagelser primært
skulle finde sted i Sverige. Filmene ville derfor få et umiskendeligt
svensk præg og beregnet på det internationale marked. Instruktøren og
skuespilleren Laurids Skands er hyret til at lede den danske
underafdeling, mens World Cinemas direktørs søn, Svend Jens Frederik
Nielsen, ansættes som økonomiinspektør. Nielsen havde forinden fungeret
som operatør i Björcks stockholmske biografer. En del af Palladiums nye
stab kommer fra Nordisk Film, der kort forinden havde været gennem en
større sparerunde. Herudover ansættes den danske filminstruktør Robert
Dinesen som kunstnerisk leder og til at instruere selskabets første
film, ”Jefthas datter”.
Den stort anlagte og temmelig dyre produktion bliver en fiasko på begge
sider af Øresund og opnår slet ikke det forventede salg til udlandet. I
World Cinema vises den kun en uge. Væsentlig bedre går det i januar 1921
med filmen ”Tyvepak”; en latterfarce på godt en halv time, der har
Osvald Helmuth på plakaten sammen med Carl Schenstrøm og Aage Bendixen.
De to har været med i flere af selskabets tidligere film, men bliver her
sat sammen som ’Fyrtårnet og Bivognen’. Bendixen er med i flere af de
senere film, men bliver i rollen som Bivognen erstattet af Harald
Madsen. De kendes herefter oftest blot som ’Fy og Bi’. De er en slags
dansk forløber for ’Gøg og Gokke’, der først kommer flere år senere. Den
berømte amerikanske duo fra Hal Roach er helt givet inspireret af Fy og
Bi, der også får kolossal succes i udlandet. I Danmark bliver de intet
mindre end gigantiske navne på højde med Chaplin eller større. De er
Palladiums største trumf gennem resten af stumfilmsårene og en del af
deres film bliver siden eftersynkroniseret.
”Tyvepak” og andre billigere farcers succes var imidlertid langt fra
tilfredsstillende for Lars Björck i 1921. Han havde sit hjerte i de
dyrere produktioner, som selskabet fortsat havde svært ved at få
tilfredsstillende resultater med. Derfor skiller han sig allerede i 1921
af med Palladium i Danmark, der købes af netop Svend Nielsen og
filminstruktøren Lau Lauritzen (senior). Selskabet producerer i alt 36
”Fy og Bi”-film mellem 1920 og 1933. ”Med fuld musik” var den sidste.
Herefter fortsætter Schenstrøm og Madsen med at filme i Tyskland og
Sverige, før de vender tilbage med en dansk svanesang i 1940, der får
titlen ”I de gode gamle dage”, som atter produceres af Palladium.
Allerede ved tonefilmens fremkomst var de gammeldags stumfilmsfarcer
stort set passé.
Palladiums titler blev de første mange år udlejet af Skandinavisk
Filmcentral (Filmcentralen). Siden fik selskabet også det amerikanske
MGM ind under sig og filmene fik premiere i World Cinema. I 1926 blev
Svend Nielsens lillebror, Knud Tage Sophus Nielsen, der blot kaldte sig
Tage Nielsen, direktør for det, der nu var Filmcentralen-MGM. Da MGM
startede selvstændig distribution i 1933 udlejes Palladiums film fortsat
her igennem, men i 1934 etableres ’Filmcentralen Palladium’, hvor man
fra 1937 distribuerer alle selskabets egne film foruden de udenlandske
titler.
Der var kolossal rift om biografbevillingerne i Danmark, som blev
udstedt af justitsministeren, der nærmest egenrådigt tog stilling efter
anbefalinger fra bevillingsnævnet. Palladium var gennem 1920’erne den
største konkurrent til Nordisk Film, der allerede ene eller delvist
havde økonomiske interesser i flere københavnske biografer, bl.a. gennem
Carl Bauder i Kino-Palæet og siden
Palads. Nordisk endte med netop at få
Palads Teatret på en produktionsbevilling og denne biograf har man
endnu. I Palladium havde Svend Nielsen også allerede i 1933 forsøgt at
få bevillingen til Palads og dernæst Kino-Palæet, ligesom han var
interesseret i at omdanne Dagmar Teatret til biograf som supplement til
World Cinema, på samme måde som Nordisk via Bauder var endt med at have
adgang til både Kino-Palæet og Palads. Først i august 1935 får Palladium
endelig lovning på bevilling til en biograf, der skal ligge i området
omkring Rådhuspladsen og Vesterbros Passage. Både Nordisk og Palladium
havde gjort det klart, at en fortsat opretholdelse af en dansk
filmproduktion kun kunne finde sted, hvis man også havde en sikker
biograf, hvor man kunne få vist sine film. Allerede i december kan Svend
Nielsen afsløre, man har Industriforeningens Hus i tankerne for
biografens placering, men der er tre-fire øvrige projekter i spil, bl.a.
i Utrecht-huset og Richsbygningen. Begge huse er også siden genstand for
biografrumlerier, som aldrig bliver til noget.
Palladium-selskabet var i 1933 omdannet til et aktieselskab, idet
biografloven af 1933 forbød, at bevillinger kunne gives til
interessentskaber. Nu fik man meget nemmere ved at komme i betragtning.
Med filmloven af 1938 blev det en betingelse for produktionsselskaberne,
at man kun kunne opretholde en biografbevilling, såfremt man årligt
producerede et tilfredsstillende antal film af en vis kunstnerisk
kvalitet. I 1938 var både Lauritzen senior og Tage og Svend Nielsens far
død og Tage Nielsen overtager derfor driften af World Cinema. Lige ved
Rådhuspladsen har Svend Nielsen åbnet den nye storbiograf Palladium
onsdag den 19. januar. Lauritzen var oprindelig udset til at skulle
fungere som direktør, men trådte allerede ud i 1937 og Svend Nielsen
bliver derfor direktør i hans sted.
Palladium-biografen kom ganske rigtigt til at ligge i
Industriforeningens Hus. Et halvt år efter bevillingsudstedelsen, i maj
1936, er det endnu umuligt at få Palladiums forventninger om en biograf
af den rette størrelse til at harmonere med mulighederne på Vesterbros
Passage. Først på årets næstsidste dag når man til enighed og indgår et
tyveårigt lejemål. Palladium må for egen regning selv opføre biografen,
mens man bliver lejer hos industriforeningen. Efter de tyve år overgår
biografen automatisk til industriforeningen, men Palladium må forlænge
lejemålet årligt på samme betingelser, hvad man da også gør de næste
tyve år. Huslejen er ved denne ordning forholdsvis beskeden, men
biografen skal altså afskrives på de første tyve år og indenfor dette
tidsrum indbringe fortjeneste. Palladium forpligter sig desuden til at
vise små industrifilm som ekstranumre.
