| |
Folketeatret (1923), Århus
|
Tilbage
til forsiden
|
Skrevet
af:
JG, biografmuseet.dk |
Dato:
02.05.2024 |
Det
gamle Folketeater fungerer som Arbejdernes Landsbank i juni 2009. Foto:
Thomas Hauerslev.
Folketeatret (1923)
M.P. Bruuns Gade 22-24
Åbnet 24. februar 1923
Lukket 23. december 1957
I 1923 flytter Folketeatret efter tolv måneders dvale tilbage over
jernbanebroen til Bruunsgade og Frederiksbjerg-kvarteret, hvor det
stammede fra, da bevillingen og ejerskabet udspringer af
Frederiksbjerg Biograf-Teater, som startede sine dage på hjørnet af daværende
Jægergaardsvej tilbage i november 1906. Her lidt over 16 år senere er
navnet uofficielt Frederiksbjerg Folketeater, hvis bevilling udnyttes af
A/S Fotorama, der akkurat forud har brugt den i Kasino og før da både i
og ved siden af en tidligere koncertsal på Banegaardsvej.
Forhandlingerne stod på længe, men løber på et tidspunkt ud i sandet,
før man i september 1922 enes om erhvervelsen af ejendommene i nr. 22 og
24 fra 1898, hvor en række lejligheder i forhuset nedlægges (og flere
halvandet år senere), mens der bagved opføres en ny sal, der fremstår
lidt bredere men samtidig også kortere end den tidligere, ombyggede
koncertsal, som på dette tidspunkt er revet ned. Indvielsen var
optimistisk tænkt at finde sted allerede 2. juledag, men helt så hastigt
lader det nye folketeater sig dog ikke opføre.
Byggeriet skulle nødigt stå alt for meget i skyggen af
Fotorama-selskabets to år gamle dronning,
Regina-Teatret, så der bliver
grundet lidt over indretningen, som dog alt andet lige fremstår noget
skrabet, da dørene slås op lørdag den 24. februar 1923. Bevillingen er
officielt placeret hos A/S Frederiksbjerg Biografteater ved Arbejdernes
Fællesorganisation, som ifølge den reviderede biograflov samtidig skulle
tage mere ansvar i forhold til driften, men Fotorama har fortsat
’uindskrænket bestemmelsesret med hensyn til alle dispositioner’, som
der står i den indbyrdes aftale og i praksis nøjes Fællesorganisationen
de første år med blot at hæve årsgratiale.
|
Læs mere her:
Biografer på biografmuseet.dk
Biografer Oversigt
Danmarks 70mm og Storformat Biografer
Stoleplaner - Galle &
Jessen's Oversigt over Københavnske biografer i 1950erne
Biografpremierer 1911 - 2020
Film- og Kinoteknik
7OMM Film og De Store Formater
Todd-AO, - det sensationelle
filmsystem
Mine damer og herrer, "Dette er
Cinerama"!
"Windjammer" i Cinemiracle
CinemaScope |
VistaVision
Super Technirama 70
|
Panacolor
Dimension 150
|
Sensurround
High-Impact
biografdesign
|
Folketeatret
på Bruunsgade viser Flaadens Sønner i 1936 før ombygning, her endnu med det
gamle ur (AarhusArkivet)
Det første, der springer i øjnene, selv hvis man ankommer til stationen
med tog, er et lysende rødt skilt med ’Folketeatret’ på den store gavl
ud mod banegraven, hvor salen strækker sig næsten helt frem til skrænten
kun adskilt af en halvbred sti, kaldet Hallssti efter tidligere
statsminister Carl Christian Hall, mens M.P. Bruunsgade eller (som
hidtil) blot Bruunsgade er opkaldt efter den lokale fabrikant Mads Pagh
Bruun. Hvor byens øvrige biografer, eksisterende som nedlagte, var
indrettet med inspiration i franske og tyske biografteatre, har man
denne gang spejdet mod vest.
Under et ur øverst på hjørnet, hvor Folketeatret med sine tolv bogstaver
danner tallene, reklamerer en stor plakattavle med today’s attraction og
herunder entrance til en relativt small vestibule med ticket office, fra
hvilken man føres ind i en helt almindelig dansk foyer med
linoleumsgulv, kiosk og to gamle toiletter. Væggene er forneden beklædt
med træpaneler. For indretningen står Thorkel Møller, der lader til at
være Fotoramas husarkitekt, så mere amerikansk bliver det heller ikke.
