| |
Casino, København |
Tilbage til
forsiden
|
Skrevet af:
JG, biografmuseet.dk |
Dato:
01.10.2021 |
Man
kan absolut ikke se, at her lå Casino. Indgang ved de tre stor facadeglas. Ca
2001. Foto: Thomas Hauerslev
CASINO
Istedgade 84
Åbnet 26. december 1943
Lukket 30. september 1966
Casino åbner efter lang tids forsinkelse den 26. december 1943 med
danmarkspremiere på den svenske Marguerite Viby-komedie ”I dag bli’r min mand
gift”. Casino deler premieren med Aladdin. Biografen er blevet til som
erstatning for kvarterets tidligere biograf,
Istedgades Biograf, der trods
navnet var placeret på Dannebrogsgade, hvor den var lukket tre år forinden. Det
nye Casino – ikke at forveksle med det tidligere Casinoteater, der indtil 1939
havde ligget i Amaliegade – blev omvendt en flot og vældig elegant biograf, da
man endelig kunne slå dørene op til en stor, ny sal med lige over 800 pladser.
Samlet bygningspris: Ca. 750.000 kr.
• Gå til stoleplan
Casino
Teatret
Instruktør, skuespiller og direktør Emanuel Gregers havde i november 1940 fået
bevillingen til en ny biograf i Istedgade-kvarteret. Det var en betingelse, at
den gamle biograf enten blev gennemgribende moderniseret indenfor tolv måneder
eller, at der blev bygget en helt ny biograf i nærheden. Det lykkedes at finde
en baggård, hvor to gamle fem-etagers bygninger stod foran at skulle rives ned.
Her kunne den nye biografsal opføres med indgang gennem et eksisterende forhus i
Istedgade 84. Det var næsten lige rundt om hjørnet i forhold til den tidligere
biograf.
Arkitekten til den nye biograf er Holger Pind, der bygger i funktionalistisk
stil. Han når i sin karriere at tegne omkring hundrede biografer i Danmark i
forbindelse med bygning eller ombygning. Langt de fleste af dem er i provinsen.
Der var først tegnet planer for en ny og over dobbelt så stor sal med 600
pladser i de oprindelige lokaler i Dannebrogsgade, men det kunne ikke føres ud i
livet. Herefter rykkede projektet over på den modsatte side af gaden, hvortil
den nye biograf får udgangspassage.
Det nye indgangsparti i Istedgade fik man lidt problemer med. Det kunne ikke
etableres som tænkt fra begyndelsen, idet et butikslejemål først kunne overtages
i 1945. Indgangen åbnede derfor i halv størrelse og det store neonskilt, der
skulle stå vinkelret på facaden og signalere biografens placering, måtte også
vente. Desuden betød krigen, at bygningsmaterialerne hele tiden blev forsinket.
Oprindelig skulle biografen have været åbnet i foråret 1942, men i oktober 1943
var der langt om længe rejsegilde. Tagkonstruktionen var, igen på grund af
krigen, opført af midlertidige trælameller i rund bueform på en tre-årig
dispensation og skulle herefter skiftes til et fladt tag af jernbeton. Det skete
så vidt vides aldrig. Den 26. december 1943 kunne biografen endelig åbne sine
døre.
Fra gaden kommer man ind i forhallen på knap 50 kvadratmeter. Her er der
billetkontor i midten med tre kasser, en i midten og en i hver side. Fra
billetsalget er der på hver side adgang gennem tre glasdøre til en stor foyer,
der indeholder både chokoladekiosk, isbar, garderobe og udstillingsmontre. Denne
foyer er yderligere delt i to afsnit. Ved ligesom i
Dagmar at træde nogle trin
ned kommer man til en nedre foyer foran salens gulvplan, der har 380 pladser.
Bagtil har salen en forhøjet terrasse med plads til 220. En bred trappe fører op
til yderligere en foyer foran balkonen, som er holdt oppe af to søjler og hvor
der er plads til yderligere 200 gæster. Begge foyerområder er udstyret med
mahognipaneler og blå vægsofaer og på væggene er der opsat ætsede og sandblæste
spejldekorationer af Harry Løvenskjold og Ejvind Meldgaard. Den ene
forestillende en tiger og en leopard og den anden Apollo, der spiller for Thalia,
som overrækker ham to masker. På endevæggen mellem arealerne er der opsat et
imponerende relief på 2,5 x 5,5 meter, kaldet ”Weekend”, udført af billedhugger
Elo. Motivet forestiller friluftslivet ved stranden og svømmepigen Inge Sørensen,
af Gunnar ’Nu’ Hansen kaldet ’Lille henrivende Inge’, har stået model til pigen
yderst til venstre. I salen ses også et kønt dobbeltmotiv med to Venuser på
balkonrampen. Salens høje paneler er af fransk valnød, mens væggene er holdt i
lyse farver. Stolene er i rustfarvet betræk. Prosceniet er stort og dybt, holdt
i hvidt med smukt fortæppe. Foran er der en lille scene.
