| |
Boulevard Teatret / Camera / Boulevarden, København |
Tilbage til
forsiden
|
Skrevet af:
JG, biografmuseet.dk |
Dato:
01.10.2021 |
Dørene ud til
gaden er fuldstændig de samme som i 1923, facaden smukt nymalet og
biografens sidste navn fortsat at skue. Boulevarden lever på en måde
endnu. Foto: Thomas Hauerslev, ca 2001
BOULEVARD TEATRET / CAMERA / BOULEVARDEN
Sdr. Boulevard 79-81
Åbnet 15. december 1923
Lukket 14. juni 1983
Boulevard Teatret åbner sine døre lørdag den 15. december 1923 på Sdr.
Boulevard med den tjekkoslovakiske ”Manden uden hjerte”. Filmen spiller
indtil 21. december. Som forfilm vises en to-akters kortfilm med Harold
Lloyd med titlen ”Det spøger!”. Der er dagligt to aftenforestillinger.
• Gå til stoleplan
Boulevard Teatret
• Gå til Galleri Besøg i Boulevarden 16.
februar 2009
Salen beskrives som værende flot og smagfuldt belyst. Den er tilmed
meget lang og der er ingen balkon. Den bagerste del har midtergang ned
gennem salen, mens rækkerne herefter går gennem hele salen. Det er alle
træsæder. Foran scenen spiller et seks mand stort orkester under ledelse
af Hans Madsen. Forhallen benævnes som værende hyggelig og foyeren
nydelig med dekorative spejle. Spejle og vinduesglas går igen som
udsmykning gennem store dele af stedets levetid med et intermezzo, hvor
der var mere træ og lidt mindre glas. I dag er Sdr. Boulevard en
fredelig én af slagsen, men for hundrede år siden summede den af lokalt
liv med mange småforretninger. Man kunne dengang til højre for biografen
købe sig en isvaffel, hvis man var lækkersulten.
Fra begyndelsen har teatret omkring 800 pladser. Biografen ledes på en
dobbeltbevilling tilhørende direktør Tvergaard, som er med indtil sin
død i 1929 og Oscar Malmstrøm, der tidligere havde arbejdet under Sophus
Madsen, da han overtog Empire Teatret og omdøbte det til Metropolteatret
(nu Grand). Oscar Malmstrøm leder efter Tvergaards død biografen alene
frem til 1939, hvor han bliver syg. Herefter fortsætter hans kone, Minna,
som tidligere havde håndteret billetsalget, driften med lidt assistance
fra sønnerne, Olaf og Hans. Olaf var som 20-årig i 1931 blevet ansat som
inspektør i sin fars biograf. Lillebroderen, Hans, var tidligere
danmarksmester i svømning og her omkring 1940 direktør for Columbia
Films danske kontor.
Oscar Malmstrøm dør efter længere tids sygdom i 1941 og fru Minna får
permanent bevillingen til biografen året efter. Hun renoverer allerede i
1941, hvorved sædeantallet reduceres til 750. Ved etableringen af en ny
og større scene fjernes yderligere 110 sæder, så der herefter er 640
pladser. Der installeres nyt tonefilmsanlæg, væggene perforeres af
akustiske årsager og hele teatret males. Samtidig ønskes et nyt og
større lærred, der dog må vente lidt på sig. Man ville gerne være
forberedt på ankomsten af en ny biograf ikke langt derfra, på Istedgade.
Den kom dog også til at vente nogle år, idet åbningen af den biograf,
der skulle blive til Casino, trak ud helt til 1943 på grund af krigen og
manglen på byggematerialer.
Økonomien var lidt anstrengt i Boulevard Teatret, det var ikke den
biograf i byen, der kunne prale af de største omsætninger. Man viste
generelt lidt af hvert fra populære film til seriøse film uden nogen
særlig tydelig profil. Biografen blev i folkemunde også blev kaldt
’Bulen’ men vel hovedsageligt på grund af beliggenheden. Blandt de få
premierefilm i 1920’erne kan nævnes ”Djævlerytteren”, som senere blev
vist i Metropol på Strøget. Nogle andre amerikanske lystspil fandt også
vej, men de færreste spillede mere end tre-fire dage.
