biografmuseet.dk
Forord | Kontakt
Din historie | Søg

BIOGRAFER
Oversigt | Pioner
København | Omegn
Nordsjælland
Vest, Midt & Syd
Bornholm
Møn & Bogø
Lolland & Falster
Fyn, Thurø, Tåsinge
Langeland & Ærø
Sydjylland | Øst
Midt-Vest | Nord

ROADSHOW
3 Falke Bio
Europa Bio
Kinopalæet
Grand Teatret
Imperial Bio
Lido | Folketeatret

7OMM FORMATET
Historie | Biografer
Film | Maskiner

FILM & SYSTEMER:
Todd-AO | Blow-Up
Ultra Panavision 70
Super Panavision 70
Super Technirama
Sovscope 70
Dimension 150
Cinerama
Omnimax
Showscan
Cinema 180
Sensurround
"Windjammer"
CinemaScope

NYHEDER

2024 | 2023 | 2022
2021 | 2020 | 2019
2018 | 2017 | 2016
2015 | 2014 | 2013
2012 | 2011 | 2010
2009 | 2008 | Arkiv

BIBLIOTEK
Premierer 1911-2020
Film- og Kinoteknik
Teknikkalender
Interview | Farvel
Filmfestival
Det Store Udland
Olsen Banden
Store Lærreder
 

Biografmuseet's Mission
Fra Bornholm til Skagen, Todd-AO er sagen: Læs om 70mm og Cinerama med de store knivskarpe billeder og fantastiske magnetlyd
• Artikler, nyheder og billeder fra den danske biografhistorie
• Alle læsere er inviteret til at skrive deres historie om oplevelser i de danske biografer

Indhold | Opdateret
Ris & Ros | Ansvar
 

Åbnet 1. januar 2005

Copyright © 1985 - 2070 "biografmuseet.dk". Alle rettigheder forbeholdes.
 

Besøg in70mm.com om 70mm film, Cinerama og alle de store filmformater

in70mm.com
 

Kosmorama / Kosmo (1939), Skive

Tilbage til forsiden
Skrevet af: JG, biografmuseet.dkDato: 24.03.2024
Kosmorama Skive 1939 (Carl Hadrup, public domain)

Kosmorama / Kosmo (1939)
Frederiksgade 10

Åbnet 27. oktober 1939
Lukket 27. marts 1988

Til sit nye Kosmorama på ruinerne af det gamle har Emil Andersen valgt lokalarkitekt Hans Toft-Hansen, der går i københavnske arkitekters fodspor og tegner en amfiteatralsk sal med indgang gennem en lille tunnel for at træde op i salen næsten midt i rummet med terrasser bagtil på hver side. Udover god hældning er alle rækker forskudt i forhold til hinanden, så udsynet er perfekt. Tilmed er stolene Danmarks ubetinget bedste, påpeger direktøren, ’aldrig har man kendt saa brede stole’ endda med lædersæder og tilsvarende brede armlæn og tilstrækkelig benplads til selv de langlemmede. Det var noget ganske andet end dengang i 1906 ovre på Østertorv og i sig selv en voldsom forandring i forhold til det efterfølgende Kosmorama her på Frederiksgade i 1909. Alene foyeren er luksuriøst designet som en afrundet bue bag salen med chokoladekiosk, hvilesofaer, billeder og plakater på væggene, bløde tæpper på gulvene, små lampetter i loftet, luftafkøling og stort glaspanorama ud mod gården dengang med direkte udsigt over til Skive Theater, hvor kosmoramaet havde indlogeret sig under genopbygningsperioden.

Den nye sal har i alt 382 pladser og et helt topmoderne, skinnende operatørrum udstyret med to originale Philipsmaskiner, der også har været benyttet i det forrige Kosmorama, mens et nyt lydanlæg er installeret af Bang & Olufsen. Først ti år senere skiftes til to nye fremvisningsapparater. I forbindelse med indvielsen og åbningsprogrammet, hvor Shirley Temple spiller hovedrollen som ”Den lille prinsesse”, vises en kortfilm om de gamle bygninger og årsagen til deres fald. Også en række billeder af den gamle biograf er udstillet i foyeren. Direktøren får selv privatbolig i forhuset og udvendigt kommer et stort neonskilt til at udstråle sit smukke lys, når tiden tillader det. 240.000 kroner har herligheden kostet at bringe til verden.

