| |
Røde
Mølle / Ryesgades Kino / Ry-Kino, København |
Tilbage til
forsiden
|
Skrevet af:
JG, biografmuseet.dk |
Dato:
01.10.2021 |
Ryesgade,
med Røde Mølle den 27. september 2021. Indgangen lå bag de to containere
ved kantstenen. Ved tagkanten sad det store skilt. Foto: Thomas
Hauerslev
RØDE MØLLE / RYESGADES KINO / RY-KINO
Ryesgade 51-55
Åbnet 27. november 1926
Lukket 27. januar 1959
Røde Mølle åbner på Ryesgade lørdag den 27. november 1926. Biografens
navn eksisterede også i Sverige, der havde ’Röda Kvarn’-biografer i
næsten alle større byer og Paris havde (og har stadig) sin ’Moulin
Rouge’-varieté. I Stockholm fandt den første visning sted, hvor der
mange, mange år forinden havde ligget en rød mølle. Herefter flyttede
biografen lidt rundt, før man fandt sin endelige placering på
Biblioteksgatan i december 1915 med plads til 863 gæster. Det blev en af
Sveriges fineste biografer, som eksisterede frem til 2006, hvor den på
dette tidspunkt var Stockholms næstældste. Svensk Filmindustri (SF),
havde ejet biografen lige siden stiftelsen i 1919. Da Röda Kvarn lukkede
på Biblioteksgatan, blev lokalerne omdannet til butiksgalleriet Urban
Outfitters og i 2018 til et mekka af caféer og restauranter. Salen er
smukt bevaret i sin oprindelige form med det overdådigt udsmykkede,
hvælvede loft, balkon og sideloger, huller ind til operatørrummet osv.
Der hænger kæmpelysekroner ned fra loftet, som nu ikke sad der ved
biografens lukning, men hvor er det dog smukt. Hele renoveringen blev
gjort med den bagtanke, at rummet en skønne dag igen kunne benyttes til
biograf eller anden underholdning. Man kunne nok have ønsket sig mange
danske biograflokaler bevaret med samme elegance. Der findes adskillige
gamle biografhuse rundt om i Sverige, også så nær som i
Malmö og
Helsingborg, hvor man kan gå på opdagelse og finde indvendige spor af
fordums biografpaladser. I Danmark er det kun udvendigt, man kan mindes
biografer som Nørreport,
Platan,
Roxy og
Toftegård. Kun i det gamle
Triangel fornemmer man fortsat biografrummet i sin helhed, men der er nu
ganske trøstesløst i dag. Heldigvis eksisterer en række Röda
Kvarn-biografer fortsat rundt om i Sverige med daglige
filmforestillinger. Man skal ikke længere end til Karlsgatan 7 i
Helsingborg for at besøge en af slagsen.
• Gå til stoleplan
Ry
Kino
Nu skal man jo ikke her fortabe sig i svensk biografhistorie og ser vi
ikke længere end til Amager, var det såmænd også tanken, at
Aladdin i
1923 skulle have heddet Røde Mølle, men nu var historien fra Sverige jo
så forfærdelig spændende. Skal vi endelig til at koncentrere os om
Ryesgade, gjorde den københavnske ’Røde Mølle’ bestemt også opmærksom på
sig selv de første år. Biografen var nu ganske vist placeret på en
mindre parallelgade til Blegdamsvej mellem Østerbrogade og Tagensvej. I
dag er den bogstaveligt talt hugget over ved Tagensvej, idet der ved
nedrivningen af en række boliger blev skabt et grønt areal, der
oprindelig kun skulle være midlertidigt, da man i byplanlægningen havde
forestillet sig en motorvej helt ind til søerne. Ryesgade er derfor en
meget stille gade. I 1986 var der BZ-oprør, men 60 år forinden var
Ryesgade en mindre handelsgade, der blev betragtet som lang og
halvkedelig. Det var derfor kærkomment med nyt liv og med det
udgangspunkt ikke den mest tossede placering for en biograf, selvom
Triangel Teatret netop var åbnet tæt ved en måned forinden.
|
Læs
mere her:
Biografer på biografmuseet.dk
Biografer Oversigt
Danmarks 70mm og Storformat Biografer
Stoleplaner - Galle &
Jessen's Oversigt over Københavnske biografer i 1950erne
Biografpremierer
1911 - 2020
Film- og Kinoteknik
7OMM Film og De Store Formater
Todd-AO, - det
sensationelle filmsystem
Mine damer og herrer,
"Dette er Cinerama"!
