| |
Alexandra Teatret / Nygade Teatret, København |
Tilbage til
forsiden
|
Skrevet af:
JG, biografmuseet.dk |
Dato:
01.10.2021 |
ALEXANDRA TEATRET
Nygade 3
Åbnet 23. februar 1924
Lukket 30. september 1940
Samme sted og lokaler:
NYGADE TEATRET
Benyttet som levende teater 1941-1958
Delvist i drift som biograf fra 1946
Ordinær biografdrift fra 7. november 1958
Lukket 30. december 1986
Adressen Nygade 3 på Strøget i København har en virkelig spændende
historie. I sammenhængen her handler det om kulturhistorie og i
særdeleshed biografhistorie. Dertil kommer så et kapitel med
teaterhistorie. Derudover rummer adressen en dramatisk
filmdistributionshistorie og sågar tekstningshistorie, da der også er
tekstet biograffilm i huset, mens de sidste 34 år er en væsentlig mere
anonym og kedelig historie. Når man nu elsker film og biografer. Det er
et af de få steder, hvor der med mellemrum har været biograf to gange.
Det hele begyndte i 1924, hvor Hjalmar Davidsen havde fået bevillingen
til den nyopførte biograf. Davidsen havde oprindelig fået sin første
biografbevilling til Kosmorama i 1908 efter
Constantin Philipsen. Han
prøvede uden held fra 1915 at få flyttet sin bevilling, men det lykkedes
ham først i 1922 at få den flyttet over til
Det Lille Teater på
Vesterbros Passage (det nuværende Vesterbrogade). Da var Kosmorama
blevet alt for lille og utidssvarende. Allerede to år efter var det igen
flyttedag for Davidsen.
Navnet på den nye biograf blev Alexandra Teatret. Ligesom
Metropolteatret (som rigtig biograf)
var flyttet fra Mikkel Bryggers Gade i det nuværende Grand
til Strøget, havde biografen taget navnet med sig. Navnet ’Alexandra
Teatret’ fandtes allerede i historiebøgerne, da skuespillerinden Betty
Nansen i 1917 købte dette teater, som oprindelig hed Frederiksberg
Morskabsteater, siden blot Frederiksberg Teater for derefter at blive
til Alexandra Teatret i 1915. Da Nansen overtog, navngav hun det efter
sig selv. Alexandra-navnet var dermed blevet ledigt. I 1941 forsøger
Betty Nansen i øvrigt at få bevilling til en biograf omme bag sit teater,
men får afslag.
|
Læs
mere her:
Nygade Teatret, København
Biografer på biografmuseet.dk
Biografer Oversigt
Danmarks 70mm og Storformat Biografer
Stoleplaner - Galle &
Jessen's Oversigt over Københavnske biografer i 1950erne
Biografpremierer
1911 - 2020
Film- og Kinoteknik
7OMM Film og De Store Formater
Todd-AO, - det
sensationelle filmsystem
Mine damer og herrer,
"Dette er Cinerama"!
"Windjammer" i
Cinemiracle
CinemaScope |
VistaVision
Super Technirama 70 |
Panacolor
Dimension 150 |
Sensurround
High-Impact
biografdesign |
Alexandra
Teatret på Nygade i 1924.
Alexandra Teatret havde ved åbningen den 23. februar 1924 plads til 487
gæster fordelt på gulv og balkon. Åbningsforestillingen fandt sted kl.
14 og filmen var det danske lystspil ”Kærligheds-øen” produceret af
Nordisk Film med Karina Bell og Gunnar Tolnæs i hovedrollerne.
Distributøren var Fotorama, som også ejede og havde kontor i bygningen
og det vender vi tilbage til. Aften forinden var biografen vanen tro
indviet ved en særforestilling for et indbudt publikum. Blandt gæsterne
sås Johan Ludvig Heiberg. Bodil Ipsen fremsagde en prolog af Hans
Hartvig Seedorff, hvorefter man i levende billeder kom jorden rundt i ti
minutter afsluttende i kønne, danske landskaber. Aftenens film var
forpremiere på åbningsprogrammet.
Alexandra Teatret blev betragtet som et af byens kønneste teatre.
Arkitekterne var Valdemar H. Hammer, Jens Nielsen og Marx Ishøj.
Biografen havde et relativt smalt indgangsparti førende hen til
billetkontoret. Herefter kom man ad en lille marmortrappe fra vestibulen
ned til foyeren med dørrelieffer af billedhugger Svend Rathsack, som
symboliserede menneskets forskellige sindsstemninger. Inde i salen var
de nederste dele af væggene terracotta-farvede, mens den øverste del var
holdt i blåt. Det samme var loftet, hvor store måner lyste. Inde under
balkonen havde loftet imidlertid guldfarve. Fortæppet var bronzefarvet
og over prosceniet kunne man læse inskriptionen ’Det tavse sprog er ofte
det mest talende’. Til højre er der på gulvet tre udgangsdøre mod gården,
der gennem en passage fører ud til Nytorv.
