Biografen
Herning åbningsannonce 3. november 1916
Biografen (1916) / Bio
Bredgade 11 (i dag Bryggergade 1B)
Åbnet 3. november 1916
Lukket 12. august 1954
I maj 1916 drøftes det at indrette hotel kombineret med et stort
biografteater på det gamle banegårdsterræn som konkurrence til det
eksisterende Fotorama, men da har materialist Kjær allerede fået
tilladelse til at opføre en ny bygning i forbindelse med sin
hjørneejendom fra 1897 på Bredgade til brug for levende billeder. Det
bliver et eksisterende baghus stødende op til brygger Kjærs
sodavandsfabrik ned langs den endnu meget smalle Bryggergade, der for
40.000 kroner udvides i højden og ombygges med indgang til forhal med
billetkontor fra en pudsig, lille afrunding i huset. Ud mod gaden er der
indrettet ny fireværelses lejlighed øverst, mens et simpelt retirade
findes i gården. Flere plakat- og billedskabe er placeret oppe ved
hjørnet, hvor et populært konditori holder til næsten samtlige år.
Biografen drives af aktieselskabet ’Herning Biografteater’ med
redaktionssekretær Stampe og redaktør Christian F. Larsen som officiel
bevillingshaver repræsenteret ved hhv. Herning Folke- og Dagblad
suppleret af fabrikant Truelsen, der hjemvendt fra Norge som noget af et
fyrtårn stod opført som administrativ leder.
Repertoiret fredag den 3. november 1916 består af ”De hvide roser” med
Asta Nielsen blot halvanden uge efter danmarkspremieren i
Palads Teatret
i København foruden ”Somme-slaget” ’i levende billeder, som med den
franske regerings samvirke er optaget i selve indlinjen’ lader
reklametrommerne berette. Det alsidige program afrundes med ”Kaptajn
Groggs vidunderlige rejse” ’saa ovenud morsom, at publikum vred sig af
latter’. ’Den ny biograf vil ikke give sig af med de saakaldte
forbryderfilms’, forlyder det endvidere. En forbryder havde Kjær haft
besøg af et par måneder før åbningen, hvor denne havde lånt en stige fra
biografbyggeriet i gården og fra gaden herefter kravlet ind gennem et
åbentstående vindue på 1. sal og fra kontoret her stjålet en pengetaske
indeholdende hele 1.300 kroner, mens nogle værdipapirer blev efterladt
ude foran.
Der er forestillinger hver aften fra kl. 19, søndag allerede kl. 16 og
henover hele weekenden er der udsolgt til sidste plads, hvilket i antal
svarer til 233 pr. forestilling. Stolerækkerne er opsat med lille
hældning på rækkerne med en pianist placeret nede ved siden af lærredet
og hævet operatørrum i den anden ende, hvor der også er udgang.
Biografen lokker med yderligere garanti for lattermusklerne om mandagen,
hvor Chaplin er på plakaten. Publikum er begejstret for den nye biograf,
der indvendigt syner i lyse farver, mens den udefra ikke gør noget væsen
af sig.
I 1930 får Biografen installeret en Ernemann-maskine af ’nyeste og mest
moderne fabrikat’, der kan tage så store spoler, at der fremover som
regel kun holdes én pause undervejs og i marts installeres et helt
moderne anlæg fra Nordisk Tonefilm. Den samlede pris lød på 18.000
kroner. Første talende film vises således den 17. marts, Ewald André
Duponts tyske version af ”Atlantic” om Titanics forlis, der nogle
måneder forinden havde været den hidtil største tonefilmssucces i
Palads
i København. Der kom også en engelsk version i cirkulation optaget
simultant, som ikke præsterede nær så godt hverken i hovedstaden eller
rundt om i landet. Tyske film var kort tid endnu ofte langt den
foretrukne, når det kom til film med lyd og der ellers var et valg. Det
var nemlig et sprog, flest kendte bedst. På samme måde udgives et
teksthefte til filmen på både dansk og tysk.
’Det nye talefilmanlæg virkede ypperligt’, noterede pressen sig dagen
derpå og herningenserne var som fortryllet. ’Et par drenge, der ikke vil
være deres følelser bekendt, skingrer noget ud, der staar i skrigende
modsætning til deres blanke øjne. En stemme ved siden af mig siger med
oprigtig beundring: ’Det var sørme fænomenalt’’.
”Atlantik”, som den hed på tysk, distribueres spøjst nok af Fotorama,
der indtil få år forinden havde knyttet stærke bånd til den
konkurrerende biograf, men Fotorama-biografen har ikke travlt med at få
installeret tonefilm, det sker først sidst i november. Længe kan
Biografen i Bryggergade dermed sole sig i den ene succes efter den anden
og reklamerer stolt med ”tonefilm nr. 2”, ”nr. 3” osv.
I foråret 1933 er begge redaktører flyttet fra byen, men fortsat
involveret i Biografen, hvor det nu i byrådet i forbindelse med den
vanlige forlængelse af biografbevillingerne (som regel hidtil gældende
for tre år ad gangen her i Herning) anbefales, at man ønsker andragendet
nærmere gransket. ’Det kunde vel være rimeligt, at den drives af byens
borgere’, forlød det på et tidspunkt, hvor man nøjedes med at forlænge
for et år. Larsen ender dog med at opretholde bevillingen på egen hånd
knap ti år yderligere.
