| |
Biografen, Århus
Aarhus-Hallen (1971-1996)
|
Tilbage
til forsiden
|
Skrevet
af: Kim Pedersen |
Dato:
26.05.2016 |
Biografen
i Århus ved årsskiftet 1986/87. Foto: Thomas Hauerslev
Biografen
Skt. Knuds Gade 3-5 (fra 1974 Skt. Knuds Torv)
Åbnet 5. marts 1971
Lukket 5. marts 1996
Biografen i Aarhus-Hallen åbnede den 5. marts 1971. Åbningsfilmene var
Flemming Quist Møllers ”Benny badekar” og Claude Lelouchs ”Frækkert”.
Lelouchs kone, Christine, som også spillede en rolle i filmen, kastede glans
over åbningen.
Biografen adskilte sig på en lang række områder fra de øvrige biografer i
Aarhus. Biografen havde 5 daglige forestillinger, kl. 14, 16, 18, 20 og 22,
som på det tidspunkt var uhørt mange blandt de øvrige århusianske biografer,
som ellers kun havde to aftenforestillinger kl. 19 og 21, mens enkelte
biografer, som f.eks. Kosmorama, også
havde en enkelt eftermiddagsforestilling kl. 17.
På repertoiret kunne man hver eneste dag finde en børnefilm om eftermiddagen,
mens de øvrige biografer kun viste børnefilm i weekender og ferier. Byens
øvrige biografer havde de gammeldags billetluger, billetterne i Biografen
blev langet over en mere publikumsvenlig åben disk.
Biografen havde 329 pladser, som efter kun otte år blev reduceret til 303, i
forbindelse med udskiftningen af de da totalt nedslidt stole og samtidig for
at skabe bedre benplads.
De århusianske arkitekter Friis og Moltke stod bag indretningen af biografen
og det resulterede i en stil, som publikum også fandt i nogle af de mest
populære værtshuse og restauranter i Aarhus: Den høje og Jacobs BarBQ,
dengang i starten af 70’erne.
Bag biografen stod Poul E. Pedersen, som også var direktør for United
Artists’ danske afdeling. Denne dobbeltrolle skulle der senere blive en del
polemik omkring, men herom senere.
Poul E. Pedersen havde fået en af de sidste biografbevillinger som
Kulturministeriet udstedte i Danmark. Dengang skulle man nemlig have en
statslig bevilling for at drive biograf og hver person som ansøgte om
bevilling, kunne kun få lov til at drive én enkelt biografsal.
Bevillingssystemet blev ophævet nogenlunde samtidig med åbningen af
Biografen. Erhvervet blev dermed givet frit og samtidig kunne samme mand
etablere flere biografer.
Vejen til en bevilling havde været lang og trang for Poul E. Pedersen. Byens
øvrige biografer havde nemlig protesteret kraftigt, da bevillingen blev
opslået. Man mente ikke der var behov for endnu en århusiansk biograf. Det
viste sig nu ikke at holde stik, specielt ikke når man ser det i lyset af
det store biografboom, som fulgte efter bevillingssystemets ophævelse.
|
Læs
mere her:
Folketeatret i
Aarhus
Folketeatret, Århus
"Windjammer" i
Århushallen
CineCity, Århus
Biografer på biografmuseet.dk
Biografer Oversigt
Danmarks 70mm og Storformat Biografer
Stoleplaner - Galle &
Jessen's Oversigt over Københavnske biografer i 1950erne
Biografpremierer 1911 -
2020
Film- og Kinoteknik
7OMM Film og De Store Formater
Todd-AO, - det sensationelle
filmsystem
Mine damer og herrer, "Dette
er Cinerama"!
"Windjammer" i
Cinemiracle
CinemaScope |
VistaVision
Super Technirama 70
|
Panacolor
Dimension 150
|
Sensurround
High-Impact
biografdesign
|
Repertoiret i Biografen var yderst lødigt, om eftermiddagen blev der – som
nævnt - altid vist børnefilm, oftest var det en Disney-film som var på
programmet, mens der om aftenen blev vist film for voksne af høj kvalitet.
Biografens anden film efter åbningen, var komedien ”Der er en pige i min
suppe, med Peter Sellers og Goldie Hawn. Herefter fulgte Bob Rafelsons ”Five
Easy Pieces” med Jack Nicholson og Ralph Nelsons “Soldier Blue” med Peter
Strauss og Candice Bergen.
