| |
Kosmorama / Bio, Holstebro |
Tilbage til
forsiden
|
Skrevet af:
JG, biografmuseet.dk |
Dato:
21.12.2023 |
Det
nye Kosmorama Holstebro i tværsnit
Kosmorama / Bio
Nørregade 14
Åbnet 7. november 1924
Lukket 7. december 1975
Nørregade 14 opført i 1884 bliver den femte adresse på Nørregades højre
side set fra Store Torv, der kommer til at rumme biograf. Ligesom
Kino-Teatret
fire år forinden placeres den nye sal omme i gården bagved, hvor
Holstebro Billedteater nu i 1924 er flyttet fra sin tidligere adresse i
nr. 18 og har ved samme lejlighed genoptaget sit gamle navn, Kosmorama.
Oprindelig var den nye sal tænkt placeret på samme måde som
konkurrentens med indgang gennem porten og venteværelse placeret bagved
til højre her med salen på tværs, men i stedet placeres biografen i
forlængelse af forhusets venstre side en anelse mere tilbagetrukket med
foyer imellem. Gårdpassagen ind mod herlighederne overdækkes med tag og
får pålagt fornemt terrazzogulv. Samme arkitekt, som har opført Kino-Teatret,
hyres også til opgaven at bringe det nye Kosmorama frem i rampelyset.
Ejendommen tilhører bog- og papirhandler John P.C. Wille, der i filmens
tegn må give afkald på sin gamle have. Hans far, proprietær Anton Wille,
havde allerede for længst givet afkald på sin datter Severine, som
biografdirektøren havde haft et godt øje til. Det er Wille selv, der
forestår opførslen af biografen på sin datter og svigersøns vegne.
Det gamle billedteater var åbnet helt tilbage i 1906, men trods
forskønnelser og en udvidelse aldeles utidssvarende og for småt her i
1924, hvor konkurrenten med sin væsentlig større sal har bedre fat i
publikum. Det er derfor bydende nødvendigt at præsentere sig endnu
finere end denne og naturligvis en kende større. 241 var der plads til
hos konkurrenten, men 296 kan få plads her i det nye Kosmorama, der er
bygget til at rumme endnu flere – mindst 500 mente en skribent, der
måtte have prøvet at sidde godt fastklemt på bænkerækker.
|
Læs
mere her:
Biografer på biografmuseet.dk
Biografer Oversigt
Danmarks 70mm og Storformat Biografer
Stoleplaner - Galle &
Jessen's Oversigt over Københavnske biografer i 1950erne
Biografpremierer
1911 - 2020
Film- og Kinoteknik
7OMM Film og De Store Formater
Todd-AO, - det
sensationelle filmsystem
Mine damer og herrer,
"Dette er Cinerama"!
"Windjammer" i
Cinemiracle
CinemaScope |
VistaVision
Super Technirama 70 |
Panacolor
Dimension 150 |
Sensurround
High-Impact
biografdesign
|
Det
nye Kosmorama Holstebro
Faktisk er det også bænke, der er opsat her i Kosmorama dog med
individuelle sæder af fineste kvalitet, når det nu skulle være. Det er
samme fabrikat som modellen ovre i Holstebro Teatersal, blot nogle
millimeter bredere. Tilmed står de forskudt i forhold til hinanden, så
ingen vil få problemer med at se henover rækken foran. Herudover er der
påtænkt ståpladser ude i siden. Ikke forfærdelig længe efter gør man det
behageligt for alle og sætter flere stole ind, så salen nu rummer 330
siddende gæster. Den er malet i varme, vinrøde toner med forgyldte
lister under hvælvet loft i rolig flødefarve, mens gulvet er gulligt og
bølger op i begge ender. Scenen til musikken er tilbagetrukket og stor
omgærdet af en mørk ramme, der ’vil fremhæve billederne’. Udover et
fritstående billetsalg med indgang gennem tælleapparat er der indrettet
en lille garderobe og her bagved et par diskrete toiletter samt en
chokoladekiosk, byens første af slagsen i et biografteater.
Operatørrummet er placeret over foyeren her i 1924 kun indrettet med én
maskine, så der var mange pauser undervejs, hvor musikken spillede
videre som regel både violin og klaver.
