| |
Føniks Teater / Phønix Teater / Phønix Teatret / Phønix Bio,
Esbjerg |
Tilbage til
forsiden
|
Skrevet af:
JG, biografmuseet.dk |
Dato:
30.06.2023 |
Phønix
Teater åbningsannonce 7. november 1916 (denne dag som Føniks)
Føniks Teater / Phønix Teater / Phønix Teatret / Phønix Bio
Strandbygade 2 (i dag Kongensgade 110-114)
Åbnet 7. november 1916
Lukket 30. april 1978
Hotel Spangsberg blev opført i 1875 på det, der oprindelig var Havnegade
75 med en fløj op langs Stormgade, hvor der i 1882 indrettes en
koncertsal. Det var et par ekstravagante bygninger sidst i 1800-tallet.
I 1897 spenderes en formue på at opføre en meget større sal bagved på
tværs i forlængelse af Kongensgade udelukkende til brug for Esbjerg
Theater. Det bliver til Strandbygade, som i dag er ført nedenom mod
Havnegade. For tegningerne står byens toneangivende arkitekt C.H.
Clausen. Det store rum blev udsmykket med loftsdekorationer i
rokokostil, portrætter af Holberg og Oehlenschläger samt motiver fra
deres værker alt sammen udført af Esbjergs kendte billedkunstner Jørgen
Hansen, der var elev af P.S. Krøyer. Han havde fire år forinden også
dekoreret salen i det nye
Kosmorama i Kongensgade 76. Teatret er
udstyret med et stort scenerum, mens en balkon er placeret forholdsvis
højt oppe båret på en række søjler, da rummet også er tiltænkt
udstillinger og skal dermed også have virkning af en hal, om end en
umådelig smuk en af slagsen. Musikerne var heller ikke placeret i en
orkestergrav, men løftet op på siden som i et cirkustelt.
Oprindelig var der plads til over 800 gæster, dengang man måtte stå op
på galleriet, hvorfra man givetvis også havde det bedste udsyn. Her
gives allerede i marts 1900 filmforestillinger ved ”The American
Wargraph” og i april 1906 forevises levende billeder ved Dansk Biograf
Kompagni. Esbjerg Teater fortsætter alle dage med at benytte lokalet,
selvom det skumper ind, efterhånden som biografen får magten. Med alle
de tilgodesete behov teatret var indrettet under, fungerede det efter
sigende aldrig tilfredsstillende. Der er adgang til foyeren tre trin op
fra gaden under to buer gennem en vældig høj indgangsportal.
De levende billeder holder for alvor sit indtog tirsdag den 7. november
1916, hvor salen i form af biograf præsenterer sig som Føniks Teater med
forestilling af den liden kendte italienske film ”Panther” om cirkus- og
sigøjnerliv. Der gives kun én forestilling dagligt kl. 19 med
forestillinger alle dage, hvor der ikke spilles levende teater. Tre dage
senere annonceres som Phønix, sådan som der også havde stået på
annoncerne i dagene op til åbningen, men navnene benyttes i flæng.
|
Læs
mere her:
Biografer på biografmuseet.dk
Biografer Oversigt
Danmarks 70mm og Storformat Biografer
Stoleplaner - Galle &
Jessen's Oversigt over Københavnske biografer i 1950erne
Biografpremierer
1911 - 2020
Film- og Kinoteknik
7OMM Film og De Store Formater
Todd-AO, - det
sensationelle filmsystem
Mine damer og herrer,
"Dette er Cinerama"!
