biografmuseet.dk
Forord | Kontakt
Din historie | Søg

BIOGRAFER
Oversigt | Pioner
København | Omegn
Nordsjælland
Vest, Midt & Syd
Bornholm
Møn & Bogø
Lolland & Falster
Fyn, Thurø, Tåsinge
Langeland & Ærø
Sydjylland | Øst
Midt-Vest | Nord

ROADSHOW
3 Falke Bio
Europa Bio
Kinopalæet
Grand Teatret
Imperial Bio
Lido | Folketeatret

7OMM FORMATET
Historie | Biografer
Film | Maskiner

FILM & SYSTEMER:
Todd-AO | Blow-Up
Ultra Panavision 70
Super Panavision 70
Super Technirama
Sovscope 70
Dimension 150
Cinerama
Omnimax
Showscan
Cinema 180
Sensurround
"Windjammer"
CinemaScope

NYHEDER

2024 | 2023 | 2022
2021 | 2020 | 2019
2018 | 2017 | 2016
2015 | 2014 | 2013
2012 | 2011 | 2010
2009 | 2008 | Arkiv

BIBLIOTEK
Premierer 1911-2020
Film- og Kinoteknik
Teknikkalender
Interview | Farvel
Filmfestival
Det Store Udland
Olsen Banden
Store Lærreder
 

Biografmuseet's Mission
Fra Bornholm til Skagen, Todd-AO er sagen: Læs om 70mm og Cinerama med de store knivskarpe billeder og fantastiske magnetlyd
• Artikler, nyheder og billeder fra den danske biografhistorie
• Alle læsere er inviteret til at skrive deres historie om oplevelser i de danske biografer

Indhold | Opdateret
Ris & Ros | Ansvar
 

Åbnet 1. januar 2005

Copyright © 1985 - 2070 "biografmuseet.dk". Alle rettigheder forbeholdes.
 

Besøg in70mm.com om 70mm film, Cinerama og alle de store filmformater

in70mm.com
 

Bellevue Teatret

Tilbage til forsiden
Skrevet af: JG, biografmuseet.dk Dato: 26.03.2022
Bellevue Teatret, 13. marts 2022. Foto: Thomas Hauerslev

BELLEVUE TEATRET
Strandvejen 451
Åbnet 15. oktober 1937
Lukket 27. maj 1990

Bellevue Teatret er en fornem størrelse og selvom man herover kan se lukkedagen 27. maj 1990, gælder det heldigvis ikke selve teatret men blot biografdriften. Teatret eksisterer endnu med stribevis af succesrige forestillinger, ikke mindst den årligt tilbagevendende juleforestilling ”Folk og røvere i Kardemomme by”. Det er også som teater, man kan åbne allerede året før den første biografforestilling finder sted. Bellevue Teatret er skabt af arkitekt Arne Jacobsen og betragtes som et af hans hovedværker sammen med nabobebyggelsen Bellavista (Bellevue på italiensk) opført i samme funkisstil fire år forinden. Hvor Bellevue Teatret placeres ud mod Strandvejen, lå der før en gammel kro. Teatret ledes de første to sæsoner af komponisten Dan Folke, de efterfølgende to bliver Dagmar Teatrets forhenværende direktør Otto Jacobsen ny sommerleder i Klampenborg.

• Gå til stoleplan Bellevue Teatret

Teatret åbner som sommerrevyteater den 14. juni 1936 med Liva Weel som et af de store trækplastre og det var allerede fra begyndelsen tænkt, at det kunne fungere som biograf i vinterhalvåret lidt på samme måde som Cirkusbygningen på Axeltorv, hvor World Cinema residerede om vinteren. Man havde derfor også installeret et tonefilmsanlæg med denne mulighed for øje, men i første sæson dog ikke realiseret, da man fandt placeringen for en så stor biograf uden det fornødne opland urentabel. Imidlertid henvender en hr. Christian Ahlefeldt Hindenburg, sig til bevillingsnævnet. Han har nogle år forinden drevet det yderst beskedne Hellerup Biografteater og på trods af dennes tvivlsomme renommé tildeler Justitsministeren ham i september 1937 den nødvendige biografbevilling. Lejemålet med teatrets ejere, musikforlægger-brødrene Wilhelm-Hansen går i orden på fordelagtige betingelser og dermed kan Ahlefeldt Hindenburg igen kalde sig biografdirektør.