Som åbningsfilm den 7. november 1924 har Laugesen valgt ”Wienerbarnet”
med Karina Bell og Gunnar Tolnæs produceret af Nordisk Films Kompagni og
distribueret af
Fotorama, hvis direktør Oluf Jensen også er tilstede ved
en indvielsesceremoni dagen forinden. Herudover handler direktøren med
Palladium, der bringer latter med sig i form af de for tiden kostelige
film med Fyrtårnet & Bivognen. Siden kommer også Paramount indenfor i
varmen med et par snapse i form af bl.a. Cecil B. DeMilles første
version af ”De ti bud”, mens Filmcentralen (Palladium sammen med MGM) i
samme afdeling leverer stumfilmsudgaven af ”Ben-Hur” med Ramon Novarro i
titelrollen.
Blot nogle år efter er besøget dog sivende rundt om i hele landet. Mest
af alt er det kun netop Fy & Bi og de første par år nogle danske
Dickens-filmatiseringer, der kan trække fulde huse, mens øvrige farcer
og knaldfilmsucceser sidst i 1920’erne er at regne på et minimum.
Tonefilmene er på vej og det skal blive meget bedre, men til en start
ser Laugesen sig nødsaget til at samarbejde med Kino-Teatret og
overdrage den daglige ledelse til Ejnar Hansen. Laugesen er fortsat
meddirektør men i farezonen, da byrådsfløjene ændrer sig og hos
socialdemokraterne havde man sat næsen op efter, at AOF skulle overtage
bevillingen til den nødlidende skude. Disse planer forpurres definitivt
af Justitsministeriet, der i 1934 ender med at lade Laugesen beholde sin
bevilling og kun ham.
På dette tidspunkt har tonefilmen for længst holdt sit indtog, hvor
Hansen havde tilgodeset sit eget teater og efterladt Kosmorama med
levningerne også hvad udstyret angik. Til en start er der eksempelvis
kun lyd fra grammofonplader. Først den 13. juni 1932 er Kosmorama helt
med på noderne, hvad angår musik og tale fra ’moderne’ lydanlæg og så er
det end ikke nyeste apparatur, men det snakker hverken den ene eller den
anden direktør særlig højt om. Loft og vægge stråler nemlig på samme
tidspunkt i nye farveharmonier, der måske tager fokus væk fra
højttalerne og lærredet, der ellers byder på den nok så populære Georg
Alexander i ”Hans højhed morer sig”.
To år senere skifter Laugesen så hurtigt det kan lade sig gøre noget
gammelt Ernemann-udstyr ud med to nye, danske Bang & Olufsen-apparater,
mens det ældre maskineri og Klangfilm tonehoveder parkeres i et hjørne,
da Hansen på ordre fra øverste instans nøjes med at koncentrere sig om
Kino-Teatret, mens Laugesen og Kosmorama fortsat understøttes af
boghandler Wille. Helt op i 1940’erne er det direktørens hensigt at
skifte samtlige stole, men kun de fineste sæder oppe bagved fik
polstring og pludselig var der materialemangel. For at tjene lidt ekstra
i kiosken og give publikum mulighed for at strække benene, holdes
fortsat pause under forestillingerne, selvom filmene som regel altid
varer under to timer. Den kan man så tygge på i dag.
Laugesen dør i marts 1948, hvorefter alt gammelt biografudstyr sættes
til salg fra den originale billetkiosk til operatørrummets ældste
tonefilmsanlæg. Mange andre steder var det hustruen, der herefter fik
overdraget bevillingen, men fru Severine var allerede gået bort et par
år forinden. Direktør bliver nu Harald Stabehl, der forestår en større
modernisering i december, hvor kosmoramaet genåbner 2. juledag med Mai
Zetterling i ”Driver dug, falder regn” og skifter ved samme lejlighed
navn til Bio.
Salen er nu helt lys med masser af lampetter langs væggene og indirekte
belysning i loftet. Den midterste af de tre indgange til salen er
spærret af, hvilket har afstedkommet en forøgelse af sædeantallet til
355. Også lærred og fortæppe er udskiftet sådan som det oprindelig var
planen flere år forinden. Operatørrummet er ’fuldt moderne i enhver
henseende’, men der var fortsat tale om de hidtidige maskiner. Også
foyeren er pyntet op og et regulært billetsalg placeret, hvor der før
var garderobe.