Inde i salen er væggene inddelt af piller og drager alt sammen i
kalkfarve. Det er gået så hurtigt med at få åbnet dørene, at de dårligt
nok er tørre, væggene altså. Hensigten er, at de skal påføres ’sartere
farvestoffer’, men det lader aldrig til at ske. I stedet pynter man lidt
med nogle forgyldte lister. ’Et brillant biografteater’ skriver
Amtstidende ikke desto mindre om den storstilede bygning, der med sine
Broadway-lignende reklame syner gevaldigt, når man passerer henover
broen fra banegårdssiden men nok alligevel mindre end Folketeatret forud
i det gamle koncertpalæ set fra den modsatte side.
Med 475 eller 468 pladser ved åbningen alt efter hvilke aviser, man
hepper på (stillingen står 2-1), er det færre end dengang ovre på
Banegaardsgade og kun halvdelen af, hvad Regina byder op til dans med.
Føler man sig indendørs placeret som i gamle dage, skyldes det, at det i
overvejende grad netop er de gamle stole fra Banegaardsgade, der er
reinstalleret efter 2½ års opmagasinering. De dyreste pladser sælges dog
nu med ekstra blød polstring og modsat begge de tidligere
etablissementer foruden det kortvarige logi i
Rosenkrantzgade, er der
ingen balkon.
|
|
Folketeatret
den 27. august 1923 med orkesterledsagelse om aftenen ved hr. William Görgel
(orkestret bestod kun af ham - på kinoorgel)
Hvad filmmaskineriet angår, er dette spritnyt og klarer sin opgave til
UG helt ’uden en eneste fejl eller uregelmæssighed,’ hvilket behager
Stifts-Tidende, der altid er på vagt ikke mindst i forhold til
biografteatret akkurat her, hvilket pointeres af en spids afslutning:
’Starten var vellykket i et spor og i en genre, som netop dette teater
burde lægge sig efter.’ Det drejede sig om den amerikanske wild west
film ”Drengen, der blev mand” med Richard Barthelmess, hvor der gives
forestilling hver dag kl. 16, 17.30, 19 og 21.30. ’En just helt rigtig
folkefilm’ lokkede også annoncerne, der resulterede i røde lygter til
samtlige forestillinger henover weekenden. Publikum står i lange køer
ned langs stien mod hvilken, der i øvrigt er seks udgangsdøre foruden
til gården på den modsatte side.
Man har ikke fået det at se endnu, men på ét afgørende punkt er der
tænkt storladent, nemlig forestillinger med toner fra et ægte kinoorgel,
sådan som en række engelske og amerikanske biografkolosser med flid
benytter. Dette i Folketeatret kommer bestemt til at stå i skyggen af
den senere så berømte Wurlitzer i Københavns nye
Palladium og endnu her
på åbningsdagen er det hele kun en flygtig illusion, for hvor orglet i
den lokkende forhåndsomtale skulle have synet, kan publikum kun få øje
på et helt almindeligt flygel.
I april, lover direktionen, vil vidunderinstrumentet imidlertid kunne
gøre det ud for et helt lille strygeorkester, men stikker fortsat
publikum blår i øjnene. Nok opstilles vidunderet langt om længe, men
først midt i august ankommer en organist fra Tyskland, der rent faktisk
kan forene de levende billeder med det fantastiske instrument, der
såmænd var kommet til verden på Andreas Conrad Zachariasens orgelfabrik
her i byen. Den kun 25-årige William Görgel bliver til gengæld så
populær, at han næsten konkurrerer i popularitet med tolvmands-orkestret
ovre i Regina, når han ’ganske anderledes end et klaver (kan) følge
billedernes vekslende stemninger, fra den voldsomste orkan til den
fineste, hjertegribende dirren. Der skal en mester til at betjene det,
og hr. Gørgel er mesteren’, som Amtstidende forklarer. Han er dog som
regel kun på spil om aftenen, så kl. 16 og 17.30 lyder det fortsat som i
gamle dage. Organisten har allerede biografpianist Sofus Nielsen under
oplæring, så han kan tage over, når Görgel rejser hjem til Leipzig.
