Biografmuseet's Formål

"At dokumentere i tekst, illustrationer, video og billeder, alle danske biografer, som historien nu har udviklet sig igennem mere end 100 år - fra den første "Kosmorama" i 1904 til den sidste nye superbiograf."

Forord | Ris & Ros
Ansvar | Kontakt
 

BIOGRAFER
Oversigt
København | Omegn
Nordsjælland
Vest, Midt & Syd
Bornholm
Møn & Bogø
Lolland & Falster
Fyn, Thurø, Tåsinge
Langeland & Ærø
Sydjylland | Øst
Midt-Vest | Nord

Rejsebiografer
Pop-Op | Pioner
1000 & 2000 Vintage

KÆDER AF BIOGRAFER
Kosmorama | Biorama | Fotorama | Rialto | Lademan | Saga | Sandberg | Nordisk Film Biografer | CinemaxX

ROADSHOW
3 Falke Bio
Europa Bio
Kinopalæet
Grand Teatret
Imperial Bio
Lido | Folketeatret

7OMM FORMATET
Historie | Biografer
Film | Maskiner

FILM & SYSTEMER:
1952 Cinerama
1953 CinemaScope
1953 Widescreen
1954 VistaVision
1955 Todd-AO
1957 Ultra Panavision 70
1958 Cinemiracle
1959 Super Panavision 70
1959 Super Technirama
1961 Sovscope 70
1963 7OMM Blow-Up
1966 Dimension 150
1970 IMAX / Omnimax
1972 Pik-A-Movie
1974 Cinema 180
1974 Sensurround
1984 Showscan
2018 Magellan 65

NYHEDER

• 2027 | 2026 | 2025
2024 | 2023 | 2022
2021 | 2020 | 2019
2018 | 2017 | 2016
2015 | 2014 | 2013
2012 | 2011 | 2010
2009 | 2008 | Arkiv

BIBLIOTEK
Premierer 1911-2020
Filmannoncer
Biografdrift Annoncer
Film- og Kinoteknik
Teknikkalender
Store Lærreder
Holger Pind
Stoleplaner
Interview | Farvel
Filmfestival
Det Store Udland
Olsen Banden

Indhold | Opdateret
Din historie | Søg
 

Åbnet 1. januar 2005

Copyright © 1985 - 2070 "biografmuseet.dk". Alle rettigheder forbeholdes.
 


Besøg også in70mm.com om 70mm film, Cinerama og alle de store filmformater

in70mm.com
 

Rio Bio

Tilbage til forsiden
Skrevet af: JG, biografmuseet.dk Dato: 15.03.2022
Rio Bio (1934)

RIO-BIO
Roskildevej 301

Åbnet 12. december 1934
Lukket 1. december 1959

Den 9. juni 1933 kunne man i Rødovre Avis læse om et ekstraordinært sognerådsmøde, hvor der i denne forbindelse lå et andragende fra benzintankejer og automobilforhandler Valdemar Nielsen angående muligheden for at indrette et biografteater. Den nuværende benzinforhandler havde en fortid som cirkusartist, hvilket sjovt nok gav mange mindelser om adskillige tidligere biografaktører omkring århundredeskiftet. Den 60-årige Nielsen, der også var kampsportsekspert udi jiu-jitsu, tilhørte uomtvisteligt samme aldersgruppe. Han havde i sin tid rejst Jorden rundt, men var nu endt i Rødovre, der var så biograffattig som nogen. Man havde en halvberømt kro og lidt andet halløj, men ellers ikke meget at fornøje sig med i aftentimerne. Justitsministeriet stod på dette tidspunkt for bevillingerne og her havde man siden 1907 ikke set længere over næsetippen end til Valby, hvis man da ikke havde rettet blikket væsentlig længere ud ad Roskildevej.

• Gå til stoleplan Rio Bio

Heldet fulgte om ikke den tossede så i hvert fald Valdemar Nielsen, der selv gik hen og fik bevillingen til det biografteater, han lod opføre som del af et større nybyggeri på hjørnet af Roskildevej og Randrupvej med 483 pladser. Alle stole blev indkøbt brugte. Arkitekten er den unge Robert Heinrich Hansen, som siden får fornøjelsen af øvrige københavnske biografteatre, Bella Bio og Bispebjerg Bio. Navnet Rio-Bio bliver til ved hjælp af en konkurrence. Baldakinen over det brede indgangsparti gør det samtidig ud for altan for lejligheden ovenfor. Huset er opført i tre etager. Indgangen sker til højre for to småforretninger, der sælger tobak og chokolade, begge med direkte adgang til foyeren. Dernæst går man ind i salen fra biografens side ud mod gården, hvor salen ligger spejlvendt i forhold til de fleste, men i øvrigt opført moderne, dvs. i tragtform med amfiteatralsk rækkeopsætning. Der er tre udgangsdøre direkte mod Randrupvej.

