| |
Royal Cinema, Århus |
Tilbage til
forsiden
|
Skrevet af:
JG, biografmuseet.dk |
Dato:
02.05.2024 |
Royal
Cinema i november 1976 (AarhusArkivet.dk, fotograf Børge Andre Venge)
Royal Cinema
Store Torv 4 (i dag Bispegade 1)
Åbnet 2. oktober 1973
Lukket 3. januar 1991
I marts 1972 lukker Hotel Royal, der i sin tid var åbnet som gæstgiveri
i 1838 omkring Store Torv og Bispegade, dengang Bispegyde, med navn
efter Kongens Gaard fra 1798, der tidligere lå på stedet. Hotellet er
ombygget og udvides ved flere lejligheder også i højden, i 1912 endda ti
år forsinket med en helt ny bygning tegnet af arkitekterne Eggert Achen
og Thorkel Møller på halvdelen af stykket mellem Rosensgade og Bispegade
i seks etager med 55 topmoderne værelser udstyret efter nutidens komfort,
hvorefter Royal råder over nøjagtig det dobbelte antal, nemlig 110 –
alle forsynet med telefon! Man må dog deles om 24 badeværelser. Mest
interessant i forbindelse med den senere biograf indrettes bagved i
gården en stilfuld palmehave med glaskuppelloft, der også kendes som
marmorsalen med hyggelig terrasse til orkester beregnet på det absolut
bedre borgerskab, sådan som hoteldirektør Christensen gennem flere år
havde drømt om at skabe. Pudsigt nok var Thorkel Møller samme år 1912
hyret af A/S Fotorama til også at forestå indretningen af
Kosmorama ovre
på den anden side af Store Torv.
’Udviklingen var om ikke ventet så dog frygtet’, som Amtstidende skriver
i november 1971 i forbindelse med annonceringen af den forestående
lukning. Hotel Royal var tilbage i marts 1948 blevet købt af
aktieselskabet Fotorama, der også havde opført og ejede byens Hotel
Regina – hjemsted for kæmpebiografen af samme navn – men var gået hen og
blevet et restaurations- og ejendomsselskab, hvori der fortsat også var
biografer tilknyttet, man dog kun i mindre udstrækning havde indflydelse
på som Biografen på hjørnet af Nørregade og Norsgade.
Sidst i 1960’erne er fabrikant Helmer Henriksen direktør og
hovedaktionær, men har nu halvandet år forinden solgt aktiemajoriteten
til Ejendomsselskabet Jarmershus i København på et tidspunkt, hvor
Regina var nedlagt som hotel og nu er tiden også oprunden for gamle
Royal. Fra Jarmershus iklæder advokat Herluf Cohn sig ny direktørrolle
og har planer om via et hold engelske arkitekter at omdanne de royale
omgivelser til et slags forlystelses- og servicecenter med gågade gennem
stueplanet indeholdende butikker og café som fx i Palmehaven, mens der
på de øvre etager kan etableres kontorer og formentlig også en slags
fortsat hoteldrift. I første omgang afholdes henover tre dage i marts
stor auktion over inventaret med alle sine guldspejle og den blanke
marmor.
|
Læs
mere her:
Biografer på biografmuseet.dk
Biografer Oversigt
Danmarks 70mm og Storformat Biografer
Stoleplaner - Galle &
Jessen's Oversigt over Københavnske biografer i 1950erne
Biografpremierer
1911 - 2020
Film- og Kinoteknik
7OMM Film og De Store Formater
Todd-AO, - det
sensationelle filmsystem
Mine damer og herrer,
"Dette er Cinerama"!
"Windjammer" i
Cinemiracle
CinemaScope |
VistaVision
Super Technirama 70 |
Panacolor
Dimension 150 |
Sensurround
High-Impact
biografdesign
|
Palmehaven
Marmorsalen på Royal her fotograferet i 1915 (public domain)
Marmorsalen bliver herefter kortvarigt til jazzrestaurant Royal Birdland,
der i løbet af et år når at få besøg af så prominente navne som Duke
Ellington og Count Basie. Herefter genåbnes hotellet, der stort set i
sin eksisterende form blot tilføjes ny restaurant.
