| |
Lyngbyvejens Kino / Øbro Bio / Capitol, København |
Tilbage til
forsiden
|
Skrevet af:
JG, biografmuseet.dk |
Dato:
01.10.2021 |
Lyngbyvej
den 27. september 2021. Foto: Thomas Hauerslev
LYNGBYVEJENS KINO / ØBRO BIO / CAPITOL
Lyngbyvej 62
Åbnet 28. marts 1930
Lukket 31. december 1961
Biografen på Lyngbyvej nær Skt. Knudsens Plads blev den sidst tilkomne
af de nye biografer, der skød op på Østerbro. I området omkring
Lyngbyvej var der ingen biograf i umiddelbar nærhed, men der boede mange
mennesker, så der burde naturligvis være glimrende grundlag for en ny
biograf. Det blev til en virkelig stor en af slagsen. Hele 770 pladser
kom der i den nye biograf, der centralt beliggende på hovedindfaldsvejen
mod København fik det ganske prangende navn Capitol. Lysende
kæmpebogstaver var placeret vinkelret på facaden, så den kunne skues på
lang afstand. Inspirationen var helt givet hentet fra Jagtvej, hvor
Colosseum få år forinden var åbnet med stor succes. Hvor man i de gamle
dages Rom blev underholdt i Colosseum, var Capitol det helt store
samlingssted. Det hele måtte vel siges at gå fint i spænd.
• Gå til stoleplan
Lyngbyvejens Kino
Åbningen var imødeset måneder forud og sker under stor pressebevågenhed.
Biografen bliver opført i forbindelse med en stor beboelsesejendom og
får forretninger på hver side i stueetagen, bl.a. et stort konditori.
Grunden har tidligere huset etablissementet Tre Flasker Kro, der havde
eksisteret siden 1776 med udskænkning og let underholdning i små lukkede
lysthuse. Arkitekterne til den nye biograf er Arthur Wittmaack og
Vilhelm Hvalsøe, der allerede havde opført
Park Teatret på Østerbro og
som i deres tid former mange københavnske storbiografer. På tegnebrættet
var der langt an til hele 1.000 pladser ligesom i Colosseum, men man
ender dog med et par hundrede færre, da Capitol står færdig. Hele
byggeriet koster 350.000 kroner i 1930.
Den nye biografsal er holdt i lyse farver. Det røde fortæppe er
kolossalt og med til at give salen et fornemt præg. Bag de ni forreste
rækker strækker en midtergang sig op gennem resten af salen, der har tre
udgangsdøre i venstre side med portudgang til Lyngbyvej. Modsat gulvet
er balkonens elleve rækker placeret amfiteatralsk. Derudover skorter det
noget på beskrivelserne af salens indre udover en regn af kønne gloser.
Indgangspartiet består af en åben indgangsportal med plakatskabe og
billetkontor i midten med to kasser og døre på hver side ind til en
vestibule, der fører op til en tværgående foyer foran salen, der
strækker sig bagved med tre indgangsdøre. I en lille udbygning til
venstre, er der trappe op til balkonen.
Capitol-biografens bevillingshavere er den 79-årige fhv. teaterdirektør
fra Nørrebros Teater, Vilhelm Petersen, bedre kendt som Peter Vilh.,
samt den ti år yngre komponist Olfert Willemoes Jespersen, der gennem 25
år havde ledet orkestret på netop
Nørrebros Teater. De to var kendt som
’revyens fædre’ og gik godt i spænd, hvilket i sig selv var lidt af en
usædvanlighed. Ingen af dem havde imidlertid den ringeste erfaring med
biografdrift og Jespersen var allerede sygdomssvækket, så det lå klart,
at ansvaret lå på Petersens skuldre. Begge direktørers fortid smitter af
på Capitols repertoire, hvilket naturligvis også er hensigten. Det
betyder dog også, at man med den aldrende ledelse henvender sig til et
publikum godt oppe i årene. Selv annoncerne er temmelig dunkle. De er
oftest sorte med hvid skrift, mens alle øvrige som regel er hvide med
sort skrift.
|
Læs
mere her:
Biografer på biografmuseet.dk
Biografer Oversigt
Danmarks 70mm og Storformat Biografer
Stoleplaner - Galle &
Jessen's Oversigt over Københavnske biografer i 1950erne
Biografpremierer
1911 - 2020
Film- og Kinoteknik
7OMM Film og De Store Formater
Todd-AO, - det
sensationelle filmsystem
Mine damer og herrer,
"Dette er Cinerama"!
