| |
Park Teatret, Risskov |
Tilbage til forsiden
|
Skrevet af:
JG, biografmuseet.dk Teknik: Thomas Hauerslev |
Dato:
02.05.2024 |
Park
Teatret, 1979. Foto: Per Hauberg
Park Teatret
Nordre Strandvej 19
Åbnet 24. august 1953
Lukket 1. juli 1982
Den 31-årige rejsebiografdirektør Edvard Betzer har fået fast
biografbevilling og åbner med danmarkspremiere på Lau Lauritzens ”Farlig
ungdom” fra ASA med Ib Mossin og Birgitte Bruun (siden Price) – en film
man dog deler med
Folketeatret. Filmen bliver en gevaldig succes både
her og over det ganske land ikke mindst i storbyerne. Park Teatret er
tegnet af Holger
Pind, mesteren over dem alle, når det kommer til
brillant biografbyggeri og dette særligt interessant, da Park er landets
allerførste, som bygges til at vise bredformat, selvom ingen af de
første på plakaten dog er i
widescreen og
CinemaScope er slet ikke
kommet til landet endnu. Det har et par stykker dog været til en helt
særlig præsentation dagen forinden for et udvalgt publikum, hvor man
prøvekørte to af de kommende film i det nye format.
Salen her ude i Risskov har 314 røde stolepladser med let
terrassehældning bagtil, gult fortæppe foran lærredet samt panelbeklædte
vægge med gule lamper. En pæn middelstørrelse som også syner smukt ude
fra Nordre Strandvej og nede fra hjørnet ved Fortevej med stor foyer med
hvilesofaer, der præsenterer sig elegant og moderne med bred glasfacade
og særlig indgang med billedskabe helt nede fra fortovskanten, hvor en
tynd og flad baldakin rækker ud for at tage imod. Et par enkelte,
nyplantede træer gør det til en start ud for en lille park foran det
lille Park, som alle sammen blomstrer smukt.
|
Læs mere her:
Biografer på biografmuseet.dk
Biografer Oversigt
Danmarks 70mm og Storformat Biografer
Stoleplaner - Galle &
Jessen's Oversigt over Københavnske biografer i 1950erne
Biografpremierer 1911 - 2020
Film- og Kinoteknik
7OMM Film og De Store Formater
Todd-AO, - det sensationelle
filmsystem
Mine damer og herrer, "Dette er
Cinerama"!
"Windjammer" i Cinemiracle
CinemaScope |
VistaVision
Super Technirama 70
|
Panacolor
Dimension 150
|
Sensurround
High-Impact
biografdesign
|
Todd-AO
(Måske i 35mm version) den 8. Oktober 1962
Biografen havde været på vej lige siden 1937, så det var sandelig også
på tide. Det var nu ikke Betzers skyld med sejtrækkeriet. Han var først
startet i branchen som operatørelev inde i
Fotorama og siden fast job i
Palads Teatret oppe i Aalborg. Her lærte han en ven at kende, der havde
en fast rejsebiograf kørende i denne region af landet og Betzer undrede
sig over, at der ikke fandtes noget tilsvarende akkurat her omkring
Aarhus, hvor mange mindre byer faktisk var uden biograf og altid havde
været det. I Randers møder han en pige ved navn Mary og de to holdt
sammen lige siden. Han satte straks sin nye kæreste til at sy lærred ud
af gamle lagner, lånte penge af sin far til det fornødne filmapparat og
gik så på jagt efter bevillingen, hvilket ikke var så svært endda at få
i 1942, hvor det bestemt ikke var på tale at bygge nyt ret mange steder
rundt om. Karrieren med rejsebiografen indledes i september på Brabrand
Kro, hvor titlen var ”En desertør” fra ASA instrueret af Lau Lauritzen.
