| |
Det
Lille Teater / Scala-Bio, København |
Tilbage til
forsiden
|
Skrevet af:
JG, biografmuseet.dk |
Dato:
01.10.2021 |
DET LILLE TEATER / SCALA-BIO
Vesterbros Passage / Vesterbrogade 2E
Åbnet 22. november 1922
Lukket 22. marts 1964
I 1846-47 havde den litterære, borgerlige ’Kongens Klub’ med
værtshusbevilling og forkærlighed for punch bygget et sommerlokale til
medlemmerne i en markant, lidt tilbagetrukket bygning i to etager på
Vesterbros Passage lige over for
Tivoli. I 1872 blev klubben opløst og
stedet solgt til værtshusholderen Rasmus Petersen, kaldet ’Kaffe-Pedersen’,
der her indrettede ’Café Boulevard’ med eksklusivt menukort. Blot tre år
senere blev det bygget om til et finere musiketablissement, der fik
navnet ’Concert du Boulevard’. I 1880 blev stedet købt af snedkermester
Hans Hansen, kaldet ’Hellig-Hansen’ på grund af sin præstelignende
fremtoning, som ville skabe en større restaurant med levende
underholdning. Det blev i 1882 til ’Etablissement National’ med nye
tilbygninger udenom det gamle hus, der allerede få måneder efter blev
revet ned og erstattet af en helt ny, højloftet koncertsal. Hansen
sælger straks videre til brygger Carl Jacobsen og bygger i stedet Dagmar
Teatret i Jernbanegade i 1883, hvor han må betale 200.000 kroner i
erstatning til National, idet han havde forpligtet sig til ikke at
anlægge noget konkurrerende etablissement. I 1884 er den gal igen, da
han involverer sig i opførelsen af
Cirkusbygningen og går konkurs med
nye sagsanlæg på halsen og en udgiftspukkel i kølvandet på alle
projekterne. Ved udgangen af 1897 sælges National atter videre og slår
den 1. januar 1898 nu dørene op som ’La Scala’, men navnene bruges lidt
i flæng.
I oktober 1912 overtages Scala af den fremadstormende Frede Skaarup, der
på ingen tid bliver en magtfaktor i det københavnske forlystelsesliv.
Efter en beskeden købmandsforretning i Ringkøbing var han gennem
Fotorama-selskabet i Aarhus kommet ind i filmbranchen og havde bredt
interesseren videre ud til teater- og underholdningsindustrien. Han
købte sig ind her og der og havde store planer med Scala som teater og
biograf med plads til 950 gæster. I sommeren 1913 bygges lokalet om med
en ny lilla fremtoning og bliver ganske kort benævnt ’Det Lilla Teater’,
men man beholder nu ’Scala’ og ’Scala Teater’ som det officielle navn.
Biografdrift kunne der ikke blive tale om, men Skaarup får i stedet en
fod indenfor i ’Parisienne’ længere nede ad Vesterbrogade, hvor
’Vesterbros Teater’ et halvt år senere åbner som permanent biograf.
Under Skaarups ledelse blev Scala betragtet som byens festligste og
flotteste revyteater, hvor Liva Weel var et af de store trækplastre.
Skaarup brugte en formue på at ombygge teatret fuldstændigt i 1917, men
måtte opgive driften i 1927. Efter lukning i 1930 blev Scala atter
bygget om i 1931, hvor det officielt genåbnede som ’National Scala’.
|
æs
mere her:
Biografer på biografmuseet.dk
Biografer Oversigt
Danmarks 70mm og Storformat Biografer
Stoleplaner - Galle &
Jessen's Oversigt over Københavnske biografer i 1950erne
Biografpremierer
1911 - 2020
Film- og Kinoteknik
7OMM Film og De Store Formater
Todd-AO, - det
sensationelle filmsystem
Mine damer og herrer,
"Dette er Cinerama"!