"Windjammer" i
Cinemiracle
CinemaScope |
VistaVision
Super Technirama 70 |
Panacolor
Dimension 150 |
Sensurround
High-Impact
biografdesign
|
Biografen kan allerede på åbningsdagen slå dørene op som tonefilmsteater
med Western Electric-udstyr. Det er en kæmpe fordel i forhold til de
seneste tilkomne biografteatre, at man allerede fra start er
fremtidssikret. Desværre er det amerikanske udstyr meget bekosteligt og
omfattet af en ugentlig serviceaftale, hvis udgift skal afholdes af
biografen.
Åbningsfilmen er tysk og kommer fra Fotorama, men man får den ikke alene.
Selskabets ’egen’ biograf,
Alexandra Teatret på Nygade, er også med på
premieren. Det er i øvrigt en slet skjult hemmelighed, at yngre kræfter
i udlejningsselskabet Fotorama er økonomisk involveret i den nye
Capitol-biograf. ”Dig har jeg kær” har Mady Christians i hovedrollen og
hun får fine lovord med på vejen. Mest interessant er det den første
tyske tonefilm, der får premiere i Danmark. Alexandra har også fået
installeret nyt tonefilmsudstyr til lejligheden. Selvom en del af
indholdet består af musik, er man enige om, at tyskerne sagtens kan gøre
amerikanerne kunsten efter. Lyden er udmærket, selvom det knitrede noget
ude på Lyngbyvej. Åbningsforestillingen i Capitol er udsolgt på forhånd
og ”Dig har jeg kær” vises i halvanden uge, hvilket er upåklageligt. I
juni vises den svenske ”Soldat Sheik” som premiere og samme måned giver
Fotorama premiere på togfilmen ”Den flyvende Skotte”. Denne kører nu
ikke på skinner på Lyngbyvej, men finder et større publikum i
Vesterbros Teater nogle dage senere. Allerede her bliver det mere progressive
Fotorama lidt bleg for Capitols evner som premiereteater på egen hånd og
holder dem hellere i Alexandra, hvis de da ikke passer bedre til øvrige
storbiografer i byen. Selv Colosseum foretrækker man fremfor Capitol.
Det bliver dog til endnu en fællespremiere med både Alexandra og
Vesterbros Teater senere i 1931 og man får en solopremiere fra Fox på
”Den engelske vestfront 1918”. Krigsfilm om første verdenskrig var lige
så interessante for denne tid, som film om anden verdenskrig var det
siden.
Den 18. september 1930 får Capitol en af de mere interessante premierer,
der skaber megen diskussion i samtiden. Den amerikanske film ”Midstream”
om foryngelseskurs-eksperimenter får premiere i Danmark med den noget
specielle titel ”Har Steinach ret?”. Den ændres meget hurtigt til ”Hver
alder har sin charme”. Man tager en tysk professors hypoteser som
indtætskilde og måske havde Steinach ret, men i 1930 var det ikke
populære holdninger, at mennesket på denne måde kunne ændre naturens
gang. Filmen kom faktisk fra Fotorama, selvom man går lidt stille med
dørene og holder den væk fra sin populære strøgbiograf.
Allerede søndag den 9. marts 1931 må biografen indstille driften på
grund af alt for store udgifter og svigtende besøgstal til de ikke alt
for stringente programmer. Sidste forestilling er Conrad Veidt i den
tyske ”Mennesker i bur”. Det lyder heller ikke udpræget som en
humørfyldt aften foran lærredet. De tidligere direktører takker af.
Jespersen dør i 1932, mens Petersen overlever ham med syv år.
|
|
Få uger efter bliver bliver ledelsen overdraget til Valdemar Skaarup.
Man skrotter det dyre amerikanske udstyr og installerer i stedet det
danske Claryon-system, der kun koster en brøkdel. Ved samme lejlighed
skifter man navn til Lyngbyvejens Kino. De store vinkelrette Capitol-bogstaver
erstattes af ’Kino’. Der genåbnes 2. påskedag, den 6. april, med den
særdeles populære tyske ”Grock” fra broderen, Frede Skaarups filmselskab.
Den havde forinden spillet et par uger til gevaldig succes i World
Cinema.
Den 24. april 1931 får den tyske ”Brug mig til alt” danmarkspremiere.
Det lyder unægtelig også som en mere ungdommeligt kæk komedie og kom
ligeledes fra Skaarup Film. I filmens pause hyrer man en kammersanger
til at synge to af filmens muntre sange. Det fænger alt sammen vældig
godt an på Lyngbyvej. Så godt at man kort efter hyrer et helt orkester
til at spille før samtlige forestillinger og i pauserne. Tingene indtraf
vist i omvendt rækkefølge i denne biograf. Biografen kom godt fra start
i dens nye indpakning. Man er slået ind på et noget mere tilgængeligt
repertoire og det har vist sig som det helt rigtige.