På sin debutaften gik det grusomt galt, men det betyder jo som regel
succes senere i livet. Der gik ild i filmapparatet og da folk så skulle
have pengene tilbage, var kassen mystisk nok gabende tom. Det blev en
lærestreg af de større.
Den 11. september 1953 giver Universal så Park eventyrfilmen ”Kalifen i
Bagdad” med Tony Curtis og Piper Laurie – den allerførste, som får
premiere her i landet, men filmen er dog ikke optaget til widescreen, så
det virker sommetider til, at de medvirkende får skåret noget af
hovederne, hvilket ikke var helt den åbenbaring af nye tider, man som
publikum har sukket efter. Den helt store succes må man endnu vente lidt
på, men så får Park også succes. Masser af succes. Og masser af
premierer. I flæng kan nævnes ”Klippehulens hemmelighed”, ”To tossede
får en tolver”, ”Flådens ørne”, ”I fremmed tjeneste”, ”Dyden belønnes”,
”Den syndefulde Jezabel”, ”Stille kommer kærligheden” og mange flere,
hvor titlerne siger det hele, selvom man dårligt erindrer sig nogen af
dem i dag. Dengang var de fleste hæderlige succesfilm og dem, der var
langt større end overnævnte udpluk af de helt eksklusive
danmarkspremierer, som kom op her som allerførste sted i landet.
|
|
Park
Teatret lige før åbningen i 1953 (AarhusArkivet)
Park Teatret renoveres i 1967 og fremstår herefter som Det Ny Park med
tilsvarende nye stole, men beholder samme antal som hidtil og siden,
nemlig de velkendte 314. Den 11. december er der danmarkspremiere på
Vilgot Sjömans semi-pornografiske ”Jeg er nysgerrig”, der pirrer
publikums nysgerrighed i en grad, at Betzer holder den på programmet i
ni uger som Park Teatrets største succes. Et år senere er der tilmed
premiere på Walt Disney-filmen ”Junglebogen” og Betzer kan igen melde om
udsolgt, udsolgt og atter udsolgt. Da imidlertid
Biografen åbner i
Aarhus-Hallen fremme i 1971, flytter Disney herind i selskab med mange
andre børnefilm. I stedet er Edvards søn, Just, ved at være en mægtig
herre indenfor filmbranchen, hvor han starter Panorama Film, hvilket
naturligvis ikke er uinteressant for farmand, der kan lægge beslag på de
bedste herfra. Endnu bedre bliver det fra juli 1972, hvor sønnen just
har overtaget ASA Filmudlejning og desuden startet endnu et
filmudlejningsselskab, Kinorama.
Omsætningen stiger i begyndelsen af 1970’erne med 15-20% om året og med
sønnike, andre nye distributører og nybrud indenfor filmmediet, sker der
også andre forandringer. Repertoiret bliver med andre ord ’mere frodigt’
– som det udtrykkes – hvor der her omkring 1972 er endnu mindre
påklædning at spore end hos Mowgli i titler, der præsenterer sig med
’English Subtitles’, når afkommet er dansk i en tidlig lancering af de i
vore dage atter populære film med danske undertekster. Dengang henvendt
mod turister på ekskursion fra Aarhus mod den syvende himmel af en
karakter, man aldrig havde set mage. Aarhus er naturligvis også den
første by udenfor København, der overhovedet lægger sal til regulær
pornobiograf. Det sker selvfølgelig i Paradisgade – og nej, nej, ikke
lige netop dér, men akkurat øst for paradis, som slet ikke er opstået
endnu.
