| |
Biografen (1923), Århus |
Tilbage til
forsiden
|
Skrevet af:
JG, biografmuseet.dk |
Dato:
01.04.2024 |
Biografen
- åbningsannonce for 29.9.1923 på hjørnet af Nørregade og Norsgade
Biografen
Nørregade 46
Åbnet 29. september 1923
Lukket 16. juni 1960
Ved et byrådsmøde i oktober 1920 nægter man at give byens
håndværkerforening bevilling til endda blot at drive biograf et par dage
om ugen i dennes store sal på Paradisgade 3 med begrundelse i, at byen
er rigeligt forsynet trods virksomhedens overskud skulle anvendes til
omsorg for syge og svækkede håndværkere. Mange var godt gnavne, for det
lod efterhånden til, at private interesser blandt byrådsmedlemmerne
spændte ben for udviklingen og man var jo langt fra på højde med
København, Frederiksberg Kommune inkluderet, i forhold til
indbyggertallet, der var nået helt op på 70.000, omtrent 20.000 mere end
ved århundredeskiftet. Byrådet havde socialdemokratisk flertal og her
havde Arbejdernes Fællesorganisation en bevilling, som Fotorama
udnyttede til Folketeatret dengang beliggende i Banegaardsgade samt
råderet over Aarhus Theaters Fotorama og selskabets eget, nye Regina på
vej et par måneder senere, mens byrådets købmand Mikael Johansen ganske
vist var højremand, men også han med fingrene i en biografbevilling, som
ligeledes blev udnyttet af Fotorama til driften af
Kosmorama på Store
Torv.
Knap halvandet år senere er den nye biografteaterlov trådt i kraft i
februar 1922, hvorved alle bevillingsandragender skal forbi kommunernes
respektive byråd, før endelig beslutning træffes i Justitsministeriet.
Således gives der i oktober 1922 nu tilsagn om at tilføre Aarhus en
biograf yderligere udover de eksisterende, der også inkluderer
Folketeatret på vej i nye klæder. Politimesterens kontor var dækket af
næsten lige så mange meter breve, som det forrige folketeater nu var af
jord fra håbefulde ansøgere, der følte sig kvalificeret til at drive
biograf. Som en af ulykkerne ved den nye ordning gives en stribe
dobbeltbevillinger særligt til københavnerne, men en af dem går altså
til Aarhus.
Til en begyndelse kunne Heinrich Erik Martin Dambmann og Anna
Guldbrandsen, enke efter nyligt afdøde skuespiller Johannes
Guldbrandsen, imidlertid med rette føle sig gudsbenådet. Førstnævnte
begunstiget, idet han efter sigende havde brugt så megen tid på
Fælleskontoret for Velgørenhed, at hans egen forretning etableret i 1892
med lædervarefabrikation var sygnet hen, mens sidstnævntes mand ved
Aarhus Teater allerede var stillet en bevilling i udsigt, før han gik
hen og døde efter at være blevet ramt af sygdom. Det er givet, at
placeringen kommer til at blive i Nørregadekvarteret nærmere bestemt i
nr. 46 på hjørnet af Norsgade i fabrikant Dambmanns ejendom. Enkefru
Guldbrandsen hører man ikke meget til efter åbningsaftenens pomp og
pragt.
Begrundelsen for tildelingen i forhold til kvalifikationer skal vi ikke
dissekere yderligere. Dambmann havde nogle år forinden fået tildelt
Ridderkorset som belønning for sit arbejde i velgørenhedens tjeneste og
nu altså modtaget endnu én i formentlig skjult håb om, at sluserne vil
blive åbnet på vid gab fra Nørregade, så pengene kunne fosse i en lind
strøm til byens trængende.
Man må dog sige, at Dambmann går på med krum hals. Det første, han
bliver spurgt til, er, om biografen skal ind under Fotoramas filmstrust.
