| |
Fotorama (1925) / Jyllandsgade Teatret (1968),
Herning |
Tilbage til
forsiden
|
Skrevet af:
JG, biografmuseet.dk |
Dato:
29.11.2023 |
Fotorama
Herning i Jyllandsgade omkring åbningen i 1925 med "Det Store Hjerte" på
plakaten (public domain)
Fotorama (1925) / Jyllandsgade Teatret (1968)
Bredgade 47 (Jyllandsgade 2)
Åbnet 5. september 1925
Lukket 26. januar 1955
Genåbnet 5. december 1968
Lukket 23. august 1975
Fotorama-selskabet med hovedsæde i Aarhus måtte i foråret 1924 trække
følehornene til sig i forbindelse med ændringer i bevillingsloven, der
reelt betød, at man som filmselskab ikke længere måtte være involveret i
biografdrift undtagen, hvis man som produktionsselskab havde opnået en
helt særlig bevilling. Fokus var især på København og mest røre var der
i forhold til Nordisk Films Kompagni. Siden kom også Palladium,
ASA og
Saga på banen med egen biograf. Diskussionerne var atter blusset op ved
tonefilmens ankomst, hvor skruen strammedes yderligere. Men så var der
jo altså også Fotorama, som havde optaget film i Aarhus i årene omkring
1910, men herefter foruden en betydelig import af udenlandske film
primært forestået distributionen af Nordisk Films danske titler.
Derudover havde man langt fra hovedstadens smeltedigel koncentreret sig
om driften af en række jyske biografer næsten alle steder ledet af en
lokal iværksætter, der havde opnået selvstændig bevilling og derfor
fremstod som direktør. Også selvom det enkelte biografteater – ofte (men
ikke altid) i skikkelse af Fotorama – i hvert eneste tilfælde reelt blev
drevet fra Aarhus.
I Herning var man helt bevidst om det også oppe på rådhusgangene, hvor
bevillingen oprindelig var tildelt en ubemidlet murer og senere en
tilsvarende ubemidlet kontorassistent, Rasmus Martin Axelsen, der var i
besiddelse af den nuværende og avanceret til fuldmægtig. På kontorerne
var man rørende enig med Axelsen i, at et større og bedre Fotorama ville
være at foretrække, men hvor Fotorama-selskabet ikke længere kunne eller
nærmere turde involvere sig, var bygningens ejer, barbermester Pedersen
heldigvis helt med på idéen. Han får i marts 1925 tilladelse til at
nedlægge det oprindelige forevisningslokale, hvor halvdelen ragede ud i
gården for i stedet at opføre en moderne sal, Fotorama nr. 4 i rækken
alene her i Herning.
Det nye Fotorama spreder sig længere ned ad Jyllandsgade større også i
højde og bredde. Indgangen sker fortsat fra hjørnehuset med adressen
Bredgade 47 nu med indgangsparti og en mere rummelig foyer i et
tidligere forretningslokale langs Jyllandsgade med adgang til den nye
sal herfra, hvis reelle placering er Jyllandsgade 2. Der er intet
tilbage af det forhenværende Fotorama, men et stykke af den oprindelige
sal dækkes af den nye.
|
Læs
mere her:
Biografer på biografmuseet.dk
Biografer Oversigt
Danmarks 70mm og Storformat Biografer
Stoleplaner - Galle &
Jessen's Oversigt over Københavnske biografer i 1950erne
Biografpremierer
1911 - 2020
Film- og Kinoteknik
7OMM Film og De Store Formater
Todd-AO, - det
sensationelle filmsystem
Mine damer og herrer,
"Dette er Cinerama"!
"Windjammer" i
Cinemiracle
CinemaScope |
VistaVision
Super Technirama 70 |
Panacolor
Dimension 150 |
Sensurround
High-Impact
biografdesign
|
Fotorama
Herning i 1925 (public domain)
Ved åbningen lørdag den 5. september 1925 er det nye biografteater
indrettet med 275 stole af mahognitræ forsynet med magelige armlæn men
noget hårde at sidde på, de polstres nemlig først nogen tid senere. ’Med
sine velafstemte farver gør baade sal og forhal et smukt indtryk’, lyder
dommen. Åbningsprogrammet er Nordisk Films ”Den store magt” af August
Blom (distribueret af Fotorama) til ledsagelse af klaver og violin.