|
Læs
mere her:
Biografer på biografmuseet.dk
Biografer Oversigt
Danmarks 70mm og Storformat Biografer
Stoleplaner - Galle &
Jessen's Oversigt over Københavnske biografer i 1950erne
Biografpremierer
1911 - 2020
Film- og Kinoteknik
7OMM Film og De Store Formater
Todd-AO, - det
sensationelle filmsystem
Mine damer og herrer,
"Dette er Cinerama"!
"Windjammer" i
Cinemiracle
CinemaScope |
VistaVision
Super Technirama 70 |
Panacolor
Dimension 150 |
Sensurround
High-Impact
biografdesign |
Emanuel
Gregers var naturligvis glædesstrålende, da han endelig kunne slå dørene
op til sin biograf. Han havde selv været direktør på det gamle Casino
Teater med skrå brædder (altså et rigtigt teater) og tog derfor navnet
med sig ’som et minde om mine lykkelige år i Amaliegade’. Ved
åbningsfesten kl. 13 var Ib Schønberg konferencier og bød velkommen.
Emanuel Gregers og bygherren, Kjeld Stub Koren, gav åbningstaler, Teddy
Petersens orkester spillede og hele teatret sang med på visen ”Sofie”
fra Viby-filmen ”Sørensen og Rasmussen”, hvor ’Sofie’ her var skiftet ud
med ’Casino’. Så trådte Bodil Ipsen frem på scenen med en prolog af Tove
Ditlevsen, der selv var vokset op på Vesterbro. Herefter var det
Marguerite Vibys tur til at fornøje på lærredet. Man forstod virkelig at
åbne med manér dengang.
Åbningen af Casino blev en københavnerbegivenhed af de store og alle
forestillinger mellem jul og nytår var udsolgt. Folk strømmede til biografen,
der holdt Viby på plakaten en hel måned. Den 31. januar 1944 var der premiere på
”Biskoppen” med Ib Schønberg fra Nordisk Film. Den film havde Gregers selv
instrueret. Casino holdt filmen næst længst på programmet af premierebiograferne
kun overgået af Scala-Bio. Casino var også med på premieren på Gregers’ næste
film, ”Det bødes der for”.
Casino var egentlig slet ikke tænkt som premierebiograf men som reprisebiograf.
Størrelsen og fremtoningen har nok alligevel fået både bevillingshaver og
distributører til at ane potentiale efter den gode start. Biografen fik derfor
flere premierefilm i resten af krigsårene mellem de ældre tyske film, man var
nødsaget til at vise. De nyeste tyske havde Casino ikke premiere på i denne
periode. Nogle italienske og ungarske film klarede sig udmærket, men ellers var
der størst publikum til de danske.
Efter krigens afslutning kom der også engelsksprogede film på Casinos lærred.
Flere amerikanske fik danmarkspremiere, bl.a. ”Flugten fra Djævleøen” med Basil
Rathbone. Nogle russiske film kom også op i biografen på Istedgade. Alle genrer
fandt vej; der var altid publikum til gode lystspil, men seriøse dramaer eller
en rask, lille western kunne biografen også sagtens bruge. Generelt var filmene
af rimelig god kvalitet eller bedre. Det var ikke Casino, der fik premiere på
B-filmene.
Biografen har i eftertiden ry for kun at få premierer fra de mindre selskaber
eller på film fra de større, som øvrige biografer i byen ikke ville have, men
det holder nu ikke stik. Casino viste ganske mange film fra både MGM og
Paramount, som fungerede fint. Gregers viste også gerne svenske film i stil med
åbningsfilmen. Mange af Nordisk Films svenske titler fik derfor premiere her.
Vist var der så nogle af de små, der fejlede totalt, men de første ti år var i
det store hele pænt succesrige.
I 1950 skaber Gregers hvad, der skal gå hen og blive det, biografen er mest
kendt for i eftertiden. Det er ’Casinos danske sommer’, hvor biografen i
sommermånederne viser en ny dansk film hver dag. Et kæmpe kavalkadeprogram med
alle de gamle danske komedier og dramaer. Denne sommerkavalkade bliver en
tilbagevendende begivenhed lige til biografens sidste sommer i 1966.