’Derom kan jeg ikke udtale mig’, lyder det tillukkede svar. Bevillingen
kan dog ikke som sådan videreudlejes, så meget er givet i forhold til de
nye love på området. I ansøgningen er lovet et teater med plads til lige
så mange som i Kosmorama og det kommer der også. I april 1923 får han
tilladelse til at nedlægge fem lejligheder Langs Norsgade placeret i
bygningen Norsgade 2-4 fra 1906, så der kan blive plads til 328 gæster i
en sal med højt til loftet. Forhuset stammer fra 1875.
|
Læs
mere her:
Biografer på biografmuseet.dk
Biografer Oversigt
Danmarks 70mm og Storformat Biografer
Stoleplaner - Galle &
Jessen's Oversigt over Københavnske biografer i 1950erne
Biografpremierer
1911 - 2020
Film- og Kinoteknik
7OMM Film og De Store Formater
Todd-AO, - det
sensationelle filmsystem
Mine damer og herrer,
"Dette er Cinerama"!
"Windjammer" i
Cinemiracle
CinemaScope |
VistaVision
Super Technirama 70 |
Panacolor
Dimension 150 |
Sensurround
High-Impact
biografdesign
|
Biografen
i Nørregade i november 1957. Billetdame med planark og møntbakker. Foto:
Aarhus Arkivet, anvendt med tilladelse
Finansieringen var allerede på plads i december og man forbavses ikke
ved at læse, at bag den står A/S Fotorama, der ligesom ved indretningen
af Kosmorama på Store Torv elleve år forinden har hyret arkitekt Thorkel
Møller til at forestå forandringerne her på Nørregade, ligesom han
tilbage i februar har indviet samme selskabs nyeste version af
Folketeatret. Fotorama-selskabet investerer selv en god pose penge i
bygningen, nogen mener halvdelen, mens andre påstår langt det meste, da
det jo ifølge sladderen stod lidt sløjt til for Dambmann, som skiller
sig af med sine forretninger, da Biografen kommer til – eller for at få
råd. Han havde i fremtidigt perspektiv af Fotorama forinden fået valget
mellem en årlig gage på enten 6-7.000 kroner eller en procentsats og
valgt det sidste, mens fru Guldbrandsen ’med kvindens kløgt’, som man
skrev, foretrak det første. Det lød jo dog som om, Fotorama havde vel
rigeligt at skulle have sagt og antydningsvist også majoriteten.
Med Biografen er såmænd også ’Biograf-Teatret’ vendt tilbage som et af
byens velkendte navne på facaden både mod Nørregade og Norsgade efter at
have været lagt i dvale siden Det Ny Teater faldt på Banegaardsgade i
1918. Der er indgang fra hjørnet med grøn kuppel på taget gennem en
forstue med billetsalg og her bagved foyer med hvilestole samt toiletter
og trappe op til operatørrummet. Med tanke på kongeparrets residens på
Marselisborg, indretter Dambmann i lønligt håb om et fremtidigt
kommandørkors en ægte kongeloge og lader sågar til at få besøg! Væggene
er holdt i dybrøde farver med loftet i gråt, mens klapstolene er let
betrukket på de bedre pladser i mørke nuancer. ’Yderst smagfuldt’, lyder
det i kor. Der åbnes op for festlighederne lørdag den 29. september 1923
med Prins Wilhelms jagteventyr i Afrika samt en ”Ganske pudsig”
kortfilmsfarce med Harold Lloyd, der instrueret af Hal Roach forvilder
sig ombord på et skib, hvor han falder i søvn på dækket og drømmer, at
det bliver boret af kvindelige pirater. Man har hørt om værre drømme.
|
|
Biografen
i Nørregade i november 1959. To filmoperatører på arbejde med 35mm og
kulbuelys. Lampehus åbent på maskine 1. Foto: Aarhus Arkivet, anvendt
med tilladelse.
Den 6. juni 1927 er der i Biografen danmarkspremiere som første sted i
landet på ”Parisiske nætter” med Joan Crawford – dem kommer der mange
flere af siden, premierer altså. Ved ombygning af prosceniet til
tonefilm i 1931 fjernes en række, hvorefter der står 317 træstole
tilbage med al polstring slidt af, hvor denne måtte have været.
Genåbningen 11. september med nyt anlæg fra tyske Klang Film markeres
med den tilsvarende tyske ”De tre fra benzintanken” med Lilian Harvey,
Willie Fritsch og Heinz Rühmann, der ’med deres sprælske ungdom og
straalende humør’ ’dansede ind på Biografens scene’ og ’sikrer fyldte
tilskuerpladser en uge eller to’, som Amtstidende gengiver
begejstringen. Den ender med at være på plakaten i månedsvis! I 1932
spiller ”Skal vi vædde en million” i tolv uger fordelt over Regina og
Biografen, der i prinserollen ofte overtager de lækreste desserter fra
dronningens bord.