Den nye storbiograf blev tegnet af Christiani & Nielsen og arkitekt
Ernst Kühn i samråd med arkitekt K.F. Mikkelsen fra Industriforeningen,
men det var efter mange strabadser. Den 24. april 1937 går håndværkerne
i gang i gang med den totale ombygning af de gamle lokaler, der forinden
havde indeholdt butiks- og udstillingslokaler, kontorer m.v. Det meste
bliver praktisk talt revet ned, men elementer består. Byggeriet skal gå
ubegribeligt hurtigt. Omdannelsen til ny biograf sker på blot otte
måneder og alle byggeriets spændende faser er foreviget på film, der
meget apropos kan ses på filmcentralen.dk. Lørdag den 4. september er
der rejsegilde og det noteres, at den nye biograf bliver kernen i hele
komplekset, såfremt man ønsker at bygge hele herligheden om. I
forbindelse med opførelsen af Palladium er det kun et lille midterparti
af forbygningen, man i sin helhed har ofret.
•
Gå til En
Storstadsbiograf i Verdensformat Aabner
•
Gå til Åbningsbrochure:
Palladium, København, 1938
•
Gå til PDF:
Palladium's kinoorganister 1938 -
1960
•
Gå til PDF:
Palladium's repertoire 1970 - 1976
•
Gå til PDF:
Hus og Frue, 1938
• Gå til
Billeder fra Palladium's historie
Palladium får 1.347 pladser og er ved åbningen Danmarks ubetinget mest
luksuriøse biograf. Folk ser måbende til, mens bygningen folder sig ud
og pressen refererer løbende detaljeret. Det var helt ligesom tyve år
forinden, hvor københavnerne spærrede øjnene op, dengang Palads blev
opført på Axeltorv. Få meter væk i Jernbanegade har arkitekterne bag
opførelsen af Dagmar-biografen travlt med at kigge arkitekterne over
skuldrene, så man også her kan matche Palladium eller bare det, der
ligner. De to biografer åbner næsten samtidigt. Én ting får Palladium
dog helt for sig selv: Et kinoorgel. Det er der ingen anden skandinavisk
biograf, der kan prale med. Opstillingen af orglet begynder allerede i
november og består af ikke mindre end 150.000 smådele. ’Et håbløst
puslespil’ at sætte dem sammen, mener de fleste. Orglet kostede den
gigantiske sum af 100.000 kroner.
Der er tale om et af de berømte Wurlitzerorgler, her model 175 3C (opus
2220), opkaldt efter Rudolf Wurlitzer og er det eneste af sin slags i
Danmark. Orglet er drevet af luft. Et kabel med 1.200 korer førte over
til magnetventiler, som åbnede og lukkede for de 900 orgelpiper, der
repræsenterede alle instrumenter, heriblandt to flygler, et
swingorkester og et jazzorkester. Den første til at
spille på orglet i
Palladium var australieren Berrey Brettoner. Han afløses samme år af
Bobby Pagan, der gæstede biografen flere gange og siden Peer Frost, der
første gang høres i 1939. I 1940 fik Mogens Kilde fast plads ved orglet.
Han spillede frem 1948 og igen mellem 1950 og 1952. I ferieperioder blev
der hentet gæsteorganister fra udlandet. Blandt disse og øvrige tæller
bl.a. Robinson Cleaver, Lewis Gerard, Horst Schimmelpfennig, Terence
Denne, Robin Richmond, Ena Baga, Benna Moe og Erik Erling. Fra 1952 var
Ove Peters og Bertrand Bech faste organister ved orglet. Udenlandske
biografers orgler var oprindeligt bygget til stumfilmene, men med
tonefilmene får de helt ny funktion som opvarmning til
hovedattraktionen. De fortsætter med at være særdeles populære særligt i
England, hvor de dog efterhånden bliver varietéunderholdning. Særligt i
sommermånederne valfarter danskere fra provinsen til hovedstaden for at
se og høre kinoorglet for fuld udblæsning og folk kommer også rejsende
fra udlandet for at se (og høre) orglet – og biografen.
Restaurant Frascati kommer til at stå for driften af restauranten i
biografens foyer. Restauratør Devantier fortæller, at den nye restaurant
får plads til 150 gæster og vil være åben for alle. Den bliver døbt
’Giraffen’. Man påtænker at vise smalfilm som levende underholdning
under dineringen, men det bliver nu i stedet til levende musik og dans.
I december 1937 udbryder en mindre brand i restaurant Frascati.
Brandvæsenet møder talstærk op, idet man er bekymret for den megen løse
træ i forbindelse med opførelsen af biografen ved siden af. Hele
Industriens Hus var vist heller ikke for ’ildfast’, som man udtrykte
det. Man havde oprindelig håbet på at kunne åbne allerede den 15.
december, men det kommer til at vente yderligere fem uger. Størstedelen
af forsinkelsen skyldtes ikke branden men nærmest tværtom nattefrost.
Man er ved at lægge gulv i foyeren og cementen sprænger, hver gang
temperaturen falder under frysepunktet. Hele biografens indre incl.
orglet var allerede klar før juletid og prøvekøres dagligt. Biografen er
opført efter de mest moderne principper fra Berlin, Paris og New York.
Mange kalder den en miniature-udgave af
Radio City Music Hall i New
York, der var åbnet i 1932 med 5.933 pladser. Palladium er placeret på
1. sals niveau, hvilket ikke var set tidligere i Danmark. Foyeren
strækker sig langt ind under salen.
Imperial opføres i 1961 efter lidt
af samme princip.
Det er en amerikansk film, der kommer til at åbne kæmpebiografen den 19.
januar 1938, nemlig ”Tre smarte piger” med den debuterende Deanna Durbin
på rollelisten. Det var en ganske smart titel at starte med. Dagen
forinden var der gallapremiere under overværelse af hele kultureliten
med justitsminister Steincke i spidsen. Statsminister Stauning var også
tilstede. Hans Hartvig Seedorff Pedersen fremsiger til stort bifald en
prolog med titlen ”Den verden, du gæstede i drømme”. Herefter holdt
Steincke vanen tro en syrlig tale, hvor han revser dansk film midt i
premiererusen. Det var endnu ikke i 1938 gået op for kultureliten, at
folk sommetider blot gerne ville more sig i biografmørket. Det behøvede
ikke være stor filmkunst det hele, men hele bevillingssystemet og
særligt biograferne med produktionsbevilling var hægtet op på dette
mystiske begreb. Kunst. Hvad er kunst og hvordan definerer man kunst?