Ved indvielsesceremonien lykønskes Axelsen og Pedersen af byens spidser
samt Fotorama-direktør Oluf Jensen fra Aarhus foruden nu redaktør Stampe
fra byens konkurrerende biograf. Også han er avanceret i graderne og
håber på et fortsat godt samarbejde. De ryger dog ofte i totterne på
hinanden. Værst gik det for sig i efteråret 1930, hvor Fotorama
harcelerer over, at Biografen bringer en film med titlen ”Den engelske
vestfront 1918” og slår på tromme for temaet uden helt specifikt at
redegøre for ’den engelske side’, mens Skaarup Film i Fotorama først
lidt senere kan præsentere den væsentlig mere succesfulde og derfor i
Herning længe ventede ”Vestfronten 1918” set med tyske briller. Imellem
de to kilede ”Intet nyt fra vestfronten” sig ind fra International Film
siden relanceret af Fotorama men oprindelig opført i Biografen. I øvrigt
havde førstnævnte britiske verdenskrigsfilm distribueret af Fox i
København haft premiere i
Capitol ude på Lyngbyvej, som Fotorama var
involveret i under radaren, så interesserne var vel så splittede som
dertil. Der var indvarslet nye tider. Publikum strømmede i dette
tilfælde til den engelske version hos konkurrenten. Direktøren (og
redaktøren!) herfra takker i kække vendinger sin kollega for at have
henledt opmærksomheden på sit program. ’Det er altid skønt, naar den ene
konkurrent ikke viser brødnid overfor den anden’.
Den tyske er der dog også rigeligt med publikum til i Fotorama få uger
senere, for det er nemlig en tonefilm og Fotoramas første af slagsen den
25. november 1930. Fotorama har installeret et nyt Clarion-apparat
fabrikeret i London efter den danske ingeniør Viggo Jensens lydsystem,
så dansk, tysk og engelsk går op i en højere enhed. Det var også på
tide, for i Biografen havde filmene talt siden marts og her lagt ud med
en film fra Fotorama-selskabet, så de gamle bånd var i sandhed ved at
blive kappet.
Kasserer Harry Axelsen havde som dreng solgt programmer og akkompagneret
ved klaveret i det tidligere
Fotorama, men som voksen forfulgt en
bankkarriere. Han når dog ikke så langt, før Fotorama atter kalder.
Efter faderens død i 1933 videreføres biografteatret af hans mor,
Kirstine Axelsen, men det er Harry, der den seneste tid havde forestået
den daglige drift. Her i 1943 opnår han også bevillingen efter sin mors
død i august året forinden på betingelse af, at han opgiver sit
borgerlige erhverv som bankkasserer.
Allerede i krigsårene drømmer både han og konkurrenten om at åbne hver
sin nye storbiograf med plads til mange flere gæster, da der var
stuvende fuldt hver aften. Der var endda reduceret lidt i antallet af
stole, så man sad bedre. Fotorama kan i disse år rumme 250 gæster. Fra
sidst i 1940’erne er der selskab på Fotoramas repertoireplan af noget så
familiært som Hopalong Cassidy søndag eftermiddag endda med
danmarkspremiere på flere af dem og øvrige titler, der også samler
publikum på hverdage.
|
|
Fotorama
Herning Bredgade Jyllandsgade i tegning 1951 af forhuset, der er ikke
meget tilbage af se af den oprindelige sal.
Forløsningen kommer i oktober 1953, hvor både Fotorama og Bio får lov
til at ekspandere. Begge har en ny grund på hånden, men hvor
konkurrenten straks kan påbegynde nedrivningen af eksisterende bygninger
og således allerede åbne i august 1954, er forandringerne for Fotoramas
vedkommende lidt mere kompliceret med en større ejendom ud mod den nye
adresse med salen placeret på tværs omme bagved. Her opføres et
gennemtænkt og i enhver retning moderne
Fotorama, Hernings 5. og sidste
i rækken. Axelsen får naturligvis lige klemt ti pladser mere ind på
Bredgade 6 i forhold til Bio, der nu har placeret sig på Søndergade.
Sidste Fotorama-program på Jyllandsgade finder sted onsdag den 26.
januar 1955, to dage før det nye åbner for offentligheden. Der spilles
”I rampelys og stjerneskær” med June Allyson, Judy Garland og Gene Kelly
som afskedsforestilling og festligt punktum for knap 30 glorværdige år.
Salen får herefter brækket gulvet op, mens et nyt flades ud, før rummet
fremover benyttes til lager – lige indtil 1968, hvor det hele genopstår
som biograf, da Kulturministeriet efter nogen betænkningstid giver
Herning kommune tilladelse til at drive art-cinema, mens den nuværende
lejer godvilligt giver afkald på sin lagerplads. Lokalet skal imidlertid
deles med levende teater, fra 1969 Team-Teatret, der udspringer af
Aarhus, hvilket man jo her på adressen allerede var særdeles bekendt med
i forhold til de gamle dage.