"Windjammer" i
Cinemiracle
CinemaScope |
VistaVision
Super Technirama 70 |
Panacolor
Dimension 150 |
Sensurround
High-Impact
biografdesign
|
Det
Lille Teater i 1922
I tilknytning til Scala havde Skaarup allerede i 1919 indrettet en
teaterscene i sidehuset, som han også ejede. Det fik navnet
’Edderkoppen’ efter bevillingshaverens tidligere teater. Forud lå der en
natcafé, hvor Skaarup ikke brød sig om konkurrencen og derfor købte
indehaveren ud for et beløb så stort, at han ganske enkelt ikke kunne
takke nej, nemlig 100.000 kroner. Ovenpå strækker Jernbanehotellet sig
over mod indgangen fra Jernbanegade. Der er desuden almindelig
forretning i husets venstre side. Edderkoppen var en ’kunstnerkabaret’,
som måtte lukke igen kort efter, da bevillingshaveren fratrådte. Ordet
’kabaret’ var nu kun et moderigtigt udtryk for moderne teater. Herefter
kom der i 1920 ’intimt teater’ under ledelse af Holger Hofman, hvor
stedets navn skifter til ’Det Lille Teater’. Det var vel så tæt på ’Det
Lilla Teater’, man nu kunne komme. Skaarup havde naturligvis lige fra
begyndelsen tænkt sig at indrette biograf i det nye lokale, men kunne
heller ikke denne gang få bevilling til formålet. I februar 1922
forsøger Skaarup atter at få omdannet stedet til biograf. Det kniber
fortsat med at få overbevist bevillingsrådet og Justitsministeriet, men
på den anden side er man klar over, der mangler biografer i forhold til
publikumsinteressen, mens de ’levende’ teatre som Det Lille Teater
kæmper hårdt for at få fyldt pladserne. Skaarup oplever med samme
problemer med Casino i Adelgade, som han agter at trække sig fra. Dagmar
Teatret, som han også ejede, beholder han en rum tid endnu og med Scala
Teatret og Det Lille Teater er der rigeligt at se til for den gode
Skaarup. Og så er der alt det andet…
Til slut går alle og tror, at folketingsmedlem E. Marott og
dokumentaristen Gunnar Sommerfeldt kan blive de heldige, der går hen og
får biografbevilling til stedet, men de ender med at flytte ind i
Central Teatret, der åbner i februar 1923. Det bliver Hjalmar Davidsen
fra Kosmorama, som havde ønsket sig en større og bedre adresse for sine
film, der belønnes for sin gode indsats med bevillingen til Det Lille
Teater, men kun midlertidigt indtil
Alexandra Teatret i Nygade står
færdig i 1924.
I Det Lille Teater ændrer salen stort set ikke karakter i forhold til
tidligere, da man er forhåndsparat med operatørrum og alle de praktiske
installationer. Kun fremvisningsapparat og lærred skulle sættes op.
Selve salen er ligesom Kinografen på Strøget meget lang og meget smal.
Der er desuden balkon og sideloge og i alt plads til 594 gæster, 449 på
gulvet og 145 på balkonen. Man finder det meget elegant og hyggeligt, selvom de mest
rummelige forhold befinder sig i foyeren, der er udstyret med
cocktailbar og pyntet med krukker, der efter sigende indeholdt giftige
blomster!
• Gå til stoleplan
Scala Bio
|
|
Biografen åbner onsdag den 22. november 1922. Davidsen havde fået
bevillingen to uger tidligere, så det var gået stærkt. Åbningsfilmen har
titlen ”Frie fugle”, en meget teatralsk film af Emanuel Gregers med
Bodil Ipsen og Aage Fønss produceret af Nordisk Film. Programmet rummede
herudover et lystigere kortfilmsprogram, der rundes af med en farce med
en ny, amerikansk komiker ved navn Harold Lloyd i hovedrollen. Han havde
nu allerede lavet film i årevis, men det var første gang, man så ham i
Danmark og folk var vildt begejstret. Biografens orkester høstede også
stort bifald og hele programmet spiller til den 4. december, hvor der
skiftes til Mary Pickford i ”Slægtens yngste” baseret på ”Little Lord
Fauntleroy”. Biografen er premierebiograf og får en række succesfulde
titler på plakaten den kommende tid. De fleste film er amerikanske og
danske, men der vises også franske og tyske, så man når vidt omkring i
forhold til det samlede filmudbud. Filmene vises som regel mellem fem og
fjorten dage.