”Kærligheds-øen” holdt sig på plakaten i tolv dage. Næste program blev
den franske ”En karnevalsnat”, som vistes i syv dage. Også denne kom fra
Fotorama. Det gjorde den næste også og det blev faktisk hurtigt sådan,
at så godt som samtlige film på lærredet i Alexandra Teatret kom fra
Fotorama. Det samme gjorde sig gældende i
Vesterbros Teater, hvor
repertoiret var et ganske andet. Fotorama var på det tidspunkt en af de
førende distributører i Danmark. Selskabets film kom også op i andre
biografer, de allerstørste gerne på
Palads Teatret, når der var plads. Palads havde mange flere pladser,
men spillede typisk kun én aftenforestilling i stumfilmens dage, hvor
der var stort og kostbart husorkester tilknyttet. Alexandra Teatrets
kapacitet var markant mindre. Til gengæld spilledes der daglige fra kl.
14, ofte hver halvanden time. Søndag fra kl. 16.
Der skulle være vandtætte skodder mellem filmdistribution og biograf,
men som mange værker har redegjort for, forholdt virkeligheden sig
anderledes og Fotorama leverede den ene film efter den anden til
Alexandra. Filmene måtte dog siges at være af en generelt meget høj
kvalitet og fik ofte de smukkeste roser med på vejen af pressen. Så
fulgte publikum også gerne med og det blev hurtigt sådan, at filmene
holdt sig længere og længere på plakaten. Det betød på et tidspunkt, at
andre biografer fik en chance, de nok ellers aldrig ville have fået;
bl.a. Colosseum på Jagtvej, da Alexandra Teatret på et
tidspunkt ikke havde plads.
|
|
Alexandra
Teatret på Nygade i 1924 - balkon.
Faktisk var Alexandra Teatret fra midt i 1920’erne og først i 1930’erne
den mest respekterede mindre biograf i byen. Intet kunne trumfe Palads
eller Kino-Palæet og nok ej heller
World Cinema som de tre biografer,
alle så mest op til, men hvor Grand Teatret, som heldgivis fortsat
eksisterer i Mikkel Bryggers Gade i 2021, startede ud med en mere løs
profil, var det i stumfilmens sidste og tonefilmens første år Alexandra
Teatret, der var byens førende art-biograf. Dengang kaldte man disse
film ’kunstfilm’. Endda var det jo en såkaldt ’strøgbiograf’, en
betegnelse, der kendetegnede alle biograferne på og omkring Strøget i
Middelalderbyen og strøgbiograf var som udgangspunkt ikke helt så fint
som de førnævnte store biografpaladser.
Blandt 1920’ernes store succeser i Alexandra kan nævnes den italienske
”Messalina” fra 1923. Ukendt i dag men dengang en storfilm med kulisser
og spektakler i stil med ”Ben-Hur”. Filmene var ofte europæiske, gerne
tyske eller italienske, men der var også enkelte danske og amerikanske
på programmet. Harold Lloyd var en kær gæst på Alexandras lærred, når
biografen bevægede sig over i det mere spøgfulde repertoire. I 1931
havde biografen publikumsrekord med den første tyske version af ”De tre
fra Benzintanken” (og jo, det er den historie). På samme tid havde Lloyd
holdt flyttedag og haft premiere i Kino-Palæet, hvor 55.000 så filmen på
de første elleve dage. Det kunne biografpaladset lige over
kommunegrænsen til Frederiksberg kun præstere, fordi de havde udvidet
kapaciteten fra de da vanlige to (aften)forestillinger til nu fem om
dagen undtagen søndag, hvor helligdagsreglerne forhindrede i at åbne før
kl. 16. Alexandra Teatret måtte bruge mange flere uger på at nå samme
resultat på grund af den mindre kapacitet. Men succes, det var det! Det
samme havde den tyske ”Valsedrømme” fra 1925 med Willy Fritsch også
været fem år tidligere. Den holdt sig på programmet knap fem måneder,
hvilket var helt usædvanligt på den tid og filmen opnåede to repremierer
i biografen de efterfølgende år. I 1930 holdt den ligeledes tyske
”Drømmenes vals” sig på programmet i tre måneder og i 1931 blev det til
fire for ”Kongen danser”, som også var tysk. Film med valse- og
Wien-temaer var umådelig populære på den tid.
|
|
Nygade
3. 7. oktober 2021. Foto: Thomas Hauerslev
Det var Alexandra Teatret, der i 1930 lagde lærred til ”Den Blå Engel”
med Marlene Dietrich og Emil Jannings. Endnu en tysk succes og nu var
der kommet tonefilm til, hvilket ændrede repertoirerne markant. Ikke kun
i Alexandra Teatret men alle steder. Måske endda særligt i biografer som
Grand Teatret, der tydeligvis begyndte at finde sig bedre tilrette med
artfilmene og snart så godt, at større kunstnerisk anlagte titler
begyndte at få premiere her. Grand havde også den fordel at have flere
pladser til rådighed. Alexandra beholdt sin profil uforandret med
europæiske, amerikanske og nordiske film suppleret med en enkelt
russisk.
