| |
Mine Biografer
|
Tilbage
til forsiden
|
Skrevet
af: Kim Schroeder |
Dato:
9 Juni 2005 + 07.05.2019 |
Det glæder en gammel Todd-AO fan – og filmfreak i det hele taget - at se
denne guldgrube af informationer.
I min barndom - hvilket vil sige for 25-30 år siden - var jeg fast
inventar i mange af de omtalte biografer, og det er utroligt spændende
at læse nærmere omtale her.
Af 70mm biografer havde specielt
Bellevue,
Rialto 2,
3 Falke Bio og
Imperial min bevågenhed. Jeg forsømte aldrig en lejlighed til - mere
eller mindre inviteret - at tiltuske mig adgang til operatørrummet.
2019 opdatering:
Jeg har ikke noget epokegørende nyt at tilføje til mine
biograferindringer. Dengang tænkte man ikke på billeder, da et
fotografiapparat jo ikke var en lille sag, som man kunne have i
inderlommen – men jeg ønsker da indimellem, at jeg havde taget nogle
billeder alligevel.
Jeg har med interesse lagt mærke til, at ”lille Saga” er dukket op i
oversigten over biografer, men mangler nogen omtale. Jeg fortalte dig jo
engang om en ven fra Teknikum, som også var operatør. Jeg besøgte ham
engang i operatørrummet i Saga, hvor han kørte pornofilm i de to små
biografer indrettet på den gamle balkon. Han kunne så i fred og ro læse
lektier, og fortalte også om, at sidste forevisning varede kortere tid
end alle andre, så han kunne komme lidt tidligere hjem. Jeg kan forstå,
at man kan regulere hastigheden på sådan en filmmaskine. Han berettede,
at han en gang imellem kørte en film for sin egen underholdnings skyld
på maskinerne til den gamle sal. Under en oprydning havde han fundet
nogle nøgler, hvorpå der stod ”lille Saga”, ASA Films screeningsbiograf
nede for enden af den store Saga biograf.
World Cinema kan der måske også dvæles lidt ved – nemlig at manegen (når
Benneweis var rykket ind) kunne sænkes og ret hurtigt fyldes med vand,
og så havde de et bassin til søløver, som kunne boltre sig på 2-3 m
vanddybde. Jeg tror egentlig blot, at manegegulvet kunne køres ned i en
allerede fyldt beholder. Jeg har selv oplevet det, og tænker indimellem
på, om det stadigt eksisterer – men her er vi vist i
biograf-grænselandet. Bassinet blev efter sigende doneret til Benneweis
af en (rig) beundrer, som synes, at de skulle da have mulighed for, at
vise deres søløver mv. frem i et bassin.
|
Læs
mere her:
Den Forladte Biograf i Ulfborg
Internet link:
|
Bellevue
|
|
I
Bellevue skulle man via en dør i højre side af balkonen ad en skummel,
mørk gang omtrent i det fri - der var kun facadens trædækning som
afskærmning - for at komme til det meget lille operatørrum. Man kunne
kigge ud af sprækkerne over Øresund og mærke vindens rusken, inden man
fandt håndtaget til det forjættede land. Gangen til operatørrummet var
bagved bogstaverne i facaden.
Operatøren, som jeg husker hed Busk, fremviste med stolthed maskinerne.
Det rent tekniske kender jeg ikke - men det virkede smart, at 35mm kørte lidt forsænket på tandrullerne, så 70mm kunne køre på de samme
ruller. Endvidere blev der stolt peget på Todd-motoren, som var cirka
dobbelt så stor som motoren til 35mm.
Maskinerne stod tippet et pænt stykke forover, som en konsekvens af den
forholdsvis korte afstand til lærredet i forhold til højden af
operatørrummet over gulvet i salen.
En enkelt forevisning på 16mm maskinen blev det også til: "Israel i
kikkerten" - her var det
en fordel at sidde i salen tæt på lærredet - men alligevel flot at se.
