| |
Triangel, København |
Tilbage til
forsiden
|
Skrevet af:
JG, biografmuseet.dk |
Dato:
01.10.2021 |
Triangel
Bio den 27. september 2021. Foto: Thomas Hauerslev
TRIANGEL TEATRET
Østerbrogade 70
Åbnet 28. oktober 1926
Lukket 11. marts 1979
Indtil 1926 har Østerbro kun haft én eneste biograf på grund af den
lokale politiinspektørs modvilje mod denne form for underholdning.
Biorama var endda en bitte en af slagsen med blot 160 pladser. Først da
biografbevillingerne faldt ind under Justitsministeriet, skete der ting
og sager. Med ét slag fik Østerbro på blot én måned hele tre nye
biografer. Park Teatret åbner længere ude ad Østerbrogade tre dage efter
Triangel Teatret og den 27. november åbner
Røde Mølle sine døre på
Ryesgade. Triangel Teatret afløser den helt utidssvarende Biorama
torsdag den 28. oktober 1926. Den nye, store sal har 816 pladser.
Biografen var blevet opført på fire måneder og havde kostet 300.000
kroner. Forud havde der ligget en sodavandsfabrik i baggården, mens
forhuset i fem etager er fra 1883. Her var to butikker ud mod gaden
slået sammen til den nye indgangsportal.
• Gå til stoleplan
Triangel Teatret
• Gå til galleri
Triangel Bio som møbelhus, oktober 2010
Det er Ingvar Jørgensen, der flytter sin Biorama-bevilling til den nye
biograf, som er tegnet af arkitekt Viggo Jacobsen. Indgangen sker gennem
en åben portal fra Trianglen med filmens titel strækkende sig
umiddelbart over indgangen og til venstre over husets portudgang.
Forhuset er ikke særlig bredt, der er kun tre vinduer på hver af de fire
etager ovenfor. Mellem hhv. første, anden og tredje sal står Triangel
Teatret delt i to med neonoplyste bogstaver i grønt suppleret med et par
høje plakater mellem vinduerne på første sal. Inde til venstre er der
billetsalg med to kasser og kiosk bagerst før to glasdøre i portalens
højre side fører videre ind i en langstrakt, grønmalet foyer, der
nærmest virker som én lang gennemgang. Bagerst fører to dobbeltdøre ind
til salens venstre side.
Salen er malet i røde og violette farver og strækker sig ret bagud med
de 816 pladser fordelt på 36 rækker med midtergang og to sidegange
flankeret af otte marmorsøjler i hver side udført af stenhugger
Scheller. Fire dobbelte udgangsdøre til venstre fører ud til
gårdpassagen mod gaden. En tværgang helt bagerst i salen bag yderligere
søjler rummer bænkepladser til børnene. Normalt var disse placeret
forrest, men på grund af søjlerne så man ikke godt herfra. Dem kunne
børnene så få fornøjelsen af. Det højloftede rum har bjælkeloft, men er
uden balkon. En mindre scene rummer lige akkurat plads til et timands
orkester ledet af kapelmester Knud Lindhard, som tidligere har dirigeret
i både Kino-Palæet og
Palads. Lærredet er ganske stort og placeret
relativt lavt i lokalet. Både ventilation og opvarmning fungerer ved
indblæsning af luft under sæderne, hvilket var en populær løsning i
1920’erne. B.T. kaldte biografen for et ’penalhus i sin svimlende
uendelighed’.
Åbningsfilmen var tysk og bar titlen ”Israels søn” med Henny Porten i
den kvindelige hovedrolle. Den 5. november skiftes til et amerikansk
premiereprogram med titlen ”Storfyrstinden og hendes kammertjener”. Her
stod Florence Vidor og Adolphe Menjou øverst på plakaten. Biografen er
ikke egentlig premierebiograf, men får ligesom Park en række af de
bedste titler, der ikke er levnet plads i centrumbiograferne.