I 1933 var biografens trofaste filmleverandør på vej i uføre. Det var
kommet frem, at Fotorama (som mange andre distributører, i øvrigt) havde
dikteret biograferne i provinsen, hvilke film de kunne vise og, blev det
påstået, forsøgt at påtvinge dem tyske propagandafilm. Fotorama havde
nemlig på dette tidspunkt udlejningen af filmene fra det store tyske
filmselskab UFA. Hjalmar Davidsen måtte offentligt proklamere, at han
intet havde med Fotoramas filmdistribution at gøre og at han ikke var
påtvunget nogen tyske propagandafilm. Kun de kunstnerisk lødige film var
blevet vist. Ej heller ville der fremover komme tyske propagandafilm.
Han havde netop haft en tysk filmdirektør på besøg, ’som endda var jøde’,
som Davidsen forklarede. Denne direktør havde til Davidsen sagt om
nazisterne ’Man fjerner os uden videre, men man gør os intet. Man
hverken slår eller myrder os, vi kan bevæge os frit om i Riget.’ … Det
gjordes soleklart, at Fotorama selv var herre over, hvilke tyske film
man indkøbte fra UFA til det danske biografmarked og at Alexandra
Teatret var lige så frit stillet.
Samme år var loven blevet ændret i forholdet mellem bevilling til
biografer og distributører. En distributør kunne ikke have
biografbevilling og
Fotorama
måtte kappe de bånd, der havde været til
Regina i Århus og
Teatret i
Haderslev – og så til Alexandra. For danske filmproducenter forholdt det
sig anderledes. Her var der friere tøjler, hvilket i årene efter betød
alverden for
Palladium og
Saga, der både var biograf og
produktionsselskab samt Nordisk i forhold til Palads.
|
|
Snit
af Nygade 3
Problemerne og nedgangen fortsatte for Fotorama gennem 1930’erne. Det
var dog ikke de tyske UFA-film, der endeligt kostede produktionsselskabet livet,
men involveringen i den danske produktion ”Jens Langkniv”, der fik
premiere i 1940 og blev en kolossal fiasko. Det var en i øvrigt næsten
tragikomisk men helt anden historie til et helt andet kapitel: At
Fotorama tredive år tidligere egentlig var ophørt med at producere
danske film efter en fight med Nordisk Film omkring ”Den hvide
slavehandel”, som Fotorama oprindelig havde indspillet i foråret 1910
blot for at blive kopieret stort set scene for scene af Nordisk Film
umiddelbart derefter. Fotorama lagde sag an, men man nåede et fint
kompromis. Mest fordelagtigt for Nordisk Film ville eftertiden nok vise,
men Fotorama fik i en lang årrække eneret til at distribuere Nordisk
Films danske film indenfor rigets grænser. Nordisk havde alle filmene
med Valdemar Psilander, stumfilmens allerstørste danske navn – og
kæmpestort internationalt – som lavede utallige succesrige film fra 1911
indtil sin alt for tidlige død i 1917 med et kæmpe efterslæb af titler,
der fik premiere drypvis de efterfølgende år. Fotorama havde pludselig
rigeligt at se til med distribution – og lukkede ned for produktionen.
På tidspunktet måske egentlig heldigt nok, idet 1. verdenskrig gjorde
voldsom skade på dansk film både lokalt og i forhold til eksportmarkedet.
Fotoramas nye satsning med ”Jens Langkniv” havde premiere i ikke mindre
end seks københavnske biografer den 5. februar 1940. De fem af dem,
Aladdin,
Colosseum,
Nora,
Triangel og Alexandra holdt filmen på plakaten
i fire dage. Rialto på Frederiksberg forbarmede sig med en enkelt
spilledag yderligere. Modtagelsen både publikumsmæssigt og i
filmkritikken var forfærdelig og tabet kolossalt. Fotorama måtte dreje
nøglen til deres filmdistribution om kort efter. Deres sidste premiere
blev den russiske ”Min barndom”, der spillede syv dage i Dagmar fra den
14. februar. Udlejningslokalerne i Nygade 3 stod nu tomme, men den 9.
april 1940 invaderede Tyskland og ikke længe efter åbnede UFA deres egen
filmdistribution i Danmark i Fotoramas gamle lokaler. Efter befrielsen
blev kontorerne totalt raseret og papirer i hobetal smidt ud af
vinduerne til folks store begejstring.
Alexandra Teatret var ikke som sådan berørt af Fotoramas lukning. Der
var fortsat levering fra øvrige distributører, men huslejen på Strøget
var tårnhøj. Det er ikke et nyt fænomen med meget høj husleje for
strøgets forretningsdrivende. Davidsen havde gennem længere tid forsøgt
at forhandle huslejen ned. Ejeren af bygningen var på daværende
tidspunkt fortsat Fotorama (Aarhus), men der var ingen udsigt til
kompromis mellem parterne. Davidsen havde desuden problemer med at få
forlænget sin bevilling, der egentlig var udløbet tilbage i april 1939.