De voldsomt populære amerikanske komikere Gøg og Gokke alias Stan Laurel
og Oliver Hardy fik få år efter biografens åbning hjemsted i Boulevard
Teatret og så kunne man snakke om succes! Enkelte af deres to-akters
kortfilm kom op i World Cinema, men ellers var Boulevard deres faste
premierehus. Parret gjorde sig allerførst bemærket i Danmark i
Røde Mølle-biografen på Østerbro, hvor en kortfilm blot benævnt ”Gøg og
Gokke” blev sat op den 4. november 1927 som forfilm til ”Ødemarkens
sejrherrer” med Tim McCoy. Boulevard viste også dette program allerede
den efterfølgende uge. Lige fra start havde makkerparret fået deres
danske kælenavne. Ligesom det aldrig med 100% sikkerhed er godtgjort,
hvordan det danske komikerpar Fy & Bi kom til at hedde således (udover
det åbenlyse i det høje ”fyrtårn” Carl Schenstrøm og den lave ”bivogn”
Harald Madsen), gør det samme sig gældende for Gøg og Gokke. ”Gøg”
udtaltes opr. ”gøj” og stammede fra formen brugt i eksempelvis
”fjumregøj”, mens Gokke som bekendt ofte fik noget i hovedet, et gok i
nøden.
Gøg og Gokke var dermed allerede på banen som sådan selvsamme år, den
amerikanske producent Hal Roach havde fundet på at ”parre” dem til den
duo, der ville få så fænomenal succes. De havde optrådt sammen tidligere
i andre Roach-produktioner og på film helt tilbage fra ”The Lucky Dog” i
1921, men ikke som ”Laurel & Hardy” med deres navne øverst på plakaten
som trækplastre. Det har desværre ikke været muligt at finde ud af,
hvilken Gøg og Gokke-film, det var, der blev vist den 4. november 1927.
Bjørn Rasmussen har i sin ’Udenlandske Biografier’ fra 1969 i
udgivelsesserien ’Filmens Hvem Hvad Hvor’ med kolossal ildhu og
dygtighed noteret samtlige Gøg og Gokke-film. Rasmussen har her deres
første fælles film i Danmark noteret til at have været ”To spurve i
tranedans” med premiere 21. november i World Cinema, men det kan altså
med sikkerhed påvises, at makkerparret optrådte på biograflærredet i
Danmark nogle uger tidligere.
Succesen med disse lystspil afstedkom lidt flere af slagsen op gennem
1930’erne. Publikum ville gerne more sig. En del film kom fra MGM og
titler fra Columbia endte sjovt nok med også at finde vej. Man havde nu
også film fra mange øvrige distributører og naturligvis Gøg og Gokkes
længere spillefilm, der næsten altid fungerede allerbedst på netop
Boulevard Teatret. Krigsårene var matte, men efter krigen vender
biografen tilbage med nogle spredte premierer. Af ikke helt klarlagte
årsager ikke allerede den 14. maj 1945, der ellers var den helt store
amerikanske premieredag for så godt som alle københavnerbiograferne. Der
var nogle forholdregler med de nye amerikanske film til biografer, der
havde været tyskervenlige, men i forhold til Boulevard Teatret skulle
intet være bevist i den retning. Biografen havde naturligvis det antal
tyske film, man var forpligtet til under krigen, men derudover også
engelske, så længe det havde været muligt og hjertens gerne svenske og
danske. I alle tilfælde måtte Boulevard denne dag nøjes med et
dobbeltprogram bestående af to ældre amerikanske strimler.
|
Læs
mere her:
Biografer på biografmuseet.dk
Biografer Oversigt
Danmarks 70mm og Storformat Biografer
Stoleplaner - Galle &
Jessen's Oversigt over Københavnske biografer i 1950erne
Biografpremierer
1911 - 2020
Film- og Kinoteknik
7OMM Film og De Store Formater
Todd-AO, - det
sensationelle filmsystem
Mine damer og herrer,
"Dette er Cinerama"!