Før hovedfilmen blev der vist en film om forandringen af det gamle hus
til ny biograf. Det er denne, der i dag kan streames hjemmefra med
Fyrtårnet Carl Schenstrøm som H.C. Andersen, der fortæller om den gamle
by og det nye Palladium. Titlen er ”Midt i byens hjerte”. Efter denne i
sig selv imponerende forfilm kom Wurlitzerorglet op fra gulvet med
organisten i hvidt kjolesæt og front mod publikum, før det vender rundt
mod lærredet. Orglets fremkomst udløser enormt bifald og spiller
ti-femten minutter. Herefter er der en pause, hvor publikum promenerer
rundt i foyeren. Første film på lærredet efter pausen er en dansk
turistfilm optaget i farver med billeder fra Kronborg og Roskilde samt
Kongen til hest på Amalienborg Slotsplads m.v. Det var altid populært.
Herefter vises uddrag af en ældre Palladium-titel, før den amerikanske
premierefilm kører gennem fremviserne.
Indgangen til Palladium rummer en monumental, neonoplyst baldakin. Den
vistnok største i Danmark nogensinde og mange år frem det perfekte
tilflugtssted på en regnvejrsdag. Herover lyser biografens navn i neon
med lysrør op langs facaden mod husets top. Selve biografsalen rager
godt op og kan ses fra alle sider. Her står Palladium-bogstaverne
tydeligt på hver side. Selve facaden over baldakinen er en åben
glasfacade i små vinduer, der mellem de bastante mursten på hver side
fremstår lidt presset. Det oplyste rum over indgangen var tiltænkt som
nyt udstillingslokale. Udvendigt modvirker den hvide neon det
indelukkede, men Palladium ser alle dage ud som om, den er klemt ind som
et fremmedlegeme, hvad den jo også er. I det indskudte parti hænger en
kæmpe streamerplakat over dørene og breder sig ud på hver side. Et ovalt
billetsalg er placeret midt i indgangspartiet.
Allermest overdådig er næsten den kolossale foyer inde bagved, hvortil
alle har adgang selv uden billet, hvilket ikke var almindelig praksis på
dette tidspunkt. Et foyerareal på størrelse med salen er hidtil uset i
landet. Selv Palads kan ikke måle sig i omfang, men stilen i Palladium
er helt anderledes moderne end den klassiske renæssance, der særligt
præger paladsets foyer. Lige indenfor dørene er yderligere to billetsalg
placeret i hver side ved udmundingen til den tværgående foyer. Disse er
beregnet til forhåndsreserverede pladser. Billetterne sendes fra
telefonrummet med rørpost til udleveringsskrankerne, der har en smukt
formet, kuppelrund glasfacade. Telefonbestilling havde man
forhåndsannonceret som værende gratis men på grund af stramt budget,
havde direktionen alligevel set sig nødsaget til at opkræve 25 øre for
at kunne holde samme prisniveau på billetterne som de øvrige
storbiografer. Den var aldrig gået i dag. Der er ligeledes garderober i
hver side af foyeren. Man indleverer tøjet her i en af siderne alt efter
stoleplacering og modtager tøjet i sidegarderober placeret i de brede
nedgangspartier fra hver side af salene. I foyeren er der yderligere
børneparkering i en legestue pyntet med børnevenlige malerier på
væggene, masser af legetøj og dertilhørende legeonkel. Der er desuden
hundeparkering, hvor vuffer får sig en skål vand. Den store
chokoladekiosk ligger til højre i foyeren, mens baren ligger placeret
til venstre med indgang gennem glasdøre til restauranten til højre
herfor. På toiletterne for enden i højre side, er dametoilettet
indrettet med elegant forværelse, hvor man kunne nette sig. Det brugte
man også i Amerika. Der er desuden opsat telefonbokse og hele foyeren er
udstyret med fuldstændig moderne sprinkleranlæg. For enden modsat
indgangen er der opsat hvilestole, ligesom der også er stole ved kiosken
og baren. Udstillingsskabe til filmplakater findes kun i foyerens sider
og dominerer således ikke. Gulvet er mosaikbelagt i sort og hvidt med
tæpper på hovedarealerne. Hele foyeren er blidt rosabelyst.
Dekorativt er der overordentlig smukt i den nye foyer. Billedhugger
Stæhr-Nielsen står for de rosa-lyse sandstensvægges smukke relieffer i
naturfarvet kalkpuds over de palisander-beklædte paneler, som følger med
helt op til salen. Søjlerne er af grøn marmor. Kunstmaler Svend Johansen
har begået et imponerende maleri på endevæggen ved trappeforgreningen
til salen i lakfarve på en baggrund af guld. Billedet symboliserer
filmdramaets faser med vildfarne filmstrimler gennem sig. Over trappen
er ophængt et belyst kniplingsloft i stuk. Gelænderne i bronze har
overflader af flettede, sorte skinremme og er forneden på den sidste del
op mod salen indlagt med lys. For foden af trappen er der på hver side
af første trappetrin opsat en pegasusfigur.
Salens gulv er stærkt skrånende og der er ingen balkon. Logerne har
bordeauxrøde lænestole af ypperste kvalitet i lys ahorn. Salens øvrige
sæder er blidere, røde nuancer. I venstre side af salen ned mod lærredet
sås et selvlysende ur, der nærmest gik i ét med væggen, hvor man kunne
holde sig orienteret med tiden. Sofapladserne var så store, at der var
plads til tre i dem, selvom de kun var beregnet til to. Alle de fine
pladser ligger lidt tilbage for midten af rummet umiddelbart ved de to
opgange midt i salen. Der er særlige logepladser og tilkaldepladser for
læger o.a., hvor en rød lampe blinker på sædet foran, hvis der er
telefon. Der er ca. 30 pladser for svagthørende med teleslyngeanlæg.
Pladserne på hver side af logerne er fritstående lænestole. Alle pladser
bag opgangen er opsat i kraftigt hævet terrasseform i forhold til rummet
nedenfor. Der er tykke, røde gulvtæpper overalt. Loftet i lyseblå toner
i svagt reliefmønster er inddelt i lameller med indirekte belysning.
Salens vægge er inddelt i etaper på samme facon. Som i foyeren er der
også sprinkleranlæg i salen. I alt findes der i Palladium 400
sprinklere, så biografen er særdeles godt sikret mod brand.
Rygning er tilladt i salen, der har et velfungerende ventilationsanlæg,
hvor temperaturen kan reguleres pr. grad. Hele salens front vender ned
mod Vesterbros Passage. Prosceniet med scenen og orkestergraven foran
med kinoorglet er i hvidt. Foran lærredet er der intet mindte end tre,
mægtige fortæpper i silkevelour, silkedamask og et sølvtæppe til
projektørbelysning. På hver side af prosceniet er der bag salen
indrettet garderober, der kan benyttes ved levende underholdning på
scenen. Det topmoderne operatørrum er udstyret med to
Ernemann-kinomaskiner i allernyeste fabrikat fra Zeiss-Ikon.