23. september 1940 havde den sidste film premiere i det gamle Alexandra.
Filmen var amerikansk og hed ”Gyldent letsind” med Lana Turner på
rollelisten. Sidste spilledag var 30. september. Herefter stod lokalerne
tomme og der blev spekuleret i at benytte dem som almindelige
forretningslokaler eller teater, men sidstnævnte kunne der ikke blive
tale om, idet en større scene ville tage for meget plads i det i
forvejen ikke så store lokale. Kunne man omdanne salen til to etager,
ville det omvendt betyde flere kvadratmeter til udlejning og
forretningsbrug.
|
|
Den 29. november 1940 kunne man se et stort banner over Alexandra
Teatrets navn på facaden med ordlyden ’Lokalet udlejet’. Pressen og
københavnerne var meget nysgerrige, men bygningens ejer forholdt sig
forbavsende tavs. Biograf ville der dog ikke blive tale om, kunne
Justitsministeriet berette, idet der ikke var indkommet nogen
bevillingsansøgning. Davidsen havde desuden sikret sig en klausul på
ejendommen, som forhindrede, der igen blev drevet biograf på stedet. Et
lille halvt års tid senere fandt man endelig ud af, hvad der skulle ske
med Alexandra. Sandelig, om det ikke skulle blive til et levende teater. Det til trods, at det skulle være økonomisk helt urentabelt.
Måske var man alligevel blevet enige om en anden huslejesats. Hvad angår
Alexandra Teatret, ja, så flyttede det navn kun få meter væk til Gl.
Torv, hvor en ny storbiograf åbnede den 5. december 1942 og Hjalmar
Davidsen var flyttet med.
Så lang tid skulle der så slet ikke gå, før de gamle lokaler i Nygade
atter blev fyldt med liv. Navnet skiftede til Nygade Teatret. Ved
åbningen 2. pinsedag, mandag den 2. juni 1941, var første forestilling
det italienske lystspil ”24 røde roser” oversat til dansk af Helge
Kjærulff-Schmidt med Peter Malberg og Grethe Bendix i hovedrollerne
instrueret af Christen Jul. Forestillingen var en succes og blev spillet
hver aften kl. 20. Der var imidlertid mange publikummer, der troede, de
skulle se en nye film med Peter Malberg i det nye Nygade Teater og som
troppede op til traditionelle biograftider omkring kl. 19 og kl. 21.
Teatret måtte simpelt hen i aviserne gøre publikum opmærksom på, at der
nu var tale om et gammeldags teater.
Ombygningen havde stået på en måneds tid og salen var nu udstyret med en
lille scene, men fremstod ellers uforandret. I både øvre og nedre foyer
var der indrettet garderobe og ved indgangen til salen fandtes tilmed en
lille bar. Der var herefter 286 pladser på gulvet og 132 på balkonen, i
alt 418.
Som teater blev der vist mange lystspil og farcer, bl.a. ”Charleys
tante”, mens Knud Pheiffer fra midt i fyrrerne stod for sommerrevyer på
stedet. Det hele gik dog hen og blev lidt ujævnt. Sporadisk var der
ingen forestillinger og der blev sommetider afholdt politiske
arrangementer og vist nogle valgfilm. Lærredet havde man ikke pillet
ned. Den sidste rigtige teaterforestilling i Nygade Teatret var
opsætningen af Finn Methlings ”Den kinesiske æske” i 1956, hvor Methling
selv spillede kejseren af Kina.
|
|
Inden man var kommet så langt, havde man fundet en god fidus. Ude på
Nørrebros Teater havde man udenfor teatersæson eller på helligdage eller
øvrige tidspunkter, hvor man ikke måte vise underholdningsfilm – som fx
søndag i kirketiden – valgt at præsentere publikum for nogle kortere
rejsefilm med ledsagende foredrag. Disse visninger krævede ikke ordinær
bevilling og var samtidig fritaget for afgift således, billetprisen
faktisk kunne holdes betragteligt nede. Filmproducenterne Preben
Philipsen og Henning Karmark havde købt ejendommen Nygade 3, men på
grund af klausulen med afstanden til Davidsens nye Alexandra og de to
producenters involvering i filmdistribution, måtte de ikke drive
biograf. Men rejsefilm med foredrag faldt ikke ind under de samme
regler, så man fandt på at gøre det samme i Nygade som på Nørrebro på de
ellers filmforbudte helligdage.
25. december 1946 lagde man ud med Mielche-filmen ”Under tropesol”.