Ahlefeldt Hindenburg havde i de mellemliggende år tjent en god sum penge på ejendomshandler, så han kunne med snilde præsentere publikum for det ypperste, selvom det meste allerede stod parat. Salen har 795 stoleplader – tillige designet af Jacobsen – og selv placeret i Gentofte Kommunes udkant, så var Bellevue dog et sted, folk valfartede til om sommeren når turen gik til Dyrehavsbakken eller i strandvejr lige på den anden side af vejen, hvor nordkystens mest populære badestrand befandt sig. Her lå også Bellevue Strandhotel, der i sine velmagtsdage var lige så flot som det nye teater placeret blot få meter fra Klampenborg Station, der også i sig selv satte sit nydelige præg på området. Da der samtidig på dette tidspunkt både var sporvogne og rutebiler troede man på, at biografen også kunne fungere i vinterhalvåret.
 
Læs mere her:

Biografer på biografmuseet.dk

Biografer Oversigt

Danmarks 70mm og Storformat Biografer

Stoleplaner - Galle & Jessen's Oversigt over Københavnske biografer i 1950erne

Biografpremierer 1911 - 2020

Film- og Kinoteknik

7OMM Film og De Store Formater

Todd-AO, - det sensationelle filmsystem

Mine damer og herrer, "Dette er Cinerama"!

"Windjammer" i Cinemiracle

CinemaScope | VistaVision

Super Technirama 70 | Panacolor
Dimension 150
| Sensurround

High-Impact biografdesign
 
Bellevue havde premiere på Todd-AO den 4. august 1961 med filmen "Can-Can"

Få uger efter overtagelsen af vinterlejemålet kan teatret således allerede den 15. oktober 1937 slå dørene op for biografsæsonen med danmarkspremiere på Jean Parker i ”Væk med millionerne”. Det var tilmed næsten en verdenspremiere, i USA var den kommet op blot syv dage tidligere. Der var udsolgt på åbningsaftenen, men filmen blev nu ikke særlig populær. Direktøren håber alligevel at kunne tilbyde mange flere helt nye premierefilm.

Over den store teaterfacade står Bellevue Teatret med kolossale, blå bogstaver. Der er billetsalg umiddelbart indenfor dørene og hhv. kiosk og kontor i siderne af den store, lyse forhal, hvor to trapper fører op til foyerarealerne, der løber langs salen i hele dens længde udstyret med garderober. Buede trapper fører op til den store balkon ovenfor. Inde i salen er væggene dækket af teltstof i hvide og blå toner, som bæres af slanke bambusrør, hvis linjer er tænkt som at forøge følelsen af husets dimensioner. De smyger sig fra balkonens bagvæg henover det bagerste loftudspring ned gennem salens vægge frem til det kridhvide proscenium, scenen med orkestergrav og et raffineret fortæppe designet af plakatkunstneren Aage Sikker Hansen. I forbindelse med teatret indrettes en fin restaurant i en tilbygning på venstre side, som også prydes med bambus. Bygningsværket er i det hele taget ’spækket med dristige, ekstraordinære idéer’, som pressen skriver.

Der vises to forestillinger kl. 19 og 21 med pause under forestillingen. Det er ikke fordi, man som andre biografer med blot én fremføringsmaskine er nødt til skifte spole – nej, det er sandelig fordi taget over biografen kan skydes til side for at få frisk luft ind. Det var naturligvis særdeles praktisk under sommerforestillingerne. I vinterhalvåret er der omvendt et fortræffeligt varme- og ventilationsanlæg at gøre godt med, men selv på mindre kølige dage gør man brug af denne ’reklameforestilling’ med taget. På åbningsaftenen i oktober 1937 klagedes der da over træk, men som årene gik og filmene generelt blev længere, blev det næsten en sport at vise helaftensfilm i Bellevue, hvor pausefunktionen dermed forekom helt naturlig.

Den 18. april 1938 er der atter en danmarkspremiere, denne gang ”Jeg elsker dit smil” med Alice Faye og The Ritz Brothers, en duo, som forsøgte at træde i Marx Brothers fodspor. Denne film gik med sin glimrende titel fortrinligt og holdt sig på plakaten i fjorten dage. Således fulgte adskillige flere af slagsen de næste par år. Efterårssæsonen 1938 startede allerede den 19. august og biografdriften fyldte stadigt mere. I det gode sensommervejr spilles hele fem daglige forestillinger. Der lægges ud med danmarkspremiere på ”De glade hotelværter”, endnu en amerikansk komedie og den varer da også kun godt og vel en times tid.

Trods fine tal den første tid lader Ahlefeldt Hindenburg i efteråret 1939 forstå, han ikke ønsker at fortsætte driften og biografen lukker. Blandt nye ansøgere er biografens tidligere inspektør, Mogens Fisker. Han får den ikke, men åbner knap atten år senere Villabyernes Bio, der særligt på grund af operatørrummets tekniske beskaffenhed blev lige så bemærket som Bellevue.
 