I marts 1935 præsenteres tegninger til en balkon med 70 pladser, men den
bliver aldrig bygget. Faktisk ændrer salen sig aldrig efter overgangen
til tonefilm; stolene forbliver de samme til det sidste, hvor flere
blandt publikum var begyndt at medbringe egne puder. På den facon var
Biografen aldrig Fotoramas førsteprioritet, men man skulle som bekendt
her fra 1930’erne også holde sig tilpas i kulissen, da distributører med
helt særlige biografinteresser bliver kigget særdeles grundigt efter i
sømmene. Heinrich Dambmann dør i maj 1936, hvorefter den 74-årige
enkefru K. Dambmann driver den videre på fortsat bevilling uden fru
Guldbrandsen, der forinden er flyttet til København og dermed afskriver
sig sin sidegevinst, men i stedet fremover med svigersønnen hr. Allin
som daglig leder.
|
|
Biografen
på Nørregade i aftenbelysning-1959. Foto: Aarhus Arkivet, anvendt med
tilladelse.
Fra 27. august 1937 er der gigantsucces for Marguerite Viby og Biografen
med ”Mille, Marie og mig” fra Nordisk, hvor Viby er ved at blive rigtig
hot-hot! Tilstrømningen er så kolossal, at man sidst i oktober bliver
nødt til at gå fra ’stormpladser’ til ’nummererede pladser’ og man kan
vel kun undre sig over, det ikke var sket længe forinden. Allerede efter
et par uger blev succesen markeret med opsendelse af hundrede balloner,
der hver bærer en lille dukke, som kan indløses med enten en
tikroneseddel (en nærmest fænomenal sum) eller byttes til en
grammofonplade med filmens titelmelodier. Også i det københavnske
Kino-Palæet, er filmen en bombastisk succes, som holder sig på plakaten
i 4½ måned og i Aarhus opsendes ballonerne under mottoet: ’Hvor langt
gaar Mille, Marie og mig?’. En tyveknægt havde fået sig en knippelfin
idé og luret sig et oplagt sted at begå indbrud for at vælte sig i de
mange dejlige skejser, man måtte vælte sig i på Nørregade. Om de 30
kroner han fik ud af at nappe beholdningen af byttepenge, var umagen
værd, skal vi lade være usagt.
”Jeg har elsket dig så længe jeg kan mindes” lød en anden landeplage fra
filmen, men det blev dog ’kun’ til elleve uger for de herlige
Marguerite-løjer. Da var de røde lygter blevet tændt langt over hundrede
gange med et samlet besøgstal på omkring 53.000, hvilket skal ses i
lyset af de blot 317 pladser fordelt henover tre daglige forestillinger.
2. juledag 1941 gælder det tilsvarende ”Frk. Kirkemus” atter med Viby i
centrum endda flere dage før, filmen åbner den nye storbiograf
Saga i
København. Herefter følger også premierer fra Tyskland (via UFA) samt
Italien og Finland, hvor man handler flittigt med især Atlantic Film,
der i øvrigt har overtaget distributionen af Fotoramas titler efter
likvidation af udlejningsdelen i 1940. Fra 1943 er den daglige ledelse
overdraget fru Alice Nisker.
|
|
Biografen
på Nørregade i dagslys 1958. Foto: Børge-Andre
Venge, Aarhus Arkivet, anvendt med tilladelse.
I 1945 forlænges bevillingen for yderligere fem år med skyer hængende
over hovedet, idet bygningen fortsat ejes i fællesskab af arvingerne til
den afdøde fabrikant og A/S Fotorama, hvor direktør Eduard
Schnedler-Sørensen har aktiemajoriteten (han dør i 1947). Man forventer,
der vil blive stillet krav om en helt ny placering i tidssvarende
lokaler, sådan som det også er planen for byens to ældste biografer,
Fotorama og Kosmorama, når tiderne ellers tillader det. Det sker først i
1955. Selskabet har atter, fristes man til at sige, haft øjnene rettet
mod Paradisgade få meter væk – både lige omkring hjørnet og så lidt
længere nede i førnævnte håndværkerforening , hvis store sal kunne være
velegnet sted for en spritny biograf. Den var netop blevet bombehærget
nogle måneder forinden i december. Når luftalarmen lød og folk ikke
kunne forlade Biografen i timevis, ja, så spille den samme film igen og
igen. Der kunne ved den lejlighed føres bevis for, at man såmænd også
sov aldeles fortræffeligt i de gamle stole. Når alarmen var blæst af,
kunne det nemlig være helt umuligt at få folk jaget op af sæderne.