Stille og roligt var den første sten lagt tilbage mod rigtig biograf og
flere rejsefilm fulgte de kommende år. Bl.a. overtog Nygade rejsefilmen
”Hvor Nilen vandrer” fra Park Bio efter påsken 1955 og spillede den
dagligt med ledsagende foredrag fra den 17. til den 24. april. Fra det
sene efterår vistes mange søndage ”Rejsedrømme”, som var en kortere
rejsefilm igen præsenteret med foredragsholder. Fra 27. januar 1956 frem
til 22. april spillede Nygade dagligt ”Nudisternes gyldne ø”. Der var
såmænd dansk distributør og det hele. Dokumentar var det vel rigtig nok,
men det måtte vel siges at være regulær biografvirksomhed uanset de
ledsagende foredrag. Hjalmar Davidsen brokkede sig vistnok ikke.
Der
var repremiere igen i juli til ære for turisterne og 16. november samme
år repremiere på ”Et sted i Europa” til fordel for Arbejdernes
Ungarnshjælp i forbindelse med Sovjets angreb. 8. februar 1957 klædte
nudisterne sig af igen i Nygade, da ”Vi ta’r til nudisternes paradis”
fik premiere. Filmen var længere end den første og én lang undskyldning
for at trække husarerne til, selvom der igen var lødigt foredrag ved
Else Jarlbak. Tydeligvis var det på dette tidspunkt langt mere lukrativt
at køre biograf end spille teater i Nygade og snart var alt helt ligesom
i de gamle dage. Biografklausulen blev officielt ophævet, da Davidsen
døde i februar 1958.
|
|
Nygades
egentlige åbningsfilm i 1958
Det gamle Alexandra Teater blev igen regulær fuldtidsbiograf med behørig
biografbevilling. Bevillingsrådet accepterede hurtigt en helt almindelig
biografdrift på stedet, ligesom dengang biografen var agtværdig som
nogen. Nygade åbnede officielt som biograf den 7. november 1958 med
danmarkspremiere på Danny Kaye-komedien ”Mig og obersten”. Bodil Ipsen,
der havde holdt tale ved indvielsen i 1923, var blevet hjemløs, efter
hendes Odeon-biograf på Nørrebro var brændt natten til den 17.
september. Det var i øvrigt en biograf, Karmark også ejede. Man
formodede, Nygade måtte blive en mere passende biograf for en Dame som
fru Ipsen. Odeon havde primært spillet knaldfilm af samme slags som
Vesterbros Teater og kunne hun få bugt med nudisterne, kunne Nygade
Teatret vel blive en lige så pæn biograf som i fordums tid. Sådan måtte
de have tænkt i bevillingsnævnet, der meget hurtigt fik gjort Ipsen til
lykkelig bevillingshaver igen. Først på en midlertidig bevilling men fra
1959 permanent. Som vanligt var der en forfærdelig masse indvendinger
mod valget. Store dele af kultureliten kunne ikke abstrahere fra Ipsens
arbejde på film og teater overfor resultaterne på Fælledvej, men hver
meningsdanner havde naturligvis også sin agenda og der var mange, der
var interesseret i at nappe en lækker biografbevilling midt i Københavns
hjerte.
Biografen havde i 1958 plads til 433 gæster og fået installeret
CinemaScope. Derudover var ikke meget forandret. ”Mig og obersten” var
en succes og spillede til 11. januar. Året efter var der den 12. oktober
1959 premiere på Billy Wilders ”Ingen er fuldkommen”, den uforlignelige
komedie med Marilyn Monroe, Jack Lemmon og Tony Curtis. Premieren fandt
sted sammen med Rialto og filmen blev en forrygende succes begge steder
med utallige repremierer i kølvandet og tre måneders spilletid i begge
premierebiografer. Nygade viste den igen i både 1962 og 1963 og gik i
det hele taget mod nye tider med gode film både kvalitets- og
publikumsmæssigt. Ingmar Bergmans ”Det syvende segl” fik premiere i
januar 1961 blot et par uger efter, Marilyn havde takket af og i marts
fulgte Alain Resnais’ ”Hiroshima, min elskede”. Billy Wilder vendte
tilbage 2. juledag sammen med Jack Lemmon i ”Nøglen under måtten” – igen
sammen med Rialto – og igen med succes.
18. april 1961 var der premiere på den tyske ”Kærlighed på førerens
befaling”. Det var en lidt mere skummel sag om kvinder, der blev trukket
ind i slaveri under nazismen. Atter strømmede folk til i den halvanden
måneds tid, filmen var på programmet. Set med de historiske briller, er
det en interessant film, idet filmen nok blev godkendt af censuren til
forevisning for folk over 16 år, men den harmonerede bedre med
biografens senere repertoire. Selv nudisterne kunne ikke være med her.