Sidst i september 1923 er Harold Lloyd på lærredet igen og denne gang
har han fået en hel spillefilm at boltre sig i. ”Bedstemors egen dreng”
gør stormende lykke blandt publikum og vises i to uger. Det bliver ikke
det sidste, man ser til Lloyd her på Vesterbros Passage. En anden
amerikansk skuespiller bliver også vældig populær og det udpræget blandt
det kvindelige publikum. Hans navn er Rudolph Valentino og kan holde sig
på plakaten noget længere end fjorten dage med ”Den unge Rajah” en måned
efter. Det er ikke usædvanligt, at dørmanden foran Det Lille Teater må
holde styr på køen af publikummer, der venter på at komme ind og få
plads. Filmene spiller typisk hver halvanden time fra kl. 14 og der er
tit udsolgt lige fra første forestilling. I januar 1924 er det Lloyd,
der slår nye rekorder, da ”På vej til den syvende himmel” vises i 4½
uge. Filmen er da også fuldstændig forrygende og de halsbrækkende
stunts, hvor Lloyd hænger udover vinduerne på en skyskraber – kun halvt
om halvt med brug af stuntman – er skrækindjagende og hylende grinagtige
på samme tid. Det er ’den med uret’, som er inspiration til Bahs’ og
Ballings påhit med Egon Olsen bundet til Rådhustårnets ur i
”Olsen-banden går i krig”, da Lloyds figur også på et tidpunkt hænger i
en viser langt over gadeplan. Godt nok snød man naturligvis både i
Hollywood og København, da der i virkeligheden ikke var nær så langt til
jorden, som det så ud, men i Lloyds tilfælde lå der en særdeles tyk
madras nedenunder. Stribevis af Lloyd-succeser følger efter denne.
Buster Keaton banker også på for at komme indenfor og Chaplins ”Cirkus”
slår alle hidtidige rekorder, da den får premiere den 22. februar 1928
og vises i syv uger. Det Lille Teater viser stort set kun lystige film,
folk vil more sig i denne biograf.
Efter Hjalmar Davidsen havde redaktør V. Figgé fået bevillingen til Det
Lille Teater efter hans Victoria måtte ophøre i 1923, men Figgé deltager
ikke i driften, der 100% varetages af Frede Skaarup. Som erkendtlighed
for at lægge bevilling til Skaarups biografdrift modtager han 30.000
kroner om året, hvilket var en særdeles udmærket gage. Victorias ejer,
Christensen, var endt i Metropol på en dobbeltbevilling med enkefru
Christmas i en biograf, der i praksis blev drevet af Sophus Madsen, som
selv havde bevilling til Palads. Således er det de store filmmænd, der i
virkeligheden repræsenterer en række af tidens mest succesfulde
biografer. Det var de nok også bedst til!
Det Lille Teater forandrer sig udvendigt hele tiden alt efter filmene og
moden. Det typiske facadeindtryk er titlen i bogstaver henover første
sal, mens indgangspartiet er fyldt med billeder og en høj streamerplakat
over sig med bueform øverst for at harmonere vinduesformen. Der var en
tilsvarende, lidt mindre over udstillingsvinduet til venstre. Imellem
var der et lille skilt med biografens navn og små tidstypiske lamper.
Det hele strålede i stærke farver. Til Chaplin-filmen ”Byens lys” i 1931
overtog Chaplin hele facaden. Øvrige nye biografer som
Colosseum havde
med held eksperimenteret med kæmpe facadeudsmykninger. Selvom der ikke
var nogen baldakin i Det Lille Teater, betød det ikke, man ikke kunne
gøre sig gældende på anden vis. Således var indgangen simpelt hen klemt
ind mellem Chaplins ben, der fra siden stritter ud med sin stok. Det ene
ben rager ind over vinduet ved siden af og hele facaden fyldes ud med
Chaplin og filmens titel op over første sal. Sådanne facader ser man
aldrig mere.
|
|
Med tonefilmens ankomst ses nu flere dramaer i Det Lille Teater, ligesom
spændingsfilm også kommer indenfor og i 1932 skifter biografen navn. Nu
vil man ikke længere blot være et lille teater. Frede Skaarup havde
allerede i 1927 solgt hele herligheden incl. Scala ved siden af til
ejendomsselskabet National. I 1929 lejede Cirkusbygningens direktør,
Niels Nielsen, sig ind for en stund, hvor han ville vise tonefilm her i
teatret, mens han holdt fast i stumfilmene i
World Cinema. Scala Teatret
var som nævnt bygget fuldstændig om og genopstået som ’National Scala’ i
1931 og året efter lukker Det Lille Teater den 30. juni for ombygning.
Der genåbnes mandag den 12. september 1932 med George Alexander i den
tyske ”To glade hjerter”. Grosserer Wilhelm Jensen bliver ny leder og
siden officiel bevillingshaver efter Figgés død. Biografen hedder nu
Scala-Bio.