Om end Poul E. Pedersen aldrig var blevet beskyldt for kommunistiske
sympatier, blev Biografen den århusianske venstrefløjs foretrukne, i
perioden fra åbningen til slut 70’erne. Det skyldtes visningen af film som
f.eks. François Truffauts ”Den amerikanske nat”, Claude Chabrols ”Rød som
blod”, Bo Widerbergs ”Joe Hill”, Luis Buñuel-filmene ”Borgerskabets diskrete
charme” og ”Frihedens spøgelse” og mange andre.
I 1972 nåede besøgstallet op over 250.000, hvilket er ekstremt højt for en
enkelt biograf på kun 329 pladser. Successen var fastslået. Det skyldes i
det år i vid udstrækning film som Alfred Hitchcocks ”Frenzy”, William
Friedkins ”French Connection” og Mike Nichols’ ”Punkt 22”.
Biografen præsenterede sig med byens mest stilsikre repertoire. Publikum
kunne altid regne med lødige film af høj kvalitet, når de købte en billet i
Biografen. Danske folkekomedier, hel -og halvhjertede pornofilm og de mest
vulgære amerikanske underholdningsfilm holdt Pedersen sig langt væk fra.
Poul E. Pedersens personlige filmsmag kom fuldt til udtryk, hvilket i blandt
fik det diametralt modsatte udkomme end det tilsigtede. Pedersen forsøgte
selvfølgelig at få fingrene i Bob Fosses ”Cabaret”, men da prisen for at få
filmen, var også at skulle vise Sam Peckinpahs ”Køterne” i tilgift, sagde
han nej tak. Pedersen brød sig ikke om Peckinpahs film og mente den var
rendyrket spekulation. Fra sidelinjen kan det afsløres at Pedersens søn,
Kim, som senere skulle overtage biografen, var på nippet til at flå håret af
sig selv, som vidne til sin fars beslutninger. At den århusianske
biografdirektør som endte med at få handlen i hus, mente ”Cabaret” var
tilgiften for at kunne få ”Køterne” gjorde kun ondt værre, for den unge
Pedersen.
|
|
Biografen
spiller "The Mission" ved årsskiftet 1986/87. Det lød fantastisk
på Biografen's Dolby CP50 og de mange JBL højttalere.
Det var en udsøgt HiFi oplevelse. Foto: Thomas Hauerslev
I 1973 indrettede biografdirektøren et viseværtshus i kælderen under
biografen, blot kaldet ”Kælderen”. Det blev aldrig nogen god forretning, men
var med til at forankre Biografen som samlingssted for kultur i Aarhus.
I 1973 kom også en ung århusiansk filminstruktør til Pedersen med en film
under armen, som alle de øvrige århusianske biografledere havde sagt nej tak
til. Årsagen til at Pedersen var den sidste filminstruktøren henvendte sig
til, var Pedersens københavnske baggrund. Instruktøren kunne ikke i sin
vildeste fantasi forestille sig, at en københavner ville kunne værdsætte en
så gennemsyret århusiansk film.
Men ikke alene havde alle de århusianske biografejere sagt nej tak, det
samme havde alle de københavnske. Selv instruktørens kollega i
Dagmar,
Henning Carlsen, mente filmen først burde vises i Aarhus, inden han ville
overveje at vise den. Instruktøren var dermed kommet i noget af en klemme,
for filmen var finansieret af private midler (læs: familiens), og adgangen
til Filmfondens tabudligningsstøtte var netop at filmen havde haft premiere
i en biograf. Så nød lærer nøgen kvinde at spinde, hvorfor han som sidste
udvej henvendte sig til Pedersen og hans Biografen.
Men Pedersen kunne sagtens anerkende filmens kvaliteter og i forventningen
om at familierne til alle filmens medvirkende helt sikkert ville troppe op
ved billetkontoret, tog han filmen på programmet. Det blev en kæmpesucces
med udsolgte huse i tre uger, indtil Bernardo Bertoluccis ”Sidste tango i
Paris” tvang filmen af programmet.
Filminstruktøren var Nils Malmros og filmen var ”Lars Ole, 5c” – og
resten er, som man siger, historie. Samtlige efterfølgende Malmros-film fik
selvfølgelig premiere i Biografen. Jo, Pedersen havde ikke alene næse for
kvalitet, men så sandelig også for en god forretning. Man skal her tænke på
at en Malmros-film i Aarhus, tiltrak ligeså mange mennesker som en James
Bond-film.