Efterhånden får flere film danmarkspremiere på Østerbro, simpelthen
fordi filmene spiller temmelig godt her i kvarteret. I januar 1927 er
”Wienervalsen” med Lya Mara og Harry Liedtke en rekordsucces i Triangel
med 2½ uge på plakaten. Det er distributørerne Paramount, Kosmo og
Skaarup Film, der leverer en god del af de nye film. I foråret 1928 er
den første filmatisering af ”Tiggerstudenten” med Liedtke fra
sidstnævnte filmselskab endnu en rekordsucces med fire uger på plakaten.
Rekorden slås samme efterår med det lille Valkyrie Films franske titel
”Den store prøve”, der vises en hel måned. Efter de første to år er
Triangel ganske enkelt blevet en kæmpesucces.
|
Læs mere her:
Biografer på biografmuseet.dk
Biografer Oversigt
Danmarks 70mm og Storformat Biografer
Stoleplaner - Galle
& Jessen's Oversigt over Københavnske biografer i 1950erne
Biografpremierer 1911
- 2020
Film- og Kinoteknik
7OMM Film og De Store
Formater
Todd-AO, - det
sensationelle filmsystem
Mine damer og herrer, "Dette
er Cinerama"!
"Windjammer" i
Cinemiracle
CinemaScope |
VistaVision
Super Technirama 70
|
Panacolor
Dimension 150
|
Sensurround
High-Impact
biografdesign
|
Triangel
Bio den 27. september 2021. Foto: Thomas Hauerslev
Røde Mølle forblev en ægte lokalbiograf det meste af sin levetid, mens
Triangel og Park Teatret kæmpede om et bredere publikum. Særligt
Triangel var kunstnerisk anlagt de første årtier og filmene gik ofte
forbavsende godt. De to biografer lignede ikke hinanden på andre måder
end i deres programvalg. Park Teatret var langt mere pompøst med stor
gulvfoyer og en endnu større foran balkonen, mens forholdene
bogstaveligt talt var væsentlig smallere midt på Trianglen. Alligevel
var de stort set lige populære. Benpladsen var nu lidt presset i
Triangel og der blev strengt taget aldrig ryddet ud i rækkerne.
Samtidig med de første amerikanske tonefilmspremierer præsenteres den
14. august 1929 et nyt dansk lydsystem i Triangel. Apparaturet er
udviklet af ingeniør Viggo Jensen og finansieret af filmmanden Frede
Skaarup. Lyden går fint igennem og der er ingen skratten, som man har
hørt ved tidligere præsentationer, lød dommen. ’Tilhørerne havde svært
ved at se, at de kostbare udenlandske lydmaskiner har fordele frem for
denne danske, som tilmed skal kunne sælges for en overkommelig pris,
omkring 6.000 kr.’ Der blev vist et udsnit af fire forskellige film, som
anvender hvert sit lydprincip, som det blev beskrevet. Der var bl.a.
billeder fra en engelsk fodboldkamp og særligt en ugerevy gjorde lykke
med sin gadestøj, larm, musik og tale. Mest begejstret var man dog for
noget ganske nyt: En tegnefilm tilsat musik og lyde. Filmen hed
”Steamboat Willie”. ’Man lo, så tårerne trillede ned ad kinderne’. Det
var såmænd den allerførste visning af en Disney-tegnefilm i Danmark
nogensinde. Filmen fik officiel premiere i Metropol fem dage senere som
ekstranummer til Skaarup Films franske ”Spejderdrengen”.
Fra begyndelsen af 1930’erne er Triangel også med på bropremiererne på
danske film, der godt kan være af mere lystig karakter. Triangels force
er ellers fortsat de gode dramaer og musikalsk anlagte titler af alle
nationaliteter. I de første år var det orkestret, der var førsteklasses.
Siden lød tonefilmene også vældig godt på Trianglen. Akustikken var
umådelig god. I 1934 sættes marmorsokler op ud til gaden således, at
større udhængsskabe mod afgift får lov at række 20cm ud.
