| |
Fotorama (1916) / Biffen (1990), Odder |
Tilbage til
forsiden
|
Skrevet af:
JG, biografmuseet.dk |
Dato:
06.07.2024 |
Fotorama
1916
Fotorama (1916) / Biffen (1990)
Rosensgade 9 (siden nr. 10)
Åbnet 24. april 1916
I påskeugen 1916 vises ingen film i Odder, men 2. påskedag går det atter
løs, da Fotorama nu er flyttet over i en helt ny bygning til højre for
den enorme apotekerbygning omkring hjørnet af Aabygade og Rosensgade få
meter væk fra den hidtidige adresse i venstre sidefløj til
Centralhotellet. Det er, som det blev formuleret, et splinternyt
Fotorama ’efter alle nutidens fordringer’ bekostet af hotelejeren men
som hidtil drevet på Søren Christian Pedersen og Simon Hansens bevilling.
Huset er tegnet af arkitekt Emanuel Edvard Christie Fleischer fra
Aarhus, der ellers gjorde sig i restaurering af kirker, men også
Fotorama ’fremtræder i en meget smuk, monumental skikkelse’ med
guldkalket stuk på den lyse facade, udgangsport til højre og to store
vinduer på hver side af en meget høj indgangsportal afskærmet af
jerngitter for neden udenfor åbningstid. Øverst pynter ’Fotorama’ smukt
i midten med ’anno’ til venstre og ’1916’ til højre. Det er lutter
lokale håndværkere, der har forestået opførslen.
Det nye Fotorama er med sine 192 pladser dobbelt så stor som den
tidligere biograf nu med 12 klapsæder på hver af de 16 bænkerækker i en
tilsvarende elegant indrettet sal med højt til det buede loft og hele
tre udgange mod gården, som man også er nødt til at aflægge visit,
såfremt det trænger sig på med at besøge et das. Et traditionelt lærred
er man gået bort fra igen. Det er sandelig meget finere, nemlig et
krystaltæppe, der antages for at være lysbesparende. Pris 400 kroner.
Mod gaden er der indrettet stor forhal, så publikum ikke længere står i
kø udenfor og så er der endda garderobe. Fem lamper oplyser facaden,
hvor vinduerne fungerer som udstilling med billeder og plakater til det
store åbningsprogram, i nærmest kirkelig ånd ”Revolutionsbryllup” med
Valdemar Psilander.
Da Simon Hansen dør i november 1921 overgår dennes halvdel til den
63-årige enkefru Hansen, men ellers hersker der fremover en kun svag
brise over Fotorama, som har fundet sin endelige placering på Rosensgade.
I 1925 køber Søren Christian Pedersen hele bygningen og i sommeren 1931
udvides operatørrummet i forbindelse med behovet for nye maskiner til
tonefilm. Forinden har man i 1928 pensioneret klaveret ved datteren Elna
for i stedet at benytte noget så avanceret som et koncertanlæg, der
består af to grammofonpladeafspillere til veksle mellem musikstykker alt
efter sindsstemningen oppe på tæppet.
Fra den 27. juli 1931 viser det talende Fotorama den tysksprogede udgave
af ”Atlantic” fra 1929 instrueret af Ewald André Dupont om luksuslineren
Titanics forlis. Fru Hansen får mange år mere, men er ikke selv direkte
involveret i driften og træder ud i forbindelse med ny lov, hvor man
ikke længere opererer med dobbeltbevillinger. Pedersen har herefter helt
frie tøjler.
I august 1935 præsenteres de første tegninger af en ny funkisbygning i
tre etager ud mod gaden, der kommer til at rumme direktørbolig og et
mindre erhvervslejemål på etagerne over den nye foyer. Planerne
godkendes i januar 1936 med arkitekt N.P. Nielsen som ansvarlig for
byggeriet, som trækker indgangen ud i venstre side, mens der således
bliver plads til en materialisthandel mod højre. I april lukker Fotorama
for den store ombygning, der varer fire måneder. I mellemtiden flytter
Fotorama over til Odder Teater bag Hotel Phønix, der i sin tid gav
Odder sin filmdåb.
|
Læs
mere her:
Biografer på biografmuseet.dk
Biografer Oversigt
Danmarks 70mm og Storformat Biografer
Stoleplaner - Galle &
Jessen's Oversigt over Københavnske biografer i 1950erne
Biografpremierer
1911 - 2020
Film- og Kinoteknik
7OMM Film og De Store Formater
Todd-AO, - det
sensationelle filmsystem
Mine damer og herrer,
"Dette er Cinerama"!