"Windjammer" i
Cinemiracle
CinemaScope |
VistaVision
Super Technirama 70 |
Panacolor
Dimension 150 |
Sensurround
High-Impact
biografdesign
|
I 1947 er der 12. maj premiere på den amerikanske ”Solskinspigen” fra
Dansk-Svensk Film og ugen efter på ”U-bådsjageren” fra Columbia. To uger
senere er der premiere på ”Vestens terrorister” fra samme selskab. Så
går luften lidt ud af premiereballonen igen, men i november har
Boulevard i fællesskab med
Strand Teatret i Hellerup, som her nyder en
yderst sjælden premiere, en ny film fra det næsten nystartede City Film.
Filmen er fransk med titlen ”Dramaet på Lunegarde”. For begge biografer
bliver det desværre kun til fire spilledage. Boulevard får en mere fra
selskabet i december, som allerede herefter giver op igen. Filmselskabet
Atlantic er ene om at levere biografens fire premierer de næste tre års
tid, før en af de sidste Gøg og Gokke film får premiere i 1951. Det var
”Gøg og Gokke som danselærere”, der var produceret i 1943. Boulevard
måtte dele premieren med Odeon, der også kunne lide at vise film med den
populære duo.
De næste to år har Boulevard lidt spredte premierer, før biografen i
1953 igen sammen med Odeon har premiere på ”Lassies bedrifter” i smukke
farver og Elizabeth Taylor i den unge hovedrolle (Lassie fraregnet). Så
stilner det af igen og omkring 1959-60 er biografen tæt ved at lukke.
Ninna Malmstrøm ønsker ikke længere at fortsætte driften og hendes
sønner ønsker heller ikke at overtage biografen, hvis lejemål løber helt
til oktober 1961. En paragraf i kontrakten med Arbejdernes
Andelsboligforening, der ejer bygningen, siger, at såfremt bevillingen
opsiges, skal det let skrånende gulv i salen gøres flat. En udgift, der
vil løbe op i omkring 60.000 kr. Biografen har på dette tidspunkt ikke
fået installeret
CinemaScope. Med den kraftigt forøgede konkurrence fra
tv, vil der uanset udfaldet være en voldsomt forøget udgift forbundet
med at drive biografen, hvor et overskud skal deles med Filmfonden, mens
eventuelt underskud alene må afholdes af bevillingshaver.
Det lykkes heldigvis at finde en ny bevillingshaver til biografen, efter
tre personer havde rettet ansøgning til justitsministeriet. Det bliver
således Jørgen Engestoft, der kommer til at drive Boulevard Teatret frem
til udgangen af 1964, hvorefter der igen gøres klar til lukning. Her kom
det de ganske unge Knud Hauge og Peter Emil Refn for øre, at teatret nu
var i reel fare for at lukke og blive revet ned. Hauge og Refn var blot
23 og 25 år og brændte begge inderligt for filmkunsten. Det lykkedes dem
muligvis på gode intentioner alene at få bevilling til at overtage
biografen.
Hauge og Refn skiftede biografens navn til Camera. Biografen havde nu
omkring 460 pladser med lærred og scene rykket lidt frem på grund af det
nye Scope-format. Et nyt, stort hvidt skilt henover facaden lyser med
Camera-navnet i røde bogstaver og de to unge biografdirektører er på
plads som både telefonpasser, billetsælger, kontrollør og operatør.
Ambitionerne hos det unge makkerpar var tårnhøje. Ikke nok med
biografdrift med fokus på kunstneriske kvalitetsfilm: De startede også
deres egen filmimport og distribution, kaldet Camera Film. Det var ud
fra betragtningen, at det danske publikum var gået glip af en række
fantastiske europæiske såvel som asiatiske film. Så man da ellers bort
fra muligheden, som blev givet gennem visninger på Filmmuseet, men disse
oplevelser måtte jo siges at være forbeholdt københavnerne. Camera Film
eksisterer som bekendt i bedste velgående den dag i dag som Danmarks
førende distributør af artfilm.
Særligt Cameras import af nogle af de første Akira Kurosawa-film var
blandt de væsentligste kunstneriske importer i tiden. Deres åbningsfilm
og første premiere var også netop Kurosawas ”Blodets trone”. Den fik
premiere den 1. oktober 1965 og spillede i fire uger.