Foyeren og facaden er bygget helt om. Udvendigt er der skabt en
indgangsportal med kæmpe plakatstreamer ovenfor og atter herover
biografens nye navn i lysende bogstaver og sirlig skrift. Der er
plakatskabe på hver side. Bagved ligger en forhal med billetsalg omgivet
af farvestrålende, røde vægge og gult loft. Atter bagved ligger en nu
funkisbelyst gul foyer umiddelbart foran salen. Tonefilmsanlægget er
allerede udskiftet til et langt mere driftsikkert og salen i øvrigt
forskønnet på enhver tænkelig måde, men størrelsen har man ikke kunnet
ændre på. Faktisk er den formindsket en smule, idet sidelogen på
balkonen er fjernet, men herved tager rummet sig i midten rent faktisk
en anelse større ud, idet der er et hak ind til venstre på knap 1½
meters bredde strækkende sig et stykke op, før rummet bagerst bliver
smalt igen. Der er 39 rækker på gulvet. De forreste har kun ti pladser
på hver, mens der i det lidt bredere midterparti kan sidde tolv på hver
række. Bagerst er der blot ni pladser på hver, idet man her har gjort
gangen en anelse bredere. Der er tre udgange i venstre side i midten og
forrest, mens indgangen til salen sker bagerst fra venstre. Balkonens
tolv rækker dækker over 132 pladser og der er i alt 548 sæder til
rådighed med ventilation under hver stol. Væggene er af akustiske hensyn
beklædt med stof i kraftig rød farve som forhallen, ligesom loftet i
samme farver er inddelt i gule og røde felter med indirekte belysning.
Der er nye fauteuilstole af bedste kvalitet og foran lærredet et nyt
fortæppe i blåt.
Den 3. oktober 1932 udskiftes de glade hjerter med en kvindelig spion,
da Greta Garbo sammen med Ramon Novarro indtager lærredet som ”Mata
Hari”. Filmen spiller i Aladdin, Colosseum og
Park og bliver en
kæmpesucces alle steder. I Scala-Bio vises den i fire uger. Succes på
succes fortsætter herefter. Fra 1933 begynder danske film atter at
indfinde sig på repertoiret. Idet man ikke hører til blandt centrums
største – men dog blandt de mest attraktive – er man ofte med som eneste
centrumbiograf, når mellemstore danske film får fællespremiere i en
række brobiografer. Osvald Helmuth er en af disse premieregæster som
”Den mandlige husassistent”.
Omkring 1935 overtog man for en tid førertrøjen i forhold til franske
film og viste bl.a. Marcel Carnés ”Tågernes kaj” fra den 14. november
1938. I dag er Jacques Feyders ”Hertugen søger natkvarter” en
fuldstændig glemt titel, men ved premieren solgte den titusinder og
atter titusinder af billetter. Filmen var på plakaten i knap tre
måneder, hvilket var biografens rekord. Det er også i Scala-Bio, man
første gang kan se ”Halløj i operaen” med Marx Brothers og stribevis af
Charlie Chan-krimier får premiere her. Ligeledes lægger man fra den 29.
august 1938 hus til Errol Flynn som ”Robin Hood” i den bedste udgave
nogensinde af eventyret instrueret af Michael Curtiz i farvestrålende
Technicolor. Foråret 1939 byder på ”Gunga Din” med Cary Grant, der vises
knap to måneder og biografen oplever i det hele taget gyldne tider.
I sommeren 1939 er der således skabt grundlag for en yderligere
modernisering af Scala-Bio, som derfor lukker den 20. juli. Lærredet med
nyt fortæppe i rosa og blåt rykkes lidt tilbage fra første række og hele
gulvet sænkes, så der med mere luft skabes lidt bedre udsyn. Der kommer
nye og bedre stole i blåt betræk over hele salen, der males i lysere
farver. Den lyse væg til venstre langs gangen får ahorn- og
nøddetræspaneler i 2½ meters højde, mens nye lamper på højre side giver
biografen et nyt behageligt lys i forening med indirekte belysning over
de nye paneler, der fra hjørnerundingen ned mod lærredet strækker sig op
i loftet og hele vejen rundt om lærredet som indramning. Samtidig
udstyres loftet nu med stuk og et nyt ventilationssystem fremfor det
hidtidige, hvor luften kom nedefra. Loftet går i en let bue i ét med den
højre væg, hvilket afbøder rummets let klaustrofobiske tendens. Man
døjer stadig med de to hjørnefremspring til venstre i salen, som man
håber at kunne slippe af med nogen tid senere, men det sker nu aldrig.