Rio-Bio åbner uden at være helt færdigindrettet onsdag den 12. december 1934 kl. 20 med Dolores del Rio i ”Wonder Bar”. Det er ingen danmarkspremiere og en sådan får biografen heller aldrig. Det er den største biograf i eller omkring København, der på intet tidspunkt viser premierefilm.

Valdemar Nielsen døde i 1944 og der ankom da over 80 ansøgninger til den nyopslåede bevilling, hvilket var forbavsende mange, men folk tørstede virkelig efter filmoplevelser under krigen og biografer blev almindeligvis betragtet som ænder, der altid lagde guldæg. Bevillingen gik nu til filminstruktør Benjamin Christensen, der havde begået filmkunst helt tilbage i 1910’erne, men som nu i mange henseender var låst i fortiden. Han drev biografen frem til sin død i april 1959, hvorefter hans hustru fortsatte ledelsen, mens bevillingen atter blev opslået ledig. Den gik nu til redaktør Carl A. Andersen, men han kunne ikke få en ordentlig huslejeaftale i stand, så den nye bevilling blev annuleret.
 
Læs mere her:

Biografer på biografmuseet.dk

Biografer Oversigt

Danmarks 70mm og Storformat Biografer

Stoleplaner - Galle & Jessen's Oversigt over Københavnske biografer i 1950erne

Biografpremierer 1911 - 2020

Film- og Kinoteknik

7OMM Film og De Store Formater

Todd-AO, - det sensationelle filmsystem

Mine damer og herrer, "Dette er Cinerama"!

"Windjammer" i Cinemiracle

CinemaScope | VistaVision

Super Technirama 70 | Panacolor
Dimension 150
| Sensurround

High-Impact biografdesign

 
Søndag den 30. november 1959 viser enkefru Christensen ”Soldaterkammerater rykker ud” som sidste ordinære program. Afskedsforestillingen mandag den 1. december var et dobbeltprogram bestående af Benjamin Christensens egne ”Barnet” fra 1940 og ”Gå med mig hjem” med Bodil Ipsen fra 1941.

Det blev en af de første større biograflukninger i københavnsområdet, selvom den alle år havde givet overskud. Forklaringen skal findes i en generel dårlig vedligeholdelse af bygningerne, hvor taget var utæt i såvel biografsalen som forhuset og alle materialer var af ældre dato. Filmmaskinerne var mindst lige så gamle som biografen, så der var heller ikke installeret nye bredformater. Christensen gad ikke vise ’det moderne bras’. Bygningen blev efter biograflukningen solgt til Triangel Teatrets ejer, den gamle Jørgensen-familie, der oprindelig havde åbnet og drevet biografen på Østerbro, lige fra de flyttede over fra det gamle Biorama, men de nye ejere orkede heller ikke de mange forbedringer og forhandlede derfor straks med Hovedstadens Brugsforening om at overtage herligheden.

Kommunen gav afslag på tilladelse til at indrette supermarked og i 1966 blev bygningen derfor solgt igen, denne gang til filmproducent Preben Philipsen, der drev Rialto på Frederiksberg, med tanke på at modernisere og genåbne Rio-Bio, der nu havde stået tom i seks år. Arkitekt Erik Engelstoft, der året efter står for moderniseringen i Rialto, udarbejder et projekt for en fuldstændig renovering af biografen på Roskildevej. ’Det burde kunne blive en god forretning’, som Philipsen forklarer, idet befolkningstallet var steget kraftigt gennem de seneste ti år. Selvom kommunen havde fået en biograf mere allerede i 1951, nemlig Islev Bio i kommunens nordligste del og denne allerede havde tabt en del kunder til Husum Bio fire år senere, burde der fortsat være et mere end rentabelt befolkningsunderlag til biografdrift på Roskildevej, men også disse planer løb ud i sandet. I stedet blev biografen til møbellager, som det også skete til slut for Glostrups gamle biografteater længere ude ad Roskildevej.

I 1974 brænder biografbygningen, som herefter rives ned og erstattes af parkeringspladser. Der er siden opført ny beboelse på stedet, mens forbygningen ligger uforandret, i dag med salg af sengeudstyr.
 
 
   

• Gå til Biografer på biografmuseet.dk | Biografer Oversigt
• Gå til København | Omegn | Nordsjælland | Vest, Midt & Syd
• Gå til Bornholm | Møn, Bogø, Lolland & Falster
• Gå til Fyn, Langeland, Thurø, Tåsinge & Ærø
• Gå til Sydjylland | Midt-Vest | Øst | Nord
• Gå til mere om
 

 
   
   

• Gå til
Rio Bio
 
Gå: tilbage - op
Opdateret onsdag, 08 januar 2025 11:32:07