Malmros fik efterfølgende adgang til Filmfondens tabudligningsstøtte,
københavnsk premiere i Dagmar og en efterfølgende Bodil for årets bedste
danske film. Udkomme var, hvad man roligt kan karakterisere som
verdensmesterskaberne i win-win for alle involverede parter.
Hvad der var Pedersens held, var at Lærerforeningens
Kosmorama, Kommunens
Regina, Amtets Scala og AOF’s
Folketeatret ikke var til stand til
at identificere et så lysende århusiansk talent.
Senere det år blev Pedersen angrebet hårdt af både Aarhuus Stiftstidende
og unavngivne kolleger for hans dobbeltrolle som biografdirektør i Aarhus,
samtidig med han bestred stillingen som direktør for et amerikanske
filmudlejningsselskab. De århusianske kolleger mente Pedersen udnyttede sin
dobbeltrolle til at skaffe sig gode film fra de øvrige filmudlejere og ikke
mindst ”udleje den ene gode film efter den anden til sig selv”. Hvilket i
sig selv var paradoksalt, for netop på det tidspunkt viste tre andre
århusianske biografer de tre største successer United Artists havde det år:
Scala viste Billy Wilders ”Avanti!”, Regina viste James Bond-filmen ”Lev og
lad dø” og Royal Cinema viste Michael Winners ”Skorpionen”.
|
|
Klistermærke
fra Biografen i Århus ved årsskiftet 1986/87.
Klik på billedet for at se en forstørrelse.
Aarhuus Stiftstidende bragte sågar en leder, hvor man forlangte Pedersen
skulle vælge side, men håbede dog Pedersen ville vælge rollen som
biografdirektør i Aarhus. Men Pedersen havde selvfølgelig baglandet i orden,
så der kom ikke andet ud af den historie, end en selvopfyldende profeti. Når
kollegerne og Aarhuus Stiftstidende nu alligevel mente han udlejede den ene
gode film efter den anden til sig selv, kunne han jo lige så godt
fremadrettet gøre det.
Højdepunktet for Pedersens succes kom i 1976, hvor han lejede United
Artists-filmen ”Gøgereden” til sig selv. Filmen blev set af 83.000 tilskuere
i Biografen og blev dermed blev den største succes nogensinde for en
århusiansk biograf. Filmen blev vist i over et halvt år. Som en kuriositet
kan det nævnes at filmlejeaftalerne i 1976 kun tillod hvert
filmudlejningsselskab to film med forhøjet filmleje. Resten af filmudlejens
film skulle udlejes til fast 31 procent, dog 34 procent, hvis der var tale
om en Danmarks-premiere. Det år havde United Artists allerede tilmeldt to
film som værende til forhøjet filmleje, hvorfor ”Gøgereden” blev udlejet til
fast 34 procent. Det er, hvad filmbranchen senere har karakteriseret som
”århundredets våbenhandel”. Og det varede da heller ikke længe før
filmudlejerne havde sikret sig at en lignende situation aldrig kunne opstå
igen.
I 1977 havde der indfundet sig en vis metaltræthed hos Pedersen, han havde
opnået alt han ville i denne verden, og var træt at rejseriet mellem Aarhus
og København og gik derfor med salgstanker. At 1977 blev det hidtil
dårligste år for besøgstallet i biografen, hjalp bestemt ikke på kampånden.
På samme tidspunkt var Pedersens søn, Kim, ved at afslutte sin
handelsskoleeksamen og lysten til at drive faderens værk videre var bestemt
til stede. For at sige det mildt. Det endte med at blive afgjort over
middagsbordet i den Pedersenske familie.
|
|
Stoleplan.
Klik på billedet for at se en forstørrelse
1. juli 1978 overtog Kim Pedersen, som kun 20-årig, derfor tøjlerne til
faderens virksomhed og hvilken drømmestart: Fred Zinnemanns ”Julia”, Mel
Brooks’ ”Høj skræk”, Paul Mazurskys ”En fri kvinde”, efterfulgt af Claudia
Weills ”Girlfriends” og Ingmar Bergmans ”Høstsonaten”.