"Windjammer" i
Cinemiracle
CinemaScope |
VistaVision
Super Technirama 70 |
Panacolor
Dimension 150 |
Sensurround
High-Impact
biografdesign
|
Hotel
Spangsberg med Esbjerg Teater = Phønix bagved fra luften i 1959. Foto: Lokalhistorisk arkiv for
Esbjerg
Det er hoteldirektør Toft Jensen, der også er kommet i besiddelse af
biografbevillingen gældende for et år på betingelse af, at indtægterne
på de levende billeder anvendes til forskønnelse af teatret, ligesom han
allerede har benyttet anledningen til en omfattende renovering af husets
restauration. Også salen er forandret en smule med nyt varmeanlæg og
bedre ventilation, mens der oppe på balkonen er bygget et lille filmhus
til fremvisningsapparaterne, som der er to af. På musiktribunen kommer
tonerne fra en duo under ledelse af teatrets kapelmester.
Selvom der ikke vises film kontinuerligt, bliver Phønix Teater en
betragtelig succes, idet lokalet med sine 530 pladser er langt større
end byens to øvrige, Biografen ligeledes i Kongensgade med førnævnte
Kosmorama placeret midt imellem. Frem til 1937 er det rent faktisk
Sønderjyllands største biograf. Til gengæld er der fra december 1917
yderligere konkurrence i form af Det Ny
Teater, der trods navnet
udelukkende viser film som Kongensgade-stækningens nu fjerde biograf.
Måneden forinden har Frede Skaarup købt Spangsbergs teater- og
biografsal af Toft Jensen for 300.000 kroner med overtagelse pr. 1.
januar 1918 og ved samme lejlighed fået overdraget bevillingen til at
drive sidstnævnte, hvilket formentlig var hovedformålet med købet.
Esbjerg Teater må han finde sig i, det er en betingelse for den
fortsatte biografbevilling, men Skaarup er udmærket bekendt med
teaterdrift. Han driver på dette tidspunkt Scala Teatret i København,
der samme år er ombygget for en betragtelig sum. Hans erfaringer med
hoteldrift kommer trods forlydender om det modsatte ikke til at
vedrøre provinsen, men dog København, da han få dage senere køber
Dagmarteatret, hvis hotel her falder med ned i turbanen. Her var prisen
også en ganske anden.
Phønix er imidlertid guldfuglen i Esbjerg, der skal udnyttes i form af
hans tilsvarende rolle som direktør for
A/S Fotorama i
Aarhus, der er
ved at positionere sig med biografer også udenfor København og den jyske
hovedstad. I sommeren 1920 gennemgår salen en omfattende restaurering,
hvilket ved genåbningen søndag den 15. august fejres med en
danmarkspremiere endda på noget så endnu relativt sjældent som en
engelsk film, dramaet ”Manboen” med Fred Groves.
I maj 1922 skrives nekrolog over Esbjergs Teater, der ’er afgået ved en
blid og rolig død og begravet i stilhed’. Artiklen var ment som en
gevaldig opsang i forhold til de rædsomme faciliteter nærmest uden
kulisser og omklædningsværelser, der ikke står på højde med et moderne
teater. Andre teaterfolk havde lejet sig ind fra tid til anden, bl.a.
opførtes året forinden sommerteater under biografens navn. Dagmarteatret
i København led i øvrigt på samme facon med tilsvarende klager over
sidstnævnte. Prygelknaben er især rettet mod bevillingssystemet, der
tillader Fotorama at køre Phønix uden tilstrækkelig hensyntagen til det
oprindelige teater og i særdeleshed i anledning af de fremtidige
bevillingsudstedelser, der herefter vil høre under Justitsministeriet
fremfor som tidligere den udskældte politimester. ’Fotorama kan ryge og
rejse. Lad os faa vort teater og vore skuespillere tilbage’.
I angst for at denne arrigskab kunne forplante sig helt til
ministerkontorerne i København, sørger Fotorama for, at teatret fremover
kan leje salen på mere gunstige vilkår, men det er nu Phønix, der uden
sammenligning dominerer billedet og desværre for Fotorama går det som
frygtet. Nye krav til bevillingsindehavere betyder, at Fotorama må
trække sig i baggrunden, selvom man længe endnu fortsat har penge i
diverse biografer landet rundt med stråmænd placeret i forskellige
funktioner. Det gjaldt nemlig om at få vist selskabets mange film, der i
1910’erne særligt bestod af stribevis af danske film fra Nordisk, men
efter de udmagrende krigsår skifter fokus til de udenlandske, hvoraf
mange med tiden er tyske. Der er rig afsætning på dem alle.