Hele biografen ender med at koste 1,6 millioner kroner. Det er næsten
det dobbelte af det budgetterede og skyldes primært, at brandvæsenet
undervejs stillede ekstra krav til sikkerheden i form af
sprinkleranlæggene og ekstra nødudgange. I marts er man bagud med
betalingerne og der indkaldes til kreditormøde, som finder en mindelig
løsning.
Lige fra onsdag den 19. januar vises film hele dagen. Ikke kun om
aftenen men ’uden stop’ fra kl. 12. Om eftermiddagen vises i mange
måneder filmprogrammer hver time med billetter fra 70 øre. Det er en
udvidelse af forprogrammerne eller tidligere tiders sammenblandede
forestillinger og meget lig D.S.B. Kino. På premieredagen vises dansk
filmrevy, krigsreportager, Paramount-filmjournal, tegnefilm og
kinoorglet spiller hele dagen. Premierefilmen med de smarte piger vises
kl. 17.15, 19.15 og 21.15. Premieredagen var udsolgt længe i forvejen og
filmen bliver ikke overraskende en gevaldig succes, som spiller i fire
uger. Mere overraskende bliver eftermiddagsprogrammerne også vanvittig
populære og skiftes mange gange, før de til sidst ebber ud. Sommetider
spiller kortfilmene helt til kl. 18, før det ordinære program tager over
til aftenforestillingerne. Andre gange spilles hovedfilmen fra omkring
kl. 16 og om søndagen spilles oftest kun hovedfilmen. Det er ugens
bedste dage, hvor billetterne går som varmt brød.
Som sidebemærkning til ugerevyerne blev biografen allerede få uger efter
åbningen kritiseret for flere tyskervenlige af slagsen, hvor man håbede,
der snart blev vekslet bedre mellem de tyske og de amerikanske.
Kinoorglet blandede sig sommetider undervejs i kortfilmsprogrammerne,
dér hvor filmene måtte være lovlig stumme i sig selv. Det var der også
delte meninger om. Den 18. februar skiftes åbningsfilmen ud med den
franske ”Et balkort” med Harry Bauer. Også denne bliver en fin succes og
den gode stime fortsætter med de næste. Den 20. april er Deanna Durbin
tilbage øverst på plakaten i ”Hundrede mand og en pige”. Den bliver en
endnu større succes end den første og vises helt til den 3. juli. Hver
eneste aften indfinder en ung kvinde sig med billet til 1. række midt
for. Sidste spilledag spørger inspektøren, om hun ikke vil være
direktionens gæst og tage plads i logen. ’Nej, tusind tak’, svarede den
unge dame, ’det er jo ikke filmen, jeg skal se, men Bobby Pagan’.
Turister var alle dage særligt glade for den nye biograf, men den lå
også så centralt, man kunne ønske sig på strækningen mellem
Hovedbanegården og Rådhuspladsen.
Indtil november veksles mellem europæiske og amerikanske film. Det er de
amerikanske, der opnår allerstørst succes og det bliver også disse, der
kommer til at kendetegne biografen sammen med de danske. Den første
hjemlige produktion får premiere den 3. november. Det er Svend Gades
”Balletten danser” med Bodil Kjer. Ingen særlig god film og ingen særlig
succes. Fra 29. november og resten af året vises Carl Froelichs tyske
”Hjemve” med Zarah Leander.
I 1939 starter året med en ny dansk Palladium-premiere, nemlig ”Den
gamle præst” med Poul Reumert den 2. januar. En endnu mere gammelstøvet
film end den dansende ballet, men i samtiden blev den opfattet som
’enestående’. Med et hold af gamle teaterskuespillere var den da også
indbegrebet alt det, Palladium var nødt til at producere for at være
sikker på at opretholde sin produktionsbevilling til biografen. Herefter
er der amerikanske film på plakaten og de går fortsat bedst. En enlig
fransk og tysk premiere i året kan kun mønstre hhv. fem og syv
spilledage. Filmcentralen Palladium importerer selv en række europæiske
film, men sætter oftest disse op i andre biografer.
|
Læs
mere her:
Gå til
•
En
Storstadsbiograf i Verdensformat Aabner
•
Palladium, København, 1938
•
Palladium's kinoorganister 1938 -
1960
•
Palladium's repertoire 1970 - 1976
•
Hus og Frue, 1938
•
Billeder fra Palladium's historie
Biografer på biografmuseet.dk
Biografer Oversigt
Danmarks 70mm og Storformat Biografer
Stoleplaner - Galle &
Jessen's Oversigt over Københavnske biografer i 1950erne
Biografpremierer
1911 - 2020
Film- og Kinoteknik
7OMM Film og De Store Formater
Todd-AO, - det
sensationelle filmsystem
Mine damer og herrer,
"Dette er Cinerama"!
"Windjammer" i
Cinemiracle
CinemaScope |
VistaVision
Super Technirama 70 |
Panacolor
Dimension 150 |
Sensurround
High-Impact
biografdesign
|
En af de mindst succesfulde amerikanske i foråret 1940 er mærkeligt nok
”Troldmanden fra Oz” med Judy Garland, der kun var et års tid ældre end
Jeanne Durbin, da hun indspillede sin første film. Denne vandt aldrig
den store popularitet i Danmark. Dagmar tog den over en uge efter
Palladium til eftermiddagsforestillingerne, men her vandt den heller
ikke mange hjerter. Problemet var nok, at den blev betragtet som en
børnefilm. Der er endnu en amerikansk film på plakaten, da krigen bryder
ud i Danmark den 9. april, men allerede fra den 29. i samme måned sætter
Palladium sin egen tyske ”Kærlighedens land” på programmet. Det var
øjensynligt om at vise flaget, selvom det næppe huede publikum. Efter en
uge blev programmet også amerikansk igen, men fra efteråret er man efter
ordre nødt til at vise tyske film mellem de amerikanske. Der er fortsat
nok af disse at tage af fra egen distribution, men ellers er de
nyetablerede tyske filmselskaber UFA og Tobis også særdeles
leveringsdygtige. Palladiums egen tyske ”Postmesteren” med premiere 5.
december 1940 var der rent faktisk nogen, der gerne ville se. Den blev
vist helt til den 19. januar.