I oktober 1973 sker der så det fantastiske, at der i endnu et
Fotorama-ejet foretagende atter skabes rammer omkring en biograf og
faktisk ikke bare én men hele to, da Royal Cinema A-B åbnes af Edvard
Betzer fra Park Teatret sammen med hans 26-årige søn, Mogens. Aftalen
kommer på plads sidst i april, efter Jørgen Hoffman fra Astra har
trukket sig ud af forhandlingerne.
Til indretningen låner Filminstituttet Betzer 450.000 kroner ud af et
budget på to millioner, som ender i 2½. Royal-A i orange farver får 255
pladser og Royal-B 156 stole i turkis pragt, hvor 95cm mellem rækkerne
ikke levner megen plads til bentøjet. Senere reduceres antallet af stole
da også til hhv. 236 og 142. Princippet for indretningen, forklarer
Betzer, er hentet fra Frankrig, men tydeligvis også inspireret af Henrik
Sandbergs tilsvarende
ABCinema på Rådhuspladsen i København, som var
åbnet 23. april med hhv. 194 og 289 sæder i dennes respektive A og B
sale, der akkurat som for Royals vedkommende er placeret i et hotel,
Palace, som man dog ikke derovre har taget navn efter på grund af Palads
på Axeltorv. I Royal er der dog som raffinement tæppe foran lærredet og
en minimal scenekant med lyssætning i den store.
|
|
Royal
A med kuppel genskabt over salen
Men de to steder har endog rigtig meget tilfælles: Ikke blot salsformen
for de to sæt tvillinger er nærmest identisk, i begge tilfælde er den
store sal indrettet i en tildækket gård, hvor københavnerudgaven
oprindelig var kendt som Marmorhaven også denne med levende musik. Lidt
anderledes er Royal Cinemas indre foyer placeret i hotellets oprindelige
sal fra 1913 midt i huset let hævet på en mezzanin med B-salen
strækkende sig mod højre i tilstødende saloner. I København var det
nærmest akkurat spejlvendt blot med den forskel, at A-salen lå på tværs.
En fladtrykt kuppel-illusionen over den gamle palmehave bliver siddende
som minde; siden indskydes et nyt plateau henover salen ved en senere
indretning af restaurant Queens Garden fremme i 1984 (fra 2011 Royal
Kitchen), der så atter får en rigtig glaskuppel over sig inde i den
relativt store lysslugt.
Et fælles operatørrum placeres fritsvævende med fuldautomatiske
kinomaskiner under to jernbjælker over foyerområdet med Royal-bar og
Royal-kiosk, mens billetsalg finder sted indenfor til venstre i en
forhal umiddelbart efter indgangspartiets mindre vestibule men god plads
overalt og udsigt til ’filmilæggerens’ arbejde gennem glasvinduer oppe
under loftet. I kælderen skal der være vise-vers hus i stil med Tivolis
med folkesang og masser af fadøl samt discotek Tordenskjold for de yngre
generationer og i stuen indrettes foruden Royal-pub umiddelbart til
højre en restaurant yderligere. Arkitekt Gunnar Larsen tager vare på
ombygningsplanerne, der er udset til at vare 3½ måned, men det tager dog
henved fem at få biograferne gjort klar til åbning.
Også spilletiderne kopieres efter det nye, københavnske princip med som
udgangspunkt ny forestilling hver time på skift i hver sal. Der skal som
udgangspunkt vises seks daglige forestillinger i hver sal fra kl. 13,
for hvorfor ikke lade maskinerne snurre, nu blot tre mennesker er
tilstrækkeligt for at holde biograferne åbne, som Edvard Betzer
forklarer. Vi vel heller ikke være filmprædikanter, men lade folk se,
hvad de vil, uddyber han, hvorefter sluserne åbner sig for en af de mere
interessante sammensætninger af programmer med modsatrettede oplevelser
af nærmest enhver karakter – også den tvivlsomme.
|
|
Royal
Cinema C D E i kælderen, hvor sal C ligger under B, mens D+E er placeret
under foyeren
Åbningen tirsdag den 2. oktober fejres med en
danmarkspremiere helt for
sig selv i Royal-B på ”Tyrkisk frugt” fra det amerikanske filmselskab
Columbia, der har samlet den noget usædvanlige film op i Holland med
Rutger Hauer i hovedrollen instrueret af den senere tilsvarende nok så
berømte Paul Verhoeven. Da filmen i januar 1974 så kommer på plakaten i
hovedstadens World
Cinema, hedder den mere korrekt ”Tyrkisk konfekt”. I
Royal-A vises ”Tabte horisonter” med Liv Ullman og Peter Finch, som
egentlig også skulle have været en danmarkspremiere, hvis ikke der var
opstået forsinkelse. Kulturminister Niels Matthiasen lægger vejen forbi
på åbningsdagen.