Åbningsforestillingen kl. 20 blev markeret med musik af Palle
Mikkelborgs Kvartet og prolog af Sven Holm læst op af Peter Steen.
Senere fik Kurosawas mest kendte film ”De syv samuraier” også premiere
som Camera-import. Den ville Refn dog gerne have op i en biograf helt i
centrum og filmen måtte derfor vente indtil
Dagmar fandt plads den 16.
januar 1969. Filmen havde da allerede haft provinspremiere i Holbæk den
29. juni året forinden.
29. oktober 1965 havde Hauge og Refn premiere på den 22 år gamle franske
”Syndens engle” af Robert Bresson. Denne film fik også succes og
spillede igen lige knap fire uger. Nogle dage endda sammen med
Triangel
Teatret. Begge de første to film var indkøbt til dansk distribution
gennem en svensk partner og vistes således i Danmark i kopier med
svenske undertekster. En tradition, der fortsat blev benyttet med
mellemrum gennem de næste 40 år, hvis potentialet ansås lige småt nok
til bekostning af dansktekstede kopier, mens kvaliteten modsat gjorde
dem uundværlige.
Efter ”Syndens engle” fulgte endnu en egen import, den italienske ”De
forlovede” af Ermanno Olmi, der havde vundet en pris i Cannes og som man
hermed introducerede for det danske publikum og viste i tre uger.
Instruktøren havde en vældig produktion, men hans eneste anden film i
Danmark blev ”Træskotræet”, som blev en ganske stor succes i Danmark i
1979, da den (naturligvis) havde premiere i
Grand, som Refn på dette
tidspunkt drev. Den film var da på plakaten i et halvt år.
Camera-biografen viser også amerikanske filmklassikere. Velkendte titler
som ”Asfaltjunglen”, ”Politiets blinde øje” og ”Sternwood-mysteriet” kom
atter på det københavnske biografrepertoire. Der blev også repremiere på
Fritz Langs ”M” med Peter Lorre i den uhyggelige hovedrolle.
|
|
17. december 1965 har Boulevard premiere på en ny japansk film, denne
gang fra Gloria Film. Det er spændingsdramaet ”Kvinden i sandet”, som
holder sig på plakaten i over tre måneder, hvilket er helt exceptionelt
længe for biografen og med til at cementere biografens nye ry som tidens
”hotteste” kvalitetsbiograf. Filmen afløses af ny italiensk premiere,
denne gang fra MGM og Palladium giver Boulevard premiere på endnu fransk
succesfilm den 18. april 1966. Det er Jacques Demys ”Englebugten” med
Jeanne Moreau. Den vises i mere end fem uger. Den første uge sammen med
Fasan Bio. Under visningen af denne film får Hauge og Refn fornemt
fransk visit af filminstruktøren Francois Truffaut, en af
forgangsmændene i den franske nybølge. Truffaut var i Danmark i
forbindelse med Århusstudenternes Filmklubs udnævnelse af Truffaut til
æreskunstner i april 1966.
Efter ”Englebugten” bliver premiereprogrammet spansk og fra 10. juni
1966 og tre uger frem vises endnu en fransk klassiker: Jean Renoirs
”Spillets regler” fra 1939. Denne film bliver først nu vist i Danmark
efter
Reprise Teatret i Holte, som var den ubestridt største biograf for
artfilm udenfor Københavns midte, havde importeret og vist den med
kolossal succes i egen biograf, hvor den havde haft premiere den 11.
marts.
26. august 1966 er der premiere på Camera egen ”Aparajito” som på dansk
ved premieren kaldes ”Den ubesejrede”. Filmen er ti år gammel og af
Satyajit Ray, hvis første film i Danmark, ”Apus verden”, året forinden
havde spillet en uge i Alexandra. Camera havde givet filmen repremiere
og spillet den en uge henover sommeren 1966 som opvarmning til sin
sensommer-premiere. ”Aparajito” bliver endnu en succes for distributør-
og biografvirksomheden. Den baner også vejen for samme instruktørs
”Sangen om vejen”, som Camera også importerer og giver
københavnerpremiere i Camera i 1968. Denne regnes af brugerne af
internetfilmdatabasen IMDb for den bedste indiske film gennem tiderne.
