| |
Colosseum,
København |
Tilbage til
forsiden
|
Skrevet af:
JG, biografmuseet.dk |
Dato:
01.10.2021 |
Colosseum
på Jagtvej medio 1980erne. Foto: Thomas Hauerslev
COLOSSEUM
Jagtvej 65
Åbnet 26. december 1924
Lukket 30. december 1983
På Nørrebro havde man i begyndelsen af 1920’erne flere små biografsale.
De var upraktiske, idet de var indrettet i ældre lokaler, der ikke var
beregnet til biografdrift. På Nørrebrogade havde man fået en biograf
længere inde mod søerne, da
Nørrebros Biograft var flyttet til nr. 37
efter at have haft adresse
forud i nr. 63 tættere Nørrebros Runddel. Den
nye sal fik 355 pladser, men det var fortsat slet ikke nok til at mætte
filmappetitten hos lokalpublikummet. Det blev derfor besluttet, der
skulle opføres en ny biograf i forbindelse med Folkets Hus på Jagtvej
69, som i sine sidste år mellem 1982 og indtil nedrivningen i 2007 blev
kendt som Ungdomshuset. Dette lod sig imidlertid ikke gøre. Pladsen var
heller ikke til det. Teatermanden Jacob Jacobsen og forfatteren Carl
Ludvig Emil Jensen havde fået bevilling til en storbiograf og dét kom
der. Biografsalen kom til at ligge akkurat ved siden af Folkets Hus men
på en markant større grund, der tidligere havde været tømmerplads. Her
blev der opført en biografkolos med plads til omkring 1.000 gæster.
Navnet kunne naturligvis kun blive Colosseum. Den var ved åbningen
Københavns fjerdestørste biograf blot overgået af
Palads,
World Cinema og
Kino-Palæet.
• Gå til stoleplan
Colosseum
Folkets Hus ligger et par meter tilbagetrukket fra gadeplan i forhold
til Colosseum, så biografens kolossale bogstaver vinkelret på husgavlen
kunne ses langt ned ad Jagtvej. Over biografens indgang rager en stor,
firkantet baldakin godt ud over fortovet. Otte rækker med små pærer
lyser op i loftet og ved fortovskanten viser to standere filmens titel.
På hver side er der opsat to smalle rækker med udstillingsbilleder på
muren. Det indskudte dørparti er bedækket med marmorplader og
udhængsskabe til billeder og filmplakater.
|
Læs
mere her:
Biografer på biografmuseet.dk
Biografer Oversigt
Danmarks 70mm og Storformat Biografer
Stoleplaner - Galle
& Jessen's Oversigt over Københavnske biografer i 1950erne
Biografpremierer 1911
- 2020
Film- og Kinoteknik
7OMM Film og De Store
Formater
Todd-AO, - det
sensationelle filmsystem
Mine damer og herrer, "Dette
er Cinerama"!
"Windjammer" i
Cinemiracle
CinemaScope |
VistaVision
Super Technirama 70
|
Panacolor
Dimension 150
|
Sensurround
High-Impact
biografdesign |
Colosseum
1924
På åbningsdagen er facaden endnu relativt anonym, men få år senere
lokker kæmpestore udsmykninger folk indendøre. Biograffacader er
sjældent set mere imponerende end, hvad Colosseum fremviste sidst i
1920’erne og en del år frem. Jævnligt fulgte udsmykningerne med
indendørs og ved juletid var der juletræ i foyeren. Nogle af de
gigantiske facadeudsmykninger, der strakte sig langt til venstre fra
indgangen og ud til bygningens gavl til højre, kunne ses til film som
”Barken Margrethe af Danmark”, ”Den ukendte soldat” og ”Den syngende nar”,
hvor filmens titel i neonbogstaver fyldte hele husets facade. Til
premieren på Chaplin-filmen ”Byens lys” den 1. maj 1931 var der opsat en
flere meter høj figur af Chaplin med sin stok over baldakinen.
Indenfor er billetkontoret placeret i venstre side før passagen ind
mod den store foyer, der er tæppebelagt og prydet af et overdådigt smukt
springvand, læderbænke og blomsterdekorationer. Herudover er der
chokoladekiosk i højre side og cigaretautomat til venstre, hvor man også
finder toiletterne. Senere flyttes herretoilettet over i højre side.