Den 24. maj 1926 er der danmarkspremiere på ”Hans spanske flamme”
instrueret af King Vidor med Harrison Ford, altså ikke ham, selvom han
holder sig godt, men stumfilmsstjernen af samme navn her overfor Pat
O’Malley og Eleanor Boardman. Senere samme år er der yderligere én af
slagsen i form af ”Den røde kardinal” med William Powell i en birolle
som hertugen af Orléans og flere følger.
|
|
Folketeatret
Bruunsgade med terrasse og de gamle bænke fra Banegaardsgade foran før
branden (lokalhistorisk-arkiv).
Helt stort bliver det 2. juledag 1928, hvor Folketeatret sammen fire
andre biografer i provinsen ”For fuld fart” kan give danmarkspremiere
tre uger før, nævnte titel kommer på plakaten i København. Hovedrollerne
spilles af Carl Schenstrøm og Harald Madsen i deres roller som Fy & Bi,
men denne gang optaget i England og instrueret af skuespilleren Monty
Banks, hvis sidste film i instruktørstolen er ”Raske rutter” med deres
amerikanske kopier, som nogen forklarer det, Gøg og Gokke, der 19 år
senere kommer på plakaten ovre i
Biografen. På dette tidspunkt nærmer
Folketeatret sig i stigende grad den danske humor, som ender med at
fylde gevaldigt i dette, byens mest yndede sted at få rørt
lattermusklerne i hård konkurrence med førnævnte.
I maj 1917 var Leonhard Hansen blevet formand for smede- og
maskinarbejdernes fagforening i Aarhus og fra januar 1931 bliver han
udover en post som byrådsmedlem tillige officielt udnævnt som
biografleder. Arbejderorganisationen benytter sig ikke af
direktørstillinger i Folketeatret, hvor Fotoramas Oluf Jensen endnu
svinger taktstokken og åbner pengepungen på klem med passende mellemrum.
Nogle folketeater-år havde således allerede passeret revy, før Hansen
som første større forandring efter blot nogle måneders rumsteren
pensionerer orglet i en relativt ung alder. Det sker i forbindelse med
tonefilmens ankomst, mens omvendt Palladium først åbner syv år senere,
hvor det kolossale kinoorgel benyttes som reklamenummer før hovedfilmen
og tiltrækker publikum fra hele Europa. Frem mod 31. maj 1931 har det
gennem de seneste fem år (efter Nielsens død) været Egon Ankerstjerne
Berthelsen, som har forestået den musikalske side af sagen på den
århusianske Bruunsgade. Som afslutningsprogram på orglet har organisten
selv valgt den danske filminstruktør George Schnéevoigts norske ”Laila”
fra 1929, hvortil han efter egen opfattelse havde frembragt sine bedste
musikstykker foruden kompositioner fra orglets debut 15. august 1923,
men til de nye tider er der investeret i maskiner fra Zeiss-Ikon,
hvorefter organisten fortsætter som orkesterleder i Kasino, der spøger i
nærmest ethvert biografkapitel.
|
|
Folketeatret
på M.P. Bruunsgade viser Union Station i december 1951 (AarhusArkivet)
Sidste stumfilmsøjeblik indtræffer midt i august, hvor der rundes af med
den tolv år gamle kæmpesucces ”Synnøve Solbakken”. Herefter holdes
lukket nogle dage frem til den 23/8, hvor genåbningen markeres med den
første ægte danske tonefilm, ”Præsten i Vejlby”, som for øvrigt også er
instrueret af Schnéevoight. Fra storladent drama oppe i højlandet til
skæbnesvangre andagter blandes alvorlige genrer med toner til gamle
dages bundsolide westerntraditioner, nymodens krimier og folkekomedier
amerikanske som danske, der alle dage er det største shownummer her i
folkets Folketeater, som efter justering af rækkerne allerede i 1924
havde reducerede antallet af stole til 442 pladser ved etableringen af
en ny midtergang. Ved genåbningen er lokalerne malet op i rød-grønne
farver inspireret af både Fotorama og Reginas nyeste decor og ligesom i
sidstnævnte ophænges nu et stort tæppe foran lærredet. Det havde der
ikke været hidtil.