Det forreste hjørne forskønnes betragteligt med et lysende ur, mens hele
siddevæggen over panelerne udstyres med relieffer af billedhugger Olaf
Stæhr-Nielsen. Det relativt lille, kvadratiske lærred har man ikke
mulighed for at ændre på modsat Kinografen, der nogle måneder senere kan
udvide salen en anelse på tværs og genåbner som Bristol i januar 1940. I
både forhal og foyer er de skrigende farver ligeledes afdæmpet, så de
bedre matcher tidsånden, men facaden sørger man fortsat alle dage for at
give et reklamebrøl, der ikke er til at tage fejl af. Foyeren er desuden
udstyret med nye sofaer.
|
|
Biografen genåbner den 26. august med Jean Renoirs ”Menneskedyret” med
Jean Gabin. Som forfilm vises et musikstykke med Schuberts ”Ufuldendte”,
hvorved man konstaterede, at den nye biografsal nu selv uden akustisk
beklædning nærmest var ’fuldendt’ i forhold til, hvad man kunne
forvente. Selv musikken kunne ikke have lydt bedre i noget teater i
København, blev det noteret. Wilhelm Jensen lover at fortsætte driften
af Scala-Bio med et afvekslende repertoire bestående af både
kunstneriske og underholdende film. Man holder, hvad man lover. Efter
”Menneskedyret” følger Cecil B. DeMilles ”Union Pacific –
stillehavsekspressen” med Barbra Stanwyck og Joel McCrea og efter denne
er der mere ramasjang i ”Manden med jernmasken” efter Alexandre Dumas.
I begyndelsen af krigen er det tyske udlejningsselskab UFA ikke bleg for
at sætte afsender på deres filmannoncer, men i efteråret 1942 er det
interessant at se, hvordan man nu nedtoner afsenderen på samme tid, hvor
de danske og amerikanske selskaber omvendt synliggjorde deres navne
langt mere end hidtil. Man bemærkede modsætningsforholdet ved de tyske
film, som publikum gerne afstod fra at se, men også ved en fransk film
som ”Seks mennesker myrdet” reklamerede man med ’Continental Films,
Paris’ i stedet for at angive UFA, som distribuerede filmen. Da publikum
ikke kendte detaljerne, blev filmen en fin succes i Scala-Bio med tre
ugers spilletid. Af samtlige tyske premierer i Scala-Bio var kun
”Flyverskolens skræk” at betragte som en rigtig solid succes i efteråret
1942. Folk kunne ikke dy sig for at se den populære Heinz Rühmann, så
den spillede hele seks uger i Scala-Bio.
Man forsøgte også at gøre biografen til en slags ’filmens kammerscene’
med nye østrigske film, der som de tyske blev vredet lidt forkvaklet ud
via deres uvelkomne tyske distributør. Men det var ligesom med den
tyskproducerede ”Hotel Sacher”, der udspillede sig på det kendte
wienerhotel, at wienerfilmene var som wienerbrød. Danskerne kunne ikke
rigtig stå for dem. Scala-Bio var i det hele taget nødt til at gøre sig
ekstra umage, for i krigens første år havde man ikke overholdt de tyske
direktiver om, at snart hver anden film skulle være tysk. Samtidig
skulle man også være forsigtig i forhold til publikum.
Danmark (undtagen Bornholm) var blevet frit om aftenen, fredag den 4.
maj 1945. Allerede søndag den 6. maj viser Scala-Bio som den allerførste
en ny amerikansk film, nemlig ”Farlige skønheder” med Mickey Rooney
eller ny og ny… filmen var fra 1938 og havde ligget på hylden, da den
ikke havde nået at få premiere, da amerikanske film var blevet forbudt.
Samme år dør Wilhelm Jensen og året efter får hans enke, Lis Jensen,
bevillingen til at videreføre biografen, som hun allerede har taget sig
kærligt af siden mandens bortgang. I denne tid blev der vist perler som
Alfred Hitchcocks ”I tvivlens skygge” med Joseph Cotten og ”Intermezzo”
med Ingrid Bergman og Leslie Howard. Musikfilmen ”Det syvende slør” med
James Mason slog nye rekorder, da den holdt sig på plakaten i knap syv
måneder fra den 24. april 1946.