"Windjammer" i
Cinemiracle
CinemaScope |
VistaVision
Super Technirama 70 |
Panacolor
Dimension 150 |
Sensurround
High-Impact
biografdesign
|
Røde
Mølle i 1926
Hvad gjorde man så på Ryesgade for at lokke publikum til? Man byggede
naturligvis en mølle oppe på taget ligesom i Paris, der ved aftentide
lyste med kraftigt, rødt lys. Det var ikke en kopi i naturlig størrelse,
men man annoncerer med, at møllen som pejlemærke kan ses helt fra
søerne. Det var smart! Kapelmester Carl Johan Meinung og skuespiller
Julie Rosenberg er bevillingshavere. Meinung havde tidligere haft
bevilling til sommerbiografen i
Tivoli. Allerede før åbningen af Røde
Mølle i november var Meinung imidlertid blevet ramt af en hjerneblødning
og dør kort efter i januar 1927, hvorved bevillingen overgår til
hans enke.
Røde Mølle har et ganske bastant indgangsparti og det skyldes, at
biografen er indrettet i en rød murstensbygning, der de foregående ti år
havde tilhørt maskinfabrikken Nielsen & Winther. Huset var opført i 1916
af arkitekt Axel Berg. Der er tre partier med indgangsdøre og
udstillingsbilleder imellem. På muren til venstre er der stribevis af
plakattavler med funklende glødelamper og en miniaturemodel af en rød
mølle, der drejer rundt. Det tog sig slet ikke småt ud på Ryesgade.
|
|
Salen
har to udgange mod gården til højre med passage bagom gennem porten for
enden af biografsalen og to direkte ud til gaden og er ganske lang og
relativt smal med balkon og bjælkeloft. Der er dog plads til hele 572
gæster på smalle træstole fordelt på 32 rækker på gulvet og 14 på
balkonen. Der
er ekstra bænke i siderne således, man kan nå op over 600 ved fuldt hus.
Bænkene blev siden skiftet ud med rigtige stole, men vendte som bænkene
den forkerte vej, så man skulle dreje hovedet af led. Disse blev til
sidst fjernet, mens den første række også blev annulleret, hvorved
antallet af siddepladser faldt til 561. Kapelmester Knud Lemke dirigerer
seksmands orkestret, der skulle være aldeles fortræffeligt. Salen er
naturligvis malet rød med blomsterornamentering. Der er i øvrigt den
finesse, at salen ikke har noget lærred. Udover Røde Mølle var det kun
Apollo på Langelandsvej, der ikke havde ulejliget sig med denne ellers
ganske væsentlige detalje. I stedet have man opsat en særlig stenmur,
som man mente, gav en bedre lysgengivelse. Tobaksrygning er tilladt og
efter sigende blev der pulset løs, så lokalet var tykt af røg. Foyeren
har is- og chokoladekiosk og er af en pæn størrelse med endnu flere
plakatskabe. Efter billetsalget umiddelbart indenfor indgangen, strækker
salen sig bagtil parallelt med gademuren.
Åbningsfilmen hedder ”Stormnatten” og har Lionel Barrymore på
rollelisten. Den betragtes som flot og lidt barsk. Der er ugerevy samt
forskellige forfilm, der bl.a. følger filmskuespillernes hverdag i
Hollywood. Den vises i seks dage og er en danmarkspremiere og
efterfølges af ”Professor Ekko” med Lon Chaney, der også er en drabelig
spændingshistorie. I december pyntes op med to store juletræer med
elektrisk lys på hver side af prosceniet. Der går et års tid, før
biografen får sin næste premierefilm, som er en tysk titel med Lya De
Putti kaldet ”Guldets forbandelse”. Denne har premiere den 17. oktober
1927 og der er forfilm med ”Chaplin som vagabond”. Resten af dette år
viser Røde Mølle hele syv premierefilm! Premiererne fortsætter ind i
1928, hvor biografen leverer så tilfredsstillende tal, at indtil flere
forskellige distributører lægger billet ind. Primært dog kun når der
ikke er plads i centrumbiograferne. Nogle af filmene kommer fra ganske
små distributører og disse kommer efterhånden til at fylde lovlig meget,
efterhånden som biografen omkring 1930 begynder at komme i økonomiske
problemer.