I januar 1936 kastes nyt lys på facaden med moderne projektøranlæg, men
under et gevaldigt rekonstruktionsarbejde rives forhuset ned et halvt år
senere for at blive erstattet af en ny bygning i fire etager opført i
jernbeton og der spilles fantastisk nok film undervejs, den 22. oktober
1936 eksempelvis Marx Brothers-filmen ”Halløj i operaen”, mens der samme
dag er rejsegilde ud mod vejen, hvor det nye forhus tegnet af arkitekt
Niels Christian Skjøth senior pryder gadebilledet i moderne
funktionalisme. Det er faktisk kun nødvendigt at holde helt lukket blot
én eneste uge frem mod søndag den 31. januar 1937, hvor der genåbnes med
Pat und Patachon, nu sandelig Fy & Bi på tysk som ”Blinde passager”.
Undervejs havde man etableret en ny bagvæg og placeret et operatørrum
’svævende i luften som et fuglebur’ med midlertidig biografindgang via
udgangsdørene.
Indvendigt er salen hævet og udvidet bagtil med nyt operatørrum placeret
helt ud mod gaden, hvortil der er indkøbt nye maskiner fra Bang &
Olufsen. Her imellem er der skabt plads til 94 nye stole i tydelig
sammenkobling med den eksisterende sal, hvor udsynet fra siderne skæmmes
af et par søjler, der holder den oprindelige konstruktion oppe. Herude
placeres nogle af de gamle træstole, mens der på de fineste pladser i
midten er er investeret i nye rækker med blødere ryglæn og polstring.
Selvom salen fremover har plads til 536 gæster, forekommer den således
ikke nødvendigvis meget anderledes for publikum og billetprisen er endda
den samme overalt.
|
|
Folketeatret
i M.P. Bruunsgade 1937
Hvor man nok savner lidt siddekomfort og benplads, er rummet imidlertid
aldeles banebrydende på den facon, at Folketeatret i sin nye skikkelse
er allerførste eksempel i Danmark på en biograf indrettet med egentlig
terrassekonstruktion frem for eksempelvis balkon. En anden snart
debuterende biografarkitekt, Holger Pind, finpudser denne behændige og i
Danmark revolutionerende skabelon for ny indretning, der korrekt
undfanget viser sig intet mindre end genial, da den både i forhold
publikums bekvemmelighed og direktionens ønske om bedst udnyttelse af
kvadratmeterne, giver rig mulighed for gevinst på alle rækker.
Princippet med indgang fra foyeren op omtrent midt i salen skabes her –
i Folketeatret foregår det ude i siderne, hvor rækkerne frem mod scenen
står som forud dog med bredere gange ude i siderne, hvor midtergangen nu
helt er forsvundet. Væggene er ikke pyntet anderledes op end forud, men
fremstår i samme, halvkedelige farver og det relativt simple
krydsfinérloft sidder fortsat med sine noget beskedne loftslamper.
Store forandringer noteres derimod uomtvisteligt fra gaden, hvor der i
stedet for forhal nu er en helt åben indgangsportal med blot to søjler
ude ved hjørnet oplyst af runde lamper, der stråler ind mod en stribe
nye billedskabe. Her kan publikum stå i læ og købe sin billet fra et
billetsalg i glasbur american style med to kasser akkurat foran dørene,
hvor børn og voksne går hver sin vej rundt om billetkontoret og ind i
foyeren gennem nymodens tælleapparater. Ovenover udsalgsstedet hvælver
loftet sig i en kuppel, hvor en filmstrimmel forener de fire
verdenshjørner ’symboliseret af en eskimo, en indianer, en kineser og en
neger’ under kraftig projektørbelysning fra billetkontorets top
(beklager for hvem, der i disse tider måtte føle anstød over
Amtstidendes ordvalg).
Gennem en stor glasvæg af døre, der helt kan åbnes op efter behov, ledes
publikum ind i foyeren, hvor loftet er lige så skråt som gulvet bagtil i
salen foroven. I dag et helt naturlig forekommende syn – dengang havde
man aldrig set mage. I den moderne foyer holdt i lune farver er en
elegant chokoladekiosk placeret i midten på samme facon som
billetkontoret, mens montrer på marmorbeklædte vægge præsenterer
reklamer for byens førende virksomheder blandet med Folketeatrets egne
plakater og stills. Kontrollørerne har alle fået nye, grønne uniformer,
hvilket sammenholdt med salen lod til at være tidens hotteste modefarve,
når man to år senere samtidig skimter over til Regina og allerede fået
en forsmag i Fotoramas vestibule. Nede i kælderen er der indrettet nye
toiletter for herrer og damer symboliseret ved miniatureskikkelser af
begge køn. Det er bare seriøst moderne!