Sidst i 1930’erne, hvor det begynder at skorte på nye europæiske film,
fylder de ’underholdende’ film mere på repertoiret. Forholdet mellem
Park og Triangel var kunstnerisk ved at være jævnet ud omkring 1940.
Muligvis gik Triangel nu hen og blev endnu lystigere. Selv en ny
”Tarzan”-film kunne man blænde op for så tidligt som i august 1938
sammen med Aladdin og
Colosseum og ”Kong Salomons miner” fra 1937 havde
samme premierekonstellation ugen efter. Triangel havde fortsat ganske
mange premierefilm, men de fleste titler delte man nu med andre. De
snart få solopremierer fik mindre opmærksomhed og bestod nu primært af
ganske marginale titler, der ofte kun spillede få dage.
Ingvar Jørgensens søn, Knud, er inspektør i Triangel Teatret, mens to
øvrige sønner er direktører for hhv.
Metropol på Strøget og Gefion Film.
Han har desuden en datter, der er direktør for det mindre
distributionsselskab Centrum Film, så der er tale om et helt lille
filmdynasti. Begge selskabers titler er flittige gæster på Triangels
lærred.
Under krigen var en forestilling den 23. april 1944 om aftenen blevet
afbrudt ved, at pistolvæbnede mænd trængte ind under forevisningen af
den italienske premierefilm ”Don Pasquale – den gerrige”, hvor de viste
karikaturtegninger af Hitler og afspillede en propagandaplade. Lignende
optrin fandt sted andre steder i byen og dagen efter blev alle byens
biografer tvangslukket frem til sidst i maj. Krigsafslutningen fejrede
Triangel med premiere på Rita Hayworth og Charles Boyer i ”Manhattan”
den 14. maj 1945. Filmen var på plakaten helt til den 24. juni og havde
også haft premiere i Fasan.
|
|
Knud Jørgensen overtager bevillingen efter sin fars død i 1947 og
opretholder det høje niveau. Efterhånden som større kunstneriske film
atter tilflyder Danmark fra sidst i fyrrerne begynder flere af dem at få
premiere i Triangel som i gamle dage. Alternativt kommer de hurtigt på
plakaten efter Alexandra eller
Grand. Resten tager Park Teatret sig som
regel af og man kan næsten altid se en god film på Østebro. I 1949
bygges billetsalget om og flyttes ind midt i vestibulen med indgangsdøre
bagved på hver side. Den gamle kiosk bliver nu omdannet til kontor, mens
en ny kiosk med Toms Chokolade opsættes midt i foyerkorridorens højre
side. Knud Jørgensen får desværre ikke så mange år på direktørposten,
idet han allerede dør i 1953.
Den 42-årige Johan Jacobsen har gennem mange år arbejdet indenfor
filmbranchen. Hans far havde åbnet og drev fortsat Colosseum på Jagtvej,
mens unge Jacobsen på dette tidspunkt i 1953 gennem nogle år havde
instrueret en række succesfulde titler, senest for Palladium. I 1947 var
han medproducent på sin egen, prisbelønnede ”Soldaten og Jenny”, der
blev optaget på Saga og året efter købte han nogle bygninger i Nærum,
der blev til Flamingo Film Studio. Her begyndte han en
spillefilmsproduktion i 1949 sammen med Annelise Hovmand, som han også
privat dannede par med. På denne baggrund og med hans tidligere film for
øje, ikke mindst ”Soldaten og Jenny”, giver justitsministeren på
indstilling fra bevillingsrådet Triangel til Jacobsen på en
produktionsbevilling pr. 1. januar 1954. Jacobsen kunne imidlertid ikke
få en ordning i stand med Knud Jørgensens enke, der havde videreført
biografen efter sin mands død. Sidst i april 1954 griber
justitsministeriet ind og lukker biografen lørdag den 1. maj 1954. Så
sker der endelig noget og allerede onsdag den 12. maj kan Triangel
Teatret genåbne under ny ledelse med premiere på den engelske ”Mandy”
med Jack Hawkins som lærer for en døvstum pige.