Efter krigen var danmarkspremierer allerede begyndt at dukke op i det,
der endnu var Kosmorama. Det er mindre premierer, som finder vej til
Holstebro fra tilsvarende mindre selskaber som Globe og Rex Film men
også Nordisk og Eagle-Lion kan være med. Førstnævnte af disse giver også
Bio alle selskabets danske film, mens sidstnævnte i 1958 opretter en
afdeling her i landet for selv at distribuere firmaets
britiskproducerede film.
I marts 1950 indkøber Stabehl nu de nyeste maskiner fra B&O, der står
sin prøve med Charles Laughton som ”Klokkeren fra Notre Dame”. Den nye
direktør går bort i 1953 og bevillingen opslås atter ledig. Andre
biograffolk var stærkt interesseret, men denne gang bliver det i
familien, da enkefru Agnes fremover kan kalde sig biografdirektrice.
I 1955 er Bio først på banen med
CinemaScope, da ”Lady og Vagabonden”
kommer til byen i juni. Salen er akkurat forinden malet op til genåbning
med Billy Wilders ”Sabrina”, som dog ikke kunne pustes op fra væg til
væg bag nyt, bredt fortæppe. Audrey Hepburn som Sabrina var dog ’en
yderst tiltalende erstatning’, mente pressen. Herudover stråler
prosceniet gevaldigt med de mange blomsterdekorationer i anledningen.
Samtlige stole er nu skiftet i samme antal som hidtil. En grundigere
gennemgang afslører to år senere, at toiletforholdende lader noget efter
at ønske. Det er de samme gamle fra 1924. Det forlanges, at der opføres
en lav tilbygning med faciliteter, der imødekommer tidens sanitære krav.
I 1967 benytter Gunnar Obel Bio til danmarkspremiere på heimatfilmen
”Landsbypigen Katy”. Atter to år senere gentager det sig med ”Norman
gi’r den gas”, en farce med den populære Norman Wisdom, som brager
derudaf i en sådan fart, at også Gunnars lillebror Poul går hen og får
smag for biografdrift netop her, hvor han på bekostning af
Kino ender
med at få mulighed for at opføre byens første rigtig store biograf. Bio
reduceres ved samme lejlighed til 311 pladser med lidt bedre komfort som
i gamle dage, mens den nu kommunale Kino udånder 51 år gammel i marts
1972. Tre dage senere åbner Scala for publikum med 500 pladser overfor
Holstebro-Hallen.
Ud mod Nørregade lå i mange år en bankforretning, der efter flere
udvidelser var gået hen og blevet til Andelsbanken. Allerede i 1974
erfarer fru Stabehl, at hendes lejemål vil blive bragt til ophør, da
banken lider af konstant vokseværk og derfor nødsaget til at rykke ind
på biografens enemærker. I begyndelsen opnår direktricen udsættelse, men
i marts 1975 står det klart, at biografen skal ophøre ved årets udgang.
Fra fredag den 5. til søndag den 7. december vises familiefilmen
”Dyrlægens plejebørn” med tre forestillinger allersidste dag kl. 16, 19
og 21. Straks efter lukningen pilles stolene ud og foræres til
Tvind-skolerne, mens filmmaskinerne går tilbage til forhandleren. Også
Bio nåede akkurat at fylde 51 år.
Allerede i 1978 river banken hele bygningskomplekset ned fra Nørregade
til Enghaven omme bagved for at opføre et splinternyt kompleks. I dag er
banken væk, en Normal-forretning har siden 2018 fyldt hele stueetagen.
|
|
|
|
|
|
|
|
• Gå til
Biografer på biografmuseet.dk |
Biografer Oversigt
• Gå til København |
Omegn | Nordsjælland |
Vest, Midt & Syd
• Gå til Bornholm |
Møn, Bogø, Lolland & Falster
• Gå til
Fyn, Langeland, Thurø, Tåsinge & Ærø
• Gå til
Sydjylland |
Midt-Vest | Øst |
Nord
• Gå til mere om
|
|
|
|
|
|
• Gå til Kosmorama
/ Bio , Holstebro |
|
Gå:
tilbage
- op
Opdateret
08-01-2025 |
|
|