I 1938 moderniseres Biografen, hvor samtlige træstole erstattes af
moderne, polstrede lænestole, hvorved der fjernes en række, ligesom hele
rummet males i nye, lyse farver og loftsbelysningen gøres mere nutidig.
Et lille proscenium med fortæppe oplyses herefter af kulørte lamper og i
operatørrummet er al maskineri udskiftet med nyt tonefilmsanlæg fra
A.E.G. Klangfilm. Udvendigt lokker større plakatskabe omkring hjørnet
mellem kringler og flødekager.
Selvom Larsen har brugt et betragteligt beløb på forbedringerne, er det
hensigten at flytte til et større lokale, straks det kan lade sig gøre.
Det kommer nu til at vare 16 år, hvor John Nicolaj Grunnet Andersen i
mellemtiden har overtaget direktørposten i 1942. Han lægger fra kaj i
november med George Schnéevoigts danske komedie ”Alle mand på dæk”.
Andersen var særdeles bekendt med biografdrift, da hans far havde åbnet
Ringsted
Biografteater tilbage i 1907. Sønnike var da akkurat fyldt ni
år og hjalp til med alskens ramasjang. Som voksen fungerede han som
inspektør i faderens biograf, før han i 1934 efter at være uddannet
indenfor manufaktur og dekoration med et smut forbi USA kortvarigt havde
haft bevillingen til Biografen i Slagelse.
Den nye direktør har ligesom sin forgænger store planer, men også han må
på grund af ’tidens ugunst’ nøjes med atter blot at sætte sin biograf i
stand. Den præsenterer sig herefter kun som ’Bio’, hvad den i folkemunde
havde heddet siden åbningen. I december opsættes to nye
fremføringsapparater denne gang fra
Bang & Olufsen.
Fra februar 1944 bliver foyeren mere rummelig, idet billetkiosken er
flyttet ud i et lille lokale til venstre for indgangen nu med
højttaleranlæg til regulering af publikumstilstrømningen mod to nye
kasser til ekspedition af salens immervæk blot 223 forhåndenværende
siddepladser. Toiletforholdene var fortsat aldeles ynkelige.
Efter krigen begynder Bio at få danmarkspremierer, bl.a. ”Jeg vil ha’
vinger” med Ray Milland og William Holden fra Paramount den 14. oktober
1946 i selskab med Rønne Bio, mens ”Alle kneb gælder” med Jean Arthur
fra RKO den 7. marts 1947 kun får premiere her i Bio Herning samme uge,
hvor Fotorama fire dage forinden har haft danmarkspremiere på ”Min
veninde Sally” med Rita Hayworth fra Fox. Herning er med andre ord i
vælten, selvom salene ikke hører til landets største.
I 1953 bruges unødigt mange kræfter på at indrette operatørrummet til
fremtidens 3D-film. De to maskiner installeres med BOFA’s elektriske
synkroniseringsanlæg, hvor der lægges ud med Robert Stack i ”Afrikas
djævel” efterfulgt af ”Vokskabinettet” med Vincent Price. Konceptet
opnår slet ikke den forventede succes, omend der er publikum til
horrorfilmen. Succes får i stedet widescreen og
CinemaScope, men det
bliver ikke på Bryggergade, for ligesom Fotorama får Bio i oktober nu
endelig den længe ventede tilladelse til at opføre ny sal. En grund på
Søndergade er allerede kapret til formålet, hvor der blot otte dage
senere tages fat på nedrivningen af tre eksisterende bygninger.
Tegningerne har længe ligget parat i skrivebordsskuffen.
Den nye Bio indvies mandag den 16. august 1954, men sidste forevisning i
Bryggergade finder blot sted tre dage forinden, trods hele det
møjsommeligt ombyggede maskineri i operatørrummet skal flyttes over på
den nye adresse. ”Ilden i blodet” med Tyrone Power var slutprogram i den
gamle sal.
Bryggergade-biografen benyttes herefter som skolager, før både
biografbygning og hjørneejendom i 1957 rives ned. Det nye
Fotorama er da
kommet til akkurat ovre på den modsatte side af Bredgade. En større
kontorbygning skyder året efter op med et mindre varehus til venstre og
et velvoksent skomagasin i stueetagen til højre og omkring hjørnet, hvor
biografen lå – oprindelig Maibom, i dag Paw Sko.
|
Læs
mere her:
Biografer på biografmuseet.dk
Biografer Oversigt
Danmarks 70mm og Storformat Biografer
Stoleplaner - Galle &
Jessen's Oversigt over Københavnske biografer i 1950erne
Biografpremierer
1911 - 2020
Film- og Kinoteknik
7OMM Film og De Store Formater
Todd-AO, - det
sensationelle filmsystem
Mine damer og herrer,
"Dette er Cinerama"!
"Windjammer" i
Cinemiracle
CinemaScope |
VistaVision
Super Technirama 70 |
Panacolor
Dimension 150 |
Sensurround
High-Impact
biografdesign
|