| |
ABCinema, København |
Tilbage til
forsiden
|
Skrevet af:
JG, biografmuseet.dk |
Dato:
01.10.2021 |
ABCinema
Rådhuspladsen 57
Åbnet 23. april 1973
Lukket 31. marts 1989
Allerede i 1932 var der planer om at omdanne Marmorhaven i Palace
Hotellet på Rådhuspladsen, til en storbiograf med
800 pladser. Et par årtier tidligere var en anden del af hotellet fra
1910 blevet
til biograf, da Empire Teatret (det nuværende
Grand) i slutningen af 1913 rykkede ind i
hotellets festsal med indgang fra Mikkel Bryggers Gade.
Der skulle imidlertid gå fyrre år, før biografen i Marmorhaven blev til
virkelighed og da sensationelt som Danmarks første biograf med to sale.
Marmorhaven havde siden hotellets åbning under navnet Palads Hotel haft
besøg af en række store orkestre og fungerede som dansested. I 1936
bygges lokalerne om. Indgangspartiet ud mod Rådhuspladsen genåbner i maj
med ’gentleman-bar’, mens selve Marmorhaven i august slår dørene op
efter fransk model som ’Etablissement Ambassadeur’ med restaurant, musik,
dans og optræden indtil kl. 02. I 1948 uddeler foreningen Danske
Filmkritikere for første gang Bodil-priserne i netop Ambassadeur.
• Gå til galleri ABCinema+D, 1984
• Gå til galleri
Facade, Teknik og Indretning 1980erne
• Gå til galleri
Plakatudstilling 1980erne
• Gå til galleri
70mm i A
Cinema, 1986
I februar 1965 bygger hotellets nye ejere Ambassadeur om til natklub,
efter man måtte tvangslukke stedet i januar, idet stukloftet truede med
at styrte sammen. Det populære sted blev ofte benyttet til afterparty på
store filmpremierer, hvor gæster fra eksempelvis Tre Falke Bio tog ind
til Rådhuspladsen og fortsatte festen til den lyse morgen. Det nye
Ambassadeur var en mindre elegant udvidelse af baren ’New Look’ ved
siden af og de nye omgivelser blev ikke helt så populære som forud.
Ambassadeur og New Look lukker i 1967 og bliver i september 1968
erstattet af ’det nye Ambassadeur’ med modeopvisning, middag og
underholdning. Smoking er påkrævet. Der er desuden et nyt natdiscotek,
’The Golden Knight Club’, i det tidligere ’New Look’. I august 1969 slår
man det hele sammen til ’Swinging Palace’, som kalder sig ’Europas nye
storvarieté’ i klassisk stil med middag, optræden og hele tre orkestre.
Swinging Palace må opgive driften allerede i november 1970, hvor
samtlige 900 kvadratmeter sættes til leje.
I flere år har Henrik Sandberg fra Merry-biografen
på Amager haft lyst til bygge en biograf med flere sale efter
inspiration fra udlandet og med ophævelsen af bevillingssystemet, var
det nu reelt blevet en mulighed. Han lejer i 1972 de tomme lokaler på
Rådhuspladsen og bruger 1,8 millioner kroner på at indrette de to sale.
A-salen kommer til, hvor ’New Look’ oprindelig lå placeret, mens B-salen
fylder resten af Swinging Palace og Ambassadeur i den tidligere
marmorhave.
I det nye ABCinema havde A-salen 194 siddepladser i gule farver, mens B-salen
rummede plads til 289 fordelt på røde sæder med logepladser ude i
venstre side. Lærredet i B-salen var forholdsvis lille, mens A-salen var
bedre proportioneret.
B-salen havde som den første biograf i Danmark spejlprojektion med en
slags ”spejlperiskop”. Det er en historie for sig. Spejlprojektion
gjorde det muligt at vise film, hvor en filmprojektor stod placeret et
helt andet sted. Systemet blev siden brugt i en række andre biografer, bl.a.
CINEMA I-II-III (etc.) og
Palads. Det kom aldrig til at se
godt ud. Der var samtidig et ’non-rewind’-system, hvilket gjorde, at
filmene ikke skulle spoles tilbage. Det blev siden udbredt til de fleste
store biografer, men betød, at færre operatører skulle håndtere flere
sale samtidig. De store spoler lå på noget, der lignede en kæmpe
tallerken, hvilket sommetider resulterede i, at en film uheldigvis endte
på gulvet. I værste fald i mange dele. Den gamle hæderkronede
stillingsbetegnelse ’filmoperatør’ blev ved samme lejlighed indenfor
egne rækker erstattet med ’filmilægger’. Næppe noget man i virkeligheden
var særlig stolt af.
