| |
Kosmorama (1913), Esbjerg |
Tilbage til
forsiden
|
Skrevet af:
JG, biografmuseet.dk |
Dato:
30.06.2023 |
Kosmorama
Esbjerg, hjørnet af Kongensgade og Jyllandsgade. Foto 1926, public domain
Kosmorama (1913)
Kongensgade 76
Åbnet 28. april 1913
Lukket 31. januar 1954
Efter 3½ år i Esbjerghus flytter
Kosmorama mandag den 18. april 1913 fra
Kongensgade 86 til nr. 76 i slagtermester Ludvig Hertz’ ejendom fra 1888
med indgang på hjørnet af Jyllandsgade, hvor der ned langs denne er
opført en helt ny sal med plads til 213 gæster på bænkerækker med
klapstole, mens der udover entré med billetsalg er indrettet en for
tiden stor foyer i romersk udsmykning med både toiletter og med tiden
også garderobe. Salen er højloftet og smukt oplyst med brede gange langs
væggene samt moderne ventilationsforhold efter nyt amerikansk system,
som det blev forklaret. Der kunne nu på papiret holdes samme temperatur
både sommer og vinter. Teatret var desuden absolut brandfrit, forlød det
endvidere, med maskinrummet adskilt af en brandsikret mur. Foran
prosceniet er der en temmelig stor scene med plads til musikken og
siderne var udsmykket af lokalkunstner Jørgen Hansen. På åbningsdagen
holder konsortiet bag Kosmorama stor åbningsfest og byder kl. 19 på Asta
Nielsen i ”Ungdom og dårskab”.
Einar Jespersen er direktør, men kort efter overgår bevillingen til
Jørgen Sørensen, der også er indehaver af det nye Kosmorama, som i 1925
gennemgår en let renovering nu også med kiosk i foyeren, hvor der var
god plads. En særdeles vellidt herre, der sjældent var bleg for at lade
arbejdsløse passere gratis gennem tælleapparatet, men musikken ofrede
han ikke mange penge på. Den blev endda beskyldt for at være temmelig
dårlig.
Allerede da tonefilmen kommer til, får Kosmorama stribevis af
danmarkspremierer og mange på egen hånd. Blandt de selskaber man handler
med, er Sophus Madsens International Film, som i 1930 giver Kosmorama
premiere på nogle af de tidligste tonefilm, der først fik lagt lyd på
efterfølgende i form af et måske lovlig primitivt dobbeltprogram på
”Helten fra Kalifornien” med Ken Maynard og Laura La Plante i
”Pariserrejsen” den 16. maj, hvor ikke mange danske biografer endnu var
i stand til at lade billederne tale.
|
Læs
mere her:
Biografer på biografmuseet.dk
Biografer Oversigt
Danmarks 70mm og Storformat Biografer
Stoleplaner - Galle &
Jessen's Oversigt over Københavnske biografer i 1950erne
Biografpremierer
1911 - 2020
Film- og Kinoteknik
7OMM Film og De Store Formater
Todd-AO, - det
sensationelle filmsystem
Mine damer og herrer,
"Dette er Cinerama"!
"Windjammer" i
Cinemiracle
CinemaScope |
VistaVision
Super Technirama 70 |
Panacolor
Dimension 150 |
Sensurround
High-Impact
biografdesign
|
På den baggrund ventede man også med at invitere pressen indenfor til
det helt store nummer et par uger senere, hvor også
Kino-Teatret var
kommet med på noderne. Den 2. juni 1930 indbydes til tyske ”Hjerter i
valsetakt”, hvor den gode akustik overraskede – vel særligt på baggrund
af de tidligere beskrevne forhold. Maskinerne er ligesom i Kino-Teatret
et dansk fabrikat udviklet af Petersen & Poulsen for Nordisk Tonefilm,
hvorefter ”Teaterbåden” viser sig mere populær i Esbjerg end i
hovedstaden, hvor premierebiografen
Palads i øvrigt efter generalprøven
nogle år forinden havde droppet Petersen & Poulsen til fordel for
amerikansk udstyr fra Western Electric til deres officielle
tonefilmsdebut på benævnte film. På den anden side havde esbjergenserne
endnu ikke set hverken ”Jazzsangeren” eller ”Den syngende nar”. Sidst i
1930 kommer en premierestrimmel også fra United Artists i form af ”Smil
til verden” med Joan Bennett og kendt for sangen ”Puttin’ on the Ritz”,
som er filmens amerikanske titel.
