| |
Kino-Teatret (1926) / Kosmorama (1954), Esbjerg |
Tilbage til
forsiden
|
Skrevet af:
JG, biografmuseet.dk |
Dato:
30.06.2023 |
Biografen
bagved, og Kino-Teatret alias Kosmorama foran i Kongensgade fra
september 1971. Foto: Esbjerg Byarkiv
Kino-Teatret (1926) / Kosmorama (1954)
Kongensgade 49
Åbnet 25. september 1926
Lukket 31. august 1986
Kino-Teatret åbner den 25. september 1926 med en ny og stor sal i gården
bag Kongensgade 49 som erstatning for
Biografen fra 1907, der hidtil har
vist film i en ældre bygning bagved på tværs af den nye sal. Den gamle
biograf bliver liggende og benyttes nu som værksted ligesom før 1907,
mens en senere opført forhal skal rives ned for at give plads til den
nye sal, som slet ikke er helt færdig, da Kino-Teatret åbner sine døre.
Man skulle nødig gå glip af mere indtjening end højst nødvendigt og helt
bizart kan man nøjes med at holde lukket en uge, hvor foyeren med
billetsalg til den gamle sal rives ned og den nye sal nu kan fuldendes i
længden.
• Gå til galleri "Kosmorama" 18.07.2023
Man lægger for en sikkerheds skyld blødt ud med nogle små annoncer for
Fyrtårnet & Bivognen i ”Ulvejægerne”, der dog naturligvis trækker
stuvende fuldt hus på de kun 225 pladser, man indtil videre har fået sat
op, selvom filmen er en genoptagelse. Operatørrummet bagved over det
ombyggede mellemhus foran den nye sal er klar til de nye tider og har
det allerførste af sin slags i Danmark på plads, en model Krupp
Ernemann. I starten er der fortsat indgang fra gården nu helt oppe foran
gennem et ældre trappeparti, først senere etableres en smal
indgangsportal direkte fra gaden mellem to butikker med nyt billetkontor
umiddelbart foran indgangen til foyeren gennem tælleapparat. Ude fra
gaden lyser Kino-skilt med tiden i neon.
|
Læs
mere her:
Biografer på biografmuseet.dk
Biografer Oversigt
Danmarks 70mm og Storformat Biografer
Stoleplaner - Galle &
Jessen's Oversigt over Københavnske biografer i 1950erne
Biografpremierer
1911 - 2020
Film- og Kinoteknik
7OMM Film og De Store Formater
Todd-AO, - det
sensationelle filmsystem
Mine damer og herrer,
"Dette er Cinerama"!
"Windjammer" i
Cinemiracle
CinemaScope |
VistaVision
Super Technirama 70 |
Panacolor
Dimension 150 |
Sensurround
High-Impact
biografdesign
|
Kosmorama
i Kongensgade 18. juli 2023. Foto: Thomas Hauerslev
Kino-Teatret gør med sine fuldtallige 413 pladser tilnærmelser til
Phønix Teatret, der dog forbliver byens største nogen tid endnu. En af
byens førende forretningsmand, entreprenør Mathias Andersen har opført
og driver den nye biograf på Kunstforeningens bevilling. Han har
tidligere været med til at opføre biografen
Det Ny Teater, som ånder ham
i nakken seks år senere.
Fredag den 22. oktober 1926 der danmarkspremiere på det svenske lystspil
”Forandring fryder” om hustru-bytte som gave til den nye biograf, der nu
stort set er helt færdig, efter arbejderne har været i gang i døgndrift.
Filmen kommer ligesom Fy & Bi fra Filmcentralen (Palladium), der giver
Kino-Teatret stribevis af danmarkspremierer gennem årene på danske film
og en hel del udenlandske. Således ses alene i 1927 amerikanske titler
som ”Min dronning” med Conrad Nagel, ”Tre piger i Monte Carlo” med Lew
Cody, Marion Davies som ”Tina fra Holland” (sammen med
Rådhusteatret i
Randers), ligesom der er premierefilm fra Fotorama-selskabet.