Ugen derpå er der i anledning af den forestående efterårsferie atter
danmarkspremiere mutters alene denne gang på den svenske børnefilm ”Alle
tiders Kalle” efter Astrid Lindgrens roman distribueret af Mogens’
storebror, Just Betzers Panorama Film, mens Errol Flynn i gamle ”Robin
Hood” hygger sig med de tyrkiske frugter i B-salen, før disse flyttes ud
i Park. Royal Cinema er allerede kommet så godt fra start selv om
eftermiddagen, at første forestilling begynder allerede kl. 11 og Betzer
påtænker faktisk at fortsætte med de sene formiddagsforestillinger.
Allerstørst disse første måneder får hårdtslående premieretitler som
”Stone Killer” med Charles Bronson og Bruce Lee ”I dragens kløer” de
efterfølgende uger, hvor Betzer for overhovedet at på plads må sætte
indtil flere aftalte århuspremierer op til kun at spille kl. 22 eller
endnu senere. Fremme ved 2. juledag 1978 bydes vel helt naturligt i
Royal på Anders Refns ”Slægten” med Jens Okking – denne både produceret
og distribueret af Panorama.
I første omgang skiller Edvard Betzer sig af med Park i august 1974 for
udelukkende at koncentrere sig om Royal, mens Mogens omvendt begynder at
arbejde for nogle af konkurrenterne. Her til en start gælder det
repertoiret i Aarhus Scala. Fra december 1976 og nogle få måneder frem
driver han også Saga 1+2 i Trøjborgcentret akkurat mellem Royal og
Park oppe i Risskov, ligesom han fremme i 1980 danner Plaza Film inspireret
af broderen dog med et overvejende pornografisk repertoire og
forskellige andre titler samlet op med venstre hånd.
|
|
Royal
Cinema A og B
Samme år er det store ønske at udvide Royal med tre nye sale i kælderen,
men hertil får Edvard Betzer i før omgang afslag på grund af manglende
antal parkeringspladser – et hensyn man havde taget i årtier til alle
former for udvidelser og nybyggeri også i andre byer (og betyder oppe i
Saga aflysning af en sal 3). Da tilladelsen så alligevel til syvende og
sidst dukker op i juni kommer det med et krav om en slags
straffebetaling på 240.000 kroner til kommunens ’parkeringsfond’. Da har
junior indgået forpagtningsaftale med Fællesforeningen om driften af det
gamle folketeater, der i forvejen rummede det efterspurgte antal sale og
fars interesse kølnes en anelse på sønnens vegne. Arkadeplanen, som
allerede rumsterede her i Royal tilbage i 1971, føres ud i livet ovre
Regina fremme i 1985, men da er Fotorama ude af billedet efter konkurs i
november 1981. For Hotel Royals vedkommende overtages det i 1983 af Jens
Richard Pedersen og ved denne lejlighed kommer der alligevel skred i
indretningen af tre nye biografsale i kælderen.
Sal C, D og E med hhv. 82, 70 og 44 pladser indvies mandag den 19. marts
1984, hvor der også graves ud i den gamle vinkælder, der bliver til
restaurant Bispekælderen. På dette tidspunkt er sønnike (sammen med
Christel Hammer, der ellers nok har sans for god PR) ude af Biocentret,
hvor også han er gået ned med hele molevitten under samme tag, hvilket
inkluderede såvel Plaza Film som en morskabshal fyldt med larmende
spilleautomater i et aldeles mislykket koncept under navnet ’Burger-in’
kombineret foruden med en videoudlejningsforretning, som Betzer jr. selv
i et interview tilbage i 1980 havde erklæret sig hunderæd for.
Far Edvard lod til at have haft bedre styr på sagerne, da han i sin tid
solgte sin Park for at lægge alle kræfter i de royale sale, efter hans
yngste søn fik udlængsel. Rigtig mange år senere er Mogens Betzer i
december 1998 på banen igen med et helt nyt biografprojekt for Aarhus
Midtby, men da allerede overhalet indenom af Mogens Steen Kruse og Kim
Pedersen i CineCity. Snart kommer også
CinemaxX på banen (udover
Nordisk), hvilket endegyldigt lægger Betzers planer i graven.