"Windjammer" i
Cinemiracle
CinemaScope |
VistaVision
Super Technirama 70 |
Panacolor
Dimension 150 |
Sensurround
High-Impact
biografdesign
|
Fotorama
med lav balkon i 1939
15. august 1936 åbner det stærkt moderniserede Fotorama ’smukt og
stifuld’, som Stifts-Tidende skriver. Fotorama fremstår ikke længere
udadtil med fordums elegance, men bygningsgraden er langt bedre anvendt
og selve teatersalen både forskønnet og udvidet i længden fra 192 til nu
258 pladser. Lærred kommer der vist også. Et nyt operatørrum med lavt
til loftet placeres i forhuset med separat trappeopgang.
Som åbningsfilm vises ”Millionærdrengen” med Ebbe Rode og Peter Malberg,
hvor billederne fremstår intet mindre end ’brillant’, hvilket er store
ord fra førnævnte avis. Også ’lydforholdene er usædvanlig gode’. For at
få bedre tid til biografen fratræder Pedersen pr. 1 september sin
mangeårige stilling som bestyrer for slagteriudsalget. I september 1939
udvides antallet af siddepladser med yderligere 51 ved indskydelse af en
relativt simpel og lavt hængende balkon. Fotorama når dermed op på 309
stole.
Lau Lauritzens ”Barken Margrethe af Danmark” fra 1934 er hurtigt gået
hen og blevet en af Fotoramas allerstørste succeser. Det bliver til ikke
mindre end ni genoptagelser frem mod 1972. Da direktør Pedersen går bort
i maj 1943 opnår enkefru Ane Marie bevilling til den fortsatte drift.
Efter hendes død går den pr. 1. januar 1949 (via Justitsministeriet)
videre i arv til sønnen Jacob.
|
|
Fotorama
i 1939 med opgang til ny balkon i rødt
I december 1958 installeres nye apparater til bredformat, der tages i
brug 2. juledag i forbindelse med Odder-premieren på det musikalske
eventyr ”Verdens rigeste pige”, hvor Nina og Frederik van Pallandt
debuterer i widescreen sammen med Birgitte Price og Poul Reichhardt på
et lærred, der med sine syv meter er dobbelt så bredt som det gamle. 298
nye stole er sat op med langt bedre polstring end tidligere og endnu
behageligere pudestof oppe på balkonen. Foran lærredet stråler et
tilsvarende nyt, turkisfarvet fortæppe, mens de gamle lamper er pillet
ned og erstattet af moderne lampetter. Også maskinerne i operatørrummet
er byttet ud til
CinemaScope-æraen. Forandringerne er designet af
arkitekt Holger Pind, der har forlænget bygningen med et par meter for
at få plads til det hele. I 1961 opsættes teaktræspaneler for at opnå
bedre akustik.
Jacob Sommer Pedersen lader til at have en forkærlighed for både ældre
og nyere filmklassikere, som han viser en god del af omkring 1970, hvor
filmene efterfølgende diskuteres mellem publikum, når det drejer sig om
titler med noget helt særligt på hjerte. Han har desuden gennem flere år
udsendt en månedlig repertoireplan til samtlige byens husstande og
installeret fast telefonsvarer, der udenfor åbningstid orienterer
udførligt om programmet.