Allerede et par år i forvejen prøver man at trække mere end blot
lokalbefolkningen til huse ved at holde to-års fødselsdagsfest ’i det
store smukke biografteater’ i anledningen af premieren på ”Damen med
masken” med den kønne Arlette Marchal. ’Hun vil henrive enhver til
begejstring’, lokker man. Hele to orkestre spiller til denne film og der
er desuden solosang, som man ofte benyttede i året inden tonefilmens
gennembrud. Man viser samtidig ekstraforestillinger om eftermiddagen med
børnevenlige westerns. De store personaleomkostninger betyder
naturligvis, at man må have fuldt hus næsten hver gang, for at det løber
rundt.
|
|
Den 28. februar 1930 er der premiere på den svenske ”Hattemagerens bal”
instrueret af Edvard Persson. Filmen kom fra det lille Valkyrie Film,
der var flittig leverandør til Røde Mølle af sine relativt få titler.
Denne blev selskabets sidste. Filmen spillede ganske vist i to uger,
hvilket var ’mølle-rekord’, men biografen betalte ikke filmlejen. I
hvert fald ikke rettidigt. Ikke desto mindre får man endnu en særdeles
attraktiv film sidst i marts, da man her kan give den engelskproducerede
”Susi er vanvittig” med Anny Ondra fra det amerikanske First National
danmarkspremiere. Dette selskab skulle nu nok blive betalt og med den
populære skuespiller i hovedrollen, kunne den trække rigtig godt i ti
dage. Premieren finder i øvrigt sted samme dag som Østerbros kun femte
biograf gennem tiderne kan slå dørene op, nemlig
Capitol på Lyngbyvej
nær Hans Knudsens Plads. Røde Mølle ender med at lukke på et tidspunkt
midt i 1931, hvor man forsøgsvis nu spiller teaterforestillinger i
stedet, men de bliver ikke nogen succes i Ryesgade. Direktionen havde
ikke haft råd til installationen af tonefilmsudstyr.
Tirsdag den 8. december 1931 genåbner biografen som ’Ryesgades Kino’.
Man har nogle velgørenhedsforestillinger midt på måneden og varmer
langsomt op til den egentlige indvielse 2. juledag med ”Sølvstimen”, der
måneden forinden har haft premiere i
World Cinema. Der er højst
sandsynligt nu blevet opsat et lærred og orkestret er ikke længere, i
stedet er der investeret i tonefilmsudstyr fra Zeiss-Ikon. De røde
møller er fjernet udenfor, der er i stedet opsat et lysende Kino-skilt
lodret på husets mur. De gamle lamper omkring plakattavlerne bliver
siddende mange år endnu. Man har opgivet at tiltrække det brede publikum
langvejs. Biografen er herefter lagt an til at fungere som
reprisebiograf for lokalpublikummet. Alene det nye navn antyder det. I
juni 1933 bliver biografens navn forkortet til Ry-Kino.
|
|
Den
daglige drift varetages på dette tidspunkt af C.C. Christensen, der
tidligere har været direktør for
Victoria Teatret og en periode tilknyttet
Metropolteatret, men ny
direktør og bevillingshaver bliver nu Knud Scavenius. Han er en kendt
grosserer, men væsentligere var han fætter til udenrigs- og senere
statsminister Erik Scavenius, hvilket nok kan have hjulpet ham gevaldigt
til at opnå biografbevilling. Nok havde han gennem sin involvering i
filmimport fået en del udenlandske film til landet, men det var typisk
ikke den slags initiativer, der blev belønnet med en biografbevilling.