 
I Bellevue opnås der heller ikke nogen beslutning om teaterdrift i sommeren 1940, hvor landet er besat og folk påpasselige. Nu ender der i stedet med også at blive biografdrift i sommermånederne, hvor en ny biografbevilling tildeles ingeniør og fhv. filmdirektør Jørgen Christian Stannow, som starter med at renovere operatørrummet, der får installeret nyt kinoanlæg fra Zeiss-Ikon. Bellevue Taetret genåbner den 31. maj og spilletiderne lægges, så de passer med togtiderne fra stationen. Om sommeren ses et kortvarigt teater-intermezzo med Per Knutzons opsætning af ”Charleys tante” med Ebbe Rode. Da Stannow dør i 1944 overgår bevillingen nu til skuespiller Ejner Federspiel. Han beholder biografen i 29 år og takker først af i september 1974.

I denne tid får Federspiel gjort Bellevue til den mest respekterede biograf nord for København og stribevis af danmarkspremierer blander sig atter med det øvrige repertoire, der oftest består af sobre titler. Gerne film man forud har oplevet i eksempelvis Grand og Rialto, men det kan også være genoptagelser af ældre klassikere sommetider tilmed i helt ny kopi. I mange tilfælde spiller filmene kun få dage, det kunne sagtens være mindre end en uge. En bundrekord på to spilledage nåede man med (københavner)premieren på ”Pigen fra floden” den 30. november 1954 sågar med John Wayne, men det var nu heller intet særsyn inde i centrum. I andre tilfælde får biografen kassesucceser, som mange misunder. Det skete særligt fra sidst i 1950’erne, da der var blevet installeret CinemaScope i 1957 og i særdeleshed efter 1961, hvor Bellevue også blev i stand til at vise film i 70mm, hvilket gav stribevis af succeser på ”Ben-Hur”, ”Camelot”, ”Dr. Zivago”, ”Grand Prix”, ”Indianerne”, ”The Greatest Story Ever Told” og ”Hopla, vi lever”, som gik i hele tyve uger i 1964. Det var nu, helaftensfilmene og taget gik i smuk symbiose. Den allerstørste succes blev danmarkspremieren på Beatles-filmen ”Gruppen”, der spillede fra den 23. januar 1967 frem til den 4. juni, hvorefter den først her kom til Fasan Bio, der kunne fortsætte yderligere halvanden måned.
 
 
Bellevue Teatret 1936

I starten af 1970’erne er det svære tider overalt. Federspiel er fyldt 78 i august 1974, så man forstår godt hans ønske om at trække sig tilbage ved månedens udgang. Efter nogen tids lukning overtages teatret af den tidligere inspektør og nuværende bilforhandler J. Brøndum, som forklarer, at biografen længe har givet underskud, men han håber at kunne få vendt resultatet. Brøndum genåbner torsdag den 21. november med ”Can-Can”, der hermed vises i teatret for tredje gang og fortsætter generelt med det hidtidige repertoire. Sidst i 1977 lukker Bellevue atter. Tanken er nu at omdanne til den teaterbrug, bygningen var opført, men da Villabyernes Bio lukker ved udgangen af marts 1978, havde kommunen kun én biograf tilbage. Murermester Aage V. Jensen ejer på dette tidspunkt bygningen. Han forsøger at råbe kommunen op, men der gik flere måneder, før denne kaster en redningsplanke ud.

Løsningen blev at bygge balkonen om til to biografsale, mens gulvet igen skulle være teater som mange år forinden. Ved sjældne lejligheder er der vist børneteater i den mellemliggende periode. Bellevue eksisterer herefter med kommunal underskudsdækning på op til 500.000 kroner de første to år, herefter 450.000 kroner. Arkitekterne Flemming Hertz og Jes Kølpin køber bygningen og går sammen med producent Kim Nørager, der også har været involveret i driften af Biografen i Huset i gang med at indrette det nye hus, som de med dygtighed får på ret køl.

Biografrepertoiret skulle placeres et sted ’midtvejs mellem Dagmar og Imperial’ med status som Reprise Teatret, som Nørager forklarer. Balkonsalene får hver 78 pladser, mens der bliver plads til 435 i teatersalen, hvor taget stadig kan skydes til side og de oprindelige Jacobsen-stole også endnu står. Faktisk er det ikke meget, der forandres, al bambus består eksempelvis.
 