Bedste 70mm oplevelse her: "SOS Nordpolen".
|
|
Rialto 2
|
|
Foto: Per Hauberg, 1975
Rialto 2, var dengang en helt ny biograf i det nybyggede Lyngby
Storcenter. Lærredet var bemærkelsesværdigt bredt i forhold til salen og
dens længde, hvilket passer en Tood-freak glimrende.
Husker en midnatsforstilling med "Panserslaget ved Ardennerne" hvor
operatøren indledte med at sige, at de kørte filmen uden pause - "ellers
kommer vi aldrig hjem" - men at filmen var meget tør, så den ville nok
knække på et tidspunkt, og - "så holder vi 10 min pause".
Det kom til at passe, da filmen meget belejligt knækkede midtvejs.
Nu er det hele ombygget - men ved et besøg for en 10 år siden sagde
operatøren - som også tog imod billetter - at man i princippet stadigt
kunne køre 70mm ("Jeg har set nogle dele hertil i en skuffe.").
|
|
3 Falke Bio
|
|
3 Falke Bio behøver ingen nærmere præsentation her på
biografmuseet.dk - det var
bare den ultimative biograf!
Specielt i den periode hvor en ny og entusiastisk
Per Hauberg kørte alt,
hvad der kunne hænge sammen af 70mm titler.
• Gå til
3 Falke Bio Repertoireoversigt
Specielt husker jeg en kørsel af
”RUMREJSEN ÅR 2OO1”, hvor jeg lagde mærke
til, at han manuelt kørte maskerne så langt ud de kunne.
Så vidt jeg kunne se en halv meter både foroven og forneden samt et par
meter i hver side – ingen smalle steder her.
Man følte, at lærredet fyldte hele rummet. Jeg har med glæde læst din
beretning om hvordan det
lykkedes at genskabe en 70mm kopi af "Rumrejsen" ved at samle stumper
af filmen, som var blevet brugt hist og her til prøvekørsler med 70mm.
Den entusiastiske mand, som for at nedbringe omkostningerne så meget som
muligt fungerede som altmuligmand betjente maskinerne fra
fjernbetjeningen i salen. Tror nok, han havde een mere i billetsalget –
men erindrer, at jeg talte med ham, mens han inden filmen passede
snackbaren.
Tænkte bagefter på, at han nok havde haft travlt med at komme op i
operatørrummet for at isætte spole 2 af filmen, da første maskine jo
havde kørt reklamer.
Derudover var "My Fair Lady" og "Spartacus" (i ny 70mm version
i
Imperial Bio) en stor
oplevelse.
På besøg i operatørrummet blev 70mm linsen (ca. en halv meter lang)
forevist med stolthed – rummet var i øvrigt som en balsal at regne i
forhold til Bellevues meget trange operatørrum.
|
3 Falke Bio, Skandinaviens første
Todd-AO Teater |
Imperial
|
|
Godt vi stadig har en anstændig biograf i hovedstaden til forevisning af
70mm. Gudskelov, at planerne med at ombygge den til flere mindre sale
aldrig blev ført ud i livet.
Jeg vil tilføje, at jeg unægtelig kunne føle historiens vingesus, da jeg så
"The Hateful Eight" for et par år siden. Den blev jo kørt på den
eneste DP70 i Imperial Bio, som er fra 1961, hvilket er mit fødselsår. En
imponerende 70mm oplevelse, og så i Ultra Panavision 70 med objektiver
sidst brugt til optagelserne af "Khartoum". Så bliver det ikke større
på enhver måde :-)
|
Imperial Bio |
Villabyernes Bio
|
|
Dejlig
biograf som jeg bl.a husker fra filmen
”Jordskælv”, hvor hele
salen rystede. Et par kæmpe højttalere fyldte det meste af begge baghjørner
i biografen – meget effektfuldt.