Salens 1.000 sæder er smalle og hårde med meget tyndt siddebetræk. De
forreste rækker skråner op mod scenen. Ved åbningen er der ingen
midtergang og ej heller balkon, men enkelte rækker har lidt bedre
benplads. Vægsøjlerne mellem udgangsdørene i træ er marmorbelagt og
øverst er der søjleudskæringer, der tilfører salen et stænk romansk
Colosseum-aura. Salen er i øvrigt ganske rektangulær og endog meget
lang. Store røde silkelamper lyser op mellem dørene i begge sider og
imellem pryder vifter med kendte personer, mens loftet er inddelt i kønt
udsmykkede kvadrater. Foran lærredet spiller det store husorkester under
ledelse af Edmund Sørensen.
|
|
Åbningen finder sted 2. juledag 1924 med første forestilling kl. 14.
Filmen var som traditionen foreskrev en danmarkspremiere. Det var den
amerikanske ”Signaltårnet” fra filmselskabet Fotorama instrueret af
Clarence Brown og filmen spiller indtil nytår. Biografen var derudover
ikke tænkt som premierebiograf. Den skulle tage sig af lokalpublikummet
i funktionen brobiograf, fællesbetegnelsen for alle disse store og
mellemstore biografer beliggende i brokvartererne. Biografen skulle
således vise de store titler, der var udspillet på premiereteatrene i
centrum.
Colosseum viste med enorm succes stribevis af de populære amerikanske
film. Disse fyldte allerede i 1922 hele 85% af repertoiret i de danske
biografer. 8% af de øvrige var tyske eller østrigske og 4% danske og
svenske. De sidste tre procent fordelte sig mellem italienske og franske
samt en enkelt ungarsk. Øvrige lande var slet ikke repræsenteret. De
amerikanske film beholdt førerpositionen for eftertiden på nær i
krigsårene, hvor de blev forbudt. De amerikanske filmselskaber fik
derfor også meget større indflydelse, men danske filmdistributører fik
fortsat også mange af dem. Et dansk selskab som Fotorama var derfor
ganske indflydelsesrigt. Før den nye biograflov i 1933 var der stadig
tætte forbindelser mellem biografer og filmdistributører, hvor Fotorama
eksempelvis på dette tidspunkt endnu havde kontrollen over
Alexandra Teatret på Nygade og
Vesterbros Teater på Vesterbrogade.
Den 1. februar 1926 får biografen sin danmarkspremiere nr. 2. Det er et
amerikansk kærlighedsdrama fra Paramount med titlen ”Mellem to verdener”.
I august vises kriminaldramaet ”Den store prøve” fra First National og i
september forsøger United Artists sig med ”Flagermusen”. I marts 1927
giver Frede Skaarups filmselskab filmatiseringen af ”Greven af Monte
Cristo” i versionen fra 1922 med John Gilbert premiere i Colosseum.
Denne bliver en betragtelig succes og fortsætter kort efter både i
Højbro Teatret på Købmagergade og siden i
Central Teatret på Vestergade
ved Rådhuspladsen. Skaarup giver endnu en film premiere i Colosseum og
nu rykker filmene fra brobiograferne pludselig ind til centrum. Samme
rejse foretog den amerikanske ”New York i lygteskær” senere på året.
Da Jensen dør i 1927 fortsætter Jacobsen på bevilling sammen med
Skuespillerforeningen og efter den nye lov i 1933 alene mod betaling af
en årlig afgift til foreningen. Den 12. marts 1928 får ”Det dansende
Wien” premiere. De tyske film med disse temaer var umådeligt populære i
tiden og da denne havde nogle af tidens mest populære skuespillere,
Alfred Abel, Ben Lyon og Lya Mara, på rollelisten, strømmede publikum
til. Nu begynder Colosseum også at dele premiere med øvrige brobiografer,
bl.a. Aladdin og
Park.
|
|
Den 6. august 1928 sker der det interessante, at Fotoramas tyske
”Spioner” instrueret af Fritz Lang får premiere på Jagtvej. Filmen
skulle egentlig have været vist i Alexandra Teatret, men her fylder en
fransk kærlighedsfilm så godt på programmet, at man ser sig omkring.
Filmen egner sig med sin usædvanligt lange spilletid, knap 2½ time,
dårligt til Vesterbros dobbeltprogrammer, så man øjner chancen i
Colosseum, der med sine mange pladser levner filmen gode muligheder. Det
var en god idé både for filmselskabet og for biografen. Alexandra
Teatret ender med at vise filmen efterfølgende og Vesterbro såmænd
ligeså, men i Colosseum bliver den biografens hidtil største succes.