Jacobsens næste udenlandske premierer er for en stund alle engelske
titler, der gør større eller mindre væsen af sig. De danske premierefilm
spiller klart bedst. Samtidig fortsætter han sin instruktørgerning, hvor
han de efterfølgende år står bag nogle markante og omdiskuterede film i
tiden som ”Blændværk” i 1955 og ”En fremmed banker på” i 1959. ASA
udlejede den første, som ikke fik premiere i egen biograf, mens den
anden via Gloria Film kun havde premiere i Triangel Teatret, hvor den
spillede fra den 21. april 1959 helt frem til den 2. august, hvorefter
den først her rykkede over i Carlton og Colosseum. Det blev biografens
største succes nogensinde og var den sidste helt store triumf for
Jacobsen. Der havde været en del kontrovers omkring filmen, der endte
med, at blot et par sekunder af et (simuleret) samleje måtte klippes ud.
Blot to dage forinden så det ud til, at premieren helt måtte aflyses,
hvis der ikke efter Jacobsens eget forslag blev indført en ny 18-års
censurgrænse for netop denne film (i stedet for de vanlige 16 år)
fremfor beskæringer, der ifølge instruktøren (og altså
biografdirektøren) ville være kunstnerisk uansvarligt. Historien var på
forsiderne og publikum stod i kø langt ned ad Østerbrogade.
|
|
En ganske usædvanlig premiere havde fundet sted lørdag den 28. maj 1955.
Som midnatsprogram får Hasse Ekmans svenske ”Pigen og hyacinten”
premiere og vises hver lørdag nat frem til den 17. december. Først den
9. januar 1956 får filmen regulær premiere sammen med
Rialto, hvor den
vises til begge de ordinære aftenforestillinger, i Triangel frem til den
19. januar. Biografen gør på mange måder opmærksom på sig selv og
Annelise Hovmands ”Ingen tid til kærtegn” spiller længst i Triangel af
alle steder, nemlig hele marts 1957. Ved installationen af
CinemaScope samme år justeres rækkerne med et par gennemgange i højre side og
pladsantallet reduceres til cirka 750.
Triangel Teatret bidrager økonomisk til Flamingo Films produktion,
hvilket er en af sikkerhedsventilerne og grundlaget for at give en række
af de større danske filmselskaber biografbevilling. Desværre kæmper
Flamingo Film nu med underskud og en svindende produktion. I 1965 bliver
huslejen ikke betalt til tiden på Trianglen og teatret er heller ikke
blevet tilstrækkeligt vedligeholdt. Året efter bliver Jacobsen derfor
opsagt af bygningens ejer, grosserer Carl H. Klentz, umiddelbart før han
også fratages sin biografbevilling. Han må samme år dreje nøglen om på
Flamingo Studios, der overtages af Mogens Skot-Hansen, som her
fortsætter sit kortfilms-produktionsselskab Laterna Film, som han havde
oprettet i 1955. Skot-Hansen har tidligere arbejdet for
Undervisningsministeriet, som manuskriptforfatter og konsulent m.v. og
ender med også at få bevillingen til Triangel, der i den mellemliggende
periode er blevet drevet af Klentz på midlertidig bevilling af
kulturminister Hans Sølvhøj.
Klentz gik lidt uforsigtig til værks med premieretitler som ”Agent sex”
og en flad sydeuropæisk filmatisering af ”Den sidste mohikaner” samt den
engelske ”Tordenfugle med go” blandet med højprofilerede premieretitler
som den tjekkoslovakiske ”Attentat” om likvideringen af Heydrich i Prag
i 1942; den sande historie, der siden blev filmatiseret som
”Nazi-bødlen” i 1975. Johan Jacobsen dør i 1970.
