biografmuseet.dk
Forord | Kontakt
Din historie | Søg

BIOGRAFER
Oversigt | Pioner
København | Omegn
Nordsjælland
Vest, Midt & Syd
Bornholm
Møn & Bogø
Lolland & Falster
Fyn, Thurø, Tåsinge
Langeland & Ærø
Sydjylland | Øst
Midt-Vest | Nord

ROADSHOW
3 Falke Bio
Europa Bio
Kinopalæet
Grand Teatret
Imperial Bio
Lido | Folketeatret

7OMM FORMATET
Historie | Biografer
Film | Maskiner

FILM & SYSTEMER:
Todd-AO | Blow-Up
Ultra Panavision 70
Super Panavision 70
Super Technirama
Sovscope 70
Dimension 150
Cinerama
Omnimax
Showscan
Cinema 180
Sensurround
"Windjammer"
CinemaScope

NYHEDER

2024 | 2023 | 2022
2021 | 2020 | 2019
2018 | 2017 | 2016
2015 | 2014 | 2013
2012 | 2011 | 2010
2009 | 2008 | Arkiv

BIBLIOTEK
Premierer 1911-2020
Film- og Kinoteknik
Teknikkalender
Interview | Farvel
Filmfestival
Det Store Udland
Olsen Banden
Store Lærreder
 

Biografmuseet's Mission
Fra Bornholm til Skagen, Todd-AO er sagen: Læs om 70mm og Cinerama med de store knivskarpe billeder og fantastiske magnetlyd
• Artikler, nyheder og billeder fra den danske biografhistorie
• Alle læsere er inviteret til at skrive deres historie om oplevelser i de danske biografer

Indhold | Opdateret
Ris & Ros | Ansvar
 

Åbnet 1. januar 2005

Copyright © 1985 - 2070 "biografmuseet.dk". Alle rettigheder forbeholdes.
 

Besøg in70mm.com om 70mm film, Cinerama og alle de store filmformater

in70mm.com
 

Mini-Biografen, København

Tilbage til forsiden
Skrevet af: JG, biografmuseet.dk Dato: 01.10.2021
Mini-Biografen
Korfuvej 17

Åbnet 05.07.1965
Lukket 31.05.1966

I 1965 åbner Erik Thorsnæs en kælderbiograf under sin villa på Korfuvej med blot 25 pladser udstyret med filmmaskiner fra den nedlagte Scala-Bio på Vesterbrogade. Man kan vise både 8mm, 16mm og 35mm-film i CinemaScope og lover dagligstuekomfort som ingen andre steder med lænestole, blomstervaser, hyggepejs og anden udsmykning samt servering af gratis kaffe og sodavand og garderobe ved indgangen. Thorsnæs var stærkt teater- og filminteresseret og havde fem år forinden startet produktionsselskabet Septor Film, hvor han selv instruerede selskabets første og eneste spillefilm ”Over gaden – Neden vandet”, som fik premiere i Platan. Han havde uddannet sig til fotograf og fungerede også som filmoperatør. Tanken med Septor Film var at det skulle skabe en seriøs, dansk pendant til ’den franske nybølge’, men filmen fejlede totalt og blev taget af efter seks spilledage. Thorsnæs arbejder nu sideløbende på filmdistributørernes fælles distributionslager, der senere kendes som ’Filmlageret’.

Thorsnæs på bedre held med sit nye biografkoncept. Han tager hul på eventyret allerede inden han har fået sin biografbevilling ved den 2. april 1965 at vise dokumentarfilm, der bl.a. er for haveinteresserede med grønne fingre og regner med, at myndighederne også ser gennem deres fingre med de uortodokse visninger, hvad de også gør.

Første ordinære filmvisninger finder først sted mandag den 5. juli med Juean-Luc Godards ”En gift kvinde” kl. 18.30 og 21. Filmen har forinden spillet i Grand. Der er telefonbestilling fra kl. 10 og man annoncerer helt seriøst som rigtig biograf. Udvalgte dage er der ekstra formiddagsforestilling kl. 10.30 ’for husmødre’. Siden suppleres første aftenforestilling med ”Ingen skal skrive min gravskrift” med Burt Ives. Den 19. juli skiftes programmet ud med den indiske ”Apur Sansar”, der vises kl. 19 og 21 samt to eftermiddagsforestillinger om søndagen. Siden følger den danske film ”To”, den svenske ”Hun dansede en sommernat” og de russiske ”Damen med hunden” og ”De flammende år”. Der annonceres med en russisk operettefilmsversion af ”Othello” som kommende danmarkspremiere, men den kan ikke identificeres. Man forsøger sig også med ”Søren Spætte”-film til børnene til prisen af en ispind.