Allerede i 1941 var der ovre i Paradisgade udfærdiget endnu et sæt
spændende arkitekttegninger, som angiver en stor, tragtformet sal med
plads til omkring 550 gæster. Den gamle står i forbindelse med
håndværkerforeningens bygning klods op ad i nr. 9 – det senere hjemsted
for Øst for Paradis, hvis ældste biograflokale har langt flere år på
bagen, end man skulle tro. Tegningerne kan ses derovre, men heller ikke
denne flytning bliver til noget. Fotorama har som ejendomsselskab efter
krigen rigeligt at gøre andetsteds i byen; særligt interesserer man sig
atter for byens gamle Kasino foruden som hidtil hele Reginakarreen med
huslejeindtægterne fra Regina-Teatret, der fortsat er betragtelige.
|
|
Biografen
på hjørnet af Nørregade og Norsgade forandringerne i 1961.
1946 bringer minder fra svundne tider – også glade af slagsen, da Gøg &
Gokke den 21. oktober vender tilbage som ”Raske rekrutter” i deres
første nye film siden krigen, hvilket er fem uger før
Roxy i København.
Sommetider kommer også de kendte danske skuespillere for at se sig selv
på film sammen med publikum selv herovre i Aarhus. Således har man haft
fornemt besøg af såvel Ib Schønberg som Osvald Helmuth og siden slår
også Dirch Passer et smut forbi. I 1950 kommer en yderligere forlængelse
af bevillingen i første omgang kun med krav om mindre forbedringer,
hvilket afstedkommer, at maskinerne i 1952 udskiftes med nyt apparatur
fra Bang & Olufsen, men mere bliver det heller ikke til, hvilket skulle
vise sig en stor skam for den populære biograf.
Danske film er kontinuerligt i højsædet, men også antallet af
udenlandske premierer er efterhånden betragteligt nu med titler fra
større selskaber som amerikanske Columbia og (danske) Europa Film samt
både Palladium, Gloria og de mindre Codania og Rex Film. Der spilles som
vanligt altid både kl. 17, 19 og 21 og som byens første, begynder fru
Nisker at programsætte midnatsforestillinger lørdag aften og end ikke
knaldfilm men titler af et højt kunstnerisk niveau, hvilket afgjort
burde være af betydelig formildende omstændighed udi bureaukratiske
bevillingsreglementer.
I januar 1960 finder to danmarkspremierer sted med blot en uges
mellemrum, den 18/1 på sci-fi monsterfilmen ”Tilbage fra verdensrummet”
også med titlen ”Den vrede planet”, som er interessant, idet den er
instrueret af Ib Melchior med manuskript af ham selv og Sidney W. Pink,
som et år senere står bag den både berømte og berygtede tilsvarende
danske monsterfilm ”Reptilicus”. Ugen derpå gælder det den tyske krimi
”Det hemmelige politi slår til”, men blot fire måneder senere er det alt
sammen forbi.
|
|
Facade
af Biografen på hjørnet af Nørregade og Norsgade
Året forinden er fru Dambmann død 97 år gammel som landets velsagtens
ældste biografdirektrice nogensinde og Aarhus Kommune havde fundet
skummel anledning til at skille sig af med det gamle biografteater.
Beslutningen blåstemples i april 1960 af justitsminister Hans Hækkerup,
måske fordi man også selv har sparket repertoiret yderligere i den lidt
forkerte retning. ’Er det her, der er hvid slavehandel?’ lød det
eksempelvis i november 1959 spøgende fra en mandlig kunde til en film om
”Hvid slavehandel i Paris”, hvilket for så vidt lugtede af en
genopblussen af det klassiske emne, der i sin tid placerede Fotorama så
gevaldigt på om ikke verdens- så i hvert fald danmarkskortet. Billederne
i udhængsskabet blev endda betragtet som ekstra gode til netop denne
attraktion, idet pigerne ikke var pakket ret godt ind foroven, men som
sådan var filmen nu mere sober i forhold til så mange andre
spekulationsfilm af samme skuffe, der fulgte efter. Hver lørdag og
søndag eftermiddag viser Biografen som hidtil westerns for børnene med
cowboydere og indianere.
