biografmuseet.dk
Forord | Kontakt
Din historie | Søg

BIOGRAFER
Oversigt | Pioner
København | Omegn
Nordsjælland
Vest, Midt & Syd
Bornholm
Møn & Bogø
Lolland & Falster
Fyn, Thurø, Tåsinge
Langeland & Ærø
Sydjylland | Øst
Midt-Vest | Nord

ROADSHOW
3 Falke Bio
Europa Bio
Kinopalæet
Grand Teatret
Imperial Bio
Lido | Folketeatret

7OMM FORMATET
Historie | Biografer
Film | Maskiner

FILM & SYSTEMER:
Todd-AO | Blow-Up
Ultra Panavision 70
Super Panavision 70
Super Technirama
Sovscope 70
Dimension 150
Cinerama
Omnimax
Showscan
Cinema 180
Sensurround
"Windjammer"
CinemaScope

NYHEDER

2024 | 2023 | 2022
2021 | 2020 | 2019
2018 | 2017 | 2016
2015 | 2014 | 2013
2012 | 2011 | 2010
2009 | 2008 | Arkiv

BIBLIOTEK
Premierer 1911-2020
Film- og Kinoteknik
Teknikkalender
Interview | Farvel
Filmfestival
Det Store Udland
Olsen Banden
Store Lærreder
 

Biografmuseet's Mission
Fra Bornholm til Skagen, Todd-AO er sagen: Læs om 70mm og Cinerama med de store knivskarpe billeder og fantastiske magnetlyd
• Artikler, nyheder og billeder fra den danske biografhistorie
• Alle læsere er inviteret til at skrive deres historie om oplevelser i de danske biografer

Indhold | Opdateret
Ris & Ros | Ansvar
 

Åbnet 1. januar 2005

Copyright © 1985 - 2070 "biografmuseet.dk". Alle rettigheder forbeholdes.
 

Besøg in70mm.com om 70mm film, Cinerama og alle de store filmformater

in70mm.com
 

Fotorama (1916) / Biffen (1990), Odder

Tilbage til forsiden
Skrevet af: JG, biografmuseet.dkDato: 06.07.2024
Fotorama 1916

Fotorama (1916) / Biffen (1990)
Rosensgade 9 (siden nr. 10)

Åbnet 24. april 1916

I påskeugen 1916 vises ingen film i Odder, men 2. påskedag går det atter løs, da Fotorama nu er flyttet over i en helt ny bygning til højre for den enorme apotekerbygning omkring hjørnet af Aabygade og Rosensgade få meter væk fra den hidtidige adresse i venstre sidefløj til Centralhotellet. Det er, som det blev formuleret, et splinternyt Fotorama ’efter alle nutidens fordringer’ bekostet af hotelejeren men som hidtil drevet på Søren Christian Pedersen og Simon Hansens bevilling. Huset er tegnet af arkitekt Emanuel Edvard Christie Fleischer fra Aarhus, der ellers gjorde sig i restaurering af kirker, men også Fotorama ’fremtræder i en meget smuk, monumental skikkelse’ med guldkalket stuk på den lyse facade, udgangsport til højre og to store vinduer på hver side af en meget høj indgangsportal afskærmet af jerngitter for neden udenfor åbningstid. Øverst pynter ’Fotorama’ smukt i midten med ’anno’ til venstre og ’1916’ til højre. Det er lutter lokale håndværkere, der har forestået opførslen.

Det nye Fotorama er med sine 192 pladser dobbelt så stor som den tidligere biograf nu med 12 klapsæder på hver af de 16 bænkerækker i en tilsvarende elegant indrettet sal med højt til det buede loft og hele tre udgange mod gården, som man også er nødt til at aflægge visit, såfremt det trænger sig på med at besøge et das. Et traditionelt lærred er man gået bort fra igen. Det er sandelig meget finere, nemlig et krystaltæppe, der antages for at være lysbesparende. Pris 400 kroner. Mod gaden er der indrettet stor forhal, så publikum ikke længere står i kø udenfor og så er der endda garderobe. Fem lamper oplyser facaden, hvor vinduerne fungerer som udstilling med billeder og plakater til det store åbningsprogram, i nærmest kirkelig ånd ”Revolutionsbryllup” med Valdemar Psilander.