Camera fortsætter efteråret 1966 og ind i vinteren med egne og andres
kvalitetsfilm, Pier Paolo Passolinis ”Luderkarlen Accattone” får således
premiere 26. oktober og som forfilm til den canadiske ”Ingen vinkede
farvel”, som biografen viste samtidigt med Passolini, vises en af Buster
Keatons allersidste film. Det var kortfilmen ”Til te med Buster Keaton”
med Keaton som englænderen, der vil opleve Amerika og derfor hopper i
vandet i London, hvorefter man ser ham stige op ved Canadas østkyst,
hvor han snupper en lille motorvogn og kører på skinner henover landet
til vestkysten. Refn elskede Keaton.
Knud Hauge og Peter Refns veje skiltes allerede i marts 1967. Refn
fortsatte driften af Camera Film og biografen, mens Hauge året efter
overtager Windsor-biografen på Peter Bangsvej, hvor han også fortsatte
sin kunstneriske profil. Samme år modtog Refn sin første Bodil, en
Sær-Bodil, for sin dygtige drift af biografen.
Der kom fortsat flere premierer af den seriøse slags og publikum kom
stadig langvejs fra for at se de godt anmeldte film. I 1968 fik ”Intet
nyt fra Vestfronten” fra 1930 eksempelvis repremiere. Søndag
eftermiddage viser biografen børnefilm i den gode gamle tradition.
Fuzzy, Hopalong Cassidy og Ungerne er tit at se ved disse lejligheder.
Også nogle af disse er såmænd københavnerpremierer. Selvom de har
relativt mange år på bagen, vises flere af dem på dette tidspunkt for
første gang i Danmark.
|
|
Refn var som nævnt meget begejstret for Buster Keatons kunst, der for
længst var gået i glemmebogen i Danmark. Han var nok ansporet af
kortfilmen fra 1966 og det faktum, at en Keaton-festival i Paris kunne
tiltrække tusinder af mennesker. Chaplin havde allerede i ”Rampelys” fra
1952 hevet Keaton ind fra glemslen til nogle scener af uforglemmelig
komik. Keaton havde herefter rigtig nok haft nogle biroller i ”Jorden
rundt i 80 dage” og ”Hopla, vi lever!”, men hans stumfilmsklassikere
havde ingen set i biograferne i årtier. Det ville Refn råde bod på og
driftig og modig som han var, genimporterede han mellem 1971 og 1973 en
række af Keatons tidlige spillefilm såvel som kortfilm. Det blev til
hele 11 spillefilm og 21 kortfilm. 32 i alt!
Refn havde allerede tyvstartet ved at have genoptaget en af Keatons
højdepunkter i julen 1968, nemlig ”Kanonfotografen”. Nogle år senere
fulgte nu derfor repremierer på ”Generalen” (opr. ”Krig og kærlighed”),
”Steamboat Bill junior” (opr. ”Mand over bord”), ”Kone søges”, ”Ship
Ohøj!”, ”Krudt, kugler og kærlighed”, ”Kærlighedens komedie”, ”Sherlock
Holmes, Jr.”, ”Buster som bokser” og ”Buster som sportsidiot” (opr.
”Gågænger-manden”). Han prøvede også at relancere ”Lange bukser”,
”Skypumpen” og ”Hallo Amerika!” med Harry Langdon, men ham var der
ingen, der længere hverken kunne huske, eller havde lyst til at se. Det
var ved repremiererne på Keaton-filmene, Refn var ude med riven overfor
aviserne. Normalt genanmeldte aviserne, hvis film ikke havde været i
byen i over ti år, men kun få anmeldte Keaton, trods flere af filmene
ikke havde været vist i henved 40 år. Han mente dermed, aviserne gjorde
sig skyldige i at sabotere filmkunsten ved ikke at prioritere og
samtidig gøre skade på biografdrift med den klassiske art-profil.