Fra den 31. august 1928 kan man også byde på danmarkspremierer, ligesom
byens øvrige får stribevis af nye titler i al tid fremover. Første
solopremiere i spillefilmslængde bliver ”Skæbnens luner” med Claire
Windsor fra det mindre selskab Valkyrie Film, der også benytter
biografen til en danmarkspremiere i november. Det er dog sjældent de
største premieretitler, der finder vej hertil, ej heller på sigt,
primært fordi distributionsselskaberne altid betinger sig ret til et
længere, uafbrudt spilleforløb, hvis omsætningen forventes tilstrækkelig
stor. På den vis er biograferne i filmselskabernes vold og ligesom i
andre byer handler man som regel med de samme distributører, men det
varierer naturligvis gennem årtierne alt efter ejerforhold.
I krigsårene ses mange uhyrligheder på lærredet, man som biografdirektør
ikke kan undslippe. Det gælder således også den nye hotel- og
biografdirektør Marius Hansen. Den 16. april 1941 inviteres byens
spidser af ’Der Kommandant im Abschnitt Westdänemark’ til at overvære
”Sejren i Vesten” om Hitlers triumfer særligt i Holland, Belgien og
Frankrig distribueret af det tyske filmselskab UFA. Mere beklageligt var
der også et betalende publikum til den – overalt i landet. Samme år
udbrænder hele fløjen ud mod Stormgade med koncertsalen, men bygningen
genopføres. Efter krigen er biografbesøg fortsat så populært, at
billetter, der burde koste to kroner, sælges for det femdobbelte af
billethajer ude på gaden.
Den 20. januar 1947 finder et par af undtagelserne sted i forhold til
danmarkspremierer kun på mindre film, da den store Esbjerg-biograf denne
dag kan byde på Cecil B. deMilles ”Orkanens høst” med Paulette Goddard,
Ray Milland og John Wayne halvanden uge før, filmen kommer op på
Nørreport i København og bliver en gevaldig succes. Distributøren
Paramount giver allerede Phønix en premiere mere i april, hvor Milland
ses igen nu på ”Farligt eventyr” med Claudette Colbert, der først to
uger senere kommer op i
Grand, men da Paramount i maj tilbyder det
amerikanske lystspil ”Ukendte fædre” til Phønix med store set ukendte
skuespillere, falder det helt til jorden. En måned senere spiller denne
film blot to dage i to københavnske biografer og så var det
Paramount-eventyr forbi.
Herefter må man nøjes med absolut beskedne premierestrimler som ”Poppe
på sjov” fra Rex Film med Adolf Jahr og Nils Poppe, hvis lystspil
særligt under krigen havde samlet fulde huse overalt, men nu var tiden
løbet fra dem, efterhånden som de amerikanske lystspil kom væltende.
Enkelte film fra Palladium og det amerikanske Criterion fik
danmarkspremiere her, men nu fik man stadigt større succes med et mere
ungdommeligt præget repertoire, som hellere var tysk end svensksproget,
hvilket afspejlede sig i senere premierer som fx ”Solskinspigen fra
Alpehytten” og ungdomsidolet Cornelia ’Conny’ Froboess i ”Conny, kvik og
forelsket” begge i 1960 med en afstikker til England samme år i form af
”Piger i Khaki”. I 1961 fejrer Phønix de danske jenser med
”Soldaterkammerater på efterårsmanøvre” i selskab med en række andre
biografer landet rundt.