I 1940 var det ikke Palladiums egenproduktion, der prydede biografens
repertoire. Det blev blot til Fy og Bi’s tidligere nævnte svanesang samt
en kongefilm, mens resten af krigsårene naturligvis var præget af
besættelsen. I 1942 får Palladium-biografen sin hidtil største succes
med ”Ballade i Nyhavn”, der har Svend Bille og Christian Arhoff i
hovedrollerne. På den første uge blev filmen her set af 34.000 og den
holder sig på plakaten i tre måneder. Tre uger efter denne er der flere
lykkelige Palladium-dage, da den særdeles vellykkede ”Vi kunde ha’ det
så rart” med Bodil Kjer vises i over fire måneder og dermed atter slår
en rekord. De efterfølgende danske Palladium-film begynder at fungere
rigtig godt, men filmene er også i den lyse og lystigere ende. Det har
folk også brug for i de år. Selv de tyske film er publikum nu
overbærende for i Palladium, men her får man også nogle af de bedste,
tiden bringer og de er som de danske i perioden i den lette ende uden
alt for megen propaganda.
Krigsafslutningen markeres en uges tid efter med en amerikansk premiere
som de fleste andre biografer i byen, men sommeren bliver atter dansk
med Johan Jacobsens ”Mens sagføreren sover”, der er noget så relativt
sjældent som en dansk krimi. Den er folk glade for i sommervarmen. Den
16. maj 1946 får Danmarks første tegnefilm i spillefilmslængde premiere.
Det er eventyret om ”Fyrtøjet”, der vises i 4½ måned. Danske og
amerikanske film fortsætter med at være biografens mest populære og
fylder her efter krigen atter det meste. Endnu en rekord sættes, da
Esther Williams som ”Svømmepigen” får premiere den 16. december 1946 og
vises helt frem til 14. maj. Fuldstændig lige så lang tid spiller ”Støt
står den danske sømand” med Poul Reichhardt, da den får premiere i april
1948. Det er endda denne gang en ASA Film. Generelt skifter Palladium
ikke længere program særligt ofte. Det er som regel altid et tegn på
velstand. Næstsidste film i årtiet er et regulært mesterværk for
eftertiden, nemlig Carol Reeds ”Den tredie mand” med Joseph Cotten og
Orson Welles.
Begyndelsen af 1950’erne fortsætter som det foregående årti er
afsluttet. En østrigsk film ses meget tidligt i perioden, hvor
distributørerne ellers holdt sig langt væk fra tysksprogede film. Der
kom enkelte franske film på lærredet og herudover var det som altid fine
succeser i den blandede pose med danske og amerikanske bolcher.
Filmrådet er igen ikke helt tilfreds med Palladiums produktioner, men da
man i 1954 producerer Dreyers ”Ordet” med premiere i Dagmar i januar
1955, klapper man igen i som en østers og forlænger selskabets
bevilling. I 1960’erne kommer Dreyer atter selskabet til undsætning i
forhold til bevillingsspørgsmålet med ”Gertrud”, selvom filmen ligger
milevidt i niveau under instruktørens tidligere mesterværker. Det bliver
Dreyers sidste film og Palladium taber en forfærdelig masse penge på
den, men det er som bekendt historien om gyngerne og karrusellerne…
|
|
Den 25. januar 1954 havde der været premiere i Palladium på ”Herfra til
evigheden” med en stjernebesætning på rollelisten. Burt Lancaster,
Montgomery Clift, Frank Sinatra, Deborah Kerr, Donna Reed og Ernest
Borgnine m.fl. Hvem kunne ønske sig mere? Den vises naturligvis godt og
længe. Da den tages af plakaten, har 350.000 set den på Vesterbrogade. I
november vises ”Mytteriet på Caine” med Humphrey Bogart. Ingen af dem er
i
CinemaScope, men i Kino-Palæet og Palads har man taget hul på
fremtiden med bredere lærred. I Palladium er kinoorglet fortsat
hovedattraktionen og med de mange danske film har man endnu ikke travlt.
Faktisk bygger man om vældig sent og de udenlandske film sidst i
1950’erne hører efterhånden ikke til de mest mindeværdige. Pressen
begynder at stikke til biografen, men publikum forbliver trofast, selvom
man efterhånden skifter program atter oftere.
I påsken 1957 holdes lukket for mindre reparationer, men først i
sommeren 1960 lukker man i to omgange for ombygning med bredere lærred
og installation af
Todd-AO og
70mm. Efter 22 års virke måtte man i samme
anledning tage afsked med wurlitzeren, der spillede for sidste gang den
22. maj med Peer Frost ved orglet. Den 30. maj og ugen derpå tages det
alt sammen ned og biografdriften er derfor indstillet en uge under
opførslerne af ”Poeten og Lillemor og Lotte”, der til en sjælden
forandring havde fundet vej fra Nordisk Film. Man mente ikke, biografens
mere musikalske publikum ville fælde en tåre i anledning af wurlitzerens
bortgang, men nok snarere ånde lettet op. Efter manges mening lød orglet
nemlig aldeles forskrækkeligt. På Palladiums kontor mente man,
wurlitzeren var umulig at sælge, men det lykkedes alligevel at få orglet
afsat til en fabrikant og biografdirektør fra Roskilde, der havde planer
om at gøre det elektronisk, hvilket aldrig lykkedes for ham. Hr.
Hansgaard betalte blot 1.000 kr. for hele herligheden.
Kort forinden var der blevet skudt med skarpt i Palladium. Ikke fordi
man havde sat en ny krimi på programmet, men efter to mænd havde mødt i
hinanden i Giraffen, hvorefter de gik over mod biografens toiletter for
at afgøre et væddemål om, hvorvidt en ladt pistol nu også virkelig var
en ægte pistol. Det var den så. To projektiler blev affyret og det ene
gik gennem et vindue.
Palladiums mangeårige direktør Svend Nielsen var død 67 år gammel i juli
1958. Det blev startskuddet til en større retssag omkring ejerforholdene
i Palladium. Nielsen havde blot få uger forinden indgået aftale med
filmproducenterne Henning Karmark og Preben Philipsen om at træde ind i
selskabets bestyrelse med forkøbsret til aktiemajoriteten. Preben
Philipsen har i forvejen bevilling til
Rialto, mens Karmark er
involveret i Kino-Palæet,
hvortil ASA har produktionsbevilling. De to ejer i øvrigt også
Nygade-bygningen, hvor
Nygade Teatret (gen)optager
normal biografdrift i november. Begivenheden vedrører også
Odeon, der brænder i september
1958 og som også er på Karmarks hænder.