Efter Sørensens død i oktober 1933 overgår bevillingen i januar året
derpå til enkefru Kirstine Marie Sørensen, der havde været med i driften
lige fra begyndelsen. En større forandring i 1937 gør Kosmorama til et
topmoderne tonefilmsteater med nye filmmaskiner, hvor salen er udvidet
betragteligt i længden til 318 pladser, ligesom der i denne forbindelse
installeres centralvarmeanlæg. De gamle vægdekorationer er malet over i
rustrøde farver med ny belysning. Alle stole har polstrede sæder med
tilbagelænede rygge og klapsæder. Der genåbnes 2. påskedag, den 29.
marts med Ib Schønberg som ”Panserbasse”. En fortsat dejlig biograf, er
man enig om.
Blandt sampremiererne med øvrige tæller film som Bodil Ipsen og Lau
Lauritzens danske ”Støt står den danske sømand” fra ASA med Poul
Reichhardt 2. påskedag 1948, mens det hændte i Esbjerg og ikke i
hovedstaden, at Stig Lommers ”Det hændte i København” fik
danmarkspremiere sammen med fire andre byer den 21. oktober året efter,
hvor Kosmorama har været lukket et par uger tidligere på året for at
blive smukkeseret og fået installeret nye fremvisningsapparater.
I juni 1953 har Kosmorama et par danmarkspremierer på række fra Nordisk
Film, svenske ”Fraskilt” med Inga Tidblad den 22. juni og Raf Vallone i
den italienske ”Farligt spil” fire dage senere. Det er en begivenhedsrig
måned, for der skal snart til at blive taget nogle tunge beslutninger.
Man har ellers netop forlænget lejemålet med ti år hos den nuværende
ejer, slagter Axel Hansen.
Efter Arbejderhøjskolen har fået lov at opføre
Esa Bio ligeledes her på
Kongensgade og byrådet for nuværende har opgivet sine planer om at
udnytte en biografbevilling, der skulle give plads til en ny storbiograf
ved Strandby Plads (som kommer – men først i 1958 med
Strand Bio) har
man i slet skjult forventning om udelukkende at have kæmpebiografer
stående tilbage sat Kosmorama kniven for struben og betinget sig, at
biografen skal udvides med hundrede pladser yderligere for at kunne
beholde sin bevilling eller alternativt – fortsat uden at lægge skjul på
sine motiver – forestiller man sig, at de kan overtage Kino-Teatrets
større lokale. Man havde set det fuldstændig nøjagtig samme ske
tidligere, dengang Arbejderhøjskolen forud var tvunget ud af Det Lille
Teater og hen i Kino-Teatret.
|
|
Kosmorama
Esbjerg, hjørnet af Kongensgade og Jyllandsgade. Foto 18. juli 2023,
Thomas Hauerslev
I Phønix Teatret er det tilsvarende meningen, at man her skal helt op på
584 pladser mod de nuværende 470 ved at gøre balkonen markant større.
Her er der dog ingen fare for eksistensgrundlaget, idet kommunen holder
hånden under dette ved Hotel Spangsberg, da det også benyttes af
Esbjergs levende Teater og måske også derfor får ombygningsplanerne lov
til at glide lige så stille ud i sandet igen, efter foreløbig at være
blevet udsat et års tid.
Her i den skæbnesvangre juni skitserer arkitekt Holger Pind en udvidelse
af Kosmorama længere ind i gården, hvor man så i ombygningsperioden
muligvis kunne leje sig ind i Kino-Teatret, men vælger med pistolen for
panden fornuftigt nok den langt billigere løsning helt at overtage Kino,
hvor man måske ikke overraskende hurtigt kommer overens i forhold til
huslejen.
I februar 1954 overtages det fhv. Kosmorama af købmand Anker Jensen, der
straks indretter foyer og sal til etageopdelt butik med ’Ankers Udstyr’.
Det åbner i maj med lager og kontor frem til 1990, hvor lokalerne i
stedet fyldes med sportsartikler. I dag ligger Kop & Kande i huset, hvor
salen udvendigt ikke har forandret sig synderligt siden udvidelsen i
1938, mens forhuset særligt omkring hjørnet er forandret med en stor
glasfacade.
|
|
|
|
|
|
• Gå til
Biografer på biografmuseet.dk |
Biografer Oversigt
• Gå til København |
Omegn | Nordsjælland |
Vest, Midt & Syd
• Gå til Bornholm |
Møn, Bogø, Lolland & Falster
• Gå til
Fyn, Langeland, Thurø, Tåsinge & Ærø
• Gå til
Sydjylland |
Midt-Vest | Øst |
Nord
• Gå til mere om
|
|
|
|
|
|
• Gå til Kosmorama
(1913) |
|
Gå:
tilbage
- op
Opdateret
01-01-2024 |
|
|