I sit indre var Phønix tilbage i 1950 moderniseret med nye stole, mens
antallet af siddepladser blev reduceret til 464, hvoraf en del pladser
stort set aldrig blev benyttet som fx logerne nede omkring scenen, mens
udsynet bagved var stærkt hæmmet af søjlerne, der endnu holdt balkonen
oppe, ligesom også sidebalkonerne havde tjent sin tid. Fra 1951 drives
både hotellet og biografen af Karen Margrethe Hansen efter hendes mands
død.
1953 bliver endnu et tumultarisk år, hvor byrådets fløje atter bekriger
hinanden, hvilket udmunder i, at
Kosmorama overtager Kino-Teatret, som
er flyttet over til det nye Esa Bio. I Phønix er det meningen, at
kapaciteten skal op som i gamle dage ved at udvide balkonen med 114
pladser og 56 yderligere på gulvet ved at fjerne søjlepillerne og gøre
balkonen selvbærende, men den ombygning går stille og roligt i
glemmebogen, mens fru Hansen undskylder sig med at have ’ansat så mange
gode films’ og siden fyldt kalenderen med så mange teaterforestillinger,
at det ’vanskeligt kan lade sig gøre’. Det lykkedes dog uden større
besværlighed at få installeret
CinemaScope i 1958.
Efter direktricens død drives Phønix Teatret et par år af sønnen Gunnar
Hansen, før det i 1962 købes af den 27-årige Axel Haar-Nielsen, der
sammen med et par andre forretningsfolk også har overtaget hotellet og
reddet det fra nedrivning til fordel for et nyt stormagasin. Trods sin
unge alder driver han allerede både vinstue og kro i byen. Hotel bliver
hans hovederhverv, hvor han også erhverver byens Emdrupholm og sidst i
årtiet det nyopførte Hotel Atlantic i Aarhus. Efter at have konkurreret
med blot én anden ansøger opnåede han selv biografbevillingen til Phønix
i februar 1963 og lægger ud med en modernisering af biografen, dog ikke
som den var tiltænkt ti år forinden.
Som Haar-Nielsen forklarer, er man fortsat underlagt den gamle
bestemmelse, der ved skiftende frasalg af biografen med eller uden hotel
har betydet, at der hvert år skal indsættes et beløb på en
tvangsopsparingskonto, som kommunen har råderet over og kan tære på, når
teatersalen trænger til forbedringer, hvad den ofte gør. Denne gang blev
150.000 kroner således benyttet til nye stole og sofaer, hvilket
reducerede antallet af pladser til 446. Forhallen er også frisket op med
nyt billetkontor, garderobe og en forbedring af toiletforholdene. I
operatørrummet er der også fundet en sjat penge til småforbedringer uden
nærmere redegørelse af forandringerne.
I Haar-Hansens år skifter repertoiret fra tyske ungdomsudskejelser over
det sydeuropæisk producerede premiereprogram ”Zorros skygge” til
amerikanske sensationsfilm, som i mere eller mindre beskåret form
passerer censurens nåleøje med tidligere så uhørte titler fremme i 1969
som ”Jeg – et sexdyr” fra Scan-American, hvis filmkatalog absolut ikke
hørte til i den sobre ende. Til gengæld tjener biografen i denne tid
styrtende med penge.
I foråret 1970 bliver Haar-Hansen valgt til byrådet i Aarhus for partiet
Venstre. Han har allerede kort forinden solgt Spangsberg og Phønix til
købmand H.C. Petersen fra Varde, som i forvejen drev hotel i begge byer,
for Esbjergs vedkommende i forstaden Hjerting. Programmet blev der ikke
pillet ved, så her var ”Sexpolitiet i aktion” fra førnævnte distributør
som danmarkspremiere den 20. august 1971. Hotellet blev malet udvendigt
hele vejen rundt, hvorved også Phønix fik en ansigtsløftning, mens der
indvendigt kun blev foretaget småforbedringer, selvom det efterhånden
overalt havde været tiltrængt med en kærlig hånd – overvejende for
hotellets vedkommende, men Phønix-salens mange dilemmaer var aldrig
blevet løst.