|
|
Park
Teatret sal og foyer
Byens sorte får er i øvrigt slet ikke Park; den ære tilfalder helt og
holdent en helt anden forstadsbiograf, nemlig den gamle
Bio i Aabyhøj,
der forlyster sig som Astra. Edvard Betzer har længe drømt om bevilling
til en centrumbiograf og da det lykkes ved bevillingssystemets ophævelse
i 1972, indretter han året efter sammen med sønnen Mogens
Royal Cinema A-B på agtværdige Hotel Royal, hvor de også sniger damer ind i
repertoiret fra tid til anden. Da Royal åbner op til efterårsferien 1973
bliver det en af dem man husker. På grund af de mange forandringer
åbenbart den bedste efterårsferie i mands minde. I Royal er der premiere
på Astrid-lindgren filmen ”Alle tiders Kalle” og det er der også ude i
Park, for ”Her kommer Pippi Langstrømpe” nemlig den 12. oktober 1973 fra
Palladium. Pippi sælger ikke helt så godt som Emil de første år, men det
er for en stund rigtig gode tider.
For at koncentrere sig om det royale bekendtskab, sælger Betzer i august
1974 Park Teatret til Hanne og Jes Krøyer Hansen for 1,7 millioner
kroner, men allerede to år senere må han indgive konkursbegæring. Krøyer
Hansen havde ganske enkelt ikke de samme gode kontakter til
distributørerne. Således kommer Park atter på Betzer-familiens hænder,
da sønnen Just overtager den pr. 23. juli 1977 for 400.000 mindre end
det, Krøyer var blevet lettet for. Just driver den kun i knap fire
måneder til den 16. november (faktisk er det far Edvard, der atter kører
butikken), men smarte sønnike tjener 100.000 kroner på nu at kanalisere
biksen videre til Tonny Lauritsen, der et år forinden også har købt
Skanse-Bio i Randers, men som for øvrigt selv gør sig i at indrette
restauranter for dernæst at sælge dem, mens omvendt Betzer det
efterfølgende år kaster sig over skansen. Der hersker da også lidt af et
kompagniskab mellem de to parter for også bror Mogens har Lauritsen
gjort forretninger sammen med inde i midtbyen, i dette tilfælde en pub.
|
|
Bauer U2 fotograferet i 1975. Foto: Per Hauberg
I juni 1978 bliver det så
Per Hauberg tur, da han udover at drive
Malling Bio overtager Park i juni 1978, hvor han kan notere sig en
gennemsnitlig belægning på 44%, hvilket ikke er så ringe endda. Han
ville åbne med
"Lawrence af Arabien" i stereofonisk magnetlyd, men
filmselskabet Columbia ville kun rykke ud med en helt almindelig
35mm-kopi, selvom de fortsat havde den anden liggende. Ifølge Hauberg
selv kaldte kollegaerne – dengang nærmere konkurrenterne – inde i
centrum fortsat Park for ’dukketeatret i Risskov’.
Da Hauberg i juli 1980 overtager hovedstadens kæmpestore
3 Falke Bio, er
han nødt til at skille sig af med sin noget mindre Park. Malling Bio
køres fortsat separat, men ikke hver dag med Per selv ved roret. Både
den ene og den anden og den tredje lider på dette tidspunkt af, at der
kommer flere sale i centrumbiograferne – det gælder både Aarhus og
København – hvilket betyder, at filmene ikke kommer nær så hurtigt rundt
i cirkulation mellem forstadsbiograferne og den nærmeste omegn. Det
ender i Aarhus Kommune med faktisk at tage livet af dem alle op gennem
1980’erne på nær netop Malling mod syd, der heller ikke ’hænger sammen’
med de forstæderne. Denne holder Hauberg ukueligt fast på helt frem
til sin død i april 2024, hvor dennes skæbne endnu er ukendt, efter at have
stået lukket siden februar 2023, hvor han sygdomsramt ikke kunne mere.
|
|
Park
Teatret - der lægges sidste hånd på neonskiltet på taget af biografen
Park Teatret ryger som den første. Sidste forestilling den 1. juli 1982
bli’r ungdomsfilmene ”Hva’ ska’ vi lørdag aften?” kl. 19 og ”Er du gal
mand” kl. 21. Kort efter går man i gang med at forandre gamle Park til
Brugsen, siden Fakta for at ende som 365 discount. Hele byggeriet består
bortset fra ny ind- og udpakning fuldstændig som dengang i 1953 som
klart biografminde.