Da Simon Hansen dør i november 1921 overgår dennes halvdel til den 63-årige enkefru Hansen, men ellers hersker der fremover en kun svag brise over Fotorama, som har fundet sin endelige placering på Rosensgade. I 1925 køber Søren Christian Pedersen hele bygningen og i sommeren 1931 udvides operatørrummet i forbindelse med behovet for nye maskiner til tonefilm. Forinden har man i 1928 pensioneret klaveret ved datteren Elna for i stedet at benytte noget så avanceret som et koncertanlæg, der består af to grammofonpladeafspillere til veksle mellem musikstykker alt efter sindsstemningen oppe på tæppet.

Fra den 27. juli 1931 viser det talende Fotorama den tysksprogede udgave af ”Atlantic” fra 1929 instrueret af Ewald André Dupont om luksuslineren Titanics forlis. Fru Hansen får mange år mere, men er ikke selv direkte involveret i driften og træder ud i forbindelse med ny lov, hvor man ikke længere opererer med dobbeltbevillinger. Pedersen har herefter helt frie tøjler.

I august 1935 præsenteres de første tegninger af en ny funkisbygning i tre etager ud mod gaden, der kommer til at rumme direktørbolig og et mindre erhvervslejemål på etagerne over den nye foyer. Planerne godkendes i januar 1936 med arkitekt N.P. Nielsen som ansvarlig for byggeriet, som trækker indgangen ud i venstre side, mens der således bliver plads til en materialisthandel mod højre. I april lukker Fotorama for den store ombygning, der varer fire måneder. I mellemtiden flytter Fotorama over til Odder Teater bag Hotel Phønix, der i sin tid gav Odder sin filmdåb.
 
Læs mere her:

Biografer på biografmuseet.dk

Biografer Oversigt

Danmarks 70mm og Storformat Biografer

Stoleplaner - Galle & Jessen's Oversigt over Københavnske biografer i 1950erne

Biografpremierer 1911 - 2020

Film- og Kinoteknik

7OMM Film og De Store Formater

Todd-AO, - det sensationelle filmsystem

Mine damer og herrer, "Dette er Cinerama"!

"Windjammer" i Cinemiracle

CinemaScope | VistaVision

Super Technirama 70 | Panacolor
Dimension 150
| Sensurround

High-Impact biografdesign
 
Fotorama med lav balkon i 1939

15. august 1936 åbner det stærkt moderniserede Fotorama ’smukt og stifuld’, som Stifts-Tidende skriver. Fotorama fremstår ikke længere udadtil med fordums elegance, men bygningsgraden er langt bedre anvendt og selve teatersalen både forskønnet og udvidet i længden fra 192 til nu 258 pladser. Lærred kommer der vist også. Et nyt operatørrum med lavt til loftet placeres i forhuset med separat trappeopgang.

Som åbningsfilm vises ”Millionærdrengen” med Ebbe Rode og Peter Malberg, hvor billederne fremstår intet mindre end ’brillant’, hvilket er store ord fra førnævnte avis. Også ’lydforholdene er usædvanlig gode’. For at få bedre tid til biografen fratræder Pedersen pr. 1 september sin mangeårige stilling som bestyrer for slagteriudsalget. I september 1939 udvides antallet af siddepladser med yderligere 51 ved indskydelse af en relativt simpel og lavt hængende balkon. Fotorama når dermed op på 309 stole.

Lau Lauritzens ”Barken Margrethe af Danmark” fra 1934 er hurtigt gået hen og blevet en af Fotoramas allerstørste succeser. Det bliver til ikke mindre end ni genoptagelser frem mod 1972. Da direktør Pedersen går bort i maj 1943 opnår enkefru Ane Marie bevilling til den fortsatte drift. Efter hendes død går den pr. 1. januar 1949 (via Justitsministeriet) videre i arv til sønnen Jacob.
 
 
Fotorama i 1939 med opgang til ny balkon i rødt

I december 1958 installeres nye apparater til bredformat, der tages i brug 2. juledag i forbindelse med Odder-premieren på det musikalske eventyr ”Verdens rigeste pige”, hvor Nina og Frederik van Pallandt debuterer i widescreen sammen med Birgitte Price og Poul Reichhardt på et lærred, der med sine syv meter er dobbelt så bredt som det gamle. 298 nye stole er sat op med langt bedre polstring end tidligere og endnu behageligere pudestof oppe på balkonen. Foran lærredet stråler et tilsvarende nyt, turkisfarvet fortæppe, mens de gamle lamper er pillet ned og erstattet af moderne lampetter. Også maskinerne i operatørrummet er byttet ud til CinemaScope-æraen. Forandringerne er designet af arkitekt Holger Pind, der har forlænget bygningen med et par meter for at få plads til det hele. I 1961 opsættes teaktræspaneler for at opnå bedre akustik.