Åbningsdagen var 2. påskedag, den 23. april 1973. A-salen til venstre
spillede ”Duellen” med Dennis Weaver og en lastbil i hovedrollerne,
instrueret af Steven Spielberg som tv-film til det amerikanske marked
men med biografpremiere i øvrige territorier. Weaver kastede glans over
åbningen ved selv at være tilstede. I B-salen til højre vistes
”Hjerteknuseren” af Elaine May med Cybill Shepherd og Charles Grodin.
Billetkontoret var placeret for enden af foyeren mellem de to indgange
til salene. Som noget helt nyt og hidtil uset i Danmark var der sat tre
tv-skærme op i foyeren. På de to kunne publikum følge med i filmene, der
spillede i salene, mens den tredje var et normalt fjernsyn. Desuden var
der opsat automater med kolde og varme drikke. Først omkring 1982 blev
der indrettet et lille slik-supermarked drevet af Toms Chokolade. På
dette tidspunkt blev der vist lysbilleder med plakater for nye og
kommende film før reklame- og trailershows i salene, mens den ene
tv-skærm i foyeren nu viste reklamer for kommende film. Længe kunne man
fortsat følge med inde i salene.
Åbningsfilmene kendetegnede meget godt det repertoire af overvejende
amerikanske kvalitetsfilm i både den komiske og alvorlige genre,
ABCinema ville vise de næste 16 år indtil lukningen i 1989. Det var en
succes lige fra dag ét. De første to film holdt sig på plakaten i en
måneds tid og publikum strømmede til. Allerede 9. marts 1974 blev
biografens tredje sal åbnet. C-salen holdt i blåt var indrettet til
venstre for indgangen ud mod Rådhuspladsen og havde plads til 110 gæster.
Der var hårdt brug for den. 22. marts samme år var der premiere på ”Vore
bedste år” med Barbra Streisand og Robert Redford instrueret af Sydney
Pollack premiere. Filmen holdt sig på plakaten i knap et år og nåede at
få repremiere i biografen hele tre gange.
Ifølge en klausul i lejekontrakten måtte der ikke vises pornofilm i
ABCinema. Det lykkedes dog nogle mere sofistikerede strimler at få
smuglet sig ind på repertoiret, nemlig de tre Emmanuelle-film med Sylvia
Kristel i 1975, ’76 og ’78. Alle solgte utrolig godt og holdt sig på
plakaten i flere måneder. Øvrige hits i tiden var Mel Brooks ”Silent
Movie” og ”Frankenstein Junior” samt Arthur Hillers ”Chicago-ekspressen”,
der også havde Gene Wilder i hovedrollen. Desuden både nye og gamle film
med Peter Sellers som inspektør Clouseau i ”Den lyserøde panter”, ”Taxi
Driver” af Martin Scorsese med Robert de Niro samt Sylvester Stallones
gennembrud i ”Rocky”. Alle disse spillede i månedsvis og der var brug
for en yderligere udvidelse.
I 1977 åbnedes D-salen i brune farver med 120 pladser. Denne sal var et
selvstændigt lejemål i naboejendommen forbundet med en lang gang
parallelt og forbi B-salen med nogle trin ned, da den lå placeret halvt
om halvt i kælderhøjde.
D-salen eksisterer endnu. Efter ABCinema lukkede i 1989, beholdt Nordisk
Film Biografer, som overtog hele Sandbergs biografkæde i 1983, D-salen
og brugte den i årene efter som screeningsbiograf under navnet Biffen,
før den i 1995 genåbnede som Gloria med selvstændig indgang fra salens
gamle udgangsparti og under selvstændig ledelse. Se mere under Gloria
Biograf.