|
|
Fotorama
i udsnit med foyer 1976 og den spøjse, rundbuede kiosk foran opgangen
til balkonen
I december 1975 gennemgår salen en renovering henover jul, hvor de fire
forreste rækker fjernes. Helt nye stole opstilles længere tilbage med
meget bedre benplads end hidtil, hvorefter Fotorama har plads til knap
hundrede gæster færre, mere nøjagtigt 203. Både lyd og lys forbedres
tilsvarende med operatørrummet gevaldigt justeret med fjernstyring fra
indgangen, da maskinerne fremover er fuldautomatiske. Der måtte i den
forbindelse slås hul i loftet for at få plads til de store spoler. Det
er direktørens ene søn, Lars, der har forestået ombygningen, som løber
op i 200.000 kroner. Fremover spares personaleudgifter, idet operatøren
både river billetter og sommetider tilmed forestår billetsalget, der
foregår fra en ny disk uden tidligere tiders så populære børnebilletter.
Der er ny enhedspris med unummererede pladser incl. de blødeste oppe på
balkonen, mens automater kommer til at gøre det ud for sliksalget.
Direktøren dør i august 1983, hvorefter fru Ellen tager over, mens Lars
Sommer køber bygningen af sin mor.
Fremme i 1987 giver Odder Kommune tilskud på 69.000 kroner til nyt
lydanlæg, da biografen ikke ser sig i stand til at afholde denne udgift
og det vælges også at støtte driften det efterfølgende år. Idet fru
Sommer Pedersen i sidste kvartal af 1988 endnu ikke ved, hvad 1989 vil
bringe med sig, tør hun ikke fortsætte og annoncerer i november ophør
indenfor det næste halve års tid. Den 30. april 1989 lukker Fotorama
efter sidste forestilling med ”Jydekompagniet” repræsenteret ved Jacob
Haugaard og Finn Nørbygaard, hvor 145 gæster tager afsked. Filmen tegner
sig for det seneste års største succes i Odder kun overgået af Bille
Augusts ”Pelle Erobreren”.
Biografforeningen Fotorama er allerede inde i billedet til at overtage
driften, hvor ’Biffen’ nu skal sættes på folkeaktier. I maj vil alle
husstande ifølge Stifts-Tidende henover to weekender få besøg og blive
bedt om at give et bidrag til at drive Fotorama videre. Det går noget
trægt og der skal flere større arrangementer til, før det batter noget.
Fra kommunal side ydes tilsagn om de 46.000 kroner, der i sidste ende
med lidt forsigtighed var afsat for 1989. Beløbet overdrages på
betingelse af, overtagelsen finder sted inden nytår samt, at foreningen
på egen hånd har indsamlet det resterende beløb for at overtage driften.
På årets sidste dag bliver forpagtningsaftalen underskrevet.
|
|
Fredag den 26. januar 1990 snurrer fremviserne igen i det, der nu helt
officielt bare er Biffen, sådan som selv den forrige biografdirektør
allerede omtalte sit Fotorama mange år forinden. Foyeren er malet i lyse
farver, mens den gamle kiosk, der de seneste 14 år har været gemt væk
tildækket af plader, trækkes frem i lyset og genindrettes med søde
sager. Bare tre måneder senere rundes 10.000 besøgende, hvor den heldige
gæst (som altid er en sød, ung pige) får overrakt fem fribilletter og en
flaske vin og kan glæde sig ekstra meget over Milan Kundera-filmen
”Tilværelsens ulidelige lethed”. Formand Jørn Nielsen kan på foreningens
vegne stolt notere 28.000 solgte billetter det første år eller i
gennemsnit 52 pr. forestilling, hvilket må siges at være ganske
exceptionelt.
Ligesom særligt de 20-25 år forinden vises et udsøgt repertoire af høj
kvalitet kombineret med et mindre antal brede underholdningsfilm, som
alt sammen sikrer Biffen en flot placering på biograflandkortet. Også
selvom billetsalget nogle år senere stabiliserer sig noget lavere.
Disneys ”Løvernes konge” bliver i 1994 Biffens rekord med over 3.700
billetter. Stærke visioner for fremtiden om stedet som kulturhus
overbeviser i 1998 politikerne om, at Biffen er værd at bevare og
bevilger herefter et årligt tilskud på hele 100.000 kroner. Det bevirker,
der også bliver råd til at overtage butikken til højre og her udvide med
ny café, hvilket denne gang koster den gamle kiosk livet for good.