Omkring 1954 begyndte TV at vinde indpas i de danske hjem og det var især noget,
man kunne mærke i Casino. Hvorfor lige denne biograf blev så hårdt ramt, er et
godt spørgsmål. Emanuel Gregers var på dette tidspunkt syg og deltog mindre i
den daglige drift. Biografen fik fortsat premierefilm, men de fik efterhånden
svært ved at klare mere end fire dage på programmet. Nogle måtte man tage af
efter bare to spilledage. Kun meget få kunne spille en uge eller mere. Man
foretrak derfor naturligt nok hellere en solid reprise, som med større sikkerhed
garanterede et publikum. De nye film, der fik premiere, blev nu hovedsageligt
tyske. Mange af dem var de såkaldte ’hjemstavnsfilm’, der var en slags pendant
til de danske Morten Korch-filmatiseringer. De fungerede oftest rigtig godt i
provinsen, men i hovedstaden fik disse film færre og færre publikummer. Nogle af
dem fik aldrig premiere i København. En del af dem, der kom op, tog Casino sig
så af, når distributøren kunne fremvise tilstrækkelig gode omsætningstal fra
provinsbiograferne.
|
|
Da Gregers dør i 1957, overgår driften midlertidigt til Kjeld Stub Koren, før
Poul Bang får permanent bevilling. Bang havde produceret og instrueret film for
Saga, hvilket han fortsatte med til sin død. Desuden var han for en periode
direktør for filmselskabet. Han installerede ved denne lejlighed
CinemaScope i
biografen, som kom i brug til de amerikanske film. En enkelt potentielt lidt
større amerikansk af slagsen fra MGM får ene-premiere i biografen den 7. maj
1962. Det er ”SOS Claridon synker” med Robert Stack – og så er den ikke en gang
i Scope.
Allerede på dette tidspunkt var der snak om at omdanne biografen til
supermarked. Bang sikrer dog for en årrække den fortsætte drift. Han forsøger at
slippe ud af biografen i 1965 (delvist) grundet svigtende helbred, men ender med
at lede den helt til biografens lukning året efter. På grund af
uoverensstemmelser i forhold til huslejen lykkedes det ikke at få den overdraget
til H.W. Andersen fra Scan-American Film, der ellers havde opnået bevilling.
Denne bliver derfor atter opslået ledig, men Kulturministeriet, der på dette
tidspunkt havde overtaget bevillingsområdet fra Justitsministeriet, modtog denne
gang ingen ansøgninger. Nu stod det efterhånden også soleklart, at
bevillingssystemet var tæt ved at have spillet fallit, men der skulle gå endnu
nogle år, før det blev ophævet.
Biografens sidste premiere finder sted mandag den 19. september 1966. Det er
”Oprørs-kaptajnen” med John Agar. Den må nøjes med fire spilledage. 23.
september skiftes til ”Spioner i baghold”, som
Bristol forinden havde vist med
succes gennem en hel måned. Ugen efter er det slut. Man lod publikum tage afsked
med biografen og reklamerede med afskedsforestillingerne, der fandt sted den 30.
september 1966 med ”De røde heste”. Den største Morten Korch-succes gennem
tiderne. Før forestillingerne optræder Grethe Sønck m.fl. før filmen. Samme
aften takkede Bristol også af.
Eneste interesserede part til at overtage den ellers kun knap 23 år gamle
biograf var så alligevel et supermarked. Det var Irma-kæden, der efter ombygning
kunne indlemme Casino, som et af de første ofre, på deres københavnerkort af
biografer, der blev omdannet til dagligvareforretning. Poul Bang dør det
efterfølgende år i Østrig under optagelserne til ”Min søsters børn på
bryllupsrejse”.
Efter Casinos lukning måtte publikum søge mod enten
Sdr. Boulevard eller
Vesterbrogade for at se film. Istedgade havde nu ikke længere nogen biograf.
Gaden var nu og mange år frem ikke længere at regne som et af byens finere
strøg. Så har man da ikke sagt for meget.
Irma-supermarkedet blev siden til Fakta for til sidst at lukke i 1990’erne. Da
hele den gamle biografbygning stod foran nedrivning omkring 2005, blev al
supermarkedsinventar hevet ud og de bare skaller stod tilbage. Her åbenbarede
den gamle sal med balkon sig en sidste gang, før bulldozerne definitivt fjernede
de sidste spor af biografkapitlet på den gamle Istedgade.
|
|
|
|
|
|
• Gå til
Biografer på biografmuseet.dk |
Biografer Oversigt
• Gå til København |
Omegn | Nordsjælland |
Vest, Midt & Syd
• Gå til Bornholm |
Møn,
Bogø, Lolland & Falster
• Gå til
Fyn, Langeland, Thurø,
Tåsinge & Ærø
• Gå til
Sydjylland |
Midt-Vest | Øst |
Nord
• Gå til mere om
|
|
|
|
|
|
• Gå til
Casino |
|
Gå:
tilbage
- op
Opdateret
onsdag, 08 januar 2025 11:30:28 |
|
|