 
Bellevue Teatret Balkon 1936

Teatersalen genåbner med levende optræden i oktober 1979, mens biografgenåbningen fandt sted allerede den 15. juni 1979 med ”Hvor er Mr. Goodbar?” og den lidt ældre ”Sunshine Boys”. Der blev lavet et decideret sommerkavalkadeprogram bestående af 43 film. Den ene sal viser med tiden næsten kontinuerligt helaftensfilm, sådan som man havde haft så enorm succes med. I 1979 overtager Kølpin også Delta Bio i Kompagnistræde og starter distributionsselskab under navnet Bellevue Film i 1980.

I 1990 beslutter Gentofte Kommune at fjerne det årlige tilskud til teaterdrift, der på dette tidspunkt var løbet op i to millioner kroner. Den 30. juni drikkes der gravøl. Biograferne har allerede spillet sidste gang den 27. maj, hvor programmet bestod af ”Rosalie Goes Shopping”, ”U2 Rattle and Hum” og ”Det bli’r i familien”. Allerede to måneder senere er der dog atter en filmforevisning, denne gang i teatersalen, hvor Regner Grasten inviterer til venlig forpremiere på Lone Scherfigs ”Kajs fødselsdag”. Der opsættes en rejsemaskine til formålet, men billedet på den gamle scene var mikroskopisk, så det var ingen succes og blev ikke gentaget yderligere. Kølpin ejer nu bygningen og kæmper for at fortsætte og intensivere teaterdriften, hvad der heldigvis lykkes. I november 1990 instruerer Jesper Klein for niende gang ”Folk og røvere i Kardemomme by”.

Teatret har i dag plads til 680 gæster på gulvet og den reetablerede balkon. Hvert år besøger over 100.000 den pragtfulde bygning, hvor man også kan bestille rundvisning. Bygningen blev fredet af Kulturarvsstyrelsen i 1988 og gennemrenoveret fra maj 2001 til maj 2002. I begyndelsen af 1970’erne stod der blot ’Bellevue’ på facaden, men nu er Bellevue Teatret i sin helhed på plads igen.
 
 

Bonusinformation

 
Bellevue havde premiere på Todd-AO den 4. august 1961 med filmen "Can-Can", og fortsatte med "Porgy and Bess" i Todd-AO den 1. september 1961

Biografen åbnede med Western Electric kinomaskiner. Når vejret tillod det, kunne taget skydes til side og frisk havluft og rigtig stjerneudsigt kunne komme ned til tilskuerne. De første år fungerede biografen mest som teater, men fra 31. maj 1940, blev der udelukkende vist film. Kørte widescreen film fra omkring februar 1954. CinemaScope installeret primo 1955 og i juli samme år hvad CinemaScope premiere sammen med Palads (København), Folketeatret (Odense), Park (Århus) og Bio (Herning). I efteråret 1959 blev der installeret Gaumont Kalee 20 maskiner.

Lærredet var et Perlux på 5,3 x 12,0 meter. Projektionsafstand = 28.05 meter. Todd-AO Kiptagon: 125mm, Wide Screen: 75mm, Normal format: 54mm. Zenith 420 buelampe. 3 x1000 9 12" A 80 højttalere. Victoria X maskinerne er bestilt i august 1961 og udstyret med 900m 35mm spoler og 1100m 70mm spoler. Omtrent januar 1965 installeres 2500 w xenon type Radium X + speciel Marelli køling og ensrettere. En Bauer Selecton II 16mm blev udstyret med xenon 9. november 1965. Bellevue udstyres med et nyt højttalersystem 6. februar 1967. 6. oktober 1969 indkøbes 142 stole og der moderniseres. Automatik bygget på maskinerne 24. juni 1974. 

Bellevue lukkede 27. maj 1990 og maskinerne blev endt i Vamdrup. "5 x Kaj på Dametur" havde forpremiere her, efter biografens lukning. det var en meget pinlig fornøjelse. På balkonen i den oprindelige biograf var der etableret en rejsemaskine der kun lavede et meget lille billede. Kun dem der sad på de første 3 rækker kunne se filmen.

Direktør
Ejner Federspiel (49-69), Jes Kølpin (82-90)

70mm Maskiner
Victoria X

Billet telefon
Ordrup 4096 (49-69)
01 63 54 01 (82-83)

Pladser
789 (49-69)
 
 
   

• Gå til Biografer på biografmuseet.dk | Biografer Oversigt
• Gå til København | Omegn | Nordsjælland | Vest, Midt & Syd
• Gå til Bornholm | Møn, Bogø, Lolland & Falster
• Gå til Fyn, Langeland, Thurø, Tåsinge & Ærø
• Gå til Sydjylland | Midt-Vest | Øst | Nord
• Gå til mere om
 
 
   
   

• Gå til
Bellevue Teatret
 
Gå: tilbage - op
Opdateret mandag, 01 januar 2024 18:13:32