Op mod krigen gør han sig de ihærdigste anstrengelser for at få en
generel importaftale i stand med de store tyske filmselskaber og derved
tage konkurrencen op med de store danske filmselskaber, der på dette
tidspunkt hjemtager de fleste tyske film til Danmark, nemlig primært
Nordisk og Palladium. Det hele ender ganske anderledes, da de tyske
filmselskaber UFA og Tobis selv ender med at forestå langt den største
del af den tyske filmdistribution i Danmark under krigen. Alt dette får
nu ikke den store betydning for Ry-Kino.
Alligevel er det i lyset af Knud Scavenius gevaldige interesse i tysk
film interessant, at amerikanerne også har en danmarkspremiere klar til
Ry-Kino i maj 1945. Eller måske netop på grund af hans slægtsskab med
statsminister Scavenius, hvor det selv i dag fortsat diskuteres, hvor
dennes sympati i virkeligheden lå. I alle tilfælde viser Ry-Kino
”Musikkens trylleri” med Allan Jones. Samme film vises også i
Windsor og
det er den mindst succesfulde af den enorme bunke amerikanske titler,
der får premiere den 14. maj. Kun seks dage holder den sig på plakaten.
Elleve år senere kan biografen notere sig endnu en danmarkspremiere. Det
er denne gang den østrigske ”Wienerhjerter” fra 1947 med Hans Moser, der
gennem Atlas Film får en temmelig forsinket danmarkspremiere den 9.
januar 1956. Publikum kendte da ikke længere til premierefilm på
Ryesgade og dagen efter blev filmen pillet af igen.
I februar 1949 oplevede Ry-Kino, som så mange andre forud, en større
brand i operatørrummet. Brandvæsenet mødte talstærkt op, men ilden havde
ikke bredt sig til resten af biografen og få dage senere kunne der atter
vises film. Man var altid imponerende hurtige til at få opsat nyt udstyr
og genoptaget driften uanset, hvor slemt det måtte have set ud. I 1957
overtager Heriette Olivia Scavenius bevillingen efter sin mands død og
fortsætter den nedslidte biograf en rum tid endnu, men tirsdag den 27.
januar 1959 vises ”Far til fire og ulveungerne” som biografens sidste
program. Dagen derpå annonceres med ’lukket pga. reparation’, men man
åbner ikke igen. I stedet deponerer ’Henny’ Scavenius sin bevilling hos
Justitsministeriet. Ingen viser den fjerneste interessere i at overtage
Ry-Kino og allerede kort efter lukningen føres lokalerne stort tilbage
til tiden før biograf med etageadskillelse, men står længe uudnyttet
hen. Facadens plakatskabe fjernes også og efterlader en tom gavl, der
næsten ligner den oprindelige, dengang huset var maskinfabrik.
Først i 1969 omdannes resterne af biografen til ’Klub 27’ for udsatte
unge. Man var flyttet fra en anden adresse, deraf navnet. Klubben
lukkede igen efter kort tid på grund af hashsalg. Mange år senere
rykkede Udlændingestyrelsens Borgerservice ind i lokalerne. Det er
fortsat det samme, røde murstenshus, men stuen er for længst åbnet op
med vinduer og murstenene dækket med hvidt puds. I dag har
Rigshospitalet kontorer i bygningen, der fortsat minder om en gammel
fabrik. Huset er faktisk ikke særlig kønt.
|
|
|
|
• Gå til
Biografer på biografmuseet.dk |
Biografer Oversigt
• Gå til København |
Omegn | Nordsjælland |
Vest, Midt & Syd
• Gå til Bornholm |
Møn, Bogø, Lolland & Falster
• Gå til
Fyn, Langeland, Thurø, Tåsinge & Ærø
• Gå til
Sydjylland |
Midt-Vest | Øst |
Nord
• Gå til mere om
|
|
|
|
• Gå til
Røde Mølle / Ryesgades Kino / Ry-Kino |
|
Gå:
tilbage
- op
Opdateret
onsdag, 08 januar 2025 11:31:01 |
|
|