Den fornemme danske ”Harry og kammertjenen” spillede fra september 1961
og der var romantisk, italiensk filmkunst med Marcello Mastroianni og
Jeanne Moreau i Michelangelo Antonionis ”Natten” sidst på året. I 1962
sås film med titler som ”Voldtaget” og i 1964 var den svenske
ungdomsfilm ”Raggare – ungdom, fart og sex” en dundersucces, som
spillede mere end tre måneder henover sommeren, hvor også mange turister
måtte have lagt vejen forbi. Turister kom senere til at få kolossal
betydning for biografen. Repertoiret var fortsat en skønsom blanding af
amerikanske titler af den absolut bedre slags, danske lystspil og lidt
alvorligere film samt forskellige europæiske titler af den igen generelt
bedre kvalitet.
|
|
Bodil Ipsen døde i 1964 og en tidligere distributør, Ingolf Madsen fra
Eagle-Lion fik bevillingen til at drive biografen videre. Karmark og
Philipsen måtte fortsat ikke drive biograf, men var fint tilfreds med
den husleje, der indløb. Biografen var veldrevet, selvom der blev
stillet store spørgsmål til repertoiret. Efter Ingolf Madsens død
overgik bevillingen til hans hustru, Carla Madsen, der drev biografen
helt til tæppefald. Repertoiret blev der i begyndelsen ikke justeret
ved. Dog sås titler som ”Gaden med de røde lygter”, ”Elskovsleg” og ”Den
travle elsker” samt den danske ”Jeg – en kvinde” og ”Kvindedyr”. Alle
disse alene i 1965. I 1966 var der premiere på den danske ”Gift”, der
havde decideret pornografiske indslag. Billedpornografien var endnu ikke
frigivet og i en række sexscener var der derfor et stort X henover
billedet. Mange mente nu, de kunne se rigeligt. I foråret og henover
sommeren 1968 var ”Jeg – en kvinde 2” en endnu større succes end sin
forgænger i strøgbiografen. Næste program blev ”Det kære legetøj”; en
dokumentarfilm om den seksuelle frigørelse. Ikke overraskende endnu en
stor succes for Nygade Teatret, der får en bladkiosk placeret i
indgangspartiers venstre side. Her kunne man en tid købe lidt af hvert…
Ni år senere er bladene erstattet af is og pølser, før pladsen må vige
for spilleautomater, der allerede fylder bagved. I sommeren 1969 var ”De
vilde engle” det store trækplaster og fra oktober til december samme år
spilles hippiefilmen ”Easy Rider” af og med Dennis Hopper.
I februar 1970 var der premiere på filmatiseringen af Astrid Lindgrens
”Pippi Langstrømpe på de syv have” og hermed starter en helt ny
tradition for biografen, der ville vare næsten lige frem til biografens
lukning. ”Pippi” var en kolossal succes. Børn strømmede til biografen
med deres forældre, ligesom de gjorde længere oppe ad strøget i
Metropol, når der der var Disneys Juleshow. Der var ofte udsolgt til
weekendforestillingerne mange dage i forvejen. Nygade Teatret havde
ellers aldrig haft tradition med børnefilm. De havde dog vist
”Svinedrengen”, men ellers var det ikke børnenes biograf og den blev det
vel heller aldrig rigtigt. Alle ”Pippi”-filmene fra Palladium-selskabet
fik premiere i Nygade de første år og det samme kom til at gælde ”Emil
fra Lønneberg”-filmene, der var utroligt populære på tv, men som dog
trak noget mindre i de sammenklippede biografversioner.
Den film, der for alvor kom til at sætte sit præg på Nygade Teatret – og
rigtig mange andre biografer landet over fra begyndelsen af 1970’erne,
ja, det var naturligvis en af de først hardcore pornofilm på markedet,
nemlig ”Langt ned i halsen” (”Deep Throat”). Premieren fandt sted den 7.
maj 1973 og filmen spillede lige indtil 5. marts det efterfølgende år.
Det var ny rekord for biografen. Forestillingerne kørte uafbrudt hver
halvanden time. Efter nogen tid har efterspørgslen på billetter været så
stor, at man kørte med fem kvarters mellemrum. Det kunne lade sig gøre,
fordi filmen som mange i sin genre var kort og denne med sine blot 70
minutter endog ganske kort. Der har ikke været tid til reklamer og ej
heller trailer, men der var nok heller ikke brug for trailer til nyt
program, når der slet ikke var nogen umiddelbar udsigt til at skulle
skifte. I efterårsferien 1973 var det imidlertid blevet ”Pippi”-tid
igen. ”Her kommer Pippi Langstrømpe” var booket og blev da også spillet
men kun i to uger. Så røg Pippi ud og Linda Lovelace ind igen på fuld
tid med sine pikante tricks. Pippi-filmen dukkede dog atter op i
december, hvor den var på plakaten frem til 27/12, men så var det også
slut. Gad vide, hvad børnene og deres forældre har tænkt, når de nåede
frem til biografen og udhængsskabene? Hvem ved? Det var trods alt 1973
og tiderne var anderledes.
|
|
I maj 1974 kom ”Den erotiske Miss Jones” på programmet og var ligesom
”Halsen” instrueret af Gerard Damiano. Endnu en gang oplevede biografen
kæmpesucces og filmen holdt sig på plakaten helt til november. Op gennem
1970’erne fortsatte biografen med en skønsom blanding af børnefilm, lidt
mere underholdende film, lidt færre for ikke at sige slet ikke flere af
de helt seriøse film. Danske ungdomsfilm nød også stor succes i
biografen. Størst var ”Måske ku’ vi”, som biografen var ene om at have
premiere på i februar 1976. Siden kom ”Emanuelle”-film med Laura Gemser
ikke at forveksle med ”Emmanuelle” med Sylvia Kristel, hvor de to første
dog fik repremiere her i start-80’erne. Nogle svenske kriminalfim
klarede sig udmærket, mens komedierne fik det sværere.