Når Biografttheatret nu kunne forkorte sig til først Biografen og siden Bio, var det vel naturligt nok, at også Kosmorama gik hen og blev til Kosmo eller blot Kos, som folk kaldte den i daglig tale. Det gamle navn er fortsat i årtier det helt officielle, men både annoncer og facadeskilte forkortes i perioder. Skive er heldig at få begge sine nye biografer klar inden krigen når til Danmark i april 1940. Her ender der med at blive holdt tysk vagt i operatørrummet, mens man i salen så vidt det kunne lade sig gøre deler publikum op mellem sig således, at tyskerne sidder til den ene side og danskerne til den anden. Gæster var der rigeligt af i krigsårene, selvom antallet af film i cirkulation skrumper ind. Alt, hvad der i udgangspunkt ikke er tysk, er godt.
 
Læs mere her:

Biografer på biografmuseet.dk

Biografer Oversigt

Danmarks 70mm og Storformat Biografer

Stoleplaner - Galle & Jessen's Oversigt over Københavnske biografer i 1950erne

Biografpremierer 1911 - 2020

Film- og Kinoteknik

7OMM Film og De Store Formater

Todd-AO, - det sensationelle filmsystem

Mine damer og herrer, "Dette er Cinerama"!

"Windjammer" i Cinemiracle

CinemaScope | VistaVision

Super Technirama 70 | Panacolor
Dimension 150
| Sensurround

High-Impact biografdesign
 
Kosmorama salsoversigt 1939

Efter ”Livet på Hegnsgaard” havde været en formidabel succes i det gamle Kosmorama tilbage i 1938, får den næste Jeppe Aakjær-filmatisering ”Jens Langkniv” også Skive-premiere meget hurtigt. Denne gang går der dog fjorten dage fra danmarkspremieren. I hovedstaden var den pillet af plakaten de fleste steder efter blot fire spilledage og kostede i øvrigt det engang så store og betydningsfulde selskab Fotorama livet. Også den nye film var optaget på egnen og fik generelt bedre anmeldelser end i København, men trods pænt besøg bliver det kun til godt en uge i Skive. Allerede forud har den sågar været vist i Vinderup. Senere filmatiseringer gik det atter bedre med og det særlige forhold til ASA fra ’Hegnsgård’-dagene, giver fremme i 1950’erne dundersucces med Morten Korch og Far til Fire foruden alle de andre lystspil. Andersen foretrak stadig film med mere substans, men publikum ville jo more sig, når man gik ud og som han forklarede, kunne han alle dage få de film, han selv ville have. Modsat så mange andre byer fandtes ikke helt de samme vandtætte skodder mellem Kosmo og Bio. Havde Andersen i sin tid været loren overfor sin konkurrent, var det vist ikke alvorligere end som så. Selv billetdamerne lod ofte til at være i kontakt med hinanden, når publikum ikke var helt klar over, hvor de rent faktisk havde reserveret billet.

Emil Andersen dør i oktober 1955 efter et begivenhedsrigt liv, 85 år gammel. Ledelsen overtages da af datteren Lilli og hendes mand, elektriker Knud E. Pedersen, der får bevillingen i maj 1956 efter lidt sved på panden, hvorfor man derfor også havde holdt lidt tilbage på forandringerne i forhold til CinemaScope, som Biografen havde haft premiere på i januar. Kosmorama måtte først ud i den vanlige udbudsrunde, hvor fjorten øvrige havde meldt sig incl. Skive Kommune. Her ville man dog frafalde sin ansøgning, såfremt ministeriet godkender Pedersen, hvad man alene ved denne disposition inderst inde håbede på, det også vil gøre. Efterhånden var det blevet kutyme, at arvinger også arvede bevilling, men det var bestemt ikke nogen statsgaranti og mange andre kommuner tjente i disse år godt på deres lille sidegevinst. Knud Pedersen var kommet i Kosmorama fra han kunne kravle og havde længe assisteret sin svagelige svigerfar, så det hele endte jo godt. Også for svigerfaderens eftermæle efter han tilbage i 1935 havde været udsat for en frygtelig historie, anklaget for svindel ved tælleapparatet og i byretten tildelt seks måneders fængsel og en enorm bøde på 5.000 kroner. I landsretten var han blevet pure frikendt, men det rykkede allerede dengang noget ved retsbevidstheden. Den gode Andersen var nemlig kendt som et bundhæderligt menneske. Selv udlejerne, der egentlig var dem, som havde mest i klemme, var inderst inde helt trygge ved ham.