Folk står i alenlange køer ude på gaden og der er totalt udsolgt de
første uger. Nu begynder udlejerne for alvor at se Colosseum som en
biograf, der er værd at satse på og erfarer, at succesfulde film ikke
nødvendigvis behøver få premiere i de store centrumbiografer.
Allerede fire uger efter, den 3. september, får endnu en tysk film
premiere i biografen. Det er denne gang den musikalske kærlighedsfilm
”To røde roser”, som filmens danske distributør, det amerikanske First
National, haster op til Danmark kun en måned efter den tyske premiere i
Berlin. Man har gjort biografens orkester dobbelt så stort. Det er nu et
femtenmands orkester og koncertsangerinden Ulla Nergaard synger filmens
titelmelodi. I en kort overgangsperiode har storbiograferne udover gagen
til de betragtelige orkestre også hyret kendte sangere til at synge
passager fra filmene under forestillingerne. Det var mægtig populært og
mægtig dyrt. Også på Jagtvej bliver der nu varmet op til tonefilmens
ankomst.
”To røde roser” slår ”Spioners” rekord med flere længder og holder sig
på plakaten i halvanden måned. Undervejs blev biografens annoncer større
og større og reklamerede med, hvorledes folk ikke kun kom fra byens
øvrige kvarterer, men også fra omegnen, ja, publikum kom tilrejsende fra
provinsbyer, som man skrev. Det var særdeles usædvanligt på den tid. I
stedet for illustrerende billede fra filmen eller plakaten sås i
annoncerne et foto af et menneskefyldt Jagtvej foran biografen. Det
anbefaledes naturligvis at bestille billet på forhånd. Tusinder gik
forgæves de første uger. I november 1928 har ”Ramona” med den populære
Dolores del Rio premiere og igen til kæmpe succes. Biografen er nu
blevet en regulær premierebiograf, der naturligvis fortsat supplerer med
film overflyttet fra andre biografer.
Ved tonefilmens ankomst i 1929 forandres alting, filmen ændrer totalt
karakter. Hvad der få år forinden var sjovt og interessant, er nu dybt
forældet og ligegyldigt. Folk vil høre tale og sang fra lærredet og
orkestrenes medlemmer og dirigenter blev arbejdsløse næsten fra den ene
dag til den anden. Sjovt nok blev Colosseum på Nørrebro og Roxy
på Frederiksberg de første og suverænt største vindere, da de talende
film for alvor slog igennem.
|
|
Colosseum
biografen forkortes og gøres klar til supermarked ultimo 1980erne. Foto:
Thomas Hauerslev
Roxy kom Colosseum i forkøbet med 16 dage med ”Fox Movietone Follies
1929”, men den 17. august var der Jagtvejs-premiere på ”Den syngende
nar” med Al Jolson. Samme dag havde Palads på Axeltorv premiere på ”Show
Boat”, men der endte man med taberkortet. Colosseum og Roxy havde ganske
enkelt det bedste tonefilmsudstyr, men det var langtfra perfekt. Om ”Den
syngende nar” skrev pressen, at talen virkede ”som fra en tragt”, mens
musikken lød bedre. Man beklagede sig også over de undertekster, der nu
pludselig stod ubehjælpeligt og mangelfuldt her og der i billedet i
stedet for de mellemtekster, man havde været vant til. Kunstnerisk
opfattedes ”Den syngende nar” som den største succes og det er den af de
første film, der kommer tættest på den type, der snart ville blive den
gængse. Alle var godt klar over, at alt det tekniske ville blive
voldsomt forbedret indenfor kort tid, så både anmeldere og publikum
tilgav meget i tonefilmens første år.
Folk strømmede til brokvartererne og ”Den syngende nar” spillede over
tre måneder i biografen. Det blev endnu en ny rekord, som samtidig ville
blive stående som biografens største gennem alle tider. Filmen blev
samtidig den hidtil største kassesucces i Danmark med over 180.000
solgte billetter alene i Colosseum. Roxy nåede op på næsten samme niveau
og spillede også filmen i over tre måneder. I Palads gik ”Show Boat” ned
efter 14 dage. Succesfilm på succesfilm fulgte i Colosseum. De fleste
var sangfilm, spændingsfilm og kærlighedsfilm og hovedparten var endnu
amerikanske og tyske. Enkelte russiske film kommer også forbi.
Biografens første danske spillefilmspremiere kommer i 1933. Det er ”Fem
raske piger” med Marguerite Viby, som naturligvis bliver umådeligt
populær. Herefter er Colosseum med på mange af de danske bropremierer og
publikum strømmer til de fleste.