Jacob Sommer Pedersen lader til at have en forkærlighed for både ældre og nyere filmklassikere, som han viser en god del af omkring 1970, hvor filmene efterfølgende diskuteres mellem publikum, når det drejer sig om titler med noget helt særligt på hjerte. Han har desuden gennem flere år udsendt en månedlig repertoireplan til samtlige byens husstande og installeret fast telefonsvarer, der udenfor åbningstid orienterer udførligt om programmet.
 
 
Fotorama i udsnit med foyer 1976 og den spøjse, rundbuede kiosk foran opgangen til balkonen

I december 1975 gennemgår salen en renovering henover jul, hvor de fire forreste rækker fjernes. Helt nye stole opstilles længere tilbage med meget bedre benplads end hidtil, hvorefter Fotorama har plads til knap hundrede gæster færre, mere nøjagtigt 203. Både lyd og lys forbedres tilsvarende med operatørrummet gevaldigt justeret med fjernstyring fra indgangen, da maskinerne fremover er fuldautomatiske. Der måtte i den forbindelse slås hul i loftet for at få plads til de store spoler. Det er direktørens ene søn, Lars, der har forestået ombygningen, som løber op i 200.000 kroner. Fremover spares personaleudgifter, idet operatøren både river billetter og sommetider tilmed forestår billetsalget, der foregår fra en ny disk uden tidligere tiders så populære børnebilletter. Der er ny enhedspris med unummererede pladser incl. de blødeste oppe på balkonen, mens automater kommer til at gøre det ud for sliksalget. Direktøren dør i august 1983, hvorefter fru Ellen tager over, mens Lars Sommer køber bygningen af sin mor.

Fremme i 1987 giver Odder Kommune tilskud på 69.000 kroner til nyt lydanlæg, da biografen ikke ser sig i stand til at afholde denne udgift og det vælges også at støtte driften det efterfølgende år. Idet fru Sommer Pedersen i sidste kvartal af 1988 endnu ikke ved, hvad 1989 vil bringe med sig, tør hun ikke fortsætte og annoncerer i november ophør indenfor det næste halve års tid. Den 30. april 1989 lukker Fotorama efter sidste forestilling med ”Jydekompagniet” repræsenteret ved Jacob Haugaard og Finn Nørbygaard, hvor 145 gæster tager afsked. Filmen tegner sig for det seneste års største succes i Odder kun overgået af Bille Augusts ”Pelle Erobreren”.

Biografforeningen Fotorama er allerede inde i billedet til at overtage driften, hvor ’Biffen’ nu skal sættes på folkeaktier. I maj vil alle husstande ifølge Stifts-Tidende henover to weekender få besøg og blive bedt om at give et bidrag til at drive Fotorama videre. Det går noget trægt og der skal flere større arrangementer til, før det batter noget. Fra kommunal side ydes tilsagn om de 46.000 kroner, der i sidste ende med lidt forsigtighed var afsat for 1989. Beløbet overdrages på betingelse af, overtagelsen finder sted inden nytår samt, at foreningen på egen hånd har indsamlet det resterende beløb for at overtage driften. På årets sidste dag bliver forpagtningsaftalen underskrevet.
 
 
Fredag den 26. januar 1990 snurrer fremviserne igen i det, der nu helt officielt bare er Biffen, sådan som selv den forrige biografdirektør allerede omtalte sit Fotorama mange år forinden. Foyeren er malet i lyse farver, mens den gamle kiosk, der de seneste 14 år har været gemt væk tildækket af plader, trækkes frem i lyset og genindrettes med søde sager. Bare tre måneder senere rundes 10.000 besøgende, hvor den heldige gæst (som altid er en sød, ung pige) får overrakt fem fribilletter og en flaske vin og kan glæde sig ekstra meget over Milan Kundera-filmen ”Tilværelsens ulidelige lethed”. Formand Jørn Nielsen kan på foreningens vegne stolt notere 28.000 solgte billetter det første år eller i gennemsnit 52 pr. forestilling, hvilket må siges at være ganske exceptionelt.