Efter krigen og op gennem 1950’erne ændredes repertoiret mod det mere
ungdommelige, hvilket ofte blev skudt biografen i skoene. Tilfældet var
blot, at både Dagmar og
Palladium kort før krigen var kommet til akkurat
på hver side af Scala-Bio, der repertoiremæssigt nemt kunne gå hen og
blive klemt endnu mere flad, end biografen allerede var smal. Derfor
fandt man andre veje og eftersom publikum fulgte med, gjorde det vel
ikke alverden? Biografen var alle dage en succes og kvalitetsfilm
skortede det heller ikke på. Mellem ungdommens unoder fandt perler som
”Lev stærkt – dø ung” med Humphrey Bogart, Lewis Milestones ”A Walk in
the Sun” eller Orson Welles’ ”Politiets blinde øje” også vej. De danske
film var fortsat endnu et stærkt kort på hånden. Det eneste man aldrig
rigtig oplevede, var fiasko. Det var ikke så mærkeligt, man aldrig havde
problemer med at få premierefilm. Den ene succes afløste den anden.
|
|
I 1957 havde Anva (en forkortelse af ’andelsvarehus’) købt National
Scala og nabobygningen med biograf og omdannede i første omgang det
gamle National Scala til stormagasin, der også med afdelinger i
provinsen agtede at konkurrere med
Illum og Magasin med varer til en
lidt billigere pris. Man var oprindelig startet i væsentlig mindre
lokaler på Islands Brygge, men en kraftigt stigende omsætning havde
kaldt på langt større lokaler.
Lis Jensen fortsatte biografen frem til sin død i 1961, hvorefter
ledelsen overgår til Børge Slot. I november samme år trues Scala-Bio af
lukning. Anva havde nu også købt Cirkusbygningen på den anden side af
Jernbanegade med planer om at rive den store bygning ned og opføre et
nyt indkøbscenter med bro over Jernbanegade. Herved skulle biografen
også lade livet, selvom denne bagbygning ikke skulle rives ned men blot
integreres i det nye center. I første omgang får Scala-Bio en stakket
frist, da kæmpeplanerne mødte stor folkelig modstand, men så meget desto
mere brug fik Anva dermed for biograflokalet og i 1964 er det slut.
Dirch som ”Majorens opPasser” har haft premiere den 14. februar og
sidste forestilling finder sted fredag den 22. marts 1964. Denne dag må
Børge Slot for en stund sige farvel til biografdrift. Han etablerer
Panorama Film og får nogle år senere overdraget ledelsen af
Nørreport Bio, som han bliver direktør for frem til denne biografs ophør i 1981.
Straks efter Scala-Bios lukning går håndværkerne i gang med ombygningen.
Allerede i april er der spærret af ud til gaden med stort reklameskilt
foran det gamle indgangsparti og få måneder senere er biografen blevet
en integreret del af stormagasinet Anva.
Anva må dreje nøglen om i 1987 efter nogle eksperimenterende år, hvor
kunderne stille og roligt sivede. Kortvarigt lejer andre butikker sig
ind på selvstændige lejemål under navnet Checkpoint, der må opgive
driften efter blot et halvt år. I 1988 rives det meste undtagen
bygningens skelet ned og erstattes af det nye
Scala, som delvist ejes af
Bent Fabricius-Bjerre, der også driver Dagmar-biograferne på
Jernbanegade. Fabricius-Bjerre indretter fem nye biografer på toppen af
den nye bygning, der stækker sig over Scala Bios gamle baghus, hvor
murene her består relativt uforandret ud mod Vesterbrogade og
Jernbanegade. Hermed fortsætter et nyt biografkapitel 25 år senere med
Scala Biograferne, der åbner torsdag den 9. marts 1989.
|
|
|
|
|
|
• Gå til
Biografer på biografmuseet.dk |
Biografer Oversigt
• Gå til København |
Omegn | Nordsjælland |
Vest, Midt & Syd
• Gå til Bornholm |
Møn, Bogø, Lolland & Falster
• Gå til
Fyn, Langeland, Thurø, Tåsinge & Ærø
• Gå til
Sydjylland |
Midt-Vest | Øst |
Nord
• Gå til mere om
|
L |
|
|
• Gå til
Det Lille Teater /
Scala-Bio |
|
• Gå til
Det Lille Teater /
Scala-Bio |
|
Gå:
tilbage
- op
Opdateret
onsdag, 08 januar 2025 11:30:54 |
|
|