Direktør Edvard Betzer (54-69) Per Hauberg (78-79) Lars Bjørn Hansen (82-83)
70mm Maskiner Bauer U2
Billet telefon 7 84 84 (63-64) 17 84 84 (68-69) 06 17 84 84 (78-83)
Siddepladser 314 (63-83) 414 (58-59)
|
|
Anekdoter fra Park Teatret
|
|
Bauer U2 maskinens betjeningsside fotograferet i 1975. Foto: Per HaubergDa Park Teatret viste "The Great Race" i 70mm bredfilm midt i 1970erne annoncerede Direktør Lars Bjørn Hansen på Århus lysavis vis-a-vis Århus Hovedbanegård med slaglinien:
"Todd er flot, 35 er snot".
En saftig slaglinie med en god portion jysk lune. En anden af Lars' slogans var:
"16 gi'r gejsten, indtil 70 kommer på tværs"
|
|
Bauer U2 maskinerne fotograferet i 1975. Foto: Per Hauberg
Per Hauberg
erindrer Park Teatret i 1968:
Da "Junglebogen" havde premiere i Århus, havde den premiere i Risskov. Det var jo før der kom
store og mægtige mænd i den by. Meget store armbevægelser fra Gamle [biografdirektør] Betzer. Store annoncer [i aviserne], og det var så ligegyldigt, om han havde haft udsolgt
hele sidste uge, så skulle der "STORE ANNONCER!" igen i morgen med "KÆMPE
SUCCESS". Fatter og mutter erklærede, at så ville de godt med
til "børnefilm" som
det så smukt blive udtrykt. Vi drog afsted til Risskov, og det har været
i januar 1968. Den havde haft julepremiere i 1967. Det var fandemeig kø langt
hen ad Nordre Strandvej for at komme til dette bette billethul. Da
vi endelig nåede frem, og kom ind under baldakinen, så kom Edward [Betzer], som
jeg ikke kendte endnu, tøffende med en ølkasse, som han stillede foran
indgangen og steg op på. Han var ikke så stor af statur, men så
blev det "hældt" ud over folket at "Der er ikke flere billetter til kl
13, og 14:45, men vi sælger nu billetter til kl 16:30".
"Dét vil jeg være, når jeg bliver stor!", sagde jeg i gåseøjne til
min fader.
|
|
Park Teatret som DB Brugsen
|
|
Park
Teatret som DB Brugsen i tegning oktober 1982
|
|
Park
Risskov som Daglig Brugsen i juli 2001. Foto Thomas Hauerslev, 20.07.2001 |
|
Daglig
Brugsenmedarbejder viser
tre billeder fra det gamle Park. Foto Thomas Hauerslev, 20.07.2001 |
|
Brugsenmedarbejder
på trappen til det forhenværende operatørrum. Foto Thomas Hauerslev, 20.07.2001 |
|
Udgang. Foto Thomas Hauerslev, 20.07.2001
|
|
Foto Thomas Hauerslev, 20.07.2001
|
|
Bagside af biografen med opertørrum
på første sal. Foto Thomas Hauerslev, 20.07.2001 |
|
|
|
|
|
• Gå til
Biografer på biografmuseet.dk |
Biografer Oversigt
• Gå til København |
Omegn | Nordsjælland |
Vest, Midt & Syd
• Gå til Bornholm |
Møn, Bogø, Lolland & Falster
• Gå til
Fyn, Langeland, Thurø, Tåsinge & Ærø
• Gå til
Sydjylland |
Midt-Vest | Øst |
Nord
• Gå til mere om
|
|
|
|

• Gå til
Park Teatret, Risskov |
|
Gå: tilbage - op Opdateret mandag, 08 marts 2010 20:47:34 |
|
|
|