Den 11. maj er der sammen med Grand premiere på Skaarups ”To mennesker”
med Gustav Fröhlich, som bliver biografens største succes med 2½ uges
spilletid. Det er knap en uge længere end i Grand. Yderligere en tysk og
to amerikanske film fra broderselskabet får premiere i løbet af 1931.
I 1934 starter Valdemar Skaarup selv filmselskab, før han dør blot 51 år
gammel i april 1939. Som filmdistributør kan han ikke længere fungere
som bevillingshaver og denne tilfalder derfor Leo Schwanenflügel, som
allerede var tiltrådt som daglig leder tilbage i 1932. Schwanenflügel
fortsætter med at drive biografen i samme spor, men må efter femten år
på direktørposten trække sig som bevillingshaver i 1949 efter en dom for
overgreb. Herefter ledes den kortvarigt af biografens inspektør, Knud
Artler, der forinden var overkontrollør i biografen.
I 19 år eksisterer biografen som Lyngbyvejens Kino, før den i sommeren
1950 atter skifter navn. Sidste forestilling i gamle klæder finder sted
den 31. maj, hvor ”Johnny Belinda” med Jane Wyman er på plakaten. Navnet
’Lyngbyvejens Kino’ havde to problemer. For det første lød det kejtet.
Det var også ganske anonymt og den ukyndige havde reelt ingen idé om,
hvor biografen rent faktisk lå placeret. Det kunne vel have været i
Lyngby mange kilometer borte. Der havde man også både en Kino og en Bio.
Man besluttede derfor at omdøbe til ’Øbro Bio’. Det var nu mindst lige
så anonymt som det forrige.
|
|
Den 28. juli 1950 kunne den succesfulde manuskriptforfatter Svend Rindom
åbne Øbro Bio efter to måneders modernisering. Han havde ventet længe på
at få udnyttet sin biografbevilling, som han har haft liggende i skuffen
i tre år, efter en planlagt ny strøgbiograf på Amagertorv ikke var
blevet realiseret. Rindoms åbningsforestilling kl. 19 var
filmatiseringen af hans egen ”Wienerbarnet”, der var instrueret af Arne
Weel i 1941. Forestillingen kl. 21 var ”Under Mexicos himmel” med Walter
Pidgeon. Allerede med dette program signalerede man lokalbiograf med
familiepublikum for øje. Det var faktisk usædvanligt med to forskellige
aftenprogrammer, når der altså ikke var tale om et dobbeltprogram.
Indvendigt er biografen moderniseret. Foyeren har fået marmorgulv og
terracotta-farvede vægge, mens gulvtæpperne er holdt i samme farve. Der
er desuden pyntet med gipsornamenter, som man ikke rigtig mener, yder
salen retfærdighed, idet denne fortsat er vældig køn. Her har fortæppet
fået en tiltrængt rengøring og prosceniet er malet hvidt. Væggene er
foroven blå i en stadigt kraftigere tone ned mod lærredet, mens
panelerne er mahognifarvet. Belysningen er flyttet fra loftet til
væggene. Alle stole er som før betrukket med rødt. Også i operatørrummet
er der kommet nyt maskineri, mens biografens lydanlæg har fået nye
ensrettere og forstærkere. Rindom ansætter
Bristols populære inspektør,
Haagen Fritz-Petersen, som sin højre hånd, men Fritz-Petersen forlader
nu ikke strøgbiografen af den grund. Han ender siden med at blive
direktør inde i centrum. Øbro Bio er ved genåbningen udstyret med 763
pladser.
Rindom fortsætter det familievenlige repertoire, men selv med nyt navn
har biografen det ikke nemt. Trods Park og
Triangel Teatret er placeret
tæt på hinanden, har begge disse biografer langt større publikum. Øbro
Bio er lidelsesfælle med bydelens fjerde biograf, der har været gennem
fuldstændig samme udvikling som Øbro.
Ry-Kino var åbnet med navnet ’Røde
Mølle’ i 1926 og havde så i 1931 ladet sig omdøbe til Ryesgades Kino.
Her havde man kun beholdt gadenavnet i to år, før man i 1933 forkortede
sig til ’Ry Kino’.