I øvrigt blev man – uanset den foreviste film – altid mindet om
biografens muligheder i stereofonisk henseende – i det der altid lige
inden filmen lød en gong-gong, som blev sendt trinvis til de respektive
sektioner af højttalere i biografen. En tidlig forløber til vore dages
effektfulde intro/reklame for Dolby.
Ved et besøg i operatørrummet husker jeg, at der med en vis respekt i
stemmen blev fortalt om det automatiske brandalarmsystem, der i tilfælde
af ildløs kunne skære filmen over ved hjælp af kulsyre, hvorved
operatøren blev klar over, at der var noget galt.
En smal dyse forbundet med et rør til kulsyreanlægget var placeret tæt
på filmen lige efter øverste rulle, og det var her, filmen blev blæst
igennem, hvis alarmen gik.
|
Villabyernes , Gentofte |
Gentofte
Kino
Det har været pudsigt at læse om
Gentofte Kino, hvor jeg har tilbragt
mange timer. Det var altid spændende at besøge operatørrummet her - den
brugte kultråd blev taget ud med en tang, og i et tilstødende rum var
der fyldt med brummende ensrettere, som sikkert nu ville gøre sig på
Teknisk Museum.
Et lysbilledapparat (af størrelse normal fremviser) var der også - de
brugte det sjældent, men operatøren - forøvrigt klædt ulasteligt med
slips og blå kittel - tændte kulbuen og lod det virke. Det viste
reklamer for de lokale forretninger, og viste et billede mens det
foregående blev udskiftet med et nyt.
I øvrigt kunne Gentofte godt være med, hvad angår 70mm "look-alike".
Husker en ret imponerende kørsel af "Panserslaget ved Ardennerne" - her manglede der ikke noget, hvad angår lyd i alle retninger.
Man kunne følge toget gennem tunnelen hele vejen ned langs salen – god
lyd i betragtning af de bedagede fuldtonehøjttalere på siderne i salen
(model trækasse, størrelse fuglehus).
Lyngby Kino
Ved en forevisning af "Generalen" med Buster Keaton måtte de efter flere
forsøg opgive at køre filmen - der var åbenbart ikke hoved eller hale i
de ruller, som de havde modtaget. Operatøren fortalte ved en anden
lejlighed, at maskinerne allerede var solgt til Teknisk Museum, når de
ikke længere skulle stå der.
Salen var plan – til gengæld var lærredet placeret så tilpas højt så
alle kunne se.
Colosseum
Colosseum
hvor der nu er et Aldi supermarked (sic) tilbragte de absolut forhærdede
tidselgemytter deres fredag nat for år tilbage. Man kørte 2 film med
start kl. 23.30 eller endnu senere – og den trofaste skare vaklede
klatøjede ud henad kl. 4.00 om morgenen.
Søborg Bio
Husker en forestilling, hvor jeg var lige ved at gå igen, da det viste
sig, at filmen var i sort/hvid. Det var "Den Længste Dag" - om
invasionen i Normandiet.
Lang sal med balkon – kørte ofte midnatsforestillinger i dets sidste
leveår.
Allé Teatret
Imposant facade og indgang fra dengang der var biografer til. Senere
blev salen omdannet til idrætshal under navnet Allé Centret (så behøvede
man kun udskifte 2 bogstaver i facaden).
For øvrigt blev der i samme forbindelse indrettet en bar på første sal –
dette var muligvis i tilknytning til de gamle lokaliteter for
operatøren.
CinemaxX
CinemaxX har et enormt lærred i sal 1 - men jeg har aldrig set et så
uskarpt billede, som da jeg for første og eneste gang besøgte biografen
til "Ringenes Herre" - tænk hvad de ikke kunne opnå, hvis de kunne køre
70mm på det lærred.. 35mm egner sig simpelt hen ikke til blive blæst så
mange gange op.
|
|
|
|
Gå:
tilbage
- op
Opdateret
mandag, 01 januar 2024 18:16:48 |
|
|