Julepremieren i 1928 på ”Skibsdrengen” med Jackie Coogan kendt fra
”Chaplins plejebarn” var en af de helt store succeser.
|
|
Biografen
i Kongensgade, helt ny sal i 1926 som bliver til Kino-Teatret
Kino-Teatret får installeret dansk tonefilmsanlæg fra Petersen & Poulsen
i 1930 samtidig med Kosmorama, hvor Bebe Daniels ses i ”Rio Rita” som
første program den 2. juni. Kosmorama vedbliver at være Palladiums
foretrukne biograf, selvom de udenlandske film efterhånden placeres
andre steder, da det oprindelig svensk-danske selskab selv agerer
distributør, fremfor som hidtil at benytte det amerikanske filmselskab
MGM som mellemled. Dette havde fremme i julen 1931 givet Kino-Teatret
fornøjelsen af ”Gøg og Gokke i spjældet” – indspillet af Stan Laurel og
Oliver Hardy på tysk! Filmen var samtidig optaget i en amerikansk
version, som under titlen ”Ballade bag tremmerne” fik premiere fremme i
1957 siden også kendt som ”Gøg og Gokke i brummen”.
2. juledag benyttes fortsat flittigt til førsteopførsler, i 1933
eksempelvis ”Københavnere” med Christian Arhoff og Ib Schønberg, men nye
regler havde året forinden gjort det svært for Kunstforeningen og
Andersen at beholde bevillingen på grund af videreudlejnings-forholdet.
I 1929 var man fortsat udmærket klar over, at der blev kanaliseret penge
rundt under bordet ’på en hemmelig overenskomst’ og visse
byrådsmedlemmer stemte for, at bevillingen i stedet skulle tilfalde
byens tekniske skole, hvad der dog ikke kunne samles flertal for. Da man
i byrådet nu finder anledning til at skille sig af med Det Ny Teater,
hvortil Arbejderhøjskolen har bevilling, får denne i 1932 i stedet
bevillingen til Kino-Teatret, hvis nye ledelse herfra udgøres af
bogholder Harald Wolthers, men Andersen kan fortsat tjene penge på
ejerskabet.
I sommeren 1939 renoveres salen i lyse farver, mens filmmaskinerne
udskiftes. De havde fungeret upåklageligt de første år, men som næsten
alle steder rundt om i landet, lod det til at være med begrænset
holdbarhed. Wolthers for sin part fortsætter med at afstemme teatrets
regnskabsbøger, da han i april 1939 har overladt den daglige drift til
landstingsmand Julius Albert Andersen, som under krigen på cykel påkører
en Falck-vogn i stærkt beruset tilstand, hvilket mildest talt ikke er
alt for heldigt. Han beholder da også kun med nød og næppe
direktørposten.
|
|
Kosmoramas
foyer i Kongensgade maj 1961
Trods fænomenale tal under krigen og efter har Kino-Teatret mindre
succes med nogle danmarkspremierer i 1946 fra Atlantic Film, der har
fået fingre i en forfærdelig stor bunke finske og franske titler, som
selskabet har morderlig svært ved at
afsætte i København. Et par af dem
finder vej hertil og således får ”Løjtnant Sirkka” med Ansa Ikonen
premiere den 27. juni 1946. Det danske publikum var nogenlunde bekendt
med hende som ”Forsfarerens brud”, der havde solgt udmærket før krigen,
men den nye film vil ingen se. Det går meget bedre med den franske
”Sømænd på landlov” et år senere, selvom filmen får så mange smæk af
lokalpressen, at man tror, det er løgn. Ingen af filmene får
efterfølgende premiere i København, selvom den sidste vises vidt og
bredt rundt om i landet.
Kommunen har allerede i 1950 fået en biografbevilling til byens nordlige
del ved rundkørslen omkring Strandby Plads, hvor
Strand Bio kommer til
men først otte år senere. Mange forventede, bevillingen kunne komme til
anvendelse, da Arbejderhøjskolen i 1952 fik lov at opføre
Esa Bio, som
åbner i november 1953, men i byrådet vælger man ganske overraskende i
første omgang helt at give afkald på et potentielt guldæg. Igen lyder
højlydte diskussioner mellem de venstreorienterede fløje i byrådet, der
som altid ’vil det sociale’ og de højreorienterede, der med sit
nuværende flertal taler for private kapitalkræfter, mens ’biografdrift
ikke er et kommunalt anliggende’ og havde luret noget i den retning for
Kino-Teatrets fremtid.
|
|
Kosmorama
i Kongensgade 1962 med ekstra nødudgang
Løsningen bliver denne gang – for atter er det kompromisernes tid i
Esbjerg – at Kosmorama flytter herover og modvilligt opgiver deres sal
fremfor at udvide. Sidste danmarkspremiere under det gamle navn bliver
westerndramaet ”Dødstrommerne” med Stephen McNally den 27. april 1953,
mens sidste forestilling finder sted fredag den 20. november. Herefter
slukkes neonlyset over indgangsportalen – for en tid, mens lyset nu
funkler fra Esa Bio under sin langt større baldakin ovre på den anden
side længere nede ad gaden.