Mandag den 16. oktober 1933 har Colosseum i efterårsferien premiere på
den amerikanske børnefilm ”Penrod og Sam” kl. 16.30. Det ser ikke særlig
usædvanligt ud med nutidige briller, men dette var faktisk allerførste
gang i danmarkshistorien, en almindelig spillefilm udelukkende fik
premiere til en eftermiddagsforestilling og ikke spillede om aftenen,
uanset målgruppen. Om aftenen vises ”Dr. Mabuses testamente” instrueret
af Fritz Lang på 2. succesuge.
I 1937 har de mange gæster tæret så hårdt på biografsalen, at der efter
blot tolv år er brug for en modernisering. Biografen genåbner den 16.
juli 1937 med premiere på ”Sabotage”. Den er instrueret af Alfred
Hitchcock, men pressen har ikke har meget tilovers for den. Hitchcocks
navn bliver end ikke nævnt i eksempelvis Politikens anmeldelse. Man er
væsentlig mere begejstret for den nye sal, som er forandret: Det er nu
en funkissal i havblåt, oceangrønt og krapsrødt. Det var i den romerske
oldtid den rødeste farve, så hvad var mere naturligt? De nye sæder er en
anelse bredere end de gamle. De beskrives som værende magelige, blødt
polstrede og har armlæn. Billeder synes nu at vise, de stadig er ganske
smalle, men givet en forbedring i forhold til de første års meget hårde
træstole. Colosseum har herefter plads til 952 gæster ad gangen med ny
midtergang på de bagerste rækker og dermed tre salsindgange frem for en
i hver side som hidtil.
|
|
Colosseums
interiør i august 2024, under ombygning til Lidl supermarked. Foto:
Henning Sprogøe
Under krigen blev biografen i juli 1943 udsat for en sabotageaktion.
Colosseum blev benyttet af værnemagten, hvor tyske soldater så
propagandafilm til forestillinger udenfor den normale åbningstid. Det
var typisk kl. 14. Disse forestillinger havde tidligere fundet sted i
Kino-Palæet, men her ønskede man selv at vise film for det almindelige
publikum allerede fra tidlig eftermiddag. Tyskerne henvendte sig derfor
til Colosseum, der forhørte sig hos Justitsministeriet, om hvordan man
skulle forholde sig. Jacobsen var ræd for, hvad hans almindelige
publikum ville sige. Han var desuden ræd for, at tyskerne medbragte lus
og lopper. Der var desværre ingen hjælp at hente. Jacobsen risikerede,
at værnemagten overtog hele biografen, men hans frygt skulle vise sig
rigeligt velbegrundet.
Den danske modstandsgruppe Holger Danske besluttede at statuere et
eksempel ved ganske enkelt at sprænge Colosseum i luften. Man var godt
klar over, tyskerne blot ville finde over i en anden biograf, men man
fandt det nødvendigt at sende et signal, der ikke var til at misforstå
for alle øvrige biografer. Efter sidste forestilling den 21. juli 1943
trængte man derfor ind og anbragte brandbomber i salen, som eksploderede
og skabte en del ødelæggelser på gulv og stole. Dog ikke mere end at
biografen kunne genåbne nøjagtig to måneder senere. Tirsdag den 21.
september var der således premiere med Poul Reumert i ”Det brændende
spørgsmål”.
Kino-Palæet endte også med at blive bombet. Det skete natten til den 31.
marts året efter. I dette tilfælde var det Schalburgkorpset, der stod
bag. Kino-Palæet blev modsat Colosseum fuldstændig raseret og genåbnede
først i 1950. Efter Colosseum rykkede værnemagten direkte over i Palads
og siden til Park og Triangel. Til slut overtog de hele Dagmarhus og
dermed også den kun få år gamle
Dagmar-biograf, som blev helt lukket for
offentligheden resten af krigsårene.
Efter krigen vender de amerikanske og engelske film tilbage på lærredet
og blander sig med de danske samt enkelte øvrige europæiske. En del
sovjetiske film vises også med relativt pæn succes. Det er mest film med
krigstema. Sågar en australsk film finder den lange vej til Nørrebro.
|
|
Colosseum
1953, balkon
Lørdag den 7. februar 1953 genåbner biografen med kriminalfilmen
”Politiets signal” efter en gennemgribende ombygning af salen, der er nu
reduceret til 893 pladser, hvor hele bagenden i halvt balkon og halvt
terrasseform er løftet ind over foyeren, der nu er udvidet kraftigt
bagtil. Væggene er blevet ensartede i lyse farver med nye lampetter. Man
har beholdt de første rækker uforandret med de bedste af de gamle stole
fra genåbningen i 1943 og der er fortsat tre udgangsdøre i hver side.