Phønix drives nu af biografens inspektør siden 1927, Lillian Borg og
kalder sig Phønix Bio, da Esbjerg Teater efter 56 års tvangsægteskab i
1973 til en begyndelse har henlagt sine forestillinger til
Præstegårdsskolen, før teatret otte år senere gifter sig på ny, denne
gang med Esa.
I 1974 er fru Borg netop blevet direktør for Esa Bio, som hun pr. 1.
september 1975 vælger at koncentrere sig om og takker derfor af i Phønix
efter 38 somre, hvor Hotel Spangsberg i øvrigt tilbage i februar havde
fejret sin 100 års fødselsdag med en fortsat tro på fremtiden, da byens
borgmester forsikrede, at kommunen ikke havde til hensigt at nedrive
hotellet i forbindelse med gadeomlægningen af Havnegade-Strandbygade og
et senere gågade-projekt i Kongensgade.
Phønix drives hernæst af hoteldirektør Kaj Lauridsen på vegne af
Petersen, som 2. juledag belønnes med en succesfuld danmarkspremiere på
”Carambola fupper hele banden”, der skamløst kopierer det populære
filmpar Bud Spencer og Terence Hill. Det er film nr. 2 i rækken og ikke
halvt så succesfuld som den første, men ikke desto mindre en fortrinlig
julefilm i Esbjerg. Dagene mellem jul og nytår var altid årets bedste,
hvor der som regel var stuvende fuldt til langt de fleste forestillinger
i alle byens biografer uanset størrelse. Fra 1976 begynder det at gå
stærkt ned ad bakke og Phønix udlejes nu til biografens operatør Verner
Jensen og Vagn Hundebøl, der udelukkende driver den som hobbyvirksomhed.
De større distributører handler alle med byens nyere og mere moderne
biografer, hvor Saga 1+2 i øvrigt kan føjes til samlingen i juni 1977 og
sommetider viser helt samme program. Phønix spiller sin sidste
forestilling den 30. april 1978 med James Caan i den 2½ år gamle
”Rollerball” fra United Artists kl. 19 og ”Liderlige Linda bryllup” fra
Atlantic Film kl. 22. I sommeren udlejer H.C. Petersen Phønix til
sommerrevy henover en måned for en beskeden sjat penge.
I foråret 1979 rammes salen af en vandskade, der gør rummet ubrugeligt
uden at foretage større reparationer, hvorved dette års planlagte
sommerrevy opgives. Hoteldirektøren lader nu bomben sprænge, at han selv
påtænker at rive det alt sammen ned. Udover biografsal og hotelfløje,
ejer man også nogle bygninger længere omme bagved, som forsøges
frasolgt. Herudover skal der bygges nyt supermarked og meget andet.
Hele komplekset fra det tidligere Strandbygade og nuværende Kongensgade
ned mod det tidligere Havnegade og nuværende Strandbygade, der da er
ført nedenom, blev revet ned i juli og august 1980. Et nyt hotel og
parkeringsplads er delvist opført til venstre for det oprindelige, mens
der er butik, restaurant og redaktion for Ugeavisen, hvor teater- og
biografsalen lå.
|
|
|
|
|
|
|
|
• Gå til
Biografer på biografmuseet.dk |
Biografer Oversigt
• Gå til København |
Omegn | Nordsjælland |
Vest, Midt & Syd
• Gå til Bornholm |
Møn, Bogø, Lolland & Falster
• Gå til
Fyn, Langeland, Thurø, Tåsinge & Ærø
• Gå til
Sydjylland |
Midt-Vest | Øst |
Nord
• Gå til mere om
|
|
|
|
|
|
• Gå til Føniks
Teater / Phønix Teater / Phønix Teatret / Phønix Bio |
|
Gå:
tilbage
- op
Opdateret
08-01-2025 |
|
|