I sommeren 1979 blev biografen moderniseret med nye stole og bedre benplads,
og samtidig var Biografen den første biograf i Danmark (samtidig med
Dagmar i København),
som fik installeret Dolby Stereo til premieren på Milos Formans ”Hair”. I
1981 blev der udvidet med endnu en biograf, indrettet i en del af Aarhus-hallens
gamle foyer-område. I 1982 blev værtshuset ”Kælderen”, som havde stået tom
siden lukningen i 1979, omdannet til endnu en biograf. Den fjerde biograf,
som også var placeret i kælderen under Aarhus-Hallen, blev åbnet i 1984.
Sandt at sige var disse knopskydninger i Biografen ikke særlig gode
biografer. Men der blev slået på den intime oplevelse, på et tidspunkt hvor
besøgstallet bare faldt og faldt og biografer bukkede under for et godt ord.
Pedersen Juniors held var at de øvrige Aarhus-biografer lukkede i takt med
den generelle afmatning, så han holdt skindet på næsen.
I mellemtiden havde der meldt sig et repertoiremæssigt problem, idet den
stilsikre linje faderen havde anlagt, blev vanskeligere og vanskeligere at
holde. I de år skete der nemlig store forandringer i den århusianske
filmverden. Biograferne lukkede jo på stribe. Det betød et stort pres på
Biografen og ofte blev der taget film ind, som slet ikke passede til
Biografens profil. ”Rocky III” som skrækindjagende eksempel. Samtidig havde
åbningen af Øst for Paradis i 1978, sat pres på de film Biografen netop
gerne ville vise, i den anden ende af skalaen.
Enden på komedien blev, at Kim Pedersen i 1984 overtog Folketeatret som
havde stået tom et års tid. Nu blev det meget lettere at holde Biografens
linje. De lødige film forblev i Biografen, mens de mere ramasjang-prægede
film blev Folketeatrets adelsmærke.
Folketeatret, som havde tre sale, blev udvidet med endnu en i 1986.
Biografen oplevede en ny storhedstid i perioden 1984-1989, hvor film som
Sydney Pollacks
"Mit Afrika", Milos Formans
"Amadeus", Barry Levinsons ”Rain Man” og
Charles Crichtons ”Fisken de kaldte Wanda” alle var tæt på at slå Pedersen
seniors gamle rekord. Dog var filmlejen noget højere.
I begyndelsen af 90’erne faldt det generelle besøgstal for biograferne til
faretruende niveau, og i Aarhus sloges de to tilbageværende
biografdirektører om det tilbageværende publikums gunst. Kim Pedersen med
hans Biografen og Folketeatret og Mogens Steen Kruse med
Palads og Royal
Cinema.
Med udsigten til udefrakommende konkurrence, fra for eksempel Nordisk Film,
slog de to tilbageværende biografdirektører deres biografer sammen i det
fælles selskab, Biografkompagniet I/S, for at udnytte alle de synergier det
naturligt ville udløse, samt for at skabe en ny biograf, som skulle slå alt
hvad vi hidtil havde set herhjemme.
Biografen i Aarhus-Hallen måtte derfor i 1996, på 25 årsdagen for biografens
indvielse, vige pladsen for Danmarks første fuldt THX-certificerede
biografkompleks, CineCity, med fem
state-of-the-art biografer.
|
|
Historiske Håndplukkede Avisannoncer
Fra
Kim Pedersen's samling
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Tegninger af Biografen 1 + 2 +3 + 4
|
|
Biografen
i 'Anneks-salen' til Aarhus Hallen i 1971
|
|
Biografen
nu med sal 2 i 1980 i en del af de gamle gangarealer rundt om Aarhus hallen.
|
|
Biografen
sal 3 og 4 i 1981.
|
|
|
|
|
|
• Gå til
Biografer på biografmuseet.dk |
Biografer Oversigt
• Gå til København |
Omegn | Nordsjælland |
Vest, Midt & Syd
• Gå til Bornholm |
Møn, Bogø, Lolland & Falster
• Gå til
Fyn, Langeland, Thurø, Tåsinge & Ærø
• Gå til
Sydjylland |
Midt-Vest | Øst |
Nord
• Gå til mere om CineCity (1996) / Bio
City (2001) / Nordisk Film Biografer Aarhus C (2014), Århus
|
|
• Gå til
Biografen, Århus |
|
Gå:
tilbage
- op
Opdateret
onsdag, 08 januar 2025 11:33:38 |
|
|