Gøg og Gokke havde også gjort comeback i biografen. Bl.a. vistes deres
langfilm ”Ægte skotsk” et par uger i januar 1969. Senere samme år tog
Camera også Chaplin op igen med den sjældne ”Cirkus”, der fik den
dobbelte spilletid med fire uger på programmet. Fra egen gen-import
viste man i 1969 også Howard Hawks ”At have og ikke have” med Humphrey
Bogart og Lauren Bacall. Biografen viste desuden en lang række danske
lystspil af den mere seriøse slags fra de tidlige år samt dansk
filmhistories bedste dramaer. ”Sommerglæder” fra 1940 vistes i knap to
måneder i sommeren 1966. I forsommeren 1968 gav Camera ligeledes
Benjamin Christensens svensk-danske ”Heksen” fra 1922 repremiere, hvor
den blev bemærket og spillede i fire uger. Opmærksomheden var ikke
mindre rettet mod den kortfilm, der blev vist foran. Den var nemlig
instrueret af den unge biografdirektør selv, der hermed debuterede som
instruktør med titlen ”Eftermiddagsgæsten” og havde Ulf Pilgaard og
Lotte Tarp på rollelisten. Filmen varede 28 minutter. Refn instruerede
siden kun én film, nemlig spillefilmen ”Violer er blå” i 1975.
|
|
Boulevard
foyer i februar 2009. Foto: Thomas Hauerslev
Efter den polske ”Dage i Mathis’ liv” i 1970, begynder Refn at neddrosle
ny-importerne for en kort stund. Den polske spiller kun en uge og det
samme gør sig også gældende senere samme år for den svenske ”Jeg elsker
– du elsker”. Han havde allerede på dette tidspunkt allieret sig med
nogle biografer i provinsen, så disse kunne få
danmarkspremiere-opmærksomhed i lokalområdet og dermed få ekstra vind i
sejlene. Således havde
Søllested Bio fået danmarkspremiere på den
sidstnævnte, ligesom Holbæk var kommet København i forkøbet på ”De syv
samuraier”. I sommeren 1970 er der sågar en Camera-film, der aldrig får
premiere i København. ”Duet for kannibaler” omtales i den københavnske
presse, men vises til premiere i Herning og ingen gennemtrawling af
storbyens biograflister har kunnet stedfæste en premiere på disse
kanter. Herning har den 30. juni også haft premiere på Cameras svenske
”Den hvide sport”. Denne kommer dog op på Sdr. Boulevard den 14. august,
men spiller igen kun en uge. Camera var begyndt at måtte smide filmene
lidt tidligere end i biografens første leveår. Så går det lidt bedre
sidst på året med ”Mishandlingen”, der også var startet i Søllested Bio.
6. marts 1971 har Camera sammen med
Nørreport premiere på Jannik
Hastrups og Flemming Quist Møllers berømmede danske ”Bennys badekar” af
noget ultrakort spillefilmslængde (41 min). Den bliver en fin succes og
spiller særligt længe på Nørreport, der ellers ikke ret ofte viste
børnefilm. Fire uger senere giver Fox Camera-biografen premiere på Mel
Brooks ”Forår for Hitler”, der på dette premieretidspunkt hedder ”Hurra
for Hitler – eller hvad chefen gør er altid det rigtige”. Den præsterer
16 spilledage og det holdt vist endda hårdt. Året efter kommer den op i
Bellevue i Klampenborg med ny titel og folk strømmer til. Det gør
publikum i endnu større omfang siden, da den fire år senere vises i
ABCinema med gentagne repremierer her. Efterfølgende kommer den fx også
til Grand, hvor Refn da er flyttet til. Brooks var da også blevet et
større navn, så det var nok ikke Cameras skyld, den ikke lagde bedre fra
land.
I 1972 og 1973 følger Camera den oparbejde profil, men premierefilmene
fra egen udlejning bliver færre og premiererne fra de øvrige
distributører ophører også. Camera-biografen koncentrerer sig om
klassikerne. Camera var på grund af sin placering og vel sådan set også
grundet sit lokalpublikum – vi er immervæk på Vesterbro – ikke den
nemmeste biograf at drive som artbiograf. Trods stor opbakning blev det
i 1974 efterhånden svært at få en rentabel forretning ud af biografen,
der på dette tidspunkt nu gav underskud. Casino på Istedgade som fru
Malmstrøm var ræd for i 1943, var allerede lukket igen i 1966. Samtidig
var ABCinema og CINEMA I-II-III kommet til og trak folk helt ind til
centrum. Peter Refn havde længe sukket efter Grand Teatret og det var på
dette tidspunkt endelig lykkedes ham at få fat på den bekostelige
biograf. Han videreførte dog Camera sideløbende et helt år. Efter Camera
fulgte hermed en endnu større og bemærkelsesværdig tid for Refn i
spidsen for det kunstneriske filmpalads i Mikkel Bryggers Gade, som han
drev dygtigt gennem tyve år indtil sin alt for tidlige død i 1994.