9. juni 1978 havde Paul Mazurskys ”En fri kvinde” med Jill Clayburgh
premiere i ABCinema. Da var der også ”Saturday Night Fever” og ”Grease”
på programmet for byens ungdom samt mere Mel Brooks på spil i ”Høj skræk”,
men ”En fri kvinde” var kendetegnende for den mere karakter-orienterede
stil, der i stigende grad kom til at præge biografens repertoire de
næste ti år. Henry Winkler kunne stadig få latteren til at runge i
månedsvis med ”Jeg elsker mig” og året efter havde biografen endnu en
solid succes med Sally Field som ”Norma Rae” i Martin Ritts drama om
kvindefrigørelse på arbejdsmarkedet. I 1980 havde biografen en af sine
største succeser nogensinde med Dustin Hoffman og Meryl Streep i Robert
Bentons familiedrama ”Kramer mod Kramer”. 1980 gav også biografen
kæmpesucces med Monty Pythons ”Life of Brian” og Bob Fosses ”Det er
showtime!” foruden ”Højt at flyve” af Jim Abrahams og David samt Jerry
Zucker.
Et mere ubeskrevet kapitel fra ABCinemas historie består i, at der sågar
har været en E-sal i brug i 1980. Det var dog ikke en ny biografsal,
men på grund af filmenes kæmpesucces var det svært at honorere de
indgåede aftaler om filmpremierer og Sandberg fik derfor held til at
leje Grands ene sal af Peter Emil Refn. Grands sal 1 lå umiddelbart
bagved B-salen i ABCinema og endda korridorforbundet med B- og D-salen således, man ved snilde i nogle uger kunne vise film i denne sal via
ABCinema.
I begyndelsen af 80’erne havde både ABCinema og Cinema I-VI/Cinema 1-8
et omfattende samarbejde med fastfood-kæden Burger King, der havde
restauranter lige ved eller helt op ad den respektive biograf.
I 1983 nød biografen endnu en af sine allerstørste succeser i form af
”Tootsie” med Dustin Hoffman instrueret af Sydney Pollack. Filmen
spillede fra 11. marts og lige til jul. I månedsvis endda i to sale.
Også ”Francis” med Jessica Lange havde premiere samme år, 18. april og
spillede syv måneder.
1983 var så også året, hvor ABCinema sammen med Cinema 1-8 og
Imperial i
centrum skiftede ejer, da Sandberg solgte sin biografkæde til
Nordisk Film Biografer, der nu rådede over seks biografer i centrum
foruden Husum Bio i periferien og
Bio Trio i Høje Taastrup.
I 1984 spillede Erik Ballings ”Midt om natten” mange måneder i ABCinema
efter premieren i Imperial og sidst på året blev Milos Formans
"Amadeus" også rykket over i ABCinema efter at have fyldt
Imperial i en uge og holdt sig på plakaten i over 16 måneder.
Woody Allen-kavalkader
og Meryl Streep-film var altid sikre hits. Woody havde ellers
traditionelt hørt til i Dagmar og det var også til konkurrentens store
fortrydelse, at de helt blev forbigået, da ”Hannah og hendes søstre” et
par år senere i 1986 udelukkende fik premiere i Nordisk Film Biografer,
bl.a. ABCinema, hvilket afstedkom et personligt brev fra direktionen i
Jernbanegade stilet til Mr. Allen himself.
|
Læs
mere her:
ABCinema+D, København
Biografer på biografmuseet.dk
Biografer Oversigt
Danmarks 70mm og Storformat Biografer
Stoleplaner - Galle &
Jessen's Oversigt over Københavnske biografer i 1950erne
Biografpremierer
1911 - 2020
Film- og Kinoteknik
7OMM Film og De Store Formater
Todd-AO, - det
sensationelle filmsystem
Mine damer og herrer,
"Dette er Cinerama"!
"Windjammer" i
Cinemiracle
CinemaScope |
VistaVision
Super Technirama 70 |
Panacolor
Dimension 150 |
Sensurround
High-Impact
biografdesign
|
Rådhuspladsen 57,
i august 1986. Foto: Thomas Hauerslev
Alligevel blev årene omkring 1984-85 et slags vendepunkt for ABCinema.
Det var som om, filmene, der typisk var delt mellem ABCinema og
søsterbiografen Cinema I-III, som i 1982, otte år gammel, var vokset til
Cinema 1-8, blev bredt videre ud til biografer som netop Dagmar og
Nordisk Film Biografers egen
Palladium, der havde væsentlig flere siddepladser. I et forsøg på at
gå på hugst i Grands repertoire slog man tid ind på en radikalt mere
art-søgende filmprofil. Det skulle desværre vise sig at slå helt og
aldeles fejl i begyndelsen af 1986 med gabende tomme sale til de tyske
film ”Kors for et spøgelse” og ”Grænseløs”, der i virkeligheden havde
hørt bedst til i byens allermindste art-biografer. Det var samtidig med,
Nordisk Film Biografer havde droppet Tivoli Bio
som ungdommens biograf og genåbnet den som børnebiograf i februar 1986.