Arvingerne og fru Nisker havde gerne fortsat driften, da Biografen med
gennemsnitligt 200 gæster pr. forestilling fortsat genererede fint
overskud, men en selvbestaltet gruppe rådmænd oppe fra kommunekontoret
havde efter grundig gennemgang peget på brandtekniske krav, som ikke var
opfyldt og toiletforhold, der ’nærmest var uanstændige’, i hvilken
forbindelse Demokraten i et indlæg spørger sig selv om, hvorfor der
overhovedet skal være toiletter i en biograf? Man fornemmer tydeligt 1½
times skøn spillefilmslængde i 1959 contra 2½-3 timers bulder og brag 65
år senere. Mindst to naboejendomme skulle ifølge
’undersøgelseskommission’ inddrages for at rette op på forholdene,
hvilket svært lod sig opføre. Lidt kulance giver man deroppe fra magtens
tinde, mener man; nedlæggelsen skal nemlig først træde i kraft 1.
august. Allerede 16. juni 1960 spilles imidlertid ”Natklubbens sidste
gæst” med Eddie Constantine i sin populære rolle som Lemmy Caution. At
det også blev Biografens sidste gæster, havde man holdt for sig selv.
|
|
Plan
af Biografen på hjørnet af Nørregade og Norsgade
Huset er da blevet solgt til et firma, der vil indrette radioforretning.
Da begyndelsen af 1960’erne med de små hjems mange nye tv-apparater
allerede har manifesteret sig i en nedgang i besøgstallet ude i
biograferne, ser man ingen grund til at genopslå bevillingen, lyder
forklaringen. Lidt af en svinestreg i betragtning af, der kort forinden
i byen blev solgt op mod to millioner billetter årligt, men så var der
jo også lige det med Regina-Teatret, som kommunen selv havde forsøgt at
kapre to gange tidligere. Nu stod denne snart foran at skulle forlænges
igen. Knap elleve år senere genopstår
Biografen som navn for den
nyindrettede sal i Aarhus Hallen, nu tiden var inde til at udstikke en
ny af de forkætrede bevillinger. Da havde kommunen raget Regina til sig.
I maj 1961 godkendes tegninger for ombygning af Biografen til den
ønskede forretning og beboelse ved at etageopdele salen, så det hele
strengt taget ser ud som bygningen langs Norsgade gjorde frem til 1923.
En mindre brand forandrer planerne, men der bliver ikke tale om en
fuldstændig nedrivning. På grund af nyt direktiv om at flytte den
fremtidige byggelinje 1,5 meter tilbage på Nørregade (som det
tilsvarende var kommet til at gælde det nye Kosmorama på Store Torv)
træder dette og andre krav i forbindelse med den større ombygning i
funktion, hvilket forklarer, hvorfor det lille hus ved siden af i nr. 44
fortsat står akkurat som dengang. I årtier fremover kan man fortsat se
levende billeder i radio-biografen, der ironisk nok også sælger
tv-apparater.
I 2000 påføres bygningen en etage ekstra og i 2015 atter én. I dag har
Frelsens Hær genbrugsbutik i Biografens gamle rum i stuen, mens flere
beboere har lejligheder tilbage i helt ny stand, so to speak, efter en
skole let på tå over foyeren hos en tidligere damefrisør til en
begyndelse havde udvidet sit dansegulv på den nye etage skudt ind i
salen og her begyndt at spille rockmusik.
|
|
|
|
|
|
• Gå til
Biografer på biografmuseet.dk |
Biografer Oversigt
• Gå til København |
Omegn | Nordsjælland |
Vest, Midt & Syd
• Gå til Bornholm |
Møn,
Bogø, Lolland & Falster
• Gå til
Fyn, Langeland, Thurø,
Tåsinge & Ærø
• Gå til
Sydjylland |
Midt-Vest | Øst |
Nord
• Gå til mere om
|
|
|
|
|
|
• Gå til
Biografen (1923), Århus |
|
Gå:
tilbage
- op
Opdateret
08-01-2025 |
|
|