Ligesom særligt de 20-25 år forinden vises et udsøgt repertoire af høj kvalitet kombineret med et mindre antal brede underholdningsfilm, som alt sammen sikrer Biffen en flot placering på biograflandkortet. Også selvom billetsalget nogle år senere stabiliserer sig noget lavere. Disneys ”Løvernes konge” bliver i 1994 Biffens rekord med over 3.700 billetter. Stærke visioner for fremtiden om stedet som kulturhus overbeviser i 1998 politikerne om, at Biffen er værd at bevare og bevilger herefter et årligt tilskud på hele 100.000 kroner. Det bevirker, der også bliver råd til at overtage butikken til højre og her udvide med ny café, hvilket denne gang koster den gamle kiosk livet for good.

Efter flere års forhandling var det i begyndelsen af 2002 tilmed lykkedes at indgå aftale om køb af hele huset, hvor både Filminstituttet, kommunen og lokale fonde garanterer støtte til en gennemgribende ombygning af det gamle Fotorama. Mest praktisk, åbenbart, bliver det i sidste ende kommunen, der køber huset i august, hvorefter biografforeningen lejer sig ind på gunstige vilkår. I marts 2003 genåbner Biffen efter ti ugers ombygningsarbejde, hvor både forhallen og salen er renoveret efter nedrivning af balkonen for i stedet af give gulvet en stejl hældning med bagerste afsnit i klassisk terrasseopbygning og helt nye, røde stole overalt foruden ikke mindst et spritnyt operatørrum. Fredag den 28. marts er der forpremiere på tredje del af ”Kærlighed ved første hik”, ”Anja efter Viktor”, som får danmarkspremiere ugen derpå.

I 2005 hædrer filmudlejerforeningen Biffen som ’årets foreningsbiograf’. Mange skæver til byen for inspiration, ligesom eksempelvis Biografen, Samsø bruger Biffen som forbillede, da også denne bygges om. Det lykkes samtidig at tage et skridt op ad rangstien i forhold til, hvor hurtigt filmene når til Odder. Det er endnu før digitaliseringen, hvor den slags betød noget. Omvendt må der svares mere i filmleje, men det er en pris, man gerne betaler. Selv i 2003 kan Biografforeningen Fotorama præsentere et overskud på 22.000 kroner, selvom der har været lukket ned gennem 2½ måned.

I 2015 fejres 25-års jubilæum som foreningsdrevet bif med billetter til 25 kr., men året derpå bliver det herligere endnu. 24. april 2016 fejres Fotoramas 100-års fødselsdag på Rosensgade 10 med billetter til 100 øre stykket, hvilket må siges at være et røverkøb. Allersenest den 10. maj 2024 ses et nostalgisk tilbageblik, da ”De røde heste” vrinsker til en halvtredser.

I dag har foreningen over 700 medlemmer, 120 frivillige og en flot sal udstyret med bedste teknologi og 118 sæder. I foyeren pryder et stort billede med biograffacaden, som den så ud i 1916 med sine krummelurer og jerngitteret foran den lille indgang midt i huset. I oktober 2023 modtager Odder Kommune tilsagn om 9,3 millioner kroner i statstilskud til at udvikle Biffen som nyt kulturhus for i alt 15,5 millioner kroner, hvilket formentlig kommer til at betyde den ekstra sal, man allerede har drømt om længe, såfremt der også opnås tilskud via fondsmidler. Det er sandelig andre boller på suppen end årtier forinden. Der er al mulig grund til at glæde sig, som den nuværende leder Thomas Nørfeldt forklarer i Horsens Folkeblad. Det sker, efter kommunen har opgivet at få en aftale i stand med ejerne af Centralhotellet, som i sin store sal havde lagt film til ved rejsebiograf i den periode, Fotorama var lukket i 1989. Nu kan Biffen det hele selv!
 
 
  
  

• Gå til Biografer på biografmuseet.dk | Biografer Oversigt
• Gå til København | Omegn | Nordsjælland | Vest, Midt & Syd
• Gå til Bornholm | Møn, Bogø, Lolland & Falster
• Gå til Fyn, Langeland, Thurø, Tåsinge & Ærø
• Gå til Sydjylland | Midt-Vest | Øst | Nord
• Gå til mere om
 
 
  
  

• Gå til Fotorama (1916) / Biffen (1990), Odder
 
Gå: tilbage - op
Opdateret 07-07-2024