Skot-Hansens overtagelse i 1967 sker på den betingelse, at biografen
overleveres istandsat, men heller ikke denne gang sker overdragelsen
helt gnidningsfrit. Den nye direktør henter i sommeren 1967 Knud Hauge
fra Camera-biografen til Trianglen. Han forsøger i få måneder uden held
at efterligne repertoiret på Sdr. Boulevard med en enkelt succesfuld
svensk premiere den 24. november 1967 på Jan Troells helaftensfilm ”Her
har du dit liv”. Det er åbningsfilmen efter en månedlang lukkeperiode,
hvor biografen først nu gennemgår den betingede modernisering med nye
stole og et mere tidstypisk indgangsparti, der fortsat har de store
lysskilte over facaden. Den renoverede sal har 700 pladser.
I juli 1968 får Hauge selv bevillingen til
Windsor, hvis profil passede
bedre til ham, mens Skot-Hansen efter Hauges exit involverer sig mere i
sin nye biograf, hvor han i februar 1968 med egne ord i Politiken ’må se
at finde ud af, hvad Triangel Teatret er for en biograf og hvilket
repertoire, der egner sig til den. Foreløbig har jeg gjort den
chokerende opdagelse, at man skal sælge forfærdelig mange billetter for
at undgå et enormt underskud.’ Skot-Hansen ser en fremtid mellem film og
tv… ’at det bliver muligt at bringe fjernsyn og film sammen til et
frugtbart team-work’. Moderne ord i 1968, men Skot-Hansen var langt fra
begejstret for de erfaringer, han gjorde med biografen på Østerbrogade.
Allerede måneden efter søger han for anden gang bevillingen til
Dagmar i
Jernbanegade efter Carl Th. Dreyers død i marts 1968, men denne går i
stedet til Henning Carlsen.
|
|
Triangel
Bio den 27. september 2021. Foto: Thomas Hauerslev
Skot-Hansen får tilladelse til at bortforpagte en del af indgangspartiet
til en bistro, der åbner i 1968. Ved inddragelse af den gamle kiosk og
en køkkentilbygning i venstre side, bliver der plads til en langstrakt
forretning, hvor der indrettes nye toiletter i det nuværende kontor og i
udvidelse heraf. Betingelsen er, at langt den største del af salget skal
ske ud af huset, men grillbaren bliver også særdeles populær blandt
biografens publikum, særligt til midnatsforestillingerne. Billetsalget
flyttes et godt stykke ind, men forbliver som hidtil med billetkontor i
midten og indgangsdøre på hver side. Der er nu langt mere åbent ind i
biografens vestibule, mens selve foyeren er væsentlig reduceret bagved.
Kiosken lader til helt at forsvinde, men der sælges også is i bistroen
og formentlig dermed også andre søde sager.
Efter nogle års vaklen med nogle rimelige succesfulde
kortfilmsprogrammer som Astrid Henning-Jensens ”Min bedstefar er en
stok” og Laterna Films egen ”Narko – en film om kærlighed” i
spillefilmslængde suppleret med danske folkekomedier, gedigne
spændingsfilm og de efterhånden sjældne spillefilmspremierer, opgiver
Skot-Hansen Triangel i foråret 1972. Herved overtager Klentz atter
direktørstolen for en kort periode sammen med en af biografens tidligere
inspektører, Tage Rasmussen, der i de mellemliggende år havde stået i
spidsen for forskellige filmselskaber, bl.a. Gloria Film og siden Galla
Film, der i 1968 havde givet sig selv og Triangel en stor succes med den
svenske bandefilm ”De kalder os Mods”, en af selskabets første importer.
Tage Rasmussen overtager knap to år senere
Gentofte Kino pr. 1 januar
1974 efter at have importeret en enkelt film i 1973 under et nyt
distributionsselskab, Gardenia Film.
I efteråret 1972 sælger Klentz hele ejendommen til Palladium ved Niels
Jørgen Nielsen med overdragelse pr. 1 oktober. Selskabet overtager nu
her efter bevillingssystemets ophør også Colosseum,
Platan og
Husum Bio. Triangel drives resten af sin levetid med Frederik Sundram som direktør.
Man fortsætter med det hidtidige program, ”Mordskab” med Marguerite Viby
og supplerer nu med en 16.30-forestilling på hverdage, men disse hører
hurtigt op igen.