Diskussionerne forstummer slet ikke, men fortsætter langt ind i det nye
år, hvor fru Kirstine Marie Sørensen som direktør for Kosmorama gør sit
ypperste for at gøre sit nye lokale til et af byens bedste ved til en
begyndelse at foretage en mindre renovering af salen, hvor der flyttes
lidt rundt på stolene, hvoraf nogle udskiftes med de bedste fra det
gamle Kosmorama. Den nye sal har herefter 398 pladser, hvor også
operatørrummet har fået nyt udstyr ved det kun få år gamle apparatur fra
den tidligere placering. Aktieselskabet Esahøj (ESbjerg
ArbejderHØJskole) har endnu lejemålet, men da der i bygningernes
ejerforhold er sammenfaldende interesser, kommer man hurtigt overens
omkring prisen. Premierefilm trænger sig i stigende grad på, efterhånden
som populære titler gentagne gange viser sit værd. Genåbningen i de nye
rammer finder sted den 4. februar 1954 med Esbjerg-premiere på Morten
Korch-filmen ”Fløjtespilleren” med Poul Reichhardt. Knap to måneder
senere opsættes nyt panoramalærred til widescreen.
Den første danmarkspremiere i Kosmoramas nu helt topmoderne omgivelser
bliver en aldeles overset omgang svensk lystspils-romantik med ”Farbror
Sven” den 5. april 1954. Kosmorama har dog generelt så megen fornøjelse
af de svenske løjer, at også ”Et par kønne detektiver” med Åke Söderblom
og Ingrid Thulin finder vej til premiere. Særligt ASA-selskabets svenske
film kommer oftest til landet i bytte for at afsætte de danske lystspil
til den anden side af Øresund og af disse nyder Kosmorama op gennem
1950’erne kolossal succes, men man kommer til at dele dem med Esa. Det
udløser masser af ”Far til fire”, ”Arvingen” som premiere i julen 1954
og ”Altid ballade” med Sigrid Horne-Rasmussen i julen 1955 et par
måneder efter København. Med alle de danske film bliver der først plads
til
CinemaScope efter ”Det var på Rundetårn” med Ove Sprogøe og Dirch
Passer er udspillet i februar 1956.
Kosmorama lever med tiden også højt på Saga-titler fra Teatrenes
Films-Kontor (T.F.K.), hvor der bl.a. er danmarkspremiere på ”Een pige
og 39 sømænd” med Birgit Sadolin den 12. november 1965 – to uger før
Saga i København. Nordisk Film handler man fortsat også med og aftager
ligesom i det forrige Kosmorama flere af selskabets mindre titler som
danmarkspremiere også efter direktricens død i februar 1957. Dette år
genoptages by-slagsmålet udi det verbale, da Poul Aasted Sørensen opnår
selvstændig bevilling til biografen fra november, efter han i et årti
har drevet Kosmorama i Sønderborg og fået kæmpesucces med denne – netop
en kommunalt ejet biograf – og i øvrigt Sønderjyllands da største
overhovedet. I den mellemliggende periode var Kosmorama drevet af fru
Sørensens søn, Theodor Strandiger, der hidtil havde fungeret som
forretningsfører. I 1962 gennemgår Kosmorama atter en modernisering fra
top til tå.
|
|
Kosmorama
Esbjerg projekt 1982 nu med fire sale
Trods altid ballade forbliver Aasted Sørensen direktør for Kosmorama i
resten af biografens levetid. Danmarkspremierer er der mange af, endnu
en julesucces af de helt store er den tyske ”Det blæser fra
Dødningefjeld” i 1960, en hjemstavnsfilm i den klassiske tradition.
Udover film fra ASA og Nordisk har Warner været indenfor, men også
Criterion som her med den tyske samt Gefion og Regina Film benytter
Kosmorama som premierebiograf selv på halvstore titler. Særligt i
1960’erne men også et godt stykke op i 1970’erne er der fremdeles
stribevis af tyske titler på premiererepertoiret, hvor ikke mindst
Regina bliver svært begejstret for Kosmorama, da ”En sømand i St. Pauli”
den 17. januar 1964 i løbet af ti dages spilletid giver en belægning på
83%. Sømandsfilm var der altid masser af publikum til i Esbjerg, men man
skulle nu heller ikke kimse ad en films potentiale med både Jayne
Mansfield og teenageidolet Freddy Quinn på plakaten. Året efter holder
Regina i maj danmarkspremiere i Kosmorama med ”Skandale på pigeskolen”
denne gang med Gitte Hænning og Peter Alexander og kassen var atter
fyldt med skejser. St. Pauli trækker også, hvor Obel Films
”Politistation St. Pauli” havde præsteret forbavsende godt et par
måneder forinden.