Fremme i 1978 begyndte det at gå trægt. Carlton-biografen havde allerede
kastet sig fuldstændig over de nøgne strimler,
Studio ligeså, mens
Nygade og Metropol havde dem på programmet med mellemrum. Samtidig
begyndte de nye multibiografer omkring Rådhuspladsen,
ABCinema med fire
sale og Cinema I-V at trække flere og flere film til sig og også dermed
publikummer til sig. Bedre blev det ikke af, at Palads var ved at blive
bygget om til kæmpe multiplex med mange sale.
Tivoli Bio var også kommet
til og det gamle Palladium revet ned for at give plads til en
ny tre-sals biograf, der åbnede i 1979.
Dagmar og Grand havde også udvidet
sig.
|
|
 Nygades
to nye balkonbiografer udvidet lidt henover den oprindelige sal
Carla Madsen besluttede derfor at bygge biografen om til tre sale ud fra
den samme erkendelse, man også var nået til i det nye Alexandra og Saga.
Metropol ville også gerne, men fik ikke lov. Både Alexandra, Nygade og
Saga åbnede dermed tre nye sale stort set samtidig i 1979 foruden
Colosseum, der genåbnede på Nørrebro et år senere. I alle fire tilfælde
blev balkonen bygget om til to sale. Det gik nogenlunde smertefrit for
Alexandra og Saga, men balkonen i Nygade var i forvejen ganske klejn. De
nye sale kom til at rumme hhv. 71 og 42 pladser og man sad med knæene
presset helt op mod sæderne foran. Gulvsalen, sal 1, fik nu 230 pladser
og nyt operatørrum i stueplanet, mens det gamle kom til at operere de to
balkonbiografer, der trods alt bliver skudt et stykke længere ind over
sal 1 nedenfor. De dårlige forhold i sal 2 og 3 til trods, stod
biografen egentlig i ganske fin stand helt indtil lukningen. Ikke alt
for meget havde forandret sig i hverken ydre eller indre foyer.
Biografen var dermed ikke forfaldet på samme måde som fx Saga.
Genåbningen fandt sted mandag den 17. september – få dage før Saga – og
på programmet var den uartige fransk-belgiske tegnefilm ”Junglebøffen” i
den store sal samt den fransk-spanske ”Den sidste romantiske elsker” i
sal 2 og endelig blev der påbegyndt en Trinity-festival i sal 3 med
”Manden de kaldte Englefjæs”. Begge biografer holdt åben i hele
ombygningsperioden. Romantikken i sal 2 viste sig åbenbart at være for
meget romantik og for lidt af det andet, så allerede fire dage efter var
det slut med den. Ombygningen gav Nygade nye muligheder, eller skulle
man sige: Forlængede den kamp, der allerede var i gang. Biografens dage
var talte. Som Carla Madsen sagde det ved udgangen af 1986, skulle hun
nok have lukket for længst, ’men det havde været sjovt, så længe det
varede’.
|
|
Nygade,
vinter 1981. Foto: Thomas Hauerslev
Nygade fik fra sidst i 1979 og de kommende tre år fortsat nogle store
succesfilm, særligt de to ”Mad Max”-film med Mel Gibson fra Nordisk. Den
første i marts 1980 blev delt med
Nørreport. Nygade spillede den helt
til sidst i september med et længere repremiere forløb i 1983. Sjovt,
den ikke kom op i Nordisk Films egne biografer. Det kom så heller ikke
til at gentage sig med fortsættelsen, der også fik premiere i Palladium
og Tivoli Bio. Dette reducerede naturligvis potentialet for Nygade, der
ligeledes havde enorm glæde af Nordisk Films kolossalt succesfulde tyske
”Christiane F.”, som kun blev delt med Tivoli Bio, ligesom det var
tilfældet med en Bud Spencer film fra Constantin. Cinema Film leverede
enkelte titler og man så en sjælden repremiere, der fungerede godt uden
at være uartig, nemlig ”En god dag at dø” med Dustin Hoffman fra
Hauberg
Film. Denne havde allerede havde vist sig særdeles holdbar ved
en repremiere sidst i 1979, hvor den spillede knap et halvt år, så det
blev naturligvis gentaget. Derudover tyndede det snart voldsomt ud fra
de større distributører og repertoiret bevægede sig langsomt men sikkert
henimod kun at bestå af pornofilm.