Rindom
supplerer med lidt mere modne film mellem sine populære titler og der
dukker såmænd en enkelt københavnerpremiere op. Det er endda en rigtig
fin russisk filmatisering af H.C. Andersens ”Snedronningen”, som mange
år senere får repremiere i en dansksynkroniseret udgave. I Øbro nøjes
man med en enkelt visning nytårsdag 1959. Det var egentlig ganske
mærkeligt. Der er også københavnerpremiere nogle søndagseftermiddage på
et par ældre ”Hopalong Cassidy”-westerns.
|
|
Lyngbyvejens
Kino den 27. september 2021. Foto: Thomas Hauerslev
Rindom dør i december 1960. Efter nogle måneder overgår bevillingen til
hans enke, Hertha Rindom, der får den for næsen af Dansk Vandrelaug. Hun
giver som det første biografen en sidste premiere, omend det atter blot
er københavnerpremiere. Det sker den 30. juni 1961 med den tyske ”En
jomfru kommer til byen” (det tror vi nu ikke på). Derudover får den nye
direktrice ikke mange chancer med sin biograf. Allerede i oktober sælger
bygningens ejer hele herligheden til frikirken Tabor, der dermed kan
rykke ind i januar 1962.
Ry Kino havde allerede opgivet driften i 1959. Ved udgangen af 1961 er
det hermed også slut med filmoplevelserne på Lyngbyvej. Østerbro er
tidligt blevet to biografer fattigere som resultat af den tv-udvikling
og ændrede biografvaner, som de kommende år vil koste mange flere
biografer livet. Sidste program finder sted nytårsaften kl. 19 og er et
dobbeltprogram bestående af to korte westerns, ”Dødspasset i Arizona” og
”Texas’ farligste mand”. En ganske anonym afslutning på en lille epoke.
Ved lukningen havde biografen 752 pladser. Dem er der ikke nødvendigvis
grund til at pille ved lige med det samme. Folk skal stadig sidde ned i
lokalets nye funktion. Øbro bio erstattes over indgangen af Tabor men
med samme bogstaver. Den lille, fede baldakin pilles der dermed ikke
yderligere ved. Således kunne man i årtier sagtens spore gammel biograf
udenfor. Det kunne man fortsat også, da der mange år senere kom ny
facade op over indgangen. Den mindede helt utroligt om de amerikanske
biografbaldakiner, hvor titlerne sættes i sorte bogstaver på lysende,
hvide kasser. I København havde man kun brugt noget tilsvarende i
Alexandra og
Saga.
En lille krølle på historien er, at der atter var enkelte
filmforevisninger i lokalet mange år efter biografens ophør. Sidst i
august 1976 var filmudlejer og biografdirektør Tage Borg ved at lukke
sin Platan-biograf på Vesterbrogade. I de selvsamme dage får hans
religiøst betonede ”Korset og springkniven” fra 1970 med Pat Boone
premiere i Pinsekirken Elim, der på dette tidspunkt var beliggende i
Kronprinsessegade. Filmen blev siden distribueret rundt til lignede
arrangementer i andre kirker og kulturinstitutioner landet over og kom
således også her til Tabor, hvor filmen var på programmet den 30.
november og 1. december samme år. Femten år efter Øbro Bios lukning var
der altså igen filmforevisninger med helt almindeligt billetsalg til
forestillingerne.
Tabor forblev på adressen i henved 40 år. Da man til sidst opgav
gudstjenesterne, flyttede en natklub ind i stedet. Den skiftede navn et
par gange og blev til sidst til ’Tabu’; altså det rene Sodoma og
Gomorra. Ironisk navn og helt sikkert også bevidst. På et tidspunkt blev
det yderst kortvarigt forsøgt at kombinere restaurant og bowling på
stedet. I dag man dyrke motion i den gamle biograf, som man også kan i
fhv. Husum Bio. Det markante facadeskilt er nu blevet kulsort og prydes
af Fitness World i hvidt. Forretningerne på hver side er for længst
borte. Fra tankstationen på højre side, som endda siden fik en
tilsvarende nabo, har man alle dage kunnet se den karakteristiske
biografsal strække sig langt ned bagved. Det var bestemt ingen lille
biograf, den gamle Capitol på Lyngbyvej.
|
|
|
|
|
|
• Gå til
Biografer på biografmuseet.dk |
Biografer Oversigt
• Gå til København |
Omegn | Nordsjælland |
Vest, Midt & Syd
• Gå til Bornholm |
Møn, Bogø, Lolland & Falster
• Gå til
Fyn, Langeland, Thurø, Tåsinge & Ærø
• Gå til
Sydjylland |
Midt-Vest | Øst |
Nord
• Gå til mere om
|
|
|
|
• Gå til
Lyngbyvejens Kino / Øbro Bio / Capitol |
|
• Gå til
Lyngbyvejens Kino / Øbro Bio / Capitol |
|
• Gå til
Lyngbyvejens Kino / Øbro Bio / Capitol |
|
Gå:
tilbage
- op
Opdateret
mandag, 01 januar 2024 18:13:02 |
|
|