Lærredet er blevet større og der er kommet nyt, flot fortæppe. I foyeren
imponerer Ejvind Meldgaards ti sandblæste spejlplader sat sammen til et
stort motiv, bl.a. med dyr. Derudover er foyeren moderne og stilren med
lysloftsplader og et nyt, ternet gulv, der bliver liggende uforandret
resten af biografens levetid. Små, kønne lampetter lyser nu også op på
foyerens vægge. Biografens facade har fået en ny, lidt mindre baldakin
med biografens bogstaver i snoet neon ovenfor, mens selve
indgangspartiet er forandret med nye glasdøre helt ud til gaden.
I 1954 begyndte de første biografer at spille 23-forestillinger om
lørdagen. Colosseum fik ligesom de øvrige stor succes med disse. Man
viste normalt ikke det almindelige program men en ældre film. Det var
næsten altid spændingsfilm, så publikum kunne holde sig vågne. I
begyndelsen af 1955 udvidede
Hvidovre Kino til et dobbelt midnatsprogram
og flere af de øvrige brobiografer fulgte trop. Colosseum ventede dog
til 1958 med at give ’dobbelt-midnattere’, men havde herefter til alle
tider kæmpesucces med disse natten til søndag. Lørdag blev sløjfet som
skoledag i København i august 1969, men først sidst i 1970’erne begyndte
Colosseum også at vise midnatsprogrammerne natten til lørdag. Om
søndagen er der i Colosseum som i mange andre brobiografer også film for
børnene. I begyndelsen vistes kun en enkelt film kl. 16, men senere
havde man i en periode både en 14-forestilling for de lidt yngre og et
dobbeltprogram typisk kl. 15.45 for ”raske drenge”. Pigerne som
målgruppe for børnefilm var stort set ganske overset gennem størstedelen
af 1900-tallet med få undtagelser som eksempelvis ”Pippi
Langstrømpe”-filmene.
|
|
Colosseum
1953, gulvplan
I november 1955 dør Jacob Jacobsen og året efter overgår bevillingen til
forfatter og manuskript-forfatter Flemming Lynge. Biografen får i disse
år installeret
CinemaScope. Lynge fortsætter med Jacobsens repertoire
tilsat lidt flere westerns og en del flere komedier. Der kommer også en
større tilstrømning af film fra Frankrig, Italien og Spanien. Langt de
fleste er rene underholdningsfilm. Bevillingsnævnet kiggede gennem alle
årene på lødigheden i biografernes repertoirer og bevillingshaveren
kunne rent faktisk risikere at miste sin biograf. Det hændte for nogen
og visse biografer havde mere grund til at være nervøse end andre. Her
tænkes særligt på Odeon og Vesterbros Teater, men Colosseums profil
hørte heller ikke just til den kunstneriske. Til gengæld sørgede man for
at vise de film, der havde det bredeste potentiale, men det må nok
erkendes, at kvaliteten dalede gennem 1960’erne. Det nye
Kinopalæ var
åbnet, Tre Falke og
Imperial var også kommet til. De store distributører
så efterhånden andre steder hen, men der var fortsat masser af film at
få fra de mindre selskaber. I 1960’erne fandt mange Elvis-film sig godt
tilrette i Colosseum, selvom disse kom fra større de selskaber, MGM og
United Artists. Columbia og Paramount leverede eksempelvis også en del
premierewesterns til biografen. Dem kunne man altid bruge.
Flemming Lynge drev Colosseum frem til sin død i 1970, hvorefter den
sættes til salg. Den blev kortvarigt ført videre af Svend Aage Jørgensen,
før den jyske biografmand Gunnar Obel køber sig i ind i biografen i
marts 1971, ligesom han får fingrene i
Platan Bio på hjørnet af
Vesterbrogade og Platanvej. Obel har på dette tidspunkt ikke bevilling
til nogen af dem, men set mange gode omsætningstal på sine film og øjner
muligheder. Han ender med at få lov til at drive begge biografer på en
midlertidig bevilling, idet bevillingssystemet stod til at blive ophævet
i 1972. Herefter gives biografdriften fri og man kunne danne
biografkæder. Obel skulle dog kæmpe noget for at beholde sin biograf i
Thisted.