Mini-biografen ligger udenfor alfarvej nær Kastrup og der er ikke mange, der møder op i ’privaten’ hos hr. Thorsnæs og frue. Måske føles det alligevel også lidt for intimt? Biografen lukker efter to måneder, hvor man har tabt i omegnen af 50.000 kr. og der skal stadig afregnes filmleje. Thorsnæs opgiver ikke af den grund, men sparer yderligere sammen, så der kan blive råd til at genåbne. Lokalerne kan desuden benyttes som lydstudie, så man forventer også nogle indtægter den vej rundt. I januar 1966 er biografen atter i drift med den gamle danske ”Tango” med Else Skouboe, der holder sig på plakaten i to måneder og denne er der faktisk udsolgt til adskillige aftener.

Ikke nok med at man genåbner, indretter Thorsnæs med hjælp fra en fond i villaens baghus en replika af verdens første filmsaloner med stumfilmsapparatur fremført med håndkraft og indrettet med klunkemøbler og mindeportrætter af filmens pionerer etc. Desværre stod fremviseren dengang også frit fremme i salen og det er nu strengt forbudt på grund af brandfaren, hvilket nok har givet Thorsnæs nogle problemer, selvom historien ikke melder noget om det. Der kunne være mellem 12 og 15 tilskuere i det nye lokale, der får navnet ’Mindebiografen’ eller alternativt ’Den Gamle Biograf’ og skal bruges som foyer-supplement til den almindelige biografdrift i kælderen.

Stumfilmsbiografen slår dørene op søndag den 17. april 1966 med filmstart hver halve time mellem kl. 14 og kl. 20. Programmet består af sammenklippede danske film, der vises samlet under titlen ”Forårsglæder”. Der er åbent hus med gratis adgang.

Først i marts skiftes ”Tango” ud med ”Hotel Paradis” i Mini-Biografen og efter denne vises ”Kirke og orgel”. Man holder sig nu udelukkende til de danske film. Midt i maj sættes ”Præsten i Vejlby” fra 1931 på plakaten og som allersidste program den 30. maj vises sandelig en københavnerpremiere på den østrigsk-tyske ungdomskomedie ”Pop og kærlighed i Tyrol” i dobbeltprogram med ”Faldskærmsheltene fra Arnhem”. Nu var det pludselig de helt unge, man forsøgte at få i tale, men til ingen verdens nytte. Det må også have været noget af en udfordring med to biograflokaler at holde styr på. Publikum måtte man til slut spejde meget langt efter. Den 31. maj er biografen lukket.

Måneden efter vil Thorsnæs ære Ib Schønberg og nu omdanne den til ’Ib Schønberg Bio’ og vise en række af hans gamle film i kældersalen, mens ’Den Gamle Biograf’ skal indeholde et Schønberg-galleri. I dagtimerne skal unge filmfolk kunne bruge kældersalen som prøvebiograf eller klipperum og Thorsnæs har dermed sine oprindelige intentioner med Septor Film i baghovedet, men ingen af delene bliver vist rigtig til noget. Begge lokaler lukker definitivt henover sommeren 1966 uden, det har været mulig at hitte nogen eksakte datoer. Erik Thorsnæs flytter siden til Hinnerup i Jylland og indretter også minibiograf her i det gamle Hinnerup Biograf-Theater formentlig under ganske private former.

Thorsnæs’ oprindelige biografkoncept bliver delvist kopieret nogle år senere af Posthus Teatret, der hygger om sit publikum på lidt samme familiære facon og får her i centrum af København langt større held med foretagendet.
 
Læs mere her:

Biografer på biografmuseet.dk

Biografer Oversigt

Danmarks 70mm og Storformat Biografer

Stoleplaner - Galle & Jessen's Oversigt over Københavnske biografer i 1950erne

Biografpremierer 1911 - 2020

Film- og Kinoteknik

7OMM Film og De Store Formater

Todd-AO, - det sensationelle filmsystem

Mine damer og herrer, "Dette er Cinerama"!

"Windjammer" i Cinemiracle

CinemaScope | VistaVision

Super Technirama 70 | Panacolor
Dimension 150
| Sensurround

High-Impact biografdesign
 
   

• Gå til Biografer på biografmuseet.dk | Biografer Oversigt
• Gå til København | Omegn | Nordsjælland | Vest, Midt & Syd
• Gå til Bornholm | Møn, Bogø, Lolland & Falster
• Gå til Fyn, Langeland, Thurø, Tåsinge & Ærø
• Gå til Sydjylland | Midt-Vest | Øst | Nord
• Gå til mere om
 
 
   
   

• Gå til
Mini-Biografen
 
Gå: tilbage - op
Opdateret mandag, 01 januar 2024 18:13:02