Det lignede omstændigheder, man havde set flere årtier forinden i
forbindelse med Kino-Palæet og Palads og blev det sidste større
filmdrama i biografverden af sin slags her i Danmark. Slagsmålet var
formentlig samtidig medvirkende årsag til den forsinkede overgang til
bredere formater. Under retssagen fremlægger Tage Nielsen beviser for,
hans bror har indgået kontrakt med ham tilbage i 1956 ved kautionen for
et produktionslån til ”Tante Tut fra Paris”, hvor biografens aktier med
forkøbsret var skrevet ind som klausul for lånet. Efter to år, hvor
Karmark og Philipsen har ledet studierne, når sagen helt til Højesteret,
der stadfæster Tage Nielsens forkøbsret, selvom lånet var tilbagebetalt.
Han overtager hermed både produktionsselskabet og biografen. Dog må han
sælge sine aktier i Filmcentralen Palladium til sin hustru, der i
forvejen var blevet direktør, da loven fortsat ikke tillod distribution
blandet sammen med biografdrift og filmproduktion. At det hele her
bogstaveligt talt ’blev i familien’ så man gennem fingrene med, sådan
som man også år forinden havde gjort med Carl Bauder og Nordisk i
forhold til Kino-Palæet, Palads og Nordisk Film. Tage Nielsens
dramatiske historie også forud i World Cinema, kan der læses mere om
under denne biograf. På studierne i Hellerup bliver Tage Nielsens søn,
den bank- og revisoruddannede Niels Jørgen Nielsen, sat til at
videreføre produktionen og indtræder i bestyrelsen.
Den store genåbning finder sted søndag den 14. august 1960 med
europapremiere på Walter Langs meget omtalte Cole Porter-musical ”Can
Can” i 70mm. Der var forpremiere dagen forinden og filmen vises
halvanden måned. Palladiums scene er gjort større og de forreste rækker
er fjernet. Scenen er fem meter dyb. Det nye lærred måler 18 x 8 meter
og har en runding på 2½ meter. Rundt om er der anbragt tolv nye
effekthøjttalere foruden højttalere bag lærredet, der har fået et nyt og
kostbart, blåt pastelfortæppe af mohairvelour. Væggene er også blevet
malet. Man har ofret sidelogerne, som i stedet er blevet almindelige
rækker. Dermed har det ikke kostet på antal siddepladser, at de forreste
rækker er forsvundet. Tværtom er der nu plads til flere i Palladium end
hidtil. Hele 1.415 kan der nu sidde pr. forestilling. De nye rækker er
gråbetrukne stole i lignende model, mens alle de resterende stole først
udskiftes ad hoc i løbet af det kommende år. Midterlogens stole er
udskiftet her i første ombæring og er blevet kongeblå.
I foyeren er den hidtidige, mere sparsomme belysning forstærket med 36
nye ambassadelamper og et tilsvarende antal Orrefors-lampetter. Der er
kommet nyt linoleumsgulv i sort, gråt og karryfarvet. Det er
biografarkitekternes overmand, Holger Pind, der har forestået
ombygningen, der har kostet henved en million kroner. Det er næsten
halvdelen af, hvad det kostede at opføre hele biografen 22 år forinden.
En af start-60’ernes markante film tæller Alfred Hitchcocks ”Psycho” med
premiere i maj 1961, hvor man annoncerer med, at ingen lukkes ind efter
filmens begyndelse. Det var et amerikansk reklamenummer i forbindelse
med, at publikum her typisk kunne komme og gå som man ville, mens man i
Danmark i årtier havde opereret med billetter til fastlagte
forestillinger på nær eksempelvis i
D.S.B. Kino. Alligevel var det en
fin gimmick. Det blev til 3½ uges spilletid, hvilket var at regne som en
pæn middelsucces. Det var i hvert fald godt nok til, at samme
instruktørs ”Fuglene” med Tippi Hedren også kom op i Palladium i 1963
ligesom instruktørens øvrige herefter.
I de begyndende chartertider havde Palladiums produktion succes med at
sende skuespillerne på først ”Eventyrrejsen” til Venedig i julen 1960 og
i oktober året give folket ”Eventyr på Mallorca”. Man skulle tro,
rejseselskaberne havde financieret optagelserne. De største danske film
i årene er ”(Dirch Passer) Bussen” og ”Det tossede Paradis” ligeledes
med Passer, der bliver set af 200.000.
|
|
Først den 19. februar 1962 er der for alvor kæmpefilm på Palladiums
program. Det er William Wylers ”Ben-Hur” med Charlton Heston, som med
sin helaftenslængde på 3½ time er den længste film, biografen endnu har
vist. Filmen vises i 70mm og der er fjorten dages forsalg forud. Den er
på plakaten i tre måneder. I juni 1964 afholder biografen noget så
usædvanligt som en uges russisk filmfestival i forbindelse med Nikita
Krushtjovs besøg i København. Her er der 70mm-premiere på en
balletudgave af ”Tornerose”. En russisk filmdelegation besøger København
i forbindelse med filmugen, hvor der vises i alt fire premierefilm.
I juni 1965 er industriforeningen langt fremme med planer om endelig at
bygge nyt. Arne Jacobsen har allerede vundet en arkitektkonkurrence
blandt 35 andre om et helt nyt hus, hvor der også bliver plads til en ny
biograf. Jacobsen reviderer tegningerne i 1968, hvor der er skåret noget
af toppen på de høje bygninger, han oprindelig havde forestillet sig.
Samtidig forelå planer om en udvidelse af Bernstorffsgade, der ville
betyde en nedrivning af underholdningsstedet Wivex. I denne forbindelse
udarbejdedes planer, der vil omfatte en ombygning af Tivolis
hovedindgang til højre for industribygningen. De mange projekter
modarbejder hinanden og ingen af dem realiseres i denne omgang, men i
Palladium ved man godt, biografen eksisterer på lånt tid. Wivex står
først for tur.
Den 10. september 1965 der premiere på Palladium-filmatiseringen af
Soyas frimodige roman ”Sytten”. Ghita Nørby og ikke mindst 24-årige Ole
Søltoft, der håbløst agerer 17-årig, har hovedrollerne i en film, der
bliver en blandt flere kendetegnende for tiden, hvor først erotiske
bøger og siden film bliver frigivet og alle censurorganer ophævet.
”Sytten” har gjort sig bemærket i provinsen nogle dage forud for
premieren i København på grund af prolongation af ”Cat Ballou”. En ny
genre har taget sine spæde barneskridt og de første er virkelig
kluntede, men filmen bliver en stor succes. Søltoft får siden den
allerstørste betydning for en lang række Palladium-titler, der bliver
frækkere med årene. Det er en helt ny stil, Palladium med Niels Jørgen
Nielsen ved produktionsroret er slået ind på og det er den kvindelige
instruktør, Annelise Meineche, der debuterer med denne. ”Soyas tagsten”
får premiere i julen 1966, mens den mere uartige ”Uden en trævl” får
premiere i 1968. Meineche afslutter sin korte karriere i 1970 med
”Sangen om den røde rubin”. De er alle tre forløbere for de senere
sengekantsfilm. Meineche tager sig også af operettefilmen ”Flagermusen”,
der modsat alle de øvrige faktisk er vældig udmærket og selskabets
dyreste produktion, men pressen kan naturligvis ikke lide den. Efter
kæmpetab bliver det den anden genre, der dyrkes på Hellerup-studierne
fremover. Bevillingsrådet var vist alligevel også faldet i
tornerosesøvn.