Cinema 1-8 kunne herefter alene tage sig af ungdomsfilmene sammen med
Palads, mens ABCinema en tid mest fungerede som kunstbiograf.
Der var dog heldigvis stadig film, der trak publikum til i 1986. ”Hvide
nætter” holdt sig på plakaten i over et halvt år, men tallene var ikke
de samme som fem-ti år tidligere og generelt over en kam kan man måske
konstatere, at filmenes kvalitet var dalende. Meryl Streep og Woody
Allen leverede stadig, men bortset fra disse, var det faktisk slut med
de helt store film til ABCinema. De få større, det blev til, måtte deles
med Grand og/eller Dagmar og Palladium. Eventuelt også Palads.
I sommeren 1987 fik ABCinema move-over fra Imperial på Oliver Stones
”Platoon - Kamppatruljen” som eneste biograf og det gik udmærket. Værre
var det gået nogle måneder tidligere, da man havde installeret 70mm i
A-salen for at kunne overtage Streep og Redford i Sydney Pollacks
"Mit Afrika" fra Imperial, hvor man måtte lave kompromis i booking-aftalen
for at få lov til at skifte program efter otte måneder. Som man sagde
mange år senere: ’Ellers havde filmen spillet i Imperial endnu’. Resultatet var dog nedslående. Sidste spilledag havde der 30. oktober
1986 i Imperial kl. 20.15 siddet omkring 700 personer til sidste
forestilling. Til første forestilling i ABCinema sad der fire gæster.
Kopien spillede blot to uger, før den blev skiftet ud med en falmet
70mm-kopi af ”Borte med blæsten”.
Sidst i 1980’erne var det stadig overbevisningen, at folk helst skulle
samles til premierefilmene inde i Københavns centrum, hvilket på
daværende tidspunkt allerede havde tyndet helt og aldeles ud i
brokvarterernes biografer med kun Park
Bio tilbage. Nu forekom det, der skulle skæres helt ind til benet og for Nordisk
Film Biografers vedkommende betød det, at deres omsætningstabende
forretninger skulle skæres fra. Cinema 1-8 var sidst i 80’erne et endnu
dyrere bekendtskab end ABCinema for ikke at tale om Tivoli Bio og da
Bent Fabricius Bjerre i foråret åbnede det store
forlystelsesetablissement Scala med fem biografsale og dermed kunne
fastholde langt de fleste film fra sit eget Warner-Metronome foruden at
Scala og
Dagmar også fik en del fra Columbia-Fox for sig selv,
besluttede man at lukke ABCinema og de to øvrige samt Husum Bio. ABCinema blev lukket
først. Det skete den 31. marts 1989 og de sidste film på programmet var
”Gift med Mafiaen”, der blev biografens sidste premiere, ”Nicky og
Gino”, ”Cocktail” og ”Pigen i gyngen”.
D-salen blev der som tidligere nævnt ikke rørt ved, men stod tom i seks
år på nær særvisninger under navnet Biffen. Resten af biografen blev i
foråret 1992 bygget om til Ripley’s museum, som fortsat eksisterer i
2021. Der var midlertidigt også indrettet en
Motion Master 70mm biograf
i en del af den gamle B-sal i museets regi. De bedste sæder og en
Bauer-maskine fra ABCinema blev genanvendt i Cinema 1-8, der lukkede i
juni 1992. 70mm-maskinen, der oprindelig var fra
Imperial Teatret i Fruens Bøge
ved Odense, kom til Palads’ næststørste sal 9, hvor den fortsat fra tid
til anden fik lov at fremvise 70mm-kopier fra Imperial. Fortsat aldrig
med den store succes.
|
|
• Gå til
Biografer på biografmuseet.dk |
Biografer Oversigt
• Gå til København |
Omegn | Nordsjælland |
Vest, Midt & Syd
• Gå til Bornholm |
Møn,
Bogø, Lolland & Falster
• Gå til
Fyn, Langeland, Thurø,
Tåsinge & Ærø
• Gå til
Sydjylland |
Midt-Vest | Øst |
Nord
• Gå til mere om
ABCinema+D, København
• Gå til
København's
Stjernebiografer
|
|
|
|
|
|
• Gå til ABCinema |
|
Gå:
tilbage
- op
Opdateret
mandag, 01 januar 2024 18:12:45 |
|
|