Allerede i april 1981 havde Nygade overtaget den italienske produktion
af ”Caligula” fra Constantin Film, der havde haft premiere i ingen
ringere end Grand Teatret den foregående sommer. Grand havde vist den
indtil midt i december. Alexandra på Gl. Torv havde så genoptaget den i
januar, hvor den holdt sig på i to og en halv måned. Efter at have
ligget brak et par uger igen, tog Nygade den så på programmet den 13.
april 1981 og det var som om, den nægtede at forlade biografen igen. Den
spillede uafbrudt indtil den 29. marts 1984 blot for at vende tilbage
tre måneder senere og blive på programmet indtil januar 1985. Endelig
vendte kejseren tilbage en sidste gang fra august til oktober 1986, da
det hele næsten var forbi. I mellemtiden var pornofilmene blevet totalt
dominerende. Der havde tidligere været ”Far til fire i sneen” nogle
julemåneder, før Tivoli Bio opsnappede dem. Derefter viste Nygade
”Dyrlægens plejebørn” for til sidst slet ikke at give børnene mere.
|
|
Gulvet
i Nygade i 1979
Obel Film gav Nygade nogle enkelte film uden alt for meget kød. Det
samme gjorde AB Collection og det nystartede Filmselskabet Danmark havde
også nogle titler i udbud, inden indehaveren overtog
Carlton-biografen
og fik sine film vist dér. Herudover blev det pornofilm fra Alliance,
Danport, ASA-Panorama og Obel, der primært fyldte de tre lærreder.
Særligt sidstnævnte gav biografen nogle moderate succeser med film som
”Studentersex”, der spillede over et år som fint supplement til
”Caligula”. Biografen behøvede dermed ikke at skifte program særligt
ofte og bekymre sig om hvilke film, der var at få. Carla Madsen havde
forsøgt sig med en seriøs repremiere på ”My Fair Lady” fra Hauberg så
sent som 12. marts 1984, men det gik så galt, at filmen røg af plakaten
efter blot to dage.
Nygade Teatrets sidste danmarkspremiere blev den amerikanske ”Unge fyre
– modne kvinder” den 18. august 1986. Den holdt sig på programmet lige
indtil lukningen. Den 22. september havde Nygade københavnerpremiere på ”Sygeplejerskesex på militærhospitalet”, som
spillede indtil 2. november. Sidste dag Nygade annoncerede, var den 14.
december 1986, men biografen fortsatte driften indtil 30. december, der
var allersidste spilledag. Sidst tilkomne film var ”Stephanies
uanstændige lyster” fra Danport, der spillede fra den 26. til den 30.
december 1986. Nettobilletindtægten disse fem dage var 2.131 kroner og
de fem åbningsdage mellem jul og nytår havde tilsammen givet Nygade
5.770 kroner i kassen. Annoncer i disse dage eller ej var det åbenlyst,
at det ikke kunne løbe rundt. Ved udgangen af 1986 var den allersidste
film blevet vist på Strøget.
|
|
Sammenlægning
af Nygade 1 og 3 i 2012 - sort hvid
Biografen stod herefter tom i nogle år. Atter var der snak om at
genindrette teater i biografen og en bank var også inde i billedet. I
sommeren 1988 optræder Bruce Springsteen spontant foran den lukkede
biograf. Klippet kan ses på YouTube, hvor de gamle, tomme plakatrammer
over biografen syner over indgangspartiet, der er spærret af det gamle
gitter og vidner om endnu en biograf, der er forsvundet. Der blev ikke
så længe efter åbnet en midlertidig bazarforretning med sortiment i stil
med de nuværende ’Flying Tiger’-butikker i indgangspartiet og sal 1.
Stolene var sendt til en biograf i Slagelse, men lærredet hang der endnu
og vidnede om stedets historie. I 1995 var der en pæn tøjforretning i
indgangspartiet med fin, ny facadebeklædning. Alle spor af biograf var
forsvundet. Siden kom der musikforretning og efterfølgende
teleforretning.
Efter at have stået tom og aflukket i adskillige år er indgangspartiet
og det gamle billetsalg i 2022 genåbnet som forretning. I biografsalen er balkonen ført igennem og dannet en
ny første sal, mens gulvplanet i sal 1 og den lille indre foyer er
overtaget af naboejendommen. Her er der indrettet en forretning i
’Normal’-kæden, så man nu kan købe sæbe, parfume og lidt chokolade i en
del af den gamle biograf.
|
|
Sammenlægning
af Nygade 1 og 3 i 2012 |
|
|
|
• Gå til
Biografer på biografmuseet.dk |
Biografer Oversigt
• Gå til København |
Omegn | Nordsjælland |
Vest, Midt & Syd
• Gå til Bornholm |
Møn,
Bogø, Lolland & Falster
• Gå til
Fyn, Langeland, Thurø,
Tåsinge & Ærø
• Gå til
Sydjylland |
Midt-Vest | Øst |
Nord
• Gå til mere om
Nygade Teatret, København
|
|
|
|

• Gå til
Alexandra Teatret / Nygade Teatret |
|
Gå:
tilbage
- op
Opdateret
søndag, 02 februar 2025 11:49:53 |
|
|