Da Jacques Tatis ”Playtime” den 19. februar 1969 fik premiere i 70mm,
besøgte instruktøren selv biografen og gav et show på scenen før filmen
til stor begejstring for det inviterede publikum, der bl.a. talte
tronfølgerparret. Tatis ”Min onkel” havde et tiår forinden haft
succesfuld premiere i Palladium og ”Playtime” forblev på programmet i to
måneder. Hans næste film, ”Trafik”, kommer også op i biografen i 1971.
De mest interessante amerikanske film sidst i årtiet talte ”Abernes
planet” med Charlton Heston og ”Butch Cassidy and the Kid” med Robert
Redford og Paul Newman. 1970 lagde ud med John Wayne i ”De ubesejrede”
den 5. januar. Fra 27. april tages hul på katastrofefilmens årti med
”Airport – vinger af ild”, der bliver en rigtig stor succes. Det samme
gør ”Manden de kaldte hest” med Richard Harris henover sommeren. I
august følger en fortsættelse til ”Abernes planet”, før der er ”Mazurka
på sengekanten” fra den 31. august. Sengekantsfilm nr. 1 er instrueret
af John Hilbard, ligesom han instruerer alle de syv efterfølgere frem
til 1976. Filmene er løst baseret på diverse Soya-forlæg og Søltoft er
med i dem alle undtagen én, ligesom han bliver drivkraften i Merry Films
pendant til sengekants-filmene, nemlig ’stjernetegns’-filmene. Disse
ender med at blive decideret uartige, mens man holder sig til erotik ude
i Hellerupkvarteret. Fra 1970 laver Palladium kun disse film samt
”Hvorfor gør de det?” i samme genre, som bliver en tilsvarende succes i
januar 1971. Palladiums filmdistribution udlejer også øvrige danske
pornofilmsproduktioner og mere eller mindre erotiske ditto fra udlandet,
som finder vej til øvrige premierebiografer i byen. Selskabet tjener
rigtig mange penge i denne genre.
Frederik Sundram er i 1968 blevet direktør for Palladiums filmudlejning,
mens han er inspektør i Husum Bio. I 1969 avancerer han til direktør på
Frederikssundsvej og får løftet biografen gevaldigt. Da Tage Nielsen dør
70 år gammel i juli 1971, bliver Sundram også forfremmet til direktør
for Palladium-biografen. Idet bevillingssystemet endnu er i funktion, må
han derfor midlertidigt trække sig fra Husum. Året efter købes biografen
af Palladium og Sundram vender tilbage dertil, mens han også på
Vesterbrogade løfter biografen yderligere på den tekniske side med to
nye fuldautomatiske Cinemeccanica-filmmaskiner fra Italien. Som en af de
ti første biografer i Europa kunne maskinerne startes automatisk, skifte
format og tænde og slukke lyset selv ved hjælp af små magnetstriber
påklistret filmene.
Fra den 12. april 1971 vises Arthur Penns bemærkelsesværdige western ”En
god dag at dø” med Dustin Hoffman. Der ses væsentlig flere westerns på
Palladiums lærred end forud. Det er et sjovt årti i Palladium, hvor de
amerikanske film generelt er af højeste karat, mens de danske må siges
at befinde sig et helt andet sted på skalaen. Blandt øvrige
bemærkelsesværdige film skal nævnes Ken Russells ”Djævlene” og
Hitchcocks ”Frenzy”. Desuden kom Alistair MacLean-filmatiseringerne
”Spillet er ude”, ”Dødens dukker” og ”Frygten er mit våben” op i
Palladium. Biografen havde et vældig trofast publikum til
spændingsfilmene, mens man udover Tati ikke så megen kunst på lærredet
fra andre lande. Var der italiensk plakaten, var det film med titler som
”Duk dig, fjols!” instrueret af Sergio Leone. Clint Eastwoods ”En
fremmed uden navn” blev også en succes af de større.
|
|
Palladiums allerstørste film de sidste år blev ubetinget Francis Ford
Coppolas ”The Godfather”, en af verdens bedste film. Palladium havde
premiere på filmen sammen med
Tre Falke. Palladium viste filmen fra 2.
juledag 1972 frem til 18. marts, mens Tre Falke fortsatte helt til
september. Forsalget var startet allerede mandag den 30. oktober! Et
lignende forsalg med den tidshorisont så man ikke igen før ”Titanic” 25
år senere. På dette tidspunkt var forsalg blevet mere almindeligt end år
forinden, hvor der primært var salg til samme eller efterfølgende dag.
Man havde måtte garantere ti ugers spilletid i Palladium for at få
filmen fra C.I.C., men det blev heller ikke svært at honorere. Allerede
efter syv uger havde 100.000 set filmen i biografen, der havde
biografens største belægningsprocent til eftermiddagsforestillingerne
nogensinde eller i hvert fald mange år. Filmen var en helaftensfilm og
spille derfor kun kl. 16 og 19.30 på premieredagen og søndage samt kl.
13, 16.30 og 20 på hverdage.
Niels Jørgen Nielsen blev efter Tage Nielsens død hovedaktionær i
Palladium. Han køber i november 1973 Metropolbygningen på Strøget for ti
millioner kroner til overtagelse pr. 1 januar i forventning om at kunne
overtage biografen her og bygge den om til to sale, ligesom
ABCinema er
åbnet med to sale. Biografen skulle nærmest være en slags
baghåndsreserve, såfremt man endte med at miste Palladium, hvor
lejemålet fortsat kun forlænges på kortvarige kontrakter. Det lykkes ham
imidlertid ikke at få Metropols leder, Oda Meyer, til at opsige sit
lejemål, der løb frem til 1980. Man har i forvejen udvidet koncernen med
købet af Triangel Teatret og Husum Bio samt
Colosseum og
Platan, men
skiller sig af med dem alle efter få år. Palladium er selskabets eneste
egentlige centrumbiograf.
Julepremieren 1973 på Fred Zinnemanns ”Sjakalen” med Edward Fox bliver
endnu en forrygende spændingssucces for Palladium. Den efterfølges den
22. februar af Franklin J. Schaffners ”Papillon” med Steve McQueen og
Dustin Hoffman, som man ligesom med ”The Godfather” deler med Tre Falke.