Den allerførste Django-film på dansk jord, Obel Films ”Django, vestens
skrappeste mand” med Anthony Steffen får danmarkspremiere her den 16.
juni 1967 og fremme i 1970’erne er fortsat især Obel storleverandør. Det
gælder også af den allersidste danmarkspremiere på egen hånd 2. juledag
1984 i uniform af ”Politiets frækkeste pige”, en da otte år gammel sag
nede fra støvlelandet, der faktisk præsterer udmærket. Før denne har
Kosmorama fortsat taget del i de fleste Obel-premierer på danske film
med ”Rend mig i traditionerne” efter Leif Panduro den 17. september 1979
som den ubetinget største succes. Der er tyndet ud i stolene, der med
bedre benplads ender på 339.
|
|
Kosmorama
1 2 med projektion fra gammelt operatørrum
De gode resultater endnu sidst i 1970’erne betyder naturligvis, det
kommer på at tale at bygge biografen om til mindre sale, sådan som det
også sker mange andre steder for at udnytte kapaciteten bedre. Kosmorama
har ingen balkon, så i første omgang projekteres to nye sale i nogle
kontorer på første sal i forhuset ud mod gaden i stil med det, der
senere sker for Carlton på Vesterbrogade i København (hvor man endda
havde en balkon). Dernæst gik planen ud på at spare penge ved helt at
nedlægge den oprindelige sal, før også denne i endnu et projekt
skitseredes til selv at kunne rumme to sale med projektion fra det
oprindelige operatørrum henover den bagerste med indgang til dem begge
fra foyeren i stuen. Dernæst summede man over alle fire sale som
Kosmorama 1-4, før Aasted Sørensen valgte den forrige løsning med to
sale i den oprindelige. Således bygges i forsommeren 1983 om med
fremover hhv. 205 og 92 pladser og kun en yderst beskeden sædereduktion,
da projektionen over sal 2 til sal 1 vil foregå over denne fra det
oprindelige operatørrum. Den nye sal 1 genåbnes mandag den 4. juli med
danmarkspremiere på Charles Bronson ”I sidste sekund”, mens sal 2 er
klar fire dage senere til ungdomsfilmen ”Varme piger og frække drenge”.
|
|
Kosmorama
Esbjerg i 1983
Kosmorama ender med at lukke den 31. august 1986, hvor sidste program
byder på to danske film, ”Den ubetænksomme elsker” med Dick Kaysø og
Susse Wold i ”Den kroniske uskyld”. Den sidste er fra året forinden, den
første er fire år gammel og begge har været vist i byen forud. Herefter
går Poul Aasted Sørensen på pension og der er planlagt lukkepause på en
måneds tid eller to. Sørensen har solgt til tømrerhandler Peter
Villemoes, der leder efter en ny forpagter, men der genåbnes aldrig. Esa
Bio, som i 1982 var blevet til Teater Bio, var lukket tre måneder
forinden og genåbner heller ikke. Stolene sælges til
Cafe Biografen, der
åbner i Finsensgade i juli 1987. Biografen stod tom de efterfølgende år,
før der i 1991 udføres etageadskillelse, hvor huset bygges om til
Merlin-butik og siden Kaufmann, som fortsat ligger der i dag.
|
|
Kosmorama
Esbjerg i det tidligere Kino-Teatret i 1970'erne
|
|
Kosmorama
Esbjerg i urealiseret plan fra 1980 med ny sal 1 og 2 på forhusets
første sal mens den gamle skulle lukkes
|
|
Kosmorama
i Kino-Teatret nu som Merlin
|
|
|
|
• Gå til
Biografer på biografmuseet.dk |
Biografer Oversigt
• Gå til København |
Omegn | Nordsjælland |
Vest, Midt & Syd
• Gå til Bornholm |
Møn, Bogø, Lolland & Falster
• Gå til
Fyn, Langeland, Thurø, Tåsinge & Ærø
• Gå til
Sydjylland |
Midt-Vest | Øst |
Nord
• Gå til mere om
|
|
|
|
|
|
• Gå til
Kino-Teatret (1926) / Kosmorama (1954) |
|
Gå:
tilbage
- op
Opdateret
01-01-2024 |
|
|