|
|
Folketeatrets
billetkasse på M.P. Bruunsgade januar 1954 (AarhusArkivet.dk, fotograf Ib
Hansen)
På hver side af operatørrummet findes to udvendige altaner med særlige
lysskilte importeret fra England, som yderligere oplyst af det
eksisterende projektøranlæg med vekslende røde neonbogstaver på hvid
baggrund præsenterer Folketeatrets skiftende programmer. Senere kommer
finder yderligere firmareklamer vej til salens tag. Forhuset tages i
brug endnu før de tilknyttede lejligheder på etagerne ovenfor er klar
til indflytning, hvilket måske kan betragtes som nok så heldigt endda,
for … og vi trækker vejret dybt … efter bare 37 dage brænder
Folketeatret natten til den 9. marts!
Ved tretiden opdages det, at røg trænger ud af bygningen, hvorefter hele
byens brandstyrke kommer ilende til, sprænger dørene og slår hul i
taget. Det tager tolv slanger og 60 mand henved fire timer at få
fuldstændig bugt med ilden efter at være blusset op på ny. Det tyske
krigsdrama ”I vestfrontens trommeild” med Viggo Larsen overlever sammen
med de nye, hundedyre filmmaskiner som noget nær det eneste i forhold
til de tekniske installationer. Mindre end to måneder forinden havde man
stolt berettet, hvorledes en ildebrand opstået i operatørrummet umuligt
kunne sprede sig til salen. Det gjaldt, skulle det vise sig, så også den
modsatte vej.
En gæst mistænkes aftenen forinden at have kastet en tændstik fra sig på
terrassen, som så har ligget og ulmet, eller også er det er en glød, der
antænder en af de tykke løbere. Alt var hærget helt frem til prosceniet
med lærred og fortæppe pulveriseret. Ligesom da det brændte ovre i Det
Ny Teater en del år forinden, faldt også stykker af loftet ned her –
denne gang dog ikke livsfarlige stykker af glas, men selv det udvendige
murværk var revnet og terrassens stolerækkerne sunket ned i gulvet.
Ilden havde ydermere bredt sig til foyeren, hvor kioskens sortiment
havde undergået en forandring til flydende chokolade. Selv toiletterne
helt nede i kælderen var raseret og badet i vand. Ovenpå have flammerne
slikket sig op til de endnu ubeboede lejligheder uden dog at anrette
særlig skade. Her skulle Leonhard Hansen være flyttet ind tre uger
senere.
Brandinspektør Bertelsen udtaler, at det er en af de værste
teaterbrande, han nogensinde har set. Skaderne beløber sig til op mod
100.000 kroner og inspektøren er af den opfattelse, at det kan tage både
et halvt og trekvart år, før teatret igen kan åbne sine døre. Men… lidt
mere end to måneder senere, 2. pinsedag, mandag den 17. maj 1937
genåbner Folketeatret. Fællesorganisationen havde ikke driftsforsikret,
så man havde haft umådelig travlt og priser sig i øvrigt garanteret
lykkelig midt i katastrofen over at have udsat den ellers planlagte
totaludskiftning af interiøret! Fotorama har i mellemtiden haft mere end
rigeligt sit at se til. Blot seks uger efter branden i Folketeatret
mister selskabet tilsvarende sin
biograf i Haderslev til flammerne.
’I løbet af 11 maaneder har bygningen været nedrevet, genopført, brændt
og er nu atter færdig til at modtage publikum’, som Amtstidende skriver.
Der var næsten intet tilbage af det indvendige, der fortsat kunne
benyttes efter ildens rasen bortset fra operatørrummets installationer.
Alle stole er skiftet ud med 532 nye i sidste røde skrig, mens væggene
er beklædt med et syntetisk, grønt og glat materiale. Oh yes, of course.
Terrassens gulv er forstærket med ekstra beton og løbere har man endda
risikeret igen – denne gang angiveligt udført af et mindre brandbart
materiale. I loftet er opsat ny, indirekte belysning, ligesom det
tilsvarende er sket i foyeren. Foran lærredet, der i sig selv er
forstørret med knap en meter på hver led, syner nu et rødt tæppe, som
harmonerer med stolene, hvis sæder nu alle skulle være delvist polstret.