Mandag den 16. oktober 1972 får Disney-produktionen ”Panik i andedammen”
premiere i efterårsferien i Triangel frem for i Metropol, der ganske
overraskende viser en russisk cirkusfilm i stedet. Fredagen forinden har
man holdt repremiere på ”Snehvide og de syv dværge”, der vises til tre
eftermiddagsforestillinger. Denne fortsætter et par uger, men allerede
om fredagen er andedammen tørret ud midt i efterårsferien og erstattet
af John Hustons ”Brevet til Kreml”. Hvorfor i al verden man dog også
premieresatte en oplagt børnefilm til to aftenforestillinger, må guderne
vide. Palladium må have haft høje tanker om Triangels potentiale. I 1973
opsættes en trekantet baldakin over indgangspartiet med to skiltesider
og lodret bio-skilt i midten.
Det blev til enkelte solopremierer yderligere som kriminaldramaet ”Skyd,
Eddie” med Robert Mitchum, hvor også Palladium nu definitivt sandede, at
biografen ikke længere var god til den slags. Man forsøgte nogle
premierer sammen med Husum og
Palladium eller dem begge, men der var
sjældent de største kasser på Trianglen. Generelt skiftede repertoiret
kurs mod det mere gængse og bredt favnende. Solide spændingsfilm blev
langt mere almindelige i 1970’erne end de kunstneriske strimler, der
praktisk talt forsvandt. Midnatsprogrammerne var også skiftet fra det
sobre – nærmest dobbeltprogrammer udi artfilm – til et helt almindeligt
spændingsrepertoire.
|
|
Triangel
som møbelhus i oktober 2010. Foto: Thomas Hauerslev
En rimelig gang historie-ramasjang med titlen ”Klanernes kamp” havde
gode navne som Michael Caine, Trevor Howard, Donald Pleasence og Jack
Hawkins på plakaten og var biografens sidste markante premiere den 27.
november 1974. Ugen forinden havde man delt premieren på ”Shanghai Joe –
Texas’ jernnæve” med Colosseum. Triangel havde dermed slået op med
artfilmen. Året efter var Rolv Wesenlund i ”Av, min tommeltot” en
pinefuld affære og blev Triangels sidste danmarkspremiere. Den fandt
sted 17. november 1975.
• Gå til galleri
Triangel
Bio som møbelhus, oktober 2010
Biografen lukker stille og roligt søndag den 11. marts 1979 med Richard
Burton i ”Den mand er farlig”. Denne sidste dag var der kun to
aftenforestillinger. Triangel havde ellers særligt mod slut forsøgt at
holde fanen højt med eftermiddagsprogrammer for børnene bestående af
mere sofistikerede børnefilm suppleret med de vanlige Tarzan-programmer
og hvad alle disse herligheder nu bød på. Triangel havde således
københavnerpremiere på Toofa Films ”Professor Balthazar”, som børnene
kendte fra tv. Natten før lukningen havde man for sidste gang kunnet
opleve John Wayne på Trianglen i ”El Dorado” sammen med Clint Eastwood i
”En fremmed uden navn”. Sundram havde allerede i 1977 personligt købt
Husum Bio af Palladium og selskabets sidste biograf, Colosseum, lukker
fire uger efter Triangel. I august åbner Palladium deres
genopførte biograf på Vesterbrogade.
Grill- og isbaren blev liggende efter biografens lukning og var i
funktion frem til 1984. Irma forsøger at overtage biografen, som
supermarkedskæden gjorde med mange andre biograflokaler, men i dette
tilfælde lykkedes missionen ikke. I stedet køber pladestudiet Easy Sound
Recording biografen sidst i 1980, hvorved lokalet blev ændret relativt
minimalt i forhold til så mange andre af de omdannede biografsale. Kun
salens bagerste del i midten og venstre hjørne blev ombygget til
kontrolpult. Da de omdannede lokaler åbnede i 1982, var det som Europas
største rockstudie. De fleste stolerækker blev stående. En pølsemand
lejer sig kortvarigt ind i det yderste af den tidligere bistro i 1985
før også denne del blev til lydstudie i 1987. Her blev facaden helt
lukket af og indgangspartiet blev nu benyttet som lagerrum, men nogle år
senere blev der atter åbnet op ud til gaden. I enkelte tilfælde blev
salen herefter brugt som koncertsal, bl.a. til et par DR-optagelser,
ligesom de afsluttende runder i ’DM i rock’ (senere ’LiveContest DK’)
blev afviklet i studiet i 1995 med plads til 435 tilskuere. I 1997
rykkede musikken ud igen og i 1999 rykker VideoNetto ind efter nogle
måneder som tøjbutik.