Natten til den 26. februar 1974 var der indbrud i operatørrummet. Ved
10-tiden næste formiddag ringede en mand til billetkontoret og fortalte,
han havde stjålet halvdelen af filmen. Biografens inspektør, Fanny
Jørgensen, undersøgte straks sagen og konstaterede, den rigtig nok
manglede. Manden ringede tilbage og forlangte løsesum og frk. Jørgensen
aftalte at mødes ham på en nærliggende café, men han dukkede ikke op. De
efterfølgende dage delte Tre Falke halvdelen af sin kopi med Palladium.
Det var en værre redelighed. Tre dage senere henvender en manden sig
personligt i biografen og bliver anholdt. Filmen var i øvrigt slet ikke
blevet stjålet men gemt af vejen under et varmeskab i operatørrummet.
|
|
Samme
år i april er der tegnet et skitseprojekt for industriforeningens nye
hus i seks etager. Industrirådet prøver nu for tredje gang at få
godkendt et projekt med butikker og kontorlokaler på hjørnet af
Rådhuspladsen og Vesterbrogade. Huset vil blive indrettet med en
overdækket arkade. Industriforeningen havde holdt til på adressen helt
fra 1872. Den oprindelige bygning var tegnet af Vilhelm Klein, mens en
større ombygning fandt sted i 1880. Bygningerne var dermed mere end
hundrede år gamle, oprindelig slet ikke tænkt som værende permanente og
dermed bestemt ikke i god stand. Gulvene hældte og væggene mere og mere
skæve. Husets bygningsværdi var vurderet til 0 kroner. Man mente
efterhånden, den var en skændsel for Rådhuspladsen og begyndelsen af
Vesterbrogade. Dette projekt bliver faktisk det endelige blot med
småforandringer. I 1974 var der ikke afsat plads til biograf, da man
mener, det vil blive svært for biografen at betale en væsentlig højere
husleje. Der ville desuden kun kunne blive plads til halvt så mange i en
eventuel ny biograf end i den tidligere, men Niels Jørgen Nielsen
presser naturligvis på. Industrirådet håber, den nye bygning vil stå
færdig i 1977 og lejerne opsiges dermed til fraflytning ved udgangen af
1974.
I august 1974 er der premiere på William Friedkins excellente
filmatisering af ”Eksorcisten” sammen med Rialto. Repertoiret består
ellers af de vanlige spændingsfilm og westerns, mens man bider negle. Da
man alligevel for lov at fortsætte driften ind i 1975, giver det
julepremiere på Ronald Neames fortræffelige spionthriller ”Odessa
kartoteket”. Efter denne følger Roman Polanskis endnu mere fortræffelige
”Chinatown” med Jack Nicholson. Der er fortsat rigtig mange besøgende i
Palladium. Den 29. august 1975 får 2. del af ”The Godfather” premiere.
Julen 1975 står også i den gode spionfilms tegn med Robert Redford i
Sydney Pollacks ”Tre døgn for Condor”. Frederik Sundram er umådelig
dygtig til at få de på samme tid rigtig gode og rigtig populære film til
biografen, hvor det på dette tidspunkt kniber langt mere ved Vesterport
og længere nede ad Gl. Kongevej.
|
|
Overgangen til 1976 bliver dog biografens endegyldigt sidste. I 1976
står det lysende klart, at man ved udgangen af dette år er nødt til at
forlade huset. Heldigvis står det nu også klart, at Palladium kommer til
at genopstå som tre-sals biograf. Hidtil har biografen ligget på 1. sal.
Nu kommer den ned i kælderen.
Efter kondoren er der en næstsidste gang ”Hopla på sengekanten”, før en
række sømænd skvulper rundt i den allersidste søgang på sengekanten i
november, der bliver en publikumsmat afslutning på Palladiums
filmproduktion. Året har herudover givet biografen en række vanlige
spændingsfilm og westerns til det store lærred med Charles Bronson i
”Fort Humboldt”, Clint Eastwood i ”Øje for øje” og Terence Hill i ”Jeg
hedder stadig Nobody”. Selv en gyser som ”Dødens kløer” bliver en
forbavsende stor succes og gysermesteren Hitchcocks sidste film ”Family
Plot” fik premiere i Palladium på falderebet. Selv John Waynes sidste
film fik premiere som biografens tredjesidste premiere og havde på dansk
ironisk nok titlen ”Seksløberen som blev tavs”. Denne fine, nostalgiske
western var der dog ikke mange, der fandt vej til. Så gik det lidt bedre
med Roger Moore i ”Mission: Mafia-korset” ugen efter. Bud Spencer lukker
ballet med ”Den runde ridder svinger sværdet”, der spiller fra 13.
december 1976 frem til den 30. december. Til 21-forestillingen denne dag
aflyser man Spencer til fordel for en forpremiere på Palladium Films
Brian de Palma-thriller ”Besættelse”, der får premiere i Grand den 5.
januar. En gruppe rockere havde forventet at se Bud Spencer og hidser
sig så meget op, at politiet må tilkaldes. Det blev en lidt mat
afslutning på sidste forestilling, hvor ikke mange havde fundet vej for
at tage afsked. Hele direktionen og al personale var mødt op den sidste
aften.
Nedrivningen er noget af en publikumsattraktion. Den finder sted i løbet
af marts og skal være afsluttet inden Tivoli starter sin sæson den 1.
maj. Det meste af inventaret er for gammelt til at kunne genanvendes,
men nogle af de bedste stole bliver solgt til
Klaptræet, der åbner i
december 1977. De relativt nye filmmaskiner blev opmagasineret og
genopstillet i den nye sal 1.
Mens giraffen forlader Palladium, flytter en zebra i stedet ind i Palads,
hvor dette bliver navnet på teatrets store bar, der åbner efter
ombygningen i 1978. Sundram flytter med. Fanny Jørgensen, der havde
arbejdet i Palladium siden 1950, fulgte med over i den nye biograf i
1979.
|
|
|
|
• Gå til
Biografer på biografmuseet.dk |
Biografer Oversigt
• Gå til København |
Omegn | Nordsjælland |
Vest, Midt & Syd
• Gå til Bornholm |
Møn, Bogø, Lolland & Falster
• Gå til
Fyn, Langeland, Thurø, Tåsinge & Ærø
• Gå til
Sydjylland |
Midt-Vest | Øst |
Nord
• Gå til mere om
Palladium 1938, København
|
|
|
|
|
|
• Gå til
Palladium (1938) |
|
Gå:
tilbage
- op
Opdateret
mandag, 01 januar 2024 18:13:02 |
|
|