Ud mod gaden har man valgt at forandre billetkontorfunktionen en anelse
for nemmest at kunne tage imod de mange gæster, der måtte have lyst til
at søge ind til Willy Fritsch og Lilian Harvey, der atter spiller sammen
i det nye genåbningsprogram ”Lykkebørn”.
|
|
"Lykkebørn":
Folketeatrets genåbningsprogram 31. januar 1937
"Fy og Bi": Folketeatrets næste genåbningsprogram 17. maj 1937
De næste tyve år er der i det store hele også kun lykkelige ting at
berette. Allerede i 1942 dækkes halvdelen af forhallen i stykket ud mod
banegraven til, hvor der her indrettes et væsentlig større billetkontor
tildækket af fliser, mens tælleapparaterne afskaffes. Den lille kuppel
med de fire verdenshjørner beholdes og fremstår nu langt mere synlig end
forud, da man passerer ind i foyeren direkte under. Masser af gæster
besøger Folketeatret i de svære krigsår, der tærer på folks humør med
film som den perfekte modgift. Selv alvorligere sager som ”Afsporet” med
Ib Schønberg også i 1942 endda sammen med
Biografen. Fremme ved 2.
juledag 1945 er Folketeatret også det oplagt sted for danmarkspremieren
på modstandsdramaet ”De røde enge” med Poul Reichhardt, som spiller i
otte uger og samler 85.000 tilskuere, hvilket samtidig er Folketeatrets
hidtil største succes nogensinde, hvis ikke den største i Aarhus
overhovedet. Der spilles mindst tre daglige forestillinger og
belægningen er om aftenen noget nær 100% gennem hele perioden. I senere
år talte man gerne om, at stolene atter var blevet en hård fornøjelse
for bagperronen, efter polstringen var slidt godt og grundigt af.
Atter nye tider med endnu en revolution på det tekniske område nu i form
af
CinemaScope bliver aldrig aktuel her ved jernbanegraven, hvor man
fortsat bor til leje hos Fotorama. Nu vil Fællesorganisationen gøre sig
fri af fortiden og udskriver i efteråret 1954 en konkurrence over en
helt ny og større biografbygning. Den vindes af Mogens Klinge, hvilket
betyder, at Folketeatret i 1957 flytter en allersidste gang – akkurat
helt tilbage på Jægergaardsvej, som nu hedder Jægergårdsgade et stykke
nede af denne, hvor en gammel gård med tilstødende haver forsvinder til
fordel for et kæmpebyggeri, der involverer en endnu større biograf nu
med hele 777 pladser. Sidste forestilling på gamle Bruunsgade finder
sted lillejuleaften 1957 med den tyske heimatfilm ”Lyngens vilde rose”.
Efter Leonhard Hansens død i december 1956 havde Carl Petersen taget
over og fortsat kapitlet 2. juledag 1957, men arbejderne beholder sin
bygning, efter planer om et moderne supermarked i amerikansk princip er
skudt ned. Det kunne ellers være blevet en af landets første af sin
slags og det tilsvarende allerførste indrettet i en tidligere biograf.
Efter ombygning med etageadskillelse af salen kan man i stedet fremover
hæve sine penge i Arbejdernes Landsbank, før man ødsler dem bort oppe på
Jægergårdsgade. Banken eksisterer på adressen helt frem til foråret
2019. Fire år senere er der asiatisk restaurant i den gamle foyer og
salens stueplan, mens de øvre dele er til udlejning som kontorlokaler.
|
|
|
|
• Gå til
Biografer på biografmuseet.dk |
Biografer Oversigt
• Gå til København |
Omegn | Nordsjælland |
Vest, Midt & Syd
• Gå til Bornholm |
Møn, Bogø, Lolland & Falster
• Gå til
Fyn, Langeland, Thurø, Tåsinge & Ærø
• Gå til
Sydjylland |
Midt-Vest | Øst |
Nord
• Gå til mere om Folketeatret
(1957) / Århus Bio Center / Biocentret
|
|
|
|
|
|
• Gå til
Folketeatret (1923), Århus |
|
Gå:
tilbage
- op
Opdateret
onsdag, 08 januar 2025 11:33:45 |
|
|