Kosmorama får nu installeret CinemaScope til den yndefulde Brigitte Bardot i rollen som ”Mademoiselle Pigalle: Sød pige på sjov”, hvorved stoleantallet justeres til 369 i forbindelse med det bredere lærred. Der installeres en ekstra maskine til lysshow, der bølger op og ned ad tæppet, inden det trækkes til siden før reklamestart. Store film som ”Broen over floden Kwai” og ”Navarones kanoner” er de amerikanske blockbusters i tiden. Fremme i 1965 ombygges foyeren og passagen ud mod Frederiksgade, der får opsat kæmpe udhængsskabe på hver side fyldt med billeder og plakater for nye og kommende film. Frederiksen programsætter gerne kunstneriske titler som Andersen før ham, men konstaterer jævnligt, at publikum ikke valfarter til i nær samme omfang, man kunne ønske sig. Omkring 1970 bliver spaghettiwesterns det store nummer i Kosmorama, hvor ASA-filmene er på retræte og publikums smag forandrer sig. Nu det er Olsen-banden, der tegner dagsordenen i dansk film, når det kommer til publikumsbaskere. Reichhardt og Lille Per kan dog fortsat få folk i biografen selv langt op i 1970’erne, når ældre strimler sættes på plakaten igen og igen.

Sidst i årtiet sælger Borger- og Håndværkerforeningen huset til isenkræmmer Saugstrup Christensen og efter hans død går den videre til Hans Kolding i 1984, som opsiger det eksisterende lejemål pr. 1. december for at påtvinge en gevaldig lejeforhøjelse på 250%. Christensens hensigt var at gøre det så utiltalende for Pedersen som muligt. Ikke fordi han ønskede sig selve salen, men råderetten over passagen ind mod foyeren, så han kunne udvide isenkræmmerforretningerne på hver side til én kæmpestor butik. Sagen ender først i retten og siden i et kompromis, der betyder, at Pedersen trækker sig tilbage, mens Kolding får sin storbutik i Skive.

Hermed er et Kosmorama-kapitel i familiens eje gennem samtlige år slut, men dets dage endnu ikke talte, da et interessentskab bestående af fire mennesker blandt det gamle personale, bl.a. operatør Heinrich Nielsen overtager resterne, den velholdte sal og rundbuede foyer. Nu etableres i stedet ny indgang til højre for panoramavinduet set fra parkeringspladsen. Man var ikke så bekymret, for det med at gå bagom havde publikum allerede prøvet to gange tidligere under forandringer ovre i Biografen på Torvegade. ’Theaterpladsen’ gøres samtidig lettere tilgængelig bagved og ikke helt så uattraktiv, som placeringen må lyde, selvom indgangen fortaber sig dybt inde i en slugt. En epoke er i alle tilfælde forbi. Lejemålet gælder kun tre år og det er ikke længere de store film, man kan få, da konkurrenten med sine to sale nu er filmudlejernes førsteprioritet. Firkløveret bliver dog tiden ud. Sidste forestilling finder sted den 27. marts 1988, hvor ”Øjne i natten” med Richard Dreyfuss og Emilio Estevez er afslutningsprogram, mens en eftermiddagsforestilling har præsenteret ”Far til fire på landet” for allersidste gang. 80 gæster besøgte Kosmorama denne sidste dag. Herefter udvider Kolding ind i salen nu etageopdelt med stort hul i midten. Nedenuder fylder varer på hylder, hvor der før var sæder, mens havemøbler fylder op, hvor der før var fri luft op mod det store lærred. Butikken er udvidet fra 375 til 920 kvadratmeter; i gården, hvor der før var udgangsramper fra salen, er der indrettet nye parkeringspladser.

Butiksdirektøren begræder ikke tabet af Kosmo. Publikum har haft sin chance, mener han. Var de kommet i tilstrækkeligt antal, lå Kosmorama der endnu. Salen forandres siden til beboelse på første sal, mens indgangspartiet mod Frederiksgade reetableres, da der siden indrettes café og spillelokale i den gamle foyer og ned gennem salens stueplan. Stedet er lukket i 2024.
 
 
  
  
  

• Gå til Biografer på biografmuseet.dk | Biografer Oversigt
• Gå til København | Omegn | Nordsjælland | Vest, Midt & Syd
• Gå til Bornholm | Møn, Bogø, Lolland & Falster
• Gå til Fyn, Langeland, Thurø, Tåsinge & Ærø
• Gå til Sydjylland | Midt-Vest | Øst | Nord
• Gå til mere om Cinema3 / Cinema4, Skive
 
 
  
  

• Gå til Kosmorama / Kosmo (1939), Skive
 
Gå: tilbage - op
Opdateret 28-03-2024