Tankerne går på at omdanne de gamle lokaler på Sdr. Boulevard til
revyteater og biografen er lukket en periode. I 1975 bliver Camera købt
af Preben Østerfelt og Allan K. Larsen. De renoverer biografen og
genåbner den som ’Boulevarden’ med nymalet facade og nyt biografskilt
over døren, som findes den dag i dag over indgangen. Østerfelt overtager
også Hjerter Dame på Nørrebrogade i 1977 og omdøber denne til
’Københavneren’. De havde ambition om at spille et mere familie-venligt
repertoire uden vold og uartigheder og altså kunstnerisk også ganske
forskelligt fra Cameras profil. Det gik kun nogenlunde. Premierefilm var
der blot to af i denne periode. Det var den engelske ”Længsel efter
kærlighed” med Liv Ullmann, som de genåbnede med den 29. august 1975.
Filmen kom fra Warner-Constantin som beredvilligt havde stillet
premieren til rådighed. Premieredatoen faldt uheldigvis sammen med ”The
Godfather 2. del”, som tiltrak sig al opmærksomhed i
Palladium og
Tre Falke. Så var det svært at længes efter kærlighed på Boulevarden.
Syv dage senere skiftes programmet til Jack Lemmon i ”Lille mand i
knibe”. Titlen måtte næsten sige det hele, kom det vel til at vise sig,
men biografen fortsatte da i indtil flere år. I oktober 1976 fik
biografen sig endnu en premiere i form af den svenske ”Maria”, som var
en børnefilm komplet uegnet for børn. Mere held havde man med en stribe
ældre danske film som bl.a. ”Mani” med Ib Schønberg. Et koncept som
Østerfelt med væsentlig større held udnyttede i Københavneren. På
Boulevarden var man i større eller mindre stil langsomt vendt tilbage
til Refns kunstneriske profil.
|
|
I 1978 havde biografen københavnerpremiere ved midnatstid på en græsk
krimi fra Kinorama, der blev lanceret i Danmark under titlen ”De
liderlige jomfruer”. Nu var den vist helt gal på Sdr. Boulevard, der
havde taget filmen på programmet halvandet år efter danmarkspremieren i
en mindre biograf i Ålborgs udkant. Der vistes nu også andre
spændingsfilm, karatefilm og voldsfilm fredage og lørdage til langt ud
på natten.
I 1979 overtog Bent Bonde Jensen biografen. Jensen kom fra
ejendomsbranchen og havde ikke tidligere beskæftiget sig med
biografdrift. Han havde ambition om at bygge biografen om til to sale og
også selv begynde at importere film i stil med Hauge og Refn. Der blev
udfærdiget tegninger til de to nye sale, men hverken film- eller
biografprojektet blev ført ud i livet. I stedet blev der bygget en endnu
større teaterscene foran lærredet og antallet af siddepladser reduceres
yderligere til 334.
Allerede samme efterår sælges Boulevarden videre til Harald Hansen, som
kom fra skotøjsbranchen. Han havde sammen med sin søn, Morten, intention
om at drive biografen som seriøs biograf kombineret med teater, men det
var hårdt slid uden belønning selv uden ansatte. De overtog driften den
1. september 1979, men kunne allerede inden der var gået 14 dage komme
tidligt hjem efter 21-forestillingen, idet der indtil flere gange ikke
var dukket én eneste gæst op. Det var immervæk usædvanligt selv på den
tid.