|
|
Colosseum
i 1979 med drømmene, der faktisk blev virkelighed
Biografen har på dette tidspunkt 843 pladser. Obel skifter dem alle ud
med 650 nye, bløde lænestole med en vis angst for, om lokalpublikummet
nu kunne lade være med at ødelægge dem. Repertoiret er efterhånden
blevet til B-film, hvor den ene afløser den anden. Obel giver den første
film i den i dag mindre velansete ”Schulmädchen-Report”-serie premiere i
Colosseum. Den blev udlejet af Cinema Film, men Obel købte selv alle de
efterfølgende. Colosseum viste den første i fem uger og det var noget af
det længste, man havde set her de seneste mange år. Ellers er det nu
primært gyserfilm, junglefilm, spændingsfilm, enkelte westerns og
spredte komedier, der fylder repertoiret. Der er snart en ny
premierefilm hver eller hver anden uge. Titlerne holder sig ikke lang
tid på plakaten, men nye film er der fortsat nok af.
Allerede i 1973 sælger Obel både Colosseum og Platan videre til
Niels-Jørgen Nielsens Palladium-selskab med Frederik Sundram som
direktør. Kun ét sæde måtte i øvrigt skiftes ud efter Obels år, noterer
Sundram med et smil på læben. Profilen er fortsat den samme, men
publikum begynder at falde fra. I 1974 giver Palladium-selskabets fem
biografer et samlet underskud på 1,1 millioner kroner. Sjovt nok får
ikke mange af Palladium-selskabets egne titler premiere i netop
Colosseum.
Mandag den 5. januar 1975 får biografen sin sidste kæmpesucces. Denne
dag rykker Dyanne Thorne ind som SS-kommandant i den berygtede ”Ilse –
hunulven fra SS”, som spiller helt frem til 22. februar. De næste to
”Ilse”-film får også premiere i biografen og der kommer andre titler op
i samme genre. En anden ny genre, der trækker folk til fra midt i
1970’erne, er karatefilmene, som også bliver blandt de bedre trækplastre
i denne periode.
|
|
Multiplex
Colosseum på Jagtvej med ni sale
Biografen lukker søndag den 8. april 1979 med Steve McQueen i ”Getaway –
vild flugt”. Sidste premierefilm før lukningen er ”Terror under havet”
fra A.P. Film, der vises fra 12. til 20. marts. Palladium-selskabet har
da allerede skilt sig af med Triangel og
Husum Bio, der er solgt til
selskabets direktør, Frederik Sundram. Selskabets
storbiograf på
Vesterbrogade er allerede lukket ved udgangen af 1976 for at blive revet
ned og erstattet af et nyt
Palladium, der åbner i august 1979 med tre
sale. I efteråret 1979 får en interesseret køber ved navn Lone Sørensen
tilladelse til at bygge om til hele ni sale, alle bittesmå størrelser.
De syv vil blive placeret i den oprindelige sal, mens balkonen skal
omdannes til to sale. Købsplanerne bliver ikke til noget. Nogle år
senere investerer en fortsat meget ung Lone Sørensen i
Carlton-biografen
på Vesterbrogade, som hun for en formue omdanner fra porno- til
kunstbiograf og taber en forfærdelig masse penge på det.
I sommeren 1980 lejer Henry Fussing sig ind i biografen, der endnu ejes
af Palladium. Han har tidligere samme år overtaget
Broadway på
Vesterbrogade. Fussing bygger ligesom Lone Sørensen har tænkt sig
interimistisk balkonen om til to sale. På gulvet kan man tydeligt se
skruehullerne i trægulvet fra de forsvundne sæder foran trappeopgangene,
så der er rimelig god plads fra første række her op til lærrederne, men
det ser alligevel lidt forhutlet ud. I den store sal sidder man til
gengæld fortsat rigtig udmærket og den sal pilles der ikke ved bortset
fra nyt operatørrum til venstre for indgangen. Obels stole er endnu i
fin stand. Den oprindelige sal rummer herefter 392 pladser, mens
balkonbiograferne hver får plads til 90 gæster.
|
|
Colosseums
to balkonbiografer i 1981
Ved genåbningen fredag den 26. september 1980 står facaden, forhallen og
foyeren fuldstændig som før lukningen i foråret 1979. Udhængsskabene på
hver af indgangsfoyeren er fyldt med plakater. Den gamle chokoladekiosk
længst inde i den store foyer til højre sælger atter lækkerier og det
imponerende, smukke springvand lyser op, som om intet var hændt gennem
halvandet år.