|
|
Triangel
som Bahne butik, november 2021. Foto: Anders Petersen
I marts 2001 spiller Mammutteatret forestillingen ”Guddommeliggørelsen
af den laveste fællesnævner” med Nicolas Bro i den gamle sal, hvor
VideoNetto nu som DVD City har beholdt en betragtelig scene foran det
oprindelige proscenium. Der er givet tilladelse til 147 tilskuere. I
august 2001 er der erotikmesse med frække stripshows hver halve time og
masser af film og ’legetøj’. Sidst i oktober spiller Mammutteatret atter
en ny forestilling, hvor de annoncerer som ’Triangel Teatret’. Videoland
ejer nu bygningen, men forretningen i foyeren er ophørt, så der er
direkte adgang til salen gennem forretningslokalet. Det er en
teateropsætning af Aki Kaurismäkis ”I Hired a Contract Killer”, der
havde haft biografpremiere i Grand i august samme år. Atter en ny
forestilling med titlen ”Episode” finder sted i marts 2002 med
tilladelse til 122 tilskuere. I februar 2003 er der thaiboxing, dansere
og dj ’i den gamle biograf’, som man skriver i pressemeddelelsen i
forbindelse med udgivelsen af et nyt magasin.
Biografens markante neonbogstaver blev stående i mange år, før facaden
blev renoveret. Man kan derfor ikke længere glæde sig som på
Godthåbsvej, hvor Roxy fortsat lyser lodret fra facaden, selvom denne
biograf lukkede endnu tidligere end Triangel, nemlig i 1976. Både
omkring år 2000-01 og nogle år senere sonderede filmbranchefolk terrænet
for at genåbne Triangel Teatret som biograf, men det blev hver gang ved
de indledende undersøgelser.
Lokalerne husede frem til sommeren 2021 ’Normann Copenhagen’, en
forretning med designermøbler, som havde ligget på adressen siden 2005.
Salens marmorsøjler er forskønnet, men rummet består ellers uforandret
blot uden stolene. Foyergulvet er bagtil hævet et stykke ind over salen.
Ved åbningen i 2005 var der ganske smukt i de nye lokaler med en åbning
midt i rummet ned til en kælderetage, der lige fra tiden som
videoforretning havde indeholdt forretningsareal. Dette blev siden
lukket af for offentligheden og den lange foyerpassage forekom til sidst
meget slidt, som om nye vægge er sat udenpå de gamle i flere lag. På
samme måde virkede salen til slut tom og livløs med meget få
udstillingsvarer. Der er nok ingen udsigt til fornyet biografaktivitet
på Østerbrogade 70, men på den anden side… man kan aldrig vide!
|
|
|
|
• Gå til
Biografer på biografmuseet.dk |
Biografer Oversigt
• Gå til København |
Omegn | Nordsjælland |
Vest, Midt & Syd
• Gå til Bornholm |
Møn, Bogø, Lolland & Falster
• Gå til
Fyn, Langeland, Thurø, Tåsinge &
Ærø
• Gå til
Sydjylland |
Midt-Vest | Øst |
Nord
• Gå til mere om
Triangel Bio
• Gå til galleri
Triangel Bio som møbelhus, oktober 2010 |
|
|
|
• Gå til
Triangel |
|
Gå:
tilbage
- op
Opdateret
mandag, 01 januar 2024 18:13:12 |
|
|