Og apropos Mogens Steen Kruse, så er det netop ham, der overtager
driften pr. 1. juli 1986 efter længe forinden at have aftalt overtagelse
af Royal Cinema, når den gamle direktør vælger at trække sig tilbage,
hvilket sker efter knap 44 års biograftjeneste. Kruse indleder sine
royale eskapader med danmarkspremiere på ”Politiskolen 3” samme tre dage
senere og holder godt fast i Warner-Metronome efter Kosmoramas lukning.
Han synger rigtig gerne med på ”Pretty Woman” den 10. august 1990 rundt
om i hele byen.
|
|
Royal
Cinema's placering den 22.07.2023, hvor Hotel Royal ligger idag. Foto:
Thomas Hauerslev
Allerede i 1988 kom det på at tale at nedlægge de tre beskedne
kælderstørrelser og i stedet placere to nye i stuen med tilsammen cirka
120 sæder ved at inddrage lysgården til højre for B-salen, men dette
projekt skrinlægges. I stedet lukker Royal Cinema helt og aldeles den 3.
januar 1991. Rygterne havde allerede svirret i næsten fem år, at
hoteldirektøren havde planer om noget helt andet og det seneste år
specifikt, at det drejede sig om indretningen af et større spillekasino.
Kruses lejemål løber imidlertid helt til udgangen af 1993, minder han
gerne om, men smides en rigtig tung pose stakater på spillebordet, kunne
han da godt føres på andre tanker. I virkeligheden var han ikke spor
ulykkelig over at skille sig af med de håbløse sale efter nutidig
standard, hvor kun den gamle marmorkugle var værd at samle på. ABCinema
var lukket ved udgangen af marts 1989.
Sidste dag spilles kun i A og B, mens kælderen allerede er ved at blive
rippet for stole og apparater. På programmet er Disney-tegnefilmen ”Den
lille havfrue” og ”Far til fire i byen”, hvor lille Per forsat drømmer
om ”Julebal i Nisseland”, mens der om aftenen er farligere sager på spil
i ”Godfellas” og ”Leg med døden”. Ovre i
Paradisgade priser man sig
lykkelig over film som ”Under himlens dække”, der oprindelig tiltænkt
Royal fremfor at risikere en kælder i stedet får premiere oppe i de
højere luftlag den 18. januar. Bernardo Bertolucci er i øvrigt er en af
direktør Uffe Sloth Andersens yndlingsinstruktører. Scorseses slemme
”Goodfellas” var da også kommet op i Paradis et par uger forinden og før
da havde Lynchs ”Vilde hjerter” fundet vej, romancen var slet ikke
udspillet. Den enes død, den andens brød.
Efter lukningen føres lokalerne nærmest helt tilbage til fortiden, hvor
marmorsalen i den gamle palmehave genopstår omtrent som forud med sin
let hævede terrasse som spillesal A i det nye Casino Royal (Royal
Scandinavian Casino) den 15. maj 1991, mens hotellets oprindelige sal og
senere biograffoyer bliver spillesal B. James Bond ville have elsket det!
Selve B-salen i biografklæder forkortes og bliver til kasse og
optællingsrum, i kælderen forandres de tre sale til personale- og
omklædningsrum. Fremme i 1997 lægges kasinofoyeren sammen med hotellets
og i 2002 foretages en større ombygning af hele stueetagen. Ud mod Store
Torv ligner Hotel Royal sig selv som dengang i starten af 1900-tallet og
den enorme baldakin fra kasinoets ekstravagante indvielse rager fortsat
langt ud over Bispegade, hvor der engang var indgang til royal biograf.
Herfra har hotellet i dag sin helt naturlige hovedindgang.
|
|
|
|
• Gå til
Biografer på biografmuseet.dk |
Biografer Oversigt
• Gå til København |
Omegn | Nordsjælland |
Vest, Midt & Syd
• Gå til Bornholm |
Møn,
Bogø, Lolland & Falster
• Gå til
Fyn, Langeland, Thurø,
Tåsinge & Ærø
• Gå til
Sydjylland |
Midt-Vest | Øst |
Nord
• Gå til mere om
|
|
|
|
|
|
• Gå til Royal
Cinema, Århus |
|
Gå:
tilbage
- op
Opdateret
08-01-2025 |
|
|