Siden den helt katastrofale start steg belægningsprocenten til cirka 10,
men det betød så blot omkring 30-35 gæster pr. forestilling. Langt fra
nok til en rentabel forretning. Man viste fx Søren Spætte om
eftermiddagen og kunstneriske film om aftenen. Desværre titler, der for
længst var udspillet. Man opgav efterhånden den ordinære biografdrift og
koncentrerede sig om teaterforestillinger. Sommetider blev der fortsat
vist børnefilm om eftermiddagen. Inden det helt var slut, fik
Boulevarden da også det, der skulle blive biografens sidste
danmarkspremiere i form af det sammensatte tegnefilmsprogram ”Snuden”
fra Statens Filmcentral, som spillede om eftermiddagen fra
efterårsferien 1981 frem til midt i december. Mange dage som eneste
filmprogram. Det meste af 1982 er Boulevarden udelukkende i brug som
teater- og kulturhus. Men husets biografhistorie skulle vise sig
alligevel ikke at være helt overstået endnu.
Allersidste mand ved roret til boulevard-biografdrift blev den blot
19-årige Martin Tanggaard, som allerede havde arbejdet som operatør i
biografen. Tanggaard lejede lokalet af Hansen fra april 1983, når det
ikke blev benyttet som teater. Han startede op mandag den 18. april med
den danske ”Soldaterkammerater på bjørnetjeneste” og den tyske
”U-båden”. Der var ’dobbelt midnats-bio’ både torsdag, fredag og lørdag
med ”Eksorcisten II – Kætteren” og ”Nazi-bødlen”. I weekenden vistes ”De
fem i fedtefadet” lørdag og søndag eftermiddag. I maj var der repremiere
på ”Spartacus” og om eftermiddagen kørtes i weekenden nogle udkørte film
fra Alliance, ”Jungledrengen” og ”Diligence-overfaldet”. Siden fulgte
den russiske ”Solaris”, som oprindelig havde haft premiere i Camera ti
år forinden. Det var for dyrt for Tanggaard at leje sig ind med disse
forestillinger og sidste spilledag var 14. juni. Allersidste
forestilling er ”Café Paradis” med Ib Schønberg. Herefter kommer der
nogle levende illusionsforestillinger efterfulgt af cabaret. Men altså
ingen Liza Minnelli. Og ikke mere film i det hele taget. Martin
Tanggaard bliver senere involveret i driften af Hvalsø Bio.
Danseforestillingerne fortsætter i 1984 og i 1985 overtager det
nystartede B&U Teatret driften med forestillinger for børn. Det
fortsætter indtil januar 1986. Efter lukningen sælger Harald Madsen til
et kristent videnskabscenter. Kinomaskiner m.v. forbliver stående i
biografen i lang tid. Videnskabscentret holder til på Boulevarden i en
årrække og der er vist endda afholdt noget der ligner teater en gang
eller to i perioden. I 2021 har ’Forsøgsstationen’ til huse i de gamle
lokaler, som de nu har haft gennem ti år. Måske som udløber af
anvendelsen af de tidligere lokaliteter. Forsøgsstationen er nemlig et
eksperimenterende værksted for professionelle scenekunstnere og og
værested for børneteatre og børneteaterfolk, som bl.a. kombinerer dans
med teater. De permanente stolerækker i salen er for længst forsvundet,
men ellers er lokalet ikke stort forandret. Dog er salen blevet markant
lysere. I foyeren er glas og spejle også vendt tilbage. Dørene ud til
gaden er fuldstændig de samme som i 1923, facaden smukt nymalet og
biografens sidste navn fortsat at skue. Boulevarden lever på en måde
endnu.
|
|
|
|
• Gå til
Biografer på biografmuseet.dk |
Biografer Oversigt
• Gå til København |
Omegn | Nordsjælland |
Vest, Midt & Syd
• Gå til Bornholm |
Møn, Bogø, Lolland & Falster
• Gå til
Fyn, Langeland, Thurø, Tåsinge & Ærø
• Gå til
Sydjylland |
Midt-Vest | Øst |
Nord
• Gå til Galleri
Besøg i Boulevarden 16. februar 2009
|
|
|
|
• Gå til
Boulevard Teatret / Camera / Boulevarden |
|
• Gå til Boulevard
Teatret / Camera / Boulevarden |
|
Gå:
tilbage
- op
Opdateret
mandag, 01 januar 2024 18:12:46 |
|
|