Efter flere års forhandling var det i begyndelsen af 2002 tilmed
lykkedes at indgå aftale om køb af hele huset, hvor både Filminstituttet,
kommunen og lokale fonde garanterer støtte til en gennemgribende
ombygning af det gamle Fotorama. Mest praktisk, åbenbart, bliver det i
sidste ende kommunen, der køber huset i august, hvorefter
biografforeningen lejer sig ind på gunstige vilkår. I marts 2003
genåbner Biffen efter ti ugers ombygningsarbejde, hvor både forhallen og
salen er renoveret efter nedrivning af balkonen for i stedet af give
gulvet en stejl hældning med bagerste afsnit i klassisk
terrasseopbygning og helt nye, røde stole overalt foruden ikke mindst et
spritnyt operatørrum. Fredag den 28. marts er der forpremiere på tredje
del af ”Kærlighed ved første hik”, ”Anja efter Viktor”, som får
danmarkspremiere ugen derpå.
I 2005 hædrer filmudlejerforeningen Biffen som ’årets foreningsbiograf’.
Mange skæver til byen for inspiration, ligesom eksempelvis
Biografen,
Samsø bruger Biffen som forbillede, da også denne bygges om. Det lykkes
samtidig at tage et skridt op ad rangstien i forhold til, hvor hurtigt
filmene når til Odder. Det er endnu før digitaliseringen, hvor den slags
betød noget. Omvendt må der svares mere i filmleje, men det er en pris,
man gerne betaler. Selv i 2003 kan Biografforeningen Fotorama præsentere
et overskud på 22.000 kroner, selvom der har været lukket ned gennem 2½
måned.
I 2015 fejres 25-års jubilæum som foreningsdrevet bif med billetter til
25 kr., men året derpå bliver det herligere endnu. 24. april 2016 fejres
Fotoramas 100-års fødselsdag på Rosensgade 10 med billetter til 100 øre
stykket, hvilket må siges at være et røverkøb. Allersenest den 10. maj
2024 ses et nostalgisk tilbageblik, da ”De røde heste” vrinsker til en
halvtredser.
I dag har foreningen over 700 medlemmer, 120 frivillige og en flot sal
udstyret med bedste teknologi og 118 sæder. I foyeren pryder et stort
billede med biograffacaden, som den så ud i 1916 med sine krummelurer og
jerngitteret foran den lille indgang midt i huset. I oktober 2023
modtager Odder Kommune tilsagn om 9,3 millioner kroner i statstilskud
til at udvikle Biffen som nyt kulturhus for i alt 15,5 millioner kroner,
hvilket formentlig kommer til at betyde den ekstra sal, man allerede har
drømt om længe, såfremt der også opnås tilskud via fondsmidler. Det er
sandelig andre boller på suppen end årtier forinden. Der er al mulig
grund til at glæde sig, som den nuværende leder Thomas Nørfeldt
forklarer i Horsens Folkeblad. Det sker, efter kommunen har opgivet at
få en aftale i stand med ejerne af Centralhotellet, som i sin store sal
havde lagt film til ved rejsebiograf i den periode, Fotorama var lukket
i 1989. Nu kan Biffen det hele selv!
|
|
|
|
|
|
• Gå til
Biografer på biografmuseet.dk |
Biografer Oversigt
• Gå til København |
Omegn | Nordsjælland |
Vest, Midt & Syd
• Gå til Bornholm |
Møn, Bogø, Lolland & Falster
• Gå til
Fyn, Langeland, Thurø, Tåsinge & Ærø
• Gå til
Sydjylland |
Midt-Vest | Øst |
Nord
• Gå til mere om
|
|
|
|
|
|
• Gå til Fotorama (1916) / Biffen (1990), Odder |
|
Gå:
tilbage
- op
Opdateret
08-01-2025 |
|
|