Camera-biografen på Sdr. Boulevard i København havde to år forinden
forsøgt at få aftaler i stand om visning af kunstneriske film i byen,
men da det ikke lykkedes, havde det virket ansporende på kommunens
kulturelle samråd, som begejstret havde studeret Odense, hvor kommunen
her på kommerciel basis drev
Folketeatret som biograf men nu fået
dispensation til at supplere med en art-cinema, hvorved Camera 2 i april
1968 åbner i det, der bliver landets første med to sale. Herning
kommunes bevilling kommer i hus, efter lejemålet allerede er overtaget
med henblik på under alle omstændigheder at starte filmklub og stable
arrangementer på benene med musik, forfatteraftener og lignende.
Man vil ikke konkurrere med de to eksisterende biografer hverken
angående repertoire eller billetpris. Tilmed skal der kun vises film
to-tre dage om ugen på grund af det levende teater, som der også skal
være plads til, i begyndelen børneteater og enkelte turnéer. Bevillingen
er ret beset bundet specifikt til det gamle Fotorama for, at man af
tilsvarende konkurrencehensyn ikke byder sig til med en helt moderne
indretning. Camera bliver nu en god sparringspartner, der kommer til at
give den nye biograf et par danmarkspremierer i det, der bliver til
Jyllandsgade Teatret indrettet med 150 løse stole.
Den nye æra indledes i efteråret 1968 med teater og prøveforestillinger,
mens første filmforestilling officielt finder sted torsdag den 5.
december, hvor Bo Widerbergs ”Elvira Madigan” er på plakaten kl. 19 og
21 med Herning Filmklub som medarrangør. I begyndelsen er antallet som
foreskrevet ganske beskedent, siden når man ofte op på fire spilledage
om ugen.
Den 29. juni 1970 giver Camera Film Jyllandsgade Teatret
danmarkspremiere på den amerikanske forfatter Susan Sontags svenske
”Duet for kannibaler” med et resultat så pauvert, at filmen trods omtale
i københavnske dagblade aldrig kommer op i hovedstaden. Det går ikke
forfærdelig meget bedre dagen efter med ”Den hvide sport”, som ligeledes
er svensk. Her er instruktørens navn Roy Andersson, som Camera Film (og
Grand Teatret i København) siden får stor glæde af. Størst succes har
man her i Herning med Akira Kurosawa og ”De syv samuraier”. Jyllandsgade
Teatret kører i det store hele sådan nogenlunde, mens en nystartet
børnefilmklub hurtigt tørrer ind efter et medlemsskab så højt som 1.200
i første sæson.
Bibliotekar Preben Tøttrup var ansat som leder i efteråret 1968, men får
i november 1971 job som overbibliotekar i Kjellerup. Ledelsen overdrages
efter stillingsopslag herefter til skolelærer Hans O. Græsvig, hvor en
tillægsløn på 1.322 kroner om måneden for at stå for biografen blev
anset som tilstrækkelig. Repertoiret indskrænker sig snart til blot at
omfatte det ordinære aftenprogram dog kontinuerligt med kunsten i
højsædet.
I 1975 vælger man efter moden overvejelse af praktiske hensyn at
henlægge den fremtidige drift til Centralbiblioteket et godt stykke
udenfor centrum, hvor
Cinematografen åbner den 1. september. Sidste
forestilling i Jyllandsgade Teatret finder sted den 23. august. På
programmet er samme film, man åbnede med syv år forinden, ”Elvira
Madigan” kl. 20 og 22.
Da Team-Teatret også flytter ud nogle år senere, omdannes salen i 1980
til cykelforretning, som har ligger der lige siden.
|
|
|
|
|
|
• Gå til
Biografer på biografmuseet.dk |
Biografer Oversigt
• Gå til København |
Omegn | Nordsjælland |
Vest, Midt & Syd
• Gå til Bornholm |
Møn, Bogø, Lolland & Falster
• Gå til
Fyn, Langeland, Thurø, Tåsinge & Ærø
• Gå til
Sydjylland |
Midt-Vest | Øst |
Nord
• Gå til mere om
|
|
|
|
|
|
• Gå til Fotorama
(1925) / Jyllandsgade Teatret (1968), Herning |
|
Gå:
tilbage
- op
Opdateret
08-01-2025 |
|
|