Genåbningsprogrammet består af københavnerpremiere på krigsfilmen ”Den
længste bro” fra Toofa Film. Desuden vises ”Det tårnhøje helvede” og den
danske gyserkomedie ”Mordskab”. Om eftermiddagen fornøjer Lille Per i
”Far til fire i sneen” og John Travolta i ”Saturday Night Fever”.
Midnatsprogrammerne videreføres naturligvis også. Her lægges der ud med
”21 timer i München” og ”Det sorte helvede”. I weekenden vises desuden
”Tarzan og tryllekilden” og dørene åbnes allerede kl. 10 om formiddagen.
Fussing havde intention om at gøre biografen til et sandt filmmekka for
hele familien: Børn, unge, voksne og gamle. Programmerne var i lang tid
meget fyldige, der blev vist en bunke forskellige film hver dag.
Ikke længe efter genåbningen bliver billetkontoret sløjfet og der bygges
en ny disk placeret i passagen mellem forhallen og foyeren. Her kunne
man købe det hele: Burgers, biografbilletter, slik og drikkevarer. Den
gamle chokoladekiosk lukkede vinduet og fik tildækket sit glas med
træplader. Her kom nu endnu flere plakater til kommende film og rummet
blev nu benyttet som lager. Springvandet imponerede fortsat og
lædersofaer står også en tid endnu og vidner om fordums pragt.
Der kommer spredte premierefilm til det nye Colosseum. Man havde håbet
på flere ligesom i gamle dage, men konkurrencen var for stor. Udlejerne
foretrak centrumbiograferne. Premiererne, der fandt vej, kom derfor fra
de små selskaber Jesper, Plaza, Atlantic, Kino Film og en enkelt fra
Kærne Film foruden Toofa. Genoptagelsen af ”Navarones kanoner” blev
sandsynligvis den største succes i tiden som Colosseum 1-2-3 og spillede
sammenlagt mange uger på Jagtvej. ”Ørneborgen” gik også længe. Ellers
gik det efterhånden mindre og mindre godt. Man kørte på et tidspunkt en
del dobbeltprogrammer allerede kl. 19, mens eftermiddagsforestillingerne
på hverdage blev indstillet.
|
|
Jagtvej
den 6. oktober 2021. Foto: Thomas Hauerslev
Da det lakkede mod enden, blev der slukket for springvandet og
spilleautomaterne flyttede ind. Hermed fik biografen besøgende, der
måske ikke var specielt interesseret i at se film.
Midnatsforestillingerne, der indtil videre fortsat fandt sted i den
store sal, gik måske også vildere for sig end tidligere. I hvert fald
blev der på et tidspunkt skåret en kvadratmeter ud af lærredets ene
side. Det blev lappet, men var fortsat til at se på scope-filmene.
I januar 1983 begyndte pornofilmene at fylde lidt, ligesom Fussing
allerede havde skiftet begge sine Broadway-sale ud med disse programmer.
Så vidt gik man slet ikke på Jagtvej. Mange har skrevet, Colosseum endte
som ren pornobiograf, men det var slet ikke tilfældet. De var faktisk
kun sporadisk på programmet. Så meget publikum har der altså ikke været
til denne genre på Nørrebro.
Den engang så smukt dekorerede facade var de seneste årtier falmet
betragteligt. Til slut var der blot planker i venstre del af
indgangspartiet, hvor biografens grill lokkede med burgers, pølser,
toast, is, chokolade og milkshakes. Til højre for indgangspartiet var
der opsat de såkaldte tredelte lærredsplakater. Det er de store
plakater, der også hang udenfor eksempelvis
ABCinema og
Cinema 1-8 samt
i en kortere periode over Dagmars indgang og på siderne af
hovedindgangen til Palads. De var i Colosseum en sørgelig erstatning for
facadeudsmykningerne 50 år forinden.
Biografen mistede sin store sal før balkonbiograferne lukkede. Søndag
den 6. november 1983 blev der vist film for sidste gang i den store.
Herefter var der kun film i balkonsalene. Efter et par uger reklamerede
biografen som Colosseum 1&2. Den store sal blev herefter benyttet til
bingo eller banko og fredag den 30. december 1983 var det helt slut. De
sidste film på programmet dagen før nytår var Louis de Funès i ”Hjælp,
pigen er strisser” og ”Erotiske collegepiger”. Det kunne godt have været
mere elegant.
|
|
Colosseum
i 1988 med ny beboer, Aldi
Biografen stod tom og forladt et par år. På et tidspunkt var der adgang
til den store sal via udgangen. Muligvis derfor opstod der natten til
den 15. august 1986 brand i biografen, hvor den store sal blev stærkt
beskadiget. Ikke lang tid efter blev den gamle biografbygning solgt til
Aldi-supermarkedet, som rykkede ind i biografen med indgang fra salen.
Formentlig for at skaffe nogle ekstra parkeringspladser havde man
fjernet omkring en tredjedel af salens bagende. Et nyt indgangsparti til
supermarkedet blev etableret, hvor der før havde været udgangsdør. Det
resterende af den gamle sal blev udvendigt snart overdækket af graffiti
fra top til tå. Sidst i 1980’erne var der også indendørs rigtig grimt. I
Aldi-kædens første år skulle det helst ligne et supermarked fra
Sovjetunionen omend et velassorteret et af slagsen. Man kunne godt
fornemme biografens form, men den blev langt mere tydelig, da en
ombygning en del år senere førte supermarkedsindgangen tilbage til
biografens gamle indgangsfacade på Jagtvej. Selve indgangspartiet blev
endda ført tilbage til helt gamle dage, så man nu går nogle skridt ind
bag søjlen, før man træder ind gennem et nyt glasdørsparti. Facaden er
blevet malet op flere gange, men overdænges hver eneste gang af ny
graffiti. For tiden fremstår den rødbrun med resten af forhuset i
matgult.
Efter årtier som Colosseum Aldi lukkede supermarkedet torsdag den 26.
januar 2023.
|
|
|
|
Colosseum under ombygning til Lidl supermarked,
august 2024
Foto: Henning Sprogøe
|
|
|
|
|
|
|
|
Mere om Fleming Lynge
|
|
Colosseum biografen som
ALDI supermarked 25.12.2005. Foto Thomas Hauerslev
12.09.2014
Fleming Lynge var født i København/Frederiksberg d. 20. september 1896, og
blev en af tonefilmens begyndelsens mest brugte forfattere, ansat af Nordisk
Film. Hans ”credits” inkluderer den første tonefilm Præsten i Vejlby (31),
endvidere Hotel Paradis (31), Skal vi vædde en million (32), Liva
Weel-filmene Odds 777 (32) og De blå drenge (33), Marguerite Viby-filmene
Mille, Marie og Mig (37), En pige med pep (40) og Sørensen og Rasmussen (40)
etc. etc., hele vejen op til Mød mig på Cassiopeia (51) og Tre må man være
(59). Han døde d. 3. november 1970, hvilket var året før det angivne skifte
i direktionsposten på ovennævnte side. (Iflg. DanskeFilm.dk havde han
bevilling til Colosseum fra 1956).
|
|
Colosseum biografen som
ALDI supermarked 25.12.2005. Foto Thomas Hauerslev
Jeg har selv været særlig interesseret i Fleming Lynges virke, da jeg en
gang på Vesterbro, da et antikvariat lukkede, købte to hyldemeter af hans
originalmanuskripter, inklusivt et par håndskrevne, hvor den tidligste
filmmanus var "Skal vi vædde en million", mens det tidligste teatermanus var
til Studenterforeningens revy 1919.
Tak for det store arbejde med at ”drive” Biografmuseet.dk!
Med venlig hilsen,
Hans Perk
Instruktør og klipper hos A. Film, et tegnefilmsfirma i København (Vi har
bl.a. lavet Jungledyret Hugo, Hjælp! Jeg er en fisk, Terkel i Knibe, Olsen
Banden på Dybt Vand og min egen Miffy the Movie)
|
|
Passagen
ved Colosseum. En gammel
barnevogn, affaldspose og en rusten filmspole vidner om forfaldet sidst i
1980erne. Foto: Thomas Hauerslev
|
|
Colosseum's
facade taget sidst i 1970erne. Bl.a. vises "Rollercoaster". Foto Peter Koch
|
|
|
|
|
|
• Gå til
Biografer på biografmuseet.dk |
Biografer Oversigt
• Gå til København |
Omegn | Nordsjælland |
Vest, Midt & Syd
• Gå til Bornholm |
Møn,
Bogø, Lolland & Falster
• Gå til
Fyn, Langeland, Thurø,
Tåsinge & Ærø
• Gå til
Sydjylland |
Midt-Vest | Øst |
Nord
• Gå til mere om
|
|
|
|
|
|
• Gå til Colosseum |
|
Gå:
tilbage
- op
Opdateret